در نگاه اول شاید پژو ۳۰۸ GTi 270 رقیبی مستقیم برای هوندا سیویک تایپ R نباشد. سیویکی که در سال ۲۰۱۵ رکورد خودروهای دیفرانسیل جلو در طی یک دور پیست نوربرگ رینگ را جابجا کرده است. اما این دو را در برابر هم قرار دادهایم تا استعدادهای ذاتی هر یک را شکوفا کرده و در پایان به نتیجهای قاطعانه برسیم.
وقتی این دو خودرو را پهلوبهپهلو مقایسه کنید، میفهمید که دو خودروی موردبحث در دو طرف طیف هاچبک های اسپورت قرار دارند. تنها یک آزمایش دقیق مشخص میسازد که GTi از رینگهای ۱۹ اینچی آلیاژی و خروجیهای اگزوز دوتایی بزرگ در عقب و سپرهای بازنگری شده سود میبرد اما افراد غیرحرفهای ممکن است که به آسانی این مدل را با نسخههای ارزانتر و کم قدرتتر اشتباه بگیرند.در مقابل، هوندا از پکیجهای اسپورت و آئرودینامیکی استفاده میکند که ارزش خودرو را دوچندان میکنند. اسپویلر عقب گیرا، سپر جلوی عریض و کم ارتفاع، قوسهای بزرگ گلگیرها و خروجیهای ۴ تایی اگزوز فریاد میزنند که این یک سیویک معمولی نیست. استایل این خودرو برای همه طراحی نشده است. بانوان آن را کودکانه مینامند، اعضای مسنتر خانواده سیویک تایپ R را پس میزنند و صاحبان آئودی بر خود واجب میدانند که از شما رد شوند!
خوشبختانه آن دسته از رانندگان به سرعت میفهمند که رد شدن از سیویک تایپ R ممکن نیست. درحالیکه طرفداران هوندا به خاطر حذف سیستم VTEC تأسف میخورند اما مزایای پیشرانهی توربوشارژر دار هوندا باعث خوشحالی آنها خواهد شد. سیویک تایپ R از پیشرانهی ۴ سیلندر ۲ لیتری با قدرت ۳۱۰ اسب بخاری استفاده میکند.
چند وقت پیش عرضهی هاچبکی دیفرانسیل جلو و ۲۷۰ اسب بخاری از سوی پژو کاری دیوانهوار محسوب میشد مخصوصاً آنکه این قدرت از دل پیشرانهی ۱.۶ لیتری بیرون میآمد اما در اینجا پژو مزیت خود را از دست داده است.
در شتاب گیری، هوندا سریعتر بوده و در مدتزمان ۵.۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. حداکثر سرعت این خودرو نیز ۲۷۰ کیلومتر بر ساعت است. این یک عملکرد متوسط در کلاس است که اجازه میدهد تا در ترافیکهای نیمه سنگین، سریعاً چندین لاین را پشت سر بگذارید. متأسفانه هنگام کارکرد سنگین پیشرانه، لذت شنیداری خوبی نصیبتان نمیشود.
در هر دو خودرو درجهای از تنظیمات رانندگی وجود دارد. پژو از دکمهی اسپورت واقع در کنسول مرکزی استفاده میکند که باعث سنگینتر شدن فرمان و تیز شدن پاسخهای پیشرانه میشود.
اما اثر این دکمه همانند دکمهی R سیویک نیست. تنظیمات اسپورت سیویک باعث هر چه تیزتر شدن پدال گاز شده و باعث سنگینی قابلتوجه فرمان میشود و از طرف دیگر سفتی ۳۰ درصدی بیشتر سیستم تعلیق را در پی دارد. در کل این تنظیمات سیویک را به خودروی رالی خیابانی تبدیل میکند و حرکات بدنه را به حداقل رسانده و بهطور استثنایی سیویک را در پیچها حریص میسازد. با این اوصاف پژو سواری راحتتری داشته و لوکستر احساس میشود. در حقیقت هر دستانداز و برآمدگی جاده می تواند باعث ایجاد ناراحتی در سیویک شود.
همهی موارد بالایی در زمانی که حس و حال ویژهای دارید خوشایند و مطبوع هستند اما وقتی میخواهید فقط از نقطهی الف به ب بروید اوضاع فرق خواهد کرد. این همانجایی است که ۳۰۸ برتری دارد. استایل لطیف پژو به این معنی است که این خودرو کمتر از سیویک تایپ R باعث تحریک و کلکلهای خیابانی میشود.
درحالیکه کابین خودرو ممکن است فاقد احساس هوندا باشد اما به لطف صندلی رانندهای که سریعتر جابجا میشود، کاربری آسانی دارد. از طرفی هوندا فضای عقبی و صندوق بسیار بزرگتری دارد. در نهایت به مصرف سوخت میرسیم که پژو کممصرفتر از هوندا میباشد هر چند که ما هنوز هم با مصرف سوخت ۸.۱ لیتری پژو مشکل داریم.
اگر باور دارید که هاچبک های داغ پرفورمنس و ظاهر سوپرکارها را برای عموم مردم میسر کردهاند، پس سیویک تایپ R تنها برندهی این مقایسه است.
امتیاز کلی هوندا سیویک تایپ R: 8.6
امتیاز کلی پژو ۳۰۸ GTi: 7.3
حبیب
۱۲ خرداد ۱۳۹۵سیویک واقعا عالیه جذاب سریع با کیفیت هندا همیشه خوب بوده
سامان اذری
۱۲ خرداد ۱۳۹۵معمولا خودروهای اسپورت استهلاک بیشتری دارند
از این نظر هوندا خیلی خیلی از پژو سرتره
مهندسی ژاپنی کجا و فرانسه کجا
داج توماهاک
۱۲ خرداد ۱۳۹۵افرین به سامان عزیز دقیقا درست گفتی
armin
۱۲ خرداد ۱۳۹۵چه جوریه که هوندا با وزن کمتر و ۳۱۰ اسب شتاب ۵،۹ ثانیه داره ولی لنسر ایوو با ۲۹۱ اسب و وزن بیشتر ۴،۸ ثانیه !!!!
مهدی 911
۱۲ خرداد ۱۳۹۵البته گلف ار با 292 اسب شتاب 4/5 رو زده یا ائودی اس 3 با همین قدرت 4/4 رو زده
Lord Cezar
۱۲ خرداد ۱۳۹۵هنوز دید منفی من نسبت به پژو عوض نشده و یه حسی هی بهم میگه : مضخرف ترین خودروی اروپاس ولی میدونم که مقصر ایرانخودرو ***هستش.
کاش پژو 208 هم وارد میشد بعد از تحریم ها البته به صورت وارداتی نه مونتاژ تا یه هاچبک درست و حسابی لااقل تو بازار داشتیم.
amir.z
۱۳ خرداد ۱۳۹۵خب معلومه هوندا از پژو بهتره و خیلی راحت تو مقایسه شکستش میده…..ولی یه چیزی هست که کمتر کسی بهش توجه کرده…..اونم اینه که پژویی که تا چندسال پیش حتی قابل مقایسه با ماشینای چینی درجه دو نبود…..الان تونسته خودش رو به سطحی برسونه که با هوندا سیویک افسانه ای با اون تاریخش مقایسش کنن و از نظر لوکس بودن و راحتی از اون بهتر باشه…..و این یه پیشرفت بزرگه….البته اگه دوباره گند نزنن بهش
Ali
۳۰ تیر ۱۳۹۵پژویی تا چند سال پیش قابل مقایسه با خودرو های چینی هم نبود؟؟؟
سکوت بهترین پاسخ ب حرف شماست.
فری
۱۲ خرداد ۱۳۹۵نمای عقب سیویک چقدر زشته :|
Mehdi TuRbO
۱۲ خرداد ۱۳۹۵دقیقن تنها چیزی ک تو پژو 308 بیشتر دوس دارم فقط طراحی خارجیشه بقیه چیزا هوندا نمیدونم چرا با طراحی بیرونیش نمیتونم ارتباط برقرار کنم به درد کوپه اسپرت نمیخوره سیویک کوپه معمولی را بیشتر دوس دارم و به نظرم تنها خودرویی ک فعلن قراره وارد ایران بشه و نسبت به قیمتش کیفیت خوبی داره.
lolipop
۱۲ خرداد ۱۳۹۵هوندا یعنی بنز ژاپن
احسان
۱۲ خرداد ۱۳۹۵اون لکسوس که به بنز ژاپن معرفه
افشین
۱۳ خرداد ۱۳۹۵ای بابا هر دوتون اشتباه میکنبد اون مزداس که به بنز ژاپن مشهوره!
کاوه آهنگر
۱۳ خرداد ۱۳۹۵عزیزان درستش اینه : بنز یعنی تویوتا(لکسس) آلمان، بی ام و یعنی نیسان(اینفینیتی) آلمان، آئودی یعنی هوندا(آکورا) آلمان. مزدا،سوبارو و میتسوبیشی هم که جای خود دارند
احسان(احسان سابق)
۱۲ خرداد ۱۳۹۵سیویک جون میده واسه گاز دادن
داج توماهاک
۱۲ خرداد ۱۳۹۵هوندا بیشتر دوس دارم
iq7
۱۲ خرداد ۱۳۹۵اصلا تحت هیچ شرایطی ابدا به هیچ وجه ممکن و … پژو در حد و اندازه های سیویک تایپ آر نیست وقعا مهندس ها ژاپنی نبوغشون رو تو این ماشین نشون دادن همه چیزش عااااالیه
سالار
۱۲ خرداد ۱۳۹۵دوست عزیز لنسر دو دیفرانسیله این علت برتری در شتابشه ولی هوندا نازنینه و این مسئله اصلن مهم نیست . آفرین به مهندسین ژاپنی
moein
۱۲ خرداد ۱۳۹۵یعنی دوستان یه جوری نظر میدن در مورد این خودرو ها که انگار 5 سال ماشینشون بوده و 150 هزار کیلومترم با هاش طی کردن
من خودم اولین بار بود عکس هوندا رو دیدم ولی پژو 308 رو سوار شدم و باهاش رانندگی هم کردم به نظرم می ارزه البته GTI نه مدل پایه
داج توماهاک
۱۲ خرداد ۱۳۹۵قبول کن خودروسازی ژاپن بهتر از پژو
احمد باقری
۱۲ خرداد ۱۳۹۵هوندا بهتره.
Archi KHAN
۱۲ خرداد ۱۳۹۵اگه احمِد می فرمان ، حتما هست …
داج توماهاک
۱۲ خرداد ۱۳۹۵ژاپن کلا خودروسازی بهتر و بالاتری داره مانند تویوتا و لکسوس و سوبارو و اینفینیتی و غیره
فرانسه فقط رنو خوبه
علی
۷ تیر ۱۳۹۵فقط پژو شیر فرانسه ……???پرچم پژو بالا
شیر شیره هنوزم همون خودروسازیه که با ۴۰۵بهترین خودروی سال اروپارو زد ایول به پژو…
مهدی 911
۱۲ خرداد ۱۳۹۵گلف بهترین هاچبک دنیا
فرزاد
۱۲ خرداد ۱۳۹۵ولی بنظرم پژو 308 r
یکی از بهترین هاچبکاس
هرکی میگه نه
اول بره لینک زیر http://www.pedal.ir/%D9%BE%DA%98%D9%88/%D9%BE%DA%98%D9%88-308-r-%D9%87%D8%A7%DA%86%E2%80%8C%D8%A8%DA%A9-%D9%87%DB%8C%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D8%AF%DB%8C/
کاوه آهنگر
۱۳ خرداد ۱۳۹۵دوستان عشق آلمان و عشق کره چرا به کسانی که از سیویک افسانه ای تعریف میکنند منفی میدهید؟!!! پس لیاقت شما همینه که سوار جی ال ایکس و پرشیا و 206 و بقیه فرغون های فرانسوی شوید که به غیر از یک مقدار فروش در اروپا که اونم بخاطر حس ناسیونالیستی اروپایی ها است، دیگه در هر هیچ جای دنیا فروش ندارن و هیچ کجا ماشین های فرانسه رو قبول ندارن. شما لیاقت اینو ندارین که هیچ وقت ماشین ژاپنی سوار بشین. چرا اینقدر کینه و حسادت دارین نسبت به ژاپن افتخار آسیا؟؟
داج توماهاک
۱۳ خرداد ۱۳۹۵خودتو ناراحت نکن
DODGE
۱۶ خرداد ۱۳۹۵بذارین 308 هیبریدی بیاد اینو کباب میکنه!!
محمد
۱۹ خرداد ۱۳۹۵به نظرم مقایسه جالبی نبود . خب هندا موتورش دو هزار با توربو هست که سیصد و ده اسب قدرت میده ولی پژو موتورش هزار و ششصده و دویست و هفتاد اسب قدرت میده. به نظرم باید با هم رده هاشون مقایسه میکردید. در ضمن پژو های ایران شاید اشغال باشن ولی فرانسوی ها دیگه اینجوری نیستند که بیاید نظر بدید پژو اشغاله . تو همین پدال بگردید کلی افتخار کسب کرده ماشینای جدیدش. تو این مقایسه هم خب صد در صد معلومه هندا بهتره دیگه چی رو مقایسه کردید.
امین
۱۴ مرداد ۱۳۹۵پژو دهه های قبلی استاد طراحی مدلای اسپرت هاچبک بوده
ماشین اسپرت باید داشبورد ساده تری داشته باشه و در عین حال جذاب و شیک
پژو داشبورد ساده و شکیلی داره ولی جذابیتش سلیقه ای هست.
از طرفی داشبورد هوندا خیلی شلوغه و شیک و مرتب نیست. میشه گفت متناسب با سلیقه ی ژاپنی ها طراحی شده.
نمای بیرون هم پژو واقعا سره. الان دوره ی طراحی ماشینای با بالچه ی بزرگ و بدنه ی عجیب گذشته. کمپانیا سعی بر ظرافت به خرج دادن دارن. مدلای جدید مرسدس و بنز و آئودی و تویوتا و پژو و آمریکایی از ظرافت طراحی خاصی توی ماشین اسپرت استفاده میکنند که این مدل سیویک اصلا ظرافت نداره.