پژو تاریخچهای درخشان در تولید خودروهای خانوادگی با تمرکز روی راحتی، قیمت مناسب و فضای کابین و بار زیاد دارد. شاید شما نیز بدانید که پژو پس از مرسدس قدیمیترین خودروساز دنیا بوده و اولین خودروی خود را در سال ۱۸۸۹ ساخته است.
با معرفی طراحیهای محافظهکارتر توسط رقبایی همچون رنو و سیتروئن، پژو به مدت چندین دهه خودروهای خانوادگی درخور با تجهیزات و ارزش خوب را عرضه کرده است. حداقل در بازار مدلهای کارکرده که این دو ویژگی به خوبی دیده میشوند. اولین نسل پژو ۵۰۸ نیز دارای همین ارزشها بوده، خودرویی که دنبالهروی مدلهای قبلی همچون ۴۰۵، ۴۰۶ و ۴۰۷ میباشد.
اما پژو معمولاً با برخی چالشها روبرو بوده که از جمله آنها میتوان به جذابیت کلی محصول و کیفیت ساخت اشاره کرد. از این نظر رقبا بهتر عمل کردهاند و این سوال پیش میآید که ۵۰۸ در این بخشها چه امتیازاتی دریافت میکند؟
- مدل بررسی شده
پژو ۵۰۸ نسل اول (سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸) – یک سدان ۴ درب یا استیشن ۵ درب که جزو خودروهای خانوادگی بزرگ و ارزان بوده است.
- تاریخچه
نسل اول پژو ۵۰۸ در آوریل ۲۰۱۱ وارد بازار بریتانیا شد. این خودرو در نسخه VTi از پیشرانه ۱.۶ لیتری بنزینی ۱۲۰ اسب بخاری و گیربکس دستی استفاده کرده است. پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوی ۱۵۶ اسبی نیز در دسترس بوده هرچند این مدل نیز فقط با گیربکس دستی عرضه شده است. طرفداران مدلهای دیزلی میتوانستند از بین پیشرانههای ۱.۶ لیتری ۱۱۲ اسبی با گیربکس دستی یا ۲ لیتری ۱۴۰، ۱۶۳ و ۲۰۰ اسبی یکی را انتخاب کنند. پیشرانه ۱۴۰ اسبی فقط با گیربکس دستی عرضه شده درحالیکه نسخه ۲۰۰ اسبی هم فقط با گیربکس اتوماتیک در دسترس بوده است.
این خودرو به دو فرم سدان یا استیشن عرضه شده است. مدل هیبریدی (دیزلی/الکتریکی) RXH که در بهار سال ۲۰۱۲ معرفی شد فقط بهصورت استیشن در دسترس بود. از می سال ۲۰۱۳ به بعد نیز تمامی مدلها با تجهیزات استاندارد بیشتر معرفی شدند و در سپتامبر ۲۰۱۴ نیز این خودرو فیس لیفت شد. تغییرات این خودرو شامل جلوپنجره جدید، تجهیزات استاندارد بیشتر و سیستم مولتیمدیای بهتر بوده است.
- چه مدلی را باید انتخاب کرد؟
مدل بسیار کمیاب RHX نسخهای سریع و کممصرف بوده اما گیربکس جالبی نداشته است. از طرف دیگر مدل ۱.۶ VTi هم فاقد پرفورمنس کافی بوده است. ما مدل ۱.۶ لیتری توربو را ترجیح میدهیم اما نسخههای دیزلی بهویژه مدل ۲ لیتری درخشان تر ظاهر شدهاند. مدل پایه ۵۰۸ کمیاب و فاقد تجهیزات زیاد بوده هرچند دارای سیستم تهویه مطبوع، شیشههای جلو و عقب برقی و سیستم صوتی میباشد.
تریم محبوبتر SR از سیستم تهویه مطبوع دو ناحیهای، کروز کنترل، محدود کننده سرعت، ناوبری، بلوتوث و رینگهای ۱۶ اینچی سود برده است. مدل اکتیو به تعداد بیشتر وجود داشته و به چراغها و برفپاککنهای خودکار، رینگهای ۱۷ اینچی، سانروف پانورامیک و… مجهز بوده است.
اما پرفروشترین تریم این خودرو Allure بوده که علاوه بر تجهیزات پیشین مواردی همچون ورود بدون کلید، حسگرهای پارک عقب، ترمز پارک الکترونیکی، آینههای تاشونده برقی، صندلیهای جلوی برقی و گرم شونده، تریم چرم و رینگهای ۱۸ اینچی را ارائه کرده است. مدل پرچمدار GT فروش کمتری نسبت به تریم قبلی داشته اما به تریم چرم ناپا، هدآپ دیسپلی و چراغهای جلوی زنون مجهز بوده است.
- رقبای پژو ۵۰۸
فورد موندئو شناختهشدهترین رقیب ۵۰۸ بوده که خودرویی جادار، مجهز، قابلاعتماد و با سواری خوب است. البته فروش این خودرو به اندازهای که تصور میشود نیست. مزدا ۶ هم جایگزین فوقالعادهای برای ۵۰۸ است که سواری عالی، طراحی چشمنواز و کابین باکیفیتی دارد. البته این خودرو گرانتر از رقیب فرانسوی است.
دیگر رقیب این خودرو اوپل اینسیگنیا با ارزش خوب، کابین جادار و تریم های متنوع است. رقبای گرانتر نیز عبارتاند از فولکسواگن پاسات و آئودی A4 که از ارگونومی بهتر و کابینی لوکستر سود میبرند.
تمامی این موارد درباره ب ام و سری ۳ و مرسدس C کلاس نیز صدق میکنند. نهایتاً هم به دو رقیب دیگر یعنی کیا اپتیما و اشکودا اوکتاویا میرسیم که کابین جادار، سواری خوب و قیمت مناسب را با یکدیگر ترکیب کردهاند.
- مواردی که باید در هنگام خرید موردتوجه قرار داد
آلایندگی: از سپتامبر ۲۰۱۴ به بعد پیشرانههای دیزلی ۲ لیتری با استاندارد آلایندگی یورو ۶ همخوانی داشته درحالیکه تمامی پیشرانههای دیگر استاندارد یورو ۵ را پاس میکنند.
گیربکس: گیربکس EGC اتوماتیک کمی ناهنجار عمل میکند. گیربکس اتوماتیک مبدل گشتاور موجود در مدلهای ۲ لیتری بسیار بهتر است.
یدک کشی: اگرچه ظرفیت یدک کشی مدل هیبریدی RXH فقط ۷۷۵ کیلوگرم است اما دیگر مدلها بسته به نوع بدنه و پیشرانه ظرفیتی بین ۱۳۷۵ تا ۱۹۷۵ کیلوگرم دارند.
سیستم اطلاعات سرگرمی: عادیترین مشکل مربوط به قابلیت اطمینان ۵۰۸ به سیستم اطلاعات سرگرمی آن مربوط میشود که در برخی موارد حاد بهصورت کامل از کار میافتد.
- کابین
در ابتدا به نظر میرسد که کابین پژو ۵۰۸ بسیار خوشساخت است اما کیفیت ساخت آن به پای برخی رقبای کلیدی همچون مزدا ۶ و فولکسواگن پاسات نمیرسد.
صندلیها بسیار راحت بوده و سواری خودرو بسیار نرم است و همچنین فضای کافی برای ۵ نفر وجود دارد. البته فضاهای ذخیرهای در نظر گرفته برای خودرویی با این ابعاد ناامیدکننده بوده و برخی دکمهها نیز کیفیت بالایی ندارند.
اما فضای بار ۴۷۳ لیتری خودرو بسیار خوب بوده در نسخه استیشن به ۵۱۲ لیتر هم میرسد. وقتی صندلیها خوابانده شوند این فضا به ۱۵۹۸ لیتر افزایش خواهد یافت.
- هزینههای مالکیت و نگهداری
مدلهای مجهز به پیشرانه ۱.۶ لیتری دیزلی سرویس دورهای یکساله یا ۲۶ هزار کیلومتری خواهند داشت. دیگر مدلها سرویس یکساله یا ۳۲ هزار کیلومتری دارند.
این سرویسها به دو صورت کوچک و بزرگ هستند که البته قیمت آنها ۱۷۹ و ۲۹۹ پوند میباشد. همچنین تسمه تایم نیز باید تعویض شود که هزینه ۳۹۹ پوندی دارد.
- فراخوانها
نسل اول پژو ۵۰۸ تاکنون ۹ بار فراخوان شده که دو بار اول به خاطر نشتی سوخت بوده است. کیسههای هوا سومین فراخوان را رقم زدهاند و مشکلات مربوط به گیربکس نیز فراخوان بعدی را تشکیل داده است.
استارتر معیوب، کمبود قدرت پیشرانه و حتی خاموشی آن نیز باعث فراخوانهای بعدی شده است. مشکل داغ شدن پیشرانه نیز وجود داشته که با بهروزرسانی نرمافزاری مرتفع شده است. جدیدترین فراخوان هم به آلایندگی بیشازاندازه اگزوز مربوط بوده است.
- نظرسنجی رضایت مالکان
۵۰۸ هرگز در نظرسنجی رضایت مالکان اتو اکسپرس حضور نداشته و آخرین بار در سال ۲۰۱۶ به رتبه ۸۳ از بین ۱۵۰ خودرو را کسب کرده است. پژو در بین برندهایی که در سال ۲۰۲۰ حضور داشتهاند رتبه هشتم را کسب کرده و بالاتر از برندهایی همچون فورد، ب ام و، آئودی و فولکسواگن قرار گرفته است. مالکان عموماً درباره این خودرو احساس رضایت داشتهاند و مدل سدان بهصورت متوسط از ۵ ستاره ۴ ستاره را به دست آورده است.
برای محصولی رده میانی، نسخههای کارکرده ۵۰۸ بسیار کمیاب هستند و این باعث تعجب شده است. تنها حدود ۲۰۰ دستگاه از این خودرو در بازار کارکردههای بریتانیا پیدا شده است. دلایل زیادی برای این کار وجود دارد اما اصلیترین آنها محبوبیت شاسی بلندها و عدم رغبت برای خرید سدان ها و استیشنهای بزرگ است. این امر به معنی افت قیمت زیاد است اما نسخه کارکرده ۵۰۸ ارزش بسیار خوبی دارد.
البته واضح است که مشکلات مربوط به قابلیت اطمینان و کیفیت در ۵۰۸ کارکرده وجود دارند بنابراین در صورت انتخاب این خودرو باید به موارد یاد شده دقت کرد.
تنها
۲۵ تیر ۱۳۹۹هرچی ماشین از خط تولید خارج شده در دنیا هست خط تولیدش میاد ایرانخودرو
amir
۲۵ تیر ۱۳۹۹الان به نظرت ایران خودرو خط تولید 508 زده عایا!؟!
تنها
۲۵ تیر ۱۳۹۹عاقبت میدنش به ایرانخودرو
amir
۲۵ تیر ۱۳۹۹بشین تا بدن بش!!
Malt hill
۲۵ تیر ۱۳۹۹بیشتر ایران خودرو میده…
parvaz
۲۶ تیر ۱۳۹۹???
داراب
۲۵ تیر ۱۳۹۹نه نزده. چون ۵۰۸ هنوز برا ماها جدیده.
۲۰ سال دیگه منت سرمون میزارن خط تولید ۵۰۸ رو میزنن.
درستش اینه که بگیم وقتی اونقدر قدیمی شد که هیچ کشور دیگه ایی خط تولید رو نخواستن میدنش به ایران.
بازم درستش اینه که بهمون میدن. چون الان ما بریم بگیم خط تولید ۵۰۸ رو بدین میگن نمیدیم. میگن براتون زوده.
فعلا مصر و مراکش تولید میکنن. وقتی این کشورا از رده خارج کردن و وقتی برزیل و کلمبیا و اندونزی این مدلو از رده خارج کردن اونوقت نوبت ما میرسه که بریم خط تولیدو بیاریم. یعنی این موقع هستش که نوبت ما میرسه و خط تولیدو به ما میدن.
اگه ما و تانزانیا تو یه زمان به پژو بگیم خط تولیدو بده ، پژو اول به سودان میده.
وقتی سفیر المان ماموریتش تو تهران تموم میشه با نیسان خداحافظی میکنه خودت بخون چقدر زبونزد عام و خاص شدیم تو این چیزا.
دلخوشی ماهام اینه یه زمانی یه دوره ای که اصلا من نبودم و با چشم ندیدم به امارات ماشین صادر میکردن.
عجب افتخاری به به . کف بزنین.
یعنی ما اینقدر عقب موندیم و تو گذشته گیر کردیم.
ADAK
۲۶ تیر ۱۳۹۹وقتی سفیر المان ماموریتش تو تهران تموم میشه با نیسان خداحافظی میکنه
جریانش چی بوده ؟ میشه نوضیح بدی لطفا
سهیل
۲۷ تیر ۱۳۹۹https://www.mashreghnews.ir/news/1089678/خداحافظی-سفیر-آلمان-از-ایران-با-نیسان-آبی-عکس
سفیر المان دوره کاریش تو ایران تموم میشه و برمیگرده کشورش . سوار نیسان ابی میشه یه عکس میندازه تویت میکنه میگه بعد ۴ سال ما رفتیم و بای.
بیشتر طعنه بود البته.
ADAK
۲۵ تیر ۱۳۹۹کاش اینجوری بود حتی در واقعیت
تنها
۲۵ تیر ۱۳۹۹آقایون منظور من هر نوو خودروی از خط تولید خارج شده و فسیل بود نه پژو 508
مزدا
۲۶ تیر ۱۳۹۹آخر کی به کی داد!!؟
???
NAVID۰۰۹۸
۲۵ تیر ۱۳۹۹چیزی که از این خودرو به یاد دارم ، تست و بررسیای بود که در ایران انجام داده بودند و شیفته سکوت اتاقش شده بودند که با اتاق سری 7 bmw یکی بود ، اما تا دلتان هم بخواد نقطه ضعف زیاد داشت از پیچیدگیهای فنی و غیر فنی که میشد خیلی سادهتر ساختش .
محمد
۲۵ تیر ۱۳۹۹این ماشین صفر کیلومترش چی بود که حالا دست دومش باشه
فرزاد
۲۵ تیر ۱۳۹۹تو برنامه car wow تست و بررسی همین نسل اول پژو 508 دیدم و بسیار ازش تعریف و تمجید کرد مجری برنامه مخصوصا از سواری و کابین راحت و بی صداش
ساکو
۲۵ تیر ۱۳۹۹چی میتونه تو ذهن یه نفر بگذره مزدا 6 رو ب این ترجیه بده یا اوپل حتی
ارشیاsvj
۲۵ تیر ۱۳۹۹طراحیش بدک نیس(حداقل از الانیه خوشگل تره)
Abbas.Lambo
۲۵ تیر ۱۳۹۹کاری به نسل اولش ندارم،ولی کمتر ماشینی رو به نسل فعلیش ترجیه میدم،شاهکاریه واسه خودش
(Saeed(peugeot
۲۵ تیر ۱۳۹۹نسل حال حاضر ۵۰۸ فوق العاده هستش ….. مزدا ۶ و آرتئون و مابقی جلوش عددی نیستند ….. چون حرفی واسه گفتن نذاشته ….
همین نسلی هم که تو ایرانه …. برید بپرسید از چند نفر که دارند ….به شخص من دیدم کسی و که بنز ، بی ام و ، سوار بوده ….راحتی کابین ۵۰۸ در سطح اونا میدونست و میگفت هیچی کم نداره ….
عایق بندی فوق العاده کابین …..
نرمی و هندلینگ خیلی خوب …..
شتاب و سرعت هم عالی …البته در حد ۱۶۳ اسب بخار بودنش ….
البته چندین جایزه هم این نسل داشته …. که یکیش به عنوان خودروی سال پرتغال شناخته شده