پژو

سرگذشت شیرهای پژو

پژو از برندهایی است که برخی از مردم کشورمان ذهنیت چندان مثبتی به آن ندارند که البته به عملکرد آن به‌ویژه در چند سال اخیر بازمی‌گردد. اما نیمه‌ی پر لیوان که اکثراً توجهی بدان نمی‌شود، پیشینه‌ی قوی‌ای است که در پس این خودروساز وجود دارد و می‌توان گفت که اگر چند خودروساز با قدمت بالای صدسال در دنیا وجود داشته باشد، یکی از آن‌ها این خودروساز فرانسوی است. پژو از تاریخچه‌ای پرفرازونشیب برخوردار بوده و سابقه‌ی تولید محصولات عجیب‌وغریب از دوچرخه گرفته تا لباس‌های زنانه و گلوله‌های جنگی و… را دارد!

peugeot Badge
حال تاریخچه‌ای کوتاه از سرگذشت نشان “شیر” پژو را تقدیمتان می‌کنیم، امید است که موردتوجه شما قرار گیرد.

۱۹۰۵-امضای مخصوص پژو خلق شد
illus-1905-lions
جلوپنجره‌ی خودروهای پژو در این سال پذیرای “شیری در حال راه رفتن بر روی پیکان” شدند. در طی چند سال بعد، دوچرخه‌ها و سایر وسایل ساخت پژو گونه‌های مختلفی از لوگو را دریافت کردند.

۱۹۲۳-پدیده‌ی شیر پژو رشد و تکامل می‌یابد
illus-1923-lions
خریداران پژو خودروهای خود را با نشان شیری دریافت می‌کردند که توسط مجسمه‌سازی بنام Baudichon طراحی‌شده بود.

۱۹۳۳-شیر پژو بر جلوپنجره‌ی خودروها حکومت می‌کند
illus-1933-lions
هر خودروی پژو حالا با سرشیری زیبا مزین شده است. در سال ۱۹۳۵ طراحی آن با خط “راکت Sochaux” تغییر کرد.

۱۹۴۸-مدل ۲۰۳، نشان خود را از نشان دولتی کنت فرانسوی الهام گرفت
illus-1948-lions
سر شیر ماده کاپوت مدل ۲۰۳ را زینت بخشید، نشانی که از علائم دولتی کنت فرانسوی در آن استفاده‌شده بود.

۱۹۵۵-علائم دولتی کنت فرانسوی همچنین زینت‌بخش مدل ۴۰۳ بودند
illus-1955-lions
به خاطر دلایل امنیتی، سرشیرها در سپتامبر سال ۱۹۵۸ از کاپوت مدل‌های ۲۰۳ و ۲۰۴ خارج شدند.

۱۹۶۰-شیر پژو استایل خود را عوض می‌کند
illus-1960-lions
مدل ۴۰۴ دارای نشان جدیدی بود، یک شیر با یال‌های سیال که با نوشته‌ی پژو همراه بود و در مرکز جلوپنجره جا خوش کرده بود.

۱۹۶۸-شیر افسانه‌ای زمینه‌ی جدیدی خلق می‌کند
illus-1968-lions
در مدل ۵۰۴، نشان تیر استایل بسیار صاف و صیقلی را دریافت کرد، شیری با شکل مسطح و طلا یا کروم اندود.

۱۹۷۵-“طرح کلی شیر”
illus-1975-lions
شیر نظامی حالا با ویژگی‌های گوشه‌دار خود را نمایان می‌کند، نشانی که در مرکز قرارگرفته و به‌عنوان “طرح کلی شیر” شناخته می‌شود.

۱۹۹۸-شیر بزرگ‌تر می‌شود و راحتی برجسته‌ای را نشان می‌دهد
illus-1998-lions
لوگوی پژو حالا عمق بیشتری را از طریق مواد استفاده‌شده منعکس می‌کند.

2010_شیر پژو حالت جدیدی به خود می‌گیرد
illus-2010-lions
نشان شیر پویاتر و اثر دو فلز را از طریق کنتراست بین جزئیات مات و فروزنده خلق می‌کند.

منبع: peugeot

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۱ دیدگاه‌ها

  1. amin

    ۸ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1131 ديدگاه)

    این طرح آخری بهتره هیچوقت از اون زبون شیره خوشم نمیومد !!!

    1. madjid

      ۸ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (11565 ديدگاه)

      .
      یادش بخیر تا همین چند سال پیش پژو 405 با آرم 1975 پژو عرضه می شد.
      یعنی آرم 40 سال قبل !

  2. حميد

    ۸ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    خوبه رو به پیشرفت بوده
    اگه یکم با دید مثبت نگاه کنی هنوز هم پژو 208 بهتر از i20 اینها هست

  3. KING

    ۸ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (217 ديدگاه)

    پژو یکی از کمپانی هایی هست که از یه موتور ضعیف بیشترین قدرت رو استخراج میکنه
    دوستان یه سرچی به موتور های تولید شده پژو بزنن میفهمن کمپانی قدرتمندیه …..
    البته یه سری ایراد های خاص خودش رو هم داره

  4. كاپيتاليسم

    ۸ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (194 ديدگاه)

    “به خاطر دلایل امنیتی، سرشیرها در سپتامبر سال 1958 از کاپوت مدل‌های 203 و 204 خارج شدند”
    کسی میدونه منظور این قسمت چی هست؟

    1. ونوم

      ۸ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (543 ديدگاه)

      به خاطر اینکه تو تصادف با عابر خطرناک بودن شما بنزهای قدیمی هم ببینی لگوی برجسته داشتن و یا شورلت و… ولی الان فقط تو جلو پنجره کار میشه

  5. ASA

    ۸ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    اون لوگوی ۱۹۶۰ قشنگه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. فرشاد سجادیان

    ۸ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    مدل‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۶۸ با کمی اصلاحات و روکش کروم، بهترین هستن، هم شیک، هم با ابهت.
    اصلا از لوگوهای شیری که دست و پا داره خوشم‌ نمیاد! زیادی غیر حرفه‌ای به نظر میرسن.

  7. امیرحسین (Lion26)

    ۸ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (256 ديدگاه)

    خیلی ممنون بابت این مطلب.

    اگر امکان داره،مطالب بیشتری درباره خودروهای فرانسوی و ژاپنی بذارید.
    چون خودرو های فرانسوی و ژاپنی هم طرفدارای خودش داره.

    موفق باشید.

    Just France and Japan.

    1. میلاد

      ۸ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (60 ديدگاه)

      صنعت خودروسازی ژاپن رو با خودروسازی ورشکسته فرانسه یکی کردی!

      1. امیرحسین (Lion26)

        ۸ آذر ۱۳۹۵
        سوابق: (256 ديدگاه)

        :) جوک باحالی بود. :(
        شما اینطوری فکر کن.فقط جای دیگه این حرف نزن.
        فقط برای اطلاع بهت بگم که نصف سهام نیسان برای رنو هستش.
        این یه قسمتش،بقیش بماند

        Just France and Japan.

        1. علی

          ۹ آذر ۱۳۹۵
          سوابق: (206 ديدگاه)

          جان نیسان بقیه ش هم بگو…
          ضمنا رنو- نیسان شریکن و البته رنو در این شراکت فقط 43% سهم داره…

  8. پویان

    ۸ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (827 ديدگاه)

    خودروهای فرانسه کیفیت بالایی دارن . مگه اینکه شما بخواید خودروهای دستکاری شده رو همون فرانسوی بدونید.

  9. ونوم

    ۸ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (543 ديدگاه)

    1933 خیلی خوب بود انصافا

  10. saied

    ۸ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    پژو در مقابله تیوتا اشغال هم به حساب نمیاد.
    ایران چون جز اون کشور های هست که ماشین تو سن ۲۰ ساله گی ( البته اونم صاحبش تحویل بده) ففرسرده اعلام میشه. پژو اصلا به درد ایران نمیخوره. عمره مفیده پژو ۳ ساله. بقیش عوضه اینکه صاحب ماشین سواره ماشین بشه ماشین سواره راننده میشه و مخارج زیادی داره. اصطحلاک ماشین هاش افتضاحه.
    ، یه چیزی بگم اگه ماشینه خوبی بود قطعا عرب ها به جایه تیوتا. پژو سوار میشدن.

    1. پویان

      ۸ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (827 ديدگاه)

      یعنی انتخاب عرب ها ملاکه !!!
      عمر مفید 3 ساله .یه موردش همسایه ما 206 مدل 80 داره تا حالا به جز برای تعویض روغن و لنت و تایر تعمیر گاه نرفته .

      1. saied

        ۹ آذر ۱۳۹۵
        سوابق: (1262 ديدگاه)

        اخه دوست خوب مگه ماشین همسایه شما ملاکه. بیا ۱۰۰۰ تا نشون بدم که صفرش مونده دسته صاحب هاش.
        واقعا متاسفم واسه نژاد پرستی الکی که جز عقب موندگی هیچی واسه مردم نداره.
        دوست عزیز تو همین دبی هر ماشینی که بخوان میتونن با کم ترین قیمت سوار بشن. و مشکل گمرک و واردات ندارن. ولی بخاطره عمر زیاد و اصتحلاک کم زیاد ترین ماشینایه موجود تیوتا هست. حتی تاکسی هاشونم کمری یا کرولا هست.
        خوب اونجا هم پژو هست هم تیوتا به قیمت هایه تقریبا یکسان. به نظر شما چرا تیوتا انتخاب میکنن.

    2. كوروش

      ۹ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (1129 ديدگاه)

      اهه نه بابا

      جدا بجز پژو خودت یا اشنایانت چند تا پژو واقعی دیدی
      از صاحب های ۴۰۷ بپرس بعد فلسفه بساز من ۴۰۷ دیدم توی ۶ سال ۴۰۰ هزار کیلومتر راه رفته هنوز تعمییر اساسی نرفته
      ۲۰۶ فرانسه سال ۸۳ ، ۵۰۰ هزار تا راه رفته توی کل این دوران موتور گیربکس دست نخورده همش هم توی جاده مسیر ساوه بوده

      من بگم طرفدار ماشین المانی هستم کاری هم به بقیه ندارم اما اینقدر جو ندید خودرو فرانسوی ایراد داره مثل المانی مثل ژاپنی مثل امریکایی
      یکی لوازمش گرونه یکی طراحیش مزخرفه یکی کیفیتش معمولیه
      خودرو فرانسوی هم ایراداتی داره اما اگه بحث مزایایش پیش بیاد کاملا حرف برا گفتن داره

      1. saied

        ۹ آذر ۱۳۹۵
        سوابق: (1262 ديدگاه)

        دوسته عزیز بهتره ماشینه خودتو با یه ماشینه ژاپنی هم سنش مقایسه کن. بد بیا طرف کشی کن. تو این زمینه که شما میگین ۲۰۶ این قدر خوبه بیا ۱۰۰۰ تا هم من نشون بدم که تحویل اسکاتی دادن. آماره خرابی ماشین هایه فرانسه از ژاپنی خیلی خیلی زیاده.

        1. كوروش

          ۹ آذر ۱۳۹۵
          سوابق: (1129 ديدگاه)

          پدر من حداقل ۱۰ ساله ۳ نسل کرولا رو داره پس بهتر از هر کسی می دونم ماشین ژاپنی یعنی چی
          ماشین خودم هم چینیه با ژاپنی قابل مقایسه نیست ولی فرانسوی ها خودرو های خوبی دارند حالا شما می خوای قبول کن می خوای نکن

    3. امیرحسین (Lion26)

      ۹ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (256 ديدگاه)

      عمر مفیدش 3 ساله؟ :) :(
      چی دیدید که میگید عمر مفیدش 3 ساله؟شاید منظور شما به پژو های ساخت ایرانخودرو هستش!
      ما خودمون 405 مدل 84 داریم(11 سال که نزدیک 12 بشه) حدود 300000 کار کرده،بعد شما چجوری میگید که 3 سال!(بدون خرابی ،در ضمن در آب و هوای کاشان که تابستونا تا حدود 50 درجه میرسه)

      Just France and Japan.

      1. saied

        ۹ آذر ۱۳۹۵
        سوابق: (1262 ديدگاه)

        شمام بهتره یه سر به ارمنستان بزنی و ببینی که اونا چون واردات ماشین هایه دست دوم براشون ازاده و کشوره فقیری هست ماشین هایه ۱۵ ساله تیوتا یا بنز رو میارن . به علت کیفیتش. دیگه هم بحث نمیکنم و علت طرف داری تون رو هم این میدونم که نه سوار شدی و نه از کشور هایه دیگه تحقیق کردین. و چون ۴۰۵ شما خوبه باید پژو خوب باشه، و عزیز هایی که تو تصادفات با همبن مارکه پژو از دست دادیم همش از خونواده من بودن نه ایران.
        ولی بدون سر این مارک خیلی ها عزادار شدن.
        میدونم باز میای میگی ما ۱۳ ساله پژو داریم و تا الان تصادف هم نکردیم.
        ولی دوسته عزیز امار اینو نمیگه
        نکته دیگه هم این که اگه راس میگن مثله ماشین هایه تیوتا ۵ سال گارانتی بدن. اگه واقعا به ماشیناشون اطمینان دارن.

  11. امین اریامن

    ۸ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (147 ديدگاه)

    به پژو روباه بیشتر می یاد تا شیر…به شریک ایرانیش هم ***

  12. احسان

    ۸ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (310 ديدگاه)

    من پژو رو دوست دارم
    حالا هرچی میخواد باشه
    من فکر میکنم به زودی به دوران اوجش برمیگرده
    Danke schon

  13. حمیدرضا

    ۸ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    مطلب جالبی بود ولی من نفهمیدم چرا شکل شیر براش درنظر گرفته شده

  14. احمد باقری

    ۸ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    معلوم نیست چیکار کرده.

  15. بهزاد

    ۱۰ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (5 ديدگاه)

    متاسفانه پژو آنچنان برند معتبری نیست البته از نظر کیفیت محصولاتش حتی یادمه تو برنامه top gear جرمی کلارکسون میگفت پژو رو ولش کن آشغاله ولی رنو انصافا یکم بهتره

  16. اصغری

    ۱۰ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (3 ديدگاه)

    دوست عزیز اینکه ماشینهای المانی و ژاپنی سرامد ماشینها هستند جای بحث نداره.امار فروششون از 50 سال به این سو اینو میگه من نمیگم.امریکا سخت گیرانه ترین قوانین و استاندارهارو در مورد خودرو داره که هر خودروسازی نمیتونه اونارو پاس کنه.اگر دقت کرده باشین تو بازار امریکا این فقط خودروهای المانی و ژاپنی هستند که جولان میدن(البته غیراز خودروهای خودشان). در حالیکه شما نمیتونید رد و اثری از خودروهای فرانسوی و چینی و غیره در اون پیدا کنی.حتی نام رنو و پژو براشون کاملا گمنامه.پژو برا ما ایرانیا اشناست وگرنه حتی در ترکیه و کشورهای عربی منطقه محلی از اعراب نداره.

  17. سورنا

    ۲۲ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (5 ديدگاه)

    تو بحث کیفیت ساخت و خدمات تویوتا نباید شک کرد.با پژو قابل مقایسه نیست. اما پژو هم به این افتضاحی که دوستان میگن نیست بالاخره طرفدارای خاص خودشو داره.

  18. یاس ی

    ۲۳ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1044 ديدگاه)

    بعضی از دوستان متاسفانه وقتی اسم پژو میاد فقط 405 ایرانخودرو مد نظرشونه، خدمتون عرض کنم اینا دیگه اصلا پژو حساب نمیشن. درسته که به پای خیلی از برندهای پرفروش دنیا نمیرسند ولی اینکه فقط 405 را پژو بدونیم هم درست نیست،پژو هم ماشینهای خوبی داشته و داره. اینکه اعراب سوار نمیشن به خاطر دوام بسیار بالای تویوتا و داشتن حق انتخاب بالاست.
    من هم اگه حق انتخاب داشته باشم بین پژو و تویوتا یا بنز و بی ام قطعا پژو انتخاب اولم نیست ولی بی انصافی که بگی کلا پژوها آشغالن.

  19. علی

    ۲ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مارک 1960 عالیهههه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا