ازآنجاییکه در صنعت خودروسازی جهانی برای کاهش هزینهها بیشتر و بیشتر از پلتفرمها و قطعات مشترک بین خودروهای مختلف استفاده میشود، ایجاد شخصیت متمایز در هرکدام از این محصولات اهمیت بسیار زیادی پیدا میکند. از سالهای دور، گروه پژو-سیتروئن که شامل برندهای پژو، سیتروئن و دیاس میشد و حالا زیر چتر استلانتیس برندهای دیگری مثل آلفارمئو، فیات و جیپ را هم در اختیار دارد، در متمایز کردن محصولات خود از یکدیگر نهتنها در ظاهر بیرونی بلکه در شیوهٔ رانندگی بسیار خوب عمل میکرده است.
جدیدترین خودروهای خانوادگی کلاس گلف این گروه روی پلتفرم EMP2 ساخته شدهاند. این خودروها شامل دیاس ۴، اوپل آسترا و نسل جدید پژو ۳۰۸ میشود که هماکنون قصد داریم پشت فرمان آخری بنشینیم. نمونهٔ آزمایشی ما از نوع پرچمدار هیبریدی ۲۲۵ است که در جادههای بریتانیا با آن رانندگی کردهایم.
هرچند طراحی ظاهری موضوعی سلیقهای است ولی مطمئناً ۳۰۸ جدید در بین رقبا خودروی بجستهای به نظر میرسد. رنگ سبز اولیوین خودرو آزمایشی ما تنها رنگ بدون هزینه است و برای رنگهای دیگر شامل آبی، مشکی، خاکستری و حتی سفید باید هزینهٔ اضافی تا حداکثر ۶۹۵ پوند پرداخت کرد. کابین ۳۰۸ هم یک شاهکار در طراحی محسوب میشود. اگر وجود مقداری پلاستیک ارزانتر روی کنسول مرکزی را نادیده بگیریم، کیفیت کلی خیلی خوب است و صندلیها هم راحت بوده و بهخوبی از بدن حمایت میکنند.
یکی از اصلیترین ویژگیهای کابین ۳۰۸ نمایشگر ۱۰ اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی است که پاسخگویی بسیار خوبی دارد. زیر این نمایشگر هم ردیفی از دکمههای میانبر لمسی برای قسمتهایی که بیشتر مورداستفاده هستند و همینطور دکمههای فیزیکی پیانو مانند برای کنترل ویژگیهایی مثل سیستم تهویه و گرمکن شیشهٔ عقب تعبیه شده است. تیپهای GT و پریمیوم GT همچنین از صفحه آمپر دیجیتالی سهبعدی هم بهره میبرند که در دو صفحه اطلاعات مهمی را به نمایش درمیآورد.
نسل جدید ۳۰۸ در پنج تیپ مختلف به بازار عرضه میشود که قیمت تیپ پایه بنام اکتیو پریمیوم با پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری ۱۳۰ اسب بخاری از ۲۵,۲۰۰ پوند آغاز میشود. حتی این تیپ پایه هم به رینگهای ۱۶ اینچی، چراغهای LED و نمایشگر ۱۰ اینچی با اپل کارپلی و اندروید اتو مجهز است اما تیپهای بالاتر تجهیزات رفاهی و ایمنی بیشتری را به همراه دارند و به همین دلیل است که بالاترین تیپ یعنی GT پریمیوم از سیستم صوتی فوکال، دوربین دید ۳۶۰ درجه و رینگهای ۱۸ اینچی بهره میبرد.
لیست پیشرانههای ۳۰۸ در حال حاضر شامل یک موتور بنزینی، یک دیزلی و دو نمونهٔ پلاگینهیبریدی میشود. استلانتیس وعدهٔ ارائهٔ نسخههای تمام الکتریکی دیاس ۴ و اوپل آسترا را تا سال ۲۰۲۴ داده است و انتظار میرود که ۳۰۸ هم از آنها پیروی کند. هرچند قیمت پایهٔ این هاچبک فرانسوی ممکن است گران به نظر برسد اما ۳۰۸ بهصورت استاندارد با گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ارائه میشود و هیچ گیربکس دستی برای آن در نظر گرفته نشده است.
قوای محرکهٔ هیبریدی نیز در همهٔ تیپها بهجز تیپ پایهٔ اکتیو پریمیوم ارائه میشود که این برای رانندگان خودروهای شرکتی خوشایند خواهد بود. البته خریداران تیپهای میانی باید به قوای محرکهٔ هیبریدی ضعیفتر ۱۸۰ اسب بخاری بسنده کنند زیرا نسخهٔ قویتر فقط در تیپهای بالایی ارائه میشود. بااینحال، هردو نسخهٔ پلاگینهیبریدی این خودرو موتور الکتریکی یکسانی دارند و مدل ۲۲۵ اسب بخاری که ما در اینجا داریم صرفاً از پیشرانهٔ بنزینی قویتری برخوردار است.
از لحظهای که ۳۰۸ را روشن میکنید، بهوضوح نشان میدهد که خودروی اسپرتتری از دیاس ۴ است که بیشتر روی راحتی تمرکز دارد. البته این معنای خشن بودن سواری پژو نیست بلکه ۳۰۸ فقط بیشتر کنترلشده احساس میشود. این موضوع حتی در مورد نسخهٔ هیبریدی که وزن بیشتری دارد هم صدق میکند. این هاچبک هیبریدی در هنگام تغییر جهتهای سریع بهطور شگفتانگیزی بدون تکان عمل میکند و غربیلک فرمان کوچکی که بخشی از طراحی مجموعه داشبورد i-Cockpit پژو است هم به چابکی خودرو کمک میکند. البته این غربیلک فرمان بازخورد خیلی زیادی به راننده نمیدهد و طراحی آن ممکن است مطابق سلیقهٔ همه نباشد اما درهرصورت به جذابیت رانندگی ۳۰۸ کمک میکند.
مثل بسیاری از خودروهای پلاگینهیبریدی، این پژو هم هنگام حرکت در حالت تمام الکتریکی بسیار آرام است. این سکوت در هنگام حرکت با سرعتهای بزرگراهی هم همچنان پابرجا است اما با تخته کردن گاز، صدای خشن و ضعیفی از پیشرانهٔ بنزینی برمیخیزد که خوشایند نیست. به گفتهٔ پژو، این ۳۰۸ هیبریدی میتواند تا ۶۰ کیلومتر را بهصورت تمام الکتریکی طی کند اما در واقعیت و رانندگیهای معمولی این رقم ۴۸ کیلومتر خواهد بود که البته همین هم برای بیشتر ترددها کافی است و برای خودروهای شرکتی سودمند خواهد بود.
البته برای استفاده از این برد الکتریکی باید ۳۰۸ را بهطور منظم به شارژ وصل کرد. هردو نسخهٔ هیبریدی این خودرو بهصورت استاندارد با شارژر ۳.۶ کیلوواتی ارائه میشوند اما با پرداخت ۳۰۰ پوند به نمونهٔ ۷.۴ کیلوواتی قابل ارتقاء خواهد بود. این شارژر قویتر زمان شارژ باطریها را از سه ساعت و نیم به دو ساعت کاهش میدهد که زمان خوبی است. یکی از معایب خودروهای هیبریدی اما کاهش حجم صندوق بار آنها است که این مشکل در ۳۰۸ هم دیده میشود زیرا ظرفیت صندوق این نسخهٔ هیبریدی از ۴۱۲ لیتر در نسخههای معمولی به ۳۶۱ لیتر رسیده است. بااینحال، این عدد هنوز هم از صندوق بار مرسدس بنز A کلاس و سئات لئون هیبریدی بیشتر است. در کف صندوق ۳۰۸ اما فضایی برای قرار دادن کابلهای شارژ تعبیه نشده است.
بزرگترین مشکل ۳۰۸ در داخل کابین آن است که همین مشکل در دیاس ۴ و اوپل آسترا هم وجود دارد. هرچند نسل جدید هاچبک پژو ۱۰۵ میلیمتر کشیدهتر از قبل شده و حتی فاصلهٔ محوری آنهم ۵۵ میلیمتر افزایش یافته است اما در بین جادارترین خودروهای این کلاس جای نمیگیرد و فضای سر و پا در داخل آن فقط برای بزرگسالانی با جثهٔ متوسط کافی خواهد بود.
جمعبندی
نسل جدید پژو ۳۰۸ از همه جهات خودرویی تقریباً بینقص است و بهترین هاچبکهای این کلاس را هدف قرار داده است. این ماشین در طراحی بیرونی در بین رقبا متمایز است، رانندگی خوبی دارد، از کابین زیبایی برخوردار است و در همهٔ تیپها هزینههای نگهداری پایینی خواهد داشت. البته نمونهٔ آزمایشی پرچمدار ما قیمت گرانی دارد و خرید مدلهای ارزانتر و ضعیفتر منطقیتر خواهد بود.
مشخصات فنی پژو ۳۰۸ هیبریدی ۲۲۵
Peugeot 308 Hybrid 225 | |
پیشرانه | ۱.۶ لیتری I4 توربو هیبریدی |
قدرت | ۲۲۵ اسب بخار |
گشتاور | ۳۶۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۷.۶ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۳۵ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | ۷.۰ لیتر ترکیبی |
حجم صندوق بار | ۳۶۱ لیتر |
وزن خالص | ۱۶۳۳ کیلوگرم |
قیمت پایه | ۳۸,۸۰۰ پوند |
GT
۲۸ دی ۱۴۰۰زیباترین هاچبکی که تا الان دیدم
محسن
۲۸ دی ۱۴۰۰پژو توی این کلاس زیباترین هاچ بک ها را میسازه مخصوصا داخل و طرح داشبورد واقعا منحصر به فرد شده.عین 206 که بعد اینهمه سال هنوز هم زیباست . از نظر فنی هم عالیه .
کوبیده
۲۸ دی ۱۴۰۰ظاهرش که خیلی خوبه نویسنده هم کلی تعریف کرده ولی اگه من پولش رو هم داشته باشم ماشین فرانسوی نمیخرم
NAVID۰۰۹۸
۲۸ دی ۱۴۰۰بستگی داره کجا زندگی کنی !
مسلماً در کشورهای اروپایی از بهترین گزینهها به حساب میاد اما نکته اینجاست که رقبای قدرتمندی داره بخصوص آلمانیها که بخاطر همین کمتر دیده میشه !
مردیم از خوشی
۲۸ دی ۱۴۰۰خیلی زیباست
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۸ دی ۱۴۰۰بنظرم بهترین هاچبک تو رنج قیمتی خودشه، طراحیش بشدت زیباست، یه جایگزین مناسب برای ۲۰۶و ۲۰۷های اسقاطی توی ایران…
Pooriya.BMW_Germany
۲۸ دی ۱۴۰۰بازم ۱.۶ لیتری انگار محبورشون کردن فقط ۱.۶ لیتری بی خاصیت و ضعیف تولید کنن جرمی کلارکسون واقعا حرف حقی راجب پژو میزد وقتی از نمک دون سازی یه دفعه بیای ماشین بسازی میشه همین خودروسازی فرانسه لکه ننگ اروپا
محمد
۲۸ دی ۱۴۰۰وجدان ژاپن سابق که الان با اسم المان بی ام و کامنت میزاری همین قیافه ۱/۶ لیتری میارزه به کل صنعت خودروسازی جاپن بزرگترین افتخار ژاپن موتورسه چرخه های قوقورک مزدا k360 سی سی مایه ننگ کل دنیا صنعت خودروسازی جاپن که همیشه اویزونه دیگرانه
فرزاد
۲۸ دی ۱۴۰۰وجدان ژاپن واقعا باعث افتخاره که از نمکدون سازی برسی به همچین طراحی و دیزاینی بهتر از نیسان و مزدا که از ساخت پیژامه گُل گُلی تازه برسی به موتورای 600 700 سی سی و موتور سه چرخه قوقورک
sobhaaaaaaan
۲۹ دی ۱۴۰۰انتظار نداری که توی هاچبک این اندازه ای هشت سیلندر خورجینی تویین توربو بزارن؟
این ماشین هدفش مصرف سوخت پایینه.
Ali
۲۸ دی ۱۴۰۰فرمونش خیلی قشنگه
M.Kkarimi
۲۸ دی ۱۴۰۰یکی از بی نقص ترین طراحی هایی که تا به حال دیدم ! چه در داخل چه در بیرون .
Sina10
۲۸ دی ۱۴۰۰پژو همیشه توی طراحی عالی بوده
نمونه اش همین ۲۰۶ های داخل کشور
این ماشین شاید توی ایران اینقدر بدنام باشه ولی در دوره ساختش تو اروپا بشدت محبوب بوده و از بهترین های هاچبک های اون دوره بوده
طراحی اش هم در نظر بگیرین برا چند سال پیشه و کلی از هم دوره ای هاش جلوتر بوده
ماجرای این 308 هم همینه ، ولی مشکل همون موتور ۱.۶ لیتریه
به پژو بگن هاچبک بساز ، یه ۱.۶ لیتری استفاده میکنه
بگن سدان اسپرت بساز یه ۱.۶ لیتری با یه موتور برقی
سوپرماشین بساز روش ۱.۶ لیتری و دو موتور برقی میزاره
کلا کارشو با یه ۱.۶ لیتری شروع میکنه ، اصلا انگار اول موتور ۱.۶ لیتری رو میسازه بعدش بهش ماشین میچسبونه
Clean energy (بر باعث بانیش...)
۲۸ دی ۱۴۰۰۲۶ به نظرم واقعا یکی از بهتریو وطنی هاس
ما یه مدل ۹۶_۹۷ داریم فقط روغن بنزین روغن بنزین
مکانیکی اصلا نرفتیم
واقعا به نظرم چیز خوبیه🤷
Hamid
۲۸ دی ۱۴۰۰فضای داخلی خیلی کمی داره …
نهایتا بتونم نیم ساعت توش بشینم …
کوبیده
۲۸ دی ۱۴۰۰206 و ریو تو ایران دووم اوردن
(Saeed(peugeot
۲۸ دی ۱۴۰۰این خودرو در نوع و کلاس خودش محشره ……
و همین الان هم جزء فینالیست های خودروی سال ۲۰۲۲ اروپا هستش ….. و من حتم دارم انشالله خودروی سال ۲۰۲۲ همین ماشین میشه
سامورایی | 武士
۲۸ دی ۱۴۰۰عالی و بی نقصه
خوشم میاد از فرمونش
مردیم از خوشی
۲۸ دی ۱۴۰۰قیمتش یکم تنده رقبای آلمانی از لحاظ فنی سر هستند
سامورایی | 武士 | قاتل تسلا
۲۸ دی ۱۴۰۰نترس تسلا هواشو داره🤣😂
Hamid
۲۸ دی ۱۴۰۰حقیقتا داشتم چند وقت پیش پست های چند سال پیش (مثلا 6-5 سال پیش) پدال رو میخوندم …
چقدر بار علمی کامنت ها بالا بود!!!
الان بجز توهین چیز دیگه ای دیده نمیشه …
1.6 فرانسه آشغاله …
ژاپن مایه ننگه …
دوج عالیه مرسدس پشم دوج هم نیست …
پدال ضد آمریکاست…
تسلا ترمز نداره …
و چیزایی مثل اینا …
که واقعا خیلیییییییی زیاد شده (قبلا انصافا کمتر بود … بود ولی نه تا این حد …)
راستش بنظرم آی پی یه سری از دوستان بهتره توی بلک لیست قرار بگیره که اینقدر جو رو خراب نکنن … نمونش رو دیگه هر پستی دارید میبینید!
وضع کامنت ها افتضاحع ….
چند نفری هستن که واقعا کامنت علمی میزارن و آدم لذت میبره …
اما 50 برابر اونا یه چند نفری هستن که گند میزنن تو کامنت ها …
خب طرف دیگه رغبت نمیکنه بیاد چیزی بگه … میگه واسه کی بگم!؟ وقتی طرف دغدغه اش اینه که چرا پدال ضد آمریکاست یا مثلا نداشتن لنت ترمز تسلا رو مسخره میکنه من بیام چی بگم؟! نتیجه اش میشه کامنت نذاشتن خیلی از دوستان دانا …
هیچ فیزیک دانی نمیاد تو مهد کودک فیزیک درس بده!!!!
چرا؟! چون شنونده ها سطح پایینی دارن!
لااقل اگه چیزی نمیدونید سکوت کنید از بقیه یاد بگیرید …
طرف تازه اعتراض میکنه چرا کامنتم رو پاک میکنید!
مردیم از خوشی
۲۹ دی ۱۴۰۰ببین عزیزم من که اعتراض کردم ! کا.منت من بدون تو.هین و تنها ریپلای کسی بود که منا مسخره کرده بود نه اینکه آغاز گر بحثی بوده باشه ولی بی علت حذف شد
درباره لنت ترمز هم من نگفت اصلا چیزی نگوید ولی خدا را چشم هاتون که می بینه ؟ بعضی هنوز ول نکردند !
شما یک کا.منت از من بیار که بیهوده آغاز گر بحثی بوده باشم
اگه شما ذاتا با ظل.م و ست.م خو می گیرید و زندگی میکنید سبک زندگی من اینطوری نیست حالا هزار نفر دیگه هم بیاند منا م.سخره کنند که چرا نسبت ظلمی که بهت شده اعتر.اض میکنی ، به کارم و به راهم به حق بودنم ایمان دارم.
M.Kkarimi
۲۹ دی ۱۴۰۰:|
DBS
۲۸ دی ۱۴۰۰خوبه ولی اون مانیتور زیاد به راننده نزدیک هست که باعث حواس پرتی میشه
مهردادکمال
۲۹ دی ۱۴۰۰خیلی شیکه منتها من باشم با پول کمتر از اینم میرم کمری میخرم یه سدان جذاب و ماندگار با ارزش خرید فوق العاده!! بی جهت نیست که پرفروشترین سدان امریکاست به هر حال صاحب یه خودرویی میشه ادم که هم با ابهته و هم ضریب اطمینتن و ماندگاری خیلی خیلی بیشتری هم داره
امیر
۲۹ دی ۱۴۰۰ماشین جذابیه ولی سایه گلف gti روش سنگینی میکنه
من گلف رو ترجیح میدم
Mf1
۲۹ دی ۱۴۰۰طراحی عجیب قریبی داره چراغهای جلوش
TRD
۸ بهمن ۱۴۰۰برای اروپا واقعا خودروی مناسبیه اما به نظرم اگر مدل PSE رو هم براش میساختن دیگه جای ایرادی نداشت بجز قیمت