هرچند فرانسویها هیچگاه در بخش خودروهای لوکس موفق نبودهاند اما خودروسازان این کشور در تاریخ خود مدلهای لوکس قابلتوجهی ساختهاند.
هرچند قبل از جنگ جهانی دوم خودروسازان فرانسوی مثل دولاژ و دولاهه لوکسترین خودروهای جهان را میساختند اما پس از جنگ به دلیل رکود اقتصاد فرانسه و سهمیهبندی بنزین، خودروهای لوکس فرانسوی تقریباً منقرض شدند و این بخش تا دههٔ ۶۰ بهطور کامل احیا نشد. ازاینرو، در ادامه طی دو قسمت به مرور تاریخچهٔ خودروهای لوکس ساخت این کشور از سال ۱۹۶۰ تا امروز خواهیم پرداخت.
رنو رامبلر سال ۱۹۶۲
در دههٔ ۵۰، مدل فریگیت پرچمدار رنو بود و طراحی آن بهطور قابلتوجهی مدرنتر از رقیب اصلی خود یعنی سیتروئن ترکشن آوانت به نظر میرسید. بااینحال، زمانی که سیتروئن DS جنجالی در نمایشگاه پاریس ۱۹۵۵ رونمایی شد، اوضاع ناگهان تغییر کرد و رنو مجبور به پاسخ شد. این شرکت اما بجای توسعهٔ یک سدان لوکس جدید، سراغ آمریکن موتورز رفت تا جواز تولید و عرضهٔ سدان رامبلر کلاسیک را در اروپا دریافت کند. شرکت فرانسوی کیت قطعات رامبلر را دریافت و آن را در بلژیک مونتاژ میکرد. نسخهٔ اروپایی رامبلر به یک پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری شش سیلندر خطی با ۱۳۰ اسب بخار قدرت مجهز بود. بااینحال، رامبلر حتی در فرانسه هم فروش پایینی داشت و اروپاییها هرگز از طراحی آمریکایی آن استقبال نکردند.
رنو ۱۶ سال ۱۹۶۵
رنو خیلی زود فهمید هیچکس حتی متوجه عرضه رامبلر در اروپا نشده است چه رسد به اینکه تصمیم به خرید آن بگیرد. به همین دلیل، مدیران رنو از طراح شرکت «گاستون جوشه» طراحی یک خودروی لوکس جدید را خواستند که ظاهر آن مطابق با سلیقهٔ اروپاییها باشد. وی فرم سه جعبهای سنتی را کنار گذاشت و سراغ طراحی هاچبک رفت. البته رنو در اوایل دههٔ ساخت نسخههای کوپه و سدان ۱۶ را هم آزمایش کرد اما هیچکدام به نتیجه نرسیدند. رنو ۱۶ از ویژگیهای لوکسی مثل گیربکس اتوماتیک، سیستم انژکتوری و پنجرههای برقی بهره میبرد تا پس از حذف بیسروصدای رامبلر در سال ۱۹۶۷، در صدر سبد محصولات رنو قرار گیرد. هرچند رنو ۲۰ و ۳۰ در سال ۱۹۷۵ بهعنوان جایگزین ۱۶ معرفی شدند اما این خودرو تا سال ۱۹۸۰ در بازار ماند و بیش از ۱.۸ میلیون دستگاه از آن در کشورهای مختلفی مثل آمریکا فروخته شد.
سیتروئن CX سال ۱۹۷۴
سیتروئن CX درست قبل از سالگرد تولد ۲۰ سالگی DS معرفی شد. سیتروئن ابتدا قصد استفاده از یک پیشرانهٔ وانکل سه روتوری ۱۶۰ اسب بخاری را بهعنوان موتور پرچمدار CX داشت اما به دلیل مشکلات مصرف سوخت و قابلیت اطمینان، این برنامه لغو شد و خودرو با موتورهای چهار سیلندر به بازار عرضه شد زیرا در محفظهٔ پیشرانهٔ کوچک CX امکان جای دادن موتور V6 وجود نداشت. بااینحال، سیتروئن CX دورهٔ تولید طولانی و درخشانی را تجربه کرد.
رنو ۳۰ سال ۱۹۷۵
در اوایل دههٔ ۷۰، رنو، پژو و ولوو برای توسعهٔ یک پیشرانهٔ V8 مشترک اتحادی را تشکیل دادند اما پس از بحران نفتی سال ۱۹۷۳، سه شرکت تصمیم گرفتند دو سیلندر از موتور کم کنند و بدین ترتیب یک پیشرانهٔ V6 با نام PRV (مخفف نام سه شرکت) شکل گرفت. یکی از اولین خودروهایی که به این پیشرانه مجهز شد، رنو ۳۰ بود. این خودرو با چهار چراغ جلوی دایرهای بجای دو نمونهٔ مستطیلی، در ظاهر از رنو ۲۰ که با پیشرانههای چهار سیلندر عرضه میشد متمایز شده بود. بااینحال، رنو ۳۰ فروش مناسبی را تجربه نکرد که برخی بدنهٔ یکسان با رنو ۲۰ را دلیل این موضوع میدانستند. این خودرو در سال ۱۹۸۲ به یک پیشرانهٔ توربودیزل مجهز شد و یک سال بعد کنار رفت.
پژو ۶۰۴ سال ۱۹۷۵
با عرضهٔ ۶۰۴، پژو به بخشی بازگشت که پس از کنار گذاشتن ۶۰۱ در سال ۱۹۳۵ از آن خارج شده بود. این سدان لوکس از همان پیشرانهٔ V6 رنو ۳۰ استفاده میکرد اما گفته میشود دو شرکت باهم تفاوت کرده بودند که وارد بازار یکدیگر نشوند. به همین دلیل، درحالیکه رنو ۳۰ فرم هاچبک داشت، پینینفارینا پژو ۶۰۴ را به شکل یک سدان سنتی سه جعبهای طراحی کرد که خریداران مرسدس بنز را هدف قرار داده بود. برای این ماشین سیستم تهویه، گیربکس اتوماتیک و تودوزی چرمی هم قابل سفارش بود. بااینحال، ۶۰۴ فروش بسیار پایینی داشت و با وجود خاتمهٔ تولید در نوامبر ۱۹۸۵، نمونههای صفرکیلومتر آن تا جولای ۱۹۸۷ هنوز در نمایندگیها فروش نرفته بود.
رنو ۲۵ سال ۱۹۸۳
مدیران رنو، مدل جدید ۲۵ را بهعنوان خودروی لوکسی در کلاس جهانی در نظر گرفته بودند تا شرکت را به بخش لوکس بازگرداند زیرا پژو ۶۰۴ و سیتروئن CX سالخورده شده بودند و حالا بهترین فرصت برای تصاحب بازار آلمانیها محسوب میشد. رنو که این بار شانس درخشیدن در بخش لوکس را داشت، بودجهای سخاوتمندانه در اختیار طراحان و مهندسان خود قرار داد تا خودرویی مدرن، ایمن و شایستهٔ رقابت با ژرمنها بسازند؛ اما هرچند روی کاغذ همهچیز خوب بود، مشکلات قابلیت اطمینان گریبان رنو ۲۵ را گرفت تا جایی که حتی رئیس رنو «ریموند لوی» علناً اعلام کرد که رنو ۲۵ شخصی او هرماه خراب میشود. بااینحال، ارتقاءهای فنی و ظاهری که در سال ۱۹۸۸ انجام شد توانست تا حدودی رنو ۲۵ را نجات دهد.
پژو ۶۰۵ سال ۱۹۸۹
۶۰۵ حرکتی پرهزینه اما ضروری برای پژو بود که بهطورجدی قصد رقابت با مرسدس بنز، آئودی و بامو را داشت. ۶۰۵ که با پیشرانههای چهار و شش سیلندر به بازار عرضه شد، به خاطر هندلینگ، راحتی و کابین مجلل توسط نشریات مورد تحسین قرار گرفت. در ابتدا، استقبال خریداران هم مناسب بود اما وقتی مشکلات سدان لوکس پژو خود را نشان دادند، اوضاع به هم ریخت. ۶۰۵ از کهکشانی از مشکلات برقی رنج میبرد که نمونههای اولیه را مرتب به نمایندگیها و تعمیرگاهها میکشاند. به همین دلیل، پژو چندین فراخوان صادر کرد و تا مدل ۱۹۹۳ موفق به رفع مشکلات شد اما این موضوع کاملاً وجههٔ ۶۰۵ را خراب کرد. درنتیجه، درحالیکه پژو فروش ۵۰۰ هزار دستگاهی را برای این خودرو طی ۱۰ سال پیشبینی کرده بود، در سال ۱۹۹۹ سدان لوکس خود را پس از ساخت حدود ۲۵۰ هزار دستگاه کنار گذاشت.
سیتروئن XM سال ۱۹۸۹
خودروهای پرچمدار سیتروئن خیلی دیربهدیر معرفی میشدند و این شرکت در سال ۱۹۸۹، پانزده سال پس از معرفی CX، مدل جدید XM را به بازار فرستاد. طراحی منحصربهفرد XM که کار برتونه بود، آن را به یکی از آیندهنگرترین خودروهای اروپا تبدیل کرد. XM حتی با شکست دادن مرسدس بنز SL و فورد فییستا، عنوان خودروی سال ۱۹۹۰ اروپا را کسب کرد. بااینحال، این خودرو اشتراکات زیادی با پژو ۶۰۵ داشت و از همان مشکلات برقی رنج میبرد. به همین دلیل، خریداران نمونههای اولیه با مشکلاتی مثل سیستم تعلیق که در حالت اسپرت گیر میکرد، خرابی موتور برفپاککنها و سوختن چراغهای عقب مواجه شدند. البته سیتروئن از سال ۱۹۹۳ به بعد XM را بسیار قابلاعتمادتر کرد و خودروهای اولیه هم بهطور رایگان تعمیر شدند اما این ماشین همواره در حال مبارزه با وجههٔ منفی خود بود.
ادامه دارد…
cyrus-az
۲۳ فروردین ۱۴۰۳خودرویی که بازاری در امریکای شمالی نداشته باشه در نهایت مقبولیت عام پیدا نخواهد کرد. محصولات فرانسه منهای رنو اونم به دلیل همکاری نیسان هیچ وقت نمیتونن یه محصول درخور مثل ژاپنیها یا حتی کره ای ها تولید کنن. مرسدس ای کلاس 1990 یا ب ام و سری 5 دهه 90 با کدوم یک از محصولات فرانسه قابل مقایسه میتونه باشه؟ حتی مدلهای اکونومیک مثل کمری و آکورد. جواب هیچ کدام.
NAVID۰۰۹۸
۲۳ فروردین ۱۴۰۳یه چیزی بگم ، خدایی پژو اگر رِوالِ 504 را در ساخت ادامه میداد ، به جانِ خودم امروز حتی ژاپنیها و آلمانیها را جا گذاشته بود اما اینقدر پیچیده میسازه که خودش هم سرگیجه میگیره از خدماتِ ماشیناش!!!
ولی خدایی همیشه محصولات فرانسوی بهترین هندلینگ رو داشتن با اینکه هیچ ادعایی هم نداشتن ، بعد همینو مقایسه کنید با تازهبهدوران رسیدههای کرهمربا که اعتماد به سقف دارند که هاچبکشونو با لامبو اونتادور و کارگرانشونو با کودکان کار جابجا میکنند😢!!!
روزگارِ غریبیست / دیگه این دنیا به درد نمیخوره!
زیزیگولو
۲۴ فروردین ۱۴۰۳اینکه صنعت خودروسازی فرانسه یکی از بزرگترین صنایع خودروسازی جهانه درست و اینکه صنعت خودروسازی فرانسه یکی از قدیمیترین صنایع خودروسازی جهانه اینم درست و اینم که صنعت خودروسازی فرانسه از بعد از پایان جنگ جهانی دوم تا سال ۲۰۰۰ بهطور مرتب چهارمین صنعت بزرگ خودروسازی جهان بوده هم درست …….. ولی من زیاد با ماشینای فرانسوی میانه ای ندارم و زیاد باهاشون حال نمیکنم
کیان
۲۳ فروردین ۱۴۰۳دوست عزیز سوای بحث بازاریابی و مارکتینگ و … فرانسویها، یکی اینکه تو اروپا شاهی میکنن و کلی طرفدار دارن و کاملا با فرهنگ اونجا محصولاتشون همخوانی داره و همینطور مقبولیت
محصولات پژو و سیتروئن تو طراحی بی همتا هستن، نه اینکه بهترین باشن، کاملا طراحی مقبول و نوارانه خودشون و دارن. فقط طراحی داشبود پژوها ک ترندی شد یه جورایی و …
و اینکه مهندسیشون شاید پیچیده باشه، ولی قطعا تو کیفیت سواری و لذت سواری و … 100 هیچ از کره جلوترن
MehdiTurbo
۲۳ فروردین ۱۴۰۳شاید فک کنین بی ربط باشه
ولی پژو چوب همکاری با ایران خودرو و فروش و اجازه مونتاژ پلتفرماش به ایران میخوره
وقتی برای منافع کشور خودت به یه مردم یه کشور دیگه ظلم میکنی صد در صد چوبشم میخوری
هر چند این در مورد ایرانم صادق
اتفاقا همان کره که بدش میگید هیچ وقت اجازه چنین کاری به ایران نداد با اینکه یه مدت خبرش پیچیده بود ولی اصلا اجازه نداد
تنها سراتو سایپا بود که اونم به روز بود و تا یه تایمی
علت بالا بودن فروش پژو تو اروپام اینه که بازار ازاد نیست رو خودروهای غیر داخلی مالیات میبندند و خودروی غیر اروپایی هم لول خیلی گرانتر درمیاد اگه بازار ازاد بود روش مالیات نمیبستند و کمری و اپتیما و هوندا و مزدا و … با پژو هم قیمت در میومدن حرفتان درست بود
درمورد خود خودرو هم پژو خودروی خوبیه ولی اینکه از نظر فروش و محبوبیت و جایگاه فروشش افتضاحه واقعیتیه که شکی توش نیس
علیرضا
۲۳ فروردین ۱۴۰۳دوست عزیز بازار اروپا یک بازار ازاد ماشین چینی که سگ نمیخره تو اروپا اجازه فروش داره همون ماشین داخل امریکا فروشش ممنوع شرکت فورد تویوتا هیوندا وکیا مزدا و تا یک زمان محدود کرایسلر داخل اروپا کارخونه داره دلیل فروش فرانسوی ها دلایل زیادی داره همین امسال از ۱۰ خودرو پرفروش ۶ تا فرانسوی بود تا یک زمانی پادشاه اروپا فورد فیستا بود اما الان توقف تولید شده
یحیی
۲۳ فروردین ۱۴۰۳مالیات بر واردات خودرو از کشورهای غیر اتحادیه اروپا در فرانسه ۱۰ درصده و برای واردات خودرو از کشورهای اروپایی مثل آلمان و ایتالیا ۰ درصد ،از کدوم تعرفه حرف میزنید ، پژو و رنو و سیتروئن در برزیل ، آرژانتین ، هند ،افریقا ،روسیه و اروپای شرقی و چین و کره و آسیا و خاورمیانه فروش میلیونی دارند ،لطفا احساسی نظر ندین
John Marston
۲۴ فروردین ۱۴۰۳الان مثلاً سری F فورد که محبوب ترین ماشین آمریکای شمالیه خیلی تو اروپا محبوبه
یا مثلاً لندکروزی که همه دوستش دارن جایی داره تو بازار آمریکا؟
همایون
۲۴ فروردین ۱۴۰۳من خودم طرفدار خودروهای ایتالیایی هستم نه فرانسوی ولی گروه پژو سیتروئن با خرید اوپل واکسهال و بعد هم ادغام با فیات کرایسلر و ایجاد استلانتیس حرکتی زد و اس رو زد رو دست رنو نیسان میتسوبیشی و نقد و بررسی ها نشون میده پژو و سیتروئن های این دو سه سال اخیر واقعا دی ان ای هایخوب برند های ایتالیایی و انریکایی استلانتیس رو به خوبی به ارث بردن و فروش خوبشون هم نشونه یه همینه برای من هیجوقت یه پژو هاچبم از هر مدلیش جای الفارومئو میلانو تازه معرفی شده یا فیات پونصد معمولی یا ایکس رو نخواهد گرفت ولی خداییش خیلی محصولاتشون از اوپل کورسا جدید تا پژو 208 فیس لیفت کم ایراد هستند مخصوصا که نسخه های تمام برقیشون درسته برد عجیب غریبی ندارند ولی خیلی ارزون و کم هزینه هستند و خوراک بازار مشور های هدفشون تو بازار انریکا هم استلانتیس با برند های جیپ و مازراتی و الفارومئو و دوج و رم داره خوب میفروشه دنبال اینمه دردسر برای فروش محصولاتش پیدا کنه نیست و اینکه انریکایی ها کلا اقبالی به خودروی غیر فول سایز یا حداقل میان سایز ندارند برعکس اروپا که خودروی کوچیک رو هر خانواده متوسطی حداقل یدونه دارند ولی خیلی خانواده ها هیچوقت سمته ماشین فول سایز نمیرند
Abbas king
۲۴ فروردین ۱۴۰۳خودرو های فرانسوی یکی از معروف ترین خودرو ها در ایران است .
قیمت مناسب ، موتور قدرتمند و قوی و …
آیا تو پول خرید خودرویی همچون مرسدس یا بی ام دبلیو داری ؟
اگه اینارو بزارن بغل هم کدوم رو پولت میرسه بخری
پس 🤫🤫🤫
Farshad
۲۵ فروردین ۱۴۰۳با اینکه خودم صنعت خودروسازی فرانسه رو خیلی نمیپسندم ولی هنوز تو سیستم تعلیق رو دست رنو و سیتروئن نیومده آقای محترم و تو فروش خودرو هم پژو با 205 شد خودرو سال چارتا مقاله بخون بعد فکت صادر کن پژو هنوزم خودرو ساز خوبیه و خودرو های خوش قیمت و خوبی ارائه میده مثل همین 208 که خیلی خوشگله واقعا
حسین
۲۳ فروردین ۱۴۰۳اصلا با خودروهای پژو حال نمیکنم و برای خرید دورش نمیرم.
Hadi
۲۳ فروردین ۱۴۰۳پژو و سیتروئن معمولا از فرمان پذیری خوبی برخوردارن در هر دوره ای نسبت به هم کلاسای خودشون
اگه هدف کسی زیبایی و هندلینگ ماشین باشه بیشتر منظور تو کلاس های هاچبک، استیشن، کراس آور و سدان اونم تو کلاس اقتصادی تا نیمه اقتصادی این برند تقریبا حرف اولو میزنه تو جهان
ولی اگه استهلاک پایین تر مهم باشه برای کسی محصولات تویوتا، رنو و نیسان خیلی بهتر عمل میکنن کلا بستگی داره که خریدار چی چیزی بیشتر انتظار داره از خودرویی که میخاد بهش پول بده
امیر حسین
۲۳ فروردین ۱۴۰۳دقیقا همینه. من خیلی ماشین عوض کردم. ماشین های فرانسوی رو مردم با محصولات ایران خودرو می شناسن و الا یک سر و گردن از کره ای ها و در بعضی از موارد از ژاپنی ها برترن. به ویژه هندلینگ و ترمز
مصطفی پیکان
۲۳ فروردین ۱۴۰۳هم منطقیه
حسن اکبری
۲۴ فروردین ۱۴۰۳پس این همه پژو که میرن تو باقالیا چین؟ ماشینای آشغال چینی که به قول دوستومن سگ نمیخره هندلینگشون بهتر از فرانسویاس
Hadi
۲۴ فروردین ۱۴۰۳1_ خب تعدادشون خیلی بیشتر از چینیا تو ایرانه
2_ 206 در سال(1998) 26 سال قبل و 405 سال( 1987) 37 سال قبل تولید شده و مقایسش با چینیای روز یا نهایت 10 سال قبل منطقی نیست هر چند بازم اختلاف زیادی ندارن از لحاظ هندلینگ
3_ استهلاک پژو بیشتر از خیلی برند های هم قیمت خودشه ولی روح اسپرت و ظاهر بیرونی و داخلی به روز و بسیار جذاب فقط تو این برند وجود داره
کلا برندی بخاد هندلینگ جذاب و عالی داشته باشه و استهلاک پایین تقریبا نشدنیه مثلا استهلاک بی ام و بیشتر از بنزه ولی در عوض لذت سواری و فرمان پذیریش بی نظیر نباشه کم نظیره
datsun
۲۴ فروردین ۱۴۰۳منبع پیج ۴۰۵ سواران
datsun
۲۴ فروردین ۱۴۰۳روت میشه بحث هندلینگ و نرمی رو جلو ژاپنی ها میزنی اونم چه کشوری ژاپن
امیرحسین
۲۴ فروردین ۱۴۰۳هم قدیمی هستن و هم کیفیت اون ها افت هم کرده. ببینید ماشین های ۲۵ تا ۳۷ سال پیش کره ای و حتی ژاپنی در چه وضعیتی بوده اند.
(*Ali-Gh (*ALI
۲۳ فروردین ۱۴۰۳عجب ماجرا های بدی داشتن این خودرو های فرانسوی همشون یا مشکل داشتن یا فروش شون کم بوده من هم خیلی خودرو لوکس فرانسوی ندیدم
از لحاظ قیافه هم پژو 605 بعد هم سیتروئن XM خوبه بنظرم
JaMsHiD
۲۳ فروردین ۱۴۰۳فرانسوی ها شانسشون کم نبوده . ماشین بدی هم تولید نمیکردن . فقط از با دوام ساختن چیزای کوچکی مثل موتور برف پاک کن صرف نظر میکردن !
A
۲۳ فروردین ۱۴۰۳طراحیشون واقعا مزخرفه حالا بهه جز ماشین های قدرتی کم قیمت بنظرم فوق فوقش با کره و چین تو رقابتن.
فرزند ایران
۲۳ فروردین ۱۴۰۳تا حالا کره و چین تو فرمول ۱ و لمانز رقابت داشتن مگه؟
حالا باز کره با هیوندای تو wrc کارش بد نیست
ولی آخه فرانسه رو چرا باید با چین مقایسه کرد
JaMsHiD
۲۳ فروردین ۱۴۰۳پژو هم توی لمانز برده اونم سه بار شش بار هم رالی داکار رو برده چند بار هم رالی جهانی رو .
ماشین های مسابقه ایش هم فول فیبر کربن هستند !
کانسپت هایی هم که میسازه مثل اوکسیا ، یه مانیفولد هواش اندازه کل کره و چین تکنولوژی داره !
درضمن هیوندا یک بار هم رالی رو نبرده . هیچ افتخاری توی موتور اسپرت نداره
فرزند ایران
۲۴ فروردین ۱۴۰۳آره هیوندای نبرده
ولی بازم کارش بدک نیست(می تونست خیلی بدتر باشه)
مصطفی پیکان
۲۳ فروردین ۱۴۰۳طراحیشون اره مزخرفه ولی ماشینای مردی دارن ولی چینیا به یه موتور آشغال توربو وصل میکنن یه قدرت فضایی و از رو کاغذ ازش میگیرن خدایی الان شما زانتیا رو با هر ماشین چینی دیگه ای مقایسه کن خدایی کدومش راه میره کدوم نرم تره؟ اصن پراید شرف داره به ماشینای چینی
فقط آپشن دارند و بس کیفیت صفر
A
۲۴ فروردین ۱۴۰۳استثناء هم گرفتم..
jalopy
۲۴ فروردین ۱۴۰۳یک لمانز معذرت
یک خودروی سال اروپا معذرت
علیرضا
۲۳ فروردین ۱۴۰۳هیچ وقت خودرو های لوکس فرانسوی برای رقابت با المانی ها طراحی نشدن مقایسه قیمتی خوب نشون میده کلاس اس و سری ۷ بیموه سه برابر پژو ۶۰۵ قیمت داشتن بر خلاف این مقاله فرانسوی ها در تولید خودرو های لوکس موفق بودند مانند sm و ds دوتا از زیبا ترین بهترین خودرو های جهان
(Saeed(peugeot
۲۳ فروردین ۱۴۰۳پژو قطعا جایگاه قبلی خودشو بدست میاره …..
datsun
۲۴ فروردین ۱۴۰۳جایگاه قبلی دقیقا کجا بوده
JaMsHiD
۲۵ فروردین ۱۴۰۳چهارمین خودرو ساز جهان ، شرکتی که هر کدوم از مدل هاش دو میلیون فروش میره ، و از همه مهم تر ایمنی و جذابیت رانندگی ماشینای دهه نود پژو رو دوباره رقم بزنه .
پژو خوب بود تا اینکه ماشین هایی با مشکلات برقی فراوان و مشکلات ایمنی رو وارد بازار کرد . و طراحی های تقریبا وقیحی رو ماشیناش میزد .
برای همینه که خیلی افت کرده ولی داره سرپا میکنه خودشو
علی ===
۲۳ فروردین ۱۴۰۳605 تو ایرانم بود و لا اقل از لحاظ ظاهری ماشین خوبی بود
گاس فرینگ
۲۴ فروردین ۱۴۰۳عرضه اش خیلی محدود بود و اینایی که هست هم برای سفارت خانه هاست بیشتر
ALI.S
۲۴ فروردین ۱۴۰۳فکر نمیکردم ۴۰۵ بتونه اینقدر لوکس بشه و تبدیل بشود به ۶۰۵😂
Ahmad
۲۴ فروردین ۱۴۰۳به نظر من دلیل اینکه موفق نبودند فقط به بخاطر قیمت بیش از حد نسبت به رقبای آلمانی و همینطور خدمات پس از فروش نسبتا ضعیف بوده حتی علت خروج برندهای فرانسوی از آمریکا همین مورد بوده اینو چند سال پیش یه جا خونده بودم
datsun
۲۴ فروردین ۱۴۰۳برند فرانسوی فقط سیتروئن قدیم
امیر ارسلان
۲۵ فروردین ۱۴۰۳میشه کمتر بر ضد فرانسوی ها باشید و کمتر پشت آلمانی ها وایسید.
لطفا برترین های فرانسوی رو هم معرفی کنید و از افتخارات شون بگید که هیچکدوم از این تعصبی های بنز و نیسان نمیدونن.
اون موقع تکلیف روشن میشه……
jalopy
۲۴ فروردین ۱۴۰۳سیتروئن XM واقعا طراحی اش از زمان تولیدش جلوتره
BMW
۲۵ فروردین ۱۴۰۳پژو 405 رو برم
محمد حسین
۲۶ فروردین ۱۴۰۳خیلی ممنون از مطالب خوبتون
اگه تونستید محبت کنید یه مطلب جداگانه و کامل از پژو ۴۰۵ t16 که چهار محرک بوده و مشخصات فنی اون بذارید برا من سوال بوده که نسخه های ۴۰۵ همه دیفرانسیل جلو بودن اون با همون اطاق. برام سواله که سیستم انتقال نیروی اون به عقب و استاندارد فرانسویش چطوری بوده .البته ایرانم همین کار رو با روا و آردی و روآ سال کرده ولی صد درصد کار ایران غیر استاندارد بوده دوست دارم بدونم دیفرانسیل و میل گاردانی که خود فرانسوی ها گذاشتن روی این ماشین چطور بوده و با اون موتو قدرتمند ۲۰۰۰ سیسی ۱۶ سوپاپ. اگه تونستید راجع بهش مطلب بذارید باز هم ممنون از مطالب مفید و کاربردی و خوبتون
ابوالفضل
۲۸ فروردین ۱۴۰۳نمیدونم چرا از طراحی خوردو های فرانسوی خوشم نمیاد (البته به جز بوگاتی )
مخصوصا این مدل های قدیمی
یجورین
ضد ترول
۲۹ فروردین ۱۴۰۳۶۰۵ چقدر شبیه پرشیا بود