در روزهایی که کاهش مداوم فروش خودرو در اروپا و افزایش ضرر و زیانهای ناشی از آن به روندی عادی تبدیل شده، عرصه بر پژو سیتروئن هر روز تنگتر میشود. جنرال موتورز، شریک بالقوه خودروساز بحرانزده فرانسوی هفته گذشته اعلام کرد: فعلا هیچ برنامهای برای گسترش سرمایهگذاری در فعالیتهای مجموعه تحت تملک خانواده پژو ندارد. امتناع خودروساز آمریکایی برای همکاری در برنامه نجات احتمالی پژو سیتروئن امیدهای خودروساز فرانسوی را بار دیگر بر باد داده است.
برخی افراد نزدیک به این ماجرا گفتهاند پژو سیتروئن در ماههای اخیر از شریک آمریکاییاش خواسته پول بیشتری به مجموعهاش تزریق کند. جنرال موتورز در ماههای اخیر سرگرم بررسی خرید چند بخش کوچک، از جمله مرتبط با تولید موتور خودرو بوده، اما به گفته منابع نزدیک به دو طرف هنوز هیچ تصمیمی نگرفته است. خودروساز فرانسوی در سال گذشته برای واگذاری ۷ درصد از سهامش به جنرال موتورز به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار و همچنین جلب همکاری خودروساز آمریکایی در هزینههای توسعه و آمادهسازی کارخانهها و تجهیزات برای تولید خودروهای نسل جدید، با خودروساز آمریکایی به توافق رسید.
جالب اینجاست که یکی از اهداف اصلی جنرال موتورز برای شراکت با پژو سیتروئن احیای شاخه زیانده خود در اروپا، اوپل بوده که از رکود در اروپا سخت ضربه خورده است، اما آغاز عملی این شراکت بیش از انتظار به تاخیر افتاده و برخی جنبهها و برنامههای این شراکت محقق نشده، چنانکه حتی در بعضی موارد به بروز تنشهای بین دو طرف منجر شده است.
پژو در ماههای اخیر راههای دیگری را هم برای نجات از وضع اسفبار فعلی جسته است. منبع دیگری میگوید پژو سیتروئن با شریک چینیاش، دونگفنگ موتورز، درباره خرید بخشی از سهام و همچنین تمدید شراکت صنعتی بین دو طرف گفتوگوهایی داشته، اگرچه اینجا هم معلوم نیست آیا گفتوگوها پیشرفت یا نتیجهای داشتهاند یا نه.
یک سخنگوی جنرال موتورز هفته گذشته اعلام کرد: «در حال حاضر، ما هیچ قصدی برای سرمایهگذاری بیشتر در پژو سیتروئن نداریم.» سخنگوی پژو گفته «درباره شایعات توضیحی نداریم» و دونگفنگ موتورز هم برای درخواست توضیح در دسترس نبوده است. فقدان یک معامله قطعی از این نوع، دومین خودروساز بزرگ اروپا را در راه بازگشت به زندگی پیش از سال ۲۰۰۸ با یک گزینه تنها گذاشته است: کوچک کردن دامنه فعالیتها و کاستن از بار هزینهها.
در بازار اروپایی که شاخص فروش صنعت خودرو به پایینترین حد در ۲۰ سال گذشته رسیده، فروش پژو سیتروئن ظرف ۵ ماه اول امسال ۱۴ درصد کمتر از مدت مشابه در سال گذشته بوده است. در پنج سال اخیر پژو پیوسته سهمش از بازار را به خودروسازان پیشرویی چون فولکس واگن باخته است، سهمی که در پنج ماه نخست امسال از ۱۱ درصد فراتر نرفت. آمارهای ۲ یا ۳ سال اخیر از چیزی شبیه یک سقوط آزاد حکایت میکنند؛ بر اساس گزارش روزنامه وال استریتژورنال، ارزش هر سهم پژو سیتروئن از سال ۲۰۱۱ به این سود ۷۴ درصد کاهش یافته که در بازار خودروی اروپا سابقه نداشته است. در ادامه این گزارش آمده پژو سیتروئن در سال ۲۰۱۰ در حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه از خودروهایش را به فروش رساند و در سال ۲۰۱۱ این رقم به ۲ میلیون و ۶۰ هزار رسید.
فروش خودروساز فرانسوی در سال ۲۰۱۲ با سرعت بیشتری کاهش یافت و در نهایت به یک میلیون و ۷۶۰ هزار دستگاه رسید. در سال ۲۰۱۰ عایدی پژو سیتروئن از فعالیتهایش در حدود ۶۰۰ میلیون یورو بود، اما بلافاصله در سال بعد منفی شد و خودروساز فرانسوی در سال ۲۰۱۲ چیزی بالغ بر 5/۱ میلیارد یورو را از دست داد. پژو سیتروئن سال گذشته میلادی ۳ میلیارد یورو (۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار) به فعالیتهایش تزریق و درعینحال تاکید کرد هزینههای کارخانهها و دیگر مجموعههایش را کاهش خواهد داد، برنامهای که اجرای آن با وجود کاهش مداوم درآمدهای فروش خودرو سخت و پیچیده خواهد شد. تا اینجا واکنش قطعی پژو سیتروئن به بحران مالی اروپا حذف ۱۱ هزار شغل و آغاز مذاکرات برای تجدیدنظر در توافقات با کارگران بر سر ساعات کاری و میزان دستمزد بوده است.
حتی اگر پژو سیتروئن و شرکایش هرآنچه را بر سرش توافق کردهاند کاملا به جا آورند، ابهامات در مورد پژو همچنان متعددند. اگر قرار باشد بازار خودرو بهبود نیابد –که در حال حاضر هیچ نشانی از خلاف بودن این فرض در کار نیست- معلوم نیست برنامههای پژو سیتروئن ضامن بقایش باشند. مساله دیگر موضع منفعل و مبهم دولت فرانسه است که تا به امروز نخواسته سهمی از پژو سیتروئن بخرد. دولت فرانسه در حال حاضر بخشی از سهام رنو، اصلیترین رقیب داخلی پژو سیتروئن را در اختیار دارد.
هر سرمایهگذاری تازه قطعا از دایره مدیریت و اختیار خانواده پژو خواهد کاست، هر چند فردی نزدیک به این خانواده میگوید اگر ضروری باشد، این خانواده مخالفتی با واگذاری پژو سیتروئن نخواهد داشت: «آنها میدانند بالاخره روزی قدرت را از دست خواهند داد». خانواده پژو، پژو سیتروئن را در اوایل قرن نوزدهم بنیان گذاشتند و در حال حاضر مالک ۱/۳۸ سهام آن هستند. پیشتر رویترز خبر داده بود که این خانواده قصد دارند مدیریت و هدایت را به کلی به جنرال موتورز بسپارند. اینها پس از آنند که خانواده پژو به مدت دو قرن متعصبانه مانع هر گامی به سوی استقلال پژو سیتروئن شدهاند و طی دوره طولانی تسلطشان از توافق و معاملاتی سرباز زدهاند که میتوانست قلمرو پژو سیتروئن را به خارج از اروپا گسترش دهد. ناتوانی تعجببرانگیز پژو در مقابله با موج رکود در اقتصاد اروپا، بی تردید با ناتوانیاش در بازارهای نوظهوری چون چین، برزیل و آمریکا رابطه مستقیم دارد، بازارهایی که بخشهای بزرگی از آنها امروز در تصاحب رقبایی چون بیامو، فولکس واگن، مرسدس بنز و جگوار لندرور است.
منبع : روزنامه ی دنیای اقتصاد
سهراب
۱۵ تیر ۱۳۹۲من فکر میکنم راه حل دست امریکایی هاست. جنرال موتورز ی که 5 سال پیش داشت ورشکست میشد الان تمام بدهی هاشو داره پرداخت میکنه و سود آور شده و داره با سرعت جلو میره. فورد هم همین طور. خانواده پژو باید همین کارو بکنن..
البته یه بدی داره. اگه دست جنرال موتورز یا شرکت های امریکایی بیوفته دیگه پژو مجبور میشه از ایران کلا بره و اونوقت همین انتخاب های محدودی هم که داریم دیگه نخواهیم داشت.(اونم چه انتخاب های مزخرفی!!!!)
Kingday
۱۵ تیر ۱۳۹۲منم موافقم که دست آمریکاست . همین که تا حالا هیچکدام از ماشین های فرانسه ای به بازار آمریکا نرسیدن ، گویای همین مسله است .
« رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »
۱۵ مهر ۱۳۹۳خاک تو سرش ایرانو به خاطر آمریکا تحریم کرد حالا آمرکا ولش کرده به امان خدا……..
HASSANBMW
۱۵ تیر ۱۳۹۲خوب اینکه نگرانی نداره بیان ایران سرمایه گذاری کنن!!!
خخخخ…
VAHID JINPACHI
۱۵ تیر ۱۳۹۲اگه اقایونی رو که اون بالا هستند اجازه می دادند می تو نستند بیان تو ایران سرمایه گذاری کنند..
علی
۱۵ تیر ۱۳۹۲شیر غران اصا به دست شد.
فک کنم اصا رواشباه نوشتم.
علی
۱۵ تیر ۱۳۹۲بچه ها من یه اونتا دارم ،یه پژو 405 glx ،یه دونم پرشیا دارم. میخوام هرستاشونو بفروش یه خورده ام روش پول بذارم یه میتسوبیشیasx بخرم. خوبه؟
میتسوبیشیasx ماشین خوبی هست ؟از نظر شما
feri 007
۱۵ تیر ۱۳۹۲والا علی جون خودم که ندارم ولی همسایمون یه دونه از همین ASX ها داره میگه خیلی خوبه و ازش راضیه… ولی میگه “اگه” یه موقع عیب و ایراد فنی واسش پیش بیاد قطعات و لوازمش یا توی ایران نیست و باید سفارش بدی از اونور آب واست بیارن(با خدا تومن پول) یا اگه داخل باشه خیلی سخت گیر میاد و قیمتش نوسان زیادی داره و خلاصه توی دردسر میوفتی… به نظرم فعلا تا روی کار اومدن آقای روحانی صبر کن شاید وضع بازار و قیمتا بهتر بشه و گزینه های بهتری واست پیش بیاد… به دلیل برخی مسائل توصیه میکنم نیمه دوم امسال به بعد ماشین بخر…
موفق باشی داش
علی
۱۵ تیر ۱۳۹۲والا ماهر چی بیشتر صبر کردیم ،وضع بدو بدترشد.
اول میخواستم یه سونوتا2012 بخرم .اون موقع 80 میلیون بود . من احمق گفتم شاید ارزون بشه .ولی اشتباهی محض کردم. ولی من باز صبر میکنم تا اقای روحانی کیلیدرو بندازه قفل قیمتا باز شه.
حسین
۱۵ تیر ۱۳۹۲ولی به نظر من تو زمینه خودرو حسن کلیدساز به محمود قفل ساز نمیرسه!!!
parsa
۱۵ تیر ۱۳۹۲این اخر عاقبت نامردی هاست به ایرانیها واقعا خیلی نامردی کرد …در ضمن شرکت تالبوت انگلیس هم یه روزی با ایرانی ها قرارداد پیکان بست ولی انقدر پیکان توی ایران ساختند که شرکت تالبوت نه که ورشکست بلکه خاکستر شد …………و روزی که پیکان اخرین اثرشو توی موزه برد اگر می خوا ستید در مورد شرکت تالبوت تحقیق وتفحص کنید میبایست به تاریخ انگلستان پناه ببری …..حالا بیچاره پزو ………!!!!!
حسین
۱۵ تیر ۱۳۹۲نتیجه رابطه با امریکا را ببینید!!!!
خواهش متن رو نخونده جواب ندید!!
ملا
۱۵ تیر ۱۳۹۲سیاست شرکت های بزرگ آمریکایی کمک به شرکت های کوچکتر در حال ورشکست شدن و گرفتن استقلال آنها و وابسته کردن آنها به خود است. تا کنون این شیوه بخوبی در اروپا جواب داده ولی تنها ژاپن است که نه تنها زیر بار آمریکایی ها نرفته بلکه در کشور خودشون پوزه اونا رو به خاک مالیده… برای مثال حتما دوو رو به یاد دارید که اول با کمک جنرال موتورز غول منطقه و در حال جهانی شدن بود که ناگهان چنان زمینش زدند که نفهمیدن از کجا!!! در اروپا هم حتما ساب را به خاطر دارید. موارد مشابه بسیار زیادند و حالا نوبت به پژو رسیده.
سهراب
۱۵ تیر ۱۳۹۲ژاپنی ها هم زیر بار امریکایی ها رفتن. ایسوزو نمونش. مزدا هم بخشیش در مالکیت فورده. در ضمن دوو الان تبدیل شده به جنرال موتورز کره(gm korea) که موفق ترین ماشین های شورلت رو میسازه.
ژاپنی ها چی؟ بغیر از سایون که صاحبش تویوتاست هیچ برند خارجی رو در اختیار ندارن. در ضمن شرکت های ژاپنی مثل هوندا و میتسوبیشی همشون دارن ضررمیدن:))) هوندا اوراق قرضه خودشو برای فروش گذاشته ولی اینقدر این شرکت داره ضرر میده که هیچ شرکت دیگه ای جرات نکرده اوراقشو بخره!! نمونه های خیلی زیاد تری هم هست.
تویوتا هم دورانش به سر اومده. اون از اون طراحی های ضعیفش. اینم از پایین اومدن کیفیتش(چندین سند دارم مثل سایت معتبر j d power) . شرکت فولکس واگن اعلام کرده تا سال 2016 بزرگترین خودروساز دنیا خواهد بود و جایگاه تویوتا رو بدست میاره. هه هه هه
سهراب
۱۵ تیر ۱۳۹۲در ضمن همین شرکت های امریکایی که میگی بدن میدونی چکار هایی کردن؟
شرکت واکسهال که سازنده تانک بود بعد از جنگ جهانی دوم عملا دیگه داشت ورشکست میشد تا اینکه جنرال موتورز اونو خرید و الان بیشترین فروش رو در انگلیس داره.نمونه دیگش جگوار. آیا شما میتونی منکر بشی که در دهه 90 میلادی این برند پرافتخار رو به نابودی بود؟استون مارتین چی؟؟؟ لند روور که هر ماشینی میساخت با استقبال کم مواجه میشد چی؟این سه شرکت همشون توسط فورد و با برنامه ریزی این شرکت نجات یافتن…..
بهزاد
۱۵ تیر ۱۳۹۲معلومه دستی تو کار معاملات و معادلات جهانی دارید دوست گرامی.
هوندا موتور سال گذشته سود خالصی معادل 2.7 میلیارد دلار به دست آورد و طبق پیش بینی ها امسال سوددهی این شرکت بیش از 6 میلیارد دلار خواهد بود.
امسال هم موسسه ی jd power رتبه هارو اعلام کرد و خودروسازان ژاپنی 10 رده ی اول 6 تاشو صاحب شدن که لکسوس در صدر قرار داشت.(2012)
سایون برند خارجی نیست بلکه زیر مجموعه ی تویوتا در آمریکاست با هدف تولید خودروی ارزان برای نسل جوان. و همکاریهای گسترده ای با دیگر برندها دارن مثل نیسان با رنو یا اینفینیتی با مرسدس یا تویوتا با بی ام و یا نیسان با لادا یا سوزوکی با ماروتی یا تویوتا با تاتا و…
به جای خیالبافی بهتره خبرها و اتفاقات رو درست متوجه بشیم.
کیفیت رمز ماندگاریست.
نويد
۱۶ تیر ۱۳۹۲دوو کره ای بود فکر کنم
یاشار
۱۵ تیر ۱۳۹۲سهراب جان
اولا اطلاعاتت در مورد تویوتا از سایت مورد نظر درست نیست
ثانیا بدونید که تویوتا سبزترین- با کیفیت ترین – بهترین خدمات- و کم استهلاک ترینه (به نقل از رویترز که در روزنامه های داخلی چند روز پیش هم ذکر شد)
واسه همینه که چندین سال رکورد دار فروش دنیا و امریکا و کانادا و استرالیاست
همین تویوتا کمری بعد از 8 سال باز هم بیشتر از 10 میلیون توی امریکا فروخته (در 2012) که رکورده..
از هه هه آخرتون هم به نظر می یاد که احتمالا شما یا چینی سوار می شی یا کره ای که نه اصالت دارن و نه کیفیت که هرساله به تغییر شکل و ظاهر می پردازن
ابی
۱۶ تیر ۱۳۹۲طبق آمار سایت جی دی پاور در مجموع جنرال موتورز و زیر مجموعه هاش اول شدن از نظر کیفیت .(نیمه اول سال 2013) و رتبه بندی از نظر برند ها هم پورشه اول جی ام سی دوم شده. یعنی یه وانت های جی ام سی که برای طبقه متوسط ساخته میشن با پورشه ای که مخصوص قشر پولداره و قیمت خیلی بیشتری داره تقریبا برابری میکنه. چرا میخواهید زور بگید آخه؟ جی دی پاور آمارو منتشر کرده حالا شما هی آمار سال پیشو نشون بده. چیزی که عوض نمیشه. این واقعیته. اون لینکی که دوستمون زیر این پست گذاشت رو ببین دوست عزیزم.
واقعا چقدر خوب میشد که ما واقعیت رو قبول کنیم. حتی در صورتی که به ضرر اعتقادات ما باشه. مرسی
روزبه
۱۵ تیر ۱۳۹۲آقا سهراب حرفت نه تنها اشتباه بلکه کاملا برعکسه
درست سرچ کن تا ببینی که همون سایت جی دی پاور می گه:
“در مجموع ۱۴ ردهبندی کلاس خودروها، گروه تویوتا با بیشترین تعداد، یعنی ۸ خودرو، در صدر جدول قابل اعتمادها قرار گرفت”
مسیح
۱۶ تیر ۱۳۹۲آمار امسال رو ببین برادر من. سال به سال فرق میکنه. پرچم آمریکایی ها بالاست. همون خودروسازی که 5 سال پیش تا مرز نابودی رفت الان داره بازار رو لرزه در میاره. حسادت نکنید عزیزان.
همون ژاپنی ها هم به لطف بازار بزرگ امریکا تونستن پیشرفت کنند.
ابی
۱۶ تیر ۱۳۹۲همون یاست جی دی پاور در سال 2013 میگه:https://pictures.dealer.com/j/jdpower/1726/90c545c943c5d34813b7d9c1a460835fx.jpg
این هم ببین:
http://www.asrekhodro.com/fa/page/31486/%DA%A9%D8%B3%D8%A8+%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%85+%D8%A7%D9%88%D9%84+%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C+%D8%A7%D9%88%D9%84%DB%8C%D9%86+%D8%A8%D8%A7%D8%B1.html
اینارو قبلا گذاشته بودن ولی من بازم میذارم تا روشن بشه براتون
“در مجموع جنرال موتورز و زیر مجموعه هاش به عنوان با کیفیت ترین خودروساز معرفی شدن”
جمله بالا عین ترجمه ای هست که من از سایت جی دی پاور در آوردم. . گرفتن آمار هم به این صورت بود که به مشتری ها تماس میگرفتن و از اون میخواستن که درباره ایراد ها ماشین های خودشون بگن.
سهراب
۱۶ تیر ۱۳۹۲پس این چی میگه؟https://pictures.dealer.com/j/jdpower/1726/90c545c943c5d34813b7d9c1a460835fx.jpg
سهراب
۱۶ تیر ۱۳۹۲من خیال باقی نمیکنم. اگه فکر میکنی اشتباه میگم بهم ثابت کن لطفا. طبق اون آمار که در سایت jd power بود پورشه اول جی ام سی دوم هست. جی ام سی برندی هست که محصولاتش معمولا در گروه معمولی قرار میگیره ولی تونسته در بین برند های لوکسی مثل پورشه قرار بگیره….
کیوان
۱۶ تیر ۱۳۹۲چه جالب تویوتا رتبه هفتم رو بدست آورده در کیفیت. فکر میکردم رتبش اول باشه.سایون آخر شده از نظر مشکلات فنی. وجالب تر اینکه نیسان و میتسوبیشی هم در آخر های جدول قرار دارن. راستی آقا بهزاد طبق این آمار بنظرتون کیفیت محصولات ژاپنی کم نشده؟ مثلا من انتظارم از نیسان خیلی بیشتر بود. یا مثلا سوبارو که فکر میکردم از نظر کیفیت بی رقیب باشه. البته شایدم رقیبان کیفیت خودرو هاشون رو بالا بردن و کیفیت ژاپنی ها افت نکرده . فکر کنم نظریه دوم صادق تر باشه. شورلت و کلا جنرال موتورز از ورشکستگی درس گرفتن و دارن با رقیبان بزرگی از نظر کیفیت مثل تویوتا رقابت میکنند.
بهزاد
۱۶ تیر ۱۳۹۲کیوان عزیز در بررسی کیفی ماشینها چندین روش و معیار آمارگیری وجود داره و هر سال چندین موسسه نتایج تحقیقات خود را اعلام میکنند بدین صورت که مثلا یک موسسه از یک مدل چندین نمونه رو بررسی و کیفیت ساخت و قطعات و هماهنگی اونهارو میسنجد و یک موسسه دیگه مستقیما به تعمیرگاهها رجوع و یک مدل رو از نظر دوام و خرابی بررسی میکند و یک موسسه دیگه به صورت اینترنتی نظر سنجی میکنه و الی آخر…
در بررسی کیفی ساخت موسسه ی jd power هر سال نتایج رو اعلام میکنه که سال گذشته لکسوس ls اول و جگوار و پورشه در رده های بعدی قرار گرفتن و موسسه consumer reports به بررسی دوام ماشینها و قابلیت اطمینان میپردازه که در 2012 سوبارو اول و هوندا آکورد و تویوتا کمری دوم و سوم شدند و همینطور آمارهای دیگه که از حوصله ی دوستان خارجه.
دقت کنید کیفیت تویوتا یا هر برندی ممکنه در طول تولید یک مدل هر سال ثابت باشه و این رقبا هستند که ایرادهای خودشون رو برطرف کرده و در جایگاه بهتری قرار بگیرند و این به معنی افت کیفی نیست. و نتایج بررسی ها بین رده های اول تا 10 معمولا خیلی کمه و قابل چشم پوشی.
به هر صورت به جای جنگ برند بهتره به قوانین آزاد رقابت در این کشورها نگاه کنیم تا ببینیم وقتی بازاری آزاد باشه و قوانین سخت گیرانه ی ایمنی و محیط زیست درست وضع بشه چه فوایدی برای مشتریان در پی داره و این موسسات چه نقشی در گرفتن حقوق مشتریان ایفا میکنند.
مسیح
۱۶ تیر ۱۳۹۲چرا شما آمار های سال قبل رو میبینید؟سال به سال فرق میکنه. فعلا که جی ام سی و شورلت تویوتا رو پشت سر گذاشتن. پرچم آمریکایی ها بالاست…..
اردل
۱۶ تیر ۱۳۹۲میدونید چرا ما ایرانی ها پیشرفت نمیکنیم؟؟چون از واقعیت فرار میکنیم. خودروساز های امریکایی تونستند به ای ن سطح از کیفیت برسن. جای بحث نداره.
در ضمن. اونچه که در این آمار ها مشخصه اینه که اختلاف امتیاز ها بسیار ناچیزه. و بهتر بود جی دی پاور خودروساز های هارو در گروه های کلی مثل با کیفیت و…. قرار میداد.
