پژو

یادی از پژو 607 پسکارولو، رقیب فرانسوی ناکام برای بی ام و M5

کانسپت پژو ۶۰۷ پسکارولو که در سال ۲۰۰۲ با موتور V6 توئین توربو و بیش از ۴۰۰ اسب بخار قدرت معرفی شد، قرار بود رقیبی برای ب‌ام‌و M5 باشد.

هرچند برندهای فرانسوی هنوز هم روی ساخت سدان‌های بزرگ لوکس پافشاری می‌کنند اما همیشه این خودروها غیر از سازمان‌های دولتی فرانسه، خریدار چندانی نداشته‌اند. یکی از این سدان‌های لوکس فرانسوی، پژو ۶۰۷ بود که از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۰ تولید شد و پس‌ازآن، پژو با تصمیمی عاقلانه، این بخش را ترک کرد. بااین‌حال، اگر کانسپت فراموش‌شده‌ای که بر پایهٔ این خودرو در سال ۲۰۰۲ معرفی شد به تولید می‌رسید، شاید شرایط ۶۰۷ در بازار تغییر می‌کرد. این خودرو، ۶۰۷ پسکارولو نام داشت و ایدهٔ عجیبی را مطرح کرد.

سدان‌های بزرگ فرانسوی همیشه خودروهایی آرام و نسبتاً کم‌توان بودند اما با این کانسپت، پژو سعی کرد ۶۰۷ را به رقیب تمام‌عیاری برای ب‌ام‌و M5 تبدیل کند. نام این کانسپت از یک رانندهٔ فرانسوی بنام «هانری پسکارولو» گرفته شده بود. وی در اواخر دههٔ ۶۰ و اوایل دههٔ ۷۰ در فرمول یک حضور داشت و بعداً در مسابقات لمان هم شش قهرمانی کسب کرد. پسکارولو پس از بازنشستگی، تیم مسابقه‌ای خودش را راه‌اندازی کرد و در اوایل دههٔ ۲۰۰۰ با خودرویی بنام C60 در مسابقات لمان حضور یافت. C60 بزرگ‌ترین موفقیت‌های خود در لمان را با نسخه‌ای توئین توربو و مسابقه‌ای از پیشرانهٔ V6 پژو کسب کرد که آن زمان در ۶۰۷ استفاده می‌شد.

ازاین‌رو، پژو در نمایشگاه خودروی پاریس ۲۰۰۲، کانسپت ۶۰۷ پسکارولو را رونمایی کرد. این کانسپت ۲۵ میلی‌متر ارتفاع کمتری نسبت به ۶۰۷ استاندارد داشت و از گلگیرهای برجسته‌تری استفاده می‌کرد. علاوه بر این، طراحان زیر سپر جلو یک اسپویلر و در عقب سپر جدیدی با دو سر اگزوز را طراحی کرده بودند. رینگ‌های ۱۹ اینچی آلیاژی منحصربه‌فرد نیز تکمیل‌کنندهٔ ویژگی‌های بیرونی ۶۰۷ پسکارولو بودند. کابین این کانسپت هم با چرم قرمزرنگ پوشیده و به صندلی‌هایی با پشتی پهن‌تر مجهز شده بود تا با حال و هوای اسپرت خودرو هماهنگ شود.

بااین‌حال، مهم‌ترین ویژگی ۶۰۷ پسکارولو زیر کاپوت آن پنهان شده بود. این خودرو به پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری V6 توئین توربوی خودروی مسابقه‌ای C60 مجهز شده بود که به گفتهٔ پژو، در نسخهٔ جاده‌ای می‌توانست بیش از ۴۰۰ اسب بخار قدرت تولید کند. این یعنی ۶۰۷ پسکارولو از ب‌ام‌و M5 نسل E39 با پیشرانهٔ ۴۰۰ اسب بخاری ۴.۹ لیتری V8 قوی‌تر بود. البته حتی اگر این سدان اسپرت فرانسوی تولید هم می‌شد، ب‌ام‌و اجازهٔ عرض‌اندام به آن نمی‌داد زیرا تنها دو سال بعد، این شرکت با معرفی M5 نسل E60 با پیشرانهٔ ۵۰۰ اسب بخاری V10، کتاب قوانین سوپرسدان‌ها را بازنویسی کرد.

علاوه بر این، سدان اسپرت پژو با مشکل دیگری هم مواجه بود. ۶۰۷ خودرویی دیفرانسیل جلو بود و همین ترکیب در پسکارولو هم حفظ شده بود. در سال ۲۰۰۲، قوی‌ترین خودروی دیفرانسیل جلوی بازار، آلفارومئو ۱۴۷ GTA با ۲۵۰ اسب بخار قدرت بود که به خاطر انتقال این نیروی زیاد به چرخ‌های جلو، از لحاظ پویایی و فرمان پذیری با چالش‌هایی مواجه بود. امروز حتی با گذشت ۲۲ سال، قوی‌ترین خودروی دیفرانسیل جلو، هوندا سیویک تایپ R با ۳۳۰ اسب بخار قدرت است؛ بنابراین، احتمالاً قوانین فیزیک دلیل اصلی عدم تولید ۶۰۷ پسکارولو بود زیرا امکان انتقال بیش از ۴۰۰ اسب بخار قدرت فقط به چرخ‌های جلو وجود ندارد.

بااین‌حال، این کانسپت آخرین تلاش پژو برای ساخت یک سدان اسپرت نبود زیرا حدود ۱۸ سال بعد، این شرکت مدل ۵۰۸ PSE را با قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی و ۳۶۰ اسب بخار قدرت به بازار فرستاد اما این خودرو هم از لحاظ فروش اصلاً خوب عمل نکرد و تعجبی ندارد که پژو اعلام کرده در آیندهٔ نزدیک سری PSE را پس از تولید همین یک محصول کنار خواهد گذاشت؛ بنابراین، آیا اگر ۶۰۷ پسکارولو هم از مرحلهٔ کانسپت فراتر می‌رفت، اوضاع تغییر می‌کرد؟ تقریباً با قاطعیت می‌توان گفت نه ولی تولید آن می‌توانست تلاش هیجان‌انگیزی از سوی پژو باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۳ دیدگاه‌ها

  1. علی جردن

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (2124 ديدگاه)

    جلو ۲۰۶ فرمان پژو پارس نسل اول

    موافقم 54
    مخالفم 8
    1. فورد

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (891 ديدگاه)

      جالبه تو ایران از این مدل دیدم ضد گوله هم بود یجا داشت خاک میخورد

      موافقم 33
      مخالفم 3
      1. ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (4943 ديدگاه)

        احتمالا خدایی نکرده صاحبش فوت کرده

        موافقم 14
        مخالفم 1
      2. JaMsHiD_R1988

        ۱ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (2796 ديدگاه)

        مال حسن روحانی بوده .
        قبلش سری پنج E39 داشته
        https://cargeek.live/a/mc8V9REU

        موافقم 24
        مخالفم 2
        1. m

          ۱ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (3 ديدگاه)

          دمت گرم با لینک اطلاعاتی کاربردیت

    2. Ali

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (158 ديدگاه)

      از m5 جدید که خوشگلتره.

      موافقم 42
      مخالفم 47
      1. JaMsHiD_R1988

        ۱ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (2796 ديدگاه)

        علی این ملتو ول کن
        فکر میکنن هرچی پژوعه آشغ.ال اکونومیه ، هرچی هم بی ام و باشه عالیه
        آشغ.ال هم بزنه قبولش دارن چون بی ام و هست

        موافقم 37
        مخالفم 14
        1. Ali

          ۱ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (158 ديدگاه)

          مثل اینکه همینیه که میگی

          موافقم 10
          مخالفم 4
    3. RD 1600cc

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (425 ديدگاه)

      کیلومتر شمار elx ، دسته دنده 207

      موافقم 36
      مخالفم 4
      1. محمدهادی

        ۲ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (2409 ديدگاه)

        پاسکارلو کاملا نامی اشناست،خودروهاشو توی مسابقات استقامت لمانز اکثرا میشه دید،البته الان نمیدونم که خودروی جدیدی داره تو این کلاس یا نه،بهرحال نامی کاملا معتبر به لحاظ ویژگی های فنی و اسپرتی برای پژوست
        ای کاش فرانسوی ها کمی بیشتر از پتانسیل موقعیت مسابقات اصیل لمانز توی محصولات شون استفاده میکردن
        لنتی ینی انقد سخت بوده برات؟فقط کافی بود اون دف جلوی مزخرف رو بندازی دور و یک مجموعه چهار چرخ متحرک رو روش سوار کنی
        الان فرامسه صاحب یک کلاس سدان قدرتمند با تاریخ قابل قبول و جذاب به سبک خود فرانسوی ها بود
        صد حیفففففف
        تا بیخ کار اومدی،بعد پله ی آخرو تصمیم گرفتی که برنداری!!

    4. amirkhanzadeh

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1033 ديدگاه)

      206 ماشین فوق العاده ای بود تو دهه 80 تو ایران امپراطوری می کرد
      ولی اینکه تا همین اواخر تولید می شد غیر قابل درکه

      موافقم 18
      مخالفم 2
      1. حسین

        ۱ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (3 ديدگاه)

        پرایدم ماشین فوق العاده‌ای بود اصلا ۲۰۶ و پراید سلاطین خودرو ها هستن

        موافقم 10
        مخالفم 9
    5. net

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (3402 ديدگاه)

      این ماشین با توجه به اینکه ۲۵ سال پیش طراحی شده هنوز هم طراحی داخلی و بیرونی خوبی داره و اگر الان هم تولید میشد فروش خوبی داشت

      موافقم 19
      مخالفم 5
    6. mmd@

      ۱ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (334 ديدگاه)

      جانم پژو با اون اظمتش ولی کلی پروژه های عالی داشت که اونا تولید نشدن😢😭

  2. datsun

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (3961 ديدگاه)

    انصافا خوب بوده حداقل از لحاظ ظاهری و کابین

    موافقم 46
    مخالفم 3
    1. net

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (3402 ديدگاه)

      سال ۲۰۰۰ تولید شده طراحی داخلی و بیرونی خوبی داشته، فقط رینگش بد هست

      موافقم 22
      مخالفم 6
  3. End

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (25 ديدگاه)

    ۴۰۰ اسب دف جلو ؟
    صنعت خودروی فرانسه فقط ۲ چیزش خوبه . یکی طراحیاش یکی هم خودروهای هاچبکش . بقیه ش در مقابل رقبا حرفی نداره

    موافقم 41
    مخالفم 11
    1. Cert

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (173 ديدگاه)

      آدم را وارونه می کند

      موافقم 7
      مخالفم 5
    2. JaMsHiD_R1988

      ۱ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (2796 ديدگاه)

      سیستم AWD روش بود حرفی رو باقی نمیذاشت

      موافقم 11
      مخالفم 3
  4. hosen

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (694 ديدگاه)

    نمیدونم چرا ولی ازش خوشم اومد

    موافقم 33
    مخالفم 3
  5. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (331 ديدگاه)

    واقعا تعجب میکنم از اشتباهات پژو.چرا این جواهر باید دف جلو باشه.چرا یه هیولای زیبا به اسم rcz دف جلو بود.در حالی که اگر مثل آئودی tt نسخه ۴ چرخ متحرک رو عرضه میکرد بدون شک میترکوند.خلاصه که طراحی ۲۰

    موافقم 30
    مخالفم 4
  6. 18:45

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (666 ديدگاه)

    مرسی از پدال و امیر جان بابت مطالب اسطوره ای و شنیده نشده💪👏👏👏

    موافقم 11
    مخالفم 2
  7. آریا

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (193 ديدگاه)

    رقیب‌ m5؟ E60 که 10 سیلندر بود
    قبلشم که E39 از این بهتر بود
    پس خیلی رقیب حساب نمیشده

    موافقم 19
    مخالفم 6
  8. jalopy

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (176 ديدگاه)

    پژو خیلی پتانسیل داشت نمی‌دونم چرا تصمیم گرفت داخل بازار خودرو های شهری بمونه🙁

    موافقم 21
    مخالفم 1
    1. علیرضا

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (258 ديدگاه)

      چون بیشتر موفق بود این کانسبت هارو میساخت تا بفهمون توان تولید و مهندسی بالای داره

      موافقم 12
  9. حسین دهمرد

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (2646 ديدگاه)

    محور جلو واسه دویست اسب خوبه. پژوی اکونومی رو چه به این غلطا

    موافقم 7
    مخالفم 23
  10. JaMsHiD_R1988

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (2796 ديدگاه)

    توی ماشینای دو نسل قبلش از سیستم دو دف استفاده میکرد
    هنوز که هنوزه نتونسته برشون گردونه
    ای خاک بر سر مهندسان پژو و مدیر عاملانشان

    موافقم 15
    مخالفم 5
    1. علیرضا

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (258 ديدگاه)

      الان پژو ۳۰۰۸ و ۵۰۰۸ و ۵۰۸ سیستم دودیفرانسیل دارن

      1. JaMsHiD_R1988

        ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (2796 ديدگاه)

        دو دیفرانسیل مکانیکی نیست
        دیفرانسیل جلو هست با موتور برقی در عقب
        همون 508 PSE بعد سرعت صد کیلومتر موتور برقی عقب خاموش میشه و عملا میشه دف جلو
        منظورم از دو دف ماشینی مثل 205 T16 هست

        موافقم 9
        مخالفم 1
  11. ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (4943 ديدگاه)

    خیلی این ماشین رو دوست دارم

    موافقم 10
    مخالفم 1
  12. قنداق

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (724 ديدگاه)

    آقای دهقان تشکر
    کابین چه امکاناتی داشته ؟

  13. امین

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    صندوق عقب ۲۰۶ اس دی رو از روی صندوق همین کپی زدن . اگه مقایسه کنین متوجه میشین

    موافقم 9
    مخالفم 1
  14. mickeyy

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (77 ديدگاه)

    انصافا خیلی جذابه افسوس که تولید نشد

  15. (Saeed(PEUGEOT

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (43 ديدگاه)

    چقدر به دل میشینه این لعنتی جذاب …..

    عاشقش شدم

    موافقم 10
    مخالفم 1
    1. JaMsHiD_R1988

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (2796 ديدگاه)

      سیستم AWD داشت و تولید میشد رو دستش حالا حالاها نمیومد

  16. مهدی

    ۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1738 ديدگاه)

    بحث امروز و دیروز نیست به شخصه تو خودروهای شهری پژو رو به مراتب بیشتر از bmw قبول دارم

    موافقم 7
    مخالفم 3
  17. حسین خوانساری

    ۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (32 ديدگاه)

    هیچ کمپانی از هر کشوری که باشه حریف کمپانی های آلمانی به خصوص بی ام و نمیشه شما برو ببین کدوم کمپانی با یه موتور دو لیتری با وزن ۲ تن چنین شتابی رقم میزنه یا چنین چسبندگی و فرمان پذیری ؟ در بحث فنی و طراحی آلمانی ها دو دهه جلوتر هستن تو برنامه تخت گاز دیدید یه m8 در مسابقه درگ روی جاده یخ زده با آستون مارتین رقابت کرد با اینکه اختلاف قیمتی وحشتناک دارن اما آستون مارتین همش لیز میخورد اینجاست که متوجه معجزه چسبندگی ماشینهای چهار چرخ محرک بی ام و میشی ، خودروهای پژو مختص کسانی هستن که خاص پسند هستن هر کسی سمت پژو نمیره منظور بازار جهانی هست البته تو این سالها پژو عالی عمل کرده ، به شخصه مدل ۵۰۸ که ایران خودرو مونتاژ کرد خیلی باهاش حال کردم و همچنین نسخه های فیس لیفت جدیدتر که یه خودرو همه چی تموم بودن اما برندهای اروپایی همچنین فرانسوی ها قیمت به مراتب بالاتری طلب میکنن نسبت به خودروهای ژاپنی یا آمریکایی

    موافقم 7
    مخالفم 6
    1. JaMsHiD_R1988

      ۱ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (2796 ديدگاه)

      بی ام و سیستم تمام چرخ محرکش در برابر سیستم کواترو آئودی مثل اسباب بازی میمونه

      موافقم 5
      مخالفم 2
    2. Taha Ayoobi

      ۱ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (4379 ديدگاه)

      حسین جان اگه به سیستم چهار چرخ محرک باشه که Xdrive بی ام و جلوی کواتروی آئودی مثل تک دیفرانسیل میمونه.

      موافقم 2
      مخالفم 1
  18. 666

    ۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مرگ بر فرانسه استعمار گر که بعد این همه سال هنوز پژو سواریم

    موافقم 3
    مخالفم 4
    1. JaMsHiD_R1988

      ۱ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (2796 ديدگاه)

      انحصار بازار خودرو و سود های کلان توسط مافیا و سودجویان و پشت پرده و دزد ها❌
      مرگ بر فرانسه استعمار گر با ماشیناش✔️

    2. .

      ۱ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (3 ديدگاه)

      پزو نبود که ماها هنو همون پیکان سوار بودیم که😂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا