ایستگاه خبرپژورنو

قطع رابطه و ضرر فرانسوی ها

اوایل سال گذشته درحالی که  هنوز تحریم‌های جدی  غرب علیه صنعت خودرو ایران آغاز  نشده بود یار فرانسوی و قدیمی بزرگ‌ترین خودروساز کشور تحت تاثیر شریک آمریکایی اش سازجدایی را کوک کرد.

mozaheb20121102160619220

به این ترتیب اوایل سال گذشته میلادی بود که «پژو» پس از بیست و چهار سال شراکت با ایرانی‌ها کشور را ترک کرد تا بخش قابل‌توجهی از تیراژ ایران خودرو را نیز با خود ببرد. در این میان هرچند قطع ارتباط پژو با ایران، کاهش چشمگیر تولید محصولات این شرکت فرانسوی را در جاده مخصوص به دنبال داشت، اما پژو هم در این بازی بازنده بود زیرا مجبور به تحمل زیان‌های چشمگیر مالی در پی از دست دادن بازار هنوز تشنه ایران شد. در واقع جدایی پژو از یار قدیمی‌اش برای خود فرانسوی‌ها هم از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا حالا و پس از گذشت حدود یک سال و نیم از زمان جدایی، روزنامه فرانسوی زبان لوموند وضعیت صادرات قطعات پژو به ایران را بررسی کرده و از ضرر پژو گفته است.

iOpE4wUXtsQo

طبق آماری که لوموند ارائه کرده، میزان صادارات پژو به ایران طی یک سال و نیم گذشته (از زمان شروع تحریم صنعت خودروی ایران از سوی پژو) از دو میلیارد یورو به ۸۰۰ میلیون یورو رسیده است. این سقوط آزاد صادرات پژو به ایران در حالی است که خودروساز فرانسوی مدتی است در وضعیت مناسبی از نظر فروش قرار ندارد و حتی مجبور به تعدیل گسترده نیرو در کارخانه‌های مختلف خود و همچنین تعطیلی برخی از آنها شده است. همچنین اتحادیه کارگری فرانسه نیز تاکید کرده بود که پژو نباید در این شرایط بد اقتصادی، بازار ایران را به راحتی از دست می داد. آنها معتقدند پژو با تحریم ایران خودرو در واقع یکی از بازارهای بزرگ و اصلی خود را از دست داده است.

اما فرانسوی ها از قطع رابطه درس نگرفته اند و به دنبال پژو ، رنو نیز تحت فشار تحریم‌های شدید آمریکا ناچار شد از ماه گذشته صادرات قطعات خودرو به ایران را متوقف کند.

data

این شرکت یکی از آخرین خودروسازان بزرگ اروپایی بود که همچنان در ایران فعال بود و خروج از بازار کشور، ضربه بزرگی برای این شرکت به حساب آمد. با 1783 دستگاه خودرویی که سال گذشته در ایران فروخته شد، ایران از نظر میزان فروش هشتمین بازار بزرگ جهانی رنو بود و از نظر میزان فروش از بازارهای اروپایی این شرکت شامل ایتالیا و اسپانیا نیز بالاتر قرار داشت. سهم این خودروساز فرانسوی از بازار خودروی ایران در سال ۲۰۱۲ به ۱۰ درصد رسید. رنو با شراکت ایران خودرو و پارس خودرو، مدل‌های لوگان و مگان را در ایران تولید کرد.

1

یک سخنگوی رنو به «اتوموتیو نیوز یوروپ» اظهار کرد که این خودروساز منتظر است تا تحریم‌های ایران رفع شوند یا وضعیت سیاسی تغییر کند تا بتواند صادرات مجدد قطعات به این کشور را از سر بگیرد اما در مورد اینکه چه زمانی ممکن است این امر اتفاق بیفتد، تصوری ندارد. این سخنگو گفت: تولید خودروهای رنو در ایران هنگامی که قطعات ارسال شده به این کشور در هفته‌های آتی به پایان برسد، به تدریج ضعیف می‌شود اما زیرساخت تولید در ایران که برای تولید خودروهای رنو مورد استفاده قرار گرفته، قطعا به قوت خود باقی خواهد ماند. رنو به دلیل هزینه متحمل شده از تحریم‌های ایران و خروج از بازار کشور، ۵۱۲ میلیون یورو در سه ماهه دوم ضرر کرد. صادرات قطعات خودرو از سوی این شرکت به ایران طی نیمه اول سال میلادی جاری، ۴۸ درصد کاهش یافت و به ۲۸ هزار و ۸۲ قطعه رسید.

منبع : ایسنا – روزنامه ی دنیای اقتصاد

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

محمدرضا ریاضی

محمدرضا ریاضی ، همراه با شما در دنیای هیجان انگیز خودرو

مطالب مشابه

‫۷۶ دیدگاه‌ها

  1. محمدرضا

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (153 ديدگاه)

    گل بود به سبزه نیز آراسته گشت

    1. M3 E92

      ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (321 ديدگاه)

      امیدوارم تا این دو گاری ساز و امثالهم در هر زمینه ای وجود دارند تحریم ها ادامه پیدا کنه..

