در ماه مارس مدیرعامل گروه پژو-سیتروئن آقای کارلوس تاوارس اعلام کرد که اوضاع این برند بهبود یافته و بنابراین به توسعهی فروش خود در بازارهایی چون بازار آمریکا و ایران فکر کنند. بدین ترتیب ما میتوانیم پس از چندین سال غیبت پژو در بازار خودروی آمریکا، شاهد حضور محصولات این شرکت باشیم. برنامه ریزان تولید فرانسوی مطمئناً در فهم بازاری که چندین سال است غایب آن هستند کشمکش و چالش خواهند داشت اما ما میخواهیم که به آنها کمک کنیم. خب برای این منظور ما پژو ۲۰۰۸ را در نظر گرفتهایم تا نقاط قوت این ساختههای این خودروساز فرانسوی برای خریداران آمریکایی را ذکر کرده و مناطقی را که پژو باید بهبود دهد ذکر میکنیم. پژو ۲۰۰۸ که به عنوان کراس اوور شهری نامیده شده در سال ۲۰۱۳ وارد بازار شده است بنابراین جایگزینی آن احتمالاً در دستور کار قرار دارد و برنامه ریزان و طراحان بیشک در حال آمریکایی کردن این خودرو خواهند بود.
خب در این بخش ما موارد خوب و بد یک پژو برای بازار آمریکا و خریداران آمریکایی را ذکر کردهایم.
خوبها
نامگذاری
دربارهی نامگذاری صحیح صحبت میکنیم. در زبان پژو، زمانی که خودرویی همانند ۲۰۸، ۳۰۸ و یا ۵۰۸ را در نظر میگیرید و میخواهید که آن را به کراس اووری فربهتر و قدبلندتر تبدیل کنید، تنها یک صفر را به اعداد بالا اضافه کرده و به مدلهای ۲۰۰۸، ۳۰۰۸ و یا ۵۰۰۸ میرسید. (نکته: ما هنوز هم از پژو عصبانی هستیم زیرا که پورشه را مجبور کرد تا نام مدل ۹۰۱ را به ۹۱۱ تغییر دهد)
سقف داخلی روشن
اگر میخواهید که نوری از داخل سقف ساطع شود میتوانید یک رولزرویس بخرید و آپشن سقف starlight را به آن اضافه کند و یا اینکه این پژو را سفارش دهید! بیش از آنکه ستاره باشد، این سقف خطوط نورانی را ارائه میکند اما بسیار جذاب هستند.
طراحی سقف غیر همسطح
سقف خودرو دارای طراحی غیر همسطح است همانند چیزی که در لندروور دیسکاوری، نیسان Xterra و غیره میبینیم. این شکست مینیمالیستی در سقف مقداری به فضای سر اضافه میکند و توسط تریم کرومی اطراف پنجرههای عقبی برجسته میشود.
تغییر طرز فکر
شاید جذابترین مورد دربارهی پژو ۲۰۰۸ این باشد که پلتفرم PF1 یکسانی را با سیتروئن C4 کاکتوس عجیب به اشتراک میگذارد. موارد عجیبوغریب این خودرو جزئیات زیادی را در برمیگیرد که از جملهی آنها میتوان به قوسهای چرخ حجیم و جزئیات حفاظتی دربها اشاره کرد.
بدها
سیستم چهارچرخ محرک در دسترس نیست؟!
اینکه خودروی بلندقد با ارتفاعی زیاد از سطح زمین داشته باشید و همچنین سیستم کنترل کشش نیز وجود داشته باشد همگی موارد خوبی هستند اما برای فروش کراس اوورها در آمریکای شمالی بهتر است که نیرو را به چرخهای عقب هم بفرستید.
i-Cockpit پژو
اروپاییها شاید غربیلک فرمان کوچک و صفحه کیلومتر شمار قرار گرفته در مکانی نو را دوست داشته باشند اما یانکیها از این موارد متنفرند مخصوصاً وقتی پرههای گوشتی فرمان به همراه کنترلهای سیستم اطلاعات سرگرمی و رادیو در یکجا باشند و به این موارد دستهی کروز کنترل نیز اضافه شده باشد. ما مجبوریم با سرنشینانی سروکله بزنیم که میگویند دکمهها کجا هستند!
بلوتوث ۲۰۰۸
اتصال و جفت کردن گوشی بدون دردسر است اما سیستم عجیبوغریب پژو در پیدا کردن آیفونی که دقیقاً جلوی چشمش است مشکل دارد و پسازآن یک کد مخصوص را باید در گوشی و هم در خودرو تایپ کنید. واقعاً پژو هستی!
جعبه داشبورد کوچک
دربارهی داشبورد ۱۴ اینچی که نصف اندازهی خود جای دارد نظرتان چیست؟ این جعبه حتی برای جای دادن دفترچه راهنمای خودرو نیز بسیار کوچک است و تنها دستکش در آن جای میگیرد…هر چیزی در آمریکا بزرگتر است مخصوصاً دستکشهای ما و خشم زیاد برای تبلیغات غلط.
شما سیستم استارت/استاپ اتوماتیک را اختراع نکردهاید
به نظر میرسد که پژو بیشازحد به سیستمی که این روزها رایج شده افتخار میکند. پژو با صدای بلند در صفحه کیلومتر شمار و صفحه خوشامدگویی این مورد را اعلام کرده و یک کرنومتر ECO را برای محاسبه کردن دقایق و ثانیههایی که خودرو در سفر خاموش میشود در نظر گرفته است. تلاش زیادی صورت گرفته تا رخداد استارت/استاپ محسوس باشد و پژو مصرف سوخت متوسط را درحالیکه ساعت شمار کار میکند به ما نشان میدهد.
هشدارهای ترساننده
درحالیکه اکثر خودروها کمبود سوخت را با چراغ کوچکی نشان میدهند، این خودرو احساس میکند که باید در یک جعبهی هشداردهندهی قرمز داد بزند سوخت خودرو خیلی کم است! خب فهمیدیم! ترجیح میدهیم که بیشتر خونسرد باشیم و به روش خودمان عمل کنیم. مرسی!
باک کوچک
محدودهی سوخت دیزل مدل ۱.۶ لیتری به نظر میرسد که مناسب باشد و پس از پر کردن کامل محدودهی حرکتی ۶۴۰ تا ۸۰۰ کیلومتری را نشان میدهد. به خاطر سفر در بین ایالتها و با سرعت بالا این باک باید بزرگتر باشد.
بلندگوهای کوچک
رادیوی پایه در مدل تست شده صدایی برابر با یک خودروی مدل ۱۹۸۵ داشت. بهتر است که در هنگام عرضهی پژو در امریکا، سیستم JBL بکار رفته ارتقا یابد.
Lord Cezar
۵ مرداد ۱۳۹۵خصیصه های بدش بیشتر رو مخ هست و فکر نکنم بعد از مدتی استفاده بازم عادی بشه.
Mehran
۵ مرداد ۱۳۹۵خوبه پژو بازار سطل آشغال ایران دستش هست وگرنه کاملا ورشکست میشد!
رامتین
۶ مرداد ۱۳۹۵اتفاقا پژو شرکت خوبیه. چرا که اگه ما در این دنیا از نظر صنعت خودرو امتیاز 10 از 100 داشته باشیم (شاید بورکینافاسو مثلا امتیازش بشه 3) اونموقع مرسدس یا فراری بالای 95 باشند، پژو راحت 50-60 میگیره. پس برای ایران خوب هم هست. من نمیدونم چی فکر میکنید… اینجا ایرانه یه کشور احساسی با مدیرهای بسیار دزد و بیسواد. من اصلا دوس ندارم مرسدس یا تویوتا بیاد ایران، چرا که اعتبارشونو از دست میدن. همین فولکس فهمیده ایران خودرو مثلا چه شیادیه و میگه فقط 50000 خودرو در سال تولید میکنم، اونم در شرکت خصوصی. خواستین بگین نخواستین هم براش ذره ای اهمیت نداره.
Nima
۵ مرداد ۱۳۹۵دقیقا تمام چیزهایى که آمریکایى ها میخوان رو نداره
سیستم ۴ چرخ متحرک-سیستم صوتى خوب-فضاى زیاد(داشبورد)-دامنه مسافت بالا-موتور قدرتمند-فرمون باریک مثل خود آمریکایى ها.
amir
۵ مرداد ۱۳۹۵مسخره بود!!!شما فکر می کنید در راس کمپانی بزرگی مثل پژو اینجور چیزها را نمیفهمن.
با وجود مقالات زیادی که در خصوص خروج پژو از بازار امریکا نوشته شده وتحلیلهای زیاد در این مورد به نظر من بزرگترین ایراد پژو روی اوردن به موتورهای کوچک و سیستم دیفرانسیل جلو بوده.با موتور 1600 و دیفرانسیل جلو نمیشه به جنگ مرسدس و مازراتی و ائودی رفت!پژو باید فقط و فقط روی این مورد تمرکز کنه.
Nima
۵ مرداد ۱۳۹۵اصلا کی گفته پژو در حد مازراتی و بنزه؟ کی باشه پژو که با اینا مقایسه بشه؟
من نمیگم نمیفهمن. دیدین که توی متن هم اشاره شد باید برای بازار آمریکا تغییرات بدن و قطعااااااااا اگر ندن با شکست بزرگی رو به رو میشن
مسئله اینه پژو برای بازار آمریکا تجربه نداره.
Alpha
۵ مرداد ۱۳۹۵عیب هاش مهم و بزرگن. نقاط قوتش رو هم ایران خودرو و سایپا حذف خواهند کرد!! پس هیچ چی.
احمد باقری
۵ مرداد ۱۳۹۵بعضیهاش درست بود، ولی بقیه اش برای خنده بود.
عیسی
۵ مرداد ۱۳۹۵اگه تو ایران زیر نود تومن قیمت بخوره میتونه انتخاب خوبی باشه..ولی از این طماعای ایرانخودرو بعیده زیر 90 تومن بدن…
ali
۶ مرداد ۱۳۹۵می گن 77 میلیونه
سعید
۵ مرداد ۱۳۹۵بازار آمریکا بیش از حد رقابتیه، پژو باید خیلی بی نقص عمل کنه که بتونه دوباره برگرده، حتی ماشینی مث ۴۰۵ که دوبار خودرو سال اروپا شد و توی همه دنیا براش کف زدن توی آمریکا شکست بدی خورد و باعث خروج پژو شد، بله شاید خیلیا ندونن کن همین ۴۰۵ خودمون باعث خروج پژو از آمریکا شد، تازه اونموقع کره ایها اونجا نبودن و رقابت کمتر بود چه برسه به الان…
احسان(احسان سابق)
۵ مرداد ۱۳۹۵کلا سلیقه ی امریکایی ها رو بیشتر میپسندم. ماشین باید جا داشته باشه و راحت قابل استفاده باشه و باکش انقدر جا داشته باشه که هر روز مجبور نباشی تو پمپ بنزین معطل بشی. البته تراکم زیادتر جمعیت اروپا و سوخت گرونتر واقعا جایی برای اسکالید و نویگیتور و سیلورادو واسه اروپا باقی نمیذاره
سجاد
۵ مرداد ۱۳۹۵پژو = آشغال
محمد
۵ مرداد ۱۳۹۵مطمئن باشید مدلی که در ایران عرضه خواهد شد فاقد صندلی چرم ،مانیتور،سیستم صوتی JBL وESP خواهد بود وبا قیمت پایه بالای ۸۵ میلیون عرضه خواهد شد چون رقیبش رنو کپچر در بازار الان در مدل ۲۰۱۶ صد وهفت میلیون قیمت داره.واگر هم مدل فولش در ایران عرضه بشه به نظرم حدود ۱۱۵ به بالا قیمت خواهد داشت.وقطعا قطعاتیش که با پژو ۲۰۶ مشابه است مثل دسته راهنما و کروز کنترلش و… که ایران میزنه ایرانی خواهد بود.
Developer
۶ مرداد ۱۳۹۵چقدر هم مطمئن حرف میزنید ! حداقل قیمت رو که میدونم در رده قیمتی 70 قراره عرضه بشه طبق گفته مدیرای صنعت خودرو (البته اگه نزنن زیرش!)
البته حرف دوستان در مورد کیفیت مونتاژ توسط ایران خودرو رو قبول دارم ، فقط خدا کنه دوستان وطنی آپشن هاشو ندزدن
مهمان
۹ مرداد ۱۳۹۵نمیدونم چرا شما انتظار قیمت بالا رو دارین!!
پلت فرم که با 206 مشترک هست
احتمالا با موتور تی یو 5 و گیربکس 206 (با قطعات غیرچینی) عرضه میشه
آپشن هایی مثل سقف نورانی هم که قطعا حذف میشن
دیگه دلیلی برای بیشتر بودن قیمت نیست
در ضمن ایران خودرو مجبور شده چنین ماشینی رو با قیمت نسبتا خوب بیاره، چون بازار 50 تا 90 میلیون رو کاملا به چینی ها باخته
اگر دلال ها بزارن در این رده قیمتی ماشین خوبی هست
امیر.عارف
۵ مرداد ۱۳۹۵حسنش فقط چراق سقفش بود؟ این ماشین فقط مورد استقبال آشغال پسندی مثل ایرانخودرو ساخته شده
سلطان ای بی اس
۵ مرداد ۱۳۹۵به نظر من ماشین باید حداقل 6 سیلندرباشه،7نفره و دارای سیستم تعلیق نرم باشه کنسول وسط بزرگی داشته باشه ،شاسی بلند بزرگ و آفرودی باشه،دو کولر مجزا داشته باشه و اصلا باسلیقه اروپایی حال نمیکنم.
حميد
۶ مرداد ۱۳۹۵جنبه های مثبت زیادی هم داشت منتهی از بسکه این دو خودرو ساز مردم رو اذیت کردنند دیگه کسی جنبه مثبت رو نمیبینه
مهمان
۹ مرداد ۱۳۹۵کسی پژو رو با قابلیت اطمینان نمیشناسه
ولی برخلاف تصور پژو 2008 جزو 10 ماشین قابل اعتماد بریتانیا بوده!!!
عشق پژو
۹ مرداد ۱۳۹۵هرکی درمورد پژو بد میگه باید بگم که یه *** من حتی سوار این ماشین هم شدم چیزی که منو متعجب کرد سانروف شیشه ای محکمش بود و کولری که زیر مانیتور بود
Kasra
۱۳ مرداد ۱۳۹۵اتفاقا نقاط ضعف اینا برای ایرانیا زیاد مهم نیست همین که ماشین لش نباشه اتاقش بیصدا باشه خدماتشم خوب باشه بازار دست دومشم خوب باشه برای ما ایده آله
amirhosein_msm
۲۶ مرداد ۱۳۹۵من طی تحقیقاتی که کردم به این نتیجه رسیدم که این خودرو بعد از ورود به ایران از بهترین انتخاب هاست بر این اساس می گم که به طور مثل tucson 2016 در امارات به قیمت پایه 72000 درهم به فروش میرسه و 2008 به قیمت پایه 69000 درهم که ماشین tucson 2016 قیمتی بالای 150 میلیون در ایران داره ولی پژو 2008 که تنها 3000 درهم با توسان فرق داره به قیمت 85 میلیون در ایران به فروش خواهد رسید که فکر می کنم این اختلاف قیمت بدلیل مونتاژ در ایران و شرکت مشترک هستش پس با این حساب خرید 2008 کاملا اقتصادیه و با این وجود که توسان کره ایه و پژو اروپایی پس دیگه توجیهی نداره
این هم منابع اش
http://www.drivearabia.com/carprices/uae/hyundai/hyundai-tucson/2016/
http://www.drivearabia.com/carprices/uae/peugeot/peugeot-2008/2016/
---
۹ دی ۱۳۹۵عزیزانی که میگن پژو آشغاله،
پژو یک خودرو ساز قدیمی و با تجربه ست. شما اگه محصولاتش رو دوست ندارین برین جک و چری بخرین. آخرشم ضرر میکنین. بعضی ماشین های پژو خیلی محبوبیت داره توی اروپا. rcz – 5008 – 3008 – 508 خیلی پر طرفدار هستن
آرش
۱ تیر ۱۳۹۶عااالیه…
حتما براش ثبت نام کنید.
من میخوام ثبت نام بکنم.
۹۰ تومانه…
میگن حداقل ۵۰ میلیون میره بالا تر…
من میخرم میفروشم.
واسه ثبت نام باید برید سایت ایران خودرو….
۶۰ میلیون پیش داره … ۳۰ میلیون هم بعدا میدین…
عاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااایه
داود
۳ تیر ۱۳۹۶به نظر مهندسان پلاستیکی ایران خودرو .خوب مرزها را بستن و تا میتونن مردم چپاول میکنن و دوبرابر میندازن.البته همش برمیگرده به سیاستهای دزدان بزرگ کشورمون.هر کی دونگ خودشو از جون مردم میکشه بیرون و تنها چیزی که براشون مهم نیست جنس خوب و با قیمت مناسب
محمدرضا سیداحمدی
۲۴ شهریور ۱۳۹۸با سلام نوبت ماشین های برقی در جهان است دیگر کمتر آدمی به سمت بنزین می ره پس تا از دنیا عقب نماندی به فکر یک ماشین برقی وطنی باشد که این خارجی هر وقت عاشقش کشید برای شما فیلم نیایند این ماشین های بنزین تاریخ مصرفش تمام شده والسلام