با پدال همراه باشید تا ویژگیهایی را مرور کنیم که نشان میدهد ۱۰۴ بهعنوان اولین هاچبک پژو چقدر خودروی سادهای بوده است.
این روزها خودروها بسیار پیچیده شدهاند و از انبوهی از تکنولوژیها و تجهیزات بهره میبرند. هرچند این موضوع به بهبود راحتی و ایمنی خودروها کمک زیادی کرده اما بسیاری از ما هنوز هم به سادگی خودروهای قدیمی علاقه داریم. به همین دلیل است که پژو ۱۰۴ توجه ما را به خود جلب کرده است. این خودرویی بسیار ساده است و این سادگی را با جذابیتی واقعی به نمایش میگذارد. پس بیایید به برخی ویژگیهای جالب این خودروی کوچک فرانسوی نگاهی داشته باشیم.
۱۰۴ در سال ۱۹۷۲ در نمایشگاه پاریس بهعنوان خودروی پایهٔ پژو معرفی شد. نسخهای از این خودرو توسط سیتروئن هم با نام LNA و پیشرانههای دو سیلندر تخت هوا خنک مثل موتور ۶۰۲ سیسی ژیان به بازار عرضه شد اما ۱۰۴ از یک پیشرانهٔ ۹۵۴ سیسی چهار سیلندر خطی استفاده میکرد که ۴۴ اسب بخار قدرت داشت. این پیشرانهای آلومینیومی OHV بود که بهطور مشترک با رنو توسعه داده شده بود. هرچند ۱۰۴ در ظاهر شبیه یک هاچبک به نظر میرسید اما درواقع خودرویی چهاردر با درب صندوقی بود که مثل سدانها از پایین شیشهٔ عقب باز میشد. البته در سال ۱۹۷۶ همزمان با اولین فیسلیفت ۱۰۴، پژو این خودرو را به شکل هاچبک پنجدر معرفی کرد که جایگزین نسخهٔ سالن چهاردر قبلی شد.
۱۰۴ توسط «پائولو مارتین» از پینینفارینا طراحی شده بود یعنی همان کسی که رولزرویس گامارک را طراحی کرده بود. حال بیایید جزئیات این خودرو را بررسی کنیم. ابتدا باید چرخ زاپاس را از زیر کاپوت برداریم تا بتوانیم آن موتور کوچک ۱ لیتری را ببینیم. برای اینکه بفهمید این پیشرانه چقدر ساده است، فقط کافی است به محل قرارگیری فیلتر روغن نگاه کنید. پایین سمت چپ موتور درست در بالا محفظهٔ فیلتر هوا، ببینید چقدر در دسترس است. همچنین در ۱۰۴ هم مثل مینی ماینر، گیربکس زیر پیشرانه نصب شده و هردو از یک روغن استفاده میکنند.
در تصویر بعدی میتوانید درب صندوق سدان مانند ۱۰۴ را ببینید که امروز مضحک به نظر میرسد. این ویژگی دهانهٔ صندوق را کوچک کرده که بارگیری اشیاء بزرگ را دشوار و یا حتی غیرممکن میکند. بااینحال، همانطور که گفته شد، پژو چند سال بعد متوجه این مشکل شد و عقب ۱۰۴ را به شکل هاچبک طراحی کرد تا اولین هاچبک تاریخ پژو متولد شود.
داشبورد را نگاه کنید که چقدر ساده و ابتدایی است. همهچیز در یک تکه پلاستیک وینیلی سیاه خلاصه میشود. تنها ویژگی قابلذکری که در این داشبورد دیده میشود، کنترلهای سیستم تهویه است. در این قسمت، دو کنترل غلتکی به چشم میخورد که به سمت بالا یا پایین حرکت میکند. در طرفین این پانل هم دو سوئیچ دیده میشود که یکی قرمز یا آبی را انتخاب میکند و دیگری مثبت یا منفی را! ازآنجاییکه در ۱۰۴ خبری از کولر نیست، احتمالاً علامت آبی به معنای ورد هوای تازه از بیرون به داخل کابین و علامت قرمز به معنای بخاری است اما مثبت و منفی چه معنایی دارد؟!
۱۰۴ اما با همین سادگی عجیب، به یکی از موفقترین خودروهای کوچک اروپایی در دههٔ ۷۰ تبدیل شد. در اواخر دههٔ ۸۰ اما سن بالای این خودرو در برابر رقبای مدرنتر خود را نشان داد. البته زمانی که هاچبک کاملاً جدید ۲۰۵ بهعنوان جایگزین ۱۰۴ در سال ۱۹۸۳ معرفی شد، این هاچبک قدیمی از اکثر بازارهای اروپایی خارج شده بود ولی عرضهٔ آن در فرانسه همچنان بهعنوان یک محصول ارزانقیمت ادامه پیدا کرد تا اینکه سرانجام در سال ۱۹۸۸ پروندهٔ ۱۰۴ پس از ۱۶ سال و تولید ۱,۶۲۴,۹۹۲ دستگاه برای همیشه بسته شد.
Taha Ayoobi
۳۰ تیر ۱۴۰۳آخ آخ اینو بگیری رستومادش کنی
سیستم تهویه اش چه باحاله
خوشم اومد ازش
۳۰ تیر ۱۴۰۳😘از پرشیا ایمنیش بیشتره
علیرضا
۳۰ تیر ۱۴۰۳چه زیبا و با اصالت ، خودرو های مثل ۱۰۴ برای مردم تولید میشدن نه منبع درامد کمپانی ها و بخاطر مردمی بودن از کوچک ترین پیچیدگی فنی پرهیز می کردن همین پژو ۱۰۴ به کل صنعت خودرو سازی چین و کره ترجیح میدم
Grand87
۳۰ تیر ۱۴۰۳همینو به چین و کره ترجیح میدی ؟!
چون متعصبی بیش نیستی
این ماشین الان فقط به درد اسقاط میخوره و آشغال محضه و هر وقت این لگن رو جلوت گذاشتن و بجای چینی و کره ای روز رفتی این لگن رو برداشتی ، اون وقت حسابه
گرچه قبلش باید از سلامت جسمی و عقلی و روانی مطمئن شد
froG-driVer
۳۰ تیر ۱۴۰۳فشار نخور آروم باش😂😂
JaMsHiD_R1988
۳۰ تیر ۱۴۰۳نخیر
عادلانه مقایسه کن
راست میگی ماشین چینی و کره ای زمانه خودش رو با این مقایسه کن
اصلا اون موقع چیزی تحت عنوان صنعت کره وجود خارجی داشت؟
حالا هم اگه راست میگی بیا این ماشینای چینی و کره ای رو با 508 و 208 مقایسه کن
تعصب نیست
آشغال آشغاله
علیرضا
۳۱ تیر ۱۴۰۳همین پژو نه منفجر میشه نه اتیش میگیره نه یاتاقان میزنه
Roham
۳۱ تیر ۱۴۰۳همین ماشین به درد اسقاط می خوره؟
آخه قبل از فرمایشات گوهربار شما – از عکسا- تصورم این بود که کلکسیونیه!
ممنونم که متوجهم کردی دنیای رسانه چقدر حقه بازه!!!
اتفاقا تا قبل از همین گوهر ریزی شما تصورم از تعصب و درک و شعور و صنعت خودرو، خودرو کره ای، خودرو اروپایی،سلامت جسم و عقل و روان ، لگن و… کاملا اشتباه بود و ممنونم که من از این اشتباه در آوردی
تا ابد وام دارتم الگوی درک و فهم و صنعت خودرو و سلامت روان و لگن ! و…
دنیا با شما جای زیباتری شده
من از شما یاد می گیرم چطور با منطق! خودرو فوق اقتصادی بیش از نیم قرن پیش رو با 4 چرخای 1.5 لیتری چینی و… به قیاس بذارم و به شکل کاملا طبیعی برنده دوئل اون 4 چرخ چینیه از آب دربیاد
می مونه عمر وسیله که پنجاه سال رو ولش کن، ایشالا اگه تا 10 سال دیگه چینیه هنوز تجزیه نشده بود میاریم بررسیش می کنیم ببینم چی از آب در اومده!
حسین دهمرد
۳۰ تیر ۱۴۰۳چقدر امروز جای خالی ماشینای ساده حس میشه. ماشینایی که بخاطر قیمت مناسبشون میتونن اولین خودرویی باشن که یک جوون میخره و ماه به ماه کاپوتش رو هم بالا نمیزنه.
الان هرکی بخواد تازه بخره مجبوره ماشینی بخره که عمر مفیدشو کرده و هر روز یه جاییش فرسوده میشه.
زیزیگولو
۳۰ تیر ۱۴۰۳مفهوم سادگی تو دنیای خودروسازی از اول با کلمه ارزونی مترادف بوده ……... اوج دوران تولید خودروهای ساده رو میشه دهه های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ و اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی دونست که به سالای گذر و بعد از جنگ جهانی دوم شناخته میشن و کمپانیای خودروسازی واسه تامین نیازای مشتریاشون ناچار بودن همچین خودروهای ساده و ارزونی مثل همین پژو ۱۰۴ تولید کنن واسه اینکه مشتریاشون بخاطر تبعات اقتصادی ناشی از جنگ جهانی دوم با کاهش شدید قدرت خرید مواجه بودن
بی وطن
۳۱ تیر ۱۴۰۳اون مثبت و منفی که سمت راست هست بذچرای تنظیم کم و زیاد دور فن هستش…
فرشید
۳۱ تیر ۱۴۰۳موتورها برای افزایش راندمان و حداکثر استفاده از سوخت و کاهش آلایندگی و ماشین ها هم برای افزایش ایمنی و راحتی پیچیده تر شدن. جالبه که خیلیا از روی احساس لحظه ای و جوگیری یه حرفی میزنن. دلت ماشین ساده میخواد بفرما پیکان. آها صفر میخوای نیسان آبی خدمتتون.
علیرضا
۳۱ تیر ۱۴۰۳اونا اشغالن مثلا میگفتی ژیان رنو ۵ یا ۲۰۵ یک چیزی اخه پیکان 🤣🤣🤣
Roham
۳۱ تیر ۱۴۰۳پدال جان
رفیق!
چرا حرف حق می زنیم منتشر نمی کنید
ولی تراوشات ذهنی گروه سنی الف رو با اشتیاق منتشر می کنید!
شخصا آدم خودخواهی نیستم ولی شما خودتون اهل فن هستید و خوب می دونید که برخی کامنت ها به نوعی توهین به شعور مخاطبتون هست
به هر حال هر سری، عقلی داره اما درک نمی کنم چرا کامنتای من و امثال من منتشر نمیشه ولی اینکه این ماشین بده چون پیچ چرخش شش گوش هست و مثل چینیا مثلث نیست و امثال این اراجیف منتشر میشه ؟!