      1. hamidx

        ۲۱ مرداد ۱۳۹۲
        سوابق: (415 ديدگاه)

        تنها راه حل مشکل صنعت خودرو این است که ابتدا روی صنعت قطعه سازی سرمایه گذاری بزرگ و رشیه ای کنیم و هدفمون هم تولید قطعات با کیفیت روز جهانی با قیمت کمتر از دیگر تولید کننده ها برای شرکت های آسیای و بعد اروپایی باشه یعنی ابتدا در صنعت قطعه به تجاری سازی برسیم وبعد در صنعت پلتفرم و خودرو که خیلی پیشرفته تر است به فکر تجاری سازی باشیم تا هزینه های این بخش بر دوش مردم نیفتددالبته لازمه که دولت با حمایت کامل از بخش خصوصی تکنولوژی لازم و روز دنیا رو مثل دستگاه های تراش وجوش لیزری و دستگاه های اندازه گیری پیشرفته رو وارد کشورکنه وبرای هزینه استهلاک بالا این دستگاه ها به شرکت ها کمک کنه بعد از چند سال که در زمینه قطعه به خودکفایی و کیفیت روز جهانی رسیدیم میتونیم اقدام به طراحی و تولید خودرو کنیم این یه اصل و قانونه که اگه رعایت نشه هیچ وقت به موفقیت نخواهیم رسید.اگه منم منم و غرورر کاذب که از روی جهل و نادانی است به برخی مسوولین اجازه فکر کردن بده من این حرفا رو زدم چون خودم با چشمام تولید قطعات با کیفیت پایین تر نسبت به قطعات فرانسوی مثل گیربکس وکلاچ خودروهای پر تیراژ کشور رو دیدم تازه این واس زمانی بوده که تحریم نبودیم

      2. sean

        ۲۱ مرداد ۱۳۹۲
        سوابق: (87 ديدگاه)

        یه کاری کردن که دیگه جز نفرت توی وجود جوون های این مملکت باقی نمونه. هرچی نابغه داشتیم الان از ایران رفتن ، معلومه از این بهتر نباید انتظاری داشت…

    2. ali

      ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (15 ديدگاه)

      بچه ها rov4 بگیرم یا ix35 موندم.
      i35 قیافش رو دوست دارم،rov4 کیفیتشو…
      شما بگید..
      چیزایی که من میخوام ماشینم داشته باشه..
      سواری نرم، به درد مسافرت های 8یا9 ساعته بخوره،موتورش کم صدا باشه،قطعاتش پیدا بشه

      1. slr722

        ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
        سوابق: (1342 ديدگاه)

        علی جان مثل اینکه خیلی وقته درگیری…

        پبشنهاد میکنم ix35 بگیر…

        هم کیفیت داره هم به درد مسافرت میخوره… خیالت راحت قطعاتشم راحت پیدا میشه…

        ولی جان من این دفه دیگه تصمیم اخر بگیر… پس مبارکه شیرینش بیار به ما بده…

      2. nima

        ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
        سوابق: (274 ديدگاه)

        علی جان اصلا ix35 نگیر . اصلا ماشین نرمی نیست و به درد مسافرت نمیخوره . همون اسپورتج 2013 بگیر نرم و مسافرتی.

      3. امیر

        ۲۱ مرداد ۱۳۹۲
        سوابق: (15 ديدگاه)

        مونم سوالت چه ربطی به خبر بالا داره

      4. reza

        ۲۱ مرداد ۱۳۹۲
        سوابق: (10 ديدگاه)

        علی جان

        کیفیت- استهلاک کم- پر فروشترین خودروی دنیا- اصالت ….. یعنی تویوتا.

        کیا و هیوندای بیشتر به ظاهر می پردازن. به لحاظ کیفیت اصلا با تویوتا قابل مقایسه نیستن . ما رو بیخیال از هر ماشین شناسی بپرسی همینو می گه.

    3. slr722

      ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (1342 ديدگاه)

      فرانسه چندید سال یه احمق گیر اورده بود که خوب داشت پول میداد…

      اما چه بگم که بازم نیازمند همون پژو و رنو هستیم…

    4. علیرضا

      ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (21 ديدگاه)

      عزیزم ناشکری نکن به جاش لادا از روسیه داره میاد … ماشین هندی داره میاد
      حالا این آشغالای کمونیستی و سه چرخه های هندی رو که ببینی تازه میفهمی رنو و پژو چقدر خوب بودن !

    5. امیر

      ۲۱ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (15 ديدگاه)

      دوستان من مستقیما با شرکت رنو در ارتباطم ، این اخبار چرنده . دراین حد بهتون بگم رنو به قدری به آینده خودش در ایران امیدواره که موتور تندر نود (K4M 690) از Euro 3 به Euro 5 ارتقا داده. موتور Euro 5 خودش 2 مدل داره که برای معمولی و اتوماتیک در نظر گرفته شده ، دریچه گاز برقی شده ، استپر حذف شده خلاصه کلی کیفیتش بالا رفته و به زودی نهایتا ابتدای 93 جایگزین Euro 2 می شه. من خودم بارها با بچه های رنو صحبت کردم اصلا خبری از رفتن رنو نیست خیالتون راحت.