راستی یادتونه گفتم بی ام و پر استهلاکه و کیفیتش نسبت به رقبا پایین تره؟ ولی هیچ کس قبول نکرد. ولی حالا نمودار همه چیزو نشون میده…
mahsa-alman
۱۷ تیر ۱۳۹۲آلمان از آمریکا بهتره .هر کی موافقه لایک کنه
ابوالفضل
۱۷ تیر ۱۳۹۲رکورد فروش خودرو در 2012 به دست تویوتاست ( با زیر مجموعه هاش مثل لکسوس و ……….) چی دارین می گین شما؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ تویوتا گریه خودرو سازان امریکا و اروپا رو در اورده … .
سهراب
۱۸ تیر ۱۳۹۲رکورد فروش خودرو به مدت 60 سال دست جنرال موتورز بوده. حالا هم باید صبر کرد تا ببینیم امسال کی بزرگترین میشه……
رضا
۱۴ بهمن ۱۳۹۲حالا میدونی که گریه ژاپنی ها رو در اورده؟!!! کره ای ها!!! برو ببین ماشین های کره ای همه جا هستن از ایران گرفته تا امریکا و عراق و افغانستان به نظر من صنعت خودرو سازی کره ی جنوبی تا چند سال دیگه نبض خودرو سازی دنیا رو میگره تو دستش اون سوناتا که پرفروش ترینه شونه
f 14
۱۸ تیر ۱۳۹۲هرچی بگید از دست امریکا برمیاد کارو باید به چی……به چی…………به چی………. به دست کار دان سپرد
علی ثابتی
۱۰ بهمن ۱۳۹۲خسرو معتضد: خودروهای چینی برای ما، خودروهای ژاپنی برای از ما بهتران!
قدس آنلاین/ نمیدانم چرا هر چه سنگ است، مال پای لنگ است.
شب و روز از تلویزیونهای شیخ نشینها، آگهی فروش نقد و اقساط اتومبیلهای سوپر لوکس آمریکایی، انگلیسی، ایتالیایی، سوئدی، آلمانی، ژاپنی، کرهای پخش میشود.
ندیدیم یک تلویزیونی حتی آن شیخ نشینهای کم درآمدتر مثل رأس الخیمه، فجیره، خورفکار و ام القوین آگهی فروش اتومبیل چینی پخش کنند.
اتومبیل چینی خیلی مانده بتواند در کشورهای محترم شیخ نشین آن سوی خلیج فارس عرض اندام بکند. در عوض خودرویی را که مسعود تهرانچی دستاندرکار واردات و مونتاژ خودروهای خارجی که ون و آمبولانس هم میسازد قرار بود از چین وارد کند و از 6 تا 10 میلیون تومان (حداکثر) بفروشد پیش گردنکلفتهای انحصار طلب رانتخوار رفته و ساخت و پاخت کرده هر دستگاه 51 میلیون تومان میفروشند و جالب آن است که این واژه لعنتی مالیات بر ارزش افزوده را هم از جیب چون بانک پرپول خود نمیدهند و قرار است خریداران بابت اتومبیل قراضه چینی که نامرغوبترینش را به ایران قالب میکنند، بپردازند.
عرض کردم هر چه سنگ است، مال پای لنگ است؛ یعنی ملت نجیب اصیل و سر به زیر ایران. یادتان هست آن الدورم بولدورمهای جناب آقای دکتر جمشید پژویان اقتصاددان سرشناس که ابتدا مانند آذرخش و تندر برق زد و غرش کرد و خودروسازان را تهدید کرد که اله میکنم، بله میکنم جرأت دارید گران کنید، ببینید چه پدری از شما میسوزانم، یکدفعه مثل چراغ زنبوریهای سابق که تورشان میسوخت کمرنگ میشدند و به خاموشی میگراییدند.
چند شب پیش دیدم جانشین ایشان یک آقای موقری که مرا یاد دادستانهای دادگاههای قدیم میانداخت بازدارد صحبت از رسیدگی به قیمتها و دلخوش کردن مردم میکند. خندهام گرفت و گفتم، ای بابا دست بردارید، کوتاه بیایید، زور شما و جد و آبای شما به اتومبیل سازان نمیرسد. مگر زور دکتر پژویان رسید؟ نمیدانم چه دارویی به آن جناب دادند که صدایش گرفت و ساکت شد.
آری، شبها تلویزیون راس الخیمه، خورفکان، فجیره، ام القوین را نگاه میکنم، گاهی تلویزیون قراقوروم یعنی مغولستان و گاهی تلویزیون ارمنستان یا ایروان تی. وی را میگیرم. الهی کوفتشان بشود، الهی جز جگر بزنند، همه دارند تلویزیون و یخچال و اجاق گاز و انواع کامپیوتر را تبلیغ میکنند، همه دارند آپارتمانهایشان را با توجه به آنچه در جیب مردم است، تبلیغ مینمایند (زیاد کنند نگویم یک بار هم بگویم مینمایند) باور کنید گاهی فقط محض کنجکاوی تلویزیون جزایر سی شل و ایریان غربی و جزیره موریس را میبینم، آخر اینها کی هستند؟ از کجا آوردهاند میتوانند انواع فورد آمریکایی و نیز آلمانی و فیات ایتالیایی و ولوو سوئدی را خریداری کنند؟
چرا در ایران فقط نومن کلاچرها میتوانند 2 میلیارد تومان اتومبیل بخرند و پزش را بدهند؟ آخر کی گفته اتومبیل وسیله پز دادن است؟ در جراید مژده داده بودند، اتومبیلهای 140 تا 180 میلیون تومانی که مالیات بر ارزش افزودهاش هم جداگانه حساب میشود که حق الناس و بیتالمال هم رعایت شود و صاحبان شرکتهای واردکننده در پیشگاه عدالت سرافکنده نشوند که نکند مالیات بر ارزش افزوده را با پس گردنی از مشتریها نگیرند و به خزانه گل و گشاد دولت نریزند، اعلام مرحمت و بزرگواری فرموده در قیمت اتومبیلهای 140 میلیون تا 180 میلیون تومانی محض رفاه ملت شریف ایران و مصرف کنندگان محترم 6 میلیون تومان تخفیف دادهاند!
واقعاً خدا از بزرگی کمتان نکند. چه حاتم طاییهایی. انشاءا… شما هم مانند آن واردکننده محترم که 80 میلیون تومان از هر اتومبیل وارداتی جمعاً 164 میلیارد تومان سود خالص شرعی برداشت و مجلس مدتهاست دارد درباره حقانیتش تحقیق میکند هر چه زودتر به سود 164 میلیارد تومانی برسید و در دنیا و آخرت سربلند و مباهی باشید. چقدر گذشتگان احمق و نادان بودند که تویوتای کرونای نازنین و تویوتای کارینای خوشگل سالهای 1978/1365 را به قیمت فقط 72 هزار و 64 هزار تومان به مردم میفروختند؟
واقعاً حیف نبود؟ همان کارها و دست و دلبازیها را کردند که صدام حسین هنگام حمله به خرمشهر دستور داد 8000 دستگاه تویوتای وارداتی به بهای مفت را ارتش عراق بردارد روی لنج ببرد بصره بین بعثیون پخش و پلا کند و جایزه بدهد!
واقعاً حیف نبود اتومبیل به آن خوشگلی و شیکی را به ایرانیها که پراید هم گیرشان نمیآید 72 هزار و 64 هزار تومان بفروشند؟ راستی چقدر باید تلویزیون خورفکان و مغولستان تماشا کنم (محض کنجکاوی) و افسوس بخورم چرا ملت ایران را لایق یک خودرو سواری درست و حسابی هم نمیدانند؟ چرا نصیب ما از خودرو، پراید و پیکان و پژو 405 است که آتش میگیرد و فرصت هم نمیشود آتش نشانی را خبر کنیم؟ راستی چرا؟!
متن فوق از روی نوشته های یکی از کاربران عزیز کپی شده است .
محمدجواد
۷ اسفند ۱۳۹۲من که هیچی نفهمیدم.
او مای گارد