در طول چند ماه گذشته بازار سوپرمینی ها کاملاً داغ شده و نسلهای جدید خودروهایی همچون رنو کلیو، اوپل کورسا و پژو ۲۰۸ وارد بازار شدهاند.
استفاده از پلتفرم کاملاً جدید و استایل بسیار متفاوت نسبت به نسل قبلی باعث شدهاند ۲۰۸ جزو خودروهای متمایز کلاس باشد؛ اما این خودرو باید محصولی را شکست دهد که موردعلاقه کارشناسان زیادی است: رنو کلیو.
کلیو قبلاً توانسته خودروهایی همچون فورد فیستا، سئات ایبیزا، اوپل کورسا و فولکسواگن پولو را شکست دهد ولی این بار شاهد رقابت آن با خودرویی هموطن هستیم.
البته پژو خودرویی گرانتر از رنو است اما آیا با ارزشتر نیز هست؟ به همین دلیل ما مقایسهای همهجانبه برگزار کردهایم.
برنده این مقایسه باید از هر لحاظ ما را تحت تأثیر قرار دهد بنابراین راحتی و آرامش کابین، دینامیک سواری برجسته، راندمان قوی و تکنولوژیهای زیاد جزو فاکتورهای مهم هستند. سرعت پیشرفت در این کلاس خودرویی به حدی بوده که هر خودروی جدید باید با دست کاملاً پر وارد میدان شود.
- پژو ۲۰۸
پژو ۲۰۸ ۱.۲ PureTech 100 Allure | نام خودرو |
۱۸۸۵۰ | قیمت (پوند) |
۳ سیلندر ۱.۲ لیتری توربوی ۱۰۰ اسب بخاری | پیشرانه |
۹.۸ | شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) |
۶.۵ | مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) |
۱۴۵ | مالیات جادهای سالانه (پوند) |
پژو امید زیادی به موفقیت نسل جدید ۲۰۸ دارد بنابراین هرچه داشته در این خودرو به کار بسته است.
- طراحی و مهندسی
اولین چیزی که در زمان مواجهه با این خودرو شما را تحت تأثیر قرار میدهد طراحی آن است. اگرچه زیر پوست خودرو تکنولوژیهای زیادی بکار رفته اما خطوط شکسته و چراغهای LED جذاب باعث شدهاند استایل ۲۰۸ در سطح بالایی قرار گیرد.
این خودرو از هر نظر مدرن به نظر میرسد و در زیر پوستش نیز همین موضوع صادق است. این میزان پیشرفته بودن ۲۰۸ جدید به خاطر استفاده از پلتفرم CMP است که در اوپل کورسا نیز بکار رفته است. بین این دو خودرو نقاط قوت و ضعف مشابهی دیده میشود.
پیشرانه ۱.۲ لیتری توربوی پژو پرحجمتر از کلیو بوده و بنابراین گشتاور ۲۰۵ بیشتری آن بیشتر از گشتاور ۱۶۰ نیوتون متری رنوست.
این خودرو قدرت ۱۰۰ اسبی داشته درحالیکه وزن ۱۰۹۰ کیلویی آن ۸۸ کیلوگرم کمتر از رنو میباشد بنابراین از نظر پرفورمنس میتواند در برابر کلیو حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشد.
اما عملکرد سوپرمینی ها فقط در خط مستقیم خلاصه نمیشود. این خودروها باید از نظر فضای کابین و بار، هزینههای نگهداری و تجهیزات نیز بدرخشند. پژو از نظر تجهیزات قافیه را به رنو میبازد. این خودرو نه تنها ۲۳۵۵ پوند گرانتر از کلیو است بلکه فاقد ناوبری و چراغهای LED استاندارد میباشد.
البته در تریم Allure شاهد سیستم تهویه مطبوع و کروز کنترل استاندارد، ترمز شهری هوشمند، دستیار حفظ خودرو بین خطوط، شارژ بیسیم گوشی، اپل کارپلی، اندروید اتو و… هستیم.
طراحی کابین پژو مدرن بوده اما متریال بکار رفته در آن به خوبی کلیو نیستند. این طراحی خاص خودروهای پژو همچنان برخی مشکلات پیشین را دارد.
- سواری
گشتاور بیشتر پیشرانه ۲۰۸ در زمان حرکت کاملاً به چشم میآید. پرفورمنس کلیو خوب است اما در شتاب گیری های بین دندهای این پژوست که حرف اول را میزند.
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۹.۸ ثانیهای پژو بهتر از شتاب ۱۱.۲ ثانیهای کلیو بوده و پیشرانه آن نیز صدای کمی تولید میکند. البته فکر میکنیم پرفورمنس اهمیت چندانی برای خریداران این خودروها نخواهد داشت. احتمالاً راحتی خودرو فاکتور مهمتری خواهد بود.
هر دو خودرو از نظر سواری برابر هستند. کنترل بدنه پژو اندکی بهتر بوده و کمی هم سفت تر حس میشود اما دامپرها به خوبی دستاندازها را جذب میکنند و در بزرگراه نیز سواری راحتی را شاهد هستیم.
گیربکس هیچیک از این دو خودرو عالی نیست اما تعویضهای گیربکس پژو بهتر از کلیو حس میشود. هر دو خودرو از پشت فرمان نیز مشابه حس میشوند. ۲۰۸ از نظر پرفورمنس و هندلینگ دست برتر را دارد درحالیکه کلیو خودروی راحتتری است.
- فضای کابین و بار
واضح است که پلتفرم پژو به اندازه پلتفرم جدید رنو کلیو فضاسازی خوبی نداشته و بخش عقب ۲۰۸ تنگتر از رقیب حس میشود. همچنین فضای پای زیادی نیز در این بخش وجود ندارد.
از نظر فضای بار هم پژو بازنده است زیرا فقط ۳۱۱ لیتر فضا در اختیار مالک قرار میدهد درحالیکه این فضا در رنو به ۳۹۱ لیتر میرسد.
پژو از حسگرهای پارک استفاده میکند که خوب است زیرا میدان دید عقب آن چندان مناسب نبوده هرچند کلیو نیز از این مشکل رنج میبرد. البته در این نسخه از ۲۰۸ دوربین دندهعقب وجود ندارد اما در کلیو میتوان با پرداخت ۴۰۰ پوند آن را به دست آورد.
- مالکیت
در وضعیتی سورپرایز کننده، پژو ۲۰۸ تنها ۴ ستاره از یورو انکاپ به دست آورده است. البته این خودرو از ترمز اضطراری خودکار با تشخیص عابران پیاده و دستیار حفظ خودرو بین خطوط استفاده میکند اما در لیست آپشن ها سیستم ایمنی دیگری دیده نمیشود. برای سود بردن از تمامی سیستمهای ایمنی باید تریم GT Line را انتخاب کنید.
اما از نظر مالکیت با خودرویی معقول طرف هستیم زیرا پژو در نظرسنجی درایور پاور اتو اکسپرس رتبه دوازدهم را به خود اختصاص داد که ۷ رتبه بالاتر از رنوست.
- هزینههای نگهداری
اگرچه پژو آلایندگی کمتری نسبت به رنو دارد اما هر دو در یک دسته مالیاتی قرار میگیرند. پیشبینی میشود افت قیمت ۲۰۸ بیشتر از کلیو باشد.
نظرات آزمایشکنندگان: طراحان پژو واقعاً عالی کار کردهاند. ۲۰۸ ظاهر جذابی داشته و میبینیم که طراحی ۵۰۸ روی خودروهای کوچکتر هم جواب داده است. ۲۰۸ یکی از متمایزترین و جذابترین سوپرمینی های بازار است.
- رنو کلیو
رنو کلیو Tce 100 Iconic | نام خودرو |
۱۶۴۹۵ | قیمت (پوند) |
۳ سیلندر ۱ لیتری توربوی ۹۹ اسب بخاری | پیشرانه |
۱۱.۲ | شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) |
۶.۴ | مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) |
۱۴۵ | مالیات جادهای سالانه (پوند) |
رنو از همان اول ارزش بالا در برابر مبلغ پرداختی را نشان میدهد. این خودرو در تریم Iconic تجهیزات بیشتری نسبت به رقیب داشته و درعینحال خودرویی ارزانتر است. رنو قبلاً در برابر رقبا پیروز شده است.
- طراحی و مهندسی
همانند پژو، پنجمین نسل کلیو نیز از پلتفرم کاملاً جدیدی استفاده کرده است. سیستم تعلیق کلیو جدید مشابه ۲۰۸ بوده اما پلتفرم جدید به طراحان اجازه داده تا تناسبات خودرو را دستکاری کرده و در واقع این خودرو کوچکتر از نسل پیشین بوده ولی کابین جادارتری دارد.
با وزن ۱۱۷۸ کیلوگرمی کلیو سنگینتر از ۲۰۸ است اما پیشرانه آن عملکرد خوبی دارد. رنو از گیربکس ۵ سرعته دستی استفاده کرده درحالیکه گیربکس پژو یک دنده بیشتر دارد.
یکی از بخشهایی که رنو قویتر عمل کرده لیست تجهیزاتش است. علیرغم اینکه کلیو ۲۳۵۵ پوند ارزانتر است اما از ناوبری، اپل کارپلی، اندروید اتو، صفحه لمسی ۷ اینچی، حسگرهای پارک، چراغهای جلوی LED و… سود میبرد. البته پژو آپشن های لوکستری داشته که از جمله آنها میتوان به صندلیهای چرمی گرم شونده اشاره کرد.
کابین رنو شاید به اندازه پژو لوکس به نظر نرسد اما این خودرو از نظر کیفیت بهتر از ۲۰۸ است. البته کیفیت ساخت هر دو خودرو به یک اندازه است.
- سواری
آیا کلیو در جاده حس متفاوتی دارد؟ بله. این خودرو بزرگتر و بالغتر حس شده که دلیل آن نیز سواری نرمتر و آرامش احساسبرانگیز برای چنین خودرویی است. پیشرانه Tce رنو آرام بوده ولی زمانی که دور آن را بالا ببرید صدای بیشتری نسبت به پیشرانه ۲۰۸ تولید خواهد کرد.
همانگونه که گفته شد تعویض دنده هیچکدام از این خودرو دقیق یا هیجانانگیز نبوده هرچند گیربکس پژو کمی بهتر عمل میکند؛ اما در مقابل کلیو خودرویی نرمتر، بخشندهتر و راحتتر حس میشود.
فرمان کلیو سنگینتر حس شده هرچند دینامیک سواری آن به پژو نمیرسد که دلیلش هم تمرکز روی راحتی است. این خودرو دقت تغییر لاین حرکتی پژو را ندارد اما فاصله بین دو خودرو خیلی زیاد نیست.
- فضای کابین و بار
تلاشهای مهندسان رنو در این بخش خود را نشان میدهد. دسترسی به صندلیهای عقب کمی راحتتر از ۲۰۸ بوده و فضای بیشتری در عقب وجود دارد. البته قبلاً نیز گفته شد فضای بار ۳۹۱ لیتری کلیو بسیار بهتر از پژو است. این فضا حتی از فولکس گلف جدید نیز بیشتر است و بنابراین اگرچه کلیو به اندازه برخی خودروهای خانوادگی جادار نیست اما فضای بار کافی برای حمل وسایل یک خانواده را دارد. رنو فضاهای ذخیرهای هوشمندانهای را در داخل کابین فراهم کرده که این امر بر سهولت استفاده از خودرو میافزاید.
- مالکیت
همانگونه که اشاره شد در نظرسنجی درایور پاور پژو بهتر از رنو بوده و خریداران به عملکرد نمایندگیهای رنو انتقاداتی داشتهاند.
البته رنو دستیار جادهای سهساله را عرضه میکند درحالیکه پژو دستیار یکساله را ارائه کرده است. از نظر ایمنی کلیو هر ۵ ستاره ایمنی را دریافت کرده است.
- هزینههای نگهداری
هر خودرویی که در این کلاس حضور مییابد باید مصرف سوخت پایینی داشته باشد و هزینه سوخت سالانه کلیو با توجه به مصرف آن ۱۵۸۷ پوند خواهد بود درحالیکه هزینه ۲۰۸ از این نظر ۱۶۱۳ پوند میباشد و از این نظر تفاوت چندانی بین دو خودرو وجود ندارد.
نظرات آزمایشکنندگان: پژو ۲۰۸ در نسخه تمام الکتریکی هم عرضه میشود اما نسخه الکتریکی کلیو تولید نشده است. البته کلیو با قوای محرکه هیبریدی ملایم تولید شده است.
- قضاوت نهایی
رتبه اول: رنو کلیو
به سختی میتوان تفاوت قیمت بین دو خودرو را نادیده گرفت. کلیو با فاصله زیادی ارزانتر بوده اما واقعاً چیزی را از دست نمیدهید زیرا تجهیزات بیشتری دارد. کلیو جدید خودرویی آرام و راحت بوده و اگرچه هیجان رانندگی پژو را ندارد اما فضای بار و کابین بیشتر، هزینههای نگهداری مناسب، تکنولوژیهای زیاد و پرفورمنس کافی را به مالک اعطا میکند.
رتبه دوم: پژو ۲۰۸
این خودرو از هر زمان دیگری به کلیو نزدیک شده است. کابین ۲۰۸ بسیار خوب بوده و پیشرانه نیز قویتر از رنوست. این خودرو هندلینگ بهتری دارد اما گرانتر بوده و از نظر فضای کابین و بار نیز پشت سر رقیب قرار میگیرد. نقاط قوت پژو برای غلبه بر کلیو به اندازه کافی نبوده اما در کل انتخابی خوب و دینامیک است.
Hamidreza
۲۲ بهمن ۱۳۹۸طراحی های پژو جدیدا جذاب شدن
دوستان لطفا اگه میشه به سوالی که پرسیدم تو دو پست پیش که مال تایکانه پاسخ بدید با تشکر
رامتین
۲۲ بهمن ۱۳۹۸من هم رنو را ترجیح میدم خصوصا اگر نسخه RS کلیو ارائه بشه که موتور 200 تا 220 اسبی داره و عملا در حد گلف GTI هست. کلیو در دو نسخه معمولی و RS ارائه میشد، در حالیکه مگان در سه نسخه معمولی، GT و RS. عملکرد نسخه RSکلیو در حد عملکرد نسخه GTمگانه.
♤angus_812♤
۲۲ بهمن ۱۳۹۸ولی پژو طراحی بهتری داره
رنو خسته کنندس
احمدرضا
۲۲ بهمن ۱۳۹۸داداش بر عکس گفتی
Farzad
۲۲ بهمن ۱۳۹۸رنو کلیو
(Saeed(peugeot
۲۲ بهمن ۱۳۹۸هر دو خودرو عالی هستند و واقعا درسته که میگن فرانسوی ها تبحر خاصی تو ساخت هاچ بک دارند….
پژو ۲۰۸ جدید فوق العاده شده و فک کنم اصلی ترین اولویتی که این خودرو یا ۲۰۰۸ نسبت به رقبا یه کم فروش کمتری داشته باشه قیمت محصولات پژو هستش که یه کم گرون هستند ….
وگرنه واقعا واضح هستش که طراحی این نسل ۲۰۸ نسبت به کلیو یک نسل جلو تره
بنیامین
۲۲ بهمن ۱۳۹۸من مطمئنم تو اصلی ترین هدف این دو خودرو که سود رسوندن به کمپانی هاشون هست ….. سود حاصل از ۲۰۸ بیشتره نسبت به کلیو
فروش بیشتر رنو فقط و فقط ارزون بودنشه….و اروپایی ها شدیدا مهمه براشون قیمت خودرو ( البته تو این کلاس )
و پژو تو این کلاس خودش یه جواهره….اصلا تیپ خودرو قابل مقایسه نیست با هم کلاسی هاش ….گرون بودنش نوش جون اون اتاق i_cokpit ش
alireza
۲۲ بهمن ۱۳۹۸واقعا مقایسه این دو خودرو بین یک عالی و فوق العاده هست.
پژو فوق العاده ساخته 208 جدید و …. و رنو یک خودروی عالی و با قیمت مناسب عرضه کرده …..
ولی اگه بخوام یه مقایسه در سطح بالا انجام بدم….
به طور مثال باید گفت…… 208 مثل بنز هست
که بخواد آدم با رقبا مقایسه کنه …..همه جوره خاص تره
خیلی خوبه این 208
محسن
۲۲ بهمن ۱۳۹۸شدیداً منویاد پژو504 میندازه جلوش وکاپوتش
Me
۲۳ بهمن ۱۳۹۸با انجین های ۳ سیلندر اصلا موافق نیستم .مخصوصا اگه توربو باشن.مصرف سوخت پایینی دارن اما….
عمر مفید کوتاهی دارن.خیلی کوتاه.
توی المان ماشین ۳سیلندر دست دوم رو اصلا نمیشه فروخت هیچکس سمتش نمیاد حتی فولکس واگن پولو و فورد فیستا.
پویا
۲۳ بهمن ۱۳۹۸از دوستان کسی اطلاع داره ک مالیات بر خودرو ب چ صورتی هستش؟
امین
۲۴ بهمن ۱۳۹۸در خصوص کدوم کشور
حتی کدوم ایالت با استان
منظور کجاست؟
پویا
۲۳ بهمن ۱۳۹۸کلیو لایک
208 دیس لایک
امین
۲۴ بهمن ۱۳۹۸در کلاس هاچبک اگر گزینه برتر مد نظر باشه فولکس و سئات خودرو های بهتری در 2 جامعه هدف میسازند
فورد و فرانسوی ها رده بعدی هستند این را میشود بخصوص در بازار دست دوم خودرو ها در اروپا و ماندگاری محبوبیت و کیفیت در آینده کاملا مشاهده کرد که فرانسوی ها تا کنون طراحی و کیفیت و محبوبیت رده دوم دارند
البته رنو سعی کرده جهش داشته باشه که باید تا 5 سال آینده دید وضعیت بازار چه واکنشی به سیاست رنو نشان میدهد