پژورنوسیتروئن

مرور تاریخچه خودروهای لوکس فرانسوی؛ قسمت دوم، از پژو 607 تا رنو لتیتود

در قسمت قبلی این مطلب به مرور تاریخچهٔ خودروهای لوکس فرانسوی از سال ۱۹۶۲ تا ۱۹۸۹ پرداختیم و حالا ادامهٔ این تاریخچه را تا زمان حاضر پی خواهیم گرفت.

مرور تاریخچه خودروهای لوکس فرانسوی؛ قسمت اول، از رنو ۱۶ تا پژو ۶۰۵

رنو سافران سال ۱۹۹۲

شایعاتی مبنی بر اینکه رنو قصد دارد عجولانه تا پیش از پایان دههٔ ۸۰ جایگزین سدان ۲۵ را به بازار بفرستند، پژو و سیتروئن را مجبور کرد تا ۶۰۵ و XM را به بازار بفرستند اما این شایعات دروغ بودند و سافران تا قبل از سال ۱۹۹۲ به بازار نیامد. رنو هم مثل رقبای فرانسوی خود قصد داشت با سافران وارد قلمروی آلمانی‌ها شود و به همین دلیل، نسخه‌ای پرچم‌دار از این خودرو را با نام بای‌توربو ارائه کرد که به یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربو مجهز بود. این موتور ۲۷۰ اسب بخار قدرت را از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به هر چهارچرخ تحویل می‌داد. رنو در سال ۱۹۹۶ بای‌توربو را پس از ساخت حدود ۸۰۰ دستگاه کنار گذاشت اما سافران تا سال ۲۰۰۲ در صدر سبد محصولات این شرکت باقی ماند.

پژو ۶۰۷ سال ۱۹۹۹

۶۰۷ روی نسخهٔ بهبودیافتهٔ پلت‌فرم ۶۰۵ ساخته شد. این سدان جدید در سال ۱۹۹۹ معرفی شد اما زمانی که ژورنالیست‌های فرانسوی با نمونه‌های پیش‌تولید رانندگی کردند، هندلینگ ۶۰۷ را فاجعه‌آمیز توصیف کردند و تصاویر یک ۶۰۷ که در آزمایش اسلالوم روی دوچرخ بلند شده بود روی جلد مجلات خودرویی سراسر اروپا ظاهر شد. بااین‌حال، پژو با ایجاد تغییراتی در سیستم تعلیق و استفاده از لاستیک‌های متفاوت، پیش از رسیدن سدان لوکس جدید خود به نمایندگی‌های فروش از یک بحران جلوگیری کرد. از ۶۰۷ بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ نزدیک به ۱۶۹ هزار دستگاه فروخته شد که هرچند از فروش ۲۵۰ هزار دستگاهی ۶۰۵ بسیار کمتر بود اما عملکرد بهتری نسبت به رقبای خود یعنی رنو ول‌ساتیس و سیتروئن C6 داشت.

رنو آوانتیم سال ۲۰۰۱

رنو با رونمایی از کانسپتی بنام آوانتیم در نمایشگاه ژنو ۱۹۹۹ همه را شگفت‌زده کرد. خیلی‌ها فکر می‌کردند این خودرو صرفاً پیش‌نمایش نسل چهارم مینی‌ون اسپیس است اما کانسپت آوانتیم درواقع پیش‌نمایش محصولی تولیدی بود که در نمایشگاه فرانکفورت ۱۹۹۹ رونمایی شد. آوانتیم خودرویی عجیب و متفاوت بود که کسی نمی‌دانست در چه سگمنتی قرار می‌گیرد. قرار بود تولید این خودرو در اوایل سال ۲۰۰۰ آغاز شود اما به دلیل مشکلاتی که در طول فرایند توسعه به وجود آمد، عرضهٔ آوانتیم چند بار به تعویق افتاد. این خودرو که توسط شرکت ماترا برای رنو تولید می‌شد، بسیار گران‌قیمت بود و کیفیت ساخت ضعیف و بی‌دقتی داشت. به همین دلیل، آوانتیم فقط ۱۶ ماه تولید و تنها ۸,۵۵۷ دستگاه از آن ساخته شد. مدتی بعد نیز ماترا کارخانهٔ خود را تعطیل و ۲,۵۰۰ کارگر را اخراج کرد.

رنو ول‌ساتیس سال ۲۰۰۲

رنو با ول‌ساتیس قصد داشت جایگزین متفاوتی برای یک سدان لوکس معمولی ارائه کند. به همین دلیل، محصول لوکس جدید رنو فرمی کشیده و مینی‌ون مانند داشت که خوب یا بد، شبیه هیچ خودروی دیگری در جاده‌ها به نظر نمی‌رسید. رنو ابتدا قصد داشت آوانتیم را حدود دو سال قبل از ول‌ساتیس به بازار عرضه کند اما به دلیل مشکلاتی که ذکر شد، پروژهٔ آوانتیم به تعویق افتاد و دو خودرو تقریباً هم‌زمان به بازار آمدند. به همین دلیل، خریداران نمی‌دانستند کدام مدل پرچم‌دار واقعی رنو است. علاوه بر این، ظاهر ول‌ساتیس اصلاً چشمگیر نبود و هرگز لوکس بودن خود را نشان نمی‌داد. به همین دلیل، تولید ول‌ساتیس در سال ۲۰۰۹ پس از فروش تنها ۶۲ هزار دستگاه خاتمه یافت درحالی‌که سافران در طول دورهٔ تولید خود که فقط یک سال بیشتر از ول‌ساتیس بود حدود ۳۱۰ هزار دستگاه فروخت.

سیتروئن C6 سال ۲۰۰۵

حدود پنج سال پس‌ازاینکه XM کنار گذاشته شد، سیتروئن در نمایشگاه ژنو ۲۰۰۵ جانشین آن را با نام C6 معرفی کرد. این خودرو با فرم فست‌بک مانند و شیشهٔ عقب مقعر، قصد ادای احترام به CX را داشت. C6 در داخل هم از کابینی مجلل با تجهیزات پیشرفته مثل هدآپ دیسپلی و هشدار خروج از خط بهره می‌برد. سیتروئن امیدوار بود بتواند سالانه حدود ۳۰ هزار دستگاه از C6 بفروشد اما بیشترین فروش این خودرو در سال ۲۰۰۷ با تنها ۷,۶۰۰ دستگاه رقم خورد و سیتروئن در سال ۲۰۱۲ پس از فروش حدود ۲۳,۵۰۰ دستگاه، بی‌سروصدا C6 را بدون معرفی جانشین مستقیم کنار گذاشت.

سیتروئن DS5 سال ۲۰۱۱

DS5 پس از کنار رفتن C6 به پرچم‌دار سیتروئن تبدیل شد. این خودرو روی پلت‌فرم مشترکی با کراس‌اوورهای ۳۰۰۸ و ۵۰۰۸ پژو ساخته شده بود و به همین دلیل امکان تجهیز به پیشرانهٔ V6 را نداشت. ازاین‌رو، سیتروئن نسخه‌های بالا ردهٔ DS5 را با پیشرانهٔ دیزلی هیبریدی ارائه کرد که ۲۰۰ اسب بخار قدرت داشت. DS5 مثل برادران کوچک‌تر خود، زمانی که در سال ۲۰۱۵ دی‌اس به برندی مستقل تبدیل شد، لوگوهای سیتروئن را حذف کرد. طی این انتقال، تغییراتی ظاهری مثل بازطراحی جلوپنجره هم در خودرو صورت گرفت و نام سیتروئن هم حذف شد. بااین‌حال، هرچند DS5 خودرویی راحت و کاربردی بود اما هرگز نظر خریداران خودروهای لوکس را جلب نکرد و در سال ۲۰۱۷ تنها ۵,۷۳۸ دستگاه در سراسر اروپا فروخت. تولید این خودرو در سال ۲۰۱۸ خاتمه یافت.

رنو لتیتود سال ۲۰۱۰

رنو به‌منظور عرضهٔ جانشینی برای ول‌ساتیس، به‌نوعی دوباره سراغ همان فرمول رنو رامبلر رفت. در ابتدای سال ۲۰۱۰، رنو سامسونگ نسل سوم سدان SM5 را معرفی کرد که در سئول طراحی شده و در کارخانهٔ بوسان کره جنوبی تولید می‌شد. سپس رنو این سدان بزرگ را با نام لتیتود در اروپا عرضه کرد. بااین‌حال، لتیتود در اروپا به دلیل طراحی ضعیف و کابین معمولی، اصلاً فروش مناسبی را تجربه نکرد و در سال ۲۰۱۵ پس از فروش تنها ۱۴,۵۵۰ دستگاه، عرضهٔ آن در قارهٔ سبز خاتمه یافت. در همان سال، سدان جدید تالیسمان به‌عنوان جایگزین دو مدل لاگونا و لتیتود معرفی شد تا رنو برای همیشه از بخش سدان‌های لوکس سگمنت D خارج شود.

دی‌اس ۹ سال ۲۰۲۰

دی‌اس که در سال ۲۰۱۵ به بازوی لوکس و مستقل پژو-سیتروئن تبدیل شده بود، حدود دو سال پس از خاتمهٔ تولید مدل ناموفق DS 5، پرچم‌دار جدیدی بنام DS 9 را معرفی کرد. برخلاف DS 5 اما این خودرو فرم سدان سنتی دارد و از این لحاظ با پرچم‌داران قبلی سیتروئن متفاوت به نظر می‌رسد. DS 9 همچنین جانشین غیرمستقیمی برای سیتروئن C6 هم محسوب می‌شود. این سدان لوکس بر اساس پلت‌فرم نسخهٔ کشیدهٔ پژو ۵۰۸ ساخته شد اما از طراحی متمایز و کابین مجللی بهره می‌برد. DS 9 فقط در چین تولید و به اروپا صادر می‌شود. با خروج رنو و پژو از بازار سدان‌های لوکس، هم‌اکنون DS 9 تنها نمایندهٔ فرانسه در این بخش محسوب می‌شود اما بااین‌وجود پرچم‌دار دی‌اس هم فروش چندان بالایی را تجربه نکرده است.

پایان

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۲ رای
منبع
Autocar

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۲ دیدگاه‌ها

  1. 18:45

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (672 ديدگاه)

    ممنون امیر جان بابت مطالب همیشه نابت❤️❤️
    ممنون که به فرانسه هم اهمیت میدی و بعضی از دوستان که اصلا با تاریخچه غنی خودروسازی فرانسه آشنایی ندارن اونها رو آشنا میکنی.
    فرانسه روزگاری، پیشروترین خودروساز قرن بیستم لقب گرفته بود!
    ولی یه سوالی ذهنم و درگیر کرده. چرا شما از سیتروئن DS افسانه ای هیچ نامی نبردین؟!!
    همونطور که میدونین به اندازه دو دهه جلوتر از زمان خودش بود. بخصوص DS تیپ پالاس اون.
    حتی فیلسوف ها هم ازش سخن میگفتن و جالب تر اینجاست که توسط موسسه انگلیسی FX International deisgn Award بعنوان برترین ساخته قرن بیستم بشر ازش یاد شده…

    موافقم 14
    مخالفم 6
    1. JaMsHiD

      ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (2814 ديدگاه)

      بشخصه از پژو و تاریخچه غنی این شرکت توی مسابقات خیلی خوشم میاد !
      جالبه بدونید کمپانی پژو کم اختراع تو صنعت نداشته ! دو تا میل سوپاپ در سر سیلندر رو در سال ۱۹۱۲ پژو استفاده کرد برای اولین بار !
      اولین شرکتی که به بنز پیشنهاد داد ماشینو چهار چرخ عرضه کنند و پژو شد اولین شرکتی که ماشین چهار چرخ تولید کرده !
      سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک سیتروئن هم که کلا بحثی جداست . عالیه عالی . کسایی که C5 سوار شدن ، آخرین نسخه از یه سیتروئن هیدروپنوماتیکی ، سواری بشدت نرمی داره . بشدت بشدت بی تکون هست . با بودجه دو تومن عالیه سواریش مثل بی ام و سری هفت سیزده تومنیه

      موافقم 12
      مخالفم 6
    2. علی

      ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (292 ديدگاه)

      حیف اسمه لوکس آخه فرانسوی ها چه به لوکس اصلا با کدوم پیشرانه نخندونمون شما همون ال نود درست کن حالش ببر

      موافقم 15
      مخالفم 9
      1. JaMsHiD

        ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (2814 ديدگاه)

        پژو با انجین سری lion diesel که در شرکت های فورد ، PSA ، جگوار و لندروور مشترک هست ، جواب شما هست . شش سیلندر V شکل ، سه لیتری با توئین توربو ، ۲۴۱ اسب بخار قدرت تولید می‌کنه .
        ( 3.0HDi / TDV6 / SDV6 )
        و موتور ES/L هم هست !
        شش سیلندر V شکل توربو با ۳۰۶ اسب بخار قدرت . برای یه ماشین از یه شرکت اقتصادی کافی هست .
        نگو ال نود . بگو Citroën Xsara WRC
        بگو Peugeot 208 T16

        موافقم 10
        مخالفم 4
      2. فرزند ایران

        ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (106 ديدگاه)

        وقتی حداکثر ذهنیتت از فرانسوی ها ال نودیه که مونتاژ ساپیاست همین میشه

        موافقم 9
        مخالفم 1
      3. SMS

        ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (581 ديدگاه)

        اگل درست گفته باشم فرانسویا بیشتر به سیستم تعلیق توجه دارند تا به چیزای دیگه ، مثل زانتیا و ژیان و…

        موافقم 5
        مخالفم 1
    3. علیرضا

      ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (259 ديدگاه)

      صنعت خودرو سازی فرانسه همیشه پیشرو بوده همون رنو اونتایم درش لولای دوگانه داره تا فضای کمی برای باز شدن در هاش استفاده شه محصولات جدید ds با اون رقص گرافیک چراغ شون معروفن الان ۵۰۸ پیسا با ۴۰۰ اسب بخار شتاب ۵ ثانیه مصرف صدی سه لیتر داره که واقعن خوبه یا پژو ۲۰۸ تی ۱۶ از یک موتور ۶ سیلندر بدون توربو ۶۰۰ اسب قدرت گرفته صفر تاصد ۱.۸ دهم ثانیه داره مردم ایران بخاطر اینکه دوتا پارس ۴۰۵ دیدن حرف بچه سالای اینستا گوش کردن تعصبی نظر میدن

      موافقم 5
      مخالفم 2
  2. مازیار

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (3301 ديدگاه)

    جالبه که CITROEN SM توی لیست نبود!

    موافقم 10
    مخالفم 1
  3. S

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (161 ديدگاه)

    کلن تا موقعی که فرانسوی ها مستقل بودن طراحی ماشیناشون داغون بودن بعد که رنو رفت با نیسان شراکت کرد و پژو-ستروئن و دی اس هم که رفتن زیر سایه استلنتیس تازه طراحیشون درست شدن

    موافقم 7
    مخالفم 14
    1. اشکان

      ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (55 ديدگاه)

      مثل اینکه تو تا حالا سیتروئن DS ۲۳ رو ندیدی سیتروئن sm رو ندیدی و خیلی های دیگه .

  4. JaMsHiD

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (2814 ديدگاه)

    مشکلات مونتاژ ، استحکام نه چندان بالای قطعات ریز خودرو مثل موتور برف پاک کن که توی مقاله قبل اشاره شده بود ، کار نکردن روی خودرو و اینکه همینجوری ماشینو بدون هیچ تستی به بازار بفرستن خیلی به اعتبار فرانسه ضربه زده . باید سریع تر ماجرا مونتاژ سطح پایین و کیفیت کم قطعات رو درست کنند !
    تو همه مقالات یا مشکل برقی داشتن یا مشکل هندلینگ توی نسخه های پیش تولیدی

    موافقم 9
    مخالفم 5
  5. جرمی کلارکسون

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (986 ديدگاه)

    اما نشستن روی صندلی عقب رنو اوانتیم وقتی که شیشه هارو بدی پایین خیلی حال میده بر اساس تجربه ریچارد هموند و جیمز می

    موافقم 6
    مخالفم 2
    1. جرمی کلارکسون

      ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (986 ديدگاه)

      https://www.pedal.ir/magazine/you-wont-believe-facts-about-french-cars/
      این هم مقاله پدال که نوشته پوستر رنو اوانتیم ویروس کرونا رو پیش بینی کرده بود

  6. JaMsHiD

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (2814 ديدگاه)

    بشخصه رنو سافران و دی اس ۹ و پژو ۶۰۵ رو از همه بیشتر دوست دارم !

