پس از اعلام اولیه در ۳۱ اکتبر، فیات-کرایسلر و پژو-سیتروئن رسماً توافقنامهٔ ادغام ۵۰-۵۰ را امضا کردند. این گروه خودروسازی بزرگ حالا با برندهای فیات، جیپ، رم، دوج، آلفارومئو، کرایسلر، مازراتی، پژو، دیاس، سیتروئن، اوپل و واکسهال که تولید سالانهٔ آنها به حدود ۸.۷ میلیون دستگاه میرسد، چهارمین خودروساز بزرگ دنیا لقب خواهد گرفت. درآمدی که برای این گروه پیشبینی میشود نزدیک به ۱۹۰ میلیارد دلار در هرسال با سود عملیاتی بالغبر ۱۲.۲ میلیارد دلار است. همهٔ این اعداد بر اساس نتایج سال ۲۰۱۸ دو خودروساز محاسبه شده است.
همانطور که قبلاً اعلام شده بود، هیئتمدیرهٔ این گروه جدید از یازده عضو تشکیل میشود که پنج نفر آن از FCA و پنج نفر دیگر از PSA خواهند بود. مدیرعامل کنونی PSA، «کارلوس تاوارس» برای پنج سال اول مدیر اجرایی و همینطور عضو هیئتمدیره خواهد بود درحالیکه «جان الکان» از FCA هم ریاست گروه خودروسازی جدید را بر عهده خواهد داشت. البته احتمال دارد این ادغام با ارزیابی نهادهای نظارتی مواجه شود زیرا ممکن است دولتهای ایتالیا و فرانسه و همینطور اتحادیههای مختلف کارگری در مورد ضررهای شغلی نگران باشند.
مدیرعامل پژو-سیتروئن «کارلوس تاوارس» در مورد این ادغام میگوید:
ادغام ما فرصت بزرگی برای اتخاذ موقعیتی قویتر در صنعت خودروسازی است زیرا ما میخواهیم بر حملونقل در دنیایی پاک، ایمن و پایدار تسلط داشته باشیم و محصولات، تکنولوژیها و خدماتی در سطح جهانی را به خریداران ارائه کنیم
مدیرعامل فیات-کرایسلر «مایک منلی» هم در این رابطه گفته است:
این اتحاد دو شرکت با برندهای باورنکردنی و نیروی کار ماهر است. هردو شرکت با سختترین دوران مواجه بودهاند و بهعنوان رقبای چابک، هوشمند و نیرومند ظاهر شدهاند. ما یک ویژگی مشترک داریم که چالشها را فرصتهایی برای بهتر شدن در کاری که انجام میدهیم میدانیم
از طریق این ادغام، FCA به پلتفرمهای مدرنتر PSA دسترسی پیدا میکند که امکان مطابقت با قوانین آلایندگی جدید اروپا را فراهم میآورد. از سوی دیگر، PSA هم از کسبوکار سودآور FCA در ایالاتمتحده خصوصاً با برندهای جیپ و رم بهرهمند خواهد شد. این دو گروه خودروسازی گفتهاند که در آینده بیش از دوسوم مدلهای اصلی خود را فقط بر اساس دو پلتفرم خواهند ساخت و بر اساس هریک از این دو پلتفرم سالانه تقریباً سه میلیون دستگاه خودرو تولید خواهد شد. این پلتفرمها که هردو متعلق به پژو سیتروئن هستند، شامل معماری کوچک CMP و پلتفرم کامپکت یا میان سایز EMP2 میشود. بااینحال، پیکاپهای رم و مدلهای بزرگ جیپ همچنان از پلتفرمهای فیات-کرایسلر استفاده خواهند کرد.
بهطورکلی پلتفرمهای PSA مدرنتر از نمونههای FCA هستند و بنابراین فیات-کرایسلر میتواند از این مزیت برای نوسازی محصولات قدیمی یا ساخت محصولات جدید استفاده کند. پلتفرم CMP با مدل دیاس ۳ کراسبک به بازار معرفی شد و همچنین زیر پوست نسل جدید مدلهای پژو ۲۰۸ و ۲۰۰۸ و اوپل کورسا هم قرار گرفته است. حال ممکن است اولین محصول فیات-کرایسلر که از پلتفرم CMP استفاده میکند، یک کراساوور کوچک برای آلفارومئو باشد که قرار است اواخر سال ۲۰۲۲ معرفی شود. از سوی دیگر، پلتفرم EMP2 در سال ۲۰۱۶ با نسل جدید پژو ۳۰۰۸ معرفی شد و پسازآن در مدلهای پژو ۵۰۰۸، نسل جدید سدان پژو ۵۰۸، دیاس ۷ کراسبک، سیتروئن C5 ایرکراس و اوپل گرندلند مورداستفاده قرار گرفت.
amir
۲۸ آذر ۱۳۹۸غولهای خودروسازی جهان برای کاهش هزینه ها ادغام میشن اونوقت ما فکر تولید خودروی ملی و موتور ملی هستیم!
NAVID۰۰۹۸
۲۸ آذر ۱۳۹۸امیر عزیز
بحث کشور ما و تولید ملی که از قبل مشخصه بهونه ایه برای چپاول جان و مال ملت .
اما همینطوری پیش بره در آینده ای نزدیک خودروسازان زیادی با سَبکهای مختلف وجود نخواهد داشت و همه مثل هم میشوند با این تفاوت که فقط ظاهر متفاوتی دارند اما در باطن و سواری به یک شکل عمل میکنند .
بنظ من فقط دو شرکت در دنیا به تنهایی پروژه هاشون را میبرند جلو و اتفاقاً موفق هم هستند و اون تویوتا و بنزِ
پژو در این سالها خوب داشت پیش میرفت و در این ادغام فیات بیشترین نَفع را میبره از باب فروش و اینکه فرای که برای فیات هست میتونه کارهای بزرگی برای اسپرت سازی پژو انجام بده .
حال باید دید در آینده چه پیش میاد .
Mohammadreza
۲۸ آذر ۱۳۹۸خودرو های الکتریکی انعطاف بیشتری خواهند داشت و در نتیجه تعداد مدل هاشونم از بنزینی ها کمتر خواهد بود.(این از نظر من حسنه)
و این یعنی در اینده از این دست خبر ها (ادغام)بیشتر خواهیم شنید.
امیرحسین
۲۸ آذر ۱۳۹۸احسنت…
Mad.z.Max
۲۸ آذر ۱۳۹۸یواش پژو و فرانسه رو انداختی قاطی غولای خودروسازی هااا : ))
بلخره فرانسه و پژو عم به آرزوشون که بازار آمریکا بود رسیدن..
حسین
۲۸ آذر ۱۳۹۸علی برکت الله.خاک تو سر ایران خودرو که باید با کمونیست های چینی شریک باشه
(Saeed(peugeot
۲۸ آذر ۱۳۹۸یجوری شرکتها در حال پیشرفت و ادغام با یکدیگر هستند …… و برای ساخت پلتفرم های جدید و برقی شدن محصولات دارن پیش میرن که فک کنم ۲۰ سال دیگه موتورهایی پاک تر از برقی هم تولید بشه …..بعد ماشینهای صفر ما تو معاینه فنی دارن رد میشن….
بهراد
۲۸ آذر ۱۳۹۸مگه ماشین صفر کیلومترم معاینه می خواد؟ سواریا تا 4 سال معافن.
datsun
۲۸ آذر ۱۳۹۸این بنده خدا درست میگه چرا دیس بهش دادین.
Alireza
۲۸ آذر ۱۳۹۸اینجا ایران است دیگه
رضا
۲۸ آذر ۱۳۹۸نمیخواد ولی ببری معاینه فنی رد میشه
(Saeed(peugeot
۲ دی ۱۳۹۸دوست عزیز ما هم میدونیم ماشین صفر معاینه نمیخواد …..به خاطر اینکه اینقدر اوضاع کیفیت ساخت ماشین و قطعات مصرفی پایینه که ماشین صفر هم آلایندگی تولید میکنن.
محمد
۲۸ آذر ۱۳۹۸از برقی پاکتر، هیدروژنی…. مثه تویوتا میرای
نیما
۲۸ آذر ۱۳۹۸از این به بعد شاهد موتور TU5 روی محصولات فیات، جیپ، کرایسلر و … خواهیم بود ????
amir
۲۸ آذر ۱۳۹۸محض اطلاع تی یو فایو 18سال پیش از لیست موتورهای پی اس ای کنار گذاشته شده
حمید
۲۸ آذر ۱۳۹۸موتور هلکت روی ۲۰۶ !
علی
۲۸ آذر ۱۳۹۸احتمال دیدن چلنجر با موتور 1.6 لیتری بیشتره
حسین
۲۸ آذر ۱۳۹۸تمام شرکت های دولتی ما هم باید یک گروه بشن ، مثل سایپا- ایرانخودرو! (بر وزن پژو – سیتروئن)
تمام خصوصی ها و خصولتی ها هم یکی بشن ، مثل کرمانخودرو- مدیران!!
محمد
۲۸ آذر ۱۳۹۸دیروز یه خبری خوندم مبنی بر ساخت خودرو روی پلتفرم مشترک سایپا و ایرانخودرو!!!
این دوتا رقابتی بینشون نبود،کیفیتشون اون بود،،، خدا رحم کنه با محصولی که از در رفاقت تولید کنن!!!
ترسناکترین خبری بود که امسال شنیدم….
کلا باور خوبی وجود نداره از غذایی که آشپزش دوتا باشه!!!
.
میتونم حدس بزنم اولین محصولشون چیه…..
گربه، سگ?
مانی
۲۹ آذر ۱۳۹۸دمت گرم خیلی خندیدم
هرچند کامنتت گریه دار بود
.
.
.
من که خوشم نمیاد کل ماشینهای یه خودرو ساز از ۲ تا پلتفرم استفاده کنه
هرچند اون پلتفرمها عالی باشه،باید قیمت رو هم پائین بیاره
یجورایی حس میکنم از مشتری سؤ استفاده میشه
شاید بگین اونجا بازار رقابتیه اما همه دارن به این سمت میرن
Sabaratooth
۲۹ آذر ۱۳۹۸حالا با خودروسازی های فاسد و ناکارامد کشور خودمون کاری ندارم،که حتی از خودروسازی مالزی و هند و چین هم عقب افتاده تر هست در حال حاضر، در مورد فیات و کرایسلر و پژو و سیتروئن بخوایم صحبت کنیم ادغامشون منطقی به نظر میرسید چون در طی سالهای اخیر این شرکتها افت نسبی رو نسبت به سایر غولiهای خودروسازی به خودشون دیدن.مقبولیت این شرکتها در بازارهای تراز یک جهانی شامل آمریکای شمالی و اروپا و اسکاندیناوی کم فروغ شده بود و فقط تو بازار هند و چین و مصر و برزیل فروش قابل قبولی داشتن،حالا با این ادغام شاید بتونن به جایگاه گذشته بازگردند.
Aref
۱۶ دی ۱۳۹۸به یه چیزی توجه نکردید! پژو و سیتروعن تقریبا یه شرکت امریکایی میشن و همکاریشون با ایران کمتر میشه. در کل خبر خیلی خوبیه.