پژومقالات

بررسی انواع تیپ های پژو ۲۰۶؛ بهترین تیپ 206 کدام است؟

پژو ۲۰۶ یکی از محبوب‌ترین هاچبک های کشور ماست که طی سال‌های متمادی در انواع تیپ‌ها روانه بازار شده و حالا می‌خواهیم تک‌تک آن‌ها را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم پس همراه ما باشید.

در بین خودروهایی که طی چند دهه اخیر در کشورمان مونتاژ و یا عرضه شدند، یکی از آن‌ها، بیش از همه، قلب و روح جوانانمان را تسخیر نمود. این خودروی تخم‌مرغی شکل و گردفام، پژو ۲۰۶ نام دارد و علیرغم تمامی معایب و کاستی‌ها، هنوز هم از هواخواهان و دوستداران بی‌شماری برخوردار است. نکته جالب این است که بسیاری از این دلدادگان می‌دانند که پژو ۲۰۶ وطنی امروز، از سیره اسلاف فرانسوی خود فاصله گرفته، ولی با همه این‌ها، بازهم دل در گرو آن دارند. ما نیز می‌خواهیم در ابتدا نگاهی به تاریخچه پژو ۲۰۶ داشته و سپس انواع تیپ‌های آن را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم.

تاریخچه

پژو ۲۰۶ به لحاظ فرم بدنه، یک خودروی سوپرمینی محسوب می‌شود. این خودرو از اوایل دهه هشتاد شمسی در کشورمان در حال تولید است و شاید بتوان آن را از معدود محصولات به‌روز شرکت ایران‌خودرو در زمان عرضه‌اش برشمرد. پژو ۲۰۶ در سرزمین مادری خود، یعنی فرانسه، به‌طور رسمی در تاریخ ۱۰ سپتامبر سال ۱۹۹۸ میلادی، متولد شد و تا سال ۲۰۱۰ میلادی هم در مدار تولید بود. البته با احتساب زمان تولید مدل ۲۰۶+، این تاریخ تا دو سال دیگر هم ادامه یافت که در جای خود یک رکورد به‌حساب می‌آید و دلیل اصلی این امر را هم تنها می‌توان در میزان فروش بالای آن جستجو نمود، امری که حتی تا آخرین روزهای حیاتش، کمابیش برقرار بود. نکته جالب اینجاست که در سال ۲۰۰۶ میلادی، نسخه جایگزین این خودرو، یعنی ۲۰۷ هم به بازار آمد ولی به سبب استقبال نه‌چندان بالایی که از آن صورت پذیرفت، پژو ۲۰۶ و نسخه فیس‌لیفتش (۲۰۶+) همچنان تا اواخر سال ۲۰۱۲ میلادی، در کنار ۲۰۷ و در موطن خود (فرانسه) تولید می‌شدند و جالب‌تر اینکه هردوی آن‌ها (۲۰۶ و ۲۰۷) تنها زمانی بازنشسته شدند که مدل ۲۰۸ وارد گردونه تولید شد.

معرفی انواع مدل های پژو 206

طراح نسخه معمولی پژو ۲۰۶، شخصی به نام ژرارد والتر (GéRARD WALTR) بود و منصفانه باید گفت که نامبرده در زمان خود یک شاهکار را خلق نمود، خودرویی که به لحاظ رعایت اصول زیبایی و آئرودینامیک، در آن دوره واقعاً کم‌نظیر بود و حتی با گران‌تر از خود نیز رقابت می‌کرد، فقط کافی است که طرح پژو ۲۰۶ را با خیل رقبای محافظه‌کار و یا حتی زشت! ژاپنی، کره‌ای، آلمانی‌اش در آن ایام قیاس نماییم تا این مطلب را بهتر درک کنیم. در ایران ما نیز، تب خرید ۲۰۶ در اوایل تولیدش بسیار شدید بود و این خودرو نقل هر محفل و مجلسی بود و تملک آن، ثروت و مکنت صاحبانش را بازتاب می‌داد.

طراحی مدل کوپه و یا پژو ۲۰۶ CC هم توسط فردی به نام مورات گوناک (MURAT GüNAK) صورت پذیرفت. پژو ۲۰۶ علاوه بر فرانسه، در کشورهایی همچون انگلستان، چین، برزیل، آرژانتین و اندونزی، ایران، مالزی، شیلی و … هم به تولید می‌رسید. همچنین، نسخه‌ای از این خودرو با برخی از تغییرات در بدنه و داشبورد، به‌طور اختصاصی و ویژه برای بازار چین تولید شده و با نام سیتروئن C2 فروخته می‌شود. خودروی رانا را هم می‌توان یکی از مشتقات پژو ۲۰۶ به شمار آورد. پژو ۲۰۶ در طول دوران حیات خود چندین بار دستخوش تحول شد که مهم‌ترین آن، ارائه فیس‌لیفتی اساسی از آن به نام ۲۰۶+ و یا همان ۲۰۷i بود. این مدل در بخش جلو، داشبورد، چراغ‌های جلو و عقب و سپرها کاملاً با ۲۰۶ تفاوت داشته و برخی از بخش‌های مکانیکی آن، از جمله گیربکس و فنربندی هم دستخوش تغییرات جزئی شد. تکوین و پایه‌ریزی این خودرو هم تا حد زیادی مدیون برزیلی‌هاست! ماجرا هم از آنجایی آغاز شد که در ماه مه سال ۲۰۰۸ میلادی، شعبه برزیلی پژو اعلام نمود که قادر به ساخت و یا ورود پژو ۲۰۷ اروپایی، به بازار نیست؛ اما در عوض می‌تواند برخی از بخش‌های ظاهری پژو ۲۰۶ را به گونه‌ای دستخوش تحول کند تا با نسخه اصلی ۲۰۷، شبیه گردد. از قرار معلوم، این پیشنهاد مورد تأیید پژو قرار گرفت.

از همین رو، این نسخه که در نوع خود یک فیس‌لیفت ماژور از ۲۰۶ محسوب می‌شود و از لحاظ جایگاه هم در میانه مدل‌های اصلی ۲۰۶ و ۲۰۷ قرار دارد، در انواع سه درب، پنج درب، هاچ‌بک و استیشن روانه بازار شد. این خودرو در بازار ممالکی همچون آرژانتین و اروگوئه با نام ۲۰۷ COMPACT فروخته شد. این نام هم از این جهت برایش گزینش شد تا از مدل‌هایی اروپایی پژو، من‌جمله ۲۰۷ CC و RC تفکیک یابد. در خود برزیل هم این خودرو با نام ۲۰۷ BRAZIL روانه بازار شد که البته بعدها نام برزیل از پسوند آن حذف شد. نام‌گذاری پژو ۲۰۶ فیس‌لیفت با نام ۲۰۷، در بازار ممالک آمریکایی جنوبی، با انتقادات متعددی از ناحیه رسانه‌های این قاره مواجه شد، زیرا ازنظر آن‌ها این خودرو یک پژو ۲۰۶ فیس‌لیفت بود و نه یک ۲۰۷! با همه این‌ها، این خودرو توانست موفقیت‌های بسیاری را نصیب سازندگان خود سازد، به‌نحوی‌که در سال ۲۰۱۱ میلادی توانست مقام پرفروش‌ترین خودروی کشور آرژانتین را از آن خود نماید.

کمی پس از آغاز به تولید این مدل در قاره آمریکای جنوبی، در ماه فوریه سال ۲۰۰۹ میلادی، تولید آن در سایت فرانسوی پژو نیز آغاز شد و برای آنکه از نسخه اصلی ۲۰۷ تمایز یابد، نام ۲۰۶+ را هم بر پیشانی‌اش حک نمودند. بهای آن نیز نسبت به مدل‌های پایه ۲۰۷ در حدود هزار یورو ارزان‌تر بود. شرکت پژو برای تولید این مدل تعداد ۴۵۰ نفر کارگر را هم استخدام نمود و خط تولیدش نیز با پژو ۳۰۸ دو درب یکسان بود. البته عرضه این مدل از سوی پژو برای مقابله با رقیب وطنی‌اش رنو صورت پذیرفته بود، زیرا رنو از طریق شاخه رومانیایی خود، یعنی داچیا، مدل‌های ارزان‌قیمت را روانه بازار می‌کرد و این کار پژو هم در واقع پاسخی به این رویداد بود؛ و درنهایت اینکه، این مدل از فرانسه به کشورهایی همانند مکزیک، شیلی و جمهوری دومینیکن نیز صادر شد و البته نه با نام ۲۰۶+ بلکه بازهم با نام ۲۰۷!

در سال ۲۰۱۲ میلادی، شرکت پژو به تولید این مدل و من‌جمله ۲۰۷ اصلی خاتمه داد و مدل ۲۰۸ را جایگزینشان نمود؛ و درمجموع، در حدود ۴۱۶/۹۲۷ دستگاه پژو ۲۰۶+ در خاک فرانسه تولید شد که با احتساب این رقم، میزان کل تولید خانواده پژو ۲۰۶ تا پایان سال ۲۰۱۲ میلادی به رقم ۸ میلیون دستگاه نزدیک شد. در حال حاضر، خودروی ۲۰۶ با همان فرم اولیه‌اش تنها در خاک ایران تولید می‌شود ولی تولید پژو ۲۰۶+ کماکان در چین و آرژانتین و برزیل و مالزی ادامه دارد، این مدل هنوز در چین تحت نام ۲۰۷ و در آرژانتین با نام ۲۰۷ COMPACT عرضه می‌شود. پژو ۲۰۶+ در سال ۱۳۸۹ شمسی وارد کشورمان شد و با نام پژو ۲۰۷i به بازار معرفی گردید. این خودرو تنها به مدت دو سال در خط تولید ایران‌خودرو قرار داشت و کل مجموع تولید آن نیز کمی بیش از بیش بیست هزار دستگاه بود که با تشدید تحریم‌های ظالمانه غرب، به این روند خاتمه داده شد هرچند ایران‌خودرو دوباره عرضه آن را با برخی تغییرات از سر گرفته است.

بیشتر بخوانید: هزینه و اجرت تعمیرات رانا و رانا پلاس

پژو 206

پژو ۲۰۶ تیپ ۱

سری اول ۲۰۶ که اوایل سال ۱۳۸۰ به بازار آمد به نام تیپ یک معروف شد و از آن دقیقاً ۱۲۲۱۷ دستگاه تولید شد. داخل ۲۰۶ تیپ ۱ با فرمان دوشاخه، رادیوضبط و کنسول وسط که تنها یک ساعت دیجیتال در آن جا داشت نسبت به تیپ یک بعدی (که همه با نام تیپ ۲ می‌شناسیم) قابل‌تشخیص خواهد بود. تیپ ۱ بعدی که البته ما با نام تیپ ۲ می‌شناسیم یک سال بعد معرفی شد در ظاهر همان مدل قبلی با موتور ۱۳۶۰ سی‌سی و کد TU3 بود که ۷۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد اما زیر پوست آن تغییرات زیادی داشت. تکنولوژی مالتی پلکس یا MUX کلیه بخش‌های برقی تیپ ۱ بعدی یا تیپ ۲ مشهور را دگرگون کرده بود به‌طوری‌که حتی یک سیم مشترک با نمونه قبلی نداشت.

پژو ۲۰۶ تیپ ۲

آنچه واقعاً تیپ ۲ نام داشت به تعداد بسیار کم تولید شد و مشخصات آن مانند تیپ ۳ متعارف بود و تنها تفاوت آن به نبود ترمز ضد قفل یا ABS مربوط می‌شد. تعداد کم تعداد کم این مدل و تفاوت فاحش MUX و غیر MUX باعث شد که همه افراد تیپ MUX 1 را تیپ ۲ بنامند. پس اگر ۲۰۶ مدل ۸۱ دیدید که ظاهر تیپ ۳ داشت ولی از ترمز ضد قفل استفاده نمی‌کرد تعجب نکنید؛ اما پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در طول این سال‌ها دستخوش تغییرات زیادی شده و مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان نصب کیسه‌های هوا و ترمز ضد قفل در اوایل دهه ۹۰ شمسی دانست. این خودرو هم‌اکنون جزو معدود بازمانده‌های خانواده ۲۰۶ در خط تولید ایران خودروست و همچنان به عنوان یک هاچبک نسبتاً شیک در مقایسه با دیگر خودروهای بازار طرفداران زیادی دارد.

پژو ۲۰۶ تیپ ۳

پژو ۲۰۶ تیپ ۳ از تجهیزاتی مشابه تیپ ۵ استفاده می‌کرد اما در چرخ های عقب فاقد ترمزهای دیسکی بود ولی مهم‌ترین تفاوت به قلب تپنده آن مربوط می‌شد. در واقع تیپ ۳ همانند تیپ ۲ از پیشرانه ۱.۴ لیتری با قدرت ۷۵ اسب بخار استفاده می‌کند. افرادی که علاقه چندانی به سرعت و شتاب نداشتند اما تجهیزات بیشتر تیپ ۵ را می‌پسندیدند می‌توانستند ۲۰۶ تیپ ۳ را انتخاب کنند. البته بازار خریدوفروش تیپ ۳ به اندازه تیپ ۲ داغ نیست. از جمله ویژگی‌های این مدل می‌توان به سیستم تهویه مطبوع خودکار، آینه‌ها و شیشه‌های برقی، سیستم ترمز ضد قفل، پشت‌سری‌های عقب و… اشاره کرد. شایان ذکر است از چند ماه قبل ایران‌خودرو نسخه جدیدی از پژو ۲۰۶ تیپ ۳ را با سقف شیشه‌ای اصطلاحاً پانوراما عرضه کرده است. این مدل از نظر تجهیزات و قوای محرکه تفاوت چندانی با قبل ندارد اما از نظر تزئینات ظاهری برخی بهبودها همچون زه‌های پلاستیکی همرنگ بدنه و رینگ‌اسپرت را تجربه کرده است.

پژو ۲۰۶ تیپ ۴

۲۰۶ تیپ ۴ را می‌توان جزو کمیاب‌ترین نسخه‌های هاچبک پژو در ایران برشمرد. این مدل دارای پیشرانه ۱۶۰۰ سی‌سی ۱۶ سوپاپ با کد JP4/TU5 و همچنین گیربکس اتوماتیک Autoadaptive AL4 بوده است. پیشرانه یاد شده نسبت به نمونه TU3 که نسبت به پیشرانه پژو ۲۰۵ تنها سر سیلندرش تغییر کرده و به آن انژکتور اضافه شده بود, یک قلب تپنده کاملاً جدید با کارایی بسیار بالا بود. پیشرانه موردبحث ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. برعکس شایعاتی که بیان می‌داشتند تعداد زیادی ۲۰۶ به‌صورت ساخته شده وارد ایران شد باید گفت که تنها ۱۹۱ دستگاه از همین تیپ ۴ در ابتدا مخصوص جانبازان آن‌هم به‌صورت SKD وارد شد و بنابراین ایران‌خودرو تنها کار مونتاژ آن‌ها را انجام داد.

۲۰۶ تیپ ۴ دارای رنگ‌های متنوع‌تری بوده و علاوه بر ۲۰۶ های اتوماتیک تیپ ۴ که بعدها در ایران تولید شد از حسگر باران, محفظه مخفی زیر صندلی شاگرد, توری نگه‌دارنده داخل صندوق و تودوزی با رنگ‌های متنوع سود می‌برد. البته مشکل این مدل را می‌توان سیستم تعلیق آن دانست چراکه در تیپ ۴ وارداتی از همان سیستم تعلیق مورداستفاده در مدل‌های اروپایی استفاده شده و این بدان معنی است که تاب مقاومت پستی و بلندی‌های خیابان‌های غیراستاندارد ایران را نداشته و در نتیجه بسیاری از آن‌ها از ناحیه رام و جلوبندی دچار مشکل شدند. نمونه‌های تولیدی در کشور از سیستم تعلیق مخصوص جاده‌های ناهموار بهره می‌گیرند و در نتیجه ارتفاع آن‌ها ۲ سانتیمتر از نمونه‌های اروپایی بیشتر است.

پژو ۲۰۶ تیپ ۵

موتور تی یو فایو پژو 206

پس از تیپ ۴ که در داخل نیز تولید آن آغاز شد و از نظر امکانات داخلی چنگی به دل نمی‌زد (هرچند تجهیزاتی چون ترمز دیسکی در هر چهار چرخ، ABS و کیسه هوا در آن وجود داشت) مقرر گردید نمونه دنده‌ای دستی آن هم تولید شود چراکه استقبال از ۲۰۶ در بازار تک‌محصولی ایران فراتر از انتظار پژو بود و بعلاوه آن‌ها با موفقیت مدل اتوماتیک متوجه شدند توان خرید مشتریان ایرانی آن‌قدرها هم که فرانسوی‌ها فکر می‌کردند پایین نیست! ۲۰۶ تیپ ۵ اواخر سال ۸۱ با قیمت معادل نمونه آن در سراسر دنیا و با امکاناتی مانند تیپ ۳ بعلاوه ارتفاع کمتر, ترمز دیسکی در هر چهار چرخ و ABS چهار کاناله به بازار عرضه شد. تیپ ۵ را می‌توان اسپرت ترین هاچبک چند دهه اخیر صنعت خودروی ایران دانست. صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت حدود ۱۰ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت باعث شدند تیپ ۵ بتواند با برخی خودروهای گران‌تر نیز رقابت کند.

پژو ۲۰۶ تیپ ۶

نهایتاً به فول ترین نسخه از هاچبک پژو در کشور می‌رسیم که با نام تیپ ۶ شناخته می‌شد. این مدل در ابتدا با همان گیربکس اتوماتیک AL4 ولی با امکانات کامل چون تیپ ۵ و به تعداد نسبتاً کمی تولید شد و پس از آن گیربکس مذکور جای خود را به یک مدل تیپ ترونیک داد. گیربکس ۲۰۶ تیپ ۶ از حالت تعویض دستی نیز بهره می‌برد و راننده می‌تواند اقدام به تعویض دنده نماید. این مهم تیپ ۶ را برای ایران و بخصوص تهران ایده آل می‌کند که دائماً در ترافیک هستید ولی درعین‌حال ماشین دنده‌ای را نیز دوست دارید. حالت‌های اسپرت و برفی نیز برای آن تعریف شده‌اند که باعث تغییر رفتار گیربکس در شرایط یاد شده می‌شوند.

دسته دنده پژو 206 اتومات

پژو ۲۰۶ صندوقدار

یکی از نقاط ضعف ۲۰۶ هاچبک را می‌توان فضای کم صندلی‌های عقب و فضای بار آن دانست. به همین خاطر ایران‌خودرو به فکر تولید نسخه صندوقدار آن افتاد و حاصل کار نیز معرفی ۲۰۶ SD بود. این خودرو در تیپ‌های متنوعی تولید شد که سه نمونه از آن‌ها بیشتر از سایر مدل‌ها در بازار دیده می‌شود و با نام های V1، V8 و V20 شناخته می‌شود. مدل‌های V1 و V20 از نظر سطح تجهیزات مشابه تیپ ۲ هاچبک هستند اما از نظر پیشرانه با یکدیگر تفاوت دارند. در نسخه V1 از پیشرانه TU5 استفاده شده درحالی‌که V20 به پیشرانه مشابه تیپ ۲ هاچبک مجهز است. نسخه V8 دارای سطح تجهیزات و پیشرانه مشابه ۲۰۶ تیپ ۵ هاچبک است. نسخه دیگری از ۲۰۶ SD نیز تولید شد که با نام V9 شناخته می‌شد. این مدل از نظر تجهیزات و گیربکس مشابه ۲۰۶ تیپ ۶ هاچبک بوده و بنابراین از گیربکس اتوماتیک استفاده می‌کند.

Peugeot 206 SD

جدول مشخصات انواع تیپ‌ها

تیپ ۱ تیپ ۲ تیپ ۳ تیپ ۴ تیپ ۵ تیپ ۶
پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری TU3 ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری TU3 ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری TU3 ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری TU5 ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری TU5 ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری TU5
گیربکس ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی ۴ سرعته اتوماتیک (فاقد تیپ ترونیک) ۵ سرعته دستی ۴ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک
قدرت (اسب بخار) ۷۵ ۷۵ ۷۵ ۱۱۰ ۱۱۰ ۱۱۰
گشتاور (نیوتون متر) ۱۱۸ ۱۱۸ ۱۱۸ ۱۴۲ ۱۴۲ ۱۴۲
صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت (ثانیه) ۱۴.۱ ۱۴.۱ ۱۴.۱ ۱۱.۴ ۱۱.۶ ۱۳.۴
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) ۱۷۰ ۱۷۰ ۱۷۰ ۱۹۰ ۲۰۰ ۱۹۰
وزن (کیلوگرم) ۱۰۲۵ ۱۰۲۵ ۱۰۲۵ ۱۰۶۵ ۱۰۵۴ ۱۰۵۴
مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) ۶.۴ ۶.۴ ۶.۴ ۷.۱ ۶.۴ ۷.۱
تجهیزات چراغ مه شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، سیستم صوتی کاست، سیستم تهویه دستی حسگر دنده‌عقب (در برخی مدل‌ها)، ترمز ضد قفل، کیسه هوا، چراغ مه شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه دستی ترمز ضد قفل، ترمز کمکی، توزیع نیروی ترمز، چراغ مه شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، کیسه هوا، سیستم تهویه خودکار، آینه‌های جانبی برقی و گرم‌کن دار، شیشه‌بالابر برقی عقب ترمز ضد قفل، ترمز کمکی، توزیع نیروی ترمز، ترمز عقب دیسکی، چراغ مه شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، کیسه هوا، سیستم تهویه خودکار، آینه‌های جانبی برقی و گرم‌کن دار، شیشه‌بالابر برقی عقب ترمز ضد قفل، ترمز کمکی، توزیع نیروی ترمز، ترمز عقب دیسکی، چراغ مه شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، کیسه هوا، سیستم تهویه خودکار، آینه‌های جانبی برقی و گرم‌کن دار، شیشه‌بالابر برقی عقب ترمز ضد قفل، ترمز کمکی، توزیع نیروی ترمز، ترمز عقب دیسکی، چراغ مه شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، کیسه هوا، سیستم تهویه خودکار، آینه‌های جانبی برقی و گرم‌کن دار، شیشه‌بالابر برقی عقب

 

بهترین تیپ ۲۰۶ کدام است و کدام تیپ ارزش خرید بالاتری دارد؟

با توجه به اینکه قیمت خودروها در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته به همین خاطر ۲۰۶ را دیگر نمی‌توان یک هاچبک ارزان‌قیمت دانست به گونه‌ای که قیمت صفر تیپ ۲ به حوالی ۴۵۰ میلیون تومان و بالاتر از آن می‌رسد. از طرف دیگر ایران‌خودرو در حال حاضر فقط دو نسخه تیپ ۲ و تیپ ۳ پانوراما را تولید می‌کند. با توجه به شرایط کنونی می‌توان گفت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ خواهان بیشتری دارد و در بازار نیز خریدوفروش آن بهتر انجام می‌شود. از جمله ویژگی‌های مثبت تیپ ۲ می‌توان به قیمت ارزان‌تر، فراوانی لوازم‌یدکی و بازار خریدوفروش مناسب اشاره کرد. نقاط ضعف این خودرو نیز شامل پیشرانه کم‌توان و برخی ایرادات فنی و کیفیتی خواهد بود. درصورتی‌که بخواهید قدرت و شتاب بیشتری داشته باشید ۲۰۶ تیپ ۵ گزینه مناسب‌تری خواهد بود هرچند دیگر تولید نمی‌شود. در صورت پیدا کردن نمونه‌های سالم و کم کارکرد این مدل می‌توانید سواری نسبتاً لذت بخشی را تجربه کنید. خرید ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما به دلیل قیمت بالای آن چندان توصیه نمی‌شود چراکه با همان مبلغ می‌توان گزینه‌های دیگر با کابین جادارتر و پیشرانه قوی‌تر را انتخاب نمود.

نقاط قوت و ضعف

۲۰۶ به عنوان یکی از هاچبک های پرطرفدار در کشورمان نقاط قوت و ضعف مختلفی دارد. از آنجایی که ۲۰۶ بیش از دو دهه در خط تولید ایران‌خودرو قرار دارد بنابراین از نظر قطعات و لوازم‌یدکی در وضعیت خوبی قرار داشته و مالک را اذیت نخواهد کرد. طراحی نسبتاً زیبا در مقایسه با خودروهای دیگر بازار و مصرف سوخت کم نیز جزو دیگر ویژگی‌های مثبت ۲۰۶ هستند. البته نقاط ضعفی نیز وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به خرابی واشر سرسیلندر در مدل‌های مجهز به پیشرانه ۱.۴ لیتری، قدرت کم مدل‌های یاد شده و فضای کم صندلی‌های عقب و بخش بار اشاره کرد.

داشبورد پژو 206

قیمت ۲۰۶ و ۲۰۷ صفر کیلومتر

مدلتوضیحاتقیمت نمایندگیقیمت بازار
پژو ۲۰۷۸۵ گانه - TU3۵۹۰,۷۷۵,۰۰۰۷۱۷,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷دستی فرمان هیدرولیک۶۱۵,۸۲۸,۸۰۰۷۹۸,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷دستی پانوراما-ارتقا یافته۶۷۵,۵۷۵,۰۰۰۸۶۴,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیکسقف فلزی-۸۵ گانه۷۶۹,۶۹۲,۰۰۰۹۷۹,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیکپانوراما TU5P-ارتقا یافته۷۹۶,۱۴۶,۰۰۰۱,۰۳۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو پارس XU7Pسالتوقف تولید۷۸۵,۰۰۰,۰۰۰
پژو پارس XU7Pفول ELX توقف تولید۸۲۷,۰۰۰,۰۰۰
پژو پارس TU5LXتوقف تولید۸۹۳,۰۰۰,۰۰۰

از آنجایی که ۲۰۶ در نسخه‌های مختلف و با مدل‌های گوناگون عرضه شده بنابراین بازه قیمتی مدنظر می‌تواند متنوع بوده و به بودجه خریدار بستگی داشته باشد. البته برای اینکه بتوانید یک ۲۰۶ نسبتاً سالم و خوب را بخرید باید مبلغی بالای ۲۰۰ میلیون تومان را در نظر بگیرید هرچند با این مبلغ شاید ۲۰۶ تیپ ۲ با مدل ۸۹ تا ۹۱ را خریداری نمایید که به عنوان یک خودروی کارکرده و دست‌دوم شاید هزینه‌های زیادی نیز داشته باشد.

پژو 206

رقبای پژو ۲۰۶ در بازار

از جمله رقبای هاچبک ۲۰۶ می‌توان به تیباکوییک و ام وی ام ۳۱۵ اشاره کرد. دو مدل اولی ساخت سایپا بوده و قیمت ارزان‌تری نسبت به ۲۰۶ دارند. تولید تیبا ۲ متوقف شده اما کوییک همچنان عرضه می‌شود. پیشرانه کوییک نسبت به ۲۰۶ تیپ ۲ قوی‌تر بوده اما در مقابل تیپ ۵ کاملاً کم می‌آورد. کوییک کیفیت ساخت پایین‌تری نسبت به ۲۰۶ داشته و طراحی آن نیز با وجود جدیدتر بودن چنگی به دل نمی‌زند؛ اما ام وی ام ۳۱۵ که آن هم دیگر تولید نمی‌شود رقیب جدی‌تری برای ۲۰۶ است و پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری آن ۱۰۷ اسب بخار قدرت دارد که کاملاً برتر از تیپ ۲ است و تقریباً در سطحی مشابه با تیپ ۵ قرار می‌گیرد. اگرچه ۳۱۵ تجهیزات مناسبی دارد اما از نظر قطعات یدکی و خدمات پس از فروش و همچنین بازار خریدوفروش در پشت سر ۲۰۶ قرار خواهد گرفت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۵ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰۶ دیدگاه‌ها

  1. فرامرز خسروی

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۰
    سوابق: (1590 ديدگاه)

    منظورتون از قیمت معادل نمونه آن در دنیا چیه؟ یعنی همه جای دنیا 206 تیپ 5 این قیمتیه!!!
    ولی به نظر من تو همین دبی بغل گوشمون با این پول میشه آزرا یا سانتافه خرید!

  2. حسین

    ۲۲ تیر ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فقط تیپ 5 واقعا یک کوچولوی رام نشدنی که هیچ وقت ضایعت نمیکنه اگه بلد باشی با دریچه برقی چطور گاز بدی تیپ 5 بهت نه نمیگه من با غولای 2.4 لیتری مثل کمری بارها کل انداختم واسه همینه میگم تیپ5 ودیگر هیچ فقط مدل 82 83 84

    1. میثم

      ۶ اردیبهشت ۱۳۹۱
      سوابق: (9 ديدگاه)

      عزیزم اگر اون راننده کمری واقعا راننده بود سوسکت میکرد.زیاد خوشحال نباش

      1. amir

        ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۱
        سوابق: (87 ديدگاه)

        منم با کمری کوزس گذاشتم وکمی از کمری جلو بود درضمن تیپ 5 موتورش برای کلکل خیابونی ساخته شده و تو سربابلایی و موقع کولر کاملا کم میاره البته در مقایسه با موتور های 1600 اما تو شتاب هیچی بهش نمی رسه

  3. تکتاز

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مدل های جدید ۲۰۶ تیپ ۵ مگه چه اشکالی نسبت به قدیمی ها دارن؟.یعنی خوب جمع نمیشن

  4. بابک

    ۲۱ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام به همه دوستان.من تیپ 5 دارم مدل 89.خیلی خوش رکاب وپرشتابه.بقول حسین باهرکی کل بندازی ضایعت نمیکنه ولی 170تابیشترنمیره.نمیدونم چرا…

    1. امید

      ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (7 ديدگاه)

      خوب آببندی نشده داداش عیبش همینه دنده 5 دیگه سرعتش بالا نمیره هرچی بره با دنده 4

  5. امیرحسین

    ۲۱ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (5 ديدگاه)

    سلام، من یه تیپ 5 مدل 83 دارم ، حدود 4 ساله دارم ، روزی که خریدم بهم مگفتن بابا خرجش بالاست!!!! ولی واقعا با توجه به پولی که میدی خوب امکاناتی میده ، خرجش هم کاملا منطقی هست و الکی خراب نمیشه واقعا از هر جهت راضی کننده است ،کلی تو این 4سال من کل کل کردم با ملت ، اگر صندق براتون مهم نیست برای خودروی زیر 17 میلیون بهترین گذینه هست .
    شاد باشید

  6. کا کا

    ۱ دی ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    من 206 تیپ 3 مدل 88 دارم…از نظر ضاهر و امکانات عالیه…ترمزش هم که ای بی اس و حرف نداره…اما،ماشینیه که طبیعتا بخاطر 1.4 لیتری بودن موتورش یکم ضعیفه…
    یعنی اگه شما خودت و خانمت و با مادر و پدر و برادر خانمت بشینی توش کم میاره…و این کاملا حس میشه!
    ولی اگه فقط خودت یا با خانمت باشی،عالیه..

  7. نیما

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فقط تیپ 4

  8. حمید وافشین

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    206تیپ 4و6 حرف نداره

  9. yashar

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (283 ديدگاه)

    منم معتقدم که یه زمانی 206 تیپ 5 تنها گزینه ای بود که قیمت مناسب نسبت به ارزش واقعی اش داشت ولی الان دیگه نه!
    پارسال صفرش 15700 هزار تومن بودکسی پیگیرش نمیشد ولی الان شده 20 میلیون!تا 22 هم بالا رفت.
    پارسال یه دونه صفرشو گرفتم ولی به علت مشکلات مالی معنوی! فروختمش واقعا حیف شد

  10. مهرداد

    ۴ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام بنظر من 206 تیپ 2 جدید از همه به صرفه تره چون همه چیزهایی که میخواهی داره در ضمن خوش فروش تر هم هست

  11. مهرداد

    ۴ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    من به رنگ ماشین خیلی اهمیت میدم بنظر من رنگ ماشین اگر انتخابی باشه معرف شاد بودن یا نبودن افراده پس عشق است 206 آبی متالیک جدید

  12. سیاوش

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (23 ديدگاه)

    ال90 تو این رنج قیمت تنها ماشینی که موتورش جلوی تیپ 5 کم نمیاره

  13. hossein

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خداییش تو ماشینو 206 و تو 206ها تیپ5 حرف نداره اما به علت…نمیدونم چرا قیمتشو اینقدر بردن بالا

  14. رضا

    ۸ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (33 ديدگاه)

    دوستان من یه 206 تیپ 5 کار کرده میخوام بخرم مال چه سالی و با چه میزان کارکرد رو پیشنهاد میدین. ممنون میشم راهنمایی کنیددوستان من یه 206 تیپ 5 کار کرده میخوام بخرم مال چه سالی و با چه میزان کارکرد رو پیشنهاد میدین. ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. کماندار

      ۸ مهر ۱۳۹۱
      سوابق: (309 ديدگاه)

      خوب اگه قدمی تر ها رو بخری قطعاتش بیشتر فرانسوی اما خوب بیشترم کار کرده!این یه چرخه است که ترجیح میدی ماشین گهنه تر فرانسوی بخری یا نو تر ایرانی(چینی)!

    2. مهدی

      ۴ مرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام من یه 206 مدل 90دارم یعنی خداییش تواین سه سال صد بار رفتم ماشینمو عوض کنم ولی دلم راضی نمیشه ازبس این ماشین زیرپایی خوبی داره. فقط 206

  15. مهران

    ۲۱ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    206 تیپ 1 چه جوریه من عاشق 206 هستم تیپ 1 انزگتور هسته

  16. مهران

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فقط تیپ 2 مسی

  17. علیرضا

    ۷ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دوستان من دنبال یه تیپ پنج با کارکرد زیر ۱۵۰ هزار هستم ، رنگ سفید یا بژ.
    اگه کسی داشت تماس بگیره : 09360350218

  18. مهدی نورالوری (مشهد)

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با 20 م میخوام ماشین بخرم. بین بیتا صفر و 206 چند سال کارکرده همه میگن 206 . نظرتون چیه؟

  19. هادی-تبریز

    ۹ شهریور ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    به نظر من برو با 20میلیون یه پرشیا85یا86سفید بخر ارزششو داره

  20. yaser

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من یه تیپ 1 خریدم 2 ت خرجش کردم . موتوریش خیلی بهتر از تیپ 2 و 3 هست. من اینارو هم سوار شدم ولی نمیدونم چرا ب پای تیپ 1 نمیرسن.

  21. مجید

    ۱ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (71 ديدگاه)

    به نظر من تیپ6 بهترینهاس. من دارم واقعا راضیم. توی امکانات و ایمنی و راحتی عالیه. اگه همه آبشناشم فعال کنی که دیگه 20

  22. ایمان

    ۱۸ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام به همگی دوستان
    من میخوام یه 206 تیپ 5 مدل 1390 با کارکرد 11000 بخرم، 27ونیم میلیون؛
    به نظر شما می ارزه؟ یا 405 با موتور tu5 بگیرم؟
    خواهش میکنم راهنماییم کنین

  23. وحید

    ۴ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام میخواستم بگم اکه میشه از تفاوت تیپ 1 206 با تیپ 2 بیشر معلومات بدین..از چه لحاظ با هم تفاوت دارن

  24. غفاری

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان من یه 206 اس دس مدل v8 سال 90 دارم که 116000 تا رفته رینگ و لاستیکش اسپرته چراغ عقی و جلو هم همینطور رنگشم متاله (خاکستری آبی سفارشی) ماشین بدون خط و خش تصادفه قیمت 29/5 گذاشتم کسی اگه خواست تماس بگیره 09122405782

  25. آریا

    ۵ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ال نود برا کل کل و استریت ریس از تیپ 5 سر تره.
    حالا میخواد تیپ 5 ئه دریچه برقی باشه یا دریچه سیمی.
    دلیلش هم اینه که شما 40 تومن میدی ماشینو که تحویل میگیری همه جای موتورش نوشته:ساپکو-ایساکو ولی من ماشینمو که تتحویل گرفتم حتی باتری روش هم رنو بود و فرانسوی!
    حتی 206 های فرانسوی هم به ال 90 نمیرسن. چون ال 90 تو موتورش تکنولوژی خیلی بروز تری نسبت به 206 داره و کد و بلوک موتورش هم جالبه بدونید با مگان یکیه! (206 رو چه به مگان!)

    1. امید

      ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (7 ديدگاه)

      عزیزم یه سر به اپارات بزن فیلمای درگ ال 90 فرانسویتون هست با همین tu5 های چینی من کاری به مدل پایین های فرانسوی با کیفیت ترشم ندارم اصلا نتایجشو ببین بعد بیا اینجا تعریف کن از ال 90، روی کاغذ هم باز ال90 با موتور 105 اسبی از تیپ پنچ 108 اسبی ضعیف تره

  26. PEUGEOT

    ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (998 ديدگاه)

    رنو توی هیچ زمینه ای نمی تونه با پژو کل کل کنه همیشه کم میاره

  27. مهدی م ق

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یه 206 تیپ 5 تو کورس خیابونی کم نمیاره قدرت اینو داره که با دنده 2 70 تا راحت بره..
    تازه اگه یه lcd تایپ bبندازی که دیگه خدایه هر چی ماشینه +گروز کنترل که تو جاده خستت نمیکنه 206 بهترینهههههههه

  28. صبا

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مطلب فوق العاده بود سپاس فراوان.

  29. حسینی مخلصون

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام ، اگه میشه تفاوت ظاهری بین 206 صندوقدار تیپ2 با تیپ 206 صندوقدار تیپ 5 را بفرمایید.

  30. سینا

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (126 ديدگاه)

    من میخام 206 تیپ 5 بخرم نمی دونم بعضی ها میگن 206 خیلی آشغال شده آیا واقعا اینجوری شده ؟ این صندقدارهاش یه خورده اصالت 206 رو گرفته ولی خدایش تنها ماشینی هست که تو ایران بعد 13 سال هنوز طرفدار هاشو حفظ کرده من بابام سمندEF7 داره واقعا ماشین خوبیه به نظر من تو ماشین های ایرانی یکی 206 خوبه یکی سمندEF7 من عاشق 206 هستم م م م م م مم مم م م م م م م م

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا