سام کاویانی: همانطور که شما عزیزان بهتر آگاهید، اخیراً شرکت پژو به تقلید از همقطار وطنیاش رنو، اقدام به تأسیس شرکت مشترکی با شرکای ایرانی خود نموده است. این شرکت جدیدالتأسیس ایکاپ (IKAP) نام دارد و برنامه آتی آن، تولید سه مدل از خودروهای پژو با شمارگان ۲۰۸،۲۰۰۸ و ۳۰۱ است. شاید در میان این سه محصول، پژو ۳۰۱ را تا حدی بتوان از مابقی آنها مهمتر و شاخصتر دانست. دلایل این امر هم به شرح ذیل است:
الف – پژو ۳۰۱ خودرویی سدان یا بهاصطلاح صندوقدار و خانوادگی است و همین موضوع بهظاهر پیشپاافتاده میتواند جایگاه آن را در بین آحاد هموطنان بالاتر هم ببرد؛ زیرا که در شرایطی برابر، عمده مشتریان ایرانی نسخهای از سدان را بر یک هاچبک ترجیح میدهند، همانگونه که یک شاسیبلند را در قیاس با سدانی هم قیمت بیشتر میپسندند.
ب – تعرفههای بالای گمرکی به همراه انواع و اقسام عوارض و مالیاتها، خرید گزینهای دلخواه را برای بیشتر هموطنان بسی سخت و دشوار نموده و در همان حال، بازاری بیرقیب و خالی از اغیار را در اختیار سازندگان داخلیمان قرار داده است. از آنجایی که امروزه پژو با بزرگترین خودروساز کشورمان شراکت دارد، پس به ناگزیر، بیشتر مشتریان ایرانی سدانهای تولیدی این برند را خریداری مینمایند و…
ج – عامل دیگر به شبکه گسترده خدمات پس از فروش ایرانخودرو- نماینده انحصاری پژو در سرتاسر کشور- بازمیگردد، امتیازی که کمتر سازندهای در این دیار از آن بهره میبرد. البته در کنارش، این نکته را هم باید در نظر گرفت که خدمات پس از فروش ایرانخودرو هم آش چندان ذهن سوزی نیست، ولی بااینوجود، برای یک مشتری فلکزده ایرانی لنگهکفش هم در بیابان نعمتی ست و صدالبته کاچی بهتر از هیچی است!
د- بهرغم تمامی بدنامیهای که در سالیان اخیر نصیب برند پژو در کشورمان شده و بهحق نیز، برخی از هموطنان را از نام و نشان پژو دلزده و بیزار نموده، نمیتوان منکر این مسئله شد که بیشتر این موارد ناشی از عدم نظارت دقیق طرف ایرانی بر کیفیت خودروهای های تولیدی و همچنین استفاده از قطعات بیکیفیت و غیراستاندارد در آنها بوده است. از طرفی، تمامی مدلهای فعلی پژو در ایران اعم از ۴۰۵،۲۰۶ و … از نسخههای قدیمی و خارج از رده این کمپانی به شمار میآیند، از همین رو شرکت مادر مسئولیتی را در قبال آنها احساس نکرده و تنها به گرفتن حق لیسانس اکتفا نموده است. بیشک نسخهای مدرن و بهروز از پژو که با قطعات اصلی و استاندارد خود تولید شده باشد، از کیفیت درخور و مناسبی بهره میبرد. این امر هم واقعیتی است که نمیتوان بهراحتی از آن چشم پوشیده و یا آن را نادیده بگیریم.
با ذکر این توضیحات، حال وقت آن رسیده که نگاهی گذرا به مختصات پژو ۳۰۱ و دیگر رقبای چینیاش در این بازار بیاندازیم.
پژو ۳۰۱ یک سدان کوچک است که برای نخستین بار در ماه می سال ۲۰۱۲ میلادی به بازارهای جهانی معرفی شد. فروش آن نیز از ماه نوامبر همان سال و در کشور ترکیه آغاز شد. این خودرو از یک پیشرانه ۱.۶ لیتری بنزینی نیرو میگیرد که توان خروجی آن معادل ۱۱۵ اسب بخار و گشتاورش برابر با ۱۵۰ نیوتنمتر است. نسخههای فول این خودرو در بازار امارات با تجهیزات رفاهی و ایمنی همچون ۲ عدد کیسه هوا، سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، سنسور دنده عقب، سیستم ورود بدون کلید، سیستم START/STOP، کروز کنترل، صندلیهای چرمی، فرمان برقی و تهویه مطبوع اتوماتیک، کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان و… عرضه میشوند. به لحاظ سیستم انتقال قدرت، این خودرو با گیربکسهای ۵ سرعته دستی و یا ۴ سرعته اتوماتیک در دسترس خریداران خود قرار میگیرد.
جک J5
ازجمله سدانهای چینی که طی سالیان اخیر به برکت تحریمها و نیز نبود رقیبی قدر، توانسته با طرح زیبای خود که دستپخت موسسه پنین فارینا ایتالیاست و نیز قوای محرکه مأخوذ از میتسوبیشی، تا حدی در این بازار خودی نشان دهد، خودروی نامآشنای جک J5 است.
دومین سدانی از چین که این روزها از بازار فروش خوبی هم برخوردار است، خودروی چری E5 و یا همان MVM 550 است. این مدل را بهنوعی میتوان فیسلیفتی از MVM 530 به شمار آورد که با رنگ و لعابی تازهتر و صدالبته ایرانی پسندتر، دل بسیاری از هموطنانمان را ربوده است. امویام ۵۵۰ از یک پیشرانه دو لیتری نیرو میگیرد. توان خروجی این پیشرانه معادل ۱۳۹ اسب بخار و گشتاورش برابر با ۱۸۲ نیوتن متر است. این خودرو با دو گیربکس متفاوت اعم از ۵ سرعته دستی و یا اتوماتیک CVT در بازار فروخته میشود. نسخه دندهای این خودرو با بهایی معادل ۵۱,۴۱۸,۰۰۰ ثبتنام میشود و نسخه اتوماتیک آن نیز با بهایی برابر با ۵۸,۹۰۰,۰۰۰ تومان.
امویام ۵۵۰ بهطور استاندارد از تجهیزاتی ایمنی و رفاهی همچون ۲ عدد کیسه هوا، سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) و صندلیهای چرمی، سانروف برقی، کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان و… برخوردار است. وزن خالص این خودرو بین ۱۲۹۰ الی ۱۳۶۰ کیلوگرم است.
شتاب صفر تا صد نسخه ۲ لیتری MVM550 در منابع رسمی اعلام نشده ولی حداکثر سرعت آن طبق مدعای چری، معادل ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت است. از آنجایی که شتاب این خودرو در منابع رسمی اعلام نشده نمیتوان در این زمینه مقایسه دقیقی بین این خودرو و پژو ۳۰۱ به عمل آورد.
چری آریزو ۵ از جدیدترین محصولات کمپانی چری به شمار میآید که تولیدش نیز اخیراً در شرکت مدیران خودرو کلید خورده است. شاید این خودرو را بتوان مهمترین رقیب چینی پژو ۳۰۱ به شمار آورد، دلیل این امر، طراحی زیبا و بهروز آریزو ۵ و همچنین آپشن های رفاهی گستردهای است که در دل خود جای داده. مثلاً، نسخه فول این خودرو بهطور استاندارد از تجهیزات ایمنی همچون ۶ عدد کیسه هوا، سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)، سیستم کمکی ترمز (EBA)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) سیستم کنترل پایداری (ESP)، سیستم ضد لغزش (TCS)، سیستم کمکی حرکت از روی سربالایی (HHC) و ترمزهای دیسکی در جلو و عقب بهره برده و در کنارش، از تجهیزات رفاهی همچون سیستم ورود بدون کلید، استارت بدون کلید، کروز کنترل، سانروف برقی، صندلی برقی راننده، پوشش چرمی صندلیها و فرمان، صفحهنمایش لمسی به سایز ۷ اینچ، همگامسازی موبایل با سیستم صوتی، تهویه مطبوع اتوماتیک، ریموت کنترل یدکی، چراغهای روشنایی در روز LED، چراغهای همراهیکننده تا درب منزل، خاموش شدن اتوماتیک چراغها در صورت فراموشی و … برخوردار است، این موارد در کنار طراحی عامهپسند آریزو ۵ میتواند جنگ سختی را میان این خودرو و پژو ۳۰۱ رقم زند.
از لحاظ فنی، فعلاً چری آریزو ۵ با یک پیشرانه ۱.۵ لیتری در ایران تولید میشود. توان خروجی این پیشرانه معادل ۱۱۶ اسب بخار و گشتاورش برابر با ۱۴۱ نیوتنمتر است. بنا بر مندرجات برخی از نشریات چاپی که اقدام به تست آریزو ۵ نمودند، شتاب صفر تا صد این خودرو با گیربکس دستی معادل ۱۴ ثانیه و با گیربکس اتوماتیک CVT برابر با ۱۶ ثانیه است. ماکزیمم سرعت آن نیز بنا به ادعای شرکت چری حدود ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است. با نگاهی به ارقام مربوط به شتاب و وزن این خودرو میتوان گفت که آریزو ۵ از لحاظ چابکی و تندی، حریف چندان قدری برای پژو ۳۰۱ نیست و نمیتواند پا به پای آن در جادهها بتازد. در مقابل، عملکرد مناسب گیربکس CVT، فنربندی بسیار نرم، عایقبندی خوب و آرامش داخل کابین آریزو ۵، از نکات مثبت آن به شمار میآیند. این خودرو موفق به دریافت ۵ ستاره از موسسه C-NCAP چین شده است.
وزن خالص نسخه دستی چری آریزو ۵ معادل ۱۳۵۵ کیلوگرم و نسخه اتوماتیک CVT آن برابر با ۱۳۸۷ کیلوگرم است.
بهای این خودرو هنوز به طور رسمی اعلام نشده ولی برخی تخمینها، ارقامی بین ۶۰ الی ۷۰ میلیون تومان را برای آن تخمین میزنند.
منابع:
WIKIPEDIA.ORG
CHERYINTERNATIONAL.COM
DRIVEARABIA.COM
و…
shahin
۳۰ مرداد ۱۳۹۵من با اینکه بازار متنوع بشه و طیف گسترده تری از خودرو ها برای فروش باشن هیچ مشکلی ندارم اما خودم ترجیح میدم اگه قرار 60 میلیون که ثمره زحمت و پس انداز نزدیک به 5 سالم میشه رو واسه یه ماشین بزارم حداقل چینی نخرم تا با افت قیمت بعد از 30کیلومتری که پیدا میکنه پولم افت پیدا نکنه . هر حال ما معمولا یه ماشینو بیشتر از 3 تا 4 سال نگه نمیداریم و باید بفروشیمش.حالا یا به دلیل نیاز مالی یا به دلیل ارتفا و خرید ماشین بهتر.خودم ترجیح میدم بین 60 تا 70 مزدا 3 نسل قدیم یا سراتو یا مگان بخرم و خیالم از افت قیمت هم کاملا راحته و با خرید هرکدوم از این ماشینا نهایتا با 4 میلیون هزینه کردن هم از لحاظ فنی و هم اتاق نهایت بهینه سازی رو میتونی انجام بدی و ماشینتو به نسخه صفر نزدیک کنی و خیالت راحت باشه قیمت ماشینت یدفعه 20 میلیون افت پیدا نمیکنه.مثال واضح هم قیمت ایکس 33 ام وی ام یا لیفان ایکس 60 یا ….تقریبا همه ماشینهای چینی بجز جک اس 5 که فعلا دچار افت نشده
aston martin
۳ شهریور ۱۳۹۵محصولی بیاریید که قشر متوسط و متوسطه رو به پایین بتونن ازش بهره ببرن این چیزا برا دارا هاست و فرقی به حال اکثریت نمیکنه
ایر انی
۱ آبان ۱۳۹۵دیدگاه شما کودکانه هست- مزدا 70 میلیونی یعنی یک مزدا مدل 88حال به قول خودتان اگر بعد 4 سال بخواهید خودروی خودتان را بفروشید یک مزدای 11 ساله هست-همین الان یک مزدا 11 ساله قیمتی کمتر از 50 میلیون داره-حتی شاید حدود 45 میلیون-ولی اگر شما خودروی جک را انتخاب کنید بعد 4 سال هرگز و هرگز بیشتر از مزدا ی 11 ساله افت قیمت نداره-اما مزدای مدل 8 8 با کارکرد بیش از 100 هزار تا-بدون گارانتی بر ای شما جذابتر ه – همین امروز شما میتوانید با 20 میلیون تومان یک بنز مدل 85 میلادی خریداری کنید-ولی یک فرد عادی پراید را ترجیح می دهد- علاقه کاذب ما به خودروهای ژاپنی و کره ای قیمتهایی کاذب نیز بوجود اورده- اگر مزدا مدل 88 هم اکنون 50 میلیون بود وافعا ارزش خرید داشت-
هادی
۳۱ مرداد ۱۳۹۵ماشین ساخت پژو شبیه آدم های لب شکری هست…
اون همه پول رو آتیش بزنیم بهتره تابریزیم جیب فرانسوی های چندش آور
امین
۳۱ مرداد ۱۳۹۵نویسنده یه کم حقیق کنه بد نیست! گیربکس جک جی 5 اتومات آپدیت شده و اصلا مثل قبل نیست و شتابش مثل پژو 301 و آمار های مربوطه شده. کیفیت رنگ هم مثل قبل نیست. استهلاک این خودرو به شدت پایینه. سرعت جک جی 5 به 210 کیلومتر بر ساعت هم می رسه. فقط به خاطر استانداردهای شرکت سازنده و کشور چین حداکثر سرعت مجاز یعنی 175 کیلومتر برای این خودرو در نظر گرفته شده است.
