چند وقتی است که دامنه گلایه و انتقادات از یکی از خودروسازان اروپایی – که همهمان کمابیش با آن آشناییم – بالا گرفته و به بحثهایی داغی هم در بین محافل و مطبوعات و نیز آحاد جامعه دامن زده است. جالب هم اینجاست که چه افراد درگیر در ماجرا و چه آنانی که از دور دستی بر آتش دارند، انگشت اتهام را به سمت خودروساز اروپایی نشانه رفته و تنها او را مقصر و یا سببساز روند نابهنجاری میدانند که در فلان شرکت داخلی جریان دارد و… اما کمتر کسی در این میان از خود پرسیده است که، چرا این عملکرد ناصواب بیش از همه در فلان مجموعه ایرانی است که ظهور و بروز یافته و چرا مشابه چنین روندی را در شرکای چینی، برزیلی و…. همین کمپانی (اروپایی) شاهد نبوده و یا کمتر شاهدیم؟ چرا محصولات از رده خارج این کمپانی در این کشورها تولید نشده و یا در صورت تولید، در مقیاس کمتری عرضه میگردند و از همه مهمتر اینکه به چه سبب کیفیت خودروهای مونتاژ شده در آن ممالک (بهمراتب) بهتر از نمونههایی است که در ایران مونتاژ میشود؟
ممکن است که بیشتر اشخاص این وضعیت را ناشی از تحریمهای ظالمانه و ناجوانمردانه غرب بدانند که اتفاقاً از چهار سال پیش بدین سوی، تشدید هم شده است اما چنانچه نیک بنگریم این امر را درمییابیم که حال و روز خودروسازی مان پیش از این مقوله هم چندان تعریفی نداشته است و ناکارآمدی از خصیصههای بارز آن بوده است. گواه این مدعا نیز، تولید انبوه خودروهای از رده خارج و کم کیفیت و صدالبته گرانی بود که آه و فغان مشتریان را به عرش رسانیده بود، البته بعد از اعمال تحریمها ابعاد این ناکارآمدی دامنه وسیعتری یافت و بیش از پیش فزونی گرفت.
خلاصه بررسی
کل امتیاز این خودرو:۳ از ۵
این خودرو جانشین فرانسوی نیسان JUKE محسوب میگردد.
اگر شما تاکنون قادر شدهاید که از یک برند، که در عرف بکسلکننده بودن معروف است، رمزگشایی نمایید؛ احتمالاً محتوای آنچه را که در این متن – در مورد این کراس اوور فرانسوی- درج شده را درک خواهید نمود. خودرویی که بخشهای زیادی از آن با هم خانوادهاش پژو ۲۰۸ مشترک میباشد، طراحی این خودرو تنها یک بخش از این مسئله را بازتاب میدهد.
در داخل، طرح صاف و افقی داشبورد، این حس را که در کابینی جادارتر جای گرفتهاید تقویت میکند. کابین این خودرو با پوششی از چرم آراسته شده و تریم مشکی پیانو و یک صفحه نمایشگر اطلاعات (برجسته) در آن خودنمایی میکنند. البته اینها تنها موارد ناشی از طراحی این کابین نیستند، بلکه این کابین از فضایی کافی برای سرنشینان جلو و عقب خود برخوردار است که همین امر تضمینکننده یک محیط راحت و کاربردی در آن میباشد.
نکته کلیدی که در پژو ۲۰۰۸ به چشم میآید راحتی این خودروست و این امر با نوآوریهایی که در کابین آن صورت گرفته کاملاً مشهود است؛ از جمله این موارد هم میتوان به موقعیت مناسب راننده در پشت فرمان و نیز دسترسی آسان او به ابزار و ادوات موجود در داشبورد اشاره نمود و یا وجود یک صفحه نمایشگر لمسی در بخش میانی کنسول، که به شما این امکان را میدهد که به راحتی به اطلاعات موجود در آن دسترسی یابید بدون آنکه حواستان از آنچه در پیشرویتان ست، پرت شود.
این خودرو از یک پیشرانه ۴ سیلندر به حجم ۱.۶ لیتر و با تنفس طبیعی نیرو میگیرد که توان خروجی آن معادل ۱۲۰ اسب بخار و گشتاور تولیدی آن برابر با ۱۶۰ نیوتن متر است. نیروی حاصل از این پیشرانه بهوسیله یک جعبهدنده ۴ سرعته اتوماتیک به چرخهای جلوی آن منتقل میگردد. شتاب اعلام شده برای این خودرو، از صفر تا صد معادل ۱۱.۵ ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز معادل ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است.
جمعبندی نهایی
در پایان همه اینها، کراس اوور فرانسوی تصویر شایسته ای را از برند خود عرضه نمود، تا آن حد که این خودرو را در سطح رقیب ژاپنیاش نیسان JUKE ارتقاء داد. اینکه شما خودروی فرانسوی و یا همتای ژاپنیاش را برگزینید، یک انتخاب شخصی است و به ذوق و سلیقهتان بستگی دارد ولی این را منصفانه باید گفت که خودروی فرانسوی عقبتر و یا پشت سر رقیب ژاپنی خود نیست (به لحاظ عملکرد).
کابین راحت و کاربردی
نکته منفی این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»
طراحی پرسشبرانگیز بدنه
مشخصات فنی
حجم موتور: ۱۵۹۸ سی سی
توان: ۱۲۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۱۶۰ نیوتن متر در ۴۲۵۰ دور در دقیقه
گیربکس: ۴ دنده اتوماتیک
شتاب صفر تا صد: ۱۱.۵ ثانیه
حداکثر سرعت: ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت (در برخی منابع ۱۹۶ کیلومتر هم ذکر شده است)
سیستم تعلیق جلو: مستقل، مک فرسون استرات
سیستم تعلیق عقب: غیر مستقل، بازوهای انعطافپذیر
مصرف ترکیبی در هر صد کیلومتر: ۷.۴ لیتر
استاندارد آلایندگی: یورو ۵
طول /عرض/ ارتفاع:۴۱۵۹/۱۷۴۰/۱۵۵۶ میلیمتر
فاصله بین دو محور جلو و عقب:۲۵۳۸ میلیمتر
گنجایش محل بار: ۳۶۰ لیتر
حجم باک: ۵۳ لیتر
وزن:۱۱۸۰ کیلوگرم
5 ستاره ایمنی از موسسه EURONCAP اروپا
نسخههای اروپایی این خودرو بهطور استاندارد از ۶ عدد ایربگ برخوردارند.
4 عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو، جانبی) – نمونه عرضه شده در امارات
سیستم ضد بلوکه ترمز ABS
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
سیستم کنترل پایداری DSC
سیستم کنترل کشش TCS
سقف پانوراما
سیستم هوشمند ورود بدون کلید
سیستم تثبیت کننده سرعت (کروز کنترل) بر روی فرمان
سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + MP3 + پورت USB + IPOD + اتصالات بلوتوث
6 عدد بلندگو
فرمان برقی
سنسور پارک عقب
سیستم ناوبری (NAVIGATION)
صفحه نمایشگر لمسی به سایز ۷ اینچی
تهویه مطبوع اتوماتیک
شیشه عقب ضد بخار
لامپهای مه شکن جلو و عقب
سنسور باران
اسپویلر عقب
پوشش چرمی فرمان
آینههای برقی به همراه گرمکن
و…. قیمت
در ایران: هنوز بهطور دقیق مشخص نیست ولی ارقامی بین ۸۰ الی ۹۰ میلیون تومان برای این خودرو ذکر شده است.
در امارات: ۷۶,۰۰۰ الی ۸۱,۰۰۰ درهم
عباس
۳ اسفند ۱۳۹۴فکرمیکنم ماشینهای فرانسوی درکشورطرفداران زیادی خواهدداشت درصورتی که درداخل ایران مونتاژنشودیااگرهم مونتاژشدحداقل با حیثییت سازنده آن بازی نشود زیرادراصل باحیثییت خودمان بازی شده است
مهدی
۲۰ خرداد ۱۳۹۵این سایت خودروسازی دانگ فنگ هست همه اینا رو از چین میارن بعد میگن طی قرار داری با فرانسه امضاع شد H30 301 208 2008 508 http://www.dfmc.com.cn/product/CarsList_en.aspx?infoclass=C02
جزییات بیشتر : قیمت و مشخصات پژو ۲۰۰۸ و پژو ۳۰۱ + عکس
منتقد
۳۱ مرداد ۱۳۹۵اصن ی جوری مطمِین حرف میزنه انگاری خودش رفته چین و با چشای خودش دیده
مهدی
۱ شهریور ۱۳۹۵شما برو یکم سرچ کن ببین 2008 ساخت کجاست . بدنه ماشین هم بعد از سرعت 80 شروع به لرزش میکنه و مثل اکثر پژو بدنه بعد از یه مدت به صدا در میاد کلا پژو به زور فروش در فرانسه چین ارژانتین استرالیا زنده هست
سیاوش
۲ شهریور ۱۳۹۵دوست عزیز به شما ضمانت 100% میدهم. از 206 به بعد تمامی محصولات پژو با همکاری دنگو فنگ میباشد. 206 اولین نمونه همکاری مشترک این دو خودرو ساز بوده. تمامی لوازمی که به صورت CKD در ایران خودرو از پالت بازگشایی شده تماما چینی میباشد. هرکسی بر خلاف این ادعا مدرکی دارد اراعه بدهد.
بنده کارت ورود به کارخانه با سطح دسترسی 3 دارم. میتوانم از صحبت ها در صورت نیاز عکس گرفته با مدرک اراعه بدهم.
ایرانیان عزیز به هیچ وجه به ایرانخودرو اعتماد نکنید. از خرید این محصولات خودداری کنید. این صنعت خیانت به این مملک را پیشه خویش کرده است.
نادری
۴ شهریور ۱۳۹۵آقا ایشون درست میگن
برید به آدرسی که گفتن همه چیز واضح و روشنه
بخدا یه محصول اصیل چینی مثل جیلی آدم بخره شرف داره به اینکه یه چیزی بخری که معلوم نیس کجا تولید شده و چه اصالتی داره
قشنگ با اسم پژو میخوان بازار رو قبضه کنن و کیه که ندونه بدترین خاطرات ایرانی ها بعد پراید از همین پژو بوده…
میلاد
۱۴ اسفند ۱۳۹۴این واقعا ماشینه؟ واسه ایران اینطوریه دیگه
ماشینای مثل این موتورشون از 2800 به بالاست این 1600 موتور tu5.
ما پژو پارس داریم این موتوره که هنوزم واسش سخته بکشه اصل استاندارد این موتور واسه 206 ساخته شده که سبکه . ولی ایران توی هر چیزی دستکاری میکنه
جواد
۶ مرداد ۱۳۹۵داداش من الان خودرو های روز با حجم کم ساخته میشن واسه مصرف کمتر .مثلا پژو 208 با موتور 1200 سی سی قدرت 87 اسب تولید میکنه و امکانلت فوق العاده ای داره و ماشینای تولید ایران رو نقطه میکنه .چون 210 واقعی میره .همین خودرو صدی 4 لیتر بنزین میخوره .به سایت آپارات سر بزن و Peugeot. رو سرچ کن و فیلماشو ببین .بعد نظر بده .متاسفانه ایرانیا فک میکنن پژو همین 405 و پارس و لگنای ایرانخودرو هست .همین ایران خودرو رید تو شرکت فرانسه دیگه .اونوقت میای با موتو tu5 مقایسه میکنی .tu5 رو گاری ببندی تو سربالایی میمونه .خواهشا به پژو توهین نکنید .برین تحقیق کنین بعد بیاین نظر بدین
میثم
۱۵ اسفند ۱۳۹۴ای وای بازم گیربکس 4 سرعته مزخرف پژو (al4) … اقا از الان بگم این گیربکس خیلی بی کیفیت و بد کار و جز دکه زدن و خرج و اسیب به ماشین چیزی نداره . دنده معمولی نمیاد ؟
پدرام
۷ فروردین ۱۳۹۵پژو هم انگار قسم خورده موتور بالای 1800 نزاره رو ماشیناش…اخه suv چجوری با موتور 1600 میتونه مانور بده؟؟؟ رو پژو پارس هم ضعیفه..چه برسه به این..
جواد
۶ مرداد ۱۳۹۵داداش من .برو سرچ کن تو گوگل آپارات برو تو سایت سرچ کن Peugeot rcz .این ماشین حجم 1600 داره با قدرت 270 اسب .جنسیس رو پودر میکنه .آخه چرا فنی نمیفهمی نظر میدی .داداش دو توربو اطرافش داره .الان شرکت فورد هم با پژو و سیتروئن دارن کار میکنن .میتونی فیلمای پژو رو تو سایت آپارات سرچ کنی .فقط پژو انگلیسی سرچ کن Peugeot
رستم
۷ مهر ۱۳۹۵فعلا ” که در این مطلب ذکر شده تنفس ماشین طبیعی هست، پس خبری از توربو روی این ماشین نیست!
ناشناس
۱۰ فروردین ۱۳۹۵با توجه به قیمتش استقبال خوبی ازش نمیشه چون درصد بیشتر مردم قدرت خرید ندارن
احمد
۳۰ مرداد ۱۳۹۵سلام عزیز همین که تو این رنج قیمت چینی نیست خودش میترکونه
خداییش از جک اس 5 و لیفان بهتر نیست ؟
داری با 80 م ماشین فرانسوی سوار میشی
درسته شاید اسب بخارش از جک کمتر باشه
شاید گیربکسش 4 دندس
ولی خدایی بهتره
فقط خدا کنه قیمتشو زیاد زیاد نکنن
دوستانیم که یه مقدار بیشتر توانایی خرید دارن
یه جیلی جدید داره میاد به نام بویو یا nl-3
اونم خیلی گزینه خوبیه
تماما ولوو تقریبا با ارم جیلی :)
که بم خودرو میاره
با قیمت حدود 100 م
اپشن های باورنکردنی داره و
قابل مقایسه با بقیه چینی ها نیست
رستم
۷ مهر ۱۳۹۵جک اس ۵ روی کاغذ از این خودرو بهتره، بعد بعضیا این خودرو رو ندیده براحتی با خودرویی که محبوب تو بازار کشور مقایسه میکنن!
رنو کپچر با قیمتی بالای ۱۰۰ میلیون در دسترس مشتریان هست پس پژو ۲۰۰۸ هم همون حدودا احتمالا قیمت گذاری خواهد شد!
حامد
۱۲ فروردین ۱۳۹۵این ماشین هم کلاس نیسان جوکه و رنو کپچر موجود در بازار هست. حجم موتور تو کراس اوورها کمتر از ۲۰۰۰ سی سیه ولی از قدرت معقولى براى کاربرى خاص این کلاس برخورداره. در آینده بازار این خودروها داغ و داغتر خواهد شد ، اون هم بخاطر پارامترهایى چون مصرف سوخت و ارتفاع شاسى و حجم اتاق؛ ولى تلاش هر برند براى رقابت در این بازار دال بر کیفیت و موفقیت نیست؛
روزگار به کام
سعید
۲۱ فروردین ۱۳۹۵این کراس اوور جدید دقیقا هم سایز پژو 206 هستش که قد بلند شده – من از نزدیک دیدمش و درمقایسه با نمونه های موجود داخلی میشه گفت که یه کمی از رنو کپچر و نیسان قشقایی کوچکتر هستش – در کل مشکل همه پژو ها اینه که فضای ردیف دوم مثل پژو 206 خیلی کوچیکه و یه فرد قد بلند نمیتونه توش بشیننه – پژو هم که برندی گرونتر از رنو هست و حتما روی رنج 90 میلیون ارائه میشه – موتور 1600 پژو هم که همون بلوک سیلندر 206 خودمونه به سیستم برق و انژکتور جدید مجهز شده .
mahdi
۲۶ فروردین ۱۳۹۵عزیز من…
چیزی که این ماشین تو اون نکته قوت داره حجم داخلشه که خیلی بزرگه و راحت میتونن 3 نفر پشت بشینن
داود
۲۹ فروردین ۱۳۹۵گفتن 77 تومن ولی بعید میدونم . تویوتا یاریس که معادل تازه 208 هست 115 تومن پولشه اونوقت چطور ممکنه 208 رو 65 تومن و اینو 77 تومن بدن .
وحید
۳۰ فروردین ۱۳۹۵و حتما وانت این رو هم بزنن حیفه این کار نکنیم اخه فرانسوی ها بلد نیستن
پوریا
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵موتوری که ایرانخودرو روی این ماشین نصب کرده همان tu5 هست وگیربکسش ژاپنی asine ابعادش هم در حد 206SD . اصلا خودروی suv محسوب نمیشه همین موتور وگیربکس روی H30 کراس محصول جدید ایرانخودرو نصب شده.
محمد
۱ خرداد ۱۳۹۵S5چینی خیلی بهتر از اینه
Mahdi
۱۷ تیر ۱۳۹۵میگن این ماشین تو چین و انگلیس و آلمان و امارات استقبال خیلی خوبی شده و خیلی راضین
Mahdi
۶ شهریور ۱۳۹۵اصلا
مجتبی افضلی
۱ خرداد ۱۳۹۵چرا تو ایران سیستم هوشمند بدون سوئیچ تولید نمیشه در حالی که سانگ یانگ در این کلاس سیستم هوشمند بدون سوئیچ تولید میکنه انگار که ایران خودرو سالها عقب است.قیمتشون هم فرقی نداره.
پیمان
۶ خرداد ۱۳۹۵بین ۸۰ تا ۹۰ تومن….یعنی بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ تومن!!!
محمد
۲۱ خرداد ۱۳۹۵به نظر من رنو کپچر از این بهتره فقط تنها فرقی که داره اینه که این 2008سانروف داره کپچر نداره تازه اون با کلید استارت است ولی این سویچ میخواد 4دنده اتومات هم است ولی اون 5دنده اتومات است با تشکر
رسول
۲۲ خرداد ۱۳۹۵در حال حاضر صنعت خودرو سازی دنیا داره میره به سمت خودروهای الکتریکی و هیبریدی و لااقل توربو شارژ . فکر نمی کنم از این مدل استقبال چندانی بشه بخاطر ضعف قدرت و گشتاور موتورش
شاهین
۲۸ خرداد ۱۳۹۵این ماشین تو عکس شاسی بلنده بعدا نبینی اندازه 206 هستش یه کم جمع و جور تر
فرید
۲ تیر ۱۳۹۵منتظر وانتش هستیم
احمد شربتیان
۶ تیر ۱۳۹۵اخه کارخونهای ماشین سازی ایران عادت کردن ی موتوری روی ماشین بزارن که جواب وزن خود ماشینو نمیده چه برسه سرنشین خلاصه هر روز باید تعمیرگاه باشی اخه اقایون مهندسین ی ذره اول فکر کنید بعد معامله کنید
علی
۶ تیر ۱۳۹۵80 تومن پول ماشین بدیم با این موتور. اگه بری گردنه زالیان یا گردنه حیران بعد از گردنه 5 تا سرنشین باید پیاده بشن ماشینو کول کنند. چون یا واشر سرسیلندر سوزونده یا یاتاقان زده. آخه موتور 1600 واسه این ماشین خنده دار نیست. خالیش هم بالا نمیره.
b
۱۲ تیر ۱۳۹۵من اس ۵ دارم هفتاد گرفتم خیلیم امکانتش از این بیشتره آخه چه خبره بااین قیمتا آدمای معقول میرن چینیشو میگیرن تازه خیلی بهترم هست
علی
۲۱ تیر ۱۳۹۵سلام
من توی منطقه ی ازاد سوار نیسان جوک شدم , موتور 1600 توربو روش نسب شده , ولی توی مشخصات ۲۰۰۸ موتور با تنفس طبیعی ذکر شده , که این ی نقطه ضعف نسبت به نیسان جوک محسوب میشه ,
نیسان جوک شتاب اولیه ی بسیار عالی داشت ولی پژو ۲۰۰۸ از این نظر ضعف داره
جواد
۶ مرداد ۱۳۹۵داداش پژو 2008 هم مدل داریم تا مدل .حتی گازوئیلی هم هست .مدل توربو دار هم داره .این فقط بنزینی هست و بدون توربو .خداییش صد شرف به این چینیای بازار می ارزه
رضا
۲۵ تیر ۱۳۹۵من اطلاعی از این اتومبیل ندارم
وقتی مراجعه می کنی انقدر اطلاعات مختلف و مغایر می بینی که گیج میشوی و نمی دانی چه کار کنی
شهرام
۳۱ تیر ۱۳۹۵قدرت موتورش خیلی کمه خریدار روپشیمون میکنه 1600برای این اطاق !!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟واقعاکه
کامران
۴ مرداد ۱۳۹۵این همه دروغ برای چی آخه ……اگه با این امکانات وارد بازار ایران بشه کی سراتو 75 میلیونی سایپا رو میخره
پس قیمتش بالاتر از این حرفا میشه شورای رقابت نمیذاره
پس سرانو شو به کی بفروشه
یه راه دیگه هم داره ….اینکه آپشن ها شو کم کنه
علی
۵ مرداد ۱۳۹۵سلام
من میترسم این موتور 1600 که قراره روی تمام ماشین های پژو توی ایران نسب بشه همون tu5 خودمون باشه و دوباره خودرو ساز ها سر ملت رو کلاه بگذارند
جواد
۶ مرداد ۱۳۹۵سلام .خدمت دوستان عرض کنم شرکت پژو هم اکنون ماشینایی رو با حجم کم و قدرت بالا تولید میکنه .به عنوان مثال پژو rcz hdi به همراه دو توربو با حجم 1600 (همون حجم tu5 ایران )قدرت 270 اسب داره .تو کیش هست .خواهش من از دوستان اینه که نسنجیده نظر ندن .پژو 508 رو تو اینترنت سرچ کنید الان تو اروپا داره جایگزین تویوتا کمری و هیوندا میشه برا تاکسی .چون کم مصرف تر ,کیفیت بهتر ,ارزونتر هست .فیلماش تو سایت آپارات هست بیاین ببینید .
علی
۲۱ مرداد ۱۳۹۵ایرانی ها قبل از ورود ایرانخودرو به وادی suv ها، شاسی بلند های قدرمتمندی از تویوتا،هیوندای،کیا و غیره تجربه کردن.پس اگه بگن یه شاسی بلند از پژو اومده با 120 اسب بخار خب مسلما قبول نمی کنن،چون این ماشین با تنفس طبیعی به احتمال زیاد سر گردنه ها می مونه! تصور کنید آیا این ماشین تو جاده می تونه (توسان) یا (راو 4) رو بگیره؟؟ نکته بعدی اینه که به نظر من تو ایران کراس اوور ها خیلی بین مردم جا باز نکردن،ای کاش یه مدل بزرگتر رو انتخاب می کردن
گرگاني
۲۱ شهریور ۱۳۹۵سلام من پژو با موتور TU5 دارم از لحاظ قدرت و سرعت و سوخت خیلی راضی هستم من در جاده کفی با یک سمن و پژو پارس کورس گذاشتم سرعت روی کیلومتر 200 هستش ولی شاید باور نکنید کیلومتر از 200 هم رد کرد ومطمئن هستم روی خودروی 2008 هم به خوبی جواب میده و مطمئنااز ام وی ام شاستی بلند وX60 چینی خیلی باید بهتر باشه
علی
۸ مهر ۱۳۹۵دیروز نمایشگاه تبریز دیدم کیفیت توش متوسط بود .ماشین راحتیه .امکانت خوبی داره ولی اصلا کراس اوور نیست .ارتفاش با ال نود برابره و حس همونو میده به نظرم نمیصرفه بخریدش قیمتش هم 78 الی 88 هستش .بنظرم byd s6 وام جی 360 ماشین های خیلی بهتری هستند
حامد
۹ مهر ۱۳۹۵یک سوزن به خودمون بزنیم
مدیران صنعت عاشق پژو هستند
رنو بهتره
ضمنا فولکس هم هست