چند وقتی است که دامنه گلایه و انتقادات از یکی از خودروسازان اروپایی – که همهمان کمابیش با آن آشناییم – بالا گرفته و به بحثهایی داغی هم در بین محافل و مطبوعات و نیز آحاد جامعه دامن زده است. جالب هم اینجاست که چه افراد درگیر در ماجرا و چه آنانی که از دور دستی بر آتش دارند، انگشت اتهام را به سمت خودروساز اروپایی نشانه رفته و تنها او را مقصر و یا سببساز روند نابهنجاری میدانند که در فلان شرکت داخلی جریان دارد و… اما کمتر کسی در این میان از خود پرسیده است که، چرا این عملکرد ناصواب بیش از همه در فلان مجموعه ایرانی است که ظهور و بروز یافته و چرا مشابه چنین روندی را در شرکای چینی، برزیلی و…. همین کمپانی (اروپایی) شاهد نبوده و یا کمتر شاهدیم؟ چرا محصولات از رده خارج این کمپانی در این کشورها تولید نشده و یا در صورت تولید، در مقیاس کمتری عرضه میگردند و از همه مهمتر اینکه به چه سبب کیفیت خودروهای مونتاژ شده در آن ممالک (بهمراتب) بهتر از نمونههایی است که در ایران مونتاژ میشود؟
ممکن است که بیشتر اشخاص این وضعیت را ناشی از تحریمهای ظالمانه و ناجوانمردانه غرب بدانند که اتفاقاً از چهار سال پیش بدین سوی، تشدید هم شده است اما چنانچه نیک بنگریم این امر را درمییابیم که حال و روز خودروسازی مان پیش از این مقوله هم چندان تعریفی نداشته است و ناکارآمدی از خصیصههای بارز آن بوده است. گواه این مدعا نیز، تولید انبوه خودروهای از رده خارج و کم کیفیت و صدالبته گرانی بود که آه و فغان مشتریان را به عرش رسانیده بود، البته بعد از اعمال تحریمها ابعاد این ناکارآمدی دامنه وسیعتری یافت و بیش از پیش فزونی گرفت.
خلاصه بررسی
کل امتیاز این خودرو:۳ از ۵
این خودرو جانشین فرانسوی نیسان JUKE محسوب میگردد.
اگر شما تاکنون قادر شدهاید که از یک برند، که در عرف بکسلکننده بودن معروف است، رمزگشایی نمایید؛ احتمالاً محتوای آنچه را که در این متن – در مورد این کراس اوور فرانسوی- درج شده را درک خواهید نمود. خودرویی که بخشهای زیادی از آن با هم خانوادهاش پژو ۲۰۸ مشترک میباشد، طراحی این خودرو تنها یک بخش از این مسئله را بازتاب میدهد.
در داخل، طرح صاف و افقی داشبورد، این حس را که در کابینی جادارتر جای گرفتهاید تقویت میکند. کابین این خودرو با پوششی از چرم آراسته شده و تریم مشکی پیانو و یک صفحه نمایشگر اطلاعات (برجسته) در آن خودنمایی میکنند. البته اینها تنها موارد ناشی از طراحی این کابین نیستند، بلکه این کابین از فضایی کافی برای سرنشینان جلو و عقب خود برخوردار است که همین امر تضمینکننده یک محیط راحت و کاربردی در آن میباشد.
نکته کلیدی که در پژو ۲۰۰۸ به چشم میآید راحتی این خودروست و این امر با نوآوریهایی که در کابین آن صورت گرفته کاملاً مشهود است؛ از جمله این موارد هم میتوان به موقعیت مناسب راننده در پشت فرمان و نیز دسترسی آسان او به ابزار و ادوات موجود در داشبورد اشاره نمود و یا وجود یک صفحه نمایشگر لمسی در بخش میانی کنسول، که به شما این امکان را میدهد که به راحتی به اطلاعات موجود در آن دسترسی یابید بدون آنکه حواستان از آنچه در پیشرویتان ست، پرت شود.
این خودرو از یک پیشرانه ۴ سیلندر به حجم ۱.۶ لیتر و با تنفس طبیعی نیرو میگیرد که توان خروجی آن معادل ۱۲۰ اسب بخار و گشتاور تولیدی آن برابر با ۱۶۰ نیوتن متر است. نیروی حاصل از این پیشرانه بهوسیله یک جعبهدنده ۴ سرعته اتوماتیک به چرخهای جلوی آن منتقل میگردد. شتاب اعلام شده برای این خودرو، از صفر تا صد معادل ۱۱.۵ ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز معادل ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است.
جمعبندی نهایی
در پایان همه اینها، کراس اوور فرانسوی تصویر شایسته ای را از برند خود عرضه نمود، تا آن حد که این خودرو را در سطح رقیب ژاپنیاش نیسان JUKE ارتقاء داد. اینکه شما خودروی فرانسوی و یا همتای ژاپنیاش را برگزینید، یک انتخاب شخصی است و به ذوق و سلیقهتان بستگی دارد ولی این را منصفانه باید گفت که خودروی فرانسوی عقبتر و یا پشت سر رقیب ژاپنی خود نیست (به لحاظ عملکرد).
کابین راحت و کاربردی
نکته منفی این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»
طراحی پرسشبرانگیز بدنه
مشخصات فنی
حجم موتور: ۱۵۹۸ سی سی
توان: ۱۲۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۱۶۰ نیوتن متر در ۴۲۵۰ دور در دقیقه
گیربکس: ۴ دنده اتوماتیک
شتاب صفر تا صد: ۱۱.۵ ثانیه
حداکثر سرعت: ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت (در برخی منابع ۱۹۶ کیلومتر هم ذکر شده است)
سیستم تعلیق جلو: مستقل، مک فرسون استرات
سیستم تعلیق عقب: غیر مستقل، بازوهای انعطافپذیر
مصرف ترکیبی در هر صد کیلومتر: ۷.۴ لیتر
استاندارد آلایندگی: یورو ۵
طول /عرض/ ارتفاع:۴۱۵۹/۱۷۴۰/۱۵۵۶ میلیمتر
فاصله بین دو محور جلو و عقب:۲۵۳۸ میلیمتر
گنجایش محل بار: ۳۶۰ لیتر
حجم باک: ۵۳ لیتر
وزن:۱۱۸۰ کیلوگرم
5 ستاره ایمنی از موسسه EURONCAP اروپا
نسخههای اروپایی این خودرو بهطور استاندارد از ۶ عدد ایربگ برخوردارند.
4 عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو، جانبی) – نمونه عرضه شده در امارات
سیستم ضد بلوکه ترمز ABS
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
سیستم کنترل پایداری DSC
سیستم کنترل کشش TCS
سقف پانوراما
سیستم هوشمند ورود بدون کلید
سیستم تثبیت کننده سرعت (کروز کنترل) بر روی فرمان
سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + MP3 + پورت USB + IPOD + اتصالات بلوتوث
6 عدد بلندگو
فرمان برقی
سنسور پارک عقب
سیستم ناوبری (NAVIGATION)
صفحه نمایشگر لمسی به سایز ۷ اینچی
تهویه مطبوع اتوماتیک
شیشه عقب ضد بخار
لامپهای مه شکن جلو و عقب
سنسور باران
اسپویلر عقب
پوشش چرمی فرمان
آینههای برقی به همراه گرمکن
و…. قیمت
در ایران: هنوز بهطور دقیق مشخص نیست ولی ارقامی بین ۸۰ الی ۹۰ میلیون تومان برای این خودرو ذکر شده است.
در امارات: ۷۶,۰۰۰ الی ۸۱,۰۰۰ درهم
علی
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴دوستانی که این ماشین رو از لحاظ قدرت با ماشین های کره ای و بقیه شاسی بلند ها مقایسه میکنن و میگن قدرت و اسب بخارش کمه اینو هم مد نظر داشته باشن که مثلا ماشینی مثل اسپورتج که 182 اسب بخار قدرت داره مصرفش صدی 13 هست اما این ماشین صدی 7.5 میسوزونه و الان بیشتر کشورهای خودرو ساز دارن میرن به سمتی که ماشین کم مصرف تولید کنن و از جهتی دیگه فرض بذاریم این ماشین قدرتش مثل اسپورتج باشه وقتی جاده ی درست و حسابی نیست و کلی محدودیت رانندگی هست اون قدرت اضافی به چه درد میخوره؟ غیر این که فقط بنزین خور میشه و هفته ای 1بک باید بزنی؟
من نمیخام این ماشینو تایید کنم ولی در حد خودش ماشین خوبیه و این کم مصرف بودنش واقعا یه مزیت محسوب میشه البته تا زمانی که ایرن خودرو دست نبره توش!
مهمان
۲۵ خرداد ۱۳۹۴علی آقا شما اگه دنبال مصرف کم هستید برید رنو کپچر بگیرید
حبیب
۹ بهمن ۱۳۹۴شما فکر میکنید قدرت بیشتر یعنی سرعت بیشتر پس باید اضافیش رو دور ریخت این نگاه غیر فنی است .
interceptor
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴محصولات فرانسوی واقعا با کیفیت، با قیمت مناسب،ایمن ، شیک و کم مصرف هستن و با سلیقه ایرانی سازگارن، حیف از سیاست فرانسه اصلن خوشم نمیاد و نمونه یه کشور بی تعهده، این همه نفع از همکاریش با ایران برده هی لگد می زنه که چنتا جنگنده به قطر و عربستان بفروشه، اولاند فقط توسعه صنعت نظامیش براش مهمه و بس، امیدوارم با تولید مجدد خودروهایی مث 2008 و 301 و بعدن…RCZ ! و رقابتی شدن بازار ایران با ورود خودروهای آمریکایی و کاهش حق گمرکی هم مردم ایران خودروهای با کیفیتی کعه در شان شون هست سوار بشن و هم این تفکر فرانسوی ها عوش بشه
adel
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ماشین زیبایی هست
اگر وارد ایران بشه بعید می دونم دوستان بذارن با قیمت 80-90 تومان به فروش برسه چون همین الانشم ماشین های چینی با حدوداین قیمت در بازار ایران وجود داره…
خریدار خودرو با کیفیت
۲ آذر ۱۳۹۴خب باید همین قیمت باشه.حداقل 85 میلیون.در واقع اگر بیشتر از این قیمت باشه گرانه.با پول دستمزد و مونتاژ و خود خودرو حدودا باید 85-92 باشه.اگه یه نگاهی به قیمت ها بندازی میفهمی
Arvin
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴احتمالا با این قیمت کلی از آپشن هاشو کم میکنن.
امیر
۳ تیر ۱۳۹۴شک نکن
سیروس
۸ آذر ۱۳۹۴دقیقا اگه بتونن صندلی هاشم برمیدارن پیت حلبی میزارن !!
Moein
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴سلام
من فقط یه چیز میگم
چند سال پیش وقتی تیبا هم اول های ورودش بود همه می گفتن چه قدر بد شکله متورش ضعیفه و … الان مردم همیشه در صحنه دوتا دوتا سفارش میدن
الان میگن این بده بعد از یک مدت همه می رن می خرن
اصلا کاری به بدی یا خوبیش ندارم
حالا نیگاه کنین کی گفتم.
AMIR
۲۴ خرداد ۱۳۹۴الان لیفانX60و جیلی و جک S5 قیمت بیشتر از این خودرو زیبا و هوشمند فرانسوی دارند.
اگه این خودرو بیاد کم کمش 160 میلیون بالاست.
مرتضی
۹ بهمن ۱۳۹۴سلام و ادب
خوب معلومه که شما خیلی فنی نیستید. این ماشین تک دیفرانسیل هست و قیمت 160 میلیون برای جفت دیفرانسیل های به مراتب بهتر از پژو 2008مثل ix33 و یا اسپورتیج هستش. پژو 2008 البته به نظر من بین 90 تا 100 میلیون عرضه خواهد شد
علی
۱۹ بهمن ۱۳۹۴ix33 or ix35؟
عبدالله
۱۴ تیر ۱۳۹۴اگر شرکت ایران خودرو به جای محصولات سی سال قبل پژو محصولات تویوتا و فورد و فولکس واگن را مونتاژ و تحویل ملت می داد و محصولات روز پژو مثل دیگر شرکتهای خارجی مستقیم از کشور مبداء وارد ایران می شد همین دوستانی که به خودروهای فرانسه و پژو بد و بیراه می گفتند الان کاملا وضعیت برعکس بود و به تویوتا و فورد و فولکس واگن بد وبیراه می گفتند و از محصولات پژو فرانسه تعریف می کردند.
مطمئن باشید هر خودرویی که ایران خودرو مونتاژ کنه از هر شرکت خارجی باشه در مقایسه با خودروهای اروپایی و ژاپنی و آمریکایی حرفی برای گفتن ندارد.
ایران خودرو آرم پژو را روی 206 و 405 و پارس می زند در واقع به اعتبار این شرکتها در دید ملت ایران لطمه وارد می کند.
اگر دوستان عزیز به کشورهای اروپایی رفته باشند اکثر کشورهای اروپاییبه غیر از آلمان تمامی خودروهای نقیله عمومی مثل تاکسی و آمبولانس و ماشین پلیس و … از خودروهای فرانسه به خصوص شرکت پژو استفاده می کنند آن هم به علت توانایی فنی بالا و استحکام و طول عمر بالا و مصرف کم سوخت و قیمت مناسب.
AMIR
۲۵ تیر ۱۳۹۴اگه بیادفولشو می خرم.
عالیه
==========ARASH==========
۲۲ مرداد ۱۳۹۴سام عزیز باز هم قلم شما مثال شمشیر آغشته به زهریست که بر فرق سر جهل فرود می آید
و من از شما سپاسگذارم سام عزیز متاسفانه احساسات در ما ایرانیها گاه به حدیست که عقل را ضایع میکند. و مدیران بی کفایت و بی اطلاع و نادان در مجموعه خودروسازی کشور که به جای تمرکز روی پیشرفت و جلب رضایت مردم به همین نقطه ضعف مردم دست میگذارند یعنی احساسات و با ایجاد شایعه سعی در رفع بی لیاقتیها خود دارند مگر فرانسه و پژو از م خواست روا تولید کنیم ارابه مرگ و زشتیهای فراوان دیگر…
مهدی
۲۱ آبان ۱۳۹۴تو این رده Crossover ها 2008 از چیزی واسه رقابت نداره:
Renault Captur
Honda HR-V
Mazda CX-3
Ford EcoSport
Chevrolet Trax
Holden Trax
Nissan Juke
Fiat Panda
Fiat 500X
Jeep Compass
Dacia Duster
Suzuki SX4
Skoda Yeti
MON
۵ بهمن ۱۳۹۴امروز خوندم قیمتو
50-60 زدن
عالیه این هزینه برا چنین ماشینی
کمه کم منصفانست به نسبت.
Shahin
۸ بهمن ۱۳۹۴ماشین خوبیه ولی آپشن هاش کمه
سیاوش
۸ بهمن ۱۳۹۴الان من میخوام ماکسیما 83 بخرم 55 میلیون اگر با قیمت 70 یا 80 وارد ایران بشه من دست نگه میدارم.
ماشین 11 سال قبل کجا ماشین صفر کجا.
تازه هر چند تو کلاس همم نیستن.
محمود
۸ بهمن ۱۳۹۴اگر ایران خودرو به همین منوال پیش برود و قیمت بالا روی محصولات جدیدش بگذارد حتما بازار داخل رااز دست می دهد مثل روند فعلی. چون اکثر ایرانی ها دوست دارن محصولات داخلی را استفاده کنند و خدمات پس از فروش هم را هم مد نظر دارند پس ایران خودرو نباید از بازار 80 میلیونی غافل بشه.
Shahin
۸ بهمن ۱۳۹۴چراغ هاش خیلی بده
رضا
۹ بهمن ۱۳۹۴دوستان این ماشین رو با اسپورتیج مقایسه نکنید چون اون دو دفرانسیل هست این توی 30 سانت برف گیر میکنه قدرتش کمه در حد ال نو هست گیربکس چهار ساعته هست یه ماشین بسیار معمولی بنا به ایراد کلیه پژو ها هم بعد دو سال باید دو دنبال تراشکار برای سرسیلندر باید بگردی که سوراخ شده و آب و روغن قاطی کرده
سعید
۱۹ بهمن ۱۳۹۴نه دوست عزیز ، تا وقتی ایران خودرو بومیش نکرده هیچ اتفاقی نمیافته ، اما باید ترسید از اون روزی که ایران خودرو بخواد قطعاتشو بومی کنه…
شاهين
۹ بهمن ۱۳۹۴از خصوصیات محصولات پژو که زیاد هم مربوط به تولید در ایران نیست سوزوندن سرسیلندر هست! من نمیدونم چرا به جای پژو نمیرن با کمپانی متعهدی مثل تویوتا قرارداد ببندن؟! البته یکی از دلایلش اینه که ژاپنی ها حاضر نیستن مثل فرانسویها برای سود و منفعت اعتبارشون رو خراب کنن!
علیرضا
۱۷ بهمن ۱۳۹۴شاسی بلند تک دف فایده نداره
رضا
۱۷ بهمن ۱۳۹۴فکر کنم موتور 206 رو انداختن روش آخه خنده داره واسه ایرانی ها که همه عشق سرعت و قدرت هستند کراس اوری با قدرت 206 سوارشن
امین
۱۸ بهمن ۱۳۹۴تو دو جمله میتونم پژو و ایران خودرو رو توصیف کنم
پژو بنجل فروش اروپا
ایران خودرو بنجل خر آسیا
محمد
۱۸ بهمن ۱۳۹۴انشاالله ک نیاد
یا اگرم اومد خریداری نداشته باشه
اخه تا کی اونا انتخاب میکنن و ما باید اونو بخریم
خودشون چند مدل انتخاب میکنن از ی شرکت ک بتونن سود خوبی ببرن ک ما مجبور بشیم یکیشونو انتخاب کنیم
تازشم قطعا ی مدت بعدش وانتشو نزنن ( :
این همه ماشین خوب تو این رنج
میلاد
۱۸ بهمن ۱۳۹۴نه عزیزان 77 میلیونه این مدل پژو 208 هم 68 میلیونه و پژو 301 ،58 ولی اینا خیلی ضعیفن موترشون قدرت کافی نداره به نظرم این دو مدل دیگه واسشون این موتور 1600 خوبه ولی مدل 2008 واسش خیلی ضعیف میشه
کیوان
۱۸ بهمن ۱۳۹۴سلام.من پلاک منطقه آزادیشو از نزدیک دیدم .ماشین بسیار خشگل و خوشیپی هستش.ولی این قیمت نمی ارزه.پلاک منطقه آزادیش هول هوش چهلو پنج تومنه
Aryan_vh
۱۹ بهمن ۱۳۹۴به نظر من این خودرو از این خودرو های چینی که به ایران وارد میشه خیلی بهتره
senatorrr
۲۰ بهمن ۱۳۹۴امیدواریم مسئولین با وارد کردن این خودرو و فروش ان با حداقل قیمت موجبات از رده خارج شدن خوردرو های بی کیفیت چینی و ایرانی شوند…
اگه بتونیم پایگاه مطمئنی واسه تولیدات کشورهای اروپایی و آمریکایی در آسیا باشیم در چند سال آینده میتونیم مثل چین مرکز تولیدی واسه کشورای اروپایی و آمریکایی باشیم. هم باعث کاهش نرخ بیکاری میشه، هم نخبه ها فراری نمیشن و هم تولید غیر نفتی ملاک بستن بودجه میشه و پول نفت میشه واسه رفاه عمومی جامعه … زنده باد ایران …
senatorrr
۲۰ بهمن ۱۳۹۴امیدوارم لااقل هر 5 سال یکبار مدل به روزش رو تولید کنن … الان مدل 2016 دارن میدن، دوستان مدل2015 میخوان مونتاژ کنن!!!
Sara
۲۳ بهمن ۱۳۹۴با توجه به درآمداکثریت مردم همین 80 ملیون هم پول کمی نیست و تولید داخل نباید از نظر قیمت برای قشر خاصی باشه
شهران
۲۴ بهمن ۱۳۹۴برا 2008 به نظر میاد با این موتور و گیربکس عمر بالایی نداشته باشه.مخصوصا تو ترافیک و شیب های تندی که تو تهران داریم.احتمالا تو مناطق گرمسیری هم کولرش کم میاره. تو برفم که این شاسی بلند ، تک دیفرانسیله ، می شه پیکان ، می مونه مناطق مرطوب که دوستان نظر بدن.ولی بااین قیمتمیگن طرف شاسی بلند سوار شده.
وحید مهربان
۲۷ بهمن ۱۳۹۴با سلام و احترام
ما ایرانی ها کلا در صنعت تولید بسیار بد هستیم. وگرنه چهل و اندی ساله ایران خودرو مون داره ماشین تولید میکنه. یعنی هنوز نمی تونیم یه خوردو خودمون بصورت صد در صد تولید کنیم. چه برسه به مونتاژ
هیوندا رو ببین بعد چهل سال کجاست ما هنوز کجاییم. تا باشه همینه فقط در اختلاص و دزدی از کار نمره مون بیسته
amir
۳ اسفند ۱۳۹۴دوستان با هر کی میخاد شرط میبندم اینا سیستم esp,کنترل پایداری.و سیستم eba ترمز اضطراری که با رادار کار میکنه.و سیستم ضد کشش.tcs رو همچنین آپشنای دیگرو حذف میکنن .دقیقا مثل سایپا که تو سراتو این کارو انجام داد تعداد ایربگاشم کم میکنن.خجالت نکشن ترمزای عقبشم کاسه ای میکنن تا نصف به نصف سود کنن تازه هفتا دو پنج تومنم بدن بازم نصفش سوده