در کشور ما برای خرید اتوموبیلی سدان و خانوادگی که قیمت مناسبی داشته باشد و متعلق به عصر یخبندان هم نباشد، انتخاب های زیادی در پیش نخواهیم داشت. با این حال افراد مشکل پسند همچنان برای خرید یکی از همین محصولات محدود هم باید چشمهایشان را باز نگه دارند! ما قصد مقایسه دو خودرو این پهنه از بازار را داریم، پژو 206SD صندوقدار و رنو لوگان معروف به تندر L90
هرچند مشخصات فنی این دو محصول تطابق چندانی با یکدیگر ندارد، اما هر دو آنها در محدوده قیمتی ۱۳ تا ۱۵میلیون تومان بازار خودرو کشور به فروش می رسند. V20 از موتوری ۱۴۰۰ سی سی با قدرت ۷۵ اسب بخار بهره می برد این در حالی است که E2 به واسطه موتور ۱۶۰۰ سی سی خود قدرتی برابر با ۱۰۵ اسب بخار تولید می کند. اگر میان خرید V20 و E2 مردد مانده و در عین حال طالب سرعت بالاتری هستید E2 شرایط بهتری در این زمینه دارد به نحوی که پشت فرمان این خودرو می توان تا ۱۸۳ کیلومتر در ساعت (طبق کاتالوگ) گاز داد، اما پدال گاز V20 را نمی توان بیش از ۱۷۰ کیلومتر در ساعت فشرد. از جنبه شتاب صفر تا صد نیز، E2 از V20 جلوتر است؛ چراکه اگر این دو با یکدیگر کورس بگذارند اولی در عرض ۱۰.۲ ثانیه به شتاب صد کیلومتر می رسد و دومی ۴ ثانیه بعد؛ برتری سرعت و شتاب E2 نسبت به V20 در شرایطی است که V20 به لحاظ استاندارد سوخت و آلایندگی از رقیب خود پیش افتاده است. به نحوی که V20 به واسطه استاندارد یورو ۳ در هر صد کیلومتر سیکل ترکیبی ۶.۴ لیتر بنزین می سوزاند و در سیکل اتوبان و شهر نیز مصرف سوختی به ترتیب ۵ و ۸.۹ لیتر دارد در حالی که E2 در هر صد کیلومتر سیکل اتوبان ۷.۱ لیتر بنزین و در سیکل شهری نیز ۹.۷ لیتر سوخت می بلعد.
نه اینکه بخواهیم در خانواده ایران خودرو اختلاف انداخته و بگوییم در کل E2 بهتر است یا V20 ، اما از جنبه امکانات ایمنی هم اگر منصفانه قضاوت کنیم E2 شرایط برتری را دارد. این محصول در حالی به ترمز ضد قفل (ABS) و ایربگ مجهز است که V20 فاقد این دو فاکتور ایمنی است. در حال حاضر E2 که اتفاقا شرایط تولید مناسبی نداشته و در عین حال پرتقاضاترین مدل تندر ۹۰ به حساب می آید، با قیمت ۱۴میلیون و ۷۰۰هزار تومان به فروش می رسد و V20 نیز نرخی برابر با ۱۳میلیون و ۹۰۰هزار تومان را دارا است.
این مطلب برداشتی است از روزنامه دنیای اقتصاد
حسن
۱۴ آبان ۱۳۹۰الان که دیگه قیمت E2 فول با V8 تقریبا یکی شده است لطفا این دو را با هم مقایسه نمائید
masoud
۱۸ آبان ۱۳۹۰به نظر من E2 از لحاظ ایمنی و فنی از شرایط بهتری برخورداره. در کل(با در نظرگرفتن مصرف سوخت ومتنوع نبودن تولیدات داخلی) هر دو مدل برای ما مصرف کنندگان ایرانی گزینه خوبیه.
مصطفی
۲۱ آبان ۱۳۹۰اگه هردو مدلو تست کرده باشی میبینید که راحتی سرنشین چه در جلو وچه در صندلی عقب در e2 بهتره مخصوصا درپیچها و سرعت بالا.از لحاظ نرمی و شتاب هم تندر بهتره
مضافا بر اینکه کمتر به تعمیرگاه نیاز پیدا میکنید.
سامان
۳۰ آبان ۱۳۹۰من پارسال تحت تاثیر حرف بنگاهی ها و عوام ال 90فول صفرگرفتم. اول اگزوزش از داخل خورده شد و صدا میکرد. یعد از 2ماه ماشین استارت نخورد. نمایندگی برای هردو مورد هیچ کاری نتونست بکنه و جوابی نداد. پس از 10روز خوابیدن ماشین خودم رفتم پیش یه برقکار ماشین و 50تومن گرفت سیم پیچ استارتو عوض کرد. اگزوز را هم بعداز 5ماه سروصدا نماینگی درست کرد و البته 20تومن هم ازبنده دریافت کردند. ترمزهای عقبش کاسه ایست! سرو صدای موتور زیاده . درون و بیرون ماشین خیلی زشت و غیر قابل تحمله. خودمو جر دادم نتونستم باهاش 206 هاچ بک 1400 رو بگیرم. مصرف ماشین تا 13 لیتر میره بالا. دوستم یک V8 206 SD داره آدم کیف میکنه از همه چیزش. نقص نداره. من که خیلی افسوس میخورم و متاسفانه شرایط تعویض رو هم ندارم. پدرم یک هیوندای ورنا داره ماشین خوبیه اما قدرت موتور وسرعت نهایی V8 بالاتر و مصرفش هم پایین تره ودر کل ماشین بسیار بهتریه.
Patriot
۲ آذر ۱۳۹۰من فقط یه توصیه به همه عزیزان دارم. کافیه فقط یک روز با SD 206 V8 با موتور1600 و 110 اسب بخار رانندگی کنید و بعد پشت فول ترین مدل ال90 یا ورنا یا 405 یا پارس یا سمند ویا 000(ماشینای زیر 25 میلیون) بنشینید. خودتون اون چیزی که باید بفهمید خواهید فهمید و نیازی به تحقیق هم ندارید. خواهید دید این که میگن ممحبوب ترین ماشین ایران خودرو 206SD با موتور 1600 است واقعا درسته
حسن
۲ آذر ۱۳۹۰وی 8 و ال 90 ای2 فول:
1- در V8 هر چهار چرخ دیسکی هستند اما در ال 90 فقط چرخهای جلو که باعث میشود عملکرد ABS بصورت کامل انجام نگیرد
2- V8 علاوه بر ABS دارای دو سیستم EBD و EBA نیز در سیستم ترمز خود می باشد
3-سیستم تهویه مطبوع V8 بصورت اتوماتیک و دیجیتال میباشد
4- سیستم صوتی دارای 6 عدد باند می باشد
5- ال 90 دارای کامپیوتر سفری می باشد
6- هر دو موتور 1600 سی سی و 16 سوپاپه هستند. قدرت موتور ال90 105 اسب بخاره و وی8 110 اسب که تقریبا مساوی هستند
7- مصرفشون هم تقریبا یکی است
من V8 دارم و داداشم E2 فول داره … به نظر من اگه قصد خرید دارین حتما قبل از خرید پشت فرمون هر دو بنشینید و بعد تصمیم بگیرید
سیروس
۳ آذر ۱۳۹۰با احترام به نظر همه عزیزان، فقط اگه این ماشینا رو سوار شین و یک روز دستتون باشه خودتون بدون نیاز به تحقیق متوجه می شین کدوم بهتره. بنده ماشین ندارم ولی این کارو کردم و به این نتیجه رسیدم که V8 ُ206 SD بگیرم چون سمند، 405، ال90، ریو، ورنا رو تست کردم فقط 206 به درد میخوره. حتی مدلهای پایین و ارزونش یک سر و گردن بالاتره اما اگه یه کم بشه پول جمع کرد ومدل V8 خرید حرف نداره. ضمنا طبق گفته مسولین ایران خودرو این مدل قراره گرون بشه چون تجهیزات گرون قیمتی روشه. مثلا یک نمونه ECU فوق پیشرفته اونه که جالبه بدونین ورژنش از 407 هم بالاتره.کولرش نظیر نداره.هر4 چرخش دیسکی و هر 4تا ABS داره. نرمی و کم صدایی و راحتیش در حد ماشینهای 50میلیونیه و…
برای همه آرزو میکنم ماشین دلخواهشونو بگیرن و خودم هم انشالله یک دستگاه V8 سفید بگیرم
آزاد
۳ آذر ۱۳۹۰الان که v20 با ترمز ABS و دو تا ایربگ عرضه می شود با تندر نود مقایسه اش کنید من که v20 خریدم چون هم فضای داخلیش از تندر نود قشنکتر است و هم از لحاظ شکل ظاهری بیرون.
milad
۳ آذر ۱۳۹۰سلام سامان جون من باتوجه به معلومات خودم هیچ کدوم از حرفات رو قبول ندارم ومن مطمءنم که تو هیچ وقت تندر نداشتی چون همه می دونند که تندر مصرفش در صد کیلومتر6لیتره اصلا صدای موتورش در نمیاد بهترین اگزوز ماشین های زیر بیست میلیون رو داره مدل های e2وlpبهترین ترمز رو دارن ودرجا ترمزشو می گیره مدل های دیگش absنیستند ولی بهت قول می دم این ترمز هم از ترمز 206 خیلی بهتره من خودم تندر دارم وداداشم 206v9داره به خدا قسم تندر از همه لحاظ از 206 بهتره
فرشید
۴ آذر ۱۳۹۰شما فقط کافیه برید متن اول صفحه رو که درباره ی هردو نوشته است بخونید وببینید که کدوم بهتره به نظر من وهمه تندر برنده ی ای میانه پس نتیجه می گیریم فقط تندر .ماقبلا پژوپارس داشتیم بعدا عوضش کردیم به یک 206v9از206 خیلی راضی نبودیم وبعد یک تندرنوکمدادی خریدیم فقط اینو می تونم بگم که تندر ازهمه لحاظ هم برتری داره هم محشره
sepehr
۴ آذر ۱۳۹۰با سلام خدمت همه دوستان عزیز.
من از سال 86 یه V8 دارم و خداوکیلی خیلی ازش راضیم. هم از لحاظ تعادل هم شتابگیری و ترمز واقعا توی این سالها منو شگفت زده کرده. البته اینم بگم که مدلهای بالاتر نسبتا از لحاظ کیفیت افت کردن.یکی از دوستانم مدل89 گرفت ولی خیلی با مال من فرق میکنه که از شاهکارهای ایران خودروه!
من یه سفر 9 روزه با E2 دائیم رفتم که 80% کل سفر من پشت رول بودم.ماشین خوبی بود ولی واقعا ماشین خودم 1 سروگردن بالاتره.مخصوصا از لحاظ لذت رانندگی-ترمزگیری و نرمی ادوات.
محمد
۴ آذر ۱۳۹۰خود رنو اعتقاد داره که تندر قابل مقایسه با 206 اونم v8 نیست ومدل ساندرو را برای رقابت فرستاده شما اینجا چیه مقیسه میکنید
مهران
۵ آذر ۱۳۹۰اونچه که از برایند کلی حرفهای طرفداران ال 90بر می اد تعصبی بودن این دوستانه . مثل نظری که راجع به ترمز اون میدن. یا حرفهای کلی مثل ” فقط ال90 باحاله” و ازاین دست نظرات. اما تو هرسایتی نظرات رو نگاه کنی می بینی کسانی که راجع به 206 صحبت کردن فنی و با دلیل بوده.مثلا همه میدونن که ال90 با ترمزهای کاسه ای در عقب هرگز نمیتونه قدرت ترمز گیری 206 مدل V8 رو داشته باشه. یا اینکه طرح صندوقش من درآوردی و بی حساب کتاب نیست و طراحی تیم اداک آلمانه و یا موتورش 5 اسب قویتر و نرمتره اما همچنان با لجاجت وتعصب و بدون دلیل نظر میدن. من هم با نظرات بالا موافقم که هرکی هردو رو امتحان کنه نتیجه تصمیمش 206 خواهد بود..
سامان
۵ آذر ۱۳۹۰دوست عزیز میلاد، من فقط خام حرف چند نفر غیر فنی و نیز کلمه کامپیوتر سفری و رینگ اسپورت و … در تلبیغات ال 90 شدم که سعی شده ال 90 رو به این شکل محبوب کنه. در حالیکه V8 نه کامپیوتر سفری داره نه رینگ اسپورت و نه خرت و پرت های دیگه، اما موتور و ECUپیشرفته،امکانات و سواری عالی و نرمی و طرح شیک و اسپورتی و امروزی و….هستند که ارزشمندند. متاسفم که شما انقدر قضیه رو حیثتی و تعصبی کردی که به من میگی ال90 ندارم!!!. مهم اینه که الآن این ماشین توی حیاط خونه اس و به امید خدا تا آخر هفته می فروشمش به یکی از فامیلا. خدا نگهدار
ُُSina
۵ آذر ۱۳۹۰باV8 موافقم. الحق والانصاف ماشین کامل و ارزشمندیه. به نظر من عجیبه که این ماشین اینقدر ارزونه چون بیشتر می ارزه. روز به روز هم داره محبوبتر میشه. سیستم تهویه دیجیتال، ECU فوق پیشرفته ونرمی درکنار ظاهر زیبا و آیرودینامیک وهندلینگ خوب بعلاوه ایمنی EURO4 از این ماشین یه اسطوره ساخته. با حرف اون دوستی که با ورنا مقایسه کرده بود هم موافقم چون دو سال پیش ورنا داشتیم.
علیرضا
۵ آذر ۱۳۹۰باسلام
به نظرمن حتی خود رنو هم ال90 رو رقیب 206 نمی دونه بلکه ساندرو به عنوان رقیب 206 شناخته شده. من قبول دارم که تندر ماشین خوبیه و چه بسا از بعضی جهات از جمله جاداری برای بعضی خانواده و برای جاده های پر چاله چوله بسیار گزینه مناسب تری هست .
ولی مقایسه ای که عوام از دو خودرو به عمل میارن صرفا یک مقایسه فنی نیست و احتمالا به این دلیل باشه که از ابتدا تندر می خواست جایگزین پیکان و پراید بشه ولی بعدا دیده شد که رقیب 405 و سمند شده ولی اگه از اول گفته می شد15-16میلیونه این قدر محبوب و فراگیر نمی شد.
Saeed
۶ آذر ۱۳۹۰ما تندر 90 داریم خیلی راضی هستیم چون هم جاداره و هم مصرفش در جاده 7تا بیشتر نست. فقط یک کم قطعاتش کم هست که اون هم درآینده حل میشه. اگه راجبه قیافش میگین که اون هم سلیقه ای هست.بعد هم قیمتش به صرفه تره
sina
۱۵ آذر ۱۳۹۰ما که یکدونه e2 LP فول داریم خیلی نرمه شتابش هم عالیه مصرفش تو شهر یکم زیاده میتونم بگم زیر پایی اصلا نداره ما یکدونه v8لاجوردی هم داریم مدل 86کلا 206 هاخیلی کوجیک ولی شتابش حرف نداره
مجید
۱۶ آذر ۱۳۹۰تمام کسانی که با بررسی ازلحاظ فنی راجع به این خودرو ها تحقیق کرده اند(بدون در نظر گرفتن ماشین خودشون)مطمئنا به 206 رای خواهند داد. ال 90 ماشین ساخت شرکت خودرو سازی داچیا از کشور رومانی است. (تراکتورهای ساخت رومانی که در تبریز هم تولید میشوند معرف حضور همه هست). این شرکت پس از ورشکستگی، توسط رنو (خودرو سازی دولتی فرانسه)خریداری و قرار بود با نام اصلی به ایران فروخته شود که بدلیل مخالفت ایران با این نام، با برچسب رنو و به نام لوگان روی خط تولید دو شرکت خودرو سازی وطنی قرار گرفت. تنها حسن آن فضای بزرگ داخلی برای کسانیست که پر جمعیت هستند.
اشکان
۱۶ آذر ۱۳۹۰با سلام.واقعا جای تاسف دارد که به دلیل قیافه یا شکل ظاهری ماشینها بخواهیم راجع به ماشینها نظر بدیم.هر ماشینی یه سری مزایایی داره و یه سری معایب.اگه بخواهیم در مجموع نظر بدیم باید بگیم که تندر 90 بهتره.از مزیت های تندر 90 نسبت به پژو 206 v8:
نرمی و راحتی بیشتر
ایمنی بالاتر
فضای داخلی بیشتر
استهلاک فوق العاده پایین تر
نکته آخر به نظر من از همه مهمتره.هزینه نگهداری تندر 90 در مدت زمان مشابه خیلی کمتر از پژو 206 هست که دلیلش هم بالاتر بودن کیفیت این ماشینه
magid
۱۹ آذر ۱۳۹۰ل ۹۰ داخلش طراحی خیلی سادهای داره
از پشت نمای بعدی داره
ولی ۲۰۶ هم عقبش خوشگل هم داخلش طراحی زیباای دا
magid
۱۹ آذر ۱۳۹۰ال 90 قابل مقایسه با206 نیست و بهتره با پراید مقایسه بشه
Kourosh
۱۹ آذر ۱۳۹۰اشکان عزیز خدا وکیلی معلومه اطلاعات فنی نداری.
سلیقه ما نیست بلکه مشخصات فنی تایید میکنه که 206 از نظر تکنولوژی قابل مقایسه با خودروی ساخت اروپای شرقی مثل تندر90 نیست . نهایتا باید با ریو مقایسه بشه. تعصبی هم نباش بلکه اطلاعاتت رو کامل تر کن خودت همونطور که دوستان گفته اند به همین نتیجه میرسی. موفق باشی.
ارمان
۱۹ آذر ۱۳۹۰سلام به نظر من 206 وی8 بهتره چرا که تمامی موارد فنی این ماشین در برابر L90 برتری داره میتونین وارد سایت ایران خودرو موارد فنی مذکور را دنبال کنید ولی L90 به قولی از نظر فضا ی داخل ماشین حتی صندوق عقب برتری داره
فریور
۱۹ آذر ۱۳۹۰اخه این 2 تا ماشین اصلا با هم نباید مقایسه بشن که
Ehsan
۲۰ آذر ۱۳۹۰من هم موافقم . تندر فقط میتونه با سمند، ریو، 405 و لیفان و …مقایسه بشه که تو کلاس خودش باشه. از اول هم من نمیدونم اساسا چرا این مقایسه انجام شده؟
عرفان
۲۰ آذر ۱۳۹۰من جدول مقایسه V8 با ورنا رو دارم از تمام جهات 206V8 بالاتره به جز قیمت! از نظر آزمون تصادف، قدرت موتور، شتاب، سرعت ماکزیمم، ترمز، امکانات و تکنولوژی و …که همه میتونین ببینید. این یک مقایسه منطقیه ولی تندر که اساسا در رده دیگه ایه که اصلا نباید با 206 قیاس بشه.
GMC
۲۱ آذر ۱۳۹۰پارسال من هم فکر میکردم تندر فقط ظاهر و کابین داخلی زشتی داره اما ماشین خوبی باشه ولی الان به این نتیجه رسیدم که به جز گنده بودن وارتفاع سقف هیچ چیزی (به نسبت قیمتش)نداره. 206 از هر نظر به جز جاداری سر تره.
حامد
۲۱ آذر ۱۳۹۰وقتی که بنزین بشه 10000ریال همه می روند که تندر بخرن هم کم مصرفه هم می شه دوگانه سوزش کرد لی 206 که دوگانه نمی شه مگه نه.
زاگرس
۲۱ آذر ۱۳۹۰ببخشید جناب حامد یک تجدید نظر کوچولو داشته باشید لطفا. چون اولا مصرف 206 در 100کیلومتر 5.4 لیتره درحالیکه تندر به اعتراف همه کسانی که دارند درجاده بین 7 تا 8 و در شهر تا 13 اعلام شده(همکار من قسم میخوره که در شهر بین 10.5 تا 13 مصرف داشته چون ماشینش نمایشگر مصرف سوخت داره). دوما جهت اطلاع 206 هم دوگانه سوز داره که توی لیست قیمت ایران خودرو میتونید ببینید. هرچند صنعت خودرو امروز به دلیل خطرات کپسول و نیز آسیب به موتور، سیستم گازسوز رو رد کرده. اگه خوب بود غربی ها خودشون استفاده میکردند. همین چند روز پیش 5 نفر از هم میهنان عزیزمان دریک پراید گاز سوز تبدیل به خاکستر شدند.