  2. aryamehr

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (184 ديدگاه)

    ثابت شده هر خودروسازی از ایران رفت دیگه بر نمیگرده پس منتظر پیکان باید موند با این شرایط

    1. ali

      ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (24 ديدگاه)

      احسنت
      والا فکر کنم پیکان هم نتونن درست کنن
      چون انگلیسی هست

  3. رهام

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (183 ديدگاه)

    اینم رفت .
    ولی میگم اگه اینا نرند اینا 50سال دیگه میخاستن همین ماشینارو بزنند.خدا خیرشون بده

  4. کافر مقدس

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1627 ديدگاه)

    ایران فرغون رو ولش……

    عکسای بک گراند رو بچَسب

    محمد رضا ریاضی مچکریم…..

    1. میلاد. فقط المان.فقط بنز.

      ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (6507 ديدگاه)

      د رود.دوستان من هفته ی پیش از دفتر کار دوستم به سایت پدال اومدم دیدم بک گراند سایت یک پورشه کاین وسط بیابونه.برام خیلی تعجب اور بود.
      ولی وقتی من از خونه میام تو سایت فقط یک صفحه ی طوسی پشت مطالبه.
      به نظر شما اشکال از کجاست/؟؟؟
      از دست اندرکاران سایت پدال هم میخوام که راهنماییم کنند.من تازه چند روزه فهمیدم که سایت پدال بک گراند داره.
      بدبخت پدال.چقدر بهش قر زدم که سایت این جور شده.اونجور شده.کمکم کنید.
      V12

      1. امین

        ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
        سوابق: (819 ديدگاه)

        میلاد جان ما هم که می بینیمش ( بک گراند رو میگم ) خیلی وقت نیست که گذاشتنش. فکر کنم 2 هفته نمیشه.

      2. سردبیر

        ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
        سوابق: (750 ديدگاه)

        سلام میلاد عزیز،
        پس زمینه های سایت تنها بر روی مانیتورها باز می شوند و برای تبلتها بک گراند ساده فیبر کربن و برای گوشی ها، تنها رنگ تیره استفاده شده تا موجب مصرف پهنای باند دوستان استفاده کننده از شبکه های بیسیم نشود.
        ممنون

  5. parsa

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (37 ديدگاه)

    هر کدام از این شرکتها دها مدل خودرو تولید میکنند کدام خودروی چهار یا پنج سال گذشته انها در ایران مونتاژ میشه که قطع روابط تجاریشان با ما باعث ورشکستگی شون شده یکی یا دو سالون کوچکشان یک سری قطعات برای ما درست میکردنند که انهم مثل شرکتهای ما جدیدا کارگراشون قراردادی هستن وبرای مدتی اخراج میشن البته با تمام حقوق ومزایا واون کارگرا اعتراضاتی میکنند اینجا میگن ورشکست شدند والله که از ما که جدا میشن تازه رونق میگیرن چون به طرف نوسازی وفن آوری نو رو میکنند وخدا خیر شان بده که خودروهای از رده خارج ما رو واقعا از کارخانه های ما بیرون میکنند

  6. یه آقایی

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (89 ديدگاه)

    تحریم بیاید…. پیکان هم می آید…

    1. مهزیار

      ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (443 ديدگاه)

      تحریم اومده پیکان هم تو راهه :)

  7. فقیر

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (163 ديدگاه)

    و من ایمان اوردم که بهترین جای دنیا برا چاپیدن وخالی کردن جیب مردم “ایران میباشد
    یعنی هر صنعتی ورشکست شده یا سوداوریش اومده پایین انتقالش دادن ایران
    چون اینجا به راحتی از مردم سوء استفاده میشه
    یا حق

  8. فردید

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (29 ديدگاه)

    اگر حوصله کنید،
    به نظرم این متن چند اشتباهِ فاحش داشت و البته دارد:

    اول) به این جمله که در پاراگرافِ اول آمده توجه کنید: «پژو» پس از بیست و چهار سال شراکت با ایرانی‌ها کشور را ترک کرد…
    در لغت نامه ی مرحوم دهخدا و البته در ادبیاتِ مرسوم میانِ ایران یان، شراکت معنایِ چاپیدن نمی دهد. (هر چند در عمل، عموما همین اتفاق می افتد، شاید از همین روست که می گویند خدا هم برای خودش شریک نخواسته است!) احساس ما این است که این شراکت ـ میانِ دو شرکتِ معظمِ خودروساز و خودرومونتاژ ـ نوعی استعمارِ صنعتی و جانیِ مدرن بوده است. به خاطر مطامع برخی محدود، ملتی نامحدود، سرویس شده اند، قطعِ عضو شده اند، به خاک سپرده شده اند، روانی شده اند و دارند بدتر هم می شوند.

    دوم) … تا بخش قابل‌توجهی از تیراژ ایران خودرو را نیز با خود ببرد.
    اساسا ایرانی ها و به ویژه دولت مردان ایرانی در طیِ صدساله یِ اخیر بیش از هر چیز سخنران و مداحِ ـ واژه یِ جعلی و مبهمِ ـ ملتِ ایران بوده اند و با الفاظِ عجیب و غریبی شبیه به علمایِ یهود که قوم موسا را قومِ برگزیده خطاب می کنند، ملتِ ایران را برتر و سرآمد همه یِ ملل جهان لقب می دهند. با یک سال و شاید کم تر، زندگی در میانِ ایران یان، این فرضیه به کلی رد می شود. ملت ایران از لحاظ اخلاقی سیری قهقهرایی می پیماید و از جهت اتحاد و برادری، بیش تر شیوه یِ زالو را در میانِ خودشان دارند.
    از دست دادنِ بخشِ عمده یِ تیراژ، تنها یک نکته را به ذهن متبادر می کند: کلِ تولیدِ ملی عملا رویِ هوا… یعنی فاصله یِ شعار و آن چه در واقع است به اندازه یِ فاصله یِ خزر تا خلیجِ فارس است. خودروهایِ ملی، مدتِ نامحدودی است که دیگر تولید نمی شوند و کارخانه یِ محترم، از برادرانِ چشم بادامیِ چینی، التماسِ دعا دارد.
    در جایی که این موضوع به صراحت برای همه پذیرفته شده که تولید ملی در حوزه یِ خودروهایِ سواری نه مزایایِ استراتژیک دارد و نه بهبودِ اقتصادی، تاکید بر تولیدِ ملی در این حوزه همچنان سوال برانگیز است. چیزی که اساسا هیچ گاه وجود نداشته است.
    نکته ی دیگر این که حالا که سرِ مخالفت و عناد با تمامیِ کشورهایِ اروپایی و آمریکایِ شمالی در پیش گرفته شده است (چون جهان یان دست از عقایدِ انحرافی خود برنمی دارند و در برابرِ پیامِ عدالت طلبانه یِ ایران یان همچنان گردن کجی می کنند) اگر به جایِ دو شرکتِ رنو و پژو، 10 شرکتِ دیگر هم دستی در آشِ در هم جوشِ ایران داشتند، به احتمالِ زیاد، حجمِ بیش تری از تخریب، اقتصادِ اروپا را تحت تاثیر قرار می داد. احتمالا و با توجه به حساب و کتابِ عجیب و غریبِ غربی ها، فتیله را کمی پایین تر می کشیدند و این همه ملتِ محترمِ سرگلِ جهان یان را به زحمت و وحشت نمی انداختند.

    سوم) زمانی نه چندان پیش تر، رییسِ جمهورِ پیشینِ فرانسه، ایران یان را قومی بربر و خطرناک معرفی کرد ـ به خاطرِ عزم به نابودیِ یهودیانِ صهیونیست! ـ البته احتمالا در پس زمینه یِ ذهنش، ملتی را تمسخر می کرد که ماشینی با تکنولوژی دو دهه پیش تر را به قیمتی فراتر از ماشینی با تکنولوژی روز می خریدند و می خرند. نکته ی جالب آن جا بود که در اکثر قطعنامه های خصمانه علیه ایران، این کشور بازی گردانِ ماجرا و آتش افروز بوده است. در این همه مدت، پژو هم چنان تیراژش افزون شد و برادرش رنو را هم واردِ معامله کرد.
    این در حالی است که دو خودروسازِ کره ای که چندسالی است پیشتازِ فروشِ خودرو شده اند، جایگاهِ چندانی میانِ ملتِ مستضعفِ ایران ندارند، احتمالا چون در کلِ تاریخ، یک بار رییس جمهوریِ کره یِ جنوبی نگفته است بالایِ چشمِ ایران یان ابرو است!!!

    و سایرِ چیزها که بماند

    به هر حال من و بخشِ عظیمی از ملت، قدردانِ برادر اوباما هستیم. او با ما و بر ما کاری را آورد که سال هاست در گلوهایِ ما خشکیده است. نفرت ها، کینه ها و نفرین هایِ ما اکنون جواب داده است و خداوند از آستینِ جنابِ اوباما، دارد ملت را از چنگ کسانی محدود ـ به نامِ خودروساز ـ به امیدِ خدا خارج می سازد.
    هر چند، در این مدت، بی ماشین ها، ناامیدتر از گذشته شده اند و ماشین دارها، دو دستی چسبیده اند به داشته شان و هوایِ دیگری در سر ندارند. ماشینِ 6 میلیونیِ سالِ گذشته شان را اکنون صفی از مشتریانی انتظار می کشند که حاضرند 13میلیون از جیبِ مبارک بریزند پیشِ پایِ شان.
    شاید قرار نیست ما در این دنیا لذتِ بیش تری ببریم به این امید که در آخرت (دنیایِ دومی که قرار است ما در بهشتش جای بگیریم!) آخرین سریِ بی ام وِ یِ ایکس 6 را به قیمتِ کارخانه، دمِ درِ خانه تحویل بگیریم البته با قیمتِ دلارِ مرجع (که حذف شد از مبادلات!) و بدونِ حقِ گمرکی دولتِ محترم.

  9. عارف

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (71 ديدگاه)

    آخه ماشین فرانسوی بدرد آشغال هم می خوره؟ بره که دیگه برنگرده.

    فقط کشور های جهان سومی مثل ایران ماشین های فرانسوی رو می خرن.

    بنظرم بهتره بازار رو برای فولوکس واگن باز کنیم تا هم ماشین باکیفیت سوار بشیم هم ارزان.

    1. اسکالید

      ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (270 ديدگاه)

      ما دوس داریم راه رو باز کنیم اونا نمیخان بیان ایران، وگرنه کدوم دیوونه ای میره سوار ماشین روسی بشه اونم 70 ملیون تومن،
      ایران اگه راه داشته باشه میره فرغون های تاتا موتور هند را میاره میده به مردم 30 ملیون ، به قرآن ما مردم ایران بدبختیم

  10. جلال

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (585 ديدگاه)

    ای بابا ما که هرچی گفتیم ماشینهای درست حسابی بیاد ایران همین ماشنهای معمولی هم داره از ایران میره
    مردم روز به روز پیشرفت میکنن کشور ما هر روز عقبگرد داره!!!!

  11. Infinite

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (14 ديدگاه)

    پدال عزیز! سرم خلوت بود گفتم براتون بنر تبلیغاتی فیس بوکـ بسازم چون دیدم زود به زود عوضش میکنید).
    این بنر رو بایت تشکر از سایت بسیار مفیدتون بهتون تقدیم میکنم. هر چند که خیلی ناقابله.

    1. سردبیر

      ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (750 ديدگاه)

      دوست عزیز، ممنون از لطف شما. حتما این بنر را هم در میان بنرهای چرخشی قرار می دهیم. همراهی و همدلی شما موجب دلگرمی ماست.

      1. Infinite

        ۲۱ مرداد ۱۳۹۲
        سوابق: (14 ديدگاه)

        ممنون :)

  12. فردید

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (29 ديدگاه)

    اگر حوصله کنید،
    به نظرم این متن چند اشتباهِ فاحش داشت و البته دارد:

    اول) به این جمله که در پاراگرافِ اول آمده توجه کنید: «پژو» پس از بیست و چهار سال شراکت با ایرانی‌ها کشور را ترک کرد…
    در لغت نامه ی مرحوم دهخدا و البته در ادبیاتِ مرسوم میانِ ایران یان، شراکت معنایِ چاپیدن نمی دهد. (هر چند در عمل، عموما همین اتفاق می افتد، شاید از همین روست که می گویند خدا هم برای خودش شریک نخواسته است!) احساس ما این است که این شراکت ـ میانِ دو شرکتِ معظمِ خودروساز و خودرومونتاژ ـ نوعی استعمارِ صنعتی و جانیِ مدرن بوده است. به خاطر مطامع برخی محدود، ملتی نامحدود، سرویس شده اند، قطعِ عضو شده اند، به خاک سپرده شده اند، روانی شده اند و دارند بدتر هم می شوند.

  13. arash zx

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (74 ديدگاه)

    از ماست که بر ماست……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..با این شرایط فکر کنم تا چند سال دیگه تو ایران فقط پراید پیدا میشه که تولید ابر قدرت های تولید ماشین یعنی ایران و چین هستش!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  14. فردید

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (29 ديدگاه)

    دوم) … تا بخش قابل‌توجهی از تیراژ ایران خودرو را نیز با خود ببرد.
    اساسا ایرانی ها و به ویژه دولت مردان ایرانی در طیِ صدساله یِ اخیر بیش از هر چیز سخنران و مداحِ ـ واژه یِ جعلی و مبهمِ ـ ملتِ ایران بوده اند و با الفاظِ عجیب و غریبی شبیه به علمایِ یهود که قوم موسا را قومِ برگزیده خطاب می کنند، ملتِ ایران را برتر و سرآمد همه یِ ملل جهان لقب می دهند. با یک سال و شاید کم تر، زندگی در میانِ ایران یان، این فرضیه به کلی رد می شود. ملت ایران از لحاظ اخلاقی سیری قهقهرایی می پیماید و از جهت اتحاد و برادری، بیش تر شیوه یِ زالو را در میانِ خودشان دارند.
    از دست دادنِ بخشِ عمده یِ تیراژ، تنها یک نکته را به ذهن متبادر می کند: کلِ تولیدِ ملی عملا رویِ هوا… یعنی فاصله یِ شعار و آن چه در واقع است به اندازه یِ فاصله یِ خزر تا خلیجِ فارس است. خودروهایِ ملی، مدتِ نامحدودی است که دیگر تولید نمی شوند و کارخانه یِ محترم، از برادرانِ چشم بادامیِ چینی، التماسِ دعا دارد.
    در جایی که این موضوع به صراحت برای همه پذیرفته شده که تولید ملی در حوزه یِ خودروهایِ سواری نه مزایایِ استراتژیک دارد و نه بهبودِ اقتصادی، تاکید بر تولیدِ ملی در این حوزه همچنان سوال برانگیز است. چیزی که اساسا هیچ گاه وجود نداشته است.
    نکته ی دیگر این که حالا که سرِ مخالفت و عناد با تمامیِ کشورهایِ اروپایی و آمریکایِ شمالی در پیش گرفته شده است (چون جهان یان دست از عقایدِ انحرافی خود برنمی دارند و در برابرِ پیامِ عدالت طلبانه یِ ایران یان همچنان گردن کجی می کنند) اگر به جایِ دو شرکتِ رنو و پژو، 10 شرکتِ دیگر هم دستی در آشِ در هم جوشِ ایران داشتند، به احتمالِ زیاد، حجمِ بیش تری از تخریب، اقتصادِ اروپا را تحت تاثیر قرار می داد. احتمالا و با توجه به حساب و کتابِ عجیب و غریبِ غربی ها، فتیله را کمی پایین تر می کشیدند و این همه ملتِ محترمِ سرگلِ جهان یان را به زحمت و وحشت نمی انداختند.

  15. فردید

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (29 ديدگاه)

    سوم) زمانی نه چندان پیش تر، رییسِ جمهورِ پیشینِ فرانسه، ایران یان را قومی بربر و خطرناک معرفی کرد ـ به خاطرِ عزم به نابودیِ یهودیانِ صهیونیست! ـ البته احتمالا در پس زمینه یِ ذهنش، ملتی را تمسخر می کرد که ماشینی با تکنولوژی دو دهه پیش تر را به قیمتی فراتر از ماشینی با تکنولوژی روز می خریدند و می خرند. نکته ی جالب آن جا بود که در اکثر قطعنامه های خصمانه علیه ایران، این کشور بازی گردانِ ماجرا و آتش افروز بوده است. در این همه مدت، پژو هم چنان تیراژش افزون شد و برادرش رنو را هم واردِ معامله کرد.
    این در حالی است که دو خودروسازِ کره ای که چندسالی است پیشتازِ فروشِ خودرو شده اند، جایگاهِ چندانی میانِ ملتِ مستضعفِ ایران ندارند، احتمالا چون در کلِ تاریخ، یک بار رییس جمهوریِ کره یِ جنوبی نگفته است بالایِ چشمِ ایران یان ابرو است!!!

    و سایرِ چیزها که بماند

  16. احسان بدرخانی

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (47 ديدگاه)

    واقعا برای شرکت های ایرانی متاسفم چرا ما باید دست به دامن رنو و پژو باشیم . ما چمون از کشور های عربی کمتره . ای شرکت های ایرانی تو رو خدا ما جوانان ایرانی از خودرو های فرانسوی بیزاریم حداعقل خودرو های کره ای .ژاپنی چینی وارد کنید از خودرو های فرانسوی هم بهتره (mashinbrows.mihanblog.com)

  17. فردDد

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    و سایرِ چیزها که بماند

    به هر حال من و بخشِ عظیمی از ملت، قدردانِ برادر اوباما هستیم. او با ما و بر ما کاری را آورد که سال هاست در گلوهایِ ما خشکیده است. نفرت ها، کینه ها و نفرین هایِ ما اکنون جواب داده است و خداوند از آستینِ جنابِ اوباما، دارد ملت را از چنگ کسانی محدود ـ به نامِ خودروساز ـ به امیدِ خدا خارج می سازد.
    هر چند، در این مدت، بی ماشین ها، ناامیدتر از گذشته شده اند و ماشین دارها، دو دستی چسبیده اند به داشته شان و هوایِ دیگری در سر ندارند. ماشینِ 6 میلیونیِ سالِ گذشته شان را اکنون صفی از مشتریانی انتظار می کشند که حاضرند 13میلیون از جیبِ مبارک بریزند پیشِ پایِ شان.
    شاید قرار نیست ما در این دنیا لذتِ بیش تری ببریم به این امید که در آخرت (دنیایِ دومی که قرار است ما در بهشتش جای بگیریم!) آخرین سریِ بی ام وِ یِ ایکس 6 را به قیمتِ کارخانه، دمِ درِ خانه تحویل بگیریم البته با قیمتِ دلارِ مرجع (که حذف شد از مبادلات!) و بدونِ حقِ گمرکی دولتِ محترم.

  18. رام

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    شما از کدام ضرر صحبت میکنید؟؟؟
    پژو چند ساله داره در ازای فروش یک سری خودروی منسوخ شده سالیانه میلیاردها یورو از ایران (جیب من و شما) میبره و در رشد وارتقای صنعت و کشورش خرج میکنه (دم زرنگیش گرم)؟؟؟
    چند ساله؟؟؟
    چند میلیارد از فروش چنین محصولاتی تا حالا از طریق ایران درآمد داشته؟؟؟
    حالا این درآمد میلیاردیش (نه بازارهای دیگش) این شکلی سقوط کرده یعنی ضرر کرده؟؟؟

    نخیر… اینجا نفروشه جای دیگه میفروشه چون علم و هنر تولید و فروش را داره!!!
    بازنده ماییم… مردمی که نسبت به درآمدشون پول ماشین‌های خوب دنیا را میدند و در ازاش یک سری خودرو از ده‌های قدیم اروپا را با یه سری چراغ راهنمای تغییر کرده یا کلمن آب به عنوان آپشن به اسم ماشین روز دنیا قالبشون میکنند…

    کی ضرر کرده؟؟؟ صنعت Copy Paste ایران که حالا مونده با این وضعیت چکار کنه و حتی توی بحث مونتاژ هم از اجناس اصل خودرو میدزده یا نمونه بی‌کیفیتشو جایگزین میکنه یـــــا طراح و تولید کننده‌ای مثل پــــژو؟؟؟

    رنو اگر از بازار ایران میاد بیرون وارد بازار غول پیکری مثل امریکا میشه…

    دنیا همینه… نخبه‌های ما میرند اونجا چون اینجا به تنها چیزهایی که اهمیت داده نمیشه علم، خلاقیت، طراحی، تولید، طرز فکر و هنر آدم‌هاست… چیزی که خارج از این مرزها به پاش دلار میریزند و بعد سربلند میلیارد میلیارد برداشت میکنند!

    تا کی می‌خواییم با این استدلال‌های پوچ به خودمون دلداری بدیم؟؟؟
    کجاست اون استقلال، نوآوری، هنر طراحی و تولید مردم سرزمین ایران؟؟؟
    یه مشت شعار؟؟؟ بله…

    و الا ما چی کم داشتیمو داریم؟؟؟ BMW در طراحی خودروهاش از نیروی متخصص ایرانی استفاده میکنه… بازار ایران (مردم) در همه این سال‌ها میلیاردها دلار پول به صنعت خودرو دادند. این کشور روی دریای منابع انسانی و مادی خوابیده… چی شد؟؟؟ سرمایه‌های مادی کجا رفت؟؟؟ نیروی انسانی آماده برای دریافت تخصص و ارتقاء تبدیل به چی شد؟؟؟

    خبری نشده… بچه‌ها دارند جای شرکت‌های اروپایی را با دوستان چینی عوض میکنند…

    زنده باد شعارهای همیشگی… شما بگید و فکر کنید مردم هم نمیفهمند…
    فقط یک نگاه به کامنت‌ها و امتیازات اونها در این مقاله بندازید؟؟؟
    این مردم نفهم نیستند و این وضعیت شایسته اونها نیست!

    با امید آینده‌ای روشن برای کشورمان ایران

    1. داریوش

      ۲۱ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      شما نماینده پژو و رنو هستی؟ یه جوری نوشتی که انگار رنو و پژو به امریکا و آلمان و ژاپن خودرو صادر می کنند.نه به ایران و تونس و مراکش و الجزایر! حد این دو شرکت همینه عزیز من.

      شما بگو 206 و 405 ایی که به ما دادند ( مب انداختند ) کجای دنیا مشتری داره؟

      به نظر من باید روابط درستی با جهان برقرار کرد و دست دلال و رانتدخوار رو از این صنعت کوتاه کرد و در نهایت از شرکت هایی مثل آئودی و مزدا و تویوتا برای تولید خودروهای ارزان مشترک در ایران دعوت کرد.

  19. I Love Ferrari

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (153 ديدگاه)

    با این وضعیت دیگه آرزوی دیدن ماشین مدل بالا رو باید به گور ببرم.

  20. فقط آلمانی

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (20 ديدگاه)

    ایران فر غون رو جون به جونش کنن بازم ولکن اینا نیست چیکارش میشه کرد ایران فرغونه دیگه

  21. I Love Ferrari

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (153 ديدگاه)

    البته اشکال نداره میرم خارج و اونجا ماشین باحال میبینم.اینجا امیدی نیس

  22. nima

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (274 ديدگاه)

    اگه تحریم ها قطع بشه بهتره به جای این فرغون ساز ها شرکت هایی مثل تویوتا و رنو بیان دو شرکت ایرانخودرو و سایپا رو بخرن و محصولاتشون را به صورت مستقیم تو ایران تولید کنند و هم گارگر های بیچاره بیکار نمیشن و هم بازار یه جانی میگیره .البته به قیمت ارزون . جوری که تاکسی ها ایران تویوتا کمری بشه …..

  23. lamborghini

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    حاجی از فردا میرم 100 مگان میخرم بوی دلال بازی میاد

  24. یه پسل باهوش

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1123 ديدگاه)

    واقعا بعد مردم ایران بازنده ی اصلی پژو بود

    وجدانا کجای دنیا واسه پژو 206 تره خورد می کردن ؟؟

    برکینافاسو هم از 405 جهت تردد های درون روستایی استفاده می کنه:)

    بیخیال پول جمع می کنیم از این لگن های چینی در پیت می خریم

    پژو نمی خوایم خــــــــــــز شده

  25. امین

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (819 ديدگاه)

    خیلی چیز خاصی از پژو نمی گرفتیم
    یه 206 مال 15 سال پیش با 4 تا تیپ و این جور چیزا
    یه 207 که همون 206 هست اما زاق تر شده ( چقدر چیز ازش میدزدن تو ایران )
    پارس و 405 هم که هیچ

    RCZ یا 4008 که وارد نمی کردیم که ناراحت باشیم

  26. AMIN

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (201 ديدگاه)

    درسته پژو و رنو ضرر کردن ولی آمریکا دمشونو دیده حتما وگرنه اینجور یکطرفه که نمیشه بگه ندین اوناهم بگن نمیدیم…
    ایران بهتره شرکت های دیگه رو بیاره که دیگه شرکت های فرانسوی اینجا نمونن و اینقد قمپوز در نکنن…
    باور کن ایران اگه بتونه با چینی ها شریک شه آینده روشن تری در انتظارشه چون حداقل پیشرفت بهتری داریم….
    آخه تا کی 206 و 405 بخریم؟؟
    یه پارس داریم از بس خراب میشه دیگه زدم تو کار طراحی موتور و خط انتقال خودرو… اگه هم کولر بگیری که میمیره…
    یه میتسوبیشی مدل 1983 هم داریم با اینکه اینقد قدیمیه کولر داره که کولر پژو در برابرش مثلا تهویه دستشوییه… واقعا فقط ژاپنیییییییییییییییییییییی

  27. اشكان

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (253 ديدگاه)

    آقا نیما خیلی با شما موافقم ***** اگه تحریم ها قطع بشه بهتره به جای این فرغون ساز ها شرکت هایی مثل تویوتا و رنو بیان دو شرکت ایرانخودرو و سایپا رو بخرن و محصولاتشون را به صورت مستقیم تو ایران تولید کنند و هم کارگر های بیچاره بیکار نمیشن و هم بازار یه جانی میگیره .البته به قیمت ارزون . جوری که تاکسی ها ایران تویوتا کمری بشه ….. * کاملا درسته حرف حساب زدید * با تشکر

  28. اشكان

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (253 ديدگاه)

    ملت را از چنگ کسانی محدود ـ به نامِ خودروساز ـ به امیدِ خدا خارج می سازد. ان شا الله

  29. amir

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خودروسازی و بازار خودرو ایران انحصاری و در اختیار دولت هست و با وجود تعرفه 110 درصد واردات خودرو وخارجی و بازار انحصاری داخلی مردم هیچ حق انتخابی ندارند و ناچارند خودرو از رده خارج و بی کیفیت تولید خودروساز داخلی و چیران رو به چند برابر قیمتی که با عراق و سوریه فرستاده میشه و یا مجانی داده میشه خریداری کنند و زندگی خودشون و خانوادشون رو با خودرو های از رده خارج داخلی به خطر بندازند و نقص عضو و معلول و کشته بشند شاید تحریم ها باعث ورشکسته شدن خودرو ساز داخلی و دولتی و یا حداقل کاهش تعرفه واردات خودرو خارجی و یا از خط تولید خرج شدن محصولات از رده خارج فعلی در خودروسازی داخلی و جایگزینی و ورود محصولات جدیدتر با امنیت و کیفیت و قیمت مناسب به بازار خودرو ایران بشه و این انحصار دولتی در خودروسازی و بازار خودرو تا حدی شکسته بشه

  30. احسان

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (2870 ديدگاه)

    اگر منم بجای رنو یا پژو بودم ناراحت میشدم.اگر چندتا پول پرست حریص به مدت 20 سال تهمونده های انبار من رو که هیچ بنی بشری حتی تو دهات های افریقا هم حاضر به خریدشون نیست رو ازم بخره از این تحریما تنفر داشتم.

    1. احمد.ف

      ۲۱ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (444 ديدگاه)

      احسنت دقیقا به نکته اصلی اشاره کردی! دوستان یک مقدار کلاه خودشون رو قاضی کنند؟ انصافا ما از پژو چی میگرفتیم؟ یک سری قطعات با تکنولوژی پریروز که احتمالا ته انبارهای پژو جا مانده بود. تازه با اینکه فقط ۴۰۵ و ۲۰۶ در ایران مونتاژ می‌شود و قطعا ۱۰۰٪ آن فرانسوی نیست، ایران دومین بازار پژو پس از فرانسه بود.
      از سوی دیگر شرکت پژو برای این بازار مهم خود هیچ محصول جدیدی معرفی نکرد و به همان محصولات درپیت قدیمی خود اکتفا کرد در حالی که برای بازارهای کوچکتر برنامه‌های ویژه‌ای ترتیب دید. در نتیجه ما در واقع سطل آشغال پژو بودیم که ته مانده‌ی قطعاتش را به ما می‌فروخت و به عبارت دیگر ما را تحقیر می‌کرد.
      حال با ایجاد تحریم این بازار تشنه و بی علاقه به محصولات جدید را از دست داده و ضرر دیده است.
      در آخر اگر قرار بر پیشرفت است انشا الله اگر تحریم لغو شد نباید به این شرکت اعتماد کرد. همان طور که دوستان گفتند بهتر است دو شرکت بوووووووق را به دو خودروساز ژاپنی بفروشیم تا آنها با مدیریت خودشان بازار را سر و سامان دهند، کارگرا هم بیکار نمیشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا