فردا موتور برای عرضهی پژو ۴۰۸ در ایران آماده میشود. این محصول با کد FMC P4 رقیب سدانهای چینی آریزو ۶ و کرمان موتور KMC J7 خواهد بود.
به تازگی ایران خودرو اعلام کرده، نسل جدید ۴۰۸ را با بدنهی کراساور وارد ایران خواهد کرد. این مدل، 408X نام دارد و بسیار متفاوت از پژو ۴۰۸ فردا موتور FMC P4 خواهد بود. در واقع، سدان فردا موتور یک خودروی قدیمی است که فقط در چین تولید میشود؛ اما 408X طراحی ۲۰۲۲ علاوهبر چین در فرانسه و مالزی هم خط مونتاژ دارد.
بیشتر بخوانید:
طی سه دهه، انحصار مونتاژ و واردات محصولات پژو در ایران به شرکت ایران خودرو تعلق داشت؛ اما پس از تحریمهای سال ۱۳۹۶ شرایط تغییر کرد. آبانماه ۱۴۰۱ هم، سخنگوی وزارت صمت دولت مرحوم رئیسی، واردات خودروهای فرانسوی به ایران را از سوی این وزارتخانه ممنوع و تحریم شده اعلام کرد. حالا ظاهرا شرکتهای مختلف با خرید مدلهایی از پژو که توسط کارخانههای چینی تولید میشوند، واردات ۴۰۸ و ۴۰۰۸ و 508L و 408X را انجام خواهد داد. کارخانههای پژو در چین، با همکاری دانگ فنگ فعالیت میکنند و DPCA نام دارند.
آنچه توسط فردا موتور برای عرضه در ایران آماده میشود، براساس پژو ۴۰۸ نسل دوم خواهد بود که سال ۲۰۱۴ رونمایی شد. نسخهی فیسلیفت ۲۰۲۲ تا امروز فقط در چین تولید شده و برای ایران FMC P4 نام خواهد داشت. هرچند که ۴۰۸ سدان هرگز برای بازار اروپا عرضه نشده و محصولی اقتصادی برای کشورهای آسیایی یا امریکای جنوبی باقی ماند، پلتفرم EMP2 مشترک با بسیاری دیگر خودروهای پژو -سیتروئن را حفظ کرد.
طراحی بدنه و نمای بیرونی پژو ۴۰۸ فردا موتور FMC P4
پژو ۴۰۸ فیسلیفت ۲۰۲۲ از زبان طراحی ۳۰۸ جدید پیروی میکند. به همین دلیل، کاملا مدرن و جوانپسند دیده میشود؛ هرچند که اساسا خودرویی ساخته شده در سال ۲۰۱۴ است.
نمای اصلی پژو ۴۰۸ سدان، چراغهای اسپرت و نوار LED کشیده از بالا تا پایین دارد. جلوپنجرهی مشبک، متفاوت از ادوات پلاستیکی موجود در خودروهای چینی، حس لوکس ۴۰۸ را تقویت میکند. سپر تماما رنگ بدنه است و صرفا بخشهای داخلی ادوات سیاه دارند. حجمدهی بدنه در قسمت کاپوت جلو، قابل قبول به نظر میرسد اما خط کاپوت جدا از دیگر اجزا، توی ذوق میزند.
در نمای جانبی، ۴۰۸ فردا موتور به شکل یک سدان اقتصادی، فاقد پیچیدگیهای خاص دیده میشود. رینگهای ۱۷ اینچ چندان بزرگ نیستند و خطوط روی بدنه، ساده هستند. بخشی از آینه بغل، پلاستیکی است و صرفا یک زهوار براق کروم برای قاب پنجرههای استفاده شده تا شاید، زیبایی با کمترین هزینه فراهم کند.
نمای عقب ۴۰۸ سدان به لطف چراغهای پیوسته و کاهش وابستگی به ادوات پلاستیکی سیاه، در مقایسه با مدلهای قدیمیتر، متحول شده است. حجمدهی بدنه، سادگی در طراحی این خودرو را کاهش داده اما نمیتواند مشابه خودروهای چینی موجود در بازار ایران مثل آریزو ۶ یا KMC j7 چشمگیر جلوه کند.
ابعاد ۴۰۸ سدان شامل طول ۴,۷۵۰ و عرض ۱,۸۲۰ و ارتفاع ۱,۴۸۸ و فاصله محوری ۲,۷۳۰ میلیمتر میشود. این مدل، اندازهای مشابه چری آریزو ۶ و کرمان موتور KMC J7 دارد.
طراحی داخلی و کابین پژو ۴۰۸ فردا موتور FMC P4
مشابه دیگر خودروهای خانوادهی پژو، سدان ۴۰۸ نیز در تلاش است تا داشبورد پیچیده با خلاقانه ارایه کند. طبیعتا ترکیب نهایی برای این خودرو، تفاوتهای زیادی با رقبای چینی موجود در ایران دارد؛ اما با کاستیهایی نیز همراه است.
سطح داشبورد از پلاستیک سخت ارزانقیمت ساخته شده و ظاهرا برای دیگر اجزا شامب یخش میانی نیز، خبری از مواد نرم یا چرم مصنوعی نیست. نمایشگر لمسی و کلیدهای زیر آن، جالب هستند؛ اما محل نصب این مانیتور با خروجی هوای بالای آن که در زمستان، مجاور جریان هوای گرم بخاری خواهد بود، عاقلانه به نظر نمیرسد. دیگر نکتهی منفی در کابین ۴۰۸ سدان، دستهی دندهی بزرگ سنتی است که از سالها پیش در خودروهای چینی با مدل الکترونیک، جایگزین شده.
صندلیهای تمام چرم و نسبتا راحت هستند. پژو ۴۰۸ سدان برای ۴ سرنشین مناسب است اما محیط ساده و کمهیجان فراهم میکند. صندوق عقب ۴۵۵ لیتر فضای حمل بار دارد که نسبت به ۵۰۰ لیتر سمند و ۵۷۰ لیتر آریزو ۶ جالب نیست.
پیشرانه و تجهیزات فنی پژو ۴۰۸ فردا موتور FMC P4
مشابه بسیاری دیگر خودروهای مونتاژ چین، ۴۰۸ سدان نیز مجهز به موتور ۱/۵ لیتر توربو است که مشابه کرمان موتور KMC J7 فناوری TGDi نیز دارد. پژو ۴۰۸ فردا موتور با ۱۷۲ اسب بخار قدرت و ۲۵۶ نیوتنمتر گشتاور وارد ایران خواهد شد. گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک، میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر در صد کیلومتر و سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۹ ثانیه، برای ۴۰۸ سدان پیشبینی میشود. دیگر مدل ۴۰۸ با موتور ۳ سیلندر ۱/۲ لیتر توربو، ۱۳۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتنمتر گشتاور دارد.
هنوز مشخص نیست پژو ۴۰۸ فردا موتور FMC P4 با چه نوع تجهیزاتی وارد شوذ اما احتمالا سرشار از امکانات لوکس و فناوریهای الکترونیک نخواهد بود. احتمالا دوربین پارک و سنسور عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، سانروف برقی، فرمان کمکی برقی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، نمایشگر لمسی، پنل دیجیتال پشت فرمان، گرمکن صندلی های جلو، تهویه اتوماتیک، صندلی های برقی راننده، پایش فشار باد تایرها و سنسور نور خواهد داشت.
قیمت پژو ۴۰۸ در چین و پیشبینی فردا موتور FMC P4
مدل قویتر با گیربکس اتوماتیک و امکاناتی که در بالا گفته شد، برای مشتری چینی معادل ۱۸ تا ۲۰ هزار دلار هزینه خرید دارد. نرخ دلار آزاد هماکنون از ۱۰۰ هزار تومان گذشته و مشخص نیست ارز دولتی با چه قیمتی در اختیار مونتاژکاران مثل فردا موتور قرار گیرد. بر این اساس، احتمالا پژو ۴۰۸ سدان برای خریدار ایرانی، ۲/۲ تا ۲/۵ میلیارد تومان قیمتگذاری خواهد شد.
هماکنون در بازار آزاد برای کرمان موتور KMC J7 قیمت ۲ تا ۲/۲ میلیارد تومان دیده میشود. آریزو ۶ جیتی، همراه پیشرانهی قویتر و امکانات بیشتر نسبت به پژو ۴۰۸ نیز، هزینهی خرید مشابه KMC J7 دارد.
۹ فروردین ۱۴۰۴بابا لااقل ۱۵۰۰ میوردین ۱۲۰۰ چیه دیگه آخه نامرد
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۹ فروردین ۱۴۰۴کجا نوشته شده با موتور ۱۲۰۰ میاد ایران؟
۹ فروردین ۱۴۰۴من فکر کردم نوشت ۱۲۰۰😐
froG-driVer
۹ فروردین ۱۴۰۴اصلا مگه قراره بیاد؟!
مگه در حد حرف نی؟؟!
شهروند ایرانی
۱۰ فروردین ۱۴۰۴همون موتورشم ساخت چین و فقط داره از برند پژو استفاده میکنه
Sunmartin
۱۰ فروردین ۱۴۰۴متاسفانه نویسنده علاقه شدیدی به چینی هایریکبار مصرف داره و انواع خودرو با این آهن پاره های بی کیفیت مقایسه میکنه همین طراحی ۲۰۲۲ پژو خیلی بهتر از انواع چینی بزن دوزک شده هست بنظرم خودروی خوبی هست چون لااقل یک طراحی مناسب دلره چ در اینتریور چ اکستریور
پارسا
۹ فروردین ۱۴۰۴https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/03/peugeot_408-fmc-p4-5.jpg
عقبش یجوری نیست☹️
Hm
۱۰ فروردین ۱۴۰۴یکمی یاد سهند افتادم😂
پیام
۹ فروردین ۱۴۰۴بوگاتی شیرون سوپر اسپرتی که آوردن ایران کلیپشم تو اینستا هست حقیقت داره یا فیکه؟
خلیل ۲
۱۰ فروردین ۱۴۰۴فیکه
saeedfarshchian
۹ فروردین ۱۴۰۴این چه آشغالیه
همون j7 بدون منت بهتره
(Saeed(PEUGEOT
۱۰ فروردین ۱۴۰۴ماشین خوبیه ….حیف که دست یه شرکت سر و صاحب دار نیست …..وگرنه با قیمت معقول میتونه بازار و قبضه کنه
علی جردن
۱۰ فروردین ۱۴۰۴اشتباه میکنی دوست عزیز چ
پژو 407 در زمان خودش خودروی مدرنی بود اما بخاطر مونتاژ شدن توسط ایرانخودرو دچار شکست در بازار آزاد شد الان یک شرکت خصوصی و سوپرمعتبر دست بکار شده تا پژو رو قدرتمندتر به بازار معرفی کنه
حتی پژو ۴۰۷ در زمان حال هم خودروی مدرنی در مقابل دنا و تارا میاد
—————————————————————
اگر از همان اول بجای ایرانخودرو پژو ۴۰۷ رو فردا موتور مونتاژ میکرد الان بجای پژو پارس سفارشی ۴۰۷ سفارشی تو خط تولید قرار داشت
—————————————————————
______________
۱۰ فروردین ۱۴۰۴داداش مگه شما تابحال از فردا موتور خرید کردی که میای اینجوری مطمئن حرف میزنی ؟ فردا موتور شاید 10 سال پیش خیلی برند معتبری بوده و جیلی رو داشته ولی جدیدا کاملا خراب شده
سر تحویل ماشین که کاملا بد قولی میکنن بعد 2 3 ماه از موعد تحویل میدن خدمات پس از فروششون هم زیاد جالب نیست
تبلیغات ماشین هاشون هم خیلی ضعیفه
ماشین های خیلی خوبی مثل جیلی ازکارا و ام جی میاره ولی انقدر بد قولی میکنه و تبلیغات نمیکنه که اصلا کسی نمیدونه همچین ماشینی وجود داره
در نتیجه بازار دست دومشون هم خراب میشه
shetab-car
۱۰ فروردین ۱۴۰۴به نظرم اشتباهه لوگو فردا موتور روش بیاد مشتری پژو رو می شناسه
می دونم تحریم هستیم ولی مثلا اروپا و آمریکا ببو گلابی که نیستن با یه تغییر لوگو متوجه نشن این پژو هست
حجتاله براهنی
۱۰ فروردین ۱۴۰۴اتفاقا تحریمها به همین مسخرگی دور زده میشن! نمونهش ساب برند آنر که همون هواوی هست ولی تا آمریکا هواوی رو تحریم کرد، آنر گفت که نه! ما با اونا نیستیم. هنوزم هستن ولی تحریم نشدن. اینجا هم همینه. چینیهایی مثل چری برای رویاشون که دست پیدا کردن به بازار آمریکاست، زبالههاشون رو ریبج میکنن تو ایران.
محمد
۱۰ فروردین ۱۴۰۴سردرگمی در سیاست گذاریهای فردا موتورز موج میزنه .. از جیلی شروع کرد بدون تمرکز رفت سراغ ام جی اونم با تبلیغات گسترده با شو روم لوکس و دکور سایبرستر …..با کمترین خروجی در همه نمایشکاههای خودرو کشور حضور پررنگ داره و فقط شو آف …
حالا هم رفته سراغ پژو …..
گاس فرینگ
۱۰ فروردین ۱۴۰۴جالب اینه آدم به پشتوانه شرکت نگاه میکنه میبینه همون کسایی پشتشن که قبلش چندین سال کیا و هیوندای وارد میکردن
کرگدن باواریا
۱۰ فروردین ۱۴۰۴پژو چینی
ارسلان
۱۰ فروردین ۱۴۰۴مگه کسی اوسش اوله….۲.۵ بده به این ؟!