عادات خریداران خودرو در سراسر جهان در حال تغییر است و این یعنی خودروها هم در حال تغییر هستند. با ظهور SUVها و کاهش محبوبیت MPVها، روشن است که چرا پژو در مدل کراساوور-MPV خود یعنی ۳۰۰۸ تغییر و تحول اصلی ایجاد کرده و آنرا به یک ماشین کاملاً شیک در کلاس SUVها تبدیل کرده است. این واقعاً تغییری قابلتوجه است و ۳۰۰۸ کاملاً زیباتر از قبل شده است. افزایش ارتفاع، طراحی زیبا، جلوپنجرهٔ جسورانه، چراغهای عقب مشابه پنجهٔ شیر، شیشهٔ جلوی شیبدار و ستون C مخفی موجب شدهاند که ۳۰۰۸ جدید حتی در کلاس بسیار شلوغ کراساوورهای شهری هم کاملاً متمایز باشد.
مشابه این داستان در داخل ۳۰۰۸ نیز با ارائهٔ یک فضای داخلی کاملاً جدید دیده میشود. طیف وسیعی از ویژگیهای طراحی داخلی جدید پژو بیشازاندازهٔ در ۳۰۰۸ دیده میشود. ازجمله نمایشگر سیستم اطلاعاتی-سرگرمی که در قسمت بالای داشبورد نصب شده، فرمان کوچک و صفحه آمپری که از بالای آن قابلدیدن است. این صفحه آمپر در اصل یک صفحهنمایش ۱۲.۳ اینچی است و تحت جدیدترین ورژن سیستم i-Cockpt پژو، اطلاعات را بهصورت مجازی به نمایش درمیآورد. این سیستم مشابه سیستم صفحه آمپر مجازی Virtual Cockpit آئودی است و میتوان در آن طرح و ترکیب صفحه آمپر را تغییر داد. بدین ترتیب راننده میتواند انتخاب کند که در صفحه آمپر چه چیزی و چگونه به نمایش درآید و از آن مهمتر میتواند سیستم ناوبری را هم مستقیماً روبروی راننده به نمایش درآورد.
این سیستم بسیار عالی است و برخلاف بسیاری از محصولات دیگر پژو، دیدن آن از بالای فرمان آسان است. درواقع نواقص و اشتباهات پژو در داخل کابین ۳۰۰۸ بسیار کم است و به همین دلیل میتوان آنرا بهعنوان یکی از بهترین کابینها در کلاس خود تلقی کرد. کنترل سیستم تهویه از طریق صفحهنمایش مرکزی صورت میگیرد که استفاده از آن در هنگام حرکت دشوار است. همچنین متریال قسمتهای پایینی داشبورد نیز کیفیت پایینتری دارند که البته اینها ایراداتی جزئی هستند.
قسمتهایی که در معرض لمس کردن قرار دارند از کیفیتی عالی برخوردارند و طراحی کلی داخل با تریمهای فلزی احساس لوکس بودن واقعی را ارائه میکند. البته هرچند پژو ۳۰۰۸ جدید همانند نیسان قشقایی یا سئات آتکا بزرگ احساس نمیشود اما بسیار شیکتر و زیباتر از این رقبا است. در قسمت عقبی خودرو مقدار زیادی فضا وجود دارد درحالیکه هنگام نشستن در صندلی راننده اینطور به نظر نمیرسد. ۳۰۰۸ کمی کشیدهتر از قشقایی است بنابراین مقدار زیادی فضای پا برای صندلیهای عقب وجود دارد و اگر بیشتر از رقبای اصلی نباشد، کاملاً هماندازهٔ آنها است. صندوق بار آنهم ۵۲۰ لیتر حجم دارد که از نیسان با ۴۳۰ لیتر بیشتر است.
موقعیت راننده کمی بیشازحد راست و عمودی است و صندلی آن نیز راحتترین در کلاس خودش نیست اما پژو با ارائهٔ یک سواری خوب این مشکلات را جبران کرده است. در مسیر آزمون ما در ایتالیا، ۳۰۰۸ رانندگی روان و بدون تکانی را ارائه کرد و اجازه نداد که چالههای بزرگ موجب ناراحتی سرنشینان گردد اما مقداری بادی رول در حرکات آن وجود داشت. بااینحال باید یکبار ۳۰۰۸ را در انگلستان هم آزمایش کنیم تا از عملکرد آن مطمئن شویم اما برداشت اول از آن خوب بود.
فرمان کوچک پژو موجب شده ۳۰۰۸ پرجنبوجوش و چالاک احساس شود درحالیکه وزن آنهم مناسب و معقول است؛ اما این کراساوور فرانسوی فاقد هرگونه احساس اسپرت است که موجب ارائهٔ رانندگی بیحس و بیروحی میشود. هرچند که چسبندگی بسیار بالایی دارد. بهطورکلی رانندگی ۳۰۰۸ اگرچه خیلی جذاب نیست اما خودروی سرگرمکنندهای برای رانندگی است. کما اینکه این مورد در بسیاری از رقبای آنهم وجود دارد.
نمونهٔ مورد آزمایش ما مجهز به یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری دیزل BlueHDi با ۱۲۰ اسب بخار قدرت بود. موتوری که احتمالاً بیشترین فروش را در انگلستان خواهد داشت. پیشبینی این مورد چندان سخت نیست زیرا هرچند ۳۰۰۸ با مصرف ۴ لیتر گازوئیل در هر صد کیلومتر و تولید ۱۰۴ گرم دیاکسید کربن در هر کیلومتر با پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری dCi قشقایی (مصرف ۳.۸ لیتر گازوئیل در هر صد کیلومتر و تولید ۹۹ گرم دیاکسید کربن در هر کیلومتر) تطابق ندارد اما چندان هم بیشتر نیست درحالیکه ۳۰۰۸ قدرت بیشتری هم دارد.
گیربکس این شیر جدید فرانسوی هم عملکرد مناسبی دارد هرچند که عملکرد آن به روانی عملکرد گیربکس سئات آتکا نیست و همچنین برای معکوس دادن هم باید یک دکمه را نگه داشت. البته میتوان برای ۳۰۰۸ گیربکس دستی را انتخاب کرد و این یعنی در این صورت میتوان دور موتور را جهت جلوگیری از ورود سروصدای موتور دیزل به داخل کابین پایین نگه داشت چراکه در دورهای پایینتر موتور خوب و آرام است. افزایش سرعت خودرو بدین معنی است که قطعاً سروصدای بیشتری به کابین راه پیدا میکند اما در ۳۰۰۸ بهسختی میتوان این صداها را شنید و اصلاً آزاردهنده نیستند. همچنین از ورود صدای باد به داخل اتاق بهخوبی جلوگیری شده است اما صدای تماس لاستیکها با سطح جاده در سرعتهای بالاتری کمی به گوش میرسد.
پژو ۳۰۰۸ جدید بهزودی در بریتانیا عرضه خواهد شد و ما آنرا در آنجا هم آزمایش خواهیم کرد اما هنوز هیچ جزئیات رسمی از قیمت نسخهٔ دیزلی آن اعلام نشده است. بااینحال با توجه به شروع قیمت مدل بنزینی ۱.۲ لیتری از ۲۱,۷۹۵ پوند، این نسخهٔ ۱.۶ لیتری دیزلی بهاحتمالزیاد قیمتی در حدود ۲۵ هزار پوند خواهد داشت که البته بیشتر از قشقایی است اما اگر پژو بهزودی نسخهٔ فرمان راست ۳۰۰۸ را در انگلستان عرضه کند هنوز هم میتواند به فروش بالایی دست یابد.
نتیجه
اولین آزمایش از پژو ۳۰۰۸ جدید ما را تحت تأثیر قرار داد. اینیک کراساوور کوچکِ شیک با داخل عالی، سواری خوب و صندوق بار کاربردی است. در این ماشین تکنولوژی بالا و مواد باکیفیت بکار رفته است که احساس لوکس و مجللی بسیار بیشتر از قبل دارد درحالیکه رانندگی آنهم نسبتاً خوب است. البته هنوز باید تا زمان عرضهٔ آن در انگلستان صبر کنیم تا ۳۰۰۸ جدید را با رقبایش مقایسه کرده و آن موقع حکم نهایی را اعلام کنیم؛ اما این ۳۰۰۸ قطعاً بهتر از همیشه است.
مشخصات فنی
Peugeot 3008 2016 | |
قیمت پایه | ۲۵ هزار پوند (تقریبی) |
پیشرانه | ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر دیزل |
قدرت | ۱۲۰ اسب بخار |
گشتاور | ۳۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۱۱.۲ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۹۰ کیلومتر در ساعت |
مصرف سوخت | ۴ لیتر |
تولید آلایندگی | ۱۰۴ گرم در هر کیلومتر |
منبع: AutoExpress
ایران و فرانسه
۲۳ مهر ۱۳۹۵یک زمانی تمرکز پژو روی هامچ بک و سد ان های جمع و جور بود با توجه به عطش بازار روی کراس آور و اس یو وی ها این خلا رو درک کرده و 2008 و 3008 و 5008 رو طراحی یا باز طراحی کرده . ماشین خوشگل و کارامدیه و چون پلت فرمش با 308 یکیه و 308 قطعا وارد میشه احتمال حضورش تو ایران هست قیمتش با موتور دیزل تو انگلستان حدود110 میشه اگه تا 130 تو ایران عرضه بشه رقیب نداره کلا طراحی اش خاصه و کپی نزده خصوصا چراغهای عقبش
فورد
۲۳ مهر ۱۳۹۵طراحیه خوبی داره ولی با 25 هزار پوند کزینه های بسیار زیادی برای انتخاب هستند
ahmad
۲۳ مهر ۱۳۹۵بیخودی گول تصویرش رو نخورید!
ارتفاع شاسی اون در حد یک ماشین معمولیه و حتی از استاندارد عادی ترین کراس اور ها هم پایین تره!
اتاقش هم هیچ نشانی از یک اس یو وی یا کراس اور نداره و عین هاچ بک های مشابه پلت فرم 206 میمونه که بلافاصله بعد از اینکه میشینی داخلش احساس خفگی بهت دست میده!
همه اینها رو گفتم که تصورات رویایی ازش نداشته باشید!
ولی ایم بگم که همین 2008 از نظر کیفیت از بسیاری از لگن های چینی که بازار رو قبضه کردن بهتره و برای بازار خودرو کشور ما غنیمتیست…
...::: فقط لمبورگینی :::...
۲۳ مهر ۱۳۹۵.
به نظرم شاسی بلند اصیل در ایران با قیمت مناسب فقط ژاپنی ها، و بعد کره ای ها هستن.
Lexus NX200Tبا وجود اینکه کراس اوور کامپکت طبقه بندی میشه ولی واقعا هیبت یک کراس اوور رو داره.
Hami
۲۴ مهر ۱۳۹۵شاسی بلند اصیل توی ایران به نظرم امریکایی و انگلیسی باشن البته تعریف من مدت حضور و کیفیت و خاطر هاییه که با این کلاس خودرو ها داریم
uss zumwalt DDG-1000
۲۴ مهر ۱۳۹۵چرا پژو زوم کرده رو پیشرانه 1.6 لیتری؟؟؟؟؟
saeid
۲۳ مهر ۱۳۹۵دوست گرامی این 3008 نه 2008 . یه کم دقت کن بعد نظر بده
C ar love
۱۱ آذر ۱۳۹۵تومگه سوار این پژو 3008 شدی ها دروغگو لطفا فکر مکن بعد حرف بزن
ونوم
۲۴ مهر ۱۳۹۵پدال جان شیری که گفتی خیلی هم خطرناک نیستا عزیز تو انتخاب تیتر ها دقت کن
uss zumwalt DDG-1000
۲۴ مهر ۱۳۹۵هم داخلش قشنگ هم بیرونش
Sina
۲۳ مهر ۱۳۹۵دم پژو گرم ماشین واقعا قشنگی زده بدون کپی برداری امید واریم بیاد ایران
uss zumwalt DDG-1000
۲۴ مهر ۱۳۹۵اگه چین کپی نکنه
ارمان
۲۳ مهر ۱۳۹۵خدایی قشنگ شده مخصوصا داخلش
Nima
۲۳ مهر ۱۳۹۵پژو = 1.6L
...::: فقط لمبورگینی :::...
۲۳ مهر ۱۳۹۵خخخخ
ونوم
۲۴ مهر ۱۳۹۵نیما جون اینا فضا پیما هم بزنن موتور جت 1.6 لیتری میندازن روش که پنج روز طول بکشه از جو خارج بشه خدایی از شرکتی با این قدمت بعیده چند تا موتور تو حجمای مختلف نداشته باشه برا طرافدارای محیط زیست گرفته تا عاشقان قدرت
uss zumwalt DDG-1000
۲۴ مهر ۱۳۹۵ولی این محصولش خیلی خوشگل
حسین
۲۳ مهر ۱۳۹۵داخل شرکت های فرانسوی فقط رنو رو قبول دارم. چون هم تو فورمول وان هست و هم رالی و تولید کننده خودرو های سنگین و شریک تجاری نیسان . پژو و سیتروئن یک سر و گردن پایین تر از رنو و درجه 2 حساب میشن.
...::: فقط لمبورگینی :::...
۲۳ مهر ۱۳۹۵پژو و سیتروئن هم در رالی هستن.
uss zumwalt DDG-1000
۲۴ مهر ۱۳۹۵سیتروئن که خوبه در رالی
سینا
۲۳ مهر ۱۳۹۵تو فرمولا وان که فقط داره رکورد جا به جا می کنه
amir
۲۴ مهر ۱۳۹۵پژو قابل قیاس با رنو نیست.پژو اگر به روزهای اوجش برگرده گنده تر از رنو هم حریفش نیست.
uss zumwalt DDG-1000
۲۴ مهر ۱۳۹۵ولی الان محصولات رنو بهتر توانایی رقابت دارن با دیگر خودروسازان
حميد
۲۳ مهر ۱۳۹۵اخه این توان واسه یک هاچ بک هم کمه
Mehr
۲۳ مهر ۱۳۹۵ماشین رالی نیست!
برا استفاده خانواده طراحی شده. بازار اروپا طالب مصرف کم و چنین چیزهاییه، نه شتاب صفر تا صد.
uss zumwalt DDG-1000
۲۵ مهر ۱۳۹۵مصرف کم خوب گفتی
دانیال
۲۳ مهر ۱۳۹۵ستون C مخفی؟!!
والا من که تونستم ببینمش بقیرو نمیدونم! با این حساب یه ماشین مشکی کلا مخفیه!
ضمنا این زائده اضافی توی چراغ جلوش چندان قشنگش نکرده به نظرم.
Archi KHAN
۲۳ مهر ۱۳۹۵انصافا خوشگله …
ناصر
۲۴ مهر ۱۳۹۵قدرتش خیلی هم کم نیست.
درسته 120 اسب بخار قدرت کمه ولی گشتاورش بالاست و شتاب 0 تا 100 در حده اسپورتیج هستش.
uss zumwalt DDG-1000
۲۵ مهر ۱۳۹۵دقیقا
Hami
۲۴ مهر ۱۳۹۵تقریبا دو دهه است پژو در جا زده همون دو دهه ای که مقارن شد با قرار دادهای سنگین با خودرو ساز های وطنی که منجر به تولید بی کیفیت ترین و نا ایمن ترین خودرو ها میشه گفت در بازار جهانی شد از این نظر نسل ما خاطر خوبی با نام و برند پژو نداره اما اینم نمیشه کتمان کرد که چند سالیه پژو داره خوب کار می کنه و دیگه سعی نداره با استفاده از مواد بی کیفیت و ارزان و کیفیت ساخت پایین قیمت خودرو هاشو پایین نگه داره تلاش رو به جلوی پژو قابل تقدیر اما چیز که خودرو سازی کشور ما نیاز داره چیزی فراتر از انتقال تکنولوژی های جدید مونتاژ و قرار داد های که صرفا جیب بعضی افراد پر می کنه باشه خود رو سازی داخلی نیاز به سرمایه گذاری خیلی عظیم و ایجاد نو آوری داره و خارج شدن از زیر چتر حمایتی دولتی و انتخاب شدن افراد دلسوز زحمت کش برای مدیریت و رقابتی کردن بازار داره اما در غیر این صورت محکوم به شکسته من نه پورفسورم نه نظریه پرداز و نه این حرفارو از جایی کپی کردم اینا حاصل تحلیل ذهنی خودمه من به عنوان یک ادم عادی تقریبا مشکل خودرو سازی کشور درک کردم فقط در تعجبم این همه استاد و مهندس اقتصاد دان و مدیر و مسئول چطور درک نمی کنن سوراخ کوزه از کجاس من باورم نمیشه نمی فهمند به تنها نتیجه ای که میرسم اینه نمی خواهند فقط نمی دونم چرا این همه سال با جون و سرمایه مردم بازی کردن به اسم تولید ملی
مصطفی
۲۴ مهر ۱۳۹۵نمیدونم چرا همه گیر دادن به موتور پژو مگه قراره مسابقه مسابقه درگ برگزار کنن که انتظار موتور حجیم دارن اروپایا به خاطر شرایط کشورهایشون از موتور حجیم استفاده نمیکنن قیمت سوخت هم خیلی تاثیر داره
متاسفانه رانندهای ما تو خیابون فکر میکنن بازی نید فور اسپید چنان رانندگی میکنن حالا چه برسه به ماشینهای حجیم که باشه کافیه شبها بری سمت پارک وی خود نید فور اسپید واقعی با ماشینهای المانی و …..ببیند
احمد باقری
۲۴ مهر ۱۳۹۵انصافا طراحی خیلی خوبی پیدا کرده.
امین
۲۵ مهر ۱۳۹۵جای دیگه هم اینو گفتم اینجا هم میگم
مردم ما چشمشون به کابین پر از دکمه کره ای ها عادت کرده اصولا ماشینی که هزارتا دکمه نداشته باشه رو عقب مونده به حساب میارن
از اونطرف قدرت موتور ماشین براشون حجم موتور معنی میده نه اسب بخار و گشتاور
از تعمیرکار سوال میپرسیدم بحثمون سر آر دی و پیکان بود میگفت پیکان 1300 قدرتشه و آردی هزارو ششصد
بنده خدا داشت حجم موتورو میگفت :)
هرجا بحث میشه بین کره ای ها اولین چیزی که قیاس میشه حجمه که بحث اینه که کدوم حجمش بیشتره هرکی حجمش بیشتر باشه برندس
تا بوده همین بوده همه هم گیر دادن به حجم 1.6 لیتری. یعنی کافیه موتور بزنن 2.2 لیتر با توان کمتر ملت کف میزنن
از لحاظ طراحی که رشته خود هست واقعا نوآورانه داره پیش میره توی هیچ مدل دیگه ای شبیه این کابین و ارگونومی رو پیدا نمیکنید.
من سوار 508 2012 شدم واقعا ماشینای پژو نرمی سواری خاصی دارن نسبت به تویوتاها و کره ای ها هرچند واسه مردم ما تلخه ولی حقیقته
منتظر منفی های گرمتان هستیم