    ولی ماشینای سیتروئن هم با طراحی مثل موشک و سیستم تعلیق خارق‌العاده عالی هستن

  7. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1555 ديدگاه)

    تو این لیست از ۶۰۷ و ds9 خوشم اومد از اوانتیم هم خوشم میاد به نظرم تو اون موقع طراحی خیلی باحالی داشت

    موافقم 3
    مخالفم 2
  8. علیرضا

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (259 ديدگاه)

    من بازم میگم ماشین های لوکس فرانسوی هیچ وقت برای رقابت با المانی طراحی نشدن سیتروئن دی اس ۵ در زمان عرضه ۳۰ هزار دلار پول داست کدوم ماشین لوکس ۳۰ هزار دلاره و بیشترین فروش دی اس ۵ برای بازار چین بود پژو ۶۰۷ نسخه لوکس تر پژو ۴۰۷ بود نه رقیب کلاس اس یا سیتروئن c6 بیشتر برای طرفدارای سیتروئن نه رقیب کلاس اس برند دی اس رقیب اینفینیتی اکورا وفروس امسالش از رقباش بالا تر بود

    موافقم 2
    مخالفم 4
  9. ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (4949 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/04/Cars-7-7.jpg
    این ماشین تو ایران هست باورتون نمیشه من دیدمش 😱😱😱

    موافقم 3
    مخالفم 3
    1. AMIN (M.A.S)

      ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (849 ديدگاه)

      رنو لتیتود فک کنم اوایل به اسم خود لتیتود وارد می‌شد بعد که واردات بالای ۲۵۰۰ ممنوع شد به اسم سفران وارد می‌شد با موتور ۶ سیلندر ۲۵۰۰ سی سی مشابه نیسان تیانا
      نگین خودرو یه مدت خوب رنو وارد میکرد برند رنو داشت جا میفتاد که بعدا دوباره واردات بسته شد

      موافقم 2
      مخالفم 1
      1. حسین

        ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (111 ديدگاه)

        بله،اون زمان خیلی ارزون بود،من سراغش رفتم که بخرم ولی دیدم با لندکروز V8 هم قیمته و نخریدم.

        موافقم 0
        مخالفم 2
        1. ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (4949 ديدگاه)

          فکر نکنم هم قیمت لندکروز بود
          اونموقعا مزدا ۳ نیو حدود ۳۰ تومن بود(اوائل سال ۹۰)

    2. مهدی

      ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      داشتمش

  10. همایون

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (110 ديدگاه)

    سیتروئن هایی که از دو حرف انگلیسی تشکیل شده بودند واقعا یه چیز متفاوتی با همه رقباشون داشتند که ارزش خرید بهشون میداد و سردمدارشون سیتروئن دی اس و اون سیتروئن هاییی که از انجین مازراتی استفاده میکردند بعد اونها هم که سیتروئن خیلی خیلی معمولی تر شد فقط کراس اوور دی اس هفت بود که با توجه به طراحی و فضای داخلی خوبش تونست مقداری پرچم داری بکنه

  11. ارسلان

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (260 ديدگاه)

    تاریخچه خودروهای چینی بررسی کن 🤣🤣🤣
    هر روز در حال تبلیغات خودرو چینی هستی! این مورد و هم میتونی انجام بدی ؟! 🤣🤣🤣

    موافقم 4
    مخالفم 2
  12. Amirsh

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (183 ديدگاه)

    این مطلب بدون citroen ds 1970 و citroen sm. کامل نیست!!

  13. BMW

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1498 ديدگاه)

    سیتروئن رو فقط 😁👌

  14. علی

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (799 ديدگاه)

    دستتون درد نکنه واسه این مطب جای فرانسوی ها خالی بود

  15. علی

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (799 ديدگاه)

    دی اس واقعا شیک و باکلاس هست ولی واسه رقابت با بزرگان باید تلاش بیشتری بکنه

  16. احمدمحمدی

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نمی دونم چراهروقت ولساتیس ومیبینم یادنیوپیکان میوفتم

  17. abbas

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (288 ديدگاه)

    مشکل دفع داشتم با یاری این مقاله رفع شد
    اخه قیافه ها رو نگاه بیشتر شبیه کانسپت های تخیلی و ون های مدرسه هستند تا خودرو لوکس

    موافقم 1
    مخالفم 2
  18. jalopy

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (176 ديدگاه)

    کلا فرانسوی ها یه زمان داشتن تو لوکس سازی روی دور میوفتادن که خراب شد
    ولی با این کانسپت های جدیدی که از دی اس جدید ها دیدم امیدوارم به این برند

  19. Amir

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (31 ديدگاه)

    نمیدونم چرا خودرو های فرانسوی با توجه به فناوری بالایی که در زمان خودشون داشتند ولی اصلا مورد توجه قرار نگرفتند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا