پژو

فن‌آوری‌ هوای فشرده برای راندن خودرو در 208 هیبریدی

درحالی‌که با شنیدن نام تکنولوژی هیبریدی، ترکیبی از یک موتور الکتریکی و یک پیشرانه درون‌سوز به ذهن متبادر می‌شود، پژو راه‌حلی قدیمی اما خلاقانه را برگزیده است.

Peugeot 208 HYbrid Air 2L concept
Peugeot 208 HYbrid Air 2L concept
برای اولین بار در سال ۲۰۱۶، پژو یک مدل هیبرید ایر با کمک هوای فشرده را به بازار خواهد فرستاد. پژو ۲۰۸ هیبرید ایر (HYbrid Air 2L) کانسپت ماه آینده در نمایشگاه خودروی پاریس رونمایی می‌شود.
PSA Peugeot Citroën Hybrid Air powertrain 01
PSA Peugeot Citroën Hybrid Air powertrain
در نتیجه استفاده از مواد سبک‌وزنی چون انواع کامپوزیت فیبر کربن و آلومینیوم، وزن این خودرو ۱۰۰ کیلوگرم کمتر از مدل استاندارد است و به ۸۶۰ کیلوگرم رسیده است.
Peugeot 208 HYbrid Air 2L concept
Peugeot 208 HYbrid Air 2L concept
موتور استاندارد مورد استفاده یک موتور سه سیلندر ۱.۲ لیتری از سری ۸۲ اسبی است که با یک گیربکس ۵ سرعته دستی جفت می‌شود؛ اما نکته جالب این خودرو، پیشرانه کمکی آن است. یک مخزن هوای فشرده در زیر بدنه و یک مخزن کم‌فشار در نزدیکی محور عقب (به‌عنوان محفظه انبساط) قرار می‌گیرند. یک سیستم هیدرولیک با موتور و پمپ در قسمت پیشرانه موتور قرار می‌گیرد. وظیفه سیستم هیدرولیکی فوق ایجاد یک تعادل مناسب بین منابع انرژی و همچنین تأمین نیروی لازم برای سیستم تعویض دنده اتوماتیک می‌باشد. البته مشخص نیست که مجموع توان سیستم هوای فشرده و موتور بنزینی چقدر خواهد بود. مخزن هوای فشرده در طول حرکت به آرامی توسط موتور بنزینی شارژ می‌شود. پر شدن مخزن تنها ۱۰ ثانیه زمان لازم دارد. برای حرکت می‌توان تنها از موتور بنزینی، هوای فشرده و یا استفاده توأمان بهره گرفت. [jwplayer mediaid=”۸۷۴۶۱″] تلاش‌های پژو برای تولید خودروهای کم‌مصرف، به دلیل قوانینی است که دولت فرانسه وضع کرده که باید تا سال ۲۰۲۰ بتواند خودرویی با مصرف ۲ لیتر در صد کیلومتر را در بازار عرضه نماید. البته سیستم هیبریدی هوا از سال ۲۰۰۸ در حال توسعه است و سال ۲۰۱۶ به بازار تجاری راه می‌یابد. [دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. Saeed.shariati

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (475 ديدگاه)

    زیباییش که واقعا چشم نوازه
    برا پر کردن مخزن هم ده ثانیه عالیه
    ولی اینکه در آینده باید با پیشرانه های بنزینی خداحافظی کنیم آزارم میده

    1. Elring-aventador

      ۲۳ شهریور ۱۳۹۳
      سوابق: (329 ديدگاه)

      اقا ناراحت نباش اگه این سایپا هست و این ایرانخودرو
      نا صد سال دیگه هم ماشین هیبریدی تولید نمی کنن

      ولی قبول دارم که ماشین هیبریدی زیاد هیجان نداره
      ماشین باس بنزین بخوره عین چلنجر

      1. امیر

        ۲۳ شهریور ۱۳۹۳
        سوابق: (179 ديدگاه)

        تا صد سال دیگه ماشین هیبریدی تولید نمیکنن!؟؟؟
        زهی خیال باطل !

        1. Hooman

          ۲۴ شهریور ۱۳۹۳
          سوابق: (64 ديدگاه)

          به یاد باگی بادی خودمون افتاده یه ماشین اسباب بازی پلاستیکی بود که با باد راه میرفت یه سیلنر داشت که با ناسوس مخصوصش بادش میکردیم بعد که شلنگشو در میاوردیم حرکت میکرد خیلی قوی بود
          سعی کردم باهاش هلیکوپتر درست کنم ولی تک پیستون بود و نشد….

    2. انزو

      ۲۳ شهریور ۱۳۹۳
      سوابق: (365 ديدگاه)

      کجاش آزار دهندس؟ببین از کی کشورای جهان اول ب فکر اینن ک انرژی دیگری جز سوخت بنزین و گازوییل جایگزین کنن از انرژی خورشیدی گرفته تا برق و اینا.آلودگی کمتر محیط و همچنین مگه تا کی میشه نفت استخراج کرد از زمین.

  2. حسین

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اخر چه جوری با هوا کار میکنه؟

    1. حسين

      ۲۳ شهریور ۱۳۹۳
      سوابق: (1363 ديدگاه)

      درود. حسین جان،‌وقنی مخزن هوا توسط چرخش موتور بنزینی پر میشه،‌‌ آماده ی استفاده هست. حالا فرض کن میخوای با مخزن هوا حرکت کنی. پا رو میاری رو گاز و مخزن بوسیله یک پیستون که در انتهای مخزن قرار گرفته خالی میشه. به این ترتیب برعکس عملیات پر شدنش انجام میشه و چرخها حرکت میکنن. بعد موقع ترمز کردن،‌چرخش چرخها باعث پر شدن مجدد مخزن میشه. فیلمو ببینی متوجه میشی. اگه نشد دوباره توضیح میدم. فقط یکی بگه اون مخزن کم فشار برای چیه؟؟؟

      1. صادق

        ۲۳ شهریور ۱۳۹۳
        سوابق: (2117 ديدگاه)

        آقا این پمپ کم فشار، خیلی داره به مغزم فشار میاره

        اگه کسی طرز کارشو میدونه، لطفا مارو هم در جریان بذاره

  3. صادق

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (2117 ديدگاه)

    توی این دست ماشینا، قیافش خوبه

    رینگاشو هم دیدم، یاد رینگای سری i بی ام و افتادم

    قدرتش هم که خوبه

    تکنولوژی خیلی مبتکرانه ام هست، جالب بود

    1. حسين

      ۲۳ شهریور ۱۳۹۳
      سوابق: (1363 ديدگاه)

      دوستان فکر نکنن منظورم تقلیده ها!! این شباهت ها ناشی از تاثیر گذاری یک برند خوش نام روی سایر برندها در صنعته

  4. Ferrari

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (413 ديدگاه)

    من عاشق طبیعت و تکنولوژی های پاک هستم. ولی چرا نمیشه بنزین رو پاک و دوست دار طبیعت کرد. یا ماده ای شبیه ای بنزین ساخت. آخه من عاشق بوی بنزین در پمپ بنزینم و ماشین با انجینی که خوراکش بنزین باشه، یه چیز دیگه است. و به فرانسوی ها که به شخصه دوست شون ندارم تبریک می گم چون دارن پیشرفت زیادی در مصرف بهینه سوخت انجام میدن. قانون جدید فرانسه ها خیلی جالبه یعنی بوگاتی شیرون با قدرت بالای ۱۰۰۰ اسب بخار مصرفش فقط ۲ لیتر خواهد بود.

  5. bacheye yazd

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (201 ديدگاه)

    اگر اشتباه نکنم قبلا این سیستم رو جنرال موتورز معرفی کرده بود و قرار بود که روی کامیونت های شهری نصب بکنه. اما اینکه این سیستم روی خودروهای سواری و علی الخصوص هاچ بک کوچکی چون ۲۰۸ نصب شده خیلی جالبه. امیدوارم که این سیستم هر چه سریعتر فراگیر بشه. چون دیگه مشکلات ناشی از باتریها در سیستم های هیبریدی الکتریکی از قبیل وزن سنگین و هزینه زیاد و عمر کوتاه رو نخواهد داشت. به امید اون روز.
    سپاسگزارم

  6. Elring-aventador

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (329 ديدگاه)

    طراحیش در سبک خودش خوبه یا می شه گفت عالیه
    ولی از موتور سه سیلندرش خیلی قدرت کمی بیرون میاد موتور های سه سیلندر نیسان تا سه چهار برابر این قدرت دارند .

    ولی مبتکرانس

  7. just 323

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (74 ديدگاه)

    خیلی جالب بود ….

  8. میلاد

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (220 ديدگاه)

    ماشین سنگین که سیستم ترمزش بادی هست رو معمولا از مخزن بادش واسه باد کردن لاستیکاش (معمولا وقتی پنچره) استفاده می کنند.
    داشتم به یه همچین چیزی توی این پژو هم فکر می کردم. :mrgreen:

  9. امید

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (1320 ديدگاه)

    باید چیز خوبی باشه

  10. توفیقی

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (1120 ديدگاه)

    چقدر فناوری هی ماشین رو الکی شلوغ میکنن

  11. توفیقی

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (1120 ديدگاه)

    پژو هم افتاده رو خط!!!!!!!!

  12. توفیقی

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (1120 ديدگاه)

    ماشین جم وجوری هست.یکم خوشم اومد ازش

  13. توفیقی

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (1120 ديدگاه)

    امیدوارم موفق و موید شه.

  14. datsun

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (3954 ديدگاه)

    واقا جالبه دولت فرانسه هنوز بهشون نگفته اینا خودرهای با مصرف دو لیتر ارائه میدن ایران خودرو وسایپا هم پلیس ودولت چند سال دنبالشون بود تا کیسه هوای که هیچ وقت درست عمل نمیکنه نصب کنن

  15. datsun

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (3954 ديدگاه)

    طراحی خوبی داره

  16. حسين

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (1363 ديدگاه)

    درود. من این تکنولوژی رو توی ماشینای خدمات شهرداری مثل ماشینای نظافت و اینا دیده بودم. قرار بود روی خودروهای سواری هم بیاد. منتظرش بودم،‌خیلی خوب و جالبه

  17. lion

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (256 ديدگاه)

    سلام.

    حالا اگه همین تکنولوژی ها رو بنز یا بی ام و و یا … می زدن،بعضی ها می گفتن عجب تکنولوژی.
    یک ذره واقع بین باشید.

  18. مجید

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (71 ديدگاه)

    پژو عالی داره عمل میکنه. طراحی های جدیدشم فوق العادس

  19. Ahmad..F12

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (2536 ديدگاه)

    پژو پیشگام بوده توی مصرف سوخت و ابتکارای خاص

  20. مجید

    ۱۱ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام آقایون خسته نباشید
    من خودم یه مدل پیشرفته تراز این موتور خودرو رو ساخته ام
    ولی هزینه طرح اصلی رو ندارم
    لطفا راهنمایی کنید چطور می تونم با شرکت سیتروئن ارتباط برقرار کنم؟
    سپاس فراوانم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا