در این مطلب قصد داریم با تمام مدلهای پژو ۲۰۷ مثل TU3، تیپ ۵، دورنگ و اتوماتیک آشنا شویم و ویژگیها و تجهیزات آنها را بررسی کنیم.
پژو ۲۰۷ یکی از محبوبترین هاچبکهای بازار کشورمان محسوب میشود. البته این خودرو نه ۲۰۷ واقعی بلکه فیسلیفت پژو ۲۰۶ است. این فیسلیفت در سال ۲۰۰۸ توسط شعبهٔ برزیلی پژو انجام شد و از سال ۱۳۸۹ با نام ۲۰۷ به کشورمان آمد درحالیکه در اروپا با نام ۲۰۶ پلاس عرضه شد. تولید ۲۰۷ در سال ۱۳۹۱ در ایران به دلیل تحریمها متوقف شد و چهار سال بعد ایرانخودرو با بهروزرسانیهایی دوباره تولید آن را از سر گرفت. طی چند سال اخیر، به دلیل محبوبیت ۲۰۷ در بازار، بر تنوع مدلهای آن افزوده شده و با خاتمهٔ تولید ۲۰۶ در اواخر سال ۱۴۰۱، ایرانخودرو مدلهای جدیدی را به خانوادهٔ ۲۰۷ اضافه کرد تا جای خالی ۲۰۶ را پر کند. به همین دلیل، هماکنون ۲۰۷ در تیپها و مدلهای مختلفی تولید میشود که میتواند گیجکننده باشد. ازاینرو قصد داریم در ادامه تمام تیپهای این هاچبک محبوب بازار را معرفی و بررسی کنیم.
پژو ۲۰۷ دستی
اولین نسخه پژو ۲۰۷ که به بازار آمد، دستی معمولی بود. این نسخه از تجهیزات کاملی مثل ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ، رینگ آلومینیومی، کروز کنترل، نمایشگر لمسی، آینههای جانبی برقی، دوربین دنده عقب و سیستم تهویهٔ اتوماتیک بهره میبرد و بعداً نسخهٔ فرمان برقی آن در کنار نسخهٔ هیدرولیک و همینطور نسخهٔ پانوراما یا سقف شیشهای هم ارائه شد اما طی سالهای بعد ایرانخودرو تعدادی از امکانات آن مثل کروز کنترل و ترمزهای دیسکی عقب را حذف کرد. بااینحال، بهتازگی نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ این ۲۰۷ برای مطابقت با استانداردهای ۸۵ گانه ارائه شده است که از تجهیزات کامل بهعلاوهٔ سیستم کنترل پایداری، سیستم پایش باد تایرها و راهنمای تعویض دنده بهره میبرد. این نسخه همچنین فقط با فرمان برقی ارائه میشود. هردو نسخهٔ ۲۰۷ دستی از پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ TU5 استفاده میکنند که ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور دارد و انتقال نیروی آن توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی صورت میگیرد.
پژو ۲۰۷ با موتور TU3
این یکی از تیپهایی بود که پس از خاتمهٔ تولید پژو ۲۰۶ ارائه شد. مهمترین ویژگی این نسخه، استفاده از پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری ۸ سوپاپ TU3 پژو ۲۰۶ تیپ دو بجای موتور TU5 است. این موتور تنها ۷۵ اسب بخار قدرت و ۱۱۸ نیوتن متر گشتاور دارد و به همان گیربکس پنج سرعتهٔ دستی متصل است. این نسخه تجهیزات نسبتاً کاملی مثل نمایشگر لمسی، کروز کنترل و دوربین دندهعقب دارد اما فقط با فرمان هیدرولیک ارائه میشود، ترمزهای عقب آن کاسهای است و رینگها هم فولادی هستند. ۲۰۷ TU3 در نمونههای جدیدتر به سیستم پایش باد تایرها، کنترل کشش و راهنمای تعویض دنده هم مجهز شده است.
پژو ۲۰۷ تیپ ۵
دومین تیپی که ایرانخودرو پس از خاتمهٔ تولید ۲۰۷ به خانوادهٔ ۲۰۷ اضافه کرد، تیپ ۵ بود. این تیپ از لحاظ پیشرانه تفاوتی با ۲۰۷ دستی معمولی ندارد و از همان موتور TU5 با ۱۰۵ اسب بخار قدرت و گیربکس پنج سرعتهٔ دستی استفاده میکند. مهمترین تفاوت ۲۰۷ تیپ ۵ در داخل است یعنی جایی که بجای داشبورد اصلی ۲۰۷، داشبورد ۲۰۶ ارائه شده است؛ بنابراین، در این تیپ خبری از نمایشگر لمسی نیست و کروز کنترل هم ارائه نمیشود. همچنین ۲۰۷ تیپ ۵ با فرمان هیدرولیک، ترمزهای عقب کاسهای و رینگهای فولادی تولید میشود. این یعنی ۲۰۷ تیپ ۵ در اصل همان ۲۰۶ تیپ ۵ است که فقط ظاهر ۲۰۷ دارد!
پژو ۲۰۷ دستی ۶ سرعته
پسازاینکه ایرانخودرو نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ پیشرانهٔ TU5 را با نام TU5P یا پلاس در تارا و رانا پلاس ارائه کرد، نوبت به ۲۰۷ رسید تا از این موتور بهرهمند شود. موتور TU5 پلاس با تجربهٔ ارتقاءهایی مثل تجهیز به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ، خروجی کمی بیشتری برابر با ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور دارد. همچنین انتقال نیروی این موتور هم بجای گیربکس پنج سرعتهٔ دستی قبلی توسط یک نمونهٔ شش سرعتهٔ دستی صورت میگیرد. این نسخه از ۲۰۷ با تجهیزات کاملی مثل ترمزهای دیسکی عقب، کروز کنترل و رینگ آلومینیومی به همراه سقف شیشهای ارائه میشود.
پژو ۲۰۷ سقف قرمز یا MC
پسازاینکه کوییک R سایپا با طرح دورنگ بدنه در بازار با استقبال مواجه شد، ایرانخودرو هم تصمیم گرفت ۲۰۷ بختبرگشته را دورنگ کند! بدین ترتیب، نسخهٔ سقف قرمز این خودرو با نام MC (مخفف مالتی کالر) ارائه شد. در این نسخه قاب مه شکنهای جلو، قاب آینههای جانبی، زههای جانبی، دریچهٔ روی کاپوت، کالیپرهای ترمز و سقف به رنگ قرمز درآمدهاند و رینگهای آلومینیومی هم مشکیرنگ هستند. در داخل هم کمربندهای ایمنی، قاب دریچههای تهویه و بخش بالایی غربیلک فرمان قرمزرنگ هستند. MC همچنین اولین نسخهٔ ۲۰۷ بود که از پیشرانهٔ TU5P با ۱۱۳ اسب بخار قدرت و گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک بهرهمند شد. ۲۰۷ سقف قرمز فقط با همین موتور و گیربکس اتوماتیک و همینطور تجهیزات کامل و فرمان برقی عرضه میشود.
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
برخلاف کوییک R، طرح دورنگ روی ۲۰۷ جواب نداد و خریداران استقبال چندانی از این مدل نداشتند آنهم درحالیکه پیشرانهٔ TU5P و گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک فقط در این نسخه ارائه میشد. چندی بعد اما ایرانخودرو همین قوای محرکه را برای ۲۰۷ تکرنگ معمولی هم ارائه کرد. بدین ترتیب، نسخهٔ اتوماتیک جدیدی با موتور TU5P و گیربکس شش سرعته به بازار عرضه شد. این نسخه همچنین علاوه بر تجهیزات کامل، برخلاف ۲۰۷ MC از سقف شیشهای هم برخوردار است و در نمونههای جدیدتر به سیستم پایش باد تایرها، کنترل کشش و راهنمای تعویض دنده هم مجهز شده است تا مجهزترین و گرانترین عضو خانوادهٔ ۲۰۷ لقب گیرد. این نسخه هماکنون در بازار نزدیک به یک میلیارد تومان قیمت دارد.
قیمت انواع تیپ های ۲۰۷ در کارخانه و بازار
مدل | توضیحات | قیمت نمایندگی | قیمت بازار |
---|---|---|---|
پژو ۲۰۷ | TU3-ESP | ۴۵۸,۴۰۵,۷۰۰ | ۶۶۰,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ تیپ ۵ | دستی | --- | --- |
پژو ۲۰۷ | دستی فرمان هیدرولیک | ۴۷۱,۵۲۸,۷۰۰ | ۷۴۲,۵۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ | دستی پانوراما-ارتقا یافته | ۵۰۸,۷۰۷,۸۰۰ | ۸۱۲,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ | دستی ۶ سرعته پانوراما | --- | به زودی |
پژو ۲۰۷ اتوماتیک | پانوراما TU5P-ارتقا یافته | ۶۱۲,۴۱۱,۷۰۰ | ۱,۰۰۲,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ اتوماتیک | سقف فلزی-۸۵ گانه | --- | ۹۲۷,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ اتوماتیک | سقف قرمز | --- | --- |
تاریخ به روز رسانی: ۲۵ آبان ۱۴۰۳
𝐀𝐥𝐢
۱۶ اسفند ۱۴۰۲تیپ ۵ چه سمیه آخه
حسین
۱۷ اسفند ۱۴۰۲بهترین کامپیوتر را داره ، هر چیز اصلی بخوای روش فک کنم بشه گذاشت.
اما ایرانیزه ها نه.
ali
۲۶ شهریور ۱۴۰۳تیپ پنجش؟
NAVID۰۰۹۸
۱۶ اسفند ۱۴۰۲واقعاً هیچگاه درک نمیکنم چرا باید اینقدر پول برای خودرویی داد که کیفیت قطعاتش با تمام لگنها یک حالِ و کیفیت سواریشم در حد بوووووق!!!
حسین
۱۶ اسفند ۱۴۰۲چون خودرو سازان انحصاری و از اون گذشته عوارض گمرکی برای واردات خودرو داریم که مانع بزرگی محسوب میشه.
زیزیگولو
۱۶ اسفند ۱۴۰۲تفاوت هر تیپ بین آینه بغل و سقف ساده یا پانوراما و فرمان برقی یا هیدرولیک و نهایتاً صندلی برقی با تنطیم در دو جهت بیشتر!!!!! همینو بس🤦🤦
*ALI*
۱۶ اسفند ۱۴۰۲مدل هاش اینقدر زیاده که آدم موقعی که میخواد بخره نمیدونه باید کدوم رو انتخاب کنه البته ماشین های دیگه هم هستن که اینجورین
۲۰۷ تیپ ۵ رو اصلا درک نمیکنم واقعا چرا داخلش اتاق ۲۰۶هست؟ آدم حس میکنه داره ۲۰۶ میدونه کار جالبی نبود
۲۰۷ MC هم به اسم های مختلفی مثل گرجه کبابی و کلاه قرمزی معروفه
BMW
۱۶ اسفند ۱۴۰۲اگه به من بود ۲۰۷ اتوماتیک که رنگشون مشکی هست رو با رینگ و کالیپر ترمز ۲۰۷MC ارائه میدادم
حیف که ذوق هنری هم ندارن یه چیز حداقل زیبا ارئه بدن کیفیت که بهههههه ماند
Taha Ayoobi
۱۶ اسفند ۱۴۰۲ماشینی که توی سطح جهانی اصلا حسابش نمیکنن رو باید اینجا سگ دو بزنی تا بخریش…
علی جردن
۱۶ اسفند ۱۴۰۲کاش بجای داشبورد ۲۰۶ و رنگ زدن سقف قرمزی اگروز دوبل میزاشتن یا رینگ بزرگتر
۱۶ اسفند ۱۴۰۲چراغاش یه فیس لیفت دیگه نیاز داره از نظر من باید یه طرح رینگ جدید و یه نسخه سانروف دار براش بیارن و موتور TU5توربو هم روش عرضه کنن
داخلش هم یکم بهتر کنن مثلاً مانیتور به هم چسبیده
امیرحسین
۱۷ اسفند ۱۴۰۲درود
از سورن پلاس هم بزارید الان ۱ اونم ۱۲ تیپ داره
فرزام
۱۷ اسفند ۱۴۰۲این همه تیپ که گفتید گیربکس های متفاوتی دارند!!! لطفا از گیربکس هاشون هم اطلاعات بزارید ممنون…
امیرحسین (آقاجون)
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳الان زندگی من، بالاترین آرزوی مادیم رسیدن به 207 رنگ مشکی اتوماتیکه و این ارزو از دل من نمیره و مطمینم بهش برسم شاید وجود من کلا بشه ذوق و به دورانی برم که تو غالبا تو بچگی داشتم و با رسیدن یا خریدن یچی تا مدت ها خوابم نمیبرد و دلم اشوبی از جنس ذوق بود، الان موجودی حساب بانکیم از قیمت این ارزوم کنتره و دقیق و واضح نمیدونم باید چیکار کنم یا چقد دیگه زمان میره تا من به این ارزوم برسم و امیدوارم به آگاهی کاملی از این موضوع ها برسم و بفهمم که دقیقا چیکار باید بکنم که تا موقعی که ذوق و انتظار رسیدن به این ارزوم رو دارم، داشته باشمش#
علی
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ارزوهات رو بزرگ کن . این زباله حتی ارزش فکر کردن هم نداره
مهدی از ایران سیر
۷ شهریور ۱۴۰۳ما عمرمون و برای رسیدن به آشغالا سر میکنیم ..کاش امکانات داشتم ایران خودرو و سایپارو موشک باران میکردم که مجبور بشن تویوتا بیارن تقدیم مردم کنن نه از این آشغالای هزار تیپ
ICTMAN
۲۷ مهر ۱۴۰۳دوستان من یه 207 اتومات با گیربکس 6 سرعته DAE و تمام آپشن ها ولی با سقف فلزی میخوام.
کد کلاسش چند میشه؟