پژو
برند فرانسوی پژو (Peugeot) در حقیقت یک کسبوکار خانوادگی بود که کار خود را از سال 1810 آغاز کرد و در صنایع گوناگونی فعالیت داشت؛ تا اینکه در سال 1890 نخستین خودروی درونسوزش را با موتور «پنهارد-دایملر» معرفی کرد. خانواده پژو فعالیت خود را در شهری در شرق فرانسه آغاز کردند که هماکنون میزبان یک کارخانه بزرگ و موزه این شرکت است.
در سالهای ابتدایی، پژو تولیدان انگشتشماری داشت؛ این شرکت در میان سالهای 1892 تا 1899 تنها 597 دستگاه خودرو تولید کرد. این شرکت به نخستین خودروسازی تبدیل شد که محصولات درونسوز را به لاستیکهای سخت تجهیز کرد. مدیر آن، «آرماند پژو»، تلاش کرد تا خودروسازی را از سایر تجارت خانوادگی خود جدا کند اما موفق نشد. شرکت پژو سپس در سال 1896 نخستین موتور خود را توسعه داد تا دیگر به دایملر وابسته نباشد. این برند خودروسازی که بهعنوان قدیمیترین موتورسیکلتساز جهان شناخته میشود، در سال 1901 بهطور رسمی موتورسیکلتهایش را به جهان عرضه میکرد و در سال 1903، نیمی از خودروهای فرانسه را میساخت.
پژو با آغاز قرن بیستم میلادی همچنان به نوآوری خود ادامه داد و با تکیهبر آن، گستره وسیعی از محصولات را روانه بازار کرد؛ از خودروهای کوچک شهری گرفته تا سدانهاس لوکس و خودروهای عملکرد بالا. این برند در دوره یادشده بهخاطر طراحی منحصربهفرد، قابلیت اطمینان بالا و کیفیت خوب به شهرت رسید. هر چند با ورود به عصر مدرن، دیدگاه عموم درباره محصولات پژو تغییر کرد اما این خودروساز همچنان در تلاش است تا قدم خود را در این مسیر محکم کند. در همین راستا، در سال 2021 به گروه خودروسازی فیات-کرایسلر پیوست و استلانتیس را تشکیل داد.
این شرکت فرانسوی در زمینه موتوراسپرت هم بهعنوان یکی از باسابقهترین برندهای جهان شناخته میشود. خودروهای پژو در زمینههای گوناگونی چون رالی، قهرمانی استقامت جهان، مسابقات فرمول 1 و مسابقات تورینگ به رقابت پرداختهاند و به قهرمانی رسیدهاند. این شرکت هماکنون در رقابتهای WEC فعالیت دارد.
هر چند پژو طیف وسیعی از محصولات را روانه بازار کرده است اما این مدلهای کوچک و شهری آن هستند که به نمادی از توان پژو تبدیل شدهاند. ازجمله خودروهای مهم این برند میتوان به 402 اکلیپس، 403 1962، 504 1983، 505 و 204 اشاره کرد. خط تولید کنونی این شرکت شامل مدلهای درونسوز، هیبریدی و تمام برقی میشود که در کلاسهای مختلف هاچبک شهری تا شاسیبلندهای فولسایز تولید میشوند. این خودروساز فرانسوی هم برنامه دارد به شرکتی تماما برقی تبدیل شود.
-
پژو پارس در پایان خرداد 1403 برای همیشه راهی موزه میشود
پس از حضور طولانیمدت در خط تولید ایرانخودرو، سرانجام پژو پارس در ۳۱ خرداد امسال راهی موزه خواهد شد. پژو…
-
قیمت قطعات پژو پارس؛ از بدنه و جلوبندی تا موتور و گیربکس
در این مقاله قیمت قطعات بخشهای مختلف پژو پارس را خدمت شما عزیزان ذکر کردهایم. پژو پارس یکی از قدیمیترین…
-
بررسی پژو e-3008: خوب و بس!
کابین جادار، طراحی زیبا، پرداخت مناسب در برابر وزن بالا و گرمشدن موتور. آیا پژو e-3008 ارزشش را دارد؟ e-3008…
-
پژو 207 صندوقدار جدید امسال با گیربکس دستی و اتوماتیک به بازار میآید
طبق جدیدترین گزارشها، ایرانخودرو قصد دارد امسال پژو ۲۰۷ صندوقدار را با پیشرانهٔ TU5 پلاس و گیربکسهای دستی و اتوماتیک…
-
بررسی پیشرانه پژو 905؛ خوشصداترین نیروگاه 10 سیلندر تاریخ؟
پژو ۹۰۵ یکی از مشهورترین خودروهای مسابقهای دنیاست که از پیشرانه ۱۰ سیلندر بسیار خوشصدایی بهره میبرد. این خودرو در…
-
پژو 208 کابریوله؛ خودرویی که هرگز تولید نشد
پژو به تازگی از یک پروتوتایپ جالب ۲۰۸ کابریوله رونمایی کرده است. این خودرو هرگز راهی خط تولید نشد. پروژههای…
-
مرور تاریخچه خودروهای لوکس فرانسوی؛ قسمت دوم، از پژو 607 تا رنو لتیتود
در قسمت قبلی این مطلب به مرور تاریخچهٔ خودروهای لوکس فرانسوی از سال ۱۹۶۲ تا ۱۹۸۹ پرداختیم و حالا ادامهٔ…
-
مرور تاریخچه خودروهای لوکس فرانسوی؛ قسمت اول، از رنو 16 تا پژو 605
هرچند فرانسویها هیچگاه در بخش خودروهای لوکس موفق نبودهاند اما خودروسازان این کشور در تاریخ خود مدلهای لوکس قابلتوجهی ساختهاند.…
-
استلانتیس با برند برقی لیپ موتور چین وارد بازار مالزی شد
شرکت استلانتیس اعلام کرد با برند برقی لیپ موتور در بازار خودروهای مالزی حضور پیدا میکند. لیپ موتور در این…
-
پژو 5008 جدید معرفی شد؛ بزرگترین شاسی بلند برقی فرانسه
جدیدترین مدل پژو ۵۰۰۸ از معدود کراساورهای فرانسوی است که سه ردیف صندلی و پیشرانه تمام برقی دارد. تولید شاسی…
-
آشنایی با انواع مدلها و تیپهای پژو 207
در این مطلب قصد داریم با تمام مدلهای پژو ۲۰۷ مثل TU3، تیپ ۵، دورنگ و اتوماتیک آشنا شویم و…
-
پژو: تمام خودروهای برقی یک شکل هستند و ما متفاوت خواهیم بود!
مدیرعامل برند فرانسوی با اشاره به شباهت خودروهای برقی میگوید این شرکت بهبدنبال ارائه محصولی متفاوت است. «لیندا جکسون»، مدیرعامل…
-
مدیرعامل استلانتیس: نیازی به حمایت آمریکا در برابر برندهای چینی نداریم!
کارلوس تاوارس مدیرعامل استلانتیس میگوید نیازی به حمایت آمریکا در برابر خودروسازان چینی ندارد. وضع تعرفههای جدید روی خودروهای وارداتی…
-
پاداش 2 میلیارد دلاری کارکنان استلانتیس بهدلیل سودآوری سال 2023
گروه خودروسازی استلانتیس اعلام کرد بر اساس استراتژی دستمزد خود مبلغ ۲ میلیارد دلار را به عنوان پاداش به کارکنانش…
-
ملاقات پژو 205 GTI با 208، چهل سال تکامل هاچبکهای محبوب فرانسه
درحالیکه پژو ۲۰۵ چهلساله میشود، بررسی خواهیم کرد که چطور نمادینترین سوپرمینی فرانسه بر جدیدترین هاچبک کوچک پژو تأثیر گذاشته…
-
مقایسه سایپا اطلس و پژو 207 با موتور TU3؛ هاچبکهای نیم میلیارد تومانی!
سایپا اطلس تیپ G با قیمت کارخانهٔ ۴۰۶ میلیون تومان، در بازار با رقیبی بنام پژو ۲۰۷ با موتور TU3…