ایران خودروپژوخودروهای چینی

مقایسه بک X3 پرو با پژو 207 اتوماتیک، کراس چینی یا هاچبک ایرانی؟

با حدود یک میلیارد تومان، پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما انتخاب بهتری خواهد بود یا کراس‌اوور جدید بک X3 پرو خودروسازان بم؟
بک BAC X3 پرو یا پژو 207

پژو ۲۰۷ با وجود تمام مشکلاتی که دارد، هنوز هم یکی از پرفروش‌ترین محصولات ایران‌خودرو محسوب می‌شود و در بین خریداران از محبوبیت بالایی برخوردار است. بااین‌حال، قیمت نسخه اتوماتیک و اصطلاحاً فول آپشن این خودرو در بازار حتی از یک میلیارد تومان هم فراتر رفته است که این باعث شده ۲۰۷ به محدودهٔ قیمتی کراس‌اوورهای کوچک چینی نزدیک شود. یکی از جدیدترین خودروهای این بخش که چند ماه است به بازار آمده، بک X3 پرو محصول خودروسازان بم است که در بازه قیمتی بالای یک میلیارد تومان می‌تواند رقیبی جدی برای پژو ۲۰۷ باشد. ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم این دو خودرو را باهم مقایسه کنیم.

همچنین بخوانید: 

آشنایی با انواع مدل‌ها و تیپ‌های پژو ۲۰۷

رانندگی با بک BAC X3 پرو، کراس‌اوور مونتاژی جیلی در ایران

معرفی خودروها

بک X3 پرو یک کراس‌اوور کوچک ساخت جیلی است ولی از آن نباید انتظار تکنولوژی و کیفیت محصولات جدید این شرکت بزرگ چینی را داشت زیرا این خودرویی قدیمی است که پیشینهٔ آن به هاچ‌بکی بنام انگلون SC5 سال ۲۰۱۱ بازمی‌گردد. جیلی در سال ۲۰۱۷ فیس‌لیفت بزرگی روی این هاچ‌بک قدیمی انجام داد و با افزودن کمی حال و هوای کراس‌اوور، آن را با نام ویژن X3 معرفی کرد. درواقع، رابطهٔ بین انگلون SC5 و ویژن X3 مثل رابطهٔ تیبا ۲ و کوییک است! این کراس کوچک چینی در اوایل سال ۲۰۲۱ فیس‌لیفتی را تجربه کرد و ویژن X3 پرو نام گرفت. حدود یک سال بعد نیز این خودرو به برند لیوان (Livan) منتقل شد که حاصل جوینت ونچر بین جیلی و لیفان است. به همین دلیل است در بک X3 پرو اثری از لوگوی جیلی دیده نمی‌شود.

بک BAC X3 پرو ی

۲۰۷ اما نیازی به معرفی ندارد و بیش از یک دهه است که آن را در کشورمان می‌بینیم. این ماشین در اصل نسخهٔ فیس‌لیفت ۲۰۶ است که در سال ۲۰۰۸ توسط شعبهٔ برزیلی پژو انجام شد و از سال ۱۳۸۹ با نام ۲۰۷ به کشورمان آمد درحالی‌که در اروپا با نام ۲۰۶ پلاس عرضه شد. پس از چهار سال وقفه‌ای که در اوایل دههٔ ۹۰ شمسی به دلیل تحریم‌ها در تولید ۲۰۷ ایجاد شد، ایران‌خودرو از سال ۱۳۹۵ دوباره این خودرو را به خط تولید بازگرداند و رفته‌رفته به تنوع مدل‌ها و نسخه‌های آن افزود تا هم‌اکنون چندین و چند مدل ۲۰۷ با ویژگی‌های مختلف در بازار کشور داشته باشیم. برای این مقایسه ما گران‌ترین و مجهزترین نسخهٔ این خودرو یعنی ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما را انتخاب کرده‌ایم که از لحاظ قیمت به بک X3 پرو نزدیک‌تر است.

پژو 207 اتوماتیک

طراحی بیرونی

همان‌طور که گفتیم، پیشینهٔ هردوی این خودروها به هاچ‌بک‌های قدیمی بازمی‌گردد که با تغییراتی سعی شده نمای مدرن‌تری پیدا کنند. بااین‌حال، ازآنجایی‌که سال‌ها است ۲۰۷ را در خیابان‌های کشورمان دیده‌ایم، ظاهری کاملاً تکراری پیدا کرده است درحالی‌که X3 پرو تازگی بسیار بیشتری دارد. البته این خودرو هم خصوصاً در نمای جانبی ذات قدیمی خود را نشان می‌دهد و طراحی آن با چیزی که از جدیدترین خودروهای چینی می‌بینیم اصلاً قابل قیاس نخواهد بود ولی بااین‌وجود در برابر ظاهر تکراری ۲۰۷ می‌تواند توجهات بیشتری را جلب کند. علاوه بر این، X3 پرو برای یک کراس‌اوور کوچک و اقتصادی چینی هنوز هم طراحی قابل‌قبولی دارد درحالی‌که ۲۰۷ با وجود اشتراکات فراوان با ۲۰۶، حرف چندانی برای گفتن نخواهد داشت. از لحاظ ابعاد هم X3 پرو با ۴,۰۰۵ میلی‌متر طول، ۱,۷۶۰ میلی‌متر عرض و ۱,۵۷۵ میلی‌متر ارتفاع، کمی بزرگ‌تر از ۲۰۷ با ۳,۸۷۲ میلی‌متر طول، ۱,۶۶۹ میلی‌متر عرض و ۱,۴۴۱ میلی‌متر ارتفاع است.

داخل

در داخل کابین، اختلاف دو خودرو بیشتر می‌شود زیرا جیلی در فیس‌لیفت سال ۲۰۲۱ داشبورد کاملاً جدیدی برای X3 طراحی کرد درحالی‌که ۲۰۷ هنوز وام‌دار ۲۰۶ سال ۱۹۹۸ است. در داخل این هاچ‌بک کوچک، بخش پایینی داشبورد، کنسول مرکزی و رو دری‌ها همچنان کاملاً با ۲۰۶ یکسان است و ویژگی‌های جدیدتر یعنی غربیلک فرمان، صفحه آمپر و نمایشگر بالای داشبورد نیز از سال ۱۳۹۵ بدون تغییر باقی مانده‌اند. در سمت دیگر، کابین X3 پرو هرچند شاید در قیاس با خودروهای جدید چینی کمی قدیمی به نظر برسد اما با دریچه‌های تهویه طرح سراسری، غربیلک فرمان D شکل، نمایشگر ایستاده در بالای داشبورد و تریم رنگی روی داشبورد، به‌مراتب فضای مدرن‌تری دارد. علاوه بر این، کیفیت متریال در اینجا نیز از رقیب ایرانی یک سر و گردن بهتر است. در همین حال، هرچند X3 پرو هم از فضای محدود صندلی‌های عقب رنج می‌برد و برای افراد بلندقد تنگ خواهد بود اما هنوز هم شرایط بهتری نسبت به ۲۰۷ دارد که عملاً صندلی‌های عقب آن غیرقابل استفاده هستند.

امکانات و تجهیزات

در جدول زیر لیست امکانات و آپشن‌های دو خودرو را مقایسه می‌کنیم:

پژو ۲۰۷ بک X3 پرو
ترمز کمکی دارد دارد
کنترل پایداری دارد دارد
کنترل کشش دارد دارد
ایربگ ۲ عدد ۲ عدد
فرمان برقی برقی
سیستم تهویه اتوماتیک اتوماتیک
نمایشگر ۷ اینچی ۸ اینچی
دی‌لایت دارد دارد
آینه‌های جانبی تنظیم برقی تنظیم برقی با گرم‌کن
سنسور دنده عقب دارد دارد
دوربین دنده عقب دارد دارد
سیستم پایش باد تایرها دارد دارد
رینگ ۱۴ اینچی آلومینیومی ۱۶ اینچی آلومینیومی
کروز کنترل دارد دارد
سقف شیشه‌ای دارد ندارد
سانروف ندارد دارد
پاور ویندوز ندارد دارد
آنتی ترپ ندارد دارد
استارت دکمه‌ای ندارد دارد
ورود بدون کلید ندارد دارد
چراغ‌های خودکار ندارد دارد
کنترل حرکت در سربالایی ندارد دارد
انتخاب حالات رانندگی ندارد دارد

با توجه به جدول فوق، بک X3 پرو از لحاظ امکانات کاملاً نسبت به ۲۰۷ برتری دارد و با توجه به قیمت و اندازه‌اش، آپشن‌های قابل‌قبولی را ارائه می‌کند درحالی‌که هاچ‌بک ایران‌خودرو با وجود قیمت یک میلیارد تومانی در بازار، خودروی بسیار فقیری محسوب می‌شود.

پیشرانه

بک X3 پرو به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی مجهز است که ۱۰۲ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور دارد. این اعداد برای کراس‌اووری ۱۲۱۵ کیلوگرمی نسبتاً پایین به نظر می‌رسند و درصورتی‌که خودرو پر از سرنشین باشد توان پایین پیشرانه مشکل‌ساز خواهد شد. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس CVT صورت می‌گیرد و بنابراین انتظار هیچ‌گونه هیجانی را پشت فرمان این خودرو نباید داشته باشید. بااین‌حال، پیشرانهٔ چهار سیلندر X3 پرو کارکرد نرم و استهلاک پایینی دارد. یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت این قوای محرکه نیز مصرف سوخت پایین ۶.۵ لیتر در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی است هرچند که در رانندگی‌های شهری با فشار آوردن به پیشرانه این رقم می‌تواند به ۱۰ لیتر در هر صد کیلومتر برسد.

بک BAC X3 پرو ی

از سوی دیگر، ۲۰۷ اتوماتیک به پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری TU5P مجهز است که با ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور، خروجی بالاتری نسبت به رقیب چینی دارد. علاوه بر این، ۲۰۷ با وزن ۱۱۱۸ کیلوگرم، حدود ۱۰۰ کیلوگرم از X3 پرو سبک‌تر است که اختلاف قابل‌توجهی محسوب می‌شود. تفاوت دیگر نیز در انتقال نیرو است یعنی جایی که ۲۰۷ از گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک استفاده می‌کند؛ بنابراین، از لحاظ قوای محرکه باید هاچ‌بک ایران‌خودرو را برتر دانست هرچند که مصرف سوخت ترکیبی آن حدود یک لیتر در هر صد کیلومتر بیشتر خواهد بود.

جمع‌بندی

در حال حاضر، قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما در بازار حدود یک میلیارد تومان است درحالی‌که بک X3 پرو با قیمتی در حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان خریدوفروش می‌شود؛ بنابراین، بین دو خودرو اختلاف قیمت قابل‌توجه ۲۰۰ میلیون تومانی وجود دارد ولی X3 پرو با تجهیزات بیشتر، کیفیت بالاتر و کابین بروزتر می‌تواند این اختلاف را جبران کند. بر این اساس، کراس‌اوور کوچک خودروسازان بم را می‌توان خودروی برتر این مقایسه دانست اما از سوی دیگر، بازار فروش بهتر، فراوانی قطعات، سهولت تعمیرات و حفظ ارزش بهتر نیز باعث می‌شود نتوانیم ۲۰۷ را یک بازندهٔ تمام‌عیار بدانیم. درمجموع، اگر از ظاهر تکراری ۲۰۷ خسته شده‌اید و به دنبال یک خودروی جدیدتر و مجهزتر هستید، بک X3 پرو می‌تواند گزینهٔ مناسبی باشد به‌شرط آنکه خیلی زود قصد عوض کردن خودرو نداشته باشید که در این صورت بهتر است سراغ ۲۰۷ اتوماتیک بروید.

مقایسه مشخصات فنی

پژو ۲۰۷ بک X3 پرو
پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر
قدرت ۱۱۳ اسب بخار ۱۰۲ اسب بخار
گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر ۱۴۲ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک CVT
محور محرک جلو جلو
وزن ۱۱۱۸ کیلوگرم ۱۲۱۵ کیلوگرم
طول ۳,۸۷۲ میلی‌متر ۴,۰۰۵ میلی‌متر
عرض ۱,۶۶۹ میلی‌متر ۱,۷۶۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۴۱ میلی‌متر ۱,۵۷۵ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۴۴۳ میلی‌متر ۲,۴۸۰ میلی‌متر
حجم صندوق بار ۲۴۵ لیتر ۴۰۰ لیتر
ظرفیت باک ۵۰ لیتر ۴۵ لیتر
مصرف سوخت ۷.۴ لیتر ترکیبی ۶.۵ لیتر ترکیبی
حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر/ساعت ۱۶۰ کیلومتر/ساعت
قیمت کارخانه ۶۱۰ میلیون تومان ۹۴۰ میلیون تومان
قیمت بازار ۱.۰ میلیارد تومان ۱.۲ میلیارد تومان

کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟

نمایش نتایج

Loading ... Loading ...

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۸ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. کرگدن باواریا

    ۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (656 ديدگاه)

    به طرفدارای ۲۰۷ بر نخوره ولی مقایسه این دو مثل مقایسه قاطر با اسبه
    البته همین که طرفداریشن خودش به قدر کافی اهانته برای خودتون

    موافقم 15
    مخالفم 7
    1. دیجی

      ۴ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (345 ديدگاه)

      در مجموع در کشور ما انتخاب بین بد بدتره تو خیلی چیزا

      موافقم 18
      مخالفم 1
      1. سروش

        ۴ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (39 ديدگاه)

        به هر حال به اندازه پولی که میدی اش میخوری

        موافقم 4
        مخالفم 9
      2. علی

        ۴ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (40 ديدگاه)

        البته نکته مهم لوازم نایاب و گرون قیمته چینیه که اصلا کسی جرات نداره نزدیکش بشی ۲۰۷ سر هر کوچه ای لوازمش هست کافیه با x3 تصادف کنی تا عذاب الهی نازل بشه برات

        موافقم 9
        مخالفم 3
        1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۴ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (2458 ديدگاه)

          ماشین صفر چینی 3 تا 5 سال گارانتی داره
          بیمه بدنه هم برای تمام خودروهای بالای ۵۰۰ میلیون واجبه

          موافقم 15
          مخالفم 2
    2. aaaaaaaa

      ۴ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (9 ديدگاه)

      دلیل این انتقاد شما اینه که داری مثل اسمت فکر میکنی، لولت درحد یه کرگدنه

      موافقم 0
      مخالفم 12
      1. کرگدن باواریا

        ۴ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (656 ديدگاه)

        من عاشق کرگدنم اونم m50i با سبز منهتن 🤤🤤😘

        موافقم 12
        مخالفم 0
  2. I LOVE JAPAN

    ۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (16 ديدگاه)

    به نظرم ظاهر بک توی نمای عقب یکم زشته ولی داخلش نسبت به قیمتش خوبه ولی به نظرم موتور ۲۰۷بهتره . درکل x3پرو بهتره ازنظرم

    موافقم 13
    مخالفم 2
  3. عمو مایک

    ۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (30 ديدگاه)

    بدترین ماشین چینی جدید حال حاضر از بهترین ماشین ایرانی حال حاضر بهتره

    این مقایسه بین بد و بدتره

    بک x3 پرو از نزدیک دیدمش ، ابعادش یچیزی تو مایه های کوییکه یکم بزرگ تر ، ولی فاصله محوری خوبی داره ، آپشن هاش هم خوبه ، قیافه جالبی داره ، موتور سگ جونی داره قبلا رو ماشین های دیگه هم بوده ، فقط خدمات ش یکم مورد داره .

    ۲۰۷ هم که دیگه عملا از پراید بیشتره تعدادش

    موافقم 17
    مخالفم 1
  4. ۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (4477 ديدگاه)

    بک x3 قیافش زشته ولی از ۲۰۷ بهتره ولی گرونتر هم هست حدود ۱۲۰۰ قیمتش هست و بنظرم تو این رنج این دو تا اشغال رو اصلا نخرید درسته این ماشینه ساخت جیلیه کیفیت داره
    ولی جلوش خواستن از پژو ۲۰۰۸ تقلید کنن الان جلوش شبیه خوک شده با این پول میشه هایما s7 تنفس طبیعی پوکیده ۲۰۰ تا کار خرید…
    با این پول میشه ماشینای دیگه ای خرید من ترجیح میدم اریزو ۵ هفتاد تا کار بخرم با این پول

    موافقم 2
    مخالفم 7
    1. پیام۲

      ۴ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (200 ديدگاه)

      من ترجیح میدم خودمو بکشم

      موافقم 5
      مخالفم 1
      1. ۴ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (4477 ديدگاه)

        میشه با ۱ و ۲۰۰ تیگو پنج تمیز خرید…
        ایکس ۵۵ مدل ۹۹
        اریزو ۶ مدل ۹۹ معمولی…

        موافقم 1
        مخالفم 1
  5. De Tomaso

    ۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (155 ديدگاه)

    با توجه به خدمات پس از فروش ، انبوه قطعه و تعمیرکار ، بازار کارکرده پررونق و مشتری فراوون ، خرید ۲۰۷ منطقی تره
    ماشین همش آپشن و قیافه و مانتیور نیست . بین دیدن عکس ماشینا و راننده بودن فرق هست . همین دوستانی که میگن چینی بهتره ، اگه یه وقت برای یه قطعه ساده ماه ها معطل بمونن اون وقت تازه متوجه قضیه میشن
    من خودم با ۱ میلیارد صد سال سراغ اینا نمیرم و x33s رو به عنوان یه شاسی ترجیح میدم . هاچبک اگه خواستم بگیرم با همین قیمت ، x33 کراس رو ترجیح میدم

    موافقم 11
    مخالفم 9
  6. ایران فرانسه

    ۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (76 ديدگاه)

    بنا بر تجربه سالیان در مقایسه با تولیدات به اصطلاح ایرانیزه ، قطعا چینی بخصوص با کیفیت فاجعه ورق های بدنه سالیان اخیر محصولات وطنی

    موافقم 6
    مخالفم 1
  7. فرزاد

    ۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (36 ديدگاه)

    خودروهای چینی در بازار دست دوم خوش فروش هستند و زودتر از ماشین های ژاپنی بفروش می رسه

    موافقم 6
    مخالفم 3
    1. T.50

      ۴ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (8 ديدگاه)

      خیلی از مردم ما عاشق خودروی ژاپنی هستند و از کیفیتش رضایت دارند . خاطرات خوبی هم با ژاپنیای بازار دارند . علت اون فروش دیرهنگام اینه که ژاپنی ها گرون هستند و معمولا با قیمتای بالا خرید و فروش میشن در حالکیه چینیا به مراتب ارزون تر و جدیدترن
      در عوض در تعمیر و نگهداری و کیفیت ، تفاوتشون رو نشون میدهند

      موافقم 4
      مخالفم 1
      1. علی جردن

        ۴ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (1485 ديدگاه)

        نمی دونم چرا تویوتا کمری که همه جای دنیا تاکسیه تو ایران مدل کارکرده اش اندازه خودروی آلمانی قیمت داره؟
        یک علت داره = واردات قطره چکانی

        موافقم 3
        مخالفم 2
  8. علیرضا

    ۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (129 ديدگاه)

    هیچ کدوم ، پژو ۲۰۷ مشکل شدید کیفی داره مشکل قالب گیری قطعات بدنه مشکل مونتاژ ضعف ایمنی دوام پایین فنی به لطف قطعات بی کیفیت ، بک هم خودرو بدون خدمات و قطعات مانند تمامی چینی ها ، با این قیمت ال نود به عنوان سدان کامپکت یا مزدا ۳۲۳ ، به عنوان خودرو هاچبک هم ۲۰۶ مدل پایین گزینه بهتریه

    موافقم 4
    مخالفم 2
  9. kasra

    ۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (17 ديدگاه)

    هی به این ها میگید ماشین واکنش سوپرا و gtr
    😶😑😐

    موافقم 2
    مخالفم 4
  10. علی جردن

    ۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1485 ديدگاه)

    صدرصد انتخابم اژدهای چینیه
    ماشین چینی ها خوش فروش هستند و زودتر از آئودی و فولکس واگن تیگوان و … بفروش میرن

    موافقم 7
    مخالفم 6
  11. Amirr

    ۸ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (35 ديدگاه)

    این بایک قشنگ مشخصه با تیراژ محدود میاد چند سال بعدش نه کسی ازت میخره نه قطعه و مکانیکش پیدا میشه مثل بقیه چینی‌های تیراژ کم که الان زمین‌گیر شدن

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا