چند وقتی است که دامنه گلایه و انتقادات از یکی از خودروسازان اروپایی – که همهمان کمابیش با آن آشناییم – بالا گرفته و به بحثهایی داغی هم در بین محافل و مطبوعات و نیز آحاد جامعه دامن زده است. جالب هم اینجاست که چه افراد درگیر در ماجرا و چه آنانی که از دور دستی بر آتش دارند، انگشت اتهام را به سمت خودروساز اروپایی نشانه رفته و تنها او را مقصر و یا سببساز روند نابهنجاری میدانند که در فلان شرکت داخلی جریان دارد و… اما کمتر کسی در این میان از خود پرسیده است که، چرا این عملکرد ناصواب بیش از همه در فلان مجموعه ایرانی است که ظهور و بروز یافته و چرا مشابه چنین روندی را در شرکای چینی، برزیلی و…. همین کمپانی (اروپایی) شاهد نبوده و یا کمتر شاهدیم؟ چرا محصولات از رده خارج این کمپانی در این کشورها تولید نشده و یا در صورت تولید، در مقیاس کمتری عرضه میگردند و از همه مهمتر اینکه به چه سبب کیفیت خودروهای مونتاژ شده در آن ممالک (بهمراتب) بهتر از نمونههایی است که در ایران مونتاژ میشود؟
ممکن است که بیشتر اشخاص این وضعیت را ناشی از تحریمهای ظالمانه و ناجوانمردانه غرب بدانند که اتفاقاً از چهار سال پیش بدین سوی، تشدید هم شده است اما چنانچه نیک بنگریم این امر را درمییابیم که حال و روز خودروسازی مان پیش از این مقوله هم چندان تعریفی نداشته است و ناکارآمدی از خصیصههای بارز آن بوده است. گواه این مدعا نیز، تولید انبوه خودروهای از رده خارج و کم کیفیت و صدالبته گرانی بود که آه و فغان مشتریان را به عرش رسانیده بود، البته بعد از اعمال تحریمها ابعاد این ناکارآمدی دامنه وسیعتری یافت و بیش از پیش فزونی گرفت.
خلاصه بررسی
کل امتیاز این خودرو:۳ از ۵
این خودرو جانشین فرانسوی نیسان JUKE محسوب میگردد.
اگر شما تاکنون قادر شدهاید که از یک برند، که در عرف بکسلکننده بودن معروف است، رمزگشایی نمایید؛ احتمالاً محتوای آنچه را که در این متن – در مورد این کراس اوور فرانسوی- درج شده را درک خواهید نمود. خودرویی که بخشهای زیادی از آن با هم خانوادهاش پژو ۲۰۸ مشترک میباشد، طراحی این خودرو تنها یک بخش از این مسئله را بازتاب میدهد.
در داخل، طرح صاف و افقی داشبورد، این حس را که در کابینی جادارتر جای گرفتهاید تقویت میکند. کابین این خودرو با پوششی از چرم آراسته شده و تریم مشکی پیانو و یک صفحه نمایشگر اطلاعات (برجسته) در آن خودنمایی میکنند. البته اینها تنها موارد ناشی از طراحی این کابین نیستند، بلکه این کابین از فضایی کافی برای سرنشینان جلو و عقب خود برخوردار است که همین امر تضمینکننده یک محیط راحت و کاربردی در آن میباشد.
نکته کلیدی که در پژو ۲۰۰۸ به چشم میآید راحتی این خودروست و این امر با نوآوریهایی که در کابین آن صورت گرفته کاملاً مشهود است؛ از جمله این موارد هم میتوان به موقعیت مناسب راننده در پشت فرمان و نیز دسترسی آسان او به ابزار و ادوات موجود در داشبورد اشاره نمود و یا وجود یک صفحه نمایشگر لمسی در بخش میانی کنسول، که به شما این امکان را میدهد که به راحتی به اطلاعات موجود در آن دسترسی یابید بدون آنکه حواستان از آنچه در پیشرویتان ست، پرت شود.
این خودرو از یک پیشرانه ۴ سیلندر به حجم ۱.۶ لیتر و با تنفس طبیعی نیرو میگیرد که توان خروجی آن معادل ۱۲۰ اسب بخار و گشتاور تولیدی آن برابر با ۱۶۰ نیوتن متر است. نیروی حاصل از این پیشرانه بهوسیله یک جعبهدنده ۴ سرعته اتوماتیک به چرخهای جلوی آن منتقل میگردد. شتاب اعلام شده برای این خودرو، از صفر تا صد معادل ۱۱.۵ ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز معادل ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است.
جمعبندی نهایی
در پایان همه اینها، کراس اوور فرانسوی تصویر شایسته ای را از برند خود عرضه نمود، تا آن حد که این خودرو را در سطح رقیب ژاپنیاش نیسان JUKE ارتقاء داد. اینکه شما خودروی فرانسوی و یا همتای ژاپنیاش را برگزینید، یک انتخاب شخصی است و به ذوق و سلیقهتان بستگی دارد ولی این را منصفانه باید گفت که خودروی فرانسوی عقبتر و یا پشت سر رقیب ژاپنی خود نیست (به لحاظ عملکرد).
کابین راحت و کاربردی
نکته منفی این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»
طراحی پرسشبرانگیز بدنه
مشخصات فنی
حجم موتور: ۱۵۹۸ سی سی
توان: ۱۲۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۱۶۰ نیوتن متر در ۴۲۵۰ دور در دقیقه
گیربکس: ۴ دنده اتوماتیک
شتاب صفر تا صد: ۱۱.۵ ثانیه
حداکثر سرعت: ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت (در برخی منابع ۱۹۶ کیلومتر هم ذکر شده است)
سیستم تعلیق جلو: مستقل، مک فرسون استرات
سیستم تعلیق عقب: غیر مستقل، بازوهای انعطافپذیر
مصرف ترکیبی در هر صد کیلومتر: ۷.۴ لیتر
استاندارد آلایندگی: یورو ۵
طول /عرض/ ارتفاع:۴۱۵۹/۱۷۴۰/۱۵۵۶ میلیمتر
فاصله بین دو محور جلو و عقب:۲۵۳۸ میلیمتر
گنجایش محل بار: ۳۶۰ لیتر
حجم باک: ۵۳ لیتر
وزن:۱۱۸۰ کیلوگرم
5 ستاره ایمنی از موسسه EURONCAP اروپا
نسخههای اروپایی این خودرو بهطور استاندارد از ۶ عدد ایربگ برخوردارند.
4 عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو، جانبی) – نمونه عرضه شده در امارات
سیستم ضد بلوکه ترمز ABS
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
سیستم کنترل پایداری DSC
سیستم کنترل کشش TCS
سقف پانوراما
سیستم هوشمند ورود بدون کلید
سیستم تثبیت کننده سرعت (کروز کنترل) بر روی فرمان
سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + MP3 + پورت USB + IPOD + اتصالات بلوتوث
6 عدد بلندگو
فرمان برقی
سنسور پارک عقب
سیستم ناوبری (NAVIGATION)
صفحه نمایشگر لمسی به سایز ۷ اینچی
تهویه مطبوع اتوماتیک
شیشه عقب ضد بخار
لامپهای مه شکن جلو و عقب
سنسور باران
اسپویلر عقب
پوشش چرمی فرمان
آینههای برقی به همراه گرمکن
و…. قیمت
در ایران: هنوز بهطور دقیق مشخص نیست ولی ارقامی بین ۸۰ الی ۹۰ میلیون تومان برای این خودرو ذکر شده است.
در امارات: ۷۶,۰۰۰ الی ۸۱,۰۰۰ درهم
علي
۱۲ بهمن ۱۳۹۵من کلی فیلم از این ماشین دیدم
تو مسیرهای خاکی و ناجور خیلی خوب جواب داد هندلینگشو میگفتند خیلی خوب بوده فرمونش برقیه
توربو داره
در مورد اندازش هم از نظر طولی مثل ۲۰۶ صندوق داره یه هوایی از سوزوکی ویتارا کوچیکتره ولی اگه کسی میخواد بدونه اندازش در چه حده سوزوکی ویتارا رو تجسم کنه
یه مشکلی که داشت و همه میگفتند فضای صندلی های عقبش یکم کمه ولی نه مثل ۲۰۶
davood
۱۸ بهمن ۱۳۹۵با سلام
من توی ترکیه سوار شدم این ماشینو اندازش یکم بزرگتر از 206 هست ماشین شهری خوبیه اما بستگی به کیفیت تولید در ایران داره و البته قیمتش با توجه به آپشنهای موجود چون واقعا ماشین با کیفیتیه
امیر
۱۹ بهمن ۱۳۹۵موتور 1600 با 115 اسب بخار،واسه یه شاسی بلند،حتی اگه نیم شاسی هم باشه این جکه،حتما میخوان 100 میلیون هم پول بگیرن بابتش… من یه جوونم،تو این رنج قیمت مزدا یا کیا یا هیوندا سوار میشم،این ماشین فقط برای پیرمرد،پیرزنایی که پاشون لب گوره خوبه????
نوید
۱۲ اسفند ۱۳۹۵این که هم سطح جوک نیست بابا اون توربو داره
حامی
۴ فروردین ۱۳۹۶تا ماشین وارد بازار نشه. هیچ چیز مشخص نمیشه. صبرررررررررررر
مهدی
۱۳ فروردین ۱۳۹۶من تو تلگرام قیمت دقیق رو دیدم که اعلام شده 70میلیون تومان
هادی
۲۶ فروردین ۱۳۹۶تنها مزیت این خودرو به روز بودن و داشتن آپشن هاش بود چون واقعا از نظر توان ماشین ضعیفی به حساب می یاد اما عکسهای خط تولید ایران خودرو حاکی از اینه که متاسفانه خیلی از آپشن های این خودرو رو برداشتن پس در نتیجه نمیشه گفت خودروی خوبی برای خریده.
پژمان
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶با سلام به همگی.
تجربه نشون داده که آپشنهای فابریک در یک خودرو خوب و قابل قبول موقعی که ساخت داخل میشه، یا کلاً حذف میشه و یا به عنوان آپشن با هزینه اضافی عرضه میشه. این خودرو با فرض همین نسبت توان به وزن، و امکانات گفته شده میتونه انتخاب خوبی باشه به شرطی که قیمتش هم در محدوده 80 تا 90 میلیون نگه داشته بشه در غیر اینصورت نخواهد توانست که با رقیب جدی مثل رنو داستر که افت کیفی ناشی از مونتاژ داخل هم بهش نخورده رقابت کنه. شاید در این رهگذریکی از معدود مزیتهای پژو، خدمات پس از فروشش باشه که اون هم در مقایسه با نمره منفیهای زیادی که پژو همیشه در کیفیت داشته، نمیتونه مزیت باشه یعنی خدمات برای برطرف کردن عیوبی که اصولاً نباید وجود داشته باشه.
پاینده باشید.
ali
۷ تیر ۱۳۹۶و بازهم پژویه پر استهلاک و قیمته فضاییه ایران خودرو برایه این ماشین کلا ایران همیشه برند بی ارزشه پژورو از برشکستگی
نجات داده ماشینی مه ۶۰ میبیون بیشتر نمیارزرو میخوان با قیمته بالایه ۱۰۰ تومن بدن تازه با ور داشتن کلی آپشن از رویه آن
رنو و پژو دوتا برند بیارزشه اروپان و فقط کشور هایی مثه ما طرفداره این ماشینان
آخه شما چطور با نیسان جوک مقایسه میکنی این ماشینو برنده ژاپنی؟ بی خیال بابا ..
علی
۲۷ مرداد ۱۳۹۶ایا پژو ۲۰۰۸ ایران خودرو سانروف داره ؟ لطفا جواب بدین
علی
۱ آبان ۱۳۹۷این اظهارنظرا مال وقتی که حداکثر 100 میلیون بود. امروز (97/8/1) که قیمتش از 200 میلیونم خیلی بالاتره چی؟؟؟؟؟؟