اگر به دنبال یک شاسیبلند خانوادگی میدسایز هستید پس باید از میان خیل خودروهای حاضر در این بخش یکی را انتخاب کنید. این بار سه خودروی محبوب و جدید این کلاس یعنی پژو ۳۰۰۸، تویوتا C-HR و سئات آتکا را رو در روی یکدیگر قرار دادهایم تا به شما در انتخاب گزینه صحیح کمکی کرده باشیم. با ما همراه باشید.
- قیمت
پژو ۳۰۰۸ گرانترین خودروی حاضر در تست بوده و مدلهای پایهی آن بهای ۲۲۴۹۵ پوندی دارند. بهای مدلهای فول این خودرو به ۳۳۶۹۵ پوند نیز میرسد. تویوتا C-HR که اندکی کوچکتر است بهای آغازین ۲۱۰۶۵ پوندی داشته و نسخههای کاملاً مجهز آن حدود ۲۹ هزار پوند قیمت میخورند. سئات آتکا بهطور قابلتوجهی ارزانتر بوده و قیمت آن از ۱۸۳۴۰ پوند آغاز میشود. البته این تفاوت و فاصله قیمتی به زودی و با انتخاب نسخههای فول آتکا کمرنگ میشود.
- استایل و طراحی ظاهری
مبحث زیبایی به نوعی شخصی است اما افراد کمی وجود دارند که بهبود طراحی بیرونی پژو ۳۰۰۸ نسبت به طراحی مضحک مدل قبلی را نادیده میگیرند. در حقیقت، در مقایسه با سئات جا افتاده سئات و طراحی کمی جوان پسندانه و پر زرق و برق تویوتا، پژو بالانسی فوقالعاده بین استایل فرانسوی و زیبایی یک شاسیبلند ایجاد کرده است.
قطعاً تویوتا چشمگیرترین طراحی در بین سه خودرو را داشته و چراغهای جلوی آن به نشان تویوتا در وسط میرسند. نمیدانیم این طراحی را دوست دارید یا نه اما به هر حال با خودرویی برجسته طرف هستیم.
اگرچه سئات آتکا طراحی بدی ندارد اما فرم و شکل آن در مقایسه با رقبای ژاپنی و فرانسوی خود به نوعی نامعین است. چراغها و جلوپنجره خودرو شخصیتی را برای آتکا خلق کردهاند اما تفاوتهای کمی بین این خودرو و فولکسواگن تیگوان وجود دارد.
- کابین و طراحی داخلی
داخل کابین پژو ۳۰۰۸ بسیار جذاب است. این خودرو از جدیدترین طراحی i-Cockpit سود برده است. از شاخصههای عجیب کابین میتوان به فرمان کوچک و پشت آمپرهایی اشاره کرد که گاهی اوقات فرمان مزاحم دید آنها میشود. این موضوع به همراه طراحی دلپذیر داشبورد باعث میشود احساس حضور در فضایی مدرن را داشته باشیم.
کابین تویوتا C-HR یک ترکیب چندگانه است. مواد بکار رفته احساس کیفیت بالایی دارند و صندلیها نیز بسیار حمایت گر بوده و اهرم تعویض دنده نیز احساس اسپورت بودن را منتقل میکند؛ اما هنوز هم برخی نقاط ضعف نظیر ساعت دیجیتال و تریم ارزان بکار رفته در اطراف نشاندهندهها راننده را آزار میدهند. بدترین ویژگی کابین این خودرو سیستم اطلاعات سرگرمی از مد افتاده است که گرافیک پایین و طراحی بد منوها را دارد.
کابین سئات همانند ظاهر آن خوشساخت بوده اما کمی مضحک به نظر میرسد. استفاده از سیستم اطلاعات سرگرمی به لطف گرافیک واضح، پاسخهای لمسی مناسب و دکمههای میانبر فیزیکی بزرگ نسبتاً آسان است. همانند پژو، مواد بکار رفته کیفیت خوبی داشته و به خوبی چفت شدهاند اما طراحی کابین آتکا یک پله پایینتر از ۳۰۰۸ قرار میگیرد.
- کاربردی بودن
سرنشینان عقب پژو راحتی معقولی را تجربه خواهند کرد. کف صندلی وسط نیز تخت است و این به راحتی نفر وسطی کمک میکند. دربهای عقب به اندازهای که باید باز نمیشوند و این امر باعث میشود جا دادن صندلی کودکی با سختی صورت پذیرد. صندلیهای عقب بهصورت تخت در میآیند و صندلی سرنشین جلو را میتوان برای راحتی در سفرهای طولانی بهصورت تخت درآورد.
بدنه کوچک تویوتا به این معنی است که فضای سرنشینان عقب خیلی زیاد نیست. این مشکل به دلیل شیشههای نسبتاً کوچک بدتر هم میشود. همانند پژو، دربهای عقب C-HR خیلی وسیع باز نمیشوند بنابراین قرار دادن صندلی کودک یک مشکل است. صندوقعقب تویوتا حدود ۲۵ درصد کوچکتر از دو رقیب دیگر بوده و فرم بازشوی درب صندوق قرار دادن اشیای بزرگ را با مشکل مواجه میکند.
سئات آتکا امتیاز خوبی برای کاربردی بودن کسب میکند. فضای زیادی در صندلی عقب وجود داشته و شیشههای بزرگ به ایجاد احساس روشنایی و جادار بودن کابین کمک میکنند. صندوق خودرو بزرگ بوده و شکل کاربردی و مفیدی دارد. دهانه صندوق نیز به گونهای طراحی شده که قرار دادن وسایل بزرگ با راحتی و سهولت صورت میپذیرد.
- سواری و پیشرانهها
غربیلک فرمان کوچک پژو باعث میشود سواری این خودرو متفاوت با دو رقیب دیگر احساس شود. چرخاندن فرمان در مانورهای سریع به آسانی صورت میگیرد. یک احساس اطمینان از پایداری و وزن خودرو وجود داشته که این موضوع با کیفیت سواری راحت ۳۰۰۸ ترکیب میشود و باعث میشود گذران وقت در کابین پژو به آسانی صورت بگیرد. سیستم چهار چرخ محرک برای این خودرو ارائه نشده اما کنترل چسبندگی آپشنال توانایی آفرود سبک را به آن اعطا میکند. پیشرانه بنزینی ۱.۲ لیتری توربو قدرت کافی را مهیا کرده و در اکثر شرایط آرام و ساکت باقی میماند.
موقعیت نشستن در تویوتا C-HR در مقایسه با دو خودروی دیگر پایینتر است بنابراین تویوتا بیشتر شبیه خودروهای سواری احساس میشود. البته ستونهای بزرگ عقب باعث کاهش دید روی شانه میشوند. توازن برجستهای بین احساس اسپورتی و چابکی وجود دارد و درحالیکه این خودرو برای خانوادهها ناراحت نیست اما کمی بیش از صدای لاستیکها و باد به کابین راه مییابد و از راحتی خودرو در سفرهای طولانی میکاهد. پیشرانه ۱.۲ لیتری توربوی تویوتا عملکرد مناسبی داشته و البته نسخه هیبریدی از آن نیز وجود دارد.
سئات شهرتی برای ساخت خودروهای اسپورت به هم زده و آتکا نیز این امر را به نوعی در بخش شاسی بلندهای خانوادگی نشان میدهد. فرمان خودرو پاسخگو بوده و در هنگام عبور از پیچها تکانهای زیادی وجود ندارد. سیستم تعلیق نسبتاً سفت آتکا به این امر کمک شایانی میکند. متأسفانه خنثیکننده این خصیصه مثبت کیفیت سواری ضعیف در ناهمواریها و دست اندازهای بزرگ است. پیشرانه ۱ لیتری توربوی بنزینی قدرتمند و کممصرف بوده و اما نسخه ۱.۴ لیتری توربوی قویتر پیشرانهای نرمتر بوده و در بزرگراهها احساس بهتری دارد.
- قضاوت نهایی
در کل تویوتا خودرویی برجسته است اما خانوادهها بهتر است نگاهی به دو خودروی دیگر بیندازند. همچنین در سرعتهای بالا مشکلاتی در زمینه آسایش و راحتی برای تویوتا C-HR وجود دارد. سئات آتکا یک خودروی همهکارهی فوقالعاده است که پیشرانههای خوب، کاربردی بالا و کیفیت ساخت فوقالعاده دارد اما فاقد جذابیت برخی مدلهای حاضر در این کلاس است.
#ali.m#
۲۹ مرداد ۱۳۹۶داشبورد 3008 وحشتناک دلرباست .عاشقش شدم .
از نظر طراحی اول پژو بعد تویوتا بعد هم سئات .
پژو جوری خوب تو طراحی عمل کرده که به سختی میشه به رقیب دیگه ای فکر کرد .
من بخوام انتخاب کنم بدون شک 3008رو انتخاب میکنم .
Ahmad
۳۰ مرداد ۱۳۹۶پشت فرمون 3008 شیفتر تعویض دنده هستش یا من اشتباه میبینم
#ali.m#
۳۰ مرداد ۱۳۹۶بله شیفتر دنده هست احمد جان .
Ahmad
۶ شهریور ۱۳۹۶ممنون علی .
پس واقعا یه چیزهایی داره که از chr گرونتره
سام
۲۹ مرداد ۱۳۹۶انتخاب من بی شک تویوتا C-HR است.خودرویی با کیفیت و با طراحی فرامدرن.البته پژو 3008 هم در جای خود فوق العاده جذاب و پیشرفته است.
A
۲۹ مرداد ۱۳۹۶شکی نیست که طراحی c-hr از همه بهتره ولی این طراحی باعث شده که واقعا عقب خودرو احساس خفگی داشته باشه ، مخصوصا با اون پنجره های کوچیکش ،اما 3008 به شدت عامه پسند و اسپرته ، اما وقتی بحث فضای داخلی میاد قطعا 3008 بهتره ، طراحی داکمه های کابین که از کلید های پیانو الهام گرفته جای بحث برای برتری پژو باقی نمیذاره، با احترام به تویوتا و سئات برنده 3008 هست.
aston martin
۲۹ مرداد ۱۳۹۶با اینکه انتخاب جفتشون سخته ولی نمیدونم چرا بیشتر دلم پیش تویوتاس.احتمالا بخاطراون چراغای کشیده چسبیده به ارمو اون پخش عقب فضایی
Behi
۲۹ مرداد ۱۳۹۶پژو خیلی زیباست.
تو این رقابت انصافا حقش اول شدن بود.
پژو یه تکان اساسی به خودش داده
مهدی
۲۹ مرداد ۱۳۹۶با اختلاف پژو بهتر از اون دوتاست
sina
۲۹ مرداد ۱۳۹۶تویوتا چون تویوتاست.
رقیباش اونقدی خوب نیستن ک بشه بهشون فک کرد
Hosein
۲۹ مرداد ۱۳۹۶به این میگن تعصب
Amir
۲۹ مرداد ۱۳۹۶.
بدون شک سئات انتخاب منه
CHR طراحیش خیلی قشنگه ولی به همون میزان بچه گانست و جلب توجه زیادی میکنه.
اما سئات یک شاهزاده ی مغروره که نیاز به جلب توجه نداره.
از نمای عقبCHR هم که اصلا خوشم نمیاد
بعد از سئات پژو هم انتخاب خوبیه به نظرم.
#ali.m#
۳۰ مرداد ۱۳۹۶عقب سئات زیادی پخمه ب نظر میاد .
Amir
۳۰ مرداد ۱۳۹۶.
اتفاقا عقب سئات خیلی قشنگه.
من از عقب CHR خوشم نمیاد. بیشتر شبیه ماشین کوکی هایی هست که یه زمانی داشتم .
دستگیره ی در عقبش رو کم بود برن رو سقف نصب کنن !!!
آرش آمار
۲۹ مرداد ۱۳۹۶بیخود نیست که 3008 ماشین سال 2017 اروپا شده است
ایلیا
۲۹ مرداد ۱۳۹۶دوستان این مقاله رو با دوئل ها مقایسه کنید.
به احتمال زیاد اگه این یک دوئل بین ۳۰۰۸ و chr بود ما اول به اسم تویوتا دقت میکردیم و بعد با دیدن اعداد و ارقامه نزدیک به هم ،احتمالا تویوتا رو انتخاب می کردیم.
ولی توی این مقاله بدون اینکه در مورد اعداد و ارقام صحبتی شده باشه همه ی ما رو قانع کردن که پژو واقعا عالیه و حتی میتونه تویوتا رو به چالش بکشه.
می خوام به این نکته برسم که اعداد و ارقام همه چیز نیستن و گاهی حسی که در دیدن یک ماشین از نزدیک و امتحان کردن تمام جنبه های اون هست در اعداد و ارقام نیست.
محسن
۲۹ مرداد ۱۳۹۶سی اچ ار به واسطه قیمتش تو این مقایسه قرار گرفته والا از نظر ابعاد و فضا اصلا تو این کلاس نیستش، از نزدیک ببینینش با همون جک مقایسه اش میکنید نه با قشقایی که تو این کلاس بهترین هستش. تو عکس اول همین مقاله به وضوح اختلاف ابعاد رو میتونید ببینید.
انتخاب من هم ۳۰۰۸ هستش
امیرحسین (Lion26)
۲۹ مرداد ۱۳۹۶همیشه عاشق پژو و خودروهای فرانسوی بودم و خواهم بود. اما متاسفانه طرز فکر اکثر مردم ایران نسبت به پژو و خودروهای فرانسوی چیز دیگه ای هست که بیشترش تقصیر ایرانخودرو بوده، هست و خواهد بود. مثلا بعضی اوقات مقایسه هایی که در اینستا گرام بین فرانسوی ها یا کره ای ها یا خودروهای کشورهای دیگه میذارن، همه نظر میدن که پژو فلان یا بدرد نمی خوره. یکی نیست بهشون بگه آخه مگه به جز 405 و 206 که ایرانخودرو ساخته، خودروی دیگه ی اون برند سوار شدید که الکی نظر میدید. به نظر من هنوزم طراحی 206 دل آدم نمیزنه و خوبه، یا 405 که خودروی سال اروپا شده بود.
Just France and Japan.
#ali.m#
۳۰ مرداد ۱۳۹۶پژو همیشه تو دلم جا داشته .
مخصوصا داشبورد های خوشگلش و فرمون کوچیک که تو همه ماشیناش هست .
داشبورد 206با اینکه خیلی سال از طراحیش میگذره و ایرانخودرو (خدا روشکر)به روز رسانیش نکرده هنوزم از همه رقباش زیبا تره .
همیشه chr رو تو کلاس خودش بعد از قشقایی زیبا ترین میدونستم ولی بعد از مقایسش با 3008پشیمون شدم . chr رفت رتبه سوم☺
MAHDI . TUNING
۳۰ مرداد ۱۳۹۶به روز رسانی 206 میشه رانا
البته نظری درباره بد یا خوب بودنش نمیدم فقط به روز رسانیشو عرض کردم
#ali.m#
۳۰ مرداد ۱۳۹۶اره مهدی درسته .البته ب روز رسانی حساب نمیشه بیشتر خواستن یه تغییری بدن که ب اسم خودشون دربیاد و بهتر شه اما بدتر شده .
شندی
۲۹ مرداد ۱۳۹۶۳۰۰۸ تازه فیس لیفت شده و واقعا زیبا و کاربردیه..
کاش بجای ۵۰۸ این رو وارد میکردن آقایون از ما بهترون.. احتمالا سود و اسکونت مدل های قدیمی بیشتره!!
Sina
۳۰ مرداد ۱۳۹۶مگه پژو 3008 یه کلاس بالاتر از 2008 نیست؟ براچی بعضی جاها تویوتا Chr رو تو کلاس پژو 2008 قرار میدن بعد اینجا با 3008 تو یه کلاس قرار میدن!
رافال M
۳۰ مرداد ۱۳۹۶ای کاش برای مقایسه راحت تر اطلاعات توی جدول ارایه می شد
آتگا شبیه خودروهای ساخت شوروی هست از بس روی ارزانی کار کردن
انتخاب من 3008 هست به خاطر طراحی جذاب و طراحی معقول تر
Amir_R18
۳۰ مرداد ۱۳۹۶.
دوست گرامی سئات اتفاقا مثل بیوک یک برند نیمه لوکسه و در اسپانیا ساخته میشه. اصلا هم هدفش ارزانی نیست.
شما احتمالا سئات رو با اشکودا اشتباه گرفتی.
اشکودا در چک ساخته میشه و هدفش ارزانی در کنار کم دردسر بودن هست.
رافال M
۳۰ مرداد ۱۳۹۶الان از این تزیینات داخلی و فرمان و رودری چی برداشت می کنی
Amir Schumacher
۳۰ مرداد ۱۳۹۶.
دوست گرامی خیلی چیز ها رو از بس به خودمون تلقین میکنیم باورمون میشه.
شما اشکودا رو با سئات اشتباه گرفتی و از همون اول با دید یک ماشین ارزون به داخلش نگاه میکنی.
سجاد افشار
۳۰ مرداد ۱۳۹۶سلام خدمت بهترین سایت خودرویی ایران ، والا از شما بعید بود این مقاله اولا هیچکدوم این ماشین ها مید سایز نیست و 3008 و آتکا کامپکت هستند و تویوتا CHR ساب کامپکت کاش دقت بیشتری میشد، از اندازه تو عکس هم مشخص
نیما
۳۰ مرداد ۱۳۹۶از موتور توربوشارژ متنفرم
کاش موتور تنفس طبیعی هم استفاده میکردن