پژو ۲۰۶ یکی از محبوبترین هاچبک های کشور ماست که طی سالهای متمادی در انواع تیپها روانه بازار شده و حالا میخواهیم تکتک آنها را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم پس همراه ما باشید.
در بین خودروهایی که طی چند دهه اخیر در کشورمان مونتاژ و یا عرضه شدند، یکی از آنها، بیش از همه، قلب و روح جوانانمان را تسخیر نمود. این خودروی تخممرغی شکل و گردفام، پژو ۲۰۶ نام دارد و علیرغم تمامی معایب و کاستیها، هنوز هم از هواخواهان و دوستداران بیشماری برخوردار است. نکته جالب این است که بسیاری از این دلدادگان میدانند که پژو ۲۰۶ وطنی امروز، از سیره اسلاف فرانسوی خود فاصله گرفته، ولی با همه اینها، بازهم دل در گرو آن دارند. ما نیز میخواهیم در ابتدا نگاهی به تاریخچه پژو ۲۰۶ داشته و سپس انواع تیپهای آن را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم.
تاریخچه
پژو ۲۰۶ به لحاظ فرم بدنه، یک خودروی سوپرمینی محسوب میشود. این خودرو از اوایل دهه هشتاد شمسی در کشورمان در حال تولید است و شاید بتوان آن را از معدود محصولات بهروز شرکت ایرانخودرو در زمان عرضهاش برشمرد. پژو ۲۰۶ در سرزمین مادری خود، یعنی فرانسه، بهطور رسمی در تاریخ ۱۰ سپتامبر سال ۱۹۹۸ میلادی، متولد شد و تا سال ۲۰۱۰ میلادی هم در مدار تولید بود. البته با احتساب زمان تولید مدل ۲۰۶+، این تاریخ تا دو سال دیگر هم ادامه یافت که در جای خود یک رکورد بهحساب میآید و دلیل اصلی این امر را هم تنها میتوان در میزان فروش بالای آن جستجو نمود، امری که حتی تا آخرین روزهای حیاتش، کمابیش برقرار بود. نکته جالب اینجاست که در سال ۲۰۰۶ میلادی، نسخه جایگزین این خودرو، یعنی ۲۰۷ هم به بازار آمد ولی به سبب استقبال نهچندان بالایی که از آن صورت پذیرفت، پژو ۲۰۶ و نسخه فیسلیفتش (۲۰۶+) همچنان تا اواخر سال ۲۰۱۲ میلادی، در کنار ۲۰۷ و در موطن خود (فرانسه) تولید میشدند و جالبتر اینکه هردوی آنها (۲۰۶ و ۲۰۷) تنها زمانی بازنشسته شدند که مدل ۲۰۸ وارد گردونه تولید شد.
طراح نسخه معمولی پژو ۲۰۶، شخصی به نام ژرارد والتر (GéRARD WALTR) بود و منصفانه باید گفت که نامبرده در زمان خود یک شاهکار را خلق نمود، خودرویی که به لحاظ رعایت اصول زیبایی و آئرودینامیک، در آن دوره واقعاً کمنظیر بود و حتی با گرانتر از خود نیز رقابت میکرد، فقط کافی است که طرح پژو ۲۰۶ را با خیل رقبای محافظهکار و یا حتی زشت! ژاپنی، کرهای، آلمانیاش در آن ایام قیاس نماییم تا این مطلب را بهتر درک کنیم. در ایران ما نیز، تب خرید ۲۰۶ در اوایل تولیدش بسیار شدید بود و این خودرو نقل هر محفل و مجلسی بود و تملک آن، ثروت و مکنت صاحبانش را بازتاب میداد.
طراحی مدل کوپه و یا پژو ۲۰۶ CC هم توسط فردی به نام مورات گوناک (MURAT GüNAK) صورت پذیرفت. پژو ۲۰۶ علاوه بر فرانسه، در کشورهایی همچون انگلستان، چین، برزیل، آرژانتین و اندونزی، ایران، مالزی، شیلی و … هم به تولید میرسید. همچنین، نسخهای از این خودرو با برخی از تغییرات در بدنه و داشبورد، بهطور اختصاصی و ویژه برای بازار چین تولید شده و با نام سیتروئن C2 فروخته میشود. خودروی رانا را هم میتوان یکی از مشتقات پژو ۲۰۶ به شمار آورد. پژو ۲۰۶ در طول دوران حیات خود چندین بار دستخوش تحول شد که مهمترین آن، ارائه فیسلیفتی اساسی از آن به نام ۲۰۶+ و یا همان ۲۰۷i بود. این مدل در بخش جلو، داشبورد، چراغهای جلو و عقب و سپرها کاملاً با ۲۰۶ تفاوت داشته و برخی از بخشهای مکانیکی آن، از جمله گیربکس و فنربندی هم دستخوش تغییرات جزئی شد. تکوین و پایهریزی این خودرو هم تا حد زیادی مدیون برزیلیهاست! ماجرا هم از آنجایی آغاز شد که در ماه مه سال ۲۰۰۸ میلادی، شعبه برزیلی پژو اعلام نمود که قادر به ساخت و یا ورود پژو ۲۰۷ اروپایی، به بازار نیست؛ اما در عوض میتواند برخی از بخشهای ظاهری پژو ۲۰۶ را به گونهای دستخوش تحول کند تا با نسخه اصلی ۲۰۷، شبیه گردد. از قرار معلوم، این پیشنهاد مورد تأیید پژو قرار گرفت.
از همین رو، این نسخه که در نوع خود یک فیسلیفت ماژور از ۲۰۶ محسوب میشود و از لحاظ جایگاه هم در میانه مدلهای اصلی ۲۰۶ و ۲۰۷ قرار دارد، در انواع سه درب، پنج درب، هاچبک و استیشن روانه بازار شد. این خودرو در بازار ممالکی همچون آرژانتین و اروگوئه با نام ۲۰۷ COMPACT فروخته شد. این نام هم از این جهت برایش گزینش شد تا از مدلهایی اروپایی پژو، منجمله ۲۰۷ CC و RC تفکیک یابد. در خود برزیل هم این خودرو با نام ۲۰۷ BRAZIL روانه بازار شد که البته بعدها نام برزیل از پسوند آن حذف شد. نامگذاری پژو ۲۰۶ فیسلیفت با نام ۲۰۷، در بازار ممالک آمریکایی جنوبی، با انتقادات متعددی از ناحیه رسانههای این قاره مواجه شد، زیرا ازنظر آنها این خودرو یک پژو ۲۰۶ فیسلیفت بود و نه یک ۲۰۷! با همه اینها، این خودرو توانست موفقیتهای بسیاری را نصیب سازندگان خود سازد، بهنحویکه در سال ۲۰۱۱ میلادی توانست مقام پرفروشترین خودروی کشور آرژانتین را از آن خود نماید.
کمی پس از آغاز به تولید این مدل در قاره آمریکای جنوبی، در ماه فوریه سال ۲۰۰۹ میلادی، تولید آن در سایت فرانسوی پژو نیز آغاز شد و برای آنکه از نسخه اصلی ۲۰۷ تمایز یابد، نام ۲۰۶+ را هم بر پیشانیاش حک نمودند. بهای آن نیز نسبت به مدلهای پایه ۲۰۷ در حدود هزار یورو ارزانتر بود. شرکت پژو برای تولید این مدل تعداد ۴۵۰ نفر کارگر را هم استخدام نمود و خط تولیدش نیز با پژو ۳۰۸ دو درب یکسان بود. البته عرضه این مدل از سوی پژو برای مقابله با رقیب وطنیاش رنو صورت پذیرفته بود، زیرا رنو از طریق شاخه رومانیایی خود، یعنی داچیا، مدلهای ارزانقیمت را روانه بازار میکرد و این کار پژو هم در واقع پاسخی به این رویداد بود؛ و درنهایت اینکه، این مدل از فرانسه به کشورهایی همانند مکزیک، شیلی و جمهوری دومینیکن نیز صادر شد و البته نه با نام ۲۰۶+ بلکه بازهم با نام ۲۰۷!
در سال ۲۰۱۲ میلادی، شرکت پژو به تولید این مدل و منجمله ۲۰۷ اصلی خاتمه داد و مدل ۲۰۸ را جایگزینشان نمود؛ و درمجموع، در حدود ۴۱۶/۹۲۷ دستگاه پژو ۲۰۶+ در خاک فرانسه تولید شد که با احتساب این رقم، میزان کل تولید خانواده پژو ۲۰۶ تا پایان سال ۲۰۱۲ میلادی به رقم ۸ میلیون دستگاه نزدیک شد. در حال حاضر، خودروی ۲۰۶ با همان فرم اولیهاش تنها در خاک ایران تولید میشود ولی تولید پژو ۲۰۶+ کماکان در چین و آرژانتین و برزیل و مالزی ادامه دارد، این مدل هنوز در چین تحت نام ۲۰۷ و در آرژانتین با نام ۲۰۷ COMPACT عرضه میشود. پژو ۲۰۶+ در سال ۱۳۸۹ شمسی وارد کشورمان شد و با نام پژو ۲۰۷i به بازار معرفی گردید. این خودرو تنها به مدت دو سال در خط تولید ایرانخودرو قرار داشت و کل مجموع تولید آن نیز کمی بیش از بیش بیست هزار دستگاه بود که با تشدید تحریمهای ظالمانه غرب، به این روند خاتمه داده شد هرچند ایرانخودرو دوباره عرضه آن را با برخی تغییرات از سر گرفته است.
بیشتر بخوانید: هزینه و اجرت تعمیرات رانا و رانا پلاس
پژو ۲۰۶ تیپ ۱
سری اول ۲۰۶ که اوایل سال ۱۳۸۰ به بازار آمد به نام تیپ یک معروف شد و از آن دقیقاً ۱۲۲۱۷ دستگاه تولید شد. داخل ۲۰۶ تیپ ۱ با فرمان دوشاخه، رادیوضبط و کنسول وسط که تنها یک ساعت دیجیتال در آن جا داشت نسبت به تیپ یک بعدی (که همه با نام تیپ ۲ میشناسیم) قابلتشخیص خواهد بود. تیپ ۱ بعدی که البته ما با نام تیپ ۲ میشناسیم یک سال بعد معرفی شد در ظاهر همان مدل قبلی با موتور ۱۳۶۰ سیسی و کد TU3 بود که ۷۵ اسب بخار قدرت تولید میکرد اما زیر پوست آن تغییرات زیادی داشت. تکنولوژی مالتی پلکس یا MUX کلیه بخشهای برقی تیپ ۱ بعدی یا تیپ ۲ مشهور را دگرگون کرده بود بهطوریکه حتی یک سیم مشترک با نمونه قبلی نداشت.
پژو ۲۰۶ تیپ ۲
آنچه واقعاً تیپ ۲ نام داشت به تعداد بسیار کم تولید شد و مشخصات آن مانند تیپ ۳ متعارف بود و تنها تفاوت آن به نبود ترمز ضد قفل یا ABS مربوط میشد. تعداد کم تعداد کم این مدل و تفاوت فاحش MUX و غیر MUX باعث شد که همه افراد تیپ MUX 1 را تیپ ۲ بنامند. پس اگر ۲۰۶ مدل ۸۱ دیدید که ظاهر تیپ ۳ داشت ولی از ترمز ضد قفل استفاده نمیکرد تعجب نکنید؛ اما پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در طول این سالها دستخوش تغییرات زیادی شده و مهمترین آنها را میتوان نصب کیسههای هوا و ترمز ضد قفل در اوایل دهه ۹۰ شمسی دانست. این خودرو هماکنون جزو معدود بازماندههای خانواده ۲۰۶ در خط تولید ایران خودروست و همچنان به عنوان یک هاچبک نسبتاً شیک در مقایسه با دیگر خودروهای بازار طرفداران زیادی دارد.
پژو ۲۰۶ تیپ ۳
پژو ۲۰۶ تیپ ۳ از تجهیزاتی مشابه تیپ ۵ استفاده میکرد اما در چرخ های عقب فاقد ترمزهای دیسکی بود ولی مهمترین تفاوت به قلب تپنده آن مربوط میشد. در واقع تیپ ۳ همانند تیپ ۲ از پیشرانه ۱.۴ لیتری با قدرت ۷۵ اسب بخار استفاده میکند. افرادی که علاقه چندانی به سرعت و شتاب نداشتند اما تجهیزات بیشتر تیپ ۵ را میپسندیدند میتوانستند ۲۰۶ تیپ ۳ را انتخاب کنند. البته بازار خریدوفروش تیپ ۳ به اندازه تیپ ۲ داغ نیست. از جمله ویژگیهای این مدل میتوان به سیستم تهویه مطبوع خودکار، آینهها و شیشههای برقی، سیستم ترمز ضد قفل، پشتسریهای عقب و… اشاره کرد. شایان ذکر است از چند ماه قبل ایرانخودرو نسخه جدیدی از پژو ۲۰۶ تیپ ۳ را با سقف شیشهای اصطلاحاً پانوراما عرضه کرده است. این مدل از نظر تجهیزات و قوای محرکه تفاوت چندانی با قبل ندارد اما از نظر تزئینات ظاهری برخی بهبودها همچون زههای پلاستیکی همرنگ بدنه و رینگاسپرت را تجربه کرده است.
پژو ۲۰۶ تیپ ۴
۲۰۶ تیپ ۴ را میتوان جزو کمیابترین نسخههای هاچبک پژو در ایران برشمرد. این مدل دارای پیشرانه ۱۶۰۰ سیسی ۱۶ سوپاپ با کد JP4/TU5 و همچنین گیربکس اتوماتیک Autoadaptive AL4 بوده است. پیشرانه یاد شده نسبت به نمونه TU3 که نسبت به پیشرانه پژو ۲۰۵ تنها سر سیلندرش تغییر کرده و به آن انژکتور اضافه شده بود, یک قلب تپنده کاملاً جدید با کارایی بسیار بالا بود. پیشرانه موردبحث ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتون متر گشتاور تولید میکند. برعکس شایعاتی که بیان میداشتند تعداد زیادی ۲۰۶ بهصورت ساخته شده وارد ایران شد باید گفت که تنها ۱۹۱ دستگاه از همین تیپ ۴ در ابتدا مخصوص جانبازان آنهم بهصورت SKD وارد شد و بنابراین ایرانخودرو تنها کار مونتاژ آنها را انجام داد.
۲۰۶ تیپ ۴ دارای رنگهای متنوعتری بوده و علاوه بر ۲۰۶ های اتوماتیک تیپ ۴ که بعدها در ایران تولید شد از حسگر باران, محفظه مخفی زیر صندلی شاگرد, توری نگهدارنده داخل صندوق و تودوزی با رنگهای متنوع سود میبرد. البته مشکل این مدل را میتوان سیستم تعلیق آن دانست چراکه در تیپ ۴ وارداتی از همان سیستم تعلیق مورداستفاده در مدلهای اروپایی استفاده شده و این بدان معنی است که تاب مقاومت پستی و بلندیهای خیابانهای غیراستاندارد ایران را نداشته و در نتیجه بسیاری از آنها از ناحیه رام و جلوبندی دچار مشکل شدند. نمونههای تولیدی در کشور از سیستم تعلیق مخصوص جادههای ناهموار بهره میگیرند و در نتیجه ارتفاع آنها ۲ سانتیمتر از نمونههای اروپایی بیشتر است.
پژو ۲۰۶ تیپ ۵
پس از تیپ ۴ که در داخل نیز تولید آن آغاز شد و از نظر امکانات داخلی چنگی به دل نمیزد (هرچند تجهیزاتی چون ترمز دیسکی در هر چهار چرخ، ABS و کیسه هوا در آن وجود داشت) مقرر گردید نمونه دندهای دستی آن هم تولید شود چراکه استقبال از ۲۰۶ در بازار تکمحصولی ایران فراتر از انتظار پژو بود و بعلاوه آنها با موفقیت مدل اتوماتیک متوجه شدند توان خرید مشتریان ایرانی آنقدرها هم که فرانسویها فکر میکردند پایین نیست! ۲۰۶ تیپ ۵ اواخر سال ۸۱ با قیمت معادل نمونه آن در سراسر دنیا و با امکاناتی مانند تیپ ۳ بعلاوه ارتفاع کمتر, ترمز دیسکی در هر چهار چرخ و ABS چهار کاناله به بازار عرضه شد. تیپ ۵ را میتوان اسپرت ترین هاچبک چند دهه اخیر صنعت خودروی ایران دانست. صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت حدود ۱۰ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت باعث شدند تیپ ۵ بتواند با برخی خودروهای گرانتر نیز رقابت کند.
پژو ۲۰۶ تیپ ۶
نهایتاً به فول ترین نسخه از هاچبک پژو در کشور میرسیم که با نام تیپ ۶ شناخته میشد. این مدل در ابتدا با همان گیربکس اتوماتیک AL4 ولی با امکانات کامل چون تیپ ۵ و به تعداد نسبتاً کمی تولید شد و پس از آن گیربکس مذکور جای خود را به یک مدل تیپ ترونیک داد. گیربکس ۲۰۶ تیپ ۶ از حالت تعویض دستی نیز بهره میبرد و راننده میتواند اقدام به تعویض دنده نماید. این مهم تیپ ۶ را برای ایران و بخصوص تهران ایده آل میکند که دائماً در ترافیک هستید ولی درعینحال ماشین دندهای را نیز دوست دارید. حالتهای اسپرت و برفی نیز برای آن تعریف شدهاند که باعث تغییر رفتار گیربکس در شرایط یاد شده میشوند.
پژو ۲۰۶ صندوقدار
یکی از نقاط ضعف ۲۰۶ هاچبک را میتوان فضای کم صندلیهای عقب و فضای بار آن دانست. به همین خاطر ایرانخودرو به فکر تولید نسخه صندوقدار آن افتاد و حاصل کار نیز معرفی ۲۰۶ SD بود. این خودرو در تیپهای متنوعی تولید شد که سه نمونه از آنها بیشتر از سایر مدلها در بازار دیده میشود و با نام های V1، V8 و V20 شناخته میشود. مدلهای V1 و V20 از نظر سطح تجهیزات مشابه تیپ ۲ هاچبک هستند اما از نظر پیشرانه با یکدیگر تفاوت دارند. در نسخه V1 از پیشرانه TU5 استفاده شده درحالیکه V20 به پیشرانه مشابه تیپ ۲ هاچبک مجهز است. نسخه V8 دارای سطح تجهیزات و پیشرانه مشابه ۲۰۶ تیپ ۵ هاچبک است. نسخه دیگری از ۲۰۶ SD نیز تولید شد که با نام V9 شناخته میشد. این مدل از نظر تجهیزات و گیربکس مشابه ۲۰۶ تیپ ۶ هاچبک بوده و بنابراین از گیربکس اتوماتیک استفاده میکند.
جدول مشخصات انواع تیپها
تیپ ۱ | تیپ ۲ | تیپ ۳ | تیپ ۴ | تیپ ۵ | تیپ ۶ | |
پیشرانه | ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری TU3 | ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری TU3 | ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری TU3 | ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری TU5 | ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری TU5 | ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری TU5 |
گیربکس | ۵ سرعته دستی | ۵ سرعته دستی | ۵ سرعته دستی | ۴ سرعته اتوماتیک (فاقد تیپ ترونیک) | ۵ سرعته دستی | ۴ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک |
قدرت (اسب بخار) | ۷۵ | ۷۵ | ۷۵ | ۱۱۰ | ۱۱۰ | ۱۱۰ |
گشتاور (نیوتون متر) | ۱۱۸ | ۱۱۸ | ۱۱۸ | ۱۴۲ | ۱۴۲ | ۱۴۲ |
صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۱۴.۱ | ۱۴.۱ | ۱۴.۱ | ۱۱.۴ | ۱۱.۶ | ۱۳.۴ |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | ۱۷۰ | ۱۷۰ | ۱۷۰ | ۱۹۰ | ۲۰۰ | ۱۹۰ |
وزن (کیلوگرم) | ۱۰۲۵ | ۱۰۲۵ | ۱۰۲۵ | ۱۰۶۵ | ۱۰۵۴ | ۱۰۵۴ |
مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) | ۶.۴ | ۶.۴ | ۶.۴ | ۷.۱ | ۶.۴ | ۷.۱ |
تجهیزات | چراغ مه شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، سیستم صوتی کاست، سیستم تهویه دستی | حسگر دندهعقب (در برخی مدلها)، ترمز ضد قفل، کیسه هوا، چراغ مه شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه دستی | ترمز ضد قفل، ترمز کمکی، توزیع نیروی ترمز، چراغ مه شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، کیسه هوا، سیستم تهویه خودکار، آینههای جانبی برقی و گرمکن دار، شیشهبالابر برقی عقب | ترمز ضد قفل، ترمز کمکی، توزیع نیروی ترمز، ترمز عقب دیسکی، چراغ مه شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، کیسه هوا، سیستم تهویه خودکار، آینههای جانبی برقی و گرمکن دار، شیشهبالابر برقی عقب | ترمز ضد قفل، ترمز کمکی، توزیع نیروی ترمز، ترمز عقب دیسکی، چراغ مه شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، کیسه هوا، سیستم تهویه خودکار، آینههای جانبی برقی و گرمکن دار، شیشهبالابر برقی عقب | ترمز ضد قفل، ترمز کمکی، توزیع نیروی ترمز، ترمز عقب دیسکی، چراغ مه شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، کیسه هوا، سیستم تهویه خودکار، آینههای جانبی برقی و گرمکن دار، شیشهبالابر برقی عقب |
بهترین تیپ ۲۰۶ کدام است و کدام تیپ ارزش خرید بالاتری دارد؟
با توجه به اینکه قیمت خودروها در سالهای اخیر به شدت افزایش یافته به همین خاطر ۲۰۶ را دیگر نمیتوان یک هاچبک ارزانقیمت دانست به گونهای که قیمت صفر تیپ ۲ به حوالی ۴۵۰ میلیون تومان و بالاتر از آن میرسد. از طرف دیگر ایرانخودرو در حال حاضر فقط دو نسخه تیپ ۲ و تیپ ۳ پانوراما را تولید میکند. با توجه به شرایط کنونی میتوان گفت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ خواهان بیشتری دارد و در بازار نیز خریدوفروش آن بهتر انجام میشود. از جمله ویژگیهای مثبت تیپ ۲ میتوان به قیمت ارزانتر، فراوانی لوازمیدکی و بازار خریدوفروش مناسب اشاره کرد. نقاط ضعف این خودرو نیز شامل پیشرانه کمتوان و برخی ایرادات فنی و کیفیتی خواهد بود. درصورتیکه بخواهید قدرت و شتاب بیشتری داشته باشید ۲۰۶ تیپ ۵ گزینه مناسبتری خواهد بود هرچند دیگر تولید نمیشود. در صورت پیدا کردن نمونههای سالم و کم کارکرد این مدل میتوانید سواری نسبتاً لذت بخشی را تجربه کنید. خرید ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما به دلیل قیمت بالای آن چندان توصیه نمیشود چراکه با همان مبلغ میتوان گزینههای دیگر با کابین جادارتر و پیشرانه قویتر را انتخاب نمود.
نقاط قوت و ضعف
۲۰۶ به عنوان یکی از هاچبک های پرطرفدار در کشورمان نقاط قوت و ضعف مختلفی دارد. از آنجایی که ۲۰۶ بیش از دو دهه در خط تولید ایرانخودرو قرار دارد بنابراین از نظر قطعات و لوازمیدکی در وضعیت خوبی قرار داشته و مالک را اذیت نخواهد کرد. طراحی نسبتاً زیبا در مقایسه با خودروهای دیگر بازار و مصرف سوخت کم نیز جزو دیگر ویژگیهای مثبت ۲۰۶ هستند. البته نقاط ضعفی نیز وجود دارند که از جمله آنها میتوان به خرابی واشر سرسیلندر در مدلهای مجهز به پیشرانه ۱.۴ لیتری، قدرت کم مدلهای یاد شده و فضای کم صندلیهای عقب و بخش بار اشاره کرد.
قیمت ۲۰۶ و ۲۰۷ صفر کیلومتر
مدل | توضیحات | قیمت نمایندگی | قیمت بازار |
---|---|---|---|
پژو ۲۰۷ | ۸۵ گانه - TU3 | ۵۹۰,۷۷۵,۰۰۰ | ۷۱۷,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ | دستی فرمان هیدرولیک | ۶۱۵,۸۲۸,۸۰۰ | ۷۹۸,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ | دستی پانوراما-ارتقا یافته | ۶۷۵,۵۷۵,۰۰۰ | ۸۶۴,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ اتوماتیک | سقف فلزی-۸۵ گانه | ۷۶۹,۶۹۲,۰۰۰ | ۹۷۹,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ اتوماتیک | پانوراما TU5P-ارتقا یافته | ۷۹۶,۱۴۶,۰۰۰ | ۱,۰۳۰,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو پارس XU7P | سال | توقف تولید | ۷۸۵,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو پارس XU7P | فول ELX | توقف تولید | ۸۲۷,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو پارس TU5 | LX | توقف تولید | ۸۹۳,۰۰۰,۰۰۰ |
از آنجایی که ۲۰۶ در نسخههای مختلف و با مدلهای گوناگون عرضه شده بنابراین بازه قیمتی مدنظر میتواند متنوع بوده و به بودجه خریدار بستگی داشته باشد. البته برای اینکه بتوانید یک ۲۰۶ نسبتاً سالم و خوب را بخرید باید مبلغی بالای ۲۰۰ میلیون تومان را در نظر بگیرید هرچند با این مبلغ شاید ۲۰۶ تیپ ۲ با مدل ۸۹ تا ۹۱ را خریداری نمایید که به عنوان یک خودروی کارکرده و دستدوم شاید هزینههای زیادی نیز داشته باشد.
رقبای پژو ۲۰۶ در بازار
از جمله رقبای هاچبک ۲۰۶ میتوان به تیبا 2، کوییک و ام وی ام ۳۱۵ اشاره کرد. دو مدل اولی ساخت سایپا بوده و قیمت ارزانتری نسبت به ۲۰۶ دارند. تولید تیبا ۲ متوقف شده اما کوییک همچنان عرضه میشود. پیشرانه کوییک نسبت به ۲۰۶ تیپ ۲ قویتر بوده اما در مقابل تیپ ۵ کاملاً کم میآورد. کوییک کیفیت ساخت پایینتری نسبت به ۲۰۶ داشته و طراحی آن نیز با وجود جدیدتر بودن چنگی به دل نمیزند؛ اما ام وی ام ۳۱۵ که آن هم دیگر تولید نمیشود رقیب جدیتری برای ۲۰۶ است و پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری آن ۱۰۷ اسب بخار قدرت دارد که کاملاً برتر از تیپ ۲ است و تقریباً در سطحی مشابه با تیپ ۵ قرار میگیرد. اگرچه ۳۱۵ تجهیزات مناسبی دارد اما از نظر قطعات یدکی و خدمات پس از فروش و همچنین بازار خریدوفروش در پشت سر ۲۰۶ قرار خواهد گرفت.
فرشید
۲۴ خرداد ۱۳۹۵سلام.من با18تا20م چه تیپ 206وچه مدل بخرم.من سمند ef7داشتم وبه خاطر خرج موتورش خسته شدم .206تیپ 5 چون16سوپاپ خرجش چطوره تشکر راهنمایی کنید.
محمد
۲ مرداد ۱۳۹۵سلام من تیپ یک مدل 81 داشتم که فقط تو ایران خودرو رنگ روغنی مشکی خورد، کاملا فرانسوی ، الان سال 95 هست و این ماشین مثل یک مرد 14 سال به من سواری بی رنج داد ، 400000 کیلومتر باهاش رفتم ، همه جا ، بندرعباس زندگی میکنم، ماشین خاموش نشده همش زیر کولر روشن بوده ، بلبرینگهای چرخ رو هنوز عوض نکردم ، دمش گرم
سینا
۱۶ مرداد ۱۳۹۵سلام دوستان،206تیپ 1یا2 مدل 82/83بخوام بخرم از لحاظ دخلو خرجش میارزه برام یا نه؟
احسان
۱۰ شهریور ۱۳۹۵خیر، ماشین مدل پایین عذابه، هم از نظر مالی اذیتت میکنه هم روانی.مگر اینکه بدونی دست کی بوده.
کاظم
۱۱ شهریور ۱۳۹۵با سلام به همه دوستان با 22تومان چه ماشینی بگیرم که هم کیفیت بالا هم خرج پایینی داشته باشد.
مهدی
۹ خرداد ۱۳۹۶405slx قیمت تیپ 2 موتور تیپ 5 اتاق پارس هزینه پراید یکم بیشتر
اکبر
۲۲ شهریور ۱۳۹۵سلام
دوستان من فقط 17 تومن پول دارم. هر کاریم میکنم تو کتم نمیره پراید بخرم از پراید متنفرم. الان یه 206 تیپ 5 مدل 84 پیدا کردم خیلی سالمه و طرف به تازگی 3،4 میلیون خرج موتورش کرده. الان به نظروت عاقلانه است همچین مدلی رو بخرم؟
امیرحسین
۲۶ شهریور ۱۳۹۵سلام
بنظر من یه تیپ 2 مدل بالاتر بگیری بهتره و سمت پراید هم نرو
نفسی
۷ مهر ۱۳۹۵سلام من پراید91 دارم که گرونترین پراید بود در زمان خود تازه پیدا کردنش مکافات بود.الان واسه 206 شرایط پلکانی تحویل اسفند ثبت نام کردم نمیدونم تیپ 5 یا 6 یا صندوقدار بگیرم یا انصراف بدم ساندرا بگیرم یا هر ماشین دیگه پیشنهاد میکنید ممنون میشم ضمنا فقط روزی 20 تا راه میرم
علی
۸ اسفند ۱۳۹۵۲۰۶تیپ ۳دارم و تازه عوض کردم ماشینموفعلاراصیم ازش تا بعدا
من از۲۰۶اینوفهمیدم که اگر فردی بااحتیاط سروکارداره واگرباارامش رانندگی بکنی بهترین ماشین ایران محسوب میشه البته اینو بگم خرجشم بالاست
ماشین ایران اول پرشیایاهمون پارس —-دوم ۲۰۶روپیشنهاومیکنم تیپهای ۲۰۶هیچ فرقی نداره فقط ایناکیسه هوا(ABS)داره که اونم همون اول گفتم احتیاط و ارامش شرط اول. باتشکرازسایت اطلاع رسانی علی هستم ازقم باتچکر?
پارسا
۲۲ مرداد ۱۳۹۶سلام 100% 206 تیپ 5 بگیر ناراضی نمیشی
سینا
۲۴ مرداد ۱۳۹۶اگه پولتون کمه پراید بخرین .اگه پولدارین یه کم زانتیا
ایمان
۱۷ شهریور ۱۳۹۶تیپ 2پژو206تا چه ساالی توی ایران زده شد ؟؟؟؟
Sina
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷سلام من هم تیپ ۵ و هم تیپ ۲ دارم اما اینطور که میبینم تیپ ۲ بهتره فرق زیادی هم نداره ارزون تر هم هست وسایلشم بیشتر و ارزانتره شتاب و سرعتشم بهتره
حسین
۱۱ خرداد ۱۳۹۷206 مدل 80 ایا موتور کوچیکه؟
Ghost
۱۲ آبان ۱۳۹۷سلام، من ی پژو 206 تیپ 2 مدل 88 خریدم، اما عجیب اینه که دریچه گازش برقیه و اینکه تو دوزی حتی صندلی ها آبی کاربنیه که تا مدل 83 اینطور تولید شد!!! مدارک هم کامله ماشین هیچ مشکل قانونی نداره کسی دلیلش رو میدونه بهم بگه ممنون ?
محسن
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰تیپ ۴ دارم ، از ماشینهای امروزی که بگذریم تقریبا تمام امکانات مورد نیاز رو داره ، با هزینه ای نسبتا کم عیب و ایرادهای جزئی رو رفع کردم ، تقریبا با حدود سی میلیون ماشین نو نوار شد ، هر کس می بینه خاطر خواش میشه ، تمام قطعاتش فرانسویه ، قطعات برقی هم عمدتا آلمانی برندهایی مثل زیمنس ، یا دلفی ، به راحتی آبشن هایی مثل آینه ها و شیشه های برقی رو میشه نصب کرد همین طور کیت ABS ، با هزینه ای کم ماشینی اصالت دار و اتوماتیک ، عالیه فقط اگر بتونید دست نخورده و سالمش رو گیر بیارید ، سیستم هایی مثل ECU و BSM ، BSI و…. کوچکترین ایرادی نداشتند و فقط باید با قلم مو خاکی که روش گرفته بگیرید ! عین روز اول ، قابل قیاس با چینی های بازار نیست ، خوشگل و جمع و جور ، قیمت مناسب .
Sadraspeed385
۲۲ بهمن ۱۴۰۱چرا چیزی در مورد پژو آریان نگفتین؟
محمد
۲۹ مرداد ۱۴۰۲تیپ ۵ از همه بهتره تیپ ۶ نخرید که مفتش گرونه