با وجود اتهامات گوناگونی که به کارلوس گوسن وارد شده است، این مدیر کارکشته صنعت خودرو میتواند ناجی استلانتیس باشد.
در سال ۱۹۹۸ کرایسلر با دایملر ادغام شد تا شرکت دایملر کرایسلر شکل بگیرد. پس از گذشت چند سال و فروپاشی این شرکت، شاهد ظهور برندی به نام فیات کرایسلر بودیم و حالا نیز استلانتیس با حضور برخی کمپانیهای دیگر شکل گرفته است. جدای از نام شرکت، کوچکترین عضو سهگانه بزرگ دیترویت نیازمند یک ناجی خواهد بود. اوضاع استلانتیس رو به راه نیست و از طرفی قوانین مانع انتخاب یکی از کارکشتهترین مدیران دنیای خودرو برای سکانداری این غول خودروسازی میشوند.
در همین زمینه بخوانید: وضعیت بغرنج استلانتیس در آمریکا؛ پر شدن انبارها از خودروهای فروخته نشده!
لی لاکوکا مشکلات را حل کرده بود. سرجیو مارکیونه نیز عملکرد خوبی داشت اما با اینکه کارلوس تاوارس تحت حمایت کارلوس گوسن قرار داشت اما اوضاع را بدتر کرد. البته تاوارس از استلانتیس جدا میشود تا این شرکت با خوششانسی بتواند دنبال فرد مناسب دیگری بگردد. اکثر شما عزیزان با کارلوس گوسن و ماجراهای دراماتیک چند سال گذشته او آشنا هستید. گوسن که در کشور ژاپن تحت بازداشت خانگی بود در یک جعبه تجهیزات موسیقی که داخل دستگاه ایکس ری جا نمیشد فرار کرد. این اتفاق بسیار جنجالی شب ۲۹ دسامبر ۲۰۱۹ رخ داد. دادگاههای بینالمللی مدیر اسبق نیسان، رنو و میتسوبیشی را به جرائم مالی متهم کردند و برخی از این اتهامات همچنان پابرجا هستند.
اما گوسن یک مغز متفکر خودرویی در عرصه بینالمللی است. او رسماً به هیچ جرمی محکوم نشده و تا زمانی که جرائمش ثابت نشود بیگناه خواهد بود. گوسن بهترین گزینه برای بهبود وضعیت استلانتیس است. البته فراموش کردن عملکرد برجسته او در صنعت خودرو به خاطر فرار از ژاپن امری راحت خواهد بود. گوسن کار خود در صنعت خودروسازی را در سال ۱۹۷۸ و به عنوان مهندسی ساده در میشلن شروع کرد. تا سال ۱۹۹۰ او مشغول به کار در شاخه آمریکای شمالی این شرکت بود. اندکی بعد گوسن به یکی از مدیران ردهبالای رنو منصوب شد و پس از ادغام این برند فرانسوی با نیسان، گوسن به مدیرعاملی شرکت در ژوئن ۲۰۰۱ رسید.
او نیسان را از سقوط نجات داد. در سال ۱۹۹۹ ژاپنیها تقریباً سوددهی خاصی نداشتند و میزان بدهی آنها به بیش از ۲۰ میلیارد دلار میرسید؛ اما در سال ۲۰۰۲ همه بدهیها صفر شده بود. یک سال بعد نیسان جزو بهترین خودروسازان جهان از نظر حاشیه سود بود. در سال ۲۰۰۵ فروش جهانی این برند ژاپنی بیش از ۱ میلیون دستگاه افزایش یافت. نیسان لیف هم دو سال قبل از رونمایی تسلا مدل S تولید شده بود. گوسن از نظر برقی سازی دنیای خودرو چیزهایی را میدید که هیچ مدیری توانایی درک آنها را نداشت. میزان فروش خودروی برقی نیسان در سال ۲۰۱۷ دو برابر تسلا بود و اگر این مدیر ارشد در جایگاه خود قرار داشت شاید نیسان از نظر عرضه خودروهای برقی جزو بهترینهای امروز بازار بود.
اندکی پس از جدایی گوسن از نیسان شاهد افول این برند بودیم. فروش نیسان از سال ۲۰۱۷ تاکنون بهصورت مداوم افت کرده هرچند سال قبل عملکردی متوسط را بر جای گذاشته و همه میدانیم که برای فرار از ورشکستگی به دنبال ادغام با هونداست. باید دانست این اتحاد تاریخی بین دو برند مستقل و تاریخساز ژاپنی به خاطر مزیت استراتژیک نیست بلکه به خاطر تقلاهای نیسان برای زنده ماندن است. گوسن احتمالاً هرگز به این شرکت باز نخواهد گشت اما به نظر میرسد استلانتیس گزینهای ایده آل برای اوست. او به زبانهای انگلیسی، فرانسوی و پرتغالی مسلط است و زمان سکانداری رنو و نیسان به سراسر جهان سفر کرده تا فرصتهای زیادی را به دست آورد. گوسن تجربه زیادی در بازارهای آمریکای شمالی، اروپا و آسیا دارد. با اینکه کارلوس گوسن جزو موفقترین و بهترین مدیران خودرویی دو دهه اخیر دنیاست اما تضمینی برای موفقیت در استلانتیس وجود ندارد و سکانداری این شرکت بزرگ امری بسیار سخت خواهد بود.
گوسن در سال ۲۰۱۹ با دادگاه برای حل مشکلات حقوقی خود به توافق رسید و به همین خاطر تا ۱۰ سال نمیتواند مدیر یک شرکت عمومی باشد. همچنین احتمالاً در کشورهای دیگر همچنان به خاطر جرائم مالی تحت تعقیب خواهد بود؛ اما اگر به عنوان رهبر استلانتیس انتخاب شود این حرکت جزو جسورانهترین تصمیمات تاریخ صنعت خودرو خواهد بود. اگر در یکی از پرتلاطمترین دوران دنیای خودرو زندگی نمیکردیم، انتخاب گوسن به عنوان مدیرعامل استلانتیس ایدهای دور از ذهن بود اما این شرکت واقعاً به گوسن نیاز دارد. ماجرای فرار او از ژاپن را فراموش کنید، حتی اگر اتهامات وارد شده به او صحیح باشد، گوسن به جز پول چیزی به دولتها و شرکتها بدهکار نیست. گوسن لیاقت یک فرصت دیگر را دارد و این شانس هماکنون با هدایت استلانتیس در پیش رویش قرار گرفته است…
(Ali(chevynova
۸ دی ۱۴۰۳این شرکت یه مدیری میخواد که بتونه توازن رو بین برندها بوجود بیار
نمیشه مدیری سر کار باشه که تمرکزش رو فیات و لانچیا باشه و با همون دیدگاه بخواد شرکتی مثل دوج که تخصصش ماشینهای پرفورمنس مثل چلنجر ۱۷۰ با شتاب ۱.۶۶ هست رو کنترل کنه ، اونم ماشینی که تاییدیه nhra داره
اصل مطلب اونکه اولویت برندهای امریکایی هستن و باید اونها سرپا بمونن و بقیه هرچی شد فدای سر محصولات موپار
Moein
۸ دی ۱۴۰۳بهش میگم حتما حواسش به آمریکاییها باشه🤣🤣🤣🤣
BlackWing
۸ دی ۱۴۰۳وسط حرفاش فقط خواست شتاب فیک ۱.۶۶ دیمن رو ذکر کنه ! 😂 چقدر تو با نمکی شورولت نوای ۶ سیلندر من
(Ali(chevynova
۸ دی ۱۴۰۳البته ۶ نیست
۸ سیلندره
دیدی موتور ۸
ماله من ۸ سیلندره
سوشیانت
۸ دی ۱۴۰۳این همه راجب ۱.۶۶ بحث کردیم ولی هنوز هیتر ها هیچ مدرکی ندارن که ثابت کنن ۱.۶۶ فیکه
amir
۸ دی ۱۴۰۳اگه سفارش دیگه ای نداری بی زحمت پیک نیکو خاموش کن گازش تموم نشه
faster
۸ دی ۱۴۰۳حرفت کاملا درسته اصلا مدیر عامل هر شرکتی باید با توجه به شتاب صفر تا صد ماشینهای همون شرکت انتخاب بشه 😅
فريد
۸ دی ۱۴۰۳این بابا هر جا میره داستان میشه. از پسش بر نمیاد وضعیتشون خیلی خرابه.
اشکودا عشق مردم ترکیه
۸ دی ۱۴۰۳دنیا با کمبود مدیر مواجه شده
آرش وان
۸ دی ۱۴۰۳Mr. Cost Killer
گوسن به خاطر بخشیدن جان تازه به کارخانه رو به ورشکستگی نیسان در اواخر دهه ۹۰ و بازگرداندن دوباره آن به عرصه رقابت جهانی، به «قاتل هزینه ها» و «آقای کارراه انداز» مشهور شد.
Hami
۸ دی ۱۴۰۳اتفاقاً کارلوس تاوارس که در رنو زیر دست گوسن کار میکرده هم از روش مشابه گوسن در کاهش هزینه ها استفاده میکنه و به Le cost cutter معروفه. تاوارس دوران موفقی در مدیریت PSA داشت، خروج پژو سیتروئن از بحران و بازسازی وجه برند فرانسوی، کاهش هزینهها و بالا بردن سود علارغم کاهش فروش، بهبود کیفیت و قابلیت اطمینان محصولات، خرید و به سودآوری رساندن اوپل-واکسهال در مدت بسیار کوتاه (کاری که GM در دو دهه نتوانست انجام بده).
ایراداتی به نحوه مدیریت تاوارس بر استلانتیس وارده ولی ۹۰٪ مشکلات این گروه به FCA مربوطه و حاصل تصمیمات گذشته مدیران فیات-کرایسلر بوده.
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۸ دی ۱۴۰۳به خدا دوای دردشون پیشه منه.روزی که من میگفتم حتی مارکیونه احمقه و فقط دنبال بزرگ کردن شاخه های ایتالیایی هست سالها گذشته کامنتهام موجوده.واقعیت اینه در حال حاضر به جز برندهای آمربکایی اونطرف پژو فیات بقیه رو باید یا بفروشن یا جمعشون کنند
گاس فرینگ
۸ دی ۱۴۰۳مسئله اینه بعضی برندها اصلا به هم نمیخورن تو استلانتیس این که یه آلفارومئو رو آرم شو تبدیل کنی به دوج یا بالعکس مثل فحش ناموسی میمونه
بعضی برندها هم خیلی خیلی به هم میخورن و خریدار شاید نتونه هیچ تمایز بزرگی بین شون پیدا کنه مثلا لانچیا و دی اس با این سیاست های جدید استلانتیس
فکرشو بکن فیات کرایسلر اولش میخواست با رنو نیسان متحد بشه دیگه چی میشد
فیات مولتیپلا
۸ دی ۱۴۰۳این بیاد نه تنها ۸ سیلندری بر نمیگرده، همه چی هم cvt میشه
اشکان
۸ دی ۱۴۰۳گندی که کارلوس تاوارس زده رو به سختی و با هزینه خیلی زیاد میشه جبران کرد، در مهمترین زمان اقا خواب بودند و گند زدند به کل شرکت !!! یکی میشه ایلان ماسک و شرکت x.ai و در یک سال به شرکت 50 میلیارد دلاری تبدیل میکنه ، یکی ام میشه کارلوس تاوارس شزکت های قدیمی و نابود میکنه در چشم به هم زدنی
nima.jdm
۸ دی ۱۴۰۳کارلوس شاید سال ۱۹۹۹ نیسان رو نجات داد
اما بعدش فقط به نفع رنو کار کرد و در اخر هم بزرگترین خیانت و ضربه رو به نیسان زد و فرار کرد
نجاتش داد ولی صد برابر جبران کرد و نیسان رو دوشید