شاسی بلندهای کوچک مورد توجه خانوادههای بسیاری هستند زیرا فضای صندوق بار مناسب و ظاهری خشن را با قابلیتهای نسبتاً مناسب خارج از جاده ترکیب کردهاند. از جمله خوبان این کلاس خودرویی میتوان به سه مدل محبوب سوزوکی ویتارا، هوندا HR-V و پژو ۲۰۰۸ اشاره کرد. کدامیک از این خودروها بهتر از دیگران است؟ با ما باشید تا پاسخ این سؤال را بیابید.
- قیمت
پژو ۲۰۰۸ کمترین قیمت پایه (۱۳۶۱۵ پوند) را دارد. سوزوکی ویتارا با بهای ۱۳۹۹۹ پوند اندکی گرانتر است اما هوندا HR-V فاصلهی قیمتی چشمگیرتری دارد. پایهترین مدل HR-V بهای آغازین ۱۸۴۹۵ پوندی دارد.
از بین این سه خودرو، در بحث قدرت و قیمت و تجهیزات سوزوکی ویتارا بهترین ارزش را نشان میدهد. هرچند نسخهی فول S بهای بیشتر از ۲۰ هزار پوندی دارد بنابراین نسخهی SZ-T با بهای ۱۷ هزار پوند بهترین خودرو است.
هر سه شاسیبلند کوچک بهصورت استاندارد با کروز کنترل و سیستم تهویه مطبوع عرضه میشوند اما پایهترین مدل ۲۰۰۸ فاقد رینگهای آلیاژی یا دیگر جزئیات زینتی بدنه است. البته همین موضوع باعث شده تا بهای آن کمتر از دو رقیب دیگر باشد.
- استایل و طراحی ظاهری
بی شک پژو ۲۰۰۸ فیس لیفت شده گرانبهاترین ظاهر را در بین سه خودرو داشته و از ویژگیهای طراحی آن میتوان به جلوپنجرهی بزرگتر، قوس چرخهای پفکرده و چراغترمز سهبعدی جدید اشاره کرد. نشان پژو که در جلوپنجره نقش بسته را میتوان با طرح مشکی انتخاب کرد.
در طرف دیگر ویتارایی را میبینیم که استایل جعبهای دارد. در تریم فول S، این خودرو به لطف تریم قرمز و سپرهای منحصربهفرد نمایی اسپورت تر دارد.
طراحی هوندا آیندهنگرانهتر بوده و در آن خطوط تیز، اشکال برجسته و دستگیرههای درب عقب پنهان شده را میبینیم. از نظر ما این خودرو به اندازهی پژو گرانبها به چشم نمیآید و از نظر خشن بودن نیز نمیتواند با ویتارا رقابت کند. از نظر طراحی در واقع هوندا بین پژو و سوزوکی قرار میگیرد.
- کابین
طراحی خشن بیرونی ویتارا به بخش داخلی نیز کشیده شده است. مواد و پلاستیکهای بکار رفته در کابین احساس خشن و کیفیت پایین را منتقل کرده اگرچه که کیفیت ساخت به خودی خود بیعیب است. طراحی کابین ساده و ارگونومیک بوده و همچنین سیستم اطلاعات سرگرمی با صفحهنمایشی دارد که استفاده از آن آسانتر از دو خودروی دیگر است.
در مقام مقایسه، هوندا احساس بسیار بهتری در کابین داشته و پلاستیکهای به کار کیفیت بهتری دارند در کابین خودرو برخی ویژگیهای جالب همانند نشاندهندههای جلو راننده وجود دارند که در زمان استارت زدن روشن میشوند. استفاده از سیستم اطلاعات سرگرمی هوندا چندان آسان نیست اما صفحه لمسی آن خوب بوده و تکنولوژی بالایی دارد. متأسفانه سیستم اطلاعات سرگرمی HR-V بسیار ضعیف بوده و پاسخی به دستورات نمیدهد، طراحی آن نیز گیجکننده است.
- کاربردی بودن
HR-V از نظر کاربردی بودن مناسب ارزیابی میشود. دربهای خودرو محدودهی باز شدن وسیعی داشته و فضای زیاد آن باعث میشود تا به راحتی بتوان صندلی مخصوص کودک را نصب نمود. فضای زانو و پای عقبی خوب بوده اما فضای سر نسبتاً کم بوده و به خاطر بدنهای کمعرض هوندا جا شدن سه نفر در صندلی عقب با سختی همراه است. هرچند فضای صندوق ۴۵۳ لیتری آن مناسب یک خانواده کمجمعیت است.
- پیشرانهها
پیشرانهی ۱.۴ لیتری توربوی سوزوکی در این تست تجربهی رانندگی لذت بخشی داشته و البته مصرف ۶.۹ لیتری را بر جای گذاشت. این پیشرانه گزینهای گرانبها بوده بنابراین نسخهی ۱.۶ لیتری غیرتوربوی آن احتمالاً برای اکثر خریداران کافی خواهد بود. پیشرانهی دیزلی ویتارا کمی قدرتمندتر بوده و اگر مسافتهای زیادی را طی میکنید احتمالاً انتخاب بهتری خواهد بود.
پیشرانههای قابل سفارش در هوندا HR-V محدودتر بوده و نسخهی ۱.۵ لیتری بنزینی در این تست حاضر شده است. این پیشرانه مصرف ۷.۳ لیتری داشته و به اندازهی ویتارا اسپورت نیست. پیشرانهی ۱.۶ لیتری دیزلی این خودرو بیشتر مناسب شهر بوده و مصرف سوخت کمتری دارد. گیربکس دستی این خودرو یکی از بهترینهای کلاس است اما گیربکس CVT اتوماتیک آن یکی از بدترینها است زیرا کند عکسالعمل نشان داده و با مکث همراه است.
پژو ۲۰۰۸ با پیشرانهی ۱.۲ لیتری توربو عرضه شده است. علیرغم اینکه پیشرانهی یاد شده تنها سه سیلندر دارد اما قدرتمند عمل کرده و در مقایسه با دو خودروی دیگر بهطور شگفتآوری ساکت است. این پیشرانه مصرف سوخت قابلاحترام ۶.۴ لیتر را بر جای میگذارد. همچنین پیشرانههای دیزلی نیز برای این خودرو قابل سفارش هستند که اندکی گرانتر بوده و البته در میان کممصرفترین نمونههای غیر الکتریکی جای میگیرند.
- سواری
ویتارا تنها خودروی حاضر در تست است که بهصورت سفارشی با سیستم چهارچرخ محرک ارائه میشود. اگرچه این سیستم برای آفرود مناسبتر است اما تست آفرود سبک ما برای نشان دادن تفاوتهای ویتارا با دو خودروی دیگر کافی نبود. در روی جاده ویتارا سواری لذت بخشی داشته و همانند یک هاچبک قدرتمند با ارتفاع بالا احساس میشود. ویتارا احساس پایداری و راحتی داشته و نسبت به دو خودروی دیگر در سطح کاملاً جداگانهای قرار دارد.
هوندا به اندازهی سوزوکی آرام نبوده و سواری آن چندان لذتبخش نیست اما راحتتر است. گیربکس CVT خودروی حاضر در تست صدای عجیبی ایجاد کرده و تجربهی رانندگی HR-V را خراب میکند. همچنین دید عقب خودرو به خاطر ستون عقب بزرگ مختل شده است.
2008 به اندازهی ویتارا اسپورت نبوده و همچنین به اندازهی هوندا پاسخگو و روان نیست اما هنوز هم نقاط قوت خود را دارد. سیستم تعلیق خودرو مناسب بوده و به همین علت عبور از دست اندازها به آسانی صورت میگیرد. در سرعتهای بالا کمی صدای باد وجود دارد اما در کل پژو خودروی خوبی برای مسافرت ساخته و در کل سواری آن بیآزار است.
- قضاوت نهایی
اگرچه پژو گرانبهاترین استایل و ظاهر را داشته و هوندا نیز خلاقانهترین خودرو است اما سوزوکی با تجربه رانندگی لذتبخش و البته پایدار خود برندهی این مقایسه میشود. ظاهر خشن خودرو به همراه فضای مناسب و البته تجهیزات استاندارد کافی باعث شده ویتارا خوش بدرخشد و البته بهترین ارزش را در برابر بهای پرداختی نشان دهد.
[دانلود ویدئو]
Archi KHAN
۲ اسفند ۱۳۹۵خدا وکیلی حالا باید دید
” پژو 2008 که کمترین قیمت پایه (13615 پوند) را دارد ”
چند به مردم همیشه در صحنه میفروشند …
سام
۲ اسفند ۱۳۹۵متن نسبتا خوبی بود.
Ace
۲ اسفند ۱۳۹۵.
Mat Watson خیلی دوستش دارم. از یک مجری ساده تو اتواکسپرس خیلی خوب پیشرفت کرده و الان برنامه های مخصوص خودش رو تولید میکنه که اتفاقا پربیننده هم هست
مثل جرمی کلارکسون میمونه. البته هنوز خیلی راه داره تا به اونجا برسه.
.
انتخاب من بین این 3 ماشین اول سوزوکی ویتارا و بعد هم هوندا HRV .
كوروش
۳ اسفند ۱۳۹۵واتسون صد درصد بهترین مجری اتو اکسپرس هستش حرف بی خودی هم تا حالا ندیدم بزنه هرچی می گه رو توی فیلماش نشان می ده
Ace
۳ اسفند ۱۳۹۵آره عالیه این پسر.
یاسین
۲ اسفند ۱۳۹۵کاملا قبول دارم اگر بخوایم برای ایران در نظر بگیریم به نظرم ویتارا با وجود اینکه صندوق کوچیکتری داره البته یکم کوچیکتر ولی فضای سرنشین در اون از دوتای دیگه بهتره چون سیستم چهارچرخ متحرک داره هندلینگ بهتری داره نسب به اون دوتای دیگه و جالبه بدونین سیستم چهارچرخ متحرکش حالت برفی و اسنو و حالت قفل داره و مجهز به رادار ترمز هم هست البته پژو هم هم یه سیستم توزیع الکتریکی نیروی گشتاور داره که حالتهای برفی و گل و…. تنظیم میشه کردو روی سیستم تک دفرنسیالش خوب کار میکنه به نظرم ویتارا بین این سه تا یه تعادلی از همه چیزهای خوبو داره قیمت، کاربردی بودن، راحتی، حس خوب رانندگی ، همین الانشم از منبع اگاهی شنیدم همین مدل جدیدش رو اوردن ایران برای تست ها و بررسی اماده سازیش برای بازار ایران تو کلینیک خودرو ایران خودرو برای سال 96 هم میگن عرضه میشه امیدوارم با هردو نوع پیشرانش یعنی تنفس طبیعی و توربوش ارائه بشه فقط اینکه نسخه تنفس طبیعیش قیافش یکم فرق داره و این تریم صرفا برای مدل توربو هست
یه چیزیم بگم الان نگین چرا موتور ویتارا کوچیک شده ویتارا در اصل یه کراس اور شهری بوده در طول تاریخ گرند ویتارا یه ادیشن خاصی از ویتاراس که موتور قوی تری و افرود بهتری داره ولی در اصل ویتاراها همیشه جایگاه کراس اور های جمع و جور رو داشتند واقعا ویتارای 2017 ماشین ارزنده ایه
فقط به نظرم تنها ایراد وارد بهش طراحی اتاقشه یکم سادس ایرانی های لاکچری پسند ممکنه دوست نداشته باشن
(اخه ایرانیا جدیدا شلوارم میخوان بخرن باید لاکچری باشه کیلس و سانروف داشته باشه حتما)
من بررسی های این پسررو همیشه کامل میبینم یه بررسی سریع و مفید انجام میده از هر ماشینی توصیه میکنم هر ماشینی خواستین ببینین چه جوریه بررسی این تیم رو رو یوتیوب ببینین بررسی هاشون خیلی به در میخوره
<<<<<
۲ اسفند ۱۳۹۵1.Honda
2.Suzuki
3. هم نداره
سیاوش
۲ اسفند ۱۳۹۵من پژو را ترجیح میدم متاسفانه من اخیرا سوار یه هوندا سیویک نسل جدید شدم گیربکس غیر دستی و برخلاف تصورم که فکر می کردم خیلی باید سواری عالی داشته باشد یکم ناامید شدم متاسفانه شتاب اصلا خوب نبود نمی دونم چرا احساس می کنم ما ایرانی ها هم خیلی داریم در مورد محصولات فرانسوی وژاپنی اغراق می کنیم البته تویوتا لکسس جدا ولی بقیه شون به نظرم در حد همو محصولات فرانسوی ان کما اینکه در اروپا هم محصولات ژاپنی در رقابت سخت با محصولات فرانسوی تقریبا در فروش حتی ضعیف تر عمل میکنند .ولی انصافا فرانسوی ها استاد زیبایی شناختی در محصولات مخصوصا هاج بک ها هستند بیخود نیست که می گن پاریس پایتخت مد جهان واقعا پژو حداقل در ظاهر از همه یه سر و گردن بالاتره
ایران و فرانسه
۲ اسفند ۱۳۹۵هر سه خوبن و سلیقه های مختلف را پوشش می دهند ولی کلا از این کلاس نمی شود انتظار فضای جادار و صندوق بزرگ داشت ولی پژو اگه موفق بشه اپل را بخره مثل رنو که از پتانسیل نیسان استفاده کرد سود میبره فکرشو بکن طراحی های رمانتیک فرانسوی تلفیق بشه با تکنولوژی آلمان و آمریکا جان چه شود
رامین
۲ اسفند ۱۳۹۵انتخاب منم پژو است. بیایید تفکرات منسوختون را در مورد فرانسه پاک کنید.
پژو2008 اگه زیر90تومن باشه حتما میگیرم. فقط به یک دلیل. برام اصلا آپشن مهم نیست. مهم گیربکس 6دنده و موتور 165 اسبی که چند بار موتور سال اروپا شده. همین کافیه. خداییش آدم باید احمق باشه 95تومن بده برای تیگو5. یه اح.. به تمام معنا.
Ali bayani
۳ اسفند ۱۳۹۵من فکر نمیکنم قیمتش زیر ۱۵۰ میلیون باشه از اون جایی که ویتارا با اتاق نسل قدیمش و قیمت جهانیش داره ۱۶۵ تومان فروش میره بعد شما همچین انتظار قیمتی از ایرانخودرو داری؟!
احمدرضا
۴ اسفند ۱۳۹۵د ر مورد قیمت البته بعیده 2008 در نسخه اتومات زیر 90 میلیون عرضه بشه و البته اگه بخواد فول آپشن یا نزدیک فول آپشن هم بیاد قیمت زیر 100 میلیون هم براش بعیده. در مورد مقایسه با تیگو 5 باید چند نکته مورد توجه باشه. نکته مهم توی این مقایسه اینه که این دو در یک کلاس نیستند و تیگو در یک کلاس بالاتر قرار داره و فضای اتاق بزرگتری داره و سطح آپشن هم در سطح خیلی خوبی قرار داره. به شخصه فکر میکنم با قیمت مساوی با تیگو ( که الان تیگو نسخه فول صد میلیون هست) با فرض اینکه 2008 از نظر آپشن یک مقداری از تیگو هم پایینتر باشه ( البته نه اینکه مثل سراتوی سایپا لخت شده باشه) برای خانواده های کم جمعیت قطعاً تا مرز صد میلیون پژو 2008 گزینه مناسبتری هست و گرنه نمیشه پژو 2008 رو نسبت به تیگو 5 ( یا دیگر گزینه های بازار مثل جک اس 5 یا حتی سراتو مونتاژ سایپا) برتر دونست. به هر حال فضای اتاق و صندوق برای یک خانواده بزرگ ایرانی چیزی نیست که به خاطر برند نادیده گرفته بشه.
mohsen.b
۲ اسفند ۱۳۹۵سلام-هر سه خودرو عالی هستن-رویکرد شرکت سوزوکی یه رویکرد عمل گرایانه س و خودروهایی که درست ممیکنه به دور از هر گونه اغراق و بزرگنمایی اضافی کارشونو به درستی انجام میدن این رویکرد خیلی شبیه هموطنش یعنی سوباروه-تو خودروهای امریکایی هم بیوک این مدل رویکردی داره-به هر حال باید بگم انتخاب اینکه چه خودرویی برتره دست مشتریانه-منظقی اگه بخوایم جلو بریم سوزوکی بهتره ولی از روی زیبایی بخوایم انتخاب کنیم کمی مشکل میشه
وحید
۳ اسفند ۱۳۹۵جای خالی مزدا cx-5
احساس میشه تا بفهمونه لذت رانندگی چیه
تو یه بررسی دیگه که بین راو ۴ و هوندا cr-v
کفه به نفع هوندا سنگینی می کرد
نیسان x تریل هم فراموش کردم
ارمان
۳ اسفند ۱۳۹۵من chr رو از نزدیک دیدم به نظر نسبت به قیمتش یکی از منطقی ترینهای بازار میاد موتور بسیار بی سرو صدا طراحی کابین ساده و بدنه کوچیکو جمو مور که در عین حال یکم هم خوشتیپ به نظر میاد
CI7IC
۳ اسفند ۱۳۹۵در مورد موتور پژو ۲۰۰۸ من هر چقدر تو خود سایت پژو و سایت های دیگه گشت زدم ندیدم که این انجین ۱۶۵ اسب بخاری براش عرضه بشه . موتور ۱.۶ و ۱.۲ توربو و انواع موتورهای دیزلی براش ارائه شده اما موتور ۱۶۵ اسلی توربو خیر . اگرم اطلاع داشته باشید از خودرو های دیگر گروه پژو-سیتروئن میدونید که این موتور ۱۶۵ اسب بخاری برای مدل های بالاتر این شرکت مثل ۳۰۰۸ و ۵۰۸ ارائه شده اونم به عنوان قوی ترین انجین بنزینی .
با این تفاسیر به نظر من پژو ۲۰۰۸ با موتور ۱۶۰۰ سی سی ولی تنفس طبیعی یا موتور ۱.۲ توربو مشترک با رنو کپچر عرضه خواهد شد که آش چندان دهن سوزی هم نیست . البته اگه تا ۸۰ میلیون عرضه بشه با وجود قیمت ۷۵ میلیونی x33 ! خیلی با ارزش تر و به صرفه تر خواهد بود .
Ali bayani
۳ اسفند ۱۳۹۵مطمئنا با این قیمتی که ما منتظرشیم نمیاد و این کاملا واضحه برای اینکه تو ایران حاضر نیستن بازار خودشونو خراب کنن به نفع ملت راحت قیمتو میبره بالا بعدم شرایط میده همه هم میخرن راضی هم هستن تا وقتی ما مردم از اینا پشتیبانی کنیم قیمتی که شما میگی میشه رویا…
یاسین
۳ اسفند ۱۳۹۵دوست عزیز حرف شما کاملا درسته در دنیا تو طیف های موتوری موجود برای 2008 این نسخه ای که برای ایران هست وجود نداره
دلیلش اینه که این نسخه صرفا برای ایران در نظر گرفته شده چون ایران خودرو میدونسته که ایرانی ها با بحث قدرت خیلی کار دارن واسه همین در اصل تو توافقاتی که شده به طرف فرانسوی گفتن قدرتمندترین نسخه ای که میتونین بهمون بدین چیه اونام همون موتور 1600 سی سی توربو 3008 رو برای مدلی که میخوان در ایران عرضه کنن در نظر گرفتن ضمنا چیزی که خیلی از دوستان ممکنه ندونن اینه که این توربو از نوع تویین اسکرول هست که الان بی ام وه هم داره از این تکنولوژی استفاده میکنه که منجر میشه هیچ گونه اصطلاحا لگ توربو بوجود نیاد چون توربو شامل دو سیستم فشرده سازیه که یکی تو دورهای پایین کار میکنه و دیگری تو دورهای بالا این ماشین در حال حاضراگر زیر 100 میلیون قیمت بخوره قابل قبوله در غیر اینصورت بالاتر از 100 میشه انگار که وارداتی اومده که غیر منطقیه
sunmartin
۳ اسفند ۱۳۹۵سوزوکی عالی است و پژو هم انصافا خوب کار کرده
هوندا اگر از cvt استفاده نکند قطعا در کیفیت برترین خودرواست
CI7IC
۳ اسفند ۱۳۹۵داداش CHR مدل جدید تویوتاس این مدل هوندا H-RV هست
sunmartin
۳ اسفند ۱۳۹۵بنده بواسطه اقوام در شهر برلین با این خودرو رانندگی کردم هوندا ظاهر خارجی زیبا و داخلی بسیار معمولی دارد بزرگترین ضعف hrv کابین داخلی و لختی بیش از حد آنست این خودرو را یکی از خویشاوندان نزدیکم به قیمت 10 هزار یورو خربداری کرده تمام کلید ها و کنترلرهای داخلی تاچ هستند و ظاهر بی روحی با رنگ مشکی تداعی میکنند اما برعکس در نمای خارجی هوندا زیبا کار کرده
هاشم
۴ اسفند ۱۳۹۵چه خبره که پژو 2008 بالای 100 تومن باشه قیمت پایه که کمتر از 70 تومن میشه