پژو

رونمایی رسمی از پژو 308 فیس‌لیفت

پس از یک پیش‌نمایش که حدود یک ماه قبل منتشر شد، پژو درنهایت رسماً فیس‌لیفت مدل ۳۰۸ خود را معرفی کرده است. در این به‌روزرسانی میان‌دوره‌ای اما تغییرات چندانی در طراحی بیرونی ۳۰۸ انجام نشده و عملاً همان استایل و طراحی قبل حفظ شده است؛ بنابراین تنها تغییرات بیرونی قابل‌توجه این هاچ‌بک کامپکت در جلوپنجره و سپر جلو قابل‌مشاهده است.

اما رویداد مهم‌تر در فیس‌لیفت ۳۰۸، ارائهٔ یک پیشرانهٔ جدید ۱.۶ لیتری BlueHDi 130 برای آن است. این پیشرانه که به‌تازگی توسعه یافته است، برای نخستین بار است که در خودرویی از گروه پژو-سیتروئن ارائه می‌گردد. این موتور جایگزین پیشرانهٔ قبلی BlueHDi 130 خواهد شد و در طول فرآیند مهندسی آن بیش از ۲۰۰ اختراع ثبت شده است. همان‌طور که از نام این موتور جدید مشخص است، ۱۰ اسب بخار قدرت بیشتری از موتور قبلی دارد درحالی‌که مصرف سوخت آن نیز تا شش درصد کمتر است. غیرازاین‌ها، پژو ادعا می‌کند که عملکرد این پیشرانه تقریباً با نمونه‌های بزرگ‌تر ۲ لیتری برابری می‌کند.

اما برای کسانی که پیشرانه‌های بنزینی را ترجیح می‌دهند، یک نسخهٔ بروز شده از موتور ۱.۲ لیتری PureTech 130 برای ۳۰۸ جدید ارائه شده است که حدود چهار درصد کم‌مصرف‌تر از قبل شده است. درعین‌حال، این موتور به لطف استفاده از یک فیلتر ذرات بنزین و همچنین دیگر راه‌های کنترل تولید گازهای گلخانه‌ای مانند استفاده از یک مبدل کاتالیزوری جدید، بهینه‌سازی دمای اگزوز و به‌کارگیری متریال با مقاومت حرارتی بالاتر، به‌طور قابل‌توجهی پاک‌تر از قبل شده است.

در سمتی دیگر، نسخهٔ اسپرت ۳۰۸ GT وجود دارد که به یک پیشرانهٔ دیزل ۱۸۰ اسب بخاری مجهز بوده و حالا یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک جدید هم برای آن ارائه شده است. این گیربکس که توسط همکاری مشترک پژو و آیسن توسعه پیدا کرده است، هفت درصد مقرون‌به‌صرفه‌تر از گیربکس شش سرعتهٔ کنونی بوده و درعین‌حال دو کیلوگرم هم وزن کمتری دارد.

اما بالاترین، قوی‌ترین و داغ‌ترین مدل ۳۰۸، نسخهٔ GTI است که از یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر بنزینی با ۲۷۰ اسب بخار قدرت استفاده می‌کند و در شش ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رسد. این مدل که روی رینگ‌های آلیاژی اسپرت ۱۹ اینچی قرار دارد، از مجموعه‌ای از تجهیزات منحصربه‌فرد مانند دیفرانسیل لغزش محدود تورسن، کالیپرهای ترمز قرمزرنگ، لاستیک‌های میشلن پایلوت سوپراسپرت و دیسک‌های ترمز ۳۸۰ میلی‌متری در جلو و ۲۶۸ میلی‌متری در عقب سود می‌برد.

در بخش تکنولوژی نیز تمامی سیستم‌های کمک‌رانندهٔ موجود در کراس‌اوورهای ۳۰۰۸ و ۵۰۰۸، در حال حاضر برای ۳۰۸ فیس‌لیفت هم ارائه شده‌اند که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به ترمز ایمنی فعال با هشدار فاصله، سیستم هشدار خروج از خط فعال و سیستم هشدار توجه راننده اشاره کرد. این هاچ‌بک بروز شدهٔ فرانسوی همچنین به سیستم تشخیص تابلوهای سرعت و همین‌طور پیشنهاد سرعت مناسب نیز مجهز شده درحالی‌که کروز کنترل تطبیقی آن‌هم از قابلیت توقف برخوردار است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. titan

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (13 ديدگاه)

    درسته شاید خیلیها تو ایران پژو نه پسندن اما کافیه یه بار یه ماشین چینی سوار شن ***ربطی نداشت ولی یهویی به ذهنم اومد این حرف

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. یاسین

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (658 ديدگاه)

    کاش ایکاپ عقلش برسه بیارتش این ماشین خیلی پرطرفدار میشه تو ایران نسخه GTI خیلی اسپرت و جوون پسنده

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ساسان.م

      ۱۲ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (338 ديدگاه)

      بعد مگه چنتا جوون داریم که بخواد 120 میلیون پول بابت این بده؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. یاسین

        ۱۲ خرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (658 ديدگاه)

        اره واقعا اینش دردناکه پولمون بی ارزش شده فکر اینکه یه وقتی با دلار 900 تومنی ماشین میخریدیم یه بلایی سرمون اوردن مجبور شدیم با دلار 3000 تومنی ماشین بخریم زور میاره به ادم بعد از اونطرف با این وضع کار تو این مملکت ما از اواخر ده هشتاد به الان خیلی روز خوش ندیدیم

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. 4x

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (101 ديدگاه)

    این پژو چقدر خوب شده امیدوارم این خودرو زیبا رو به سری محصولات تولیدیش در ایران اضافه کنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. amin

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1126 ديدگاه)

    پژو استاد هاچبک ساختن است،

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. رامین

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (9 ديدگاه)

    از اومدنش تو ایران خوشحال میشم.بشرطی که امکاناتش کم نشه.!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Amir

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (56 ديدگاه)

    به نظرتون این خوبتره یا رنو مگان RS???

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Amir.dp

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (64 ديدگاه)

    همیشه این 308 توی محصولات پژو یه جور دیگه ای بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. محمد

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    پژو جدیدا طراحی داخلیا رو چه خوب داره میزنه
    بدور از شلوغی و اغراق ولی شیک

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. sunmartin

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1919 ديدگاه)

    طرلحی داخلیش عالی اما خارجیش چیز خلگاصب نداره مشکل پژو اینه که بسیار شبیه هم سده مدل هاش باید یک ایدنتیفی مستقل برای هر کدام از محصولاتش تعریف کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Hossein

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (153 ديدگاه)

    یه پژوی شیک و کاردرست
    طراحی داخلیش ساده و شیک
    طراحی بیرونیش خوبه مخصوصا از نمای بغل و پشت
    از لحاظ فنی هم بنظر خوب میرسه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا