در کشور ما برای خرید اتوموبیلی سدان و خانوادگی که قیمت مناسبی داشته باشد و متعلق به عصر یخبندان هم نباشد، انتخاب های زیادی در پیش نخواهیم داشت. با این حال افراد مشکل پسند همچنان برای خرید یکی از همین محصولات محدود هم باید چشمهایشان را باز نگه دارند! ما قصد مقایسه دو خودرو این پهنه از بازار را داریم، پژو 206SD صندوقدار و رنو لوگان معروف به تندر L90
هرچند مشخصات فنی این دو محصول تطابق چندانی با یکدیگر ندارد، اما هر دو آنها در محدوده قیمتی ۱۳ تا ۱۵میلیون تومان بازار خودرو کشور به فروش می رسند. V20 از موتوری ۱۴۰۰ سی سی با قدرت ۷۵ اسب بخار بهره می برد این در حالی است که E2 به واسطه موتور ۱۶۰۰ سی سی خود قدرتی برابر با ۱۰۵ اسب بخار تولید می کند. اگر میان خرید V20 و E2 مردد مانده و در عین حال طالب سرعت بالاتری هستید E2 شرایط بهتری در این زمینه دارد به نحوی که پشت فرمان این خودرو می توان تا ۱۸۳ کیلومتر در ساعت (طبق کاتالوگ) گاز داد، اما پدال گاز V20 را نمی توان بیش از ۱۷۰ کیلومتر در ساعت فشرد. از جنبه شتاب صفر تا صد نیز، E2 از V20 جلوتر است؛ چراکه اگر این دو با یکدیگر کورس بگذارند اولی در عرض ۱۰.۲ ثانیه به شتاب صد کیلومتر می رسد و دومی ۴ ثانیه بعد؛ برتری سرعت و شتاب E2 نسبت به V20 در شرایطی است که V20 به لحاظ استاندارد سوخت و آلایندگی از رقیب خود پیش افتاده است. به نحوی که V20 به واسطه استاندارد یورو ۳ در هر صد کیلومتر سیکل ترکیبی ۶.۴ لیتر بنزین می سوزاند و در سیکل اتوبان و شهر نیز مصرف سوختی به ترتیب ۵ و ۸.۹ لیتر دارد در حالی که E2 در هر صد کیلومتر سیکل اتوبان ۷.۱ لیتر بنزین و در سیکل شهری نیز ۹.۷ لیتر سوخت می بلعد.
نه اینکه بخواهیم در خانواده ایران خودرو اختلاف انداخته و بگوییم در کل E2 بهتر است یا V20 ، اما از جنبه امکانات ایمنی هم اگر منصفانه قضاوت کنیم E2 شرایط برتری را دارد. این محصول در حالی به ترمز ضد قفل (ABS) و ایربگ مجهز است که V20 فاقد این دو فاکتور ایمنی است. در حال حاضر E2 که اتفاقا شرایط تولید مناسبی نداشته و در عین حال پرتقاضاترین مدل تندر ۹۰ به حساب می آید، با قیمت ۱۴میلیون و ۷۰۰هزار تومان به فروش می رسد و V20 نیز نرخی برابر با ۱۳میلیون و ۹۰۰هزار تومان را دارا است.
این مطلب برداشتی است از روزنامه دنیای اقتصاد
GMC
۱۷ دی ۱۳۹۰اگر کسی ماشین جادارتر برای خانواده بخواد و نیز هزینه براش مهم باشه به نظر من باید از مسائل فنی و تکنولوژیک و سایر جنبه ها چشم پوشی کنه و تندر رو انتخاب کنه.
اما اگر جا و هزینه براش مهم نباشه و سایر پارامترهای تکنولوژیک و جنبه های دیگر براش مهم باشه 206 با موتور 1600CC براش انتخاب بهتریست.
حسین
۱۷ دی ۱۳۹۰بازم سلام من تجربه رانندگی با این دو خودرو رو نداشتم البته 206 معمولی چرا تیپ 2 ولی خب نمی دونم فرقی هم می کنه یا نه به هر حال الان با وضعیت بنزین خب مسلما باید خریدار ناچارا ازخیلی ازفاکتور ها بگذره و مصرف سوخت و مد نظر قرار بده
ولی206 اگه یه کم بزرگتر بود مخصوصا صندلی عقب خب بهتر از ال 90 زشت وبدترکیبه با این آینه بقلای زشتش
حال آدم یه جوری می شه حیف این موتور که روی این ماشینه
رضا
۱۷ دی ۱۳۹۰نظر منم ال90 فوله به دلیل کامل بودن ماشین از لحاظ فضا و جاداری و سایر انتظاراتی که معمولاً از یک ماشین باید داشته باشیم. همچنین باید خدمت دوستانی که تنها شناخت اونها به قیافه و برخی از مشخصات اون بر میگرده عرض کنم ال90 علاوه بر اینکه خودروی خانوادگی -جادار و راحتی هست دارای مشخصات و پارامترهای تکنولوژیک و فنی بالایی نسبت به سایر رقباش تو این رنجه(اگه از 206 v8 بالاتر نباشه به هیچ وجه از اون پایین تر نیست) این موضوع برای همه حرفه ای های و صاحب نظر ماشین مشخصه
در مورد قیافه هم جفتشون چنگی به دل نمی زنن هر چند من قیافه ال90 رو با کمی خرج براش خیلی بیشتر از قیافه 206 های صندوقدار میپسندم
امید
۱۷ دی ۱۳۹۰اینجور که شما گفتی و بطور کلی نوشتی:
“(اگه تندر از 206 v8 بالاتر نباشه به هیچ وجه از اون پایین تر نیست)!!” و قیافه تندر روهم با کمی خرج، بهتر! می دونی یعنی که تمام صحبتهای حد اقل 10روز گذشته …! علی الخصوص در مورد قیافه! خوب برادر یک کلمه می نوشتی فقط تندر خودتو راحت میکردی.
حامد
۱۷ دی ۱۳۹۰نسبت به قیمتش تندر 90 بهتره ولی 206 v8یه چیز دیگه ای است.
سهيل
۱۸ دی ۱۳۹۰به نظر من ال90 سرتره از هر لحاظ حتی قیافه- باید قبول کنید که 206 فقط هاچ بکش قشنگه ولی اس دی نه تنها قشنگ نیست بلکه بد قیاقه هم هست
توصیه من برای این که از پولتون حداکثر بهره رو ببرید انتخاب ال90 هست
من خودم 206 تیپ 2 و 405 داشتم ولی امسال برای داداشم ال90 فول خریدم و بسیار هم راضی هستیم. رینگ و لاستیکش و فنر هاش رو هم که عوض کردیم بسیار زیباو جذاب شده .
ESI
۱۸ دی ۱۳۹۰ال90 فقط موتور خوبی داره من هردوتارو داشتم
هم ال90 E2وهمV8 206 زیبایی امکانات داخلی ادوات کنترلی داخل خودرو و کولر 206 سرتر از ال 90 میباشد
در ضمن ال90 خودرویی است که برای کشورهای فقیر اروپا تولید شد نه ایران. کشورهایی که هنوز فیات 132ولادا سوار میشن
سعید
۱۸ دی ۱۳۹۰البته همونطور که فرمودین فقط “نظر” شماست والا ما درست عکس قضیه رو در واقعیت شاهد هستیم. چون چیزی که خود طرفداران تندر هم به اون اعتراف می کنن قیافشه که حالا البته از نظر شما تندر قشنگه . بعد هم اگه فقط قیافه بود قابل تحمل و قورت دادن بود ولی اون همه اطلاعات فنی توی این سایت و سایر سایتها در مورد پارامترهای مهم فنی مطرح شده که فکر میکنم شما احتمالا ندیدی.
منظور من جناب سهیل هستند
اشکان
۱۸ دی ۱۳۹۰ال 90 بهترین خودرویی است که من دیدم من با ال 90 مزدا3 جدید رو گرفتم ولی با اس دی پراید رو هم نتونستم بگیرم
اسی
۱۸ دی ۱۳۹۰با یه نیم نگاه به دور و بریاتون که L90 دارن میفهمید که سلیقه چه جور آدمایی به این ماشین میخوره
من که به شخصه دوست ندارم جزوشون باشم
کلا L90 ماشین آخوندی و به درد سن بالای 40، 50 سال میخوره
xyz
۱۸ دی ۱۳۹۰206 sd فقط تو ایران طرفدار داره و خارجیها اصلاً نمی شناسنش من تو اینترنت سرچ کردم حتی تو بحث ستاره ایمنی و Crash Test هم مطلبی در موردش پیدا نشد به هر حال هر چی هم از ایمنیش و سایر چیزاش بحث شده مربوط به تست 206 نوع Hatch Back بوده که حدود 10 الی 12 سال پیش تست شده بوده
ali
۱۸ دی ۱۳۹۰آقای سعیدوESI منم دقیقاً عکس نظر شما رو دارم درسته ال90 خودروی لوکسی نیست و برای کشورهای اروپای غربی هم طراحی نشده ولی مگه 206 اس دی خودوروی لوکسیه ؟ یا بازاری تو اروپا داره؟ با این تعصبات شما حتی اگه موتور وسیستم ژیان هم تو دل این 206 بکنند شما بازم به و چه چه می کنید مگید 206 یه چیز دیگه اس
شما بازار فروش ال90 رو با 206 اس دی مقایسه کنید ال90 حداقل بازار فروش خیلی خوبی برای روسیه رومانی ترکیه هندوستان و آمریکای جنوبی داره ولی بازار 206 اس دی ! احتمالاً تو کشورهای آفریقایی و آسیای مرکزی و خاورمیانه که تنها ایران خودرو میتونه محصولاتش رو اونجا عرضه کنه
لازم به ذکره کشورهایی که فیات و لادا و…اینا سوار میشن از خیلی جهات از ما که 405 و سمند و اس دی سوار میشیم تو صنعت خودرو و سایر صنایع جلوتر هستند مثل روسیه ،رومانی وایتالیا
در مورد پارامترهای فنی هم ال90 از 206 اس دی سرتره دوست عزیز حداقل اینو دیگه خود 206 دارها هم قبول دارن (برای بار هزارم تو هم این سایت هم جدول رتبه بندی کیفی خودروها این به شما ثابت میکنه) (سیستم موتور،سیستم دنده و کلاج،سیستم تعلیق ،فنربندی و تجهیزات الکتریکی)و شما دوست عزیز هنوز هم !!!
شما تو گوگل یکبار Renault Logan و یکبار 206 SD رو سرچ کنید بعدش به تفاوت فاحش نتایج و پندارهای خودتون پی می برید
مهرداد
۱۸ دی ۱۳۹۰بارک الله
فقط میشه بگی کدوم SD رو میگی که سوار شدی؟
و اینکه بیدار بودی احیانا؟
انشالله این خودرو معرکه رو خدا از این مملکت نگیره اگه خوب فکر کنی شاید BMW 740i را هم باهاش بگیری!
مجتبي
۱۸ دی ۱۳۹۰ال90 اینه گاری میمونه با پیکان هم میشه راحت گرفتش
206 رو همه با سرعت بالاش میشناسن
saman
۱۸ دی ۱۳۹۰نه بابا آقا مهرداد شما با206اس دی bmw روهم تو سرعت باهاش گرفتی شمااز تعصب خودت داری اینو می گی وگرنه 206 به گرد پای تندر هم نمی رسه
سروش
۱۸ دی ۱۳۹۰206 تا 5 سال پیش خوب بود الان هم کیفیتش اومده پایین هم خیلی زیاد و خز شده . کلاً دیگه از پژو 206 تیپ 5 هم که بهترین تیپشم هست خوشم نمیاد وترجیح میدم بجاش ریو با L90 داشته باشم
مجید
۱۸ دی ۱۳۹۰دوستان همه خودشون ماشا… این دو تا ماشین رو به وفور دیدن و نیازی به بحث و جدلهای بیهوده نیست قیافه ماشینها هم سلیقه ای و ممکنه برای یکی خیلی مهم باشه برای کس دیگه اصلاً مهم نباشه یا کمتر مهم باشه سوای بحث قیافه هر دو از با کیفیت ترین ماشینهای رنج 15 تا 20 میلیون هستند و از نظر فنی هم تقریباً شبیه هم هستند ولی به هر حال من بعد از فروش 206 تیپ 3 خودم لوگان فول رو به دلیل داشتن فضای بهتر صندلی عقب و صندوق انتخاب کردم
Arash
۱۸ دی ۱۳۹۰تو انتخاب ال90 شک نکنید محشره
مهرداد
۱۹ دی ۱۳۹۰اگه چند روز سوار 206 با موتور 1600 بشین دیگه اصلا با تندر حال نمی کنین. من این کارو شخصا انجام دادم ودر مورد دیگران هم خدا رو گواه میگیرم حتی 1مورد غیر از این ندیدم. مگر اینکه کسی تندر داشته باشه و نخواد ظاهرا زیر بار بره وقبول کنه
ali
۱۹ دی ۱۳۹۰اقا مهرداد عزیز شاید شما اینطوری فکر میکنین ولی انصافاً من خودم L90 فول دارم و برادرم 206-V8 وجداناً هر وقت پشت فرمون اون میشنم و بعد بر می گردم تو ماشین خودم خیلی بیشتر از ماشین خودم لذت می برم البته من فاکتورهای فنی واصلی خودرو رو ملاک قرار میدم مثل شتاب نرمی و عملکرد ترمز و… شاید ملاکها ی من با ملاکهای یه بچه یا یک خانم فرق داشته باشه بالاخره من بعد از تعویض 4 الی 5 ماشین میدونم چه چیزهایی فاکتورهای خوب بودن یک ماشین حساب میشه
مهرداد
۱۹ دی ۱۳۹۰اتفاقا من هم فاکتورهایی که شما میگی بعلاوه ایمنی که 206 یک ستاره بیشتر داره بعلاوه پیشرفته بودن از لحاظ موتور و فنی و ادوات مد نظر قرار می دم. که صد البته با ملاکهای یک بچه یا یک خانم فرق داره چون اگه یه نظر سنجی تو خانمها داشته باشی خواهی دید که جدیدا خیلی از خانمها بدلیل ارتفاع بیشتر سقف و علاقه به ماشینهای شاسی بلند تندر رو انتخاب می کنند
سعید
۱۹ دی ۱۳۹۰در مورد مزیتهای فنی 206 خیلی توی این صفحه صحبت شد که همه با دلیل و برهان و کارشناسی بود بنا بر این نیازی به بحث های احساسی نیست که متاسفانه برخی! از دوستان تندری(و نه همه عزیزان)به آن دامن میزنند.
reza
۱۹ دی ۱۳۹۰آقای سعید چرا دوست دارین همه مثل شما فکر کنن از نظر فنی تندر بی نظیره (البته در مقایسه با خوردروهای زیر 25 میلیون تومان) و هیچ شکی هم بهش نکنید و این نه نظر شخصی و احساسی من نیست بلکه نتایج بررسی کیفی خودروهای داخلی که به صورت ماهیانه انجام میشه هست.
ضمناً نظرات دلایل و برهانهای دوستان در زمینه مزیتهای تندر کاملاً کارشناسی علمی و منطقی و به دور از توهین به طرف مقابل بوده
کامران
۱۹ دی ۱۳۹۰نمونه ای از نظرات کارشناسانه دوستان که آقا سعید بهش استناد میکنه:
“”ال90 اینه گاری میمونه با پیکان هم میشه راحت گرفتش
206 رو همه با سرعت بالاش میشناسن””
Farhad
۱۹ دی ۱۳۹۰دوستان گرامی- به نظر من به اندازه کافی از خوبی های این دو خودرو، درست یا نادرست تعریف شده. لطفا به معایب این خودرو بپردازید.
مهرداد
۲۰ دی ۱۳۹۰من هم با توهین و استهزا مخالفم
ولی این که 206 توی گروه و رنج خودش به سرعت مشهوره رو همه ما چندین ساله که شنیدیم و دیدیم
سعید
۲۰ دی ۱۳۹۰کامران عزیز من هم با اون طرز صحبت مخالفم و به نظرم اصلا ایشون مشکوک میزنه! اما خواهش میکنم، بازهم خواهش می کنم یه مروری به مطالب گذشته و صفحات قبل داشته باش و آمار بگیر که دو طرف چه جوری مطلب نوشتن(دقیق و تحلیلی بخون). به هر نتیجه ای که خودت رسیدی من قبولت دارم. مثلا طرز استدلال همین آقا reza عزیز رو در چند سطر بالاتر ملاحظه کن. از یه طرف گفته چرا همه باید این جوری فکر کنن و از طرف دیگه بلافاصله گفته تندر بی نظیره. بدیهیست که همه ما دوست داریم دیگران مثل ما فکر کنن ولی باید استدلال داشته باشیم.
سینا
۲۰ دی ۱۳۹۰من خودم 206v8 دارم و اگر اصرار دوستان نبود حتما l90میگرفتم چون از هیچ بابت مشکلی باش نداشتم. تنها چیزی به نظر من این دو خودرو رو از هم متفاوت میکنه شرح میدم و امیدوارم دوستان هم در این رابطه اظهار نظر کنن. بیش از 10 ساله که 206 وارد بازار ایران شده اما با گذشت این زمان اگه یه 206 ترتمیز از جلو شما رد بشه بدتون نمیاد یه نگاه به اون بندازید اما هیچ بعید نیست که تا دو یا سه سال آینده ظاهرl90 مثل پراید یک ظاهر کاملا معمولی و عادی بشه.
Rashid
۲۰ دی ۱۳۹۰تندر ماشین خوبیه ولی برای کسانی که قصد خرید ماشین دارند اطلاعات خودم رو صادقانه در اختیار دوستان میذارم.
به لحاظ ظاهری متاسفانه مال این دوره نیست. مشکلی که من باماشین خودم دارم یکی پنل اطلاع رسانی است که محل نمایش ساعت-فلش دوجهته راهنما که سمت مشخص نمیکنه است.
دریچه های تهویه وپنل ساده و نا کارآمد
کولر ضعیف است
مصرفش برخلاف گفته نمایندگی پارس خودرو که اتفاقا دوست من بود خیلی بالاست که اعصاب خورد کنه چون من خیلی به مصرف موتور حساسم نه واسه پولش برای دقیق کار کردن موتور به عنوان یک شاخص
با آینه بغلش مشکل دارم
دید ماشین خوب نیست به خاطر صندوق بلند
یکی از بوشهای موتور و همچنین ترموستات بعداز 5 ماه خراب شده که نمایندگی متاسفانه اصلا پاسخگو نیست.
ترمز عقب کاسه ایست و ای بی اس نداره
اما با بزرگی سقف و جاداریش خیلی حال میکنم و به نظرم ماشین من با رنگ قرمز و تغییراتی که دادم قشنگ شده.
درمورد 206 متاسفانه هیچ تجربه یا اطلاعاتی ندارم که بخوام مقایسه کنم. اما از سمند که قبلا داشتم خیلی سرتره. امیدوارم با تحقیقات بیشتر ماشین خوبی پیدا کنین.
reza
۲۰ دی ۱۳۹۰رضا 20دی 90
درمقایسه L90با206مسلماًازآنجائیکه L90دارای موتور مگان باقدرت 1600میباشد بهتر بنظر میرسد اماخیلیها شاید به زیبایی ماشین اهمیت نمیدهند من خودم به شخصه زیبایی ماشین برام خیلی مهمه درسته کیفیت وایمنی ماشین دردرجه اول هستش اماماشین سواری باید یه زیبایی ورخ داشته باشه اگر دوستان تندر90 استیشن رابا تندر 90سواری مقایسه کنند پی خواهند برد که همان ماشین را بااون طراحی تبدیل به تندر 90سواری کردند که تمام زیبایی ماشین رازیر سوال برده واصلا قابل تحمل نیست من خودم تاالان 3دستگاه 206 عوض کردم ازنظر سواری واقعا سواری خوبی داره وازنظر ایمنی هم خیلی خوبه وماشین محکمی هست.