این سوپراسپرت در زمان خودش توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۳۵۰ کیلومتر در ساعت را داشت
نام | پژو اُکسیا (Oxia) |
معرفی | نمایشگاه پاریس ۱۹۸۸ |
ترکیب | موتور وسط |
پیشرانه | ۲.۸ لیتری V6 بایتوربو |
قدرت | ۶۷۰ اسب بخار |
گشتاور | ۷۲۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | چهارچرخ |
وزن | ۱۳۶۰ کیلوگرم |
اگر با خواندن مشخصات فنی این خودرو هنوز هم معتقدید که این کانسپت ارزش یادآوری را ندارد ادامهٔ این مطلب را بخوانید. پژو اکسیا کانسپت نام خود را از منطقهای در مریخ گرفته است و واقعاً خودروی شگفتانگیزی در بحث مهندسی بود. این خودرو از بدنهٔ بسیار سبکوزنی برخوردار بود که با ترکیبی از فیبر کربن و کولار ساخته شده و بر روی یک شاسی لانهزنبوری آلومینیومی نصب شده بود. شاسی این خودرو تنها ۸۲ کیلوگرم وزن داشت و مهندسان پژو برای هر دو محور جلو و عقب آن از دیفرانسیل لغزش محدود استفاده کرده بودند.
این کانسپت فوقالعاده، اساساٌ یک ماشین مسابقه برای راندن در جادههای عادی بود که عملکرد خارقالعادهای برای اواخر دههٔ ۸۰ میلادی داشت. البته پژو در اعلام مشخصات اکسیا محافظهکارانه عمل کرده و حداکثر سرعت آنرا ۳۰۰ کیلومتر در ساعت عنوان نمود اما درواقع حداکثر سرعت این خودرو ۳۵۰ کیلومتر در ساعت بود که رانندهٔ آزمایشی میشلن «Jean Philippe Vittecocq» در مسیر آزمون توانست بدان دست پیدا کند. شتاب صفرتاصد کانسپت اکسیا نیز کمتر از ۵ ثانیه بود که حتی برای امروز هم عدد قابلتوجهی است و نشان میدهد این خودرو چقدر جلوتر از زمان خود بوده است.
اما مشخصات قابلتوجه پژو اکسیا به همینجا ختم نمیشود. این کانسپت دارای طراحی متعلق به آینده و یک فضای داخلی بسیار مدرن برای آن دوران بود. در کابین خودرو امکان ارائهٔ تهویهٔ مداوم حتی در صورت خاموش بودن پیشرانه وجود داشت که این امر به لطف انرژی ذخیرهشده در ۱۸ سلول خورشیدی نصب شده در قسمت پایینی شیشهٔ جلو فراهم شده بود. صندلیهای قابل تنظیم برقی و سیستم پخش CD هم از دیگر تجهیزات قابلتوجه اکسیا بود که در کمتری خودرویی در آن سالها یافت میشد.
قلب تپندهٔ کانسپت اکسیا نیز در نوع خود بسیار جالبتوجه بود. یک پیشرانهٔ کمحجم ۲.۸ لیتری V6 که بهطور مشترک توسط پژو، رنو و ولوو توسعه دادهشده بود و در محصولات این سه خودروساز مورداستفاده قرار میگرفت؛ اما پژو این موتور را به دو توربوشارژر مجهز کرده بود که در دههٔ ۸۰ میلادی کاری غیرمعمول محسوب میشد. بدین ترتیب این موتور ۲.۸ لیتری، قدرت و گشتاور خارقالعادهٔ ۶۷۰ اسب بخار و ۷۲۰ نیوتن متر تولید میکرد. این موتور در میانهٔ خودرو نصب شده بود و نیروی خود را از طریق یک گیربکس ۶ سرعتهٔ دستی و دیفرانسیلهای لغزش محدود به هر چهارچرخ انتقال میداد درحالیکه هر چهارچرخ آن نیز قابلیت فرمان پذیری داشتند.
این مشخصات و ویژگیها برای دههٔ ۸۰ در یک کلام خارقالعادهاند که آنرا به قدرتمندترین خودروی تاریخ پژو تبدیل میکند و حتی امروزه هم میتوان آنرا یکی از سریعترین خودروهای دههٔ اخیر دانست. پژو اکسیا با توجه به قدرت و گشتاورش عملکرد بهتری نسبت به سوپراسپرتهایی مانند فراری انزو، لامبورگینی مورسیهلاگو، مرسدس بنز SLR مکلارن و پورشه کاررا GT دارد. نکتهٔ جالبی که در کانسپت اکسیا به چشم میخورد چراغهای عقب و جلوی آن است که شباهت بسیار زیادی به چراغهای ۴۰۵ خودمان دارد!
محمد
۳۰ شهریور ۱۳۹۵?????????????????????????اینو واقعا پژو ساخته؟
محمد
۳۰ شهریور ۱۳۹۵کف کردم
XmanSHP9
۳۰ شهریور ۱۳۹۵اول فک کردم یکی 405 خودشو ارتفاع زده و اسپویلر روش گذاشته!!!!!!
اینقدر از 405 منتفر شدیم که حتی از کانسپتی فوق الاده ای مثل این متنفریم!!!!!!!!
خدایی حق نمیدین؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!
مایکوباکتریوم توبرکلوسیز
۳۱ شهریور ۱۳۹۵نه!
omid
۱۰ مهر ۱۳۹۹با احترام 405 که شما ازش تنفر داری واقعی نیس فیکش هست
محمد محسن
۳۱ شهریور ۱۳۹۵بله آقا… بلههههههههه
405 یه همچین پیشینه ای داره
ایرانخودرو همینطوری سمت هر ماشینی که نمیره آقا
اونا چیزایی رو میبینند که ما الآن تازه داریم میبینیم
بلههههههههه
MATADOR
۳۰ شهریور ۱۳۹۵دود از کنده بلند میشه.
king 918
۳۰ شهریور ۱۳۹۵جالبه طراحی بدی داره اما نسبت به زمانش یه چیز حیرت اوره
از موتور 6 سیلندر توربو 670 اسب بخار 720 نیوتن متر گشتاور بکشی بیرون عالیه حتی واس الان
اگر یه گیر بکس دو کلاچه روش نصب بود شتابش هم بهتر می شد نهایت سرعتش هم که واس الان هم خیلی خوفه …………
در کل پژو تو که شنا بلدی چرا تو اب نمیری ……………
مجید
۳۰ شهریور ۱۳۹۵حیف که در حد کانسپت موند و تولید نشد و حیف که پژو الان مثل گذشته نیست!!!!!!!!!!!
پرهامیوف
۲۳ بهمن ۱۴۰۱پژو الان رسما یه پلشت تنبل شده که دیگه دست به کارای جسورانه قبلنش نمیزنه
uss zumwalt DDG-1000
۳۰ شهریور ۱۳۹۵پیشرانه 2.8 لیتری
قدرت 670 اسب بخار
به نظرمن که بی نظیر و عالیه
REVENTоN ?
۳۰ شهریور ۱۳۹۵واقعا پژو چی بودهو چی شده! فک کنم عدم مدیریت از ایرانخودرو بهش سرایت کرد اینجور شد!
حميد
۳۰ شهریور ۱۳۹۵پژو از وقتی دیده ایران خودرو بدون زحمت پول چاپ میکنه سر خورده شده و شروع کرده یه اشغال ساختن
ساسان
۳۰ شهریور ۱۳۹۵پژو908rcرو ببینید.واقعا چیز معرکه ای هست باموتور v12
دکتر
۲ مهر ۱۳۹۵معلومه پژو ساخته کپی ۴۰۵هست
بهزاد
۱۶ فروردین ۱۴۰۰دوستان من واقعا نمیدونم و واقعا عاشق این ماشین شدم چند ساله دیگه به خواطر کار یتیوبم باید برم به روسیه و واقعا نمیدونم ممکنه که یکی ازین ماشین ها داشته باشم اصلا امکانش هست توی بازار هست؟
(ali (CHEVY NOVA
۳۰ شهریور ۱۳۹۵چراغ عقبش همون RD هست
ولی عجب پژوی هستش
از پژو توقع همچین ماشینی رو من نداشتم واقعا
MATADOR
۳۰ شهریور ۱۳۹۵باورم نمیشه.
6 سیلندر فقط 2.8 لیتر اونوقت 670 اسب بخار و 720 نیوتن متر گشتاور ؟؟؟؟؟!!!!!!؟!؟!؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!؟؟
واقعا معرکست.
حالا دقیقا میفهمم هایپرکار آینده ی بنز چطور میخواد باشه.
uss zumwalt DDG-1000
۳۰ شهریور ۱۳۹۵کی فکرشو میکرد کمپانی پژو همچین قدرتی تولید کنه
آرین
۳۰ شهریور ۱۳۹۵اتفاقا پژو دهه ی هشتاد پر بود از طرح های ماشین های اسپرت و با موتور های توربو و عملکرد بی نظیر منتها سیاست شرکت تغییر کرد و به فکر فروش بیشتر به طبقه ی متوسط و ضعیف افتاد. بارها هم تو برنامه تاپ گیر اشاره شد. حیف اون همه طرح…
tv
۳۰ شهریور ۱۳۹۵انگار گرفتی 405 کشیدی دراز و نازک شده … جدای از شوخی ، کاش پژو بجای ساختن ماشینای کسل کننده این جور پروژه ها رو اجرا میکرد …
uss zumwalt DDG-1000
۱ مهر ۱۳۹۵چراغ های عقبش 405
احمد باقری
۳۰ شهریور ۱۳۹۵عجب چیزی بوده، به سرعت 350 کیلومتر هم دست پیدا کرده بود. خیلی عالیه.
مرصاد
۳۰ شهریور ۱۳۹۵خداییش هیچ جوره نمی تونم فرانسه رو به عنوان خودرو ساز قبول کنم
اینم از نظر من یه شکست بیشتر نیست
uss zumwalt DDG-1000
۳۱ شهریور ۱۳۹۵فعلا که این خودرو خیلی غول
C ar love
۱۹ مهر ۱۳۹۵سرعت بالایی داره نسبت به زمان خودش ولی شبیه 405 است کاش پژو این ماشین های خوبشو یکم نشون مامیداد
C ar love
۱۹ مهر ۱۳۹۵پژو خیلی عالیه از کرهای تازه وارد خیلی بهتره
شاهین
۳۰ شهریور ۱۳۹۵پژو استاد ساخت کانسپت های شیک و کارا!
اما در عمل؟! ندیدیم چیزی…
ممنون از امیر عزیز
امیر دهقان
۳۰ شهریور ۱۳۹۵خواهش میکنم شاهین جان
صالح
۳۰ شهریور ۱۳۹۵داشبوردش یه جورایی شبیه پورشه 918 هست مخصوصا وسط داشبورد و عقربه های سرعت و … هم محل قرار گیریشون شبیه 918 هست!!!
البته چون این قدیمیتر بوده مشه گفت 918 شبیه اینه!!!
king 918
۳۰ شهریور ۱۳۹۵یه چیزی نوشتی که در عمق وجودم احساس اتیش گرفتن دارم
باور کن تا الان دو لیوان جوهر نمک خوردم این چی بود گفتی ………. ها ……..
uss zumwalt DDG-1000
۳۰ شهریور ۱۳۹۵اوه اوه اوه دوست ما بهم ریخت اعصابش
king 918
۳۰ شهریور ۱۳۹۵نه بابا شوخی کردم
دیدگاهش تو حلقم …………..
GOD BLESS AMERICA
۳۰ شهریور ۱۳۹۵عالی بود .
چند تا از این مقاله ها منتشر گردید من نخوندم؟
لطفا در مورد chrysler me 4_12 هم مقاله بگذارید بنظرم میتونست رقیب قدری برای بوگاتی باشه.
حمیدرضا
۳۰ شهریور ۱۳۹۵فرانسوی ها به علت داشتن خیابان های کوچک کلا ماشین بزرگ و سریع نمی سازن نمونش همین دی اس با وجود لوکس بودن کلا یا هایچ بک یا کراس اساسا سدان هم نداره سرعتم نداره فقط هندلینگ داره و سواری نرم
مهدی
۳۰ شهریور ۱۳۹۵من به شخصه اگه همون ۴۰۵ با کیفیت فرانسوی تولید بشه ترجیحش میدم به کل ماشینهای روز کره ای و بعضی از ژاپنی ها. اگر بین شما کسی باشه که سوار انواع برندهای المانی شده باشه متوجه میشه که تو بعضی فاکتورها یه پژو واقعا سره حتی لز نمونه المانی
سامان اذری
۳۰ شهریور ۱۳۹۵حالا چرا تولید نشد ؟؟؟
uss zumwalt DDG-1000
۳۰ شهریور ۱۳۹۵واقعا چرا؟؟؟
Armin
۳۰ شهریور ۱۳۹۵واسه ایران خوبه مشکل قطعه پیدا نمیکنه ،،، همه چیش با ۴۰۵ مشترکه ??
ali a.j.g
۳۰ شهریور ۱۳۹۵آقای دهقان دستت درد نکنه مرسی
پیشرانه delorean dmc-12 با این کانسپت مشترک است ؟ چون پیشرانه delorean را پژو رنو و volvo ساخته اند
حامد
۳۰ شهریور ۱۳۹۵دوسال قبل از Oxia پژو کانسپت دیگه رو داشت به نام Proxmia که اونم از یه V6 به همین حجم استفاده می کرد .گمونم 600 اسبی بودش. proxmia هم کانسپت قابل توجهی هستش.
parham
۳۰ شهریور ۱۳۹۵پژو گذشته پر فروغی داشته ولی بازار هدف این شرکت باعث شد وضعش به اینجا بکشه.
نمونش نداشتن استاندارد های آمریکا و عدم صادرات به این کشور مهم هست.
شما وقتی به کل تاریخچه پژو نگاه میکنید ماشین اسطوره ای پیدا نمیکنید (جز 206 و 405) و این واسه این برند قدیمی و شناخته شده کمی قابل تامل هست این oxia هم در حد کانسپ باقی مانده.
احسان
۳۱ شهریور ۱۳۹۵۴۰۵ پژو زمان خودش بهترین ماشین بود،طراحی داهلی پژو رو ۴۰۵ رو با هم دورهاش مقایسه کنید،البته اونای که در یه کلاس و قیمت بودن،یا حتی طراحی ظاهریش رو با رقباش متوجه میشین چی بود این ماشین
uss zumwalt DDG-1000
۱ مهر ۱۳۹۵دوره ای داشت برای خودش با موتور 2 لیتری
TTRS
۳۱ شهریور ۱۳۹۵آقا همین الانش هم کسی بخواد میتونه توی همین ایران شتاب یه 205 رو به زیر 5 ثانیه برسونه ، شرکت پژو بعد از بنز قدیمی ترین هست و هنوز هم از نظر مهندسی بهتر از کره ای ها و بیشتر ژاپنی ها هستش .
uss zumwalt DDG-1000
۱ مهر ۱۳۹۵ژاپنی ها باهات موافق نیستم
ژاپن هم از لحاظ کیفیت بهتره هم برند
مانند تویوتا و لکسوس و اینفینیتی و بقیه
کامبیز
۳۱ شهریور ۱۳۹۵چقدر طراحی جالبی داشته ! هم بیرونی هم داخلی !! طراحی داخلیش خیلی مدرن بوده …
نکته جالب چراغهای عقبش کاملا شبیه 405 هست .
اینجا مشخص میشه که در یک زمانی مدیریتش دچار مشکل شده که سیر نزولی داشته !!
آرش
۱ مهر ۱۳۹۵405 ای که توش قایم شده رو شما هم دیدین؟!
Danial
۱ مهر ۱۳۹۵چراغ عقب و جلو خود 405ِ خیلی هم جالبه که اگه دقت کنید جلو پنجره هم خود خود 405ِ
C ar love
۱۹ مهر ۱۳۹۵سرعت بالایی داره نسبت به زمان خودش ولی شبیه 405 است کاش پژو این ماشین های خوبشو یکم نشون مامیداد
علی
۱۹ مهر ۱۳۹۵یک عدد 405 فیس لیفت یافت شد
206nima
۳ اردیبهشت ۱۴۰۰واقعن بهترین بود هال تو اون زمان کاش یه نمونه الان بود ? این ماشین برای خودش خدا بود رقیب نداشت
کاش تولید بشه??