خودروسازان کشورمان و علیالخصوص آنهایی که مدعی برتری تام و تمام در عالم هستند، حتی اگر هیچ هنری را هم دارا نباشند، اما در یک مورد خاص از فناوری کاملاً خبرهاند و آنهم تکنولوژی «کیفیت زُدایی» و یا بهاصطلاح – تخریب سیستماتیک- یک خودروست! درواقع این امر برخلاف سیری است که امروزه در دنیا جاری است و کمابیش هم شاهد آنیم، یعنی امکان ندارد که در جهان امروز، کمپانی خودروسازی اعم از غربی، ژاپنی، کرهای و یا حتی چینیای را بیابید که در آن ساختههای قدیمی از انواع جدیدترش به لحاظ کیفی برتر باشد.
- خروج مدل از خط تولید کارخانه اصلی: یکی از بزرگترین مشکلاتی که در خودروسازی ما وجود دارد تولید یک مدل خاص به مدت بسیار طولانی و عدم جایگزینی بهموقع آن است. مثلاً یک نمونه از خودرو را تا دهها سال در خط تولید میبینیم بدون آنکه شاهد کمترین تغییر قابلتوجهی در آن باشیم. لازم به گفتن نیست که در حال حاضر این مسئله در کمتر جایی از دنیا مشاهده میشود و حتی در کشورهای در حال توسعهای همچون چین، هند، مکزیک و…. هم خودروها عمر مشخصی داشته و ارجحیت هم با تولید مدلهای جدیدتر است.
برای روشن شدن موضوع، یک مثال برایتان میزنم. خودروی پژو ۴۰۵ که همهمان کمابیش با آن آشنا هستیم؛ تنها از سال ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۷ میلادی در فرانسه تولید میشد و پس از این تاریخ بهکلی از تولیدات روزمره این شرکت خط خورد و بهجای آن مدل جدیدترش، یعنی ۴۰۶ به بازار آمد. بهموازات فرانسه، کشورهایی هم اقدام به مونتاژ و عرضه پژو ۴۰۵ به بازار نمودند که از مهمترین آنها میتوان به انگلستان، ایران، لهستان، تایوان و مصر و زیمباوه اشاره کرد. از تمامی این ممالک، در حال حاضر این تنها ایران است که به طور جدی به تولید این خودرو میپردازد و حتی کشور آفریقایی زیمباوه هم در سال ۲۰۰۲ میلادی به تولید آن خاتمه داد.
در دنیای امروز کمابیش رسم بر آن است که همینکه یک خودرو از رده تولیدات روزانه شرکت مبدأ خارج شد و امتیاز ساخت آن به کشور دیگری محول گشت، از اهمیت آن برای کمپانی مادر کاسته شده و نظارت بر پروسه تولید آن سست میگردد. این امر برای آن دسته از خودروهایی که مربوط به چند نسل پیش بوده و وجود آنها بازار صادراتی محصولات روز کمپانی را تهدید نمیکند، حتی تشدید هم میشود.
از دیگر عوارض تولید درازمدت یک خودرو فرسودگی قالبهای تولید بدنه آن است. این مسئله موجب میشود که بخشهای گوناگون بدنه درست مثل روزهای اول آن تراز نگردد و فاصله بین درزهای بدنه افزایش یابد. به همین خاطر است که دربهای برخی از خودروهای قدیمی مونتاژ داخل بهدرستی رگلاژ نمیگردد. در مورد پراید هم که تولید آن در سال ۲۰۰۰ در کره خاتمه یافت کمابیش همین وضع حاکم است، حتی با درجاتی شدیدتر. - ارجحیت کمیت بر کیفیت: در حال حاضر در شرکتهای خودروسازی کشورمان مهمترین هدف برای متصدیان امر بالا بردن شمار تولید است و وجود همین مسئله بهنوبه خود موجب میشود که مقولاتی دیگری همچون کیفیت، نوآوری، مشتری مداری، ایمنی و….. محلی از اعراب نداشته و در اولویت نخست هم نباشد. اگر هدف یک موسسه تنها افزایش تولید و سودآوری کوتاهمدت بوده و علوم مدرن و مدیریت علمی و شایستهسالاری هم اهمیت چندانی برایش نداشته باشد، آنگاه مسئلهای به نام کنترل کیفیت نیز کاملاً در حاشیه قرار میگیرد.
از طرف دیگر اتخاذ این شیوه موجب میگردد که از قطعات غیراستاندارد داخلی و یا خارجی بیشتری هم در تولید یک مدل پرمشتری استفاده شود که همین امر بهنوبه خود موجب کاهش شدید کیفیت میشود. در خاتمه باید گفت که با در پیش گرفتن این روش، دیگر چندان مهم نیست که مشتری راضی باشد یا ناراضی، ایمنی خودرو بالا باشد یا پایین و… زیرا که تنها این افزایش تولید و سود ناشی از آن است که حرف اول را در این میدان میزند نه خواستههای بهحق مشتری. - خودروسازی انحصاری و تعرفهها و عوارض بالای گمرکی: خودروسازان ما همواره خود را قهرمانان و ناجیان اشتغال در کشور معرفی میکنند و حتی اگر عرصه را در این زمینه خالی ببینند، اشتغال در بخشهای کشاورزی و ساختمان و درمان تا دستفروشی کنار خیابان و… را نیز بهحساب خود میگذارند! ناگفته پیداست که این حربه رندانه همیشه برعلیه آن دسته از مصرفکنندگان و مشتریانی به کار میرود که از کیفیت بسیار نازل خودروهای داخلی و قیمت فوقالعاده گران آنها شاکیاند و خواهان آزادی واردات و نیز بهرهگیری از یک خودروی مناسب و باکیفیت هستند.
این مسئله از آنجا ناشی میگردد که خودروسازان وطنی به علت ضعفهای شدید علمی، کیفی، مدیریتی، سازماندهی و… نمیتوانند همپای دیگر همتایان خود در دنیا و رو به جلو حرکت کنند و به همین لحاظ است که ورود خودروهای مدرن و باکیفیت وارداتی و حتی چینی را تهدیدی جدی برای موجودیت خود فرض نموده و با تمام قوا در برابرشان میایستند. علاوه بر آن نیز حاضر هم نیستند که رقیبی همتراز را نیز در داخل کشور تحمل کنند (علیرغم شعار اشتغالزایی و…).
فراموش نمیکنم که در سال ۲۰۰۸ میلادی و در هنگامهای که بحران اقتصادی در دنیا خودروسازان قدرتمندی همچون جنرال موتورز را به ورطه ورشکستگی کشاند، برخی از متصدیان خودروسازی در کشورمان، خود را با مدیران این غول خودروسازی در جهان -که در یکی از آزادترین بازارهای دنیا فعالیت مینمود- قیاس نموده و مدیریت خویش را برتر از آنها میدانستند! این قبیل دسته از اظهارات یا از نبوغ و هوش بالای گویندگان آن حکایت میکند و یا از… بگذریم!
این خودرو در حال حاضر در اسپانیا و نیجریه تولید میشود.
نکات مثبت این خودرو از نگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»
- بهای مناسب خودرو
- تجهیزات خوب
نکات منفی این خودرو از نگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»
- طراحی ملالانگیز و کسالتآور
- نبود فاکتور هیجان در این خودرو (البته در مقایسه با خودروهای روز دنیا)
مشخصات فنی
حجم موتور: ۱۵۸۷ سیسی
توان: ۱۱۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور/دقیقه
گشتاور: ۱۵۰ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور/دقیقه
شتاب از صفر تا صد کیلومتر: ۹.۴ ثانیه
حداکثر سرعت: ۱۸۸ کیلومتر
مصرف ترکیبی: ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
گیربکس: ۵ دنده دستی یا ۴ دنده اتوماتیک
فنربندی جلو: نیمه مستقل – مک فرسون استرات
فنربندی عقب: نیمه مستقل – میلههای انعطافپذیر
استاندارد سوخت: یورو ۵
ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: ۴۴۴۲/۱۷۴۸/۱۴۴۶ میلیمتر
فاصله بین دو محور: ۲۶۵۵ میلیمتر
وزن: ۱۰۹۰ کیلوگرم
برخی از تجهیزات این خودرو
تهویه مطبوع اتوماتیک
سیستم صوتی + CD + MP3 + USB + پورت AUX + بلوتوث
سنسور پارک عقب
رینگهای آلومینیمی ۱۶ اینچی
سانروف
سیستم تثبیت کننده سرعت (کروز کنترل)
سیستم START/STOP
سیستم ورود بدون کلید
آینههای برقی
تریم چرمی
فرمان EPS (تمام الکتریکی)
قیمت
در چین: ۸۴,۷۰۰ الی ۱۱۶,۷۰۰ یوآن
در امارت: ۵۲,۹۰۰ الی ۵۸,۵۰۰ درهم (در برخی منابع به ۴۹,۰۰۰ الی ۵۵,۰۰۰ درهم نیز اشاره شده است)
در ایران قیمت این خودرو به صورت قطعی اعلام نشده است.
نوشته: سام کاویانی
parseh net30
۲۴ آذر ۱۳۹۳خدا کنه قیمتش نشه مثل 407
علی آهنگر
۲۴ آذر ۱۳۹۳اگه مثل 407 باشه که خوبه
مطمئن باش چند برابر اون میشه
سجاد
۲۴ آذر ۱۳۹۳فرم چراغ عقب و نمای کناری مثل فورد تاروس هستش!
فرکانس
۲۴ آذر ۱۳۹۳آقای کاویانی، انصافا روی موضوعات جالبی تمرکز دارید. مقاله هاتون اکثرا خاص و جالب هستند و نظر منو خیلی جلب میکنند. به نوبه خودم واقعا ممنونم. منتظر مقالات بیشتری از شما هستم.
(( موفق باشید ))
سام
۲۴ آذر ۱۳۹۳با سلام
لطف داری شما .امیدوارم هر جا که هستید کامیاب و تندرست باشید.
"Amir"
۲۴ آذر ۱۳۹۳قبلا تو خیابون دیده بودمش،،،رخ بدی نداره،،،قیمتشم احتمالا در حد لنسر باشه چون از لحاظ امکانات هیچی نداره!!
ASTON MARTin
۲۴ آذر ۱۳۹۳خوشم نیومد
بیریختو ضعیفه..
قیمتشم بالاس
اه اه
سجاد
۲۴ آذر ۱۳۹۳چرا کامنتهای من رو پاک میکنید؟؟؟
من دیگه کامنت نمیذارم .
دهنتون سرویس . . .
E 36
۲۵ آذر ۱۳۹۳حتی اگه خوب هم باشه ایرانخودرو با مونتاژش کاری میکنه که حداقال 50 % کیفیتش افت کنه
والا
Predator
۲۴ آذر ۱۳۹۳خواستم یه ساعت بحرفم ولی الاااااان:
.
.
.
از چی بگم؟
ASTON MARTin
۲۵ آذر ۱۳۹۳از پشیمونی بگو
از دل ازاری بگو
من دیگه رفتنیم
هرچی دوس داری بگو
هرچی دوس داری بگو
تایید کنید به جان جَدَم مرتبطه با حرفش :دیییی
رسول
۲۴ آذر ۱۳۹۳دندش چه باحال .ولی دقت کنین در عقبش شبیح کرولا 2014
فرید
۲۴ آذر ۱۳۹۳وانتش نکنن صلوات….
Predator
۲۴ آذر ۱۳۹۳اs class. و گرن توریزموmc و ats با اون همه عظمتو وانت کردن رفت
این که دیگه…..
هی داد !!!!!!!
یه پسر
۲۴ آذر ۱۳۹۳اصلا طراحی خوبی نداره
حسن
۲۴ آذر ۱۳۹۳موتور همون tu5 فقط سر سیلندر بهینه شده و امکانات کمی بالاتر از تیپ 5 یا 6، با انصاف باشن 50 میارزه ولی تو ایران 70 میلیون حداقل قیمت می خوره. گریه ام می گیره از این صنعت
حسین
۲۵ آذر ۱۳۹۳درسته احتمالا اگر خوش شانس باشیم با یک هشتم امکانات 60 تا 70 قیمت میخوره و چون اونقدرا هم از تندر و 206 امکانات بیشتری نمیده قیمت اونارم میکشه بالا
مدیرای ایرانخودرو : فرمون و صندلیا و رینگ و لاسیک که مال 206 هست موتورشم که فقط سر سیلندش فرق میکنه همونه دیگه موتور 206 هم جوابشو پس داده همونو میبندیم رنگم میذاریم رو خط آردی خودش رنگش میشه چه کاریه اینهمه خودمونو تو سختی بندازیم کسی که متوجه نمیشه همه ایربگا غبر از یکیش و موکت کف اتاق و صندوق و سیستم ورود بدون کلید که برا ایران زیادیه مردم پرتوقع میشن زه کروم دور تا دورم نمیخواد خزه، استارت استاپم اگه بذاریم تو این ترافیک هر روز خرابه باید عوضش کنیم دردسره ضبطشم آپش میذاریم که یه حالیم بهشون بدیم سنسورم که نمیخواد ،بوخوره صدا میده قیمتم هرچقد تیغ ببره ،دیگه دلارم که داره میره بالا و دیگه هیچی شترق شترق صدای بشکن و باقیه ماجرا…
من
۲۵ آذر ۱۳۹۳نظر من هم به نظر حسین نزدیکتر است
احسان 1
۲۴ آذر ۱۳۹۳داره میگه دیگه با هیوندای اکسنت اکسنتم الان 100 و خورده ایه پس بالا 100 قیمت میخوره
bse7en
۲۴ آذر ۱۳۹۳ماشین خوبیه البته بیشتر از 50 میلیون ارزش نداره!
bse7en
۲۴ آذر ۱۳۹۳من با 100 تومن ام جی 6 میگیرم
sj
۲۴ آذر ۱۳۹۳البته صنعت داغون خودرو ایران هم واسه سایت پدال بد نیست هر چند ی بار مطلبی مینویسه کلی بازدید داره کلی هم از بغلش تبلیغات میگیره صنعت خودرو هم تا هزار سال دیگه همینه نوادگان ما جامون رو میگیرن و مسولان سایت از همین تبلیغ ارتزاق میکنن
احسان آرسنالی
۲۵ آذر ۱۳۹۳مگه کسی جلوت رو گرفته برو شماهم سایت بزن دوسال مفتی کار کنن ببینم قد مدیران پدال تحمل داری چند سال از جیب هزینه بکنی؟ عمرا
sj
۲۵ آذر ۱۳۹۳از کجا میدونی 2 سال مفتی بوده؟فعلا ک کاربرای پدال بیشتر لایک دادن ب نظرم تا دیس
PEUGEOT
۲۴ آذر ۱۳۹۳فقط امیدوارم به سرنوشت 405 دچار نشه
خیلی ممنون سام عزیز
مطلب خوب و جامعی بود
سام
۲۵ آذر ۱۳۹۳با سلام
خواهش می کنم دوست عزیز.لطف داری شما
مک میسل
۲۵ آذر ۱۳۹۳به به! محمد عزیز اقا چه خبر از این طرفا؟؟؟؟
سام کاویانی گل گلاب هم مثل همیشه عالی
مک میسل
۲۵ آذر ۱۳۹۳درود
امیدوارم وقتی این میاد حداقل وانت باردو و405 و سمند اس ای از خط تولید کنار برن.
ومثل405 وپارس 300000سال تولید نشه
بنده خدا
۲۴ آذر ۱۳۹۳سلام.شبیه206صندوقدار که با پنیر پیتزا قاطیش کردن کش اومده باشه…زشته مثل تندر مظلوم…ولی باطنش مثل تندر با ارزشه…موتورشم که شبیه موتور tu5هستش…بازم مونتاژ کاری ….بازم…این تسلسل و دور مونتاژ کاری کی باید تمام شه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
سپهر
۲۴ آذر ۱۳۹۳بد نیست تو سطح یه پژو خوبه ولی اصلا نمی ارزه 60تا65 تومن می ارزه اونم اگه بهش روی خوش نشون بدی .
میلاد
۲۴ آذر ۱۳۹۳پژو 208،308 و RCZ هم داشت حالا چرا این مدل؟ :|
sorena
۲۴ آذر ۱۳۹۳مدل هایی که ذکر کردین برای بازار های رقابتیه،نه برای ایرانی که مردمش پای چانگان سی اس5 95 میلیون می پردازند،در بازار خودروی ما اگه فرغون هم دست ملت بدی تا دلت بخواد میخرن
sorena
۲۴ آذر ۱۳۹۳با عرض سلام خدمت دلالان گرامی و مردم غیور همیشه در صحنه،آماده هجوم برای خرید باشید،باشد که به سرنوشت خریداران چانگان cs35 دچار شوید/.
mahdi
۲۵ آذر ۱۳۹۳درود سورنا جان
این مطلبت باحال بود
ناز شصتت
سپاسگزارم
مهدی (فرزند کوروش)
علی
۲۴ آذر ۱۳۹۳وقتی می خواند سمند فیس لیفت( دنا) را 48 بدن دست ملت مطمئن باش کمتر از 70 قیمت روش نمیزارند. سر گردنست دیگهههههههه
mk8mk
۲۴ آذر ۱۳۹۳ESP داره؟
Sajad Z B
۲۴ آذر ۱۳۹۳ایران خودرو نمیاد قیمتش رو ۵۰تومن بزاره چون برای دنا میشه رقیب چون دنا رو هم میخوان ۵۰تومن قالب کنن فکر کنم حدود ۷۰تا۱۰۰بستگی به تیپ یا امکانات بیشترش داره ولی زیر ۷۰ نیست.
مک میسل
۲۵ آذر ۱۳۹۳ولی به نظر من از60 تا75 هست
اگر غیر از این باشه ازش نمیخرن
مهزیار
۲۴ آذر ۱۳۹۳ای بابا
بنزین یورو 4 هم توی ایران به زور پیدا میشه اونم فقط تو کلانشهر ها.
اونوقت ماشین یورو 5 استفاده کنیم با سوخت یورو2 که هیچکدوم ازین فاکتوراش درست در نمیاد. تازه خود انژکتور و سنسورهای اکسیژن هم بعد یه مدت مشکل پیدا میکنن.
نه قدرت موتور و ننه گشتاور و نه شتاب 0-100
شهرام
۲۴ آذر ۱۳۹۳یعنـی فوق تخصص ” بُـنجل انتخاب کن ” هستن این مثلا خودروساز هــا .. !
به طور واضح
هر کمپانی توی دنیا میاد دیگه بی مصرف ترین و بی کیفیت ترین و ملال انگیز ترین طرح هاش رو میده به اینا و اینجا هم با قیمتی فوق العاده از فرداش صب ” پیش خرید ” راه میوفته .. !
جدا راست میگن که : از ماست که بر ماست .
Gold
۲۴ آذر ۱۳۹۳از نویسنده و مترجم محترم تشکر میکنم. ان شاالله موفق باشید. این خودرو در کنار تندر نود، گزینه ی خوبی برای اکثر خانواده ها هستش. در واقع خودرویی برای اقشار با درامد متوسط. البته در صورتی که با قیمت کمتر از ۵۵ تومان به دست مشتری برسد. خودروی کم مصرفی است و قطعا در قیاس با خودرویی چون پژو ۲۰۶ از تکنولوژی روز در سیستم تعلیق و پیشرانه بهره می برد.
توجه کنید که اغلب افراد جامعه بر مصرف سوخت و فضای کابین متمرکز هستند. هرچند علاقه مندان محض خودرو چیزی بیش از این می بینند.
سام
۲۵ آذر ۱۳۹۳با سلام
خواهش می کنم دوست عزیز، انجام وظیفه بود.
ab12
۲۴ آذر ۱۳۹۳مگه تحریم نیستیم !؟ چرا این فرانسه دست از ما بر نمیداره ؟!! اگه ما بخوایم فقط فرانسه تحریممون کنه باید کیو ببینیم ؟ با کمال معذرت دیگه حالم از پژو به هم میخوره
نوید
۲۵ آذر ۱۳۹۳متنفرم از هرچی ماشین فرانسویه……
mahdi
۲۵ آذر ۱۳۹۳درود
تنفرت بجاست
این تنفر خوبیه
آلمان ، ژاپن ، آمریکا + ایتالیا (سوپر اسپرت ساز)
بقیه رو فاکتور بگیر
سپاسگزارم
مهدی (فرزند کوروش)
راستی یادم رفت بگم
فقط آلمان فقط بنز
مک میسل
۲۵ آذر ۱۳۹۳این خط اخر به خاطر چی بود مهدی؟؟؟؟
شدی میلاد؟
mahdi
۲۵ آذر ۱۳۹۳درود مک میسل عزیز
نه میلاد نشدم
هرچند میلاد عزیز خیلی کارش درسته
امثال من نمیتونن مثل میلاد عاشق برند محبوبشون باشند
کلا داش میلاد کارش درسته
شما هم کارت درسته دوست گلم
اما خط آخر :
صنعت آلمان رو بشدت میپسندم بهش ایمان دارم
و بنز رو بشدت دوست دارم
البته سری 3 رو هم دوست دارم
سپاسگزارم
مهدی (فرزند کوروش)
nemesis
۲۵ آذر ۱۳۹۳ای آقا دلتون خوشه موقعی که سایپا میاد s300 چینی رو میده 70 ~ 80 ملیون فکر میکنید ایران خودرو این ماشین رو زیر 100 میلیون میده اینا همشون […]
Un4given
۲۵ آذر ۱۳۹۳حالم بهم میخوره از هر چیزی که آرم پژو روش باشه .
یه نفر
۲۵ آذر ۱۳۹۳بعضی ها همچین از این ماشنهای خارجی ایراد میگیرن که انگار توکشوری زندگی میکنن دارای خودرو سازهای مدرن همراه با خودروهای پیشرفته هست
4MATIC
۲۵ آذر ۱۳۹۳واقعا موتور150 سی سی برای این ماشین ضعیفه ای کاش با موتور200عرضه می شد
درکل ماشین فرانسوی باکیفیته وواقعا پیچیده هستش
این پزو301 هم فکر نکنم بتونه با رنوفلونس 2015 مدلe2توبازار رقابت کنه
شایان
۲۵ آذر ۱۳۹۳سلام به همه شاید شما خندتون بیاد وقتی سایپا تیبا رو با کیا و هیوندا و هوندا مقایسه میکنه ایران خودرو هم باید با پورشه و فراری و بنز و کادیلاک رقابت داشته باشه اسم پژو301رو عوض میکنه میگه پورشه کویر لوت
rasoul
۲۵ آذر ۱۳۹۳کلا پژو رو تو دنیا بعنوان خودرو سازی می شناسن که خودرو هاش به اندازه قیمتشون ارزش خرید ندارن
یعنی ماشین گرونی که دلیلی برای گرونیش نمی بینی
حالا شما اینو با تعرفه عرضه خودرو تو ایران جمع بزنید و منتظر قیمت گذاری باشید
پیشبینی من بالای 100 میلیون هست و در خوشبینانه ترین حالت کمتر از 1000 دستگاه کلا از این ماشین تولید میشه چون کسی نمی خره چون اصلا ارزش خرید با این قیمت رو نداره
ولی اگه به فرض محال در محدوده قیمتی یک رده بالاتر از دنا و ال نود وایسته یعنی حدود 50 سرنوشت 405 رو شاید داشته باشه
در پایان از مقاله سام عزیز تشکر می کنم
amir
۲۵ آذر ۱۳۹۳اگر چه مدیران ایران خودرو […] ولی نه دیگه اینقدر که شما فکر میکنی!!قطعا قیمتش زیر 100 میلیون خواهد بود.ضمن این که این خودرو بر خلاف 407 قراره در ایران تولید شه یعنی باید تولیدش بالا باشه پس مطمئن باش میدونن چه قیمتی روش بزارن
سام
۲۵ آذر ۱۳۹۳با سلام
لطف داری رسول عزیز،انجام وظیفه بود.
Sajad Z B
۲۵ آذر ۱۳۹۳1500سی سی ن 150سی سی که میشه 1.5لیتر