این ۲۰۶ با تیونینگ پیشرانه، کیت بدنه رالی، شاسی تقویت شده و فنربندی جدید، بسیار شبیه به نسخهی مسابقهای است.
حدودا ۲۰ سالی میشود که برند پژو از مسابقات قهرمانی رالی WRC کنار کشیده است اما طرفدارانش هنوز هم مدل مسابقهای ۲۰۶ WRC را به خوبی به یاد دارند؛ خودروی هاچبکی که پس از سال ۲۰۰۰ میلادی روانه از مسابقات شد و در ۲۵ رقابت به مقام نخست دست پیدا کرد. حال که سالها از زمان حیات این هیولا گذشته است، یک طرفدار تصمیم گرفته تا ۲۰۶ خود را به نمونهای شبیه به آن تبدیل کند.
خودرویی تقویت شده برای خیابان
این نسخه عادی و جادهای ۲۰۶ به کیت بدنهای تازه با فرمپردازی مشابه خودروی WRC مجهز شده است که شامل سپرهای برجسته بزرگ، طاق چرخهای برآمده، کاپوت تازه و هواکشهای روی آن و یک هواکش سقفی تزئینی میشود. برای اینکه مجموعه این افزونهها، ۲۰۶ مدنظر را به خودروی رالی نزدیکتر کند، یک بال سقفی هم ر بخش عقب تعبیه شده است تا حالوهوای مسابقهای حاصل از تماشای رینگهای پنج پره را تکمیل کند. تمام این قطعات هم با یک طرح مسابقهای و برچسبها اسپانسرهای رالی پوشانده شده است.
مالک این ۲۰۶ از کابین آن هم قافل نشده و برای ایجاد یک تجربه کامل در درون خودروی خود هم از المانهای مسابقهای استفاده کرده است. ازجمله تجهیزات تازه کابین این خودرو میتوان به صندلیهای مسابقهای، فرمان جدید، پنلهای فیبرکربنی سبکوزن، کپسول آتشنشانی، میل ایمنی و یک کلاه مخصوص راننده اشاره کرد.
این خودروی جادهای که زندگی خود را بهعنوان یک پژو 206GTi 180 (یا همان 206RC) آغاز کرده بود. درحالیکه ۲۰۶ WRC از سیستم چهار چرخ محرک مخصوص رالی، ۳۰۰ اسب بخار قدرت و سایر قطعات و تجیزات رالی سود میبرد، نسخه جادهای به یک موتور ۲ لیتری تنفسطبیعی مجهز شده است که اجازه دسترسی به حداکثر ۱۷۷ اسب بخار قدرت را در اختیار چرخهای جلو قرار میدهد.
مالک این نمونه بازسازیشده برای بهبود عملکرد خودرو خود از یک دیفرانسیل لغزش محدود، اگزوز سفارشی، شاسی بهبودیافته، فنربندی مجهز به فنرهای کویلاور، میل ضدلغزش «H&R» و ترمزهای تقویتشده استفاده کرده است. مالک معتقد است که این پکیج و صرفشدن ۶۲۴ ساعت کار روی آن، ارزش پرداخت مبلغی بیش از ۳۰ هزار دلار را دارد و مالک جدید میتواند آن را در نمایشگاه، پیست یا خیابان براند.
۲۰۶ WRC
پژو در سال ۱۹۹۹ از این مسابقهدهنده توانمند پردهبرداری کرد. این خودرو در سالهای ۲۰۰۰، ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ به مقام نخست مسابقات دست پیدا کرد تا اینکه در سال ۲۰۰۴ با دنیای رقابتها خداحافظی کرد و با 307CC WRC جایگزین شد. مدلهای مسابقهای توانمند دیگر مانند ۲۰۷ S2000 و 208T16 هم بعدها بر پایه همین هاچبک توسعه پیدا کردند و به رقابت پرداختند. نظر شما درباره ۲۰۶ WRC چیست؟ آیا جای خالی نسخههای قدرتمندتر ۲۰۶ در کشور ما احساس میشود؟
kawaki
۲۸ آبان ۱۴۰۳یه ریپیلکا قشنگ
MehdiTurbo
۲۸ آبان ۱۴۰۳واقعا هنوز که هنوز این ماشین طراحی جذابی داره و طراحیش چه بیرون چه داخل ماندگار و ادم لذت میبره و انگار قدیمی نمیشه نمیدونم رازش چیه ولی من واقعا هنوز از دیدنش لذت میبرم
علی Shelby
۲۸ آبان ۱۴۰۳درسته طراحیش خوبه و انگار قدیمی نمیشه و در خیلی از کشور ها هنوز استفاده میشه
NGU
۲۸ آبان ۱۴۰۳من نزدیک به 5 سال صافکاری کار کردم
از بین آشغال های ایرانی میشه گفت تقریبا بالاترین ایمنی رو همین 206 و ال نود و ساندرو دارن
البته تو سال 2024 همشون از رده خارج حساب میشن و خب ایرانیزه هم شدن ولی منظورم انتخاب از بین بد و بدتره
حلبی ترین ماشین های ایرانی هم قطعا پژو پارس و 405 ان که برخلاف باور خیلیا عملا ایمنیشون هیچ فرقی با پراید نداره
جدا از بحث شاسی یه نمونه ی کوچیک بخوام بگم شما همین خانواده ی تیبا و ساندرو و کوییک رو نگاه کن با اون وضعشون همشون گلگیر عقب و پالونی صندوق عقب با جوش و پرچ بهم متصل شدن ولی پژو 405 و پرشیا تماما با چسب و موم هست
یکی از دلایلی که وقتی 405 و پرشیا از عقب تصادف میکنن و پشت ماشین جمع میشه و به سمت پایین کشیده میشه همینه
در مورد دیاق جلو خانواده پژو هم چیزی نگم بهتره تو پرشیا که قشنگ بین دیاق پلاستیکیش و رادیات یه یک متری فاصله هست!!
علیرضا
۲۸ آبان ۱۴۰۳توی دنا پلاس هم یک و نیم متر فاصله هست
JaMsHiD-B
۲۹ آبان ۱۴۰۳داش چه فایده
همش با سرعت صدو چهل تا تهش مرگه
Arash Kashani
۲۸ آبان ۱۴۰۳با المان های طراحی 20 سال پیش،
هنوزم طراحی قشنگی داره
هنوزم جذابه
هنوزم دل میبره
Arash Kashani
۲۸ آبان ۱۴۰۳با المان های طراحی 20 سال پیش
هنوزم طراحی زیبایی داره
هنوزم جذابه
هنوزم دل میبره
mickeyy
۲۸ آبان ۱۴۰۳آیا جای خالی نسخههای قدرتمندتر ۲۰۶ در کشور ما احساس میشود؟
والا در کشور ما از سالها پیش باید ۲۰۶ ها جمع میشد. جای ۲۰۶ و ۲۰۶ پلاس (ملقب به ۲۰۷) هم باید ۲۰۸ مونتاژ میشد
Kiarash
۲۸ آبان ۱۴۰۳خوب اون سالی که ۲۰۶ به بازار ایران اومد همزمان داشت تو فرانسه و دیگر کشور ها تولید میشد بعد مدل های بالاتر و آپشن های ایمنی که رو ۲۰۶ های دیگه بود ایران خودرو حذف کرده بود مثل سنسور نور و باران ، ایبرگ پرده ای ، سیستم صوتی JBL ، سانروف یا سقف شیشه ای ( پانوراما ) که تازه ایران خودرو چند سالی هست رو ۲۰۷ ها گذاشته و البته esp ، کروز کنترل هم که رو مدل های سفارشی فرانسوی بود و تیپ Rc و cc. و استیشن هم ۲۰۶ در بازار های دیگه داشت که متاسفانه وارد ایران نشد .
mickeyy
۲۸ آبان ۱۴۰۳درسته زمان خودش اوایل دهه ۸۰ ماشین فوق العاده ای بود و باید با موتور قدرتمندتر و امکانات کافی عرضه میشد نه با موتور های ضعیف tu3 و tu5 ولی الان دیگه واسه این چیزا دیره. این ماشین واسه حدود ۲۵ سال پیشه اگه بازار خودروی درست حسابی داشتیم الان این ماشین جاش توی موزه بود نه توی خیابونها
گاس فرینگ
۲۹ آبان ۱۴۰۳برای اون دوره tu5 nfu کافی بود البته مدل tu3 ضعیف و گرون بود
Kiarash
۲۸ آبان ۱۴۰۳واقعا یادی از خاطرات قهرمان زیبا
ای کاش پژو دوباره یه هاچبک و سدان داغ رو به بازار جهانی عرضه کنه .
البته جانشین ۲۰۶ پژو ۲۰۸ هست الان ولی مثل سابق باید دوباره بترکونه
hosen
۲۸ آبان ۱۴۰۳خیلی استایل جذابی داره
JaMsHiD-B
۲۸ آبان ۱۴۰۳چه شکلی ماشینی که فقط دف جلو عرضه شده براش سیستم تمام چرخ محرک نصب کردن
درحالی که نسخه های مسابقه ای چند تا بیشتر ازشون ساخته نشده و سیستم تعلیق و انتقال قدرتشون اصلا برای فروش گذاشته نمیشه
از کجا خریدن گیربکس و دیفرانسیل و دیفرانسیل مرکزی یا از چه ماشینی قرض گرفتن
اونم ماشینی که موتور به صورت عرضی نصب میشه
فیات مولتیپلا
۲۸ آبان ۱۴۰۳میشه اینکارو کرد
تبدیل دف جلو به دف عقب یا چهارچرخ
بعد موتور عرضی که آئودی های ۴ و ۵ و ۶ سیلندر اینطورین دیگه
۴ چرخ محرکن ولی موتور عرضیه
JaMsHiD-B
۲۸ آبان ۱۴۰۳منظورم این بود مثل موتور های طولی دست تیونر برای نصب کیت AWD محدود نیست
وگرنه که میدونم ماشین هایی مثل آئودی RS3 یا فولکس واگن گلف R همه AWD و با موتور های عرضی هستن . به دیفرانسیل هاشون هم میگن هالدکس
حالا مسئله اینه که این پژویی که چند تا ازش بیشتر ساخته نشده چطور کیت AWD این ماشینو پیدا میکنن
وگرنه کیت های AWD گلف و آئودی فراوونه چون تولید انبوه شدن و قطعاتشون راحت گیر میاد
Ali
۲۸ آبان ۱۴۰۳مثل ۴۰۵ دو دف! : سمت راست گیربکس که پلوس بلند دو تکه سمت شاگرد میخوره، قبل پلوس یا دقیقا روی خروجی سمت راست گیربکس یه دیفرانسیل مرکزی نصب میشه و یه سرش پلوس شاگرد نصب میشه و سر اصلی گاردان میخوره به سمت دف عقب! تو ایران هست باید پیدا کنی یا سفارش بدی بیارند! چند تایی تو ایران آوردن ست کامل موتور، گیربکس، دف مرکزی، پلوس شاگرد، گاردان، دف عقب و پوستش! و نصب هم شده! بیشترشون هم فکر کنم موتور XU10 با حجم ۲۰۰۰ شانزده سوپاپ و توربو باشند!
JaMsHiD-B
۲۸ آبان ۱۴۰۳من یه پژو دو دف بیشتر ندیدم تو ایران
اونم پژو ایمان توربو بود که با ترنسفر کیس و دف عقب ماشین آمریکایی کارو جمع کرده بود
وگرنه هیچ پژو دو دیفرانسیلی دیگه ای رو ندیدم .
توی سایت های خارجی هم کلی گشتم ولی هیچ چیزی تحت عنوان دیفرانسیل مرکزی و میل گاردان و دف عقب و سیستم تعلیق این کارو برای پژو ها ندیدم
نام و نشونی از اون ۲۰۶ های AWD ندارید شما؟
یا مثلاً میشه بگید کدوم سایت ها هستن که این قطعات رو میفروشن؟
JaMsHiD-B
۲۸ آبان ۱۴۰۳https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.aparat.com/v/HIJOl&ved=2ahUKEwi0sM2BhuaJAxV98bsIHfCvHPAQwqsBegQIFBAE&usg=AOvVaw0A_5nHXymUJMg9yiyof4yu
این ویدیو پژو ۴۰۵ دو دف هست که چه شکلی کار میکنه
حالا برام سواله که پژو از کجا این وسایل رو برای ۴۰۵ تامین کرده و چرا الان هیچ کدومشون توی بازار خارجی هم نیست
بهنام
۲۸ آبان ۱۴۰۳یادش بخیر به حدی این ماشین رو دوست داشتم سال ۱۳۸۰ به جای خرید خود ماشین یه سیستم Clarion بستم روی پیکان خودم . عجب چیزی بود . 😀