پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما با پیشرانه TU5P و گیربکس شش سرعته که گرانترین نسخهٔ این خودرو محسوب میشود، آیا ارزش خرید دارد؟
پژو ۲۰۷ یکی از محبوبترین خودروهای داخلی خصوصاً در بین جوانها محسوب میشود. پس از خاتمهٔ تولید ۲۰۶ در پایان سال ۱۴۰۲ نیز این خودرو جای هاچبک قدیمی پژو را در سبد محصولات ایرانخودرو گرفت و ایرانخودرو با افزایش تنوع خانوادهٔ ۲۰۷ با عرضهٔ مدلهایی مثل نسخهٔ TU3، سعی کرد جای خالی ۲۰۶ را پر کند. البته خودرویی که در کشورمان با نام ۲۰۷ عرضه میشود درواقع فیسلیفتی روی ۲۰۶ محسوب میشود و ۲۰۷ واقعی نیست. این فیسلیفت در سال ۲۰۰۸ توسط شعبهٔ برزیلی پژو انجام شد و در اروپا به نام ۲۰۶ پلاس به فروش رسید. در کشورمان اما در سال ۱۳۸۹ ایرانخودرو مونتاژ این هاچبک فیسلیفتی را با نام ۲۰۷ آغاز کرد. مدت کوتاهی بعد یعنی در سال ۱۳۹۱، به دلیل تحریمها تولید ۲۰۷ در ایران متوقف شد ولی ایرانخودرو پس از ایرانیزه کردن این هاچبک فرانسوی تبار، در سال ۱۳۹۵ دوباره این خودرو را به خط تولید بازگرداند. در حال حاضر، ۲۰۷ در مدلهای مختلفی تولید میشود که گرانترین و کاملترین آنها، پانوراما اتوماتیک است. در ادامه به بررسی این خودرو خواهیم پرداخت.
همچنین بخوانید:
- مقایسه تارا و پژو ۲۰۷، کدام خودرو ارزش خرید بیشتری دارد؟
- مقایسه بک X3 پرو با پژو ۲۰۷ اتوماتیک، کراس چینی یا هاچبک ایرانی؟
تفاوت پژو ۲۰۷ پانوراما با نسخههای دیگر
ایرانخودرو از نیمهٔ دوم سال ۱۳۹۹، تولید پژو ۲۰۷ را با سقف شیشهای یا پانوراما آغاز کرد. این نسخه در مدلهای گیربکس دستی و اتوماتیک به بازار عرضه شد. ۲۰۷ پانوراما بهجز برخورداری از سقف شیشهای که البته قابل باز شدن هم نیست، تفاوت دیگری ندارد و از لحاظ امکانات و طراحی با دیگر مدلهای ۲۰۷ یکسان است؛ بنابراین، در داخل ۲۰۷ پانوراما هم همان داشبورد قدیمی را میبینیم که در بخش پایینی و رو دریها با ۲۰۶ یکسان است و درنتیجه، خریداران شاهد همان فضای قدیمی، ساده و بیکیفیت خواهند بود. بااینحال، سقف شیشهای در داخل خودرو فضای دلبازتری را ایجاد کرده که حس بهتری به سرنشینان میدهد. البته محل نصب صندلیهای جلو بهگونهای است که راننده و سرنشین خیلی آسمان را در بالای سر خود نمیبینند ولی این سقف شیشهای میتواند حواس سرنشینان عقب را از تنگی صندلیها پرت کند!
امکانات و تجهیزات پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک
همانطور که اشاره شد، ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما گرانترین و کاملترین نسخهٔ ۲۰۷ محسوب میشود و از تمام امکانات این خودرو بهره میبرد ولی بااینحال، این تجهیزات جزء بدیهیات خودروهای امروزی هستند و ۲۰۷ پانوراما حتی در برابر خودروهای مجهزتر ایرانی مثل تارا V4، شاهین پلاس و دنا پلاس توربو اتوماتیک هم حرفی برای گفتن ندارد. البته از نیمهٔ دوم سال ۱۴۰۲، ایرانخودرو بهمنظور رعایت استانداردهای اجباری، تولید نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ ۲۰۷ را آغاز کرد که به شش آپشن الزامی مجهز است. این آپشنها عبارتاند از:
- سیستم کنترل پایداری
- سیستم کنترل کشش
- سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
- ترمز کمکی
- سیستم پایش باد تایرها
- نشانگر تعویض دنده
دیگر امکانات و تجهیزات پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما هم شامل موارد زیر میشود:
- ترمز جلو و عقب دیسکی
- دو ایربگ
- فرمان برقی با دکمههای کنترلی
- سیستم تهویه اتوماتیک
- نمایشگر لمسی
- چراغ مشایعت
- دیلایت
- تنظیم برقی آینههای جانبی
- آینهٔ داخلی الکتروکرومیک
- سنسور دنده عقب
- دوربین دید عقب
- رینگ ۱۴ اینچی آلومینیومی
- روکش چرم و پارچهٔ صندلیها
- کروز کنترل
- سقف شیشهای
مشخصات فنی پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک
۲۰۷ پانوراما اتوماتیک در ابتدا با همان پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری معمولی TU5 به بازار عرضه شد که ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور هم توسط همان گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک قدیمی صورت میگرفت ولی از نیمهٔ دوم سال ۱۴۰۱، ایرانخودرو تولید و عرضهٔ ۲۰۷ اتوماتیک را در هردو نسخهٔ پانوراما و سقف فلزی با پیشرانهٔ ارتقاءیافتهٔ TU5P و گیربکس شش سرعتهٔ ساخت DAE آغاز کرد؛ بنابراین، در حال حاضر ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما فقط با همین قوای محرکه ارائه میشود. پیشرانهٔ TU5P به لطف تغییراتی مثل تجهیز به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ، افزایش نسبت تراکم و اصلاح برنامه پاشش سوخت، خروجی کمی بالاتری برابر با ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور دارد و درعینحال، از مصرف سوخت پایینتری هم برخوردار است. انتقال نیروی موتور TU5P نیز همانطور که اشاره شد، توسط گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک صورت میگیرد که بروزتر از گیربکس چهار سرعتهٔ قبلی است.
تجربه رانندگی با پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک
۲۰۷ پانوراما اتوماتیک از لحاظ تجربهٔ رانندگی تفاوت فاحشی با نسخههای قبلی خود ندارد و همان سواری آشنا را ارائه میکند. هرچند این مدل به پیشرانهٔ ارتقاءیافتهٔ TU5P مجهز شده ولی این تغییر از پشت فرمان چندان محسوس نیست. البته موتور TU5 با اینکه سالها از زمان توسعهاش میگذرد، هنوز هم پیشرانهٔ قابلقبولی است که کارکردی نسبتاً بیسروصدا و کماستهلاک دارد. علاوه بر این، گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک هم هرچند عملکرد بینقصی ندارد ولی بهتر از نمونهٔ چهار سرعتهٔ قبلی عمل میکند که به تقههای شدید در همگام تعویض دنده شهرت داشت. با وجود ایجاد این تغییرات در قوای محرکه، طبق اعلام ایرانخودرو تغییری در شتاب ۲۰۷ اتوماتیک صورت نگرفته و هنوز هم ۱۲.۶ ثانیه طول میکشد تا این خودرو از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. البته بااینوجود، ۲۰۷ هنوز هم برای یک هاچبک کوچک خودروی چابکی بهحساب میآید و قدرت و کشش آن برای اکثر نیازهای معمول کافی خواهد بود.
مقایسه پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک با رقبا
اگر بخواهیم سگمنت و کلاس بدنه را ملاک قرار دهیم، ۲۰۷ رقیب مستقیمی را در مقابل خود نمیبیند زیرا در حال حاضر این خودرو تا رنج قیمتی حدود یک میلیارد تومان، تنها هاچبک بازار محسوب میشود. بااینحال، اگر قیمت را ملاک بگیریم، ۲۰۷ با رقبای نسبتاً زیادی مواجه خواهد بود. در بین محصولات خود ایرانخودرو، دنا پلاس توربو اتوماتیک و تارا V4 در همین بازهٔ قیمتی قرار دارند که از مابین جادارتر، پیشرانهٔ قویتر و امکانات بیشتری بهره میبرند. در بین محصولات سایپا نیز شاهین اتوماتیک CVT قیمتی نزدیک به ۲۰۷ پانوراما دارد که البته پیشرانهای قدیمی و پرسروصدا زیر کاپوت دارد. با این قیمت همچنین میتوانید سراغ کراساوورهایی مثل X22 پرو، X33 کراس و بک X3 پرو بروید که ظاهری جذابتر و امکاناتی بیشتر دارند. بااینحال، ۲۰۷ پانوراما از مزیتهایی مثل بازار دستدوم بسیار پررونق، افت قیمت کمتر، فراوانی قطعات یدکی و هزینههای نگهداری کمتر برخوردار است.
قیمت پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک
در حال حاضر، با توجه به لیست قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک صفر در کارخانه و بازار، قیمت کارخانهای پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما ۷۹۶ میلیون تومان است درحالیکه در بازار این خودرو با قیمتی در حدود یک میلیارد و ۳۰ میلیون تومان خریدوفروش میشود. این در حالی است که ۲۰۷ اتوماتیک سقف فلزی در بازار حدود ۴۰ میلیون تومان ارزانتر است. بهطورکلی، ازآنجاییکه ۲۰۷ از صندوق بار کوچک و فضای بسیار محدود صندلیهای عقب رنج میبرد، اگر در این بازهٔ قیمتی به دنبال خودرویی برای استفادههای خانوادگی هستید، بهتر است سراغ دنا، تارا یا شاهین بروید ولی اگر خواهان یک خودروی جمعوجور و چابک برای استفادههای شهری هستید و خانوادهٔ پرجمعیتی ندارید، ۲۰۷ میتواند گزینهٔ مناسبی باشد هرچند که X22 پرو هم برای همین مقاصد مناسب خواهد بود.
جدول مشخصات فنی پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک
پیشرانه | TU5P |
حجم موتور | ۱,۵۸۷ سیسی |
قدرت | ۱۱۳ اسب بخار |
گشتاور | ۱۴۴ نیوتن متر |
سوپاپ | ۱۶ |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو |
مصرف سوخت | ۷.۴ لیتر ترکیبی |
حداکثر سرعت | ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت |
شتاب صفرتاصد | ۱۲.۶ ثانیه |
ظرفیت باک | ۵۰ لیتر |
حجم صندوق بار | ۲۴۵ لیتر |
وزن | ۱۱۲۰ کیلوگرم |
طول | ۳,۸۷۲ میلیمتر |
عرض | ۱,۶۶۹ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۴۴۱ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۴۴۳ میلیمتر |
۲۸ دی ۱۴۰۳این ماشین رو ایرانخودرو ساخت برای آدمای تازه به دوران رسیده که زوال عقل دارند و فکر میکنن میتونن باهاش آهو شکار کنن🥰
البته فقط تو محصولات ایران خودرو هست که امنیت ماشین سقف شیشه ای از سقف فلزی بیشتره😂
سهیل
۲۸ دی ۱۴۰۳هر خودروی چینی شرف داره به این. یه سری جونشون رو فدای بازار فروش بهتر این ماشین میکنن
Saeedfarshchian
۲۸ دی ۱۴۰۳206 خیلی بهتر و طراحی هماهنگ تری داره
من باشم پول به این نمیدم
با ماشین غیر صفرم مشکلی ندارم همین قطعات بی کیفیت صفر کارخونه هم دیر یا زود (خیلی زود) به تعمیر و تعویض میافتن
هاشمی
۲۸ دی ۱۴۰۳حداقل با این قیمت بالا باید کیفیت متریال بهتری نسبت به باقی مدل ها داشت مثلاً سیم کشی بهتر سیستم صوتی مارک دار لاستیک خارجی پشت آمپر و فرمون جدید تر که مشتریان یاریس و I-20 و پیکانتو و … این ماشین رو هم در نظر بگیرند هاچ بک میلیاردی ناسلامتی
علی ریحانی
۲۸ دی ۱۴۰۳گیربکس اتومات DAE که روش هست یه مقدار ناهماهنگی داره با موتور تو سرعت پایین تا دور موتور نزدیک سه هزار دنده رو سبک نمیکنه و با همون دنده یک ادامه میده در حالی که معمولا وقتی گاز زیادی نمیدی باید دور متور خیلی پایینتر نگه داشته شه با سبکتر کردن دنده
تو دنده عقب هم بعضی وقتها تقه وحشتناکی میزنه و بعضی وقتها خیلی نرم و نامحسوس تعویض میکنه که عجیبه!
علی جردن
۲۸ دی ۱۴۰۳۲۰۷ واسه کساییکه یک عمر ماشین های از رده خارج پژو و سایپا رو سوار شدن غول مرحله آخر حساب میشه مثلا داشن esp و سقف شیشه ایی و داشتن دکمه های روی فرمان اما در واقعیت داشتن اینا تو هر وسیله نقلیه الزامی هست چون ما تو ایران تحریم شده زندگی می کنیم اینا واسمون تازگی داره و و مارو به وجد میاره و احساس میکنم سوار ماشین ۲۰۲۵ شدیم (ماساژور صندلی و ترمز خودکار و کروز کنترل هوشمند و گرم کن فرمان) اینا صد سال بعد روی ۲۰۰۸ پلاس خواهیم دید و دوباره کف و خون قاطی می کنیم گاهی به خودم می گم خیلی ندید بدیدی
amirboss
۲۸ دی ۱۴۰۳تعریف پژو۲۰۷ ایرانی اینه:
البته با عرض پوزش و بلانسبت!
پژو دویست و شش چرب شده برای ملت خوشحال.