در قسمت قبلی این مطلب به مرور تاریخچهٔ خودروهای لوکس فرانسوی از سال ۱۹۶۲ تا ۱۹۸۹ پرداختیم و حالا ادامهٔ این تاریخچه را تا زمان حاضر پی خواهیم گرفت.
مرور تاریخچه خودروهای لوکس فرانسوی؛ قسمت اول، از رنو ۱۶ تا پژو ۶۰۵
رنو سافران سال ۱۹۹۲
شایعاتی مبنی بر اینکه رنو قصد دارد عجولانه تا پیش از پایان دههٔ ۸۰ جایگزین سدان ۲۵ را به بازار بفرستند، پژو و سیتروئن را مجبور کرد تا ۶۰۵ و XM را به بازار بفرستند اما این شایعات دروغ بودند و سافران تا قبل از سال ۱۹۹۲ به بازار نیامد. رنو هم مثل رقبای فرانسوی خود قصد داشت با سافران وارد قلمروی آلمانیها شود و به همین دلیل، نسخهای پرچمدار از این خودرو را با نام بایتوربو ارائه کرد که به یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربو مجهز بود. این موتور ۲۷۰ اسب بخار قدرت را از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به هر چهارچرخ تحویل میداد. رنو در سال ۱۹۹۶ بایتوربو را پس از ساخت حدود ۸۰۰ دستگاه کنار گذاشت اما سافران تا سال ۲۰۰۲ در صدر سبد محصولات این شرکت باقی ماند.
پژو ۶۰۷ سال ۱۹۹۹
۶۰۷ روی نسخهٔ بهبودیافتهٔ پلتفرم ۶۰۵ ساخته شد. این سدان جدید در سال ۱۹۹۹ معرفی شد اما زمانی که ژورنالیستهای فرانسوی با نمونههای پیشتولید رانندگی کردند، هندلینگ ۶۰۷ را فاجعهآمیز توصیف کردند و تصاویر یک ۶۰۷ که در آزمایش اسلالوم روی دوچرخ بلند شده بود روی جلد مجلات خودرویی سراسر اروپا ظاهر شد. بااینحال، پژو با ایجاد تغییراتی در سیستم تعلیق و استفاده از لاستیکهای متفاوت، پیش از رسیدن سدان لوکس جدید خود به نمایندگیهای فروش از یک بحران جلوگیری کرد. از ۶۰۷ بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ نزدیک به ۱۶۹ هزار دستگاه فروخته شد که هرچند از فروش ۲۵۰ هزار دستگاهی ۶۰۵ بسیار کمتر بود اما عملکرد بهتری نسبت به رقبای خود یعنی رنو ولساتیس و سیتروئن C6 داشت.
رنو آوانتیم سال ۲۰۰۱
رنو با رونمایی از کانسپتی بنام آوانتیم در نمایشگاه ژنو ۱۹۹۹ همه را شگفتزده کرد. خیلیها فکر میکردند این خودرو صرفاً پیشنمایش نسل چهارم مینیون اسپیس است اما کانسپت آوانتیم درواقع پیشنمایش محصولی تولیدی بود که در نمایشگاه فرانکفورت ۱۹۹۹ رونمایی شد. آوانتیم خودرویی عجیب و متفاوت بود که کسی نمیدانست در چه سگمنتی قرار میگیرد. قرار بود تولید این خودرو در اوایل سال ۲۰۰۰ آغاز شود اما به دلیل مشکلاتی که در طول فرایند توسعه به وجود آمد، عرضهٔ آوانتیم چند بار به تعویق افتاد. این خودرو که توسط شرکت ماترا برای رنو تولید میشد، بسیار گرانقیمت بود و کیفیت ساخت ضعیف و بیدقتی داشت. به همین دلیل، آوانتیم فقط ۱۶ ماه تولید و تنها ۸,۵۵۷ دستگاه از آن ساخته شد. مدتی بعد نیز ماترا کارخانهٔ خود را تعطیل و ۲,۵۰۰ کارگر را اخراج کرد.
رنو ولساتیس سال ۲۰۰۲
رنو با ولساتیس قصد داشت جایگزین متفاوتی برای یک سدان لوکس معمولی ارائه کند. به همین دلیل، محصول لوکس جدید رنو فرمی کشیده و مینیون مانند داشت که خوب یا بد، شبیه هیچ خودروی دیگری در جادهها به نظر نمیرسید. رنو ابتدا قصد داشت آوانتیم را حدود دو سال قبل از ولساتیس به بازار عرضه کند اما به دلیل مشکلاتی که ذکر شد، پروژهٔ آوانتیم به تعویق افتاد و دو خودرو تقریباً همزمان به بازار آمدند. به همین دلیل، خریداران نمیدانستند کدام مدل پرچمدار واقعی رنو است. علاوه بر این، ظاهر ولساتیس اصلاً چشمگیر نبود و هرگز لوکس بودن خود را نشان نمیداد. به همین دلیل، تولید ولساتیس در سال ۲۰۰۹ پس از فروش تنها ۶۲ هزار دستگاه خاتمه یافت درحالیکه سافران در طول دورهٔ تولید خود که فقط یک سال بیشتر از ولساتیس بود حدود ۳۱۰ هزار دستگاه فروخت.
سیتروئن C6 سال ۲۰۰۵
حدود پنج سال پسازاینکه XM کنار گذاشته شد، سیتروئن در نمایشگاه ژنو ۲۰۰۵ جانشین آن را با نام C6 معرفی کرد. این خودرو با فرم فستبک مانند و شیشهٔ عقب مقعر، قصد ادای احترام به CX را داشت. C6 در داخل هم از کابینی مجلل با تجهیزات پیشرفته مثل هدآپ دیسپلی و هشدار خروج از خط بهره میبرد. سیتروئن امیدوار بود بتواند سالانه حدود ۳۰ هزار دستگاه از C6 بفروشد اما بیشترین فروش این خودرو در سال ۲۰۰۷ با تنها ۷,۶۰۰ دستگاه رقم خورد و سیتروئن در سال ۲۰۱۲ پس از فروش حدود ۲۳,۵۰۰ دستگاه، بیسروصدا C6 را بدون معرفی جانشین مستقیم کنار گذاشت.
سیتروئن DS5 سال ۲۰۱۱
DS5 پس از کنار رفتن C6 به پرچمدار سیتروئن تبدیل شد. این خودرو روی پلتفرم مشترکی با کراساوورهای ۳۰۰۸ و ۵۰۰۸ پژو ساخته شده بود و به همین دلیل امکان تجهیز به پیشرانهٔ V6 را نداشت. ازاینرو، سیتروئن نسخههای بالا ردهٔ DS5 را با پیشرانهٔ دیزلی هیبریدی ارائه کرد که ۲۰۰ اسب بخار قدرت داشت. DS5 مثل برادران کوچکتر خود، زمانی که در سال ۲۰۱۵ دیاس به برندی مستقل تبدیل شد، لوگوهای سیتروئن را حذف کرد. طی این انتقال، تغییراتی ظاهری مثل بازطراحی جلوپنجره هم در خودرو صورت گرفت و نام سیتروئن هم حذف شد. بااینحال، هرچند DS5 خودرویی راحت و کاربردی بود اما هرگز نظر خریداران خودروهای لوکس را جلب نکرد و در سال ۲۰۱۷ تنها ۵,۷۳۸ دستگاه در سراسر اروپا فروخت. تولید این خودرو در سال ۲۰۱۸ خاتمه یافت.
رنو لتیتود سال ۲۰۱۰
رنو بهمنظور عرضهٔ جانشینی برای ولساتیس، بهنوعی دوباره سراغ همان فرمول رنو رامبلر رفت. در ابتدای سال ۲۰۱۰، رنو سامسونگ نسل سوم سدان SM5 را معرفی کرد که در سئول طراحی شده و در کارخانهٔ بوسان کره جنوبی تولید میشد. سپس رنو این سدان بزرگ را با نام لتیتود در اروپا عرضه کرد. بااینحال، لتیتود در اروپا به دلیل طراحی ضعیف و کابین معمولی، اصلاً فروش مناسبی را تجربه نکرد و در سال ۲۰۱۵ پس از فروش تنها ۱۴,۵۵۰ دستگاه، عرضهٔ آن در قارهٔ سبز خاتمه یافت. در همان سال، سدان جدید تالیسمان بهعنوان جایگزین دو مدل لاگونا و لتیتود معرفی شد تا رنو برای همیشه از بخش سدانهای لوکس سگمنت D خارج شود.
دیاس ۹ سال ۲۰۲۰
دیاس که در سال ۲۰۱۵ به بازوی لوکس و مستقل پژو-سیتروئن تبدیل شده بود، حدود دو سال پس از خاتمهٔ تولید مدل ناموفق DS 5، پرچمدار جدیدی بنام DS 9 را معرفی کرد. برخلاف DS 5 اما این خودرو فرم سدان سنتی دارد و از این لحاظ با پرچمداران قبلی سیتروئن متفاوت به نظر میرسد. DS 9 همچنین جانشین غیرمستقیمی برای سیتروئن C6 هم محسوب میشود. این سدان لوکس بر اساس پلتفرم نسخهٔ کشیدهٔ پژو ۵۰۸ ساخته شد اما از طراحی متمایز و کابین مجللی بهره میبرد. DS 9 فقط در چین تولید و به اروپا صادر میشود. با خروج رنو و پژو از بازار سدانهای لوکس، هماکنون DS 9 تنها نمایندهٔ فرانسه در این بخش محسوب میشود اما بااینوجود پرچمدار دیاس هم فروش چندان بالایی را تجربه نکرده است.
پایان
18:45
۲۵ فروردین ۱۴۰۳ممنون امیر جان بابت مطالب همیشه نابت❤️❤️
ممنون که به فرانسه هم اهمیت میدی و بعضی از دوستان که اصلا با تاریخچه غنی خودروسازی فرانسه آشنایی ندارن اونها رو آشنا میکنی.
فرانسه روزگاری، پیشروترین خودروساز قرن بیستم لقب گرفته بود!
ولی یه سوالی ذهنم و درگیر کرده. چرا شما از سیتروئن DS افسانه ای هیچ نامی نبردین؟!!
همونطور که میدونین به اندازه دو دهه جلوتر از زمان خودش بود. بخصوص DS تیپ پالاس اون.
حتی فیلسوف ها هم ازش سخن میگفتن و جالب تر اینجاست که توسط موسسه انگلیسی FX International deisgn Award بعنوان برترین ساخته قرن بیستم بشر ازش یاد شده…
JaMsHiD
۲۵ فروردین ۱۴۰۳بشخصه از پژو و تاریخچه غنی این شرکت توی مسابقات خیلی خوشم میاد !
جالبه بدونید کمپانی پژو کم اختراع تو صنعت نداشته ! دو تا میل سوپاپ در سر سیلندر رو در سال ۱۹۱۲ پژو استفاده کرد برای اولین بار !
اولین شرکتی که به بنز پیشنهاد داد ماشینو چهار چرخ عرضه کنند و پژو شد اولین شرکتی که ماشین چهار چرخ تولید کرده !
سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک سیتروئن هم که کلا بحثی جداست . عالیه عالی . کسایی که C5 سوار شدن ، آخرین نسخه از یه سیتروئن هیدروپنوماتیکی ، سواری بشدت نرمی داره . بشدت بشدت بی تکون هست . با بودجه دو تومن عالیه سواریش مثل بی ام و سری هفت سیزده تومنیه
علی
۲۵ فروردین ۱۴۰۳حیف اسمه لوکس آخه فرانسوی ها چه به لوکس اصلا با کدوم پیشرانه نخندونمون شما همون ال نود درست کن حالش ببر
JaMsHiD
۲۵ فروردین ۱۴۰۳پژو با انجین سری lion diesel که در شرکت های فورد ، PSA ، جگوار و لندروور مشترک هست ، جواب شما هست . شش سیلندر V شکل ، سه لیتری با توئین توربو ، ۲۴۱ اسب بخار قدرت تولید میکنه .
( 3.0HDi / TDV6 / SDV6 )
و موتور ES/L هم هست !
شش سیلندر V شکل توربو با ۳۰۶ اسب بخار قدرت . برای یه ماشین از یه شرکت اقتصادی کافی هست .
نگو ال نود . بگو Citroën Xsara WRC
بگو Peugeot 208 T16
فرزند ایران
۲۵ فروردین ۱۴۰۳وقتی حداکثر ذهنیتت از فرانسوی ها ال نودیه که مونتاژ ساپیاست همین میشه
SMS
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳اگل درست گفته باشم فرانسویا بیشتر به سیستم تعلیق توجه دارند تا به چیزای دیگه ، مثل زانتیا و ژیان و…
علیرضا
۲۵ فروردین ۱۴۰۳صنعت خودرو سازی فرانسه همیشه پیشرو بوده همون رنو اونتایم درش لولای دوگانه داره تا فضای کمی برای باز شدن در هاش استفاده شه محصولات جدید ds با اون رقص گرافیک چراغ شون معروفن الان ۵۰۸ پیسا با ۴۰۰ اسب بخار شتاب ۵ ثانیه مصرف صدی سه لیتر داره که واقعن خوبه یا پژو ۲۰۸ تی ۱۶ از یک موتور ۶ سیلندر بدون توربو ۶۰۰ اسب قدرت گرفته صفر تاصد ۱.۸ دهم ثانیه داره مردم ایران بخاطر اینکه دوتا پارس ۴۰۵ دیدن حرف بچه سالای اینستا گوش کردن تعصبی نظر میدن
مازیار
۲۵ فروردین ۱۴۰۳جالبه که CITROEN SM توی لیست نبود!
S
۲۵ فروردین ۱۴۰۳کلن تا موقعی که فرانسوی ها مستقل بودن طراحی ماشیناشون داغون بودن بعد که رنو رفت با نیسان شراکت کرد و پژو-ستروئن و دی اس هم که رفتن زیر سایه استلنتیس تازه طراحیشون درست شدن
اشکان
۲۹ شهریور ۱۴۰۳مثل اینکه تو تا حالا سیتروئن DS ۲۳ رو ندیدی سیتروئن sm رو ندیدی و خیلی های دیگه .
JaMsHiD
۲۵ فروردین ۱۴۰۳مشکلات مونتاژ ، استحکام نه چندان بالای قطعات ریز خودرو مثل موتور برف پاک کن که توی مقاله قبل اشاره شده بود ، کار نکردن روی خودرو و اینکه همینجوری ماشینو بدون هیچ تستی به بازار بفرستن خیلی به اعتبار فرانسه ضربه زده . باید سریع تر ماجرا مونتاژ سطح پایین و کیفیت کم قطعات رو درست کنند !
تو همه مقالات یا مشکل برقی داشتن یا مشکل هندلینگ توی نسخه های پیش تولیدی
جرمی کلارکسون
۲۵ فروردین ۱۴۰۳اما نشستن روی صندلی عقب رنو اوانتیم وقتی که شیشه هارو بدی پایین خیلی حال میده بر اساس تجربه ریچارد هموند و جیمز می
جرمی کلارکسون
۲۵ فروردین ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/magazine/you-wont-believe-facts-about-french-cars/
این هم مقاله پدال که نوشته پوستر رنو اوانتیم ویروس کرونا رو پیش بینی کرده بود
JaMsHiD
۲۵ فروردین ۱۴۰۳بشخصه رنو سافران و دی اس ۹ و پژو ۶۰۵ رو از همه بیشتر دوست دارم !
ولی ماشینای سیتروئن هم با طراحی مثل موشک و سیستم تعلیق خارقالعاده عالی هستن
𝐀𝐥𝐢
۲۵ فروردین ۱۴۰۳تو این لیست از ۶۰۷ و ds9 خوشم اومد از اوانتیم هم خوشم میاد به نظرم تو اون موقع طراحی خیلی باحالی داشت
علیرضا
۲۵ فروردین ۱۴۰۳من بازم میگم ماشین های لوکس فرانسوی هیچ وقت برای رقابت با المانی طراحی نشدن سیتروئن دی اس ۵ در زمان عرضه ۳۰ هزار دلار پول داست کدوم ماشین لوکس ۳۰ هزار دلاره و بیشترین فروش دی اس ۵ برای بازار چین بود پژو ۶۰۷ نسخه لوکس تر پژو ۴۰۷ بود نه رقیب کلاس اس یا سیتروئن c6 بیشتر برای طرفدارای سیتروئن نه رقیب کلاس اس برند دی اس رقیب اینفینیتی اکورا وفروس امسالش از رقباش بالا تر بود
۲۵ فروردین ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/04/Cars-7-7.jpg
این ماشین تو ایران هست باورتون نمیشه من دیدمش 😱😱😱
AMIN (M.A.S)
۲۵ فروردین ۱۴۰۳رنو لتیتود فک کنم اوایل به اسم خود لتیتود وارد میشد بعد که واردات بالای ۲۵۰۰ ممنوع شد به اسم سفران وارد میشد با موتور ۶ سیلندر ۲۵۰۰ سی سی مشابه نیسان تیانا
نگین خودرو یه مدت خوب رنو وارد میکرد برند رنو داشت جا میفتاد که بعدا دوباره واردات بسته شد
حسین
۲۵ فروردین ۱۴۰۳بله،اون زمان خیلی ارزون بود،من سراغش رفتم که بخرم ولی دیدم با لندکروز V8 هم قیمته و نخریدم.
۲۵ فروردین ۱۴۰۳فکر نکنم هم قیمت لندکروز بود
اونموقعا مزدا ۳ نیو حدود ۳۰ تومن بود(اوائل سال ۹۰)
مهدی
۲۶ فروردین ۱۴۰۳داشتمش
همایون
۲۵ فروردین ۱۴۰۳سیتروئن هایی که از دو حرف انگلیسی تشکیل شده بودند واقعا یه چیز متفاوتی با همه رقباشون داشتند که ارزش خرید بهشون میداد و سردمدارشون سیتروئن دی اس و اون سیتروئن هاییی که از انجین مازراتی استفاده میکردند بعد اونها هم که سیتروئن خیلی خیلی معمولی تر شد فقط کراس اوور دی اس هفت بود که با توجه به طراحی و فضای داخلی خوبش تونست مقداری پرچم داری بکنه
ارسلان
۲۵ فروردین ۱۴۰۳تاریخچه خودروهای چینی بررسی کن 🤣🤣🤣
هر روز در حال تبلیغات خودرو چینی هستی! این مورد و هم میتونی انجام بدی ؟! 🤣🤣🤣
Amirsh
۲۵ فروردین ۱۴۰۳این مطلب بدون citroen ds 1970 و citroen sm. کامل نیست!!
BMW
۲۵ فروردین ۱۴۰۳سیتروئن رو فقط 😁👌
علی
۲۶ فروردین ۱۴۰۳دستتون درد نکنه واسه این مطب جای فرانسوی ها خالی بود
علی
۲۶ فروردین ۱۴۰۳دی اس واقعا شیک و باکلاس هست ولی واسه رقابت با بزرگان باید تلاش بیشتری بکنه
احمدمحمدی
۲۶ فروردین ۱۴۰۳نمی دونم چراهروقت ولساتیس ومیبینم یادنیوپیکان میوفتم
abbas
۲۷ فروردین ۱۴۰۳مشکل دفع داشتم با یاری این مقاله رفع شد
اخه قیافه ها رو نگاه بیشتر شبیه کانسپت های تخیلی و ون های مدرسه هستند تا خودرو لوکس
jalopy
۲۷ فروردین ۱۴۰۳کلا فرانسوی ها یه زمان داشتن تو لوکس سازی روی دور میوفتادن که خراب شد
ولی با این کانسپت های جدیدی که از دی اس جدید ها دیدم امیدوارم به این برند
Amir
۱۰ خرداد ۱۴۰۳نمیدونم چرا خودرو های فرانسوی با توجه به فناوری بالایی که در زمان خودشون داشتند ولی اصلا مورد توجه قرار نگرفتند؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۰ خرداد ۱۴۰۳گران بودند