با ۱۲۰ سال سابقهٔ خودروسازی، پژو یکی از قدیمیترین شرکتها در این صنعت بوده و تاکنون خودروهای واقعاً زیبایی را خلق کرده است. در سالهای پایانی دههٔ ۶۰ میلادی، پژو برای طراحی و ساخت نسخهٔ کوپهٔ مدل ۵۰۴ با پینینفارینا همکاری کرد که نتیجهٔ آن تولد یکی از زیباترین خودروهای تاریخ این شیر فرانسوی بود. حال پژو با معرفی کانسپتی بنام e-Legend، تصویر مدرنی از ۵۰۴ کوپه ارائه کرده است.
طراحی رترو به گذشته نگاه میکند درحالیکه قوای محرکهٔ الکتریکی متعلق به آینده است اما پژو با معرفی کانسپت e-Legend نشان داده است که میتوان این دو مقوله را به هم پیوند زد. این کوپهٔ کانسپت که ماه آینده در نمایشگاه پاریس به نمایش درخواهد آمد، همانطور که گفته شد با الهام از کوپهٔ کلاسیک ۵۰۴ طراحی شده و ویژگیهای کلاسیک را با عناصری مربوط به آینده تلفیق کرده است.
در بخش جلویی خودرو، دماغهٔ مربع شکل و چراغهای دوگانه با الهام مستقیم از ۵۰۴ کوپه طراحی شدهاند اما جلوپنجرهٔ خودرو تزئینی است چراکه زیر کاپوت e-Legend پیشرانهٔ درونسوزی قرار ندارد. در نمای جانبی این کانسپت نیز رینگهای آلیاژی ۱۹ اینچی بزرگی جلبتوجه میکنند که نهتنها جذاب هستند بلکه بهعنوان عنصری آئرودینامیکی برای افزایش جریان هوا نیز عمل میکنند. همچنین در پایین ستون عقبی هم به یاد ۵۰۴ کوپه قطعهٔ مشکیرنگی کار شده است اما این چیزی بیش از یک ویژگی نوستالژیک است زیرا این بخش مشکیرنگ حاوی یک صفحهنمایش است که سطح شارژ و موارد دیگری را نشان میدهد.
هرچند تِم و رویکرد رترو در داخل e-Legend هم ادامه پیدا کرده اما کابین این ماشین پُر از نمایشگرهای گوناگون است. یکی از این نمایشگرها یک صفحهنمایش لمسی شش اینچی است که به همراه یک کنترلگر دوار جایگزین کنترلرهای سنتی شده و در سمت راست راننده قرار گرفته است. ازجملهٔ دیگر نمایشگرهای موجود در کابین این کانسپت نیز میتوان به نمایشگرهای ۲۹ اینچی در روی دربها، دو نمایشگر ۱۲ اینچی بجای آفتابگیرها، یک نمایشگر منحنی بسیار بزرگ ۴۹ اینچی و نمایشگرهای دیگری اشاره کرد که کابین e-Legend را پوشاندهاند. درمجموع در کابین این خودرو شانزده نمایشگر در اندازههای گوناگون نصب شده است.
در زیر این استایل رترو اما موتورهای الکتریکی قرار گرفتهاند که مجموعاً ۴۵۶ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور دارند. این نیرو که به هر دو محور انتقال پیدا میکند، خودرو را ظرف چهار ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت رسانده و امکان رسیدن به حداکثر سرعت ۲۲۰ کیلومتر در ساعت را برای آن فراهم میکنند. انرژی موردنیاز این موتورها نیز توسط یک پکیج باطری ۱۰۰ کیلووات ساعتی تأمین میشود که با یکبار شارژ میتوانند خودرو را تا ۶۰۰ کیلومتر بهپیش ببرند. این در حالی است که میتوان با استفاده از سیستم شارژ سریع القایی، باطریها را برای پیمودن ۵۰۰ کیلومتر ظرف تنها ۲۵ دقیقه شارژ کرد.
کانسپت e-Legend از قابلیت رانندگی خودکار کامل هم برخوردار است و به همین دلیل امکان جمع شدن غربیلک فرمان و صفحه آمپر آن وجود دارد. سیستم خودران ماشین همچنین تنظیمات و حالات مختلفی را هم ارائه میکند که از این طریق راننده میتواند رانندگی خودرو را در حالت بسیار نرم و آرام یا حالت اسپرت و تهاجمی قرار دهد. هرچند امکان تولید کانسپت e-Legend بر اساس نسل جدید سدان ۵۰۸ وجود دارد اما پژو هیچ برنامهای برای تولید آن ندارد.
فرید
۳۰ شهریور ۱۳۹۷خیلی با حال طراحی قدیمی و تگنولوژی رو با هم یکجا اوردن. ایول
(Ali (Chevy nova
۳۰ شهریور ۱۳۹۷جالبه خىلى
الگوى کلاسىک رو خىلى خوب روى مدل مدرن پىاده کرده
پژو هاى کلاسىک واقعا ماشىنهاى قابلى بودن
تمام رانندهاى باسابقه که سوار اون مدلها شدن تاىىد مىکنن
محمد
۱۲ مهر ۱۳۹۷علی جان اتفاقا مقداری هم شبیه ماسل کارهای آمریکایی شده
بطور کلی طراحیش جالبه و خاص
و اگه تولید بشه قطعا فروش خوبی میکنه
.
اما بطور خاص از ایده فرمان تاشو با استارت زدن خودرو
لوگوی متفاوت با سایر محصولات پژو
رنگ بندی داخل کابین
آینه بغل های باریک و احتمالا دوربین دار همخوان با نسل جدید خودروها خصوصا الکتریکی ها
هماهنگی طراحی جلو با پشت
و همینطور تقابل طراحی جلو پنجره با فلسفه خودروهای الکتریکی
که احتیاج به ورودی هوا ندارن و اکثرا اون قسمت نمایشی و زشت از آب در میاد
اما پژو به شکل قابل توجهی این مشکلو حل کرده که توی ذوق هم نزنه
دریچه هوای کشیده و در امتداد خطوط کاپوت هم جالبه
اما بعید میدونم با توجه به الکتریکی بودنش کاربردی باشه
علی
۳۰ شهریور ۱۳۹۷پژو واقعا کارش درسته!!!!
نسل جدید 508 هم واقعا تو اروپا امپراطوری میکنه!
mahdy
۳۰ شهریور ۱۳۹۷واقعا از پژو انتظار نداشتم
حتی اگ مرسدس یا بیمر یا هر شرکت گنده دیگه همچین چیزی بیرون میداد فقط میتونستم با دهن باز تشویقش کنم چه رسد به پژو
البته داخلش انقدر نا مفهوم و بد طراحی شده که کلا دوس دارم بهش فکر نکنم لذت دیدن اینو حروم میکنه
datsun
۳۰ شهریور ۱۳۹۷Nissan idx
اشکان
۱۵ آذر ۱۴۰۲نیسان و و این پژو هر دو از خودرو های قدیمی خودشون بهره گرفته اند و از روی هم کپی نکرده اند
علی رضا
۳۰ شهریور ۱۳۹۷504 زیباتر بود
:::فرشاد:::
۳۰ شهریور ۱۳۹۷فوقالعادست ? رنگبندی کابین با روح و روانم بازی میکنه
سعید
۳۰ شهریور ۱۳۹۷تلفیق سنت و مدرنیته؛ عالی شده
AmirGT-R
۳۰ شهریور ۱۳۹۷واقعا پژو چه فکری با خودش کرده که این ماشینو انقدر شبیه نیسان idx طراحی کرده؟
واقعا کار از الهام گرفتن گذشته، رسما کپی کرده :|
لطفا حتما NISSAN IDX CONCEPT رو سرچ کنید تا ببینید من چی میگم….
Mercede kaviani
۳۰ شهریور ۱۳۹۷با سلامم به دوست عزیز امیر دهقان
وتشکر از مطلب عالی شما
ولی بنطر من مثل جاگوار در مورد مدل ایی تایپ الکتریکی عمل می کرد عالی میشد
بدنه کلاسیک 504 و سیستم داریو الکتریکی
با سپاس دوباره دوستدار شما مرسده کاویانی
(Saeed(peugeot
۳۰ شهریور ۱۳۹۷سلطان… پژو با این طراحی و این رویه ای که پیش گرفته داره نشون میده ۱۲۰ سال قدمت کم اعتباری نیست که داره یدک میکشه…..بالاخره همه خودرو سازها فراز و نشیب هایی داشتن که پژو هم داشته ولی الان وقت غوغای پژو…..با خرید شرکت اوپل….خودروی ۳۰۸ و ۲۰۰۸ و ۳۰۰۸ و ۵۰۸ جدید که انقلابی به پا کرده..…این طراحیم تو یه کلمه با آدمممممممم حرف میزنه …..
دوست عزیزی هم که گفته بود این مثل نیسان idx …امروزه دیگه نمیشه گفت کپی کاری …چون الان سوزوکی جیمنی هم باید گفت از جیپ کپی کرده و خیلی های دیگه….این نیسان هم از جلو مقداری شباهت داره فقط….و این پژو هم الهام از نسل های پیشه خودشه….شاید نیسان از نسل های قبل پژو الهام گرفته ….اون پژو فوق العاده بوده تو زمان خودش….