شایان
۱ شهریور ۱۳۹۵برلیانس هم تو این رده خیلی پر فروشه
sunmartin
۲ شهریور ۱۳۹۵با نظر شاهین موافقم اصلا خرید چینی منطقی نیست
امین
۳ شهریور ۱۳۹۵برای کسانی که به فکر پول هستند اصلا توصیه نمیشه!!
سیاوش
۳ شهریور ۱۳۹۵طراحی ظاهر خودروهای پژو در حد لالیگاست!!!
محمد اشتری
۶ شهریور ۱۳۹۵دوستان عزیز، به نظر می رسه بازار ماشین های چینی به دلیل عدم وجود محصول متناسب نو و صفر کیلو متر در رده قیمتی 50 الی 80 میلیون تومان اقبال خوبی داشته و تقریبا اکثر دارندگان و استفاده کنندگان از این ماشین ها به نسبت پولی که داده اند راضی هستند و البته نظرات ذکر شده برای این مطلب حاکی از نگرانی در بازار ثانویه این محصولات هست و همه نگران افت قیمت در هنگام فروش هستند. لازم به ذکر که به طور کلی یکی از جذابیت های خودرو بازار ثانویه آن است که در سالهای اخیر در ایران به دلیل عدم وجود تورم های 40 الی 50 درصدی عملا برای تمامی خودرو ها از بین رفته و کم کم بازار خودرو ایران هم مشابه کشورهای اروپایی خواهد شد و بازار ماشین های دست دوم با افت شدیدی مواجه خواهد بود، لذا پیشنهاد می کنم تمامی دوستان صرفا استفاده خودرو را لحاظ کنند و بازار ثانویه را در خرید ملاک قرار ندهند.
احمد باقری
۶ شهریور ۱۳۹۵بعدا معلوم میشه که کدوم بهترن.
میثم
۱۶ شهریور ۱۳۹۵خودرو سازهای داخل باید خودرو تا 30میلیون به روز بزنن ایمن با کیفیت خوب و مصرف پایین تا اکثر مردم بتونن استفاده کنن و گرنه خودرو های بالای 50تومن که واسه اکثر مردم دست نیافتنی است یعنی یه خودرو باید بیاد جای پراید و 405 و سمند رو بگیره
سپهر
۲۹ شهریور ۱۳۹۵دیگه ما نمیتونیم تو ایران محصولات روز پژو که تو فرانسه تولید میشه و فروش میره مثل ۲۰۶ رو ببینیم، اگه دقت کنین این محصولات جدید که قراره بیان، مدلهاى ارزان سازى شده براى کشوراى شرق اروپا، آفریقا و غرب آسیا هستن، دارن تو سایتهاى چین و… تولید میشن، کیفیتشون نباید بد باشه ولى اون تولیدات روز و درجه ۱ پژو هم نیستن، دقیقا مشابه رنو و داچیا رومانى و محصولاتى مثل ساندرو و ال۹۰
احمد
۲ مهر ۱۳۹۵با مطالعه افکار مصرف کنندگان-و بازار ایران 4 نکته اصلی مد نظر میباشد-و 3 موضوع ثانویه- در نکات اصلی 1-برند . که شاید بتوان انرا کمی از دهن بینی ما ایرانیها ناشی دانست و هزینه برند در کشور ما بیش از 20 درصد ارزش خودروست- 2-کیفیت . که به علت عدم وجود امارهای علمی و تحقیقات کاربردی معمولا استدلالهای کور کورانه و تعصب مشتریان و عدم صداقت خودرو ساز پنهان کاری سازمان استاندارد این مبحث به برند خاتمه پیدا میکند یعنی هر چه خودرو برند باشد کیفیت خودرو بیشتر است که مبحث به این مهمی احساسی میشود 3-شتاب و هندلینگ خودرو که باز مبحثی چالشی ایجاد میشود و هیچ امار درست و منطقی برای ارایه ان وجود ندارد و به نوعی سرگردانی و گمراهی است به خصوص در مورد شتاب که در واقع نکته اصلی برای یک خودرو نیست ولی مردم ما شتاب اولیه را به عنوان امتیاز بزرگی برای خودرو میدانند که پیداست این موضوع اشتباهه محضه چون خودروی شما برای مسابقه سرعت ساخته نشده و نهایت اختلاف شتاب اولیه 2 ثانیه هست انچه مهم هست راحت کنده شدن خودرو و شتاب ثانویه هست تا شما در سبقتها و خطرات احتمالی به خوبی عمل کنی 4- بازار فروش خودروی دست دوم ابتدا عرض کنم در بازار دست دوم خودروی ایران فقط و فقط خودرو های زیر 40 میلیون بازار داغی دارند- اول به خاطر قدرت خرید مردم دوم به خاطر کم بودن هزینه های تعمیر و سوم به خاطر وجود لوازم یدکی و تعمیرکار ازاد که تعداد این خودرو ها به عدد 10 هم نمی رسد و بازار تمام خودرو های خارجی اعم از برند های معروف یا چینی دچار افت شدید قیمت دست دوم میباشند حالا با تفاوت 5 تا 10 درصدی به خصوص برای خودروهای بالای 100 میلیون اما سه موضوع حاشیه ای که باز درخرید خودرو نقش دارند 1- زیبایی ظاهری و داخلی که امری سلیقه ای هست اما بعضی خودروها واقعا خوب طراحی شده و بعضی مثل تندر 90 خیلی افتضاح 2- تنوع که با توجه به اینکه خودرو های برند های معروف بازار دست دومشان هم بالای 60 میلیونه جای پای چینی ها محکم میشه 3- اما نکته اخری که در خرید خودرو نقش بازی میکنه تعصبه که به جای استدلال و بررسی موشکافانه یک برند را بر دیگران ترجیح می دهند یا بعضی برندها را کاملا بی هویت مینامند در اخر عرض کنم 3 فاکتور اصلی برای ما ایرانیها گم شده هست 1- اول ایمنی 2- امکانات و تکنولوژی به روز تر 3- مشتری مداری و رسیدگی به خواسته های مصرف کننده و به جای این موارد به موضوعات چالشی بها میدهیم
ستار
۷ اسفند ۱۳۹۵قطعا پژو 301 موفق می شه الان 301 توی ترکیه خوب داره می فروشه و حتی روی فروش رنو سیمبل هم تاثیر گذاشته و اکثرا پژو. 301 می خرن چون واقعا از لحاظ فنی و راحتی و زیبایی جلوتر از همکلاسای خودشه.
البته نباید پژو رو با چینی ویا حتی هموطن خودش یعنی رنو مقایسه کرد.
امیر
۲۴ مرداد ۱۳۹۶با تعیین قیمت 94 میلیونی برای پژو 301 آقایون کاری کردند که بازار خودروهای چینی و رنو سیمبل در محدوده 60 میلیون دچار خدشه نشه. حالا مقایسه301 با سراتو سایپا مطرحه که به شخصه مشخصات فنی سراتو را بهتر میبینم با توجه به گارانتی 5 ساله و کیفیت قطعاتش چیزی کم نداره اگرچه ظاهر 301 جذاب و جدید هست.
جالب اینکه پارسال با دیدن این مقاله و ثبت نام جک J5 اتومات فکرمیکردم با اومدن 301 شرایط عوض بشه یا پشیمون بشم. بعدترش فکر کردم سیمبل خوب باشه اما میبینم همچنان جک گزینه مناسبی هست. البته اقتصادی ترین گزینه را تو این رنج قیمت ساندرو میدونم. با این اوضاع حتی اونایی که با خودرو مسافربری نمیکنن و حاضر هستند هزینه بیشتر نگهداری و افت بالاتر قیمت را به جان بخرن و دو برابر سمند و پژو پول پرداخت کنن گزینه های درخشانی در خودرو صفر کیلومتر ندارند. قیمت گذاری کپچر، 2008 و حالا 301 با ادعای خودروی اقتصادی و تولید داخل این را نشان می دهد.
محمد
۳۰ شهریور ۱۳۹۶قیمت واقعی این خودرو 35 میلیون تومنه و فقط ایران این خودرو رو با این قیمت بالا میده.
توی ایران یه ماشین 15 میلیونی رو میدن 42 میلیون تومن
بعد به قیمت 20 میلیون پراید میدن و قشر ضعیف این خودرو رو میخره و میره مسافرتو و تصادف و مرگ