این روزها که نه یعنی هر روز آنهم بهکرات هنگامیکه به پدال سر میزدم نمیدانم چرا یک حس غریبی در من ایجاد شده بود که دلتنگ چهار چرخهای وطنی شده بودم و از نبود مطالب مربوط به آنها در پدال کمی خاطرم رنجور شده بود. حیاط منزل را که به دیدهٔ خودرویی نگریستم دیدم که در میان خیل انبوه سوپرکارها و مگاکارهای پارک شده در حیاط دو نمونه از خودروهای وطنی چنان خودنمایی میکنند که اصلاً آن سوپرکارها بدون چشم بصیرت به دیده نمیآمدند فلذا تصمیم گرفتم پس از کنار زدن آنهمه مرکبهای فاخر همین دو چهار چرخ وطنی را به دیدهٔ تجربه برایتان شرح دهم.
ابتدا با احترام به سن پژو نحست با او این نامه را آغاز کنم:
پژو ۴۰۵ ماشینی قدیمی است که طراحی آن در دهه هشتاد میلادی در فرانسه صورت گرفته و در سال ۱۹۸۸ توانسته خودروی سال اروپا شود ورود آن به ایران مصادف شد به اوایل دهه هفتاد شمسی و با آن موتورهای ۲۰۰۰ سیسی خاطرهانگیز به دو صورت ایرانی و فرانسوی عرضه شد و در تیپهای مختلف که چون همه از آن با خبر هستید دیگر گزافه نمیگویم.
اما لوگان یا همان تندر ۹۰ خودمان خودروی مدرن و قابل احترامی است و طراحی آن در سال ۲۰۰۴ محصول همکاری داچیا و رنو بوده است و هماکنون در ممالکی چون رومانی، روسیه، هند، برزیل، کلمبیا و مراکش مونتاژ و ساخته میشود البته این خودرو تحت فیسلیفت هایی نیز قرار گرفت اما چون آنها در کشور ما نیستند ما را از گفتن آنها چه سود؟ پس به همین مقدمه بسنده میکنیم و میرویم سراغ مقایسه:
دو خودروی مذکور در اینجا ۴۰۵ مدل ۹۴ و یک دستگاه تندر مدل ۹۱ میباشند که پژوی ما مهری حدود ۲۵ هزار کیلومتری را بر پیشانی خود حک نموده و جناب لوگان نیز در حدود ۵۰ هزار کیلومتر را در حرکت بوده است که اگر بخواهیم حدودی و نه زیاد دقیق حساب کنیم بهای لوگان ما با یک ۴۰۵ صفر دو کفه ترازوی قیمت را کنار هم نگه میدارد.
از جلو به طرح:
این بار به دلیل دلخور نشدن لوگان با وی قیاس آغاز میکنیم، طراحی جلو لوگان با داشتن یک سپر زیبا که از وسط به دو نیم شده و در کنارهها دو ورودی هوا ساخته است تازگی و شادابی خوبی دارد و چراغهای مه شکن نیز در سادهترین حالت ولی با بهترین جاگذاری در طرفین سپر قرار گرفتند و دو رنگ بودن سپر (البته در نسخههای فول) پویایی خوبی به نمای جلو بخشیده است. جلوپنجره لوگان دارای دو خط افقی کرومی و چهار ستون عمودی در پسزمینه است و در میان آن نیز لوگوی نهچندان دلچسپ رنو قرار دارد که در دو طرف جلوپنجره دو خط بهموازات هم تا زیر شیشه جلو حرکت میکنند و به زیبایی محو میشوند تا کاپوت از حالت سادگی مطلق بهدر آید و در قسمت مرکزی کاپوت کمی حالت عضلانی داشته باشیم. چراغها نیز بهصورت نیمه قلوهای هستند که نه نورشان شکل خاصی دارد و نه سامانه روشنایی در روز دارند که برایتان شرح دهم و راهنما نیز بهصورت نصف-نصف خواسته هم جزئی از گلگیر باشد و هم از کاپوت که هر جا که تصادفی شد حتماً عوض شود! خب برویم سراغ پیر فرزانه خودمان جناب ۴۰۵ نمای جلوی ۴۰۵ در سادگی مطلق به سر میبرد که البته ایرادی هم به آن نیست زیرا این چهار چرخ سابقاً دوستداشتنی سنی ۳۰ ساله دارد و البته طراحی محافظهکارانه پژو، سپر تمام پلاستیکی پژو با دو رنگ و ترتیب طبقاتی و یک ورودی هوای مرکزی، وسیله ساده و نسبتاً شیکی است که در قسمت فوقانی یک نوار کرومی زیبا هم دارد و در بالای آن جلوپنجرهای سه خطی است که طبق سنت لوگوی خودروساز در میانه آن قرار گرفته و این شیر یا پلنگ عزیز با غرور تمام برای اسب فراری و گاو لامبورگینی شاخوشانه میکشد! چراغهای پژو در سادگی تمام هستند و انگار طراح یک ماژیک مشقی داشته و آن را به پهنا روی کاغذ کشیده و بعد هم ماژیک را بهصورت عمودی حرکت داده تا چراغ راهنما را بکشد کاپوت هم چیز خاصی ندارد جز خط تورفتهای که بالای جلوپنجره است که وصل میشود به خط گلگیر و بعد به خط صندوق و دوباره به گلگیر و بدنه و تا هرچه دور ماشین دور بزنید این خط ادامه دارد!
جانب این و جانب آن:
از بغل که به تندر همی نگریستیم اولین چیزی که توجه ما را جلب کرد گلگیرهای برآمده در جلو و عقب بود که به نظر بنده یکی از حسنهای طراحی این ماشین است در وهله بعد میتوان به نازک بودن ستون A اشاره کرد که دید خوبی را به سرنشین میدهد اما باز هم رنو چیزی دارد که توی ذوقمان بزند، آیینههای این ماشین بس ناجوانمردانه زشت است و خود بنده را یاد آن شانههای مو میندازد که احتمالاً همه از آن استفاده کردهایم و پشتشان هم آینه داشت و البته این شکل بیضی آنها باعث شده دید خوبی هم نداشته باشند. فرم کلی بدنه از بغل بسیار معقول است و با دارا بودن نوار پلاستیکی مشکی خود را با دیگر اجزای ماشین ست کرده. یک خط از میان گلگیرها عبور میکند که یک جوری باد توی آن انداخته و حالتی چاق مانند دارد (ضعیف بودن فن توصیفم را بگذارید به حساب ناپختگی) چرخها نیز با داشتن سایز ۱۵ اینچ به ماشین زیبایی دادهاند و رینگهای شش پره جفتی هامرگونه نیز زیبایی خودشان را دارند. ستون C ماشین از بالا نازک و هرچه پایین میآید عریضتر شده و در آخر هم قسمتی از صندوقعقب میشود و گلگیر را تشکیل میدهد.
اما در نمای جانبی پژو زیاد چیزی برای توصیف نیست جر اینکه او هم نوار مشکی بین گلگیرها را دارد که چون پلاستیک نرم است نسبت به نوار ال ۹۰ مقاومت بهتری در برابر ضربه دارد و آن خط تمام نشدنی که گفتیم همچنان ادامه دارد و از قسمت فوقانی گلگیر جلو به زیر شیشهها میآید و در آخر هم از گلگیر عقب گذر میکند. با اینکه پژو چرخهای ۱۴ اینچی دارد اما زیاد توی ذوق نمیزند و به نظر بنده از بغل حالت اسپرتی خوبی دارد. قالپاقها نیز همان قالپاقهای قدیمی هستند که به بهترین وجه طراحی شدهاند و هنوز هم زیبا هستند.
عقبگرد:
نمای پشت دو ماشین را اگر از لوگان بخواهیم شروع کنیم طراحی صندوقعقب آن بسیار گیرا و پیچیدهتر نسبت به پژو است صندوق ماشین طوری است که میل زیادی به فستبک بودن داشته باشد اما ماهیت سدانی خود را نیز حفظ کرده در قسمت فوقانی صندوق برآمدگی زیبایی است که یک بالچه فابریک را نیز ساخته است و در پایین نیز یک برآمدگی V شکل وجود دارد که در مرکز آن یک خط رو به پایین صندوق را به دو نیم تقسیم کرده است و اگر کمی به نمای جلو ماشین دقت کنیم در قسمت زیر جلوپنجره نیز همچون طرح و نمایی به چشم میخورد. چراغها کمی دوست داشتهاند خاص باشند و از حالت تنبلی خوابیده به حالت خبردار ایستاده تغییر موضع دادهاند تا ماشین را کمی با استقامتتر نشان دهند جالبترین قسمت چراغها هم داشتن یک چراغ دندهعقب است که کمی جلوه خود خاص پنداری دارد که البته در تئوری یک نقض محسوب میشود زیرا در هنگام شب به سمت راننده نور کافی برای دندهعقب رفتن نمیرسد. سپر هم همان طراحی دو رنگ طبقاتی خود را حفظ کرده و در مرکز آن جای پلاک به زیبایی مشخص است و در سمت راست آن قلابک بکسل و در سمت دیگر اگزوز با نمایی زیبا از سپر بیرون آمده است و جزو معدود ماشینهای مونتاژ داخل است که اگزوز مبارکشان قابل رؤیت است.
در نمای عقب ۴۰۵ هیچ چیز قابل توصیفی ندارد جز همان خط کذایی که هرچه دور ماشین بچرخیم تمام نمیشود و یک خط دیگر در زیر آن بهمنظور اینکه تنها نباشد و باز دوباره یک خط دیگر که اشاره میکنند شکاف صندوق است سپر همان طراحی جلو را دارد و چراغها نیز برای اینکه دیگر زیادی ساده نباشند کمی به انتهای آنها انحنا داده و حالت بومرنگی دارند.
دیزاین داخلی:
هر چه در وصف پیچیدگی طراحی لوگان گفتیم را (البته در مقایسه با پژو) دور بریزید زیرا طراحی داخلی این خودرو حتماً از علاقه شما نسبت به رانندگی کم خواهد کرد و به نظر بنده طراحان این ماشین زیادی این جمله را که میگوید زیبایی در سادگی است را جدی گرفتند! البته که داشبورد ال نود شما را یاد کامیونها میاندازد اما همه آن سراسر ضعف نیست و داشبورد ارگونومی خوبی دارد و بسیار کاربردی است و دسترسی راننده به تمامی ادوات داخلی طوری است که کمترین میزان حواسپرتی را داشته باشد. و اگر بگوییم دوام و کیفیت این داشبورد هم از نظر جنس و هم از نظر رنگ فوقالعاده است زیاد بیراه نگفتهایم داشبورد بهتنهایی چیزی برای توصیف ندارد اما دستهدنده در بهترین جای ممکن و با نرمترین حالت موجود است. فرمان نیز با داشتن سه پره و قابلیت تنظیم ارتفاع قابلقبول است اما به نرمی ۴۰۵ نیست. وجود دو جا لیوانی در ماشین را هم میتوان از نقاط قوت آن برشمرد. کمی اگر بخواهیم در طراحی صفحه کیلومتر شمار لوگان دقت کنیم متوجه این میشویم که لوگان فقط دارای دو عقربه است و بقیه آمپرها بهصورت دیجیتالی در مانیتور کوچک مرکز صفحه قرار دارند که در طرفین آن آمپر دما و میزان سوخت وجود دارند و در مرکز هم کارکرد ماشین را مینویسد و نکته متمایزکننده لوگان این است که قابلیت نشان دادن میزان مصرف سوخت در صد کیلومتر و مسافت پیموده شده با این باک و نیز مسافت قابل پیمایش را نشان میدهد.
در طراحی داخلی ۴۰۵ که اخیراً نیز بهروز شده اوضاع کمی فرق میکند و در کمترین حالت طراحی چشمنوازتری را به مشتری تحویل میدهد! این ماشین دارای تریم طراحی دو رنگ است که نمای نسبتاً خوبی به ماشین داده است و طراحی فرمان به دلیل زیادی پر بودنش به مذاق بنده خوش نمیآید ولی در عوض صفحه کیلومتر شمار از هیجان بیشتری نسبت به لوگان برخوردار است.
در مرکز داشبورد در بالا دو دریچه کولر داریم در پایین سیستم صوتی و ادوات سیستم خنککننده و یک حفره برای گذاشتن مدارک و البته آدامس! دستهدنده نیز در جای خوبی است اما تعویض آن به لذت بخشی لوگان نیست.
کمی حرف خودمانی:
وقت آن است که تجربه و معایب این دو خودرو را پس از کارکرد هرکدام حدود ۵۰ هزار کیلومتر به شما بازگو کنم.
۴۰۵ ماشین کم سوختی نیست و چهبسا که پرمصرف هم هست ولی برعکس آن لوگان سوخت عالی دارد و به دلیل اینکه آب و هوای هر جای کشور متغیراست از گفتن میزان سوخت معذورم که مبادا آمار غلطی نباشد. موتور لوگان به دلیل ۱۶ سوپاپ بودنش خیلی روان کار میکند اما صدای موتور بهاندازه نسبتاً گوشخراشی به داخل کابین نفوذ میکند در صورتی که کابین ۴۰۵ کاملاً آرام است. صندلیهای لوگان کمی ناراحت هستند و ۴۰۵ صندلیهای نرمتر و راحتتری دارد که در مسافرتهای طولانی به کمک شما می آیند. در کیفیت ساخت و ادوات چه بدنه و چه موتور لوگان کاملاً به ۴۰۵ برتری دارد و اگر رعایت ماشین را بکنید ۵ سال را میتوان بدون تعمیرگاه گذراند. جالب است بدانید سیستم صوتی لوگان که با دوربین دندهعقب بهعنوان یک آپشن عرضه میشود آنقدر بیکیفیت است که بعد از شش ماه مانیتور آن سوخت و نکته جالبتر آن است که برای ۴۰۵ شما اگر بخواهید سیستم صوتی نصب کنید از ضبطصوت نمیتوانید استفاده کنید و فقط مانیتور جوابگوی شماست زیرا داشبورد یک تکه است. اگر به کیلومتر شمار لوگان دقت کرده باشید میفهمید که ردلاین (خط قرمز) ندارد و دور موتور روی ۷ هزار دور محدود شده اما همین که به آخر برسد ماشین شروع به استوپر زدن میکند. در آخر باید بگویم ۴۰۵ با همه بدیهایش اما یک موتور ۱۸۰۰ سیسی دارد که هم هیجان بیشتری نسبت به ال نود دارد و هم خط تیک اف طولانیتری ولی نه شتاب بهتری اما این هم خالی از لطف نیست که بگویم ال نود دارای سیستم EBD چهار کاناله است که هر ماشینی در این رنج قیمت ندارد اما پیشنهاد بنده به شما پس از استفاده از هر دو ماشین قطعاً ال نود خواهد بود.
امکانات | لوگان | ۴۰۵ |
جفت ایربگ | دارد | دارد |
شیشه عقب برقی | دارد | ندارد |
abs | دارد | دارد |
EBD | دارد | ندارد |
مه شکن جلو | دارد | ندارد |
دکمه باز کردن جعبه از داخل ماشین | ندارد | دارد |
ریموت | دارد | دارد |
متن ارسالی: سعید شریعتی
عليرضا سي بي
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵آقا چه تر وتمیزن ماشینا
چرخشون برات بچرخه ایشالله
ال نود کلا بهتره
یادش بخیر اون اوایل که اومده بود همه میگفتن این چیه شبیه ناقص الخلقه ها میمونه
ولی الان دیگه بهش عادت کردیم…امتحانشو خوب پس داد
کیان
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵تشکر از ذوق هنری نویسنده عزیز
2 تا مطلب که به نظرم اشتباه کردن و تاییدش با دوستان گرامی اینکه :
1-بسیار بعید میدونم ال 90 esp داشته باشه ، شاید احتمال زیاد منظورشون EBD بوده که تفاوتش با esp خیلی زیاد هستش . ( قبلا که 206 تیپ 6 داشتم تو دفترچه ترمز و abs+ebd معرفی کرده بود که فک کنم کارشناسان محترم و عظما ایران خودرو به این نتیجه رسیده بودن وجود EBD بی اثر هستش و حذف شده بود.)
2- دوم اینکه تا حالا لفظ مگا کار نشنیده بودم ، بالاترین سری که فک کنم هست به اسم hyper series خونده می شوند .
ممنون.
Carbonado Aventador
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵کونیگزک وقتی مدل one:1 رو معرفی کرد اون رو مگا کار خوند!
چون یک مگاوات قدرت تولید میکرد!
سعید
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵تشکر کیان عزیز
من چیزی رو از خودم در نیاوردم هم توی دفترچه هم توی کاتالوگش ثبته و احساس هم میشه بودنش چون تو سرعت های بالا تهش در نمیره
سعید
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ممنون از وقتی که برای مطالعه این مطلب گذاشتید
Chevo
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵نویسنده گرامی چنان موشکافانه این دو خودرو رو کارشناسی کردید که هر کی ندونه فکر میکنه کانسپتهای 2020 هستند
moein
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵در خصوص الممد همین بس که خواستن جایگزین پیکانش کنن
این یعنی یه ماشین با سطح پایین
وسلام
peyman.german
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵آفرین به قلمی ادبی بسیار زیبای پاراگراف اول
به شخصه از صحنه سازی و واقع گرایی پاراگراف اول اندازه 10 تا مقاله لذت بردم
king 918
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵اون خط اول اصلا دیوانم کرده
اما لوگان یا همان تندر 90 خودمان خودروی مدرن و قابل احترامی است
وای وای تا حالا معنای مدرن رو ایقدر خوب درک نکرده بودم ///
من فکر میکنم تسلا باید برای تجهیزات جدید و مدرن ماشین هاش از رو ال 90 الگو میگرفت شاید موفق تر می شد ……..
Carbonado Aventador
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵king
ما الان تو کشوری زندگی میکنیم که واقعا باید به ال 90 گفت ماشین مدرن!
در مورد ال 90 که خودم تجربه رانندگی باهاش رو داشتم بگم که:
اولا تو متن گفت موتور 405 قدرت بیشتری داره…
ولی به نظرم اصلا اینطور نیست!
ال 90 16 سوپاپ هست و 105 اسب تولید میکنه
ولی 405 8 سوپاپ هست و 90 اسب تولید میکنه!
در مورد شتاب هم که شتاب ال 90 به همه ثابت شده هست!!!!
اینی هم که گفته شد 405 خط تیکاف بیشر(یکم مدرن تر بگم:خط لانچ) بیشتری داره ولی نه شتاب بهتر نشان از یک ایراد بزرگه که نمیتونه قدرت رو به زمین منتقل کنه و صرفا لاستیک هارو از بین میبره!
در مورد صدا هم که ال 90 نمد کاپوت داره که داخل سکوت خیلی خوبی رو داره!
ماشین ما الان حدود 80000 تا کارکرده که تاحالا جز تعویض روغن و فیلتر هوا خرج دیگه ای واسمون نداشته!
در مورد ال 90 اینم بگم که abs+ebd موجب میشه موقع ترمز شدید پایداری عالی ای داشته باشه!
king
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵موتور 405 98 اسب بخار قدرت دارد . به غیر از مبحث مصرف سوخت هر موتوری که در دور موتور پایین تری حداکثر گشتاور رو ارائه کنه برای استفاده روزمره مناسبت تر هستش البته برای شرایط مسابقه قضیه فرق میکنه
king 918
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵کربنادو داداش می دونم چی میگی اما کلا من با تجهیزات ال 90 مشکل دارم بابا داشبردش اینقد خالیه اومدن دکمه ها شیشه بالابرش رو رو داشبرد گذاشتن و از همه مهمتر فوق العاده زشته این ماشین و سقف بلندی هم داره که کلا بویی از ایرودینامیک نبرده
اما ماشین خوش نشینیه و سواری خوبی هم داره
و مهمترین قسمت خوبش هم ترمز هاش هستن و شتاب نسبتا خوبش
سعید
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵کربونادو جان
اولا من با هردو رانندگی کردم که میگم
دوما خداییش از ما نمد کاپوت نداشت
Carbonado Aventador
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵سعید جان سوءتفاهم نشه…
من به متن شما خورده نگرفتم!
من با توجه به تجربه خودم اصلاح کردم متن رو!
والا در مورد اینکه نمد نداره مال شما فقط میتونم بگم خدا لعنت کنه شرکت سازنده رو که از هرجایی که بتونن میزنن!
درمورد حرف دوست عزیزم 918
طراحی ال 90 خیلی مدرن تر هست و به نظر خودم آیرودینامیک رو از رو ظاهر نمیشه آنچنان درست تشخیص داد!
مصرف سوخت رو خود کارخونه 6.8 اعلام کرده ولی عدد خود من بین 7.2 تا 7.7 لیتر مصرف میکنه تو شهر!
به نظرم تنها خودرویی که از لحاظ ظاهر از ال 90 بهتره پرشیا هست!
هرچند که باز طراحی یه بحث سلیقه ای هست!
مثلا من خودم طراحی اونتادور رو زیباتر از لافراری میدونم(این سلیقه ی منه . ممکنه واسه خیلی های دیگه برعکس باشه)
درکل واسه اونایی که سرکارشون دوره یا مساقت های طولانی ای رو تو ترافیک میرن و میان واقعا ال 90 بهتره!
اگرم کسی خواست ال 90 بخره , ال 90 پارس خودرو رو بخره…
از لحاظ کیفیت خیلی بهتره!
محمد
۳ خرداد ۱۳۹۵دوست من چهارصد و پنج صد اسب بخار قدرت داره و گشتاور خیلی بهتری هم داره تو دور موتور پایین تر از ال نود. برای جاده چهارصد و پنج خیلی بهتر چون ال نود که به صد تا رسید به گرد پای چهارصد و پنج هم نمیرسه. ولی چهارصد و پنج هم به نرمی و کم مصرفی و کم صدایی ال نود نیست. یکی دیگه از ضعف های ال نود هم اینه هندلینگش از چهارصد و پنج پایین تره و خیلی احتمال چپ کردنش به خاطر سقف بلندش و ارتفاع بالای موتورش بیشتره. من خودم پارس دارم بابامم ال نود. تعصب هم ندارم ولی من که اکثر اوقات تو جاده هستم پارس رو بیشتر میپسندم. موتور چهارصد و پنج به اصتلاح قدرتی تره ولی ال نود شتاب اولیه بیشتری داره و تاپ اسپید کمتری.
سعید
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵جنابking 918والا بنده تا حالا جز ماشین های داخل چیزی سوار نشدم ما به ال نود میگیم مدرن شما که تسلا سوار شدی به همون بگو مدرن
ارادتمند
سعید
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵چاکریم
علی توکلی
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵سلام
ما جزو اولین کسایی داخل کشور بودیم که ساندرو گرفتیم…دو نکته داخل L90 و ساندرو واقعا میدرخشه…اولیش کوپل و مچ بودن گیربکس و موتور که خیلی خوبه ولی فدای سرعت و شتاب شده…دومیش هم کابین کم تکون و اروم بازم نسبت به بقیه خودرو های وطنی…ماشین قبلیم ریو بود که تو شتاب واقعا منتظر اشاره…و خیلی پیشرانه تشنه تری داشت…الان در کنار ساندرو 206 تیپ 3 هم دارم که نکات قوتش نسبت به ساندرو کیفیت ضبط و باند و جذاب بودن داشبوردش…در کل با توجه به قیافه خیلی قشنگتر ساندرو و این که دست داخل زیاد توش نیست قیمت 3_4 میایون بیشترش کاملا قابل توجیه…ماشین ما که حتی شیشه هاش هم استاندارد اروپا روش بود
اگر کسی در مورد ساندرو سوال داشت در خدمتم..
کاوه
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵سلام دوست عزیز
در مورد اتوماتش چند تا سوال داشتم :
چهار دنده بودنش اذیت نمیکنه؟ شتابش چطوریه؟
ترمز کاسه ایی کم نمیاره؟ و آیا میشه راحت مانیتور روش نصب کرد؟
سعید
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵کاوه جان استفاده نکردم نمیدونم و نمیخوام هم چیزی از خودم در بیارم
مهدی۹۶
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵فکرکنم تندر esp نداره و ebd داره!
درست میگم؟
کاکا
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵مگه لوگان ESP داره؟؟؟؟؟؟ فکر کنم با EBD اشتباه گرفتید!!
سردبیر
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ممنون از دقت نظر دوستان. اصلاح شد.
احسان
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵متشکرم عین حقیقت رو گفتید.ال نود ماشین خوبی هست نسبت به پژو کم اصطحلاکه،کم مصرفه،و کیفیت بهتری رو هم داره،من خودم پژو دارم ،نبود مه شکن جلو،خشکیه گیربکس آزار دهنده هست،ولی مصرف سوختش زیاد نیست رعایت میکنم .ال نود چند تا ایراد داره بنظرم من،صندلی نافرم، سفتی فرمان نسبت به پژو، بنظرم لذت رانندگی کمتری هم نسبت به پژو داره، ولی در کل ال نود خیلی جون سخت تر از پژو هست. در ضمن داشبورد جدید پژو خیلی زیباتره اما فضای جلو رو تنگ تر کرده،و از داشبورد قدیمی بیکیفیت تر هست به شخصه داشبورد قدیمی که پوشش نرم با چرم پلاستیکی رو داشت بیشتر دوست دارم،مال خودمم هم داشبورد قدیمی هست. تو داشبورد جدیدا نشستم تنگ تر از قبله
tv
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵من که 405 رو انتخاب میکنم البته با داشبورد قدیمیش … چون فضای سرنشینش بیشتره … بعد چون مسافت های طولانی میرم دوگانه بودنش کلی تو هزینه ها صرفه جویی میکنه…با اضافه کردن کلاچ و برقی و مه شکن ال ممد به 405 واقعا ماشین خوبی میشه . یه چیزیمکه هست یه خورده دست به اچار باشی هیچ جایی ادمو لنگ نمیذاره و موتور ساده تری نسبت به ال ممدداره …
فرامرز
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵دقت نکرده بودم امکانات ۴۰۵ از پراید (ماشین قبلی ما مدل ۸۳) هم کمتره (مه شکن، آنتن برقی و باز کردن صندوق از داخل رو پراید داره). خدا رو شکر نذاشتم بابام ۴۰۵ بخره و بجاش سمند ال ایکس خرید که هم زیبا تره و هم ایمن تره و هم اینطور که من میبینم امکاناتش بیشتره. خدایی چرا ۴۰۵ از سمند ال ایکس گرونتره؟
MjM
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ال لگن بهتره….همینکه بهتره….هم اینکه از خرید خودرو صفر صرف نظر کرده ایم!!
سولدوز
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵کجا لوگان (دکمه باز کردن جعبه از داخل ماشین) داره؟ فکر کنم برعکس نوشتین،پژو در بازکن صندوق عقب داره…
در ضمن پژو ebd هم داره. دقت کنید.
heh...
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵یه کلید دایره ای قرمز رنگ کوچیک به موازات زانوی چپ راننده هست واسه L90 .
لوگان
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵نه!!!
سعید
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵من برای405 نوشتم فک کنم تو ویرایش پدال مشکل پیش امده
farshid
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵پژو بهتره جون میده برای دستی
سولدوز
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵کجا فرمان ال 90 تنظیم ارتفاع داره؟!!!
برعکس،فرمان پژو قابل تنظیمه…
سعید
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵از ما که داره :-)
محمد
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵من پژو رو انتخاب میکنم ماشین خوبیه.
البته خودم مدل tu5 رو دارم که خوب ماشینیه.
البته ال 90 رو چهر جدیدش میومد بهتر بود. من از این ال 90 فعلی زیاد خوشم نمیاد.
بهنام طیبی
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵من هیچ کدوم دوس ندارم چون خودروهای تولید داخل ن کیفیت درست حسابی دارن ن قیمت واقعی
SIRVAN
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵آقا فروشی نیست ال90 ؟
خریدارم
علی
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵من 405 صفر داشتم سال 91 مزخرف ! روغن 5 هزارتا عوض میکردم ماشین صدای دنده مرده زیاد داشت داشبورد قدیم ولی صدا داشت و سواریشم اصلا جالب نبود گیربکس افتضاح که آخر کلاچ برقی گذاشتم در کل ماشین اول انقلاب هست هیچی نداره بعد کلا میگن 405 زیباتره! چطور اینهمه سال خانواده پژو دیدن براتون هنوز زیباست!!!!!؟ الان همه پژوهای ایران فرغون مشکلات اساسی داره دیگه وقتی گیربکس پژو دنده عقب نداشته باشه کیفیت خط تولید مشخصه اگه حوصله داری بیکاری پول داری خرج ماشین صفر کنی برو پژو بخر!
S97
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ماشین داخلی 89 به بعد (بعد از تحریم) به درد نمیخوره. والسلام
خدا شاهده RD سال 81 ای که داریم رو با اون تندر نودهایی که بعد از دو سال به جای ثبت نام مگان پارس خودرو بهمون دادم عوض نمیکنم. میشستم تو تندر نود 93 ای که داشتیم حالت تهوع میگرفتم! الان هم یه ماشین ارزون ژاپنی داریم.
انتخاب من توی ماشین های ایرونی SLX 89 TU5 هستش. اما توی چینی ها لیفان X50 دنده دستی
وحید
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵اصلا لوگان طلا
داشبورش چیزی برای تعریف دیگه نمی زاره
اون پژو شرف داره به لوگان
محمد
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵درمورد405کمی زیادی بد گفتی
اینم بگم هردو خودرو فیس لیفت دارن…پارس تندر…405slx
به بسیاری از موارد و ویژگی ها دیگه هم اصلا اشاره نشده..ولی خوب بود ممنون
احمد باقری
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ال 90 بهتره، اما در کل هیچکدوم محصول جدید و قابل توجهی در دنیای امروز نیستند.
فقط انگلستان
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵آره ال 90 بهتره ولی همون طور که گفتی تو دنیای امروز هیچ کدومشون جزء ماشین حساب نمی شن
بنده خدا
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵سلام.اونایی که میگن405 خوبه یا بهتر از تندره جای چنتا سوال داره؟؟؟1-شما قبلا سوار پیکان یا پراید بودین2-شاید قبل از 405 سوار هیچ ماشین نبودین 3-کلاسیک سوارین شما.جواب=من خودم 405 دارم.اول که خریدمش سر دندش در سرعت 20تا40میلرزید.ترمزش افتضاح بود.ظرف5سال دو مرتبه واشر و یکمرتبه سرسیلند عوض کردم.کابینش به شدت صدا داره.صدا موتورش از 3000به بالا نعره میزنه.جاگذاری دنده با اینکه یکمرتبه دیسک و صفحه با مدل دایکو کره عوض شده ولی در دنده 1 سخت جا میره…اینها علاوه بر مصرف نجومی اون بیشتر شبیه غصه نامست.اصلا هم اسم سی ان جی رو نیار که موتور ماشینت رو میخوره….والله داداشم تندر سری اول مدل ای2پایه داشت.شرف داشت به 405آشغال.ماشینی که 3ستاره میگیره شرف داره به این 405 و سمند و پارس…رانا هم داشتیم ولی هیچی تندر نمیشه…..هیچی ….این تجربه 10ساله ماشین داریمه…………………………………………………………….
علی
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵دقیقا 405 من هم همین مشکلات رو داشت که کم کم به خط تولید انواع پژوهای ایران فرغون رسید الان 206 و پرشیا هم همین مشکلات دارن اصلا وقتی سوار تندر میشی انگار با پژو توی جاده خاکی رانندگی میکردی تندر خیلی کیفیتش بیشتره مخصوصا گیربکس فوق العاده هست صدای موتور که اصلا نمیشنوی مخصوصا دست انداز اصلا صدای دنده مرده حتی دنده 2 هم نداره مهمترین موضوع کیفیت تولید تندر ازاول تا الان هیچ فرقی نکرده هر کی ال 90 داشته راضی بوده کمتر کسی به خرج افتاده اونم خرج کوچیک و معمولی بعضی ها که کلا مشخصه سوار تندر نشدن پس از روی تجربه قضاوت نمیکنن بعضی هم بهانه های بنی اسراییلی میارن دیگه هنوز خانواده پژو براشون زیباست و جذابیت داره و آپشن!!! از اول انقلاب دارین خانواده پژو میبینین هنوز زیباست!
فقط بریتانیا
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵خودتو اذیت نکن برای این خودروهای آشغال پول جمع کن یه خودرو مدل پایین بنز بخر صفای یه ماکسیما رو بهت می ده
Archi KHAN
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵آیینههای این ماشین بس ناجوانمردانه زشت است و خود بنده را یاد آن شانههای مو میندازد که احتمالاً همه از آن استفاده کردهایم ؟!!؟
شانه ی مو ؟؟!!
منظورت برسِ دیگه ؟
مقاله خیلی پر مقزی بود !
راستش من متن را نخوندم اما 405 اصلا قابل قیاس نیست با ال90 مخصوصا از نظر کیفیت !
مهرداد
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵این دو خودرو باهم فرق دارن النود جاده است کم مصرف 405اسپورت جوان پسنداه وپر شتاب که تیو نیک کردن آن ساده است وسایل مصرفی ارزان وقابل دسرس دارد ال نود ساخت داچیا ورنو است ویک ماشین پاین رده است که قیمت ان 22ملیون می باشد؛درزم پژو پارس فیست لیفت 405 است که سیع شده است شبیه پژو406 شود وسمند از پلت فرم 405استفاده می کند 405ماشین حساس وبادوام است وکیفیت مطلوب دارد از ال نود سخن نمی گویم چون تجربه راندگی باآنرا کم دارم!. باتشکر ازسایت و صبر شما عزیزان.
آرشام
۱۰ دی ۱۳۹۶خوب شما فارسی ننویسید لطفأ،تو همین چند سطر که نوشتین حدودأ ۴ غلط املایی دارین،واقعأ زشته
حمیدرضا
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵جالبه هر دوی این خودروها از موقع عرضه تا رسیدن به دست مردم کلی تو قیمتش تغییر ایجاد شد خصوصا لوگان 405 باز در اثر زمان گران شد ولی لوگان نه
احسان
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵در کل ال نود تکنولوژی موتورش جدید تره 16 سوپاپه و شتاب بیشتری داره و صدای موتور به داخل ماشین نمیاد اما خب صندلی های راحتی نداره قیافش مناسب نیست کسی که بخواد بخره با وضع این بی کیفیتی خودروها . ال نود بخره بهتره از زیبایی هم صرف نظر بکنه بهتره. دلم آتیش میگیره به خاطر اینکه تو عراقی که با داعش تو جنگه میبینی تویوتا هیوندای با اون همه امکانات و امنیت وزیبایی سوار میشن تو امارات اینا که اصلا ماشینای آسیا عددی محسوب نمیشن اما ما داریم درباره یه فرغون 30 ساله پژو که بزرگترین آپشنش کولرشه و یه تاکسی ماشین رنو که برامون شاهزاده شدن مقایسه انجام میدیم و کللی کیف میکنیم که این بهتره یا اون بهتره این مملکت از ریشه ویرانه صد سال دیگه هم وضع همینه
VOLVO FH
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵توی متن نوشتی پژو25هزا تا کار کرده ،درصورتی 35هزارتابود،برای تندر هم نوشتی حدود50هزارتا،درصورتی حدود 60هزارتا کارکردشه.405هم قابلیت نمایش میزان مصرف سوخت را دارد ولی فعال نیست.
میثم
۴ خرداد ۱۳۹۵من نه از 405 خوشم میاد و نه از رنو ال نود نه ایمن هستن نه جذبه ای دارن
قیمت که بالا حکایت نبود گوشت چغندر سالاره اینجاست
سمند که از هردوتاشون بدتر پراید که ارزشش از قوطی رانی کمتره
206رو صندوق دار کردن شد اریان چراغش رو تعغییر دادن شد رانا که با این کار 206رو هم خراب کردن یعنی واقعا دم مهندس هامون جیز
محمد
۱۴ شهریور ۱۳۹۵من تندر داشتم الان هم پژو دارم . به نظر من که پژو بهتره هم از نظر شتاب هم از نظر راحتی
تو ال 90 اصلا کمک فنر معنی نداره
مصطفی
۱۹ دی ۱۳۹۵سلام و عرض ادب
اشاره به چند نکته خالی از لطف نیست
1: در اینکه تندر از لحاظ موتوری از پژو سر داره شکی نیست اما از این هم نمیشه گذشت ک همه چیز ماشین موتور ماشین و استلاک ماشین نیست ما حد اقل روزی 3 الی 4 ساعت در ماشین هستیم و اینکه با این داشبورد فوق العاده خسته کننده خیره بشیم هم عذاب اوره.
پس باید بگیم اگر دنبال ماشین بیدردسر میگردین و البته زشت و براتون فقط کم استلاکی هست در خرید تندر شک نکنید( البته اگر ایرانیزه هم نشده باشه)و اگر علاوه بر استلاک به دنبال زیبایی و لذت از رانندگی هستید قطعا پارس بهتره.ممنون