پژو ۹۰۷ با پیشرانهٔ ۶ لیتری V12 با ۵۰۰ اسب بخار قدرت و شتاب صفرتاصد ۳.۷ ثانیه، روی کاغذ از فراری و آستونمارتین سریعتر بود.
پژو برندی نیست که به ساخت سوپراسپرتهای سریع شهرت داشته باشد و اکثر ما این شرکت را با هاچبکهای کوچک و سدانهای کسلکننده میشناسیم ولی پژو در طول تاریخ خود چند با معرفی سوپراسپرتهای کانسپتی که البته هیچکدام تولید نشدند، سعی کرد این تصویر را تغییر دهد. در اواخر دههٔ ۸۰، این شرکت که به پیشبرد میراث مسابقهای خود علاقهمند بود، سوپرکار ۶۸۰ اسب بخاری اوکسیا را معرفی کرد و حدود دو دهه بعد نیز در نمایشگاه خودروی پاریس ۲۰۰۴ کانسپت ۹۰۷ را با موتور V12 رونمایی کرد.
ازآنجاییکه پژو در اوایل دههٔ ۲۰۰۰ به دنبال مدرنسازی طراحیهای خود برای نسل بعدی محصولاتش بود، به فکر ایجاد تغییراتی جدی در هویت بصری برند خود افتاد و درنتیجه، کانسپت ۹۰۷ را طراحی کرد که در نمای جلو پیشنمایشی از خودروهای جدیدی که قرار بود طی سالهای بعد به بازار عرضه شوند را نشان میداد. بااینحال، مهمترین ویژگی این کانسپت طراحی نبود بلکه تصور خودرویی بدون محبوبیت از برندی بود که بیشتر به تولید هاچبکهای ارزان ونهای دیزلی عادت داشت. ۹۰۷ نشان داد که پژو میتواند خودرویی با پرفورمنس نزدیک به فراری ۵۷۵ مارانلو آستونمارتین ونکوئیش بسازد.
البته پژو در تاریخ خود هرگز پیشرانهٔ V12 نساخته بود؛ بنابراین، مهندسان فرانسوی انبار قطعات شرکت را زیرورو کردند و پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 که در سدانهای ۴۰۶ و ۶۰۷ استفاده میشد را یافتند. آنها سپس یک میللنگ و سرسیلندر اختصاصی ساختند و دو موتور V6 را به هم متصل کردند تا یک نیروگاه ۶ لیتری V12 تنفس طبیعی پدید آید که نیروی خود را از طریق یک گیربکس شش سرعته سکوئنشال به چرخهای عقب منتقل میکرد.
نتیجه، ۵۰۰ اسب بخار قدرت، شتاب صفرتاصد ۳.۷ ثانیه و حداکثر سرعت ۳۶۰ کیلومتر بر ساعت بود که ۹۰۷ را به قویترین و سریعترین ساختهٔ پژو تا آن زمان تبدیل میکرد. برای مقایسه، پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری V12 فراری ۵۷۵ مارانلو ۵۱۵ اسب بخار قدرت و موتور ۵.۹ لیتری V12 آستونمارتین ونکوئیش در آن زمان ۴۶۰ اسب بخار قدرت داشت. طراحی ۹۰۷ هم توسط طراح باسابقهٔ پژو «جرارد ولتر» شکل گرفت که موفق شده بود فرمی سیال را با ظاهری عضلانی به هم پیوند بزند و سوپرکار چشمگیری را خلق کند که بهاندازهٔ گرند توررهای بریتانیایی و ایتالیایی جذاب به نظر میرسید.
در ۹۰۷ خبری از سقف فلزی نبود و شیشهٔ جلو از بالای سر سرنشینان رد شده و در قسمت ستونهای B به درب صندوق متصل میشد. روی کاپوت ۹۰۷ نیز پانلی شیشهای تعبیه شده بود که نمایی باشکوه از شیپوریهای ورودی هوای موتور V12 را به نمایش میگذاشت. پشت گلگیرهای جلو خروجیهای هوای آبشش مانند تعبیه شده بود و به لطف نصب پیشرانه پشت محور جلو، سر اگزوزها از زیر این دریچهها بیرون زده بودند که بیشباهت به مرسدس SLR مکلارن نبود.
به لطف استفاده از بدنهٔ تمام فیبر کربنی، وزن ۹۰۷ به تنها ۱۴۰۰ کیلوگرم رسیده بود که نسبت قدرت به وزن نزدیک به ۳۵۰ اسب بخار بر هر تن را پدید میآورد یعنی رقمی که برای یک گرند تورر بزرگ دونفره بسیار قابلتوجه بود. کابین این سوپرکار فرانسوی هم با ترکیبی جادویی و مینیمالیستی از چرم، آلومینیوم، چوب و آلکانترا شکل گرفته بود. هرچند ۹۰۷ روی کاغذ از تمام رقبای خود پرفورمنس بهتری داشت ولی تصور اینکه برندی اقتصادی مثل پژو بتواند رقیبی برای فراری تولید کند بسیار دشوار بود.
البته این خودرو اصلاً برای تولید طراحی نشده بود و بیشتر یک طرح مطالعاتی برای چیزی بود که پژو میتوانست انجام دهد. ۹۰۷ اساساً وسیلهای برای پل زدن بین گذشته، حال و آیندهٔ این برند فرانسوی محسوب میشد. بااینحال، پس از استقبال فوقالعادهای که در نمایشگاه پاریس از ۹۰۷ به عمل آمد، زمزمههای تولید این خودرو در تعدادی محدود مطرح شد اما این اتفاق هیچگاه رخ نداد و ۹۰۷ در حد یک کانسپت که هماکنون در موزهٔ پژو نگهداری میشود باقی ماند.
net
۲۵ فروردین ۱۴۰۴اسپرت کوپه و سوپر اسپرت به پژو نمیاد. طراحی بیرونی این ماشین به اسپرت کوپه میخوره و نه به سوپراسپرت
MehdiTurbo
۲۵ فروردین ۱۴۰۴اسپرتای کوپه بسیار عالی داشته پژو
مثل rcz که بسیار معروف
Cc
همون ۲۰۶ هم اصلش کوپه بود دو در بود ایران یرداشت ۴ درش کرد
آرمان
۲۵ فروردین ۱۴۰۴پژو مثل سیتروئن و رنو فرانسه هیچوقت برای بازارهای بزرگ محبوب نبود و ماشین قشر متوسط و ضعیف بوده همیشه و تا ۱۰سال پیش ظاهر ماشین هاش به شدت قدیمی و ساده و عقب مونده تر از بقیه خصوصا ژاپنی ها و آلمانی ها بوده برای همین توی آمریکا شمالی خبری از این ۳تا برند نیست
ولی نکته این ماشین طراحی چراغ و شکل ماشین که مال ۲۰سال پیشه ولی ایران هنوز ۲۰۷ ماشین اول جوون ها حساب میشه و ۲۰۶ و پژو پارس هم کشته مرده خیلی زیاد داره و موتور و شاسی و پلتفرم ۲۰ تا ۳۵ سال پیش قرار همچنان تو ایران تولید بشه و مثلا xu7پلاس برای سورن پلاس جدید همون موتور ۴۰۵ ۱۸۰۰هستش یعنی از ۷۸ انژکتوری اش و از ۷۲ کاربراتوری و ۲۰۰۰ سیسی اش تو ایران تولید میشده،امروزی که مسئله مصرف سوخت و آلودگی و قیمت بنزین تو جهان داستان شده و ماشینی تولید میکنن که صدی ۱۰ تا ۱۲ میانگین مصرف داره و یعد ۱سال کار به صدی ۱۴،۱۵ میرسه
درحالی که همین پژو و رنو موتور ۸سیلندر اگه بسازن مصرفش زیر ۱۱ هستش و آلمانی اگه باشه یا ژاپنی با قدرت بالای ۳۵۰اسب بخار و توربو شارژ هم مصرفش از ۱۰لیتر کمتر هستش و چینی ها پلتفرم هیبریدی ساختن زیر ۳لیتر در ۱۰۰کیلومتر مصرف میکنه
aliHOZA
۲۵ فروردین ۱۴۰۴پژو ۴۰۵ در مقایسه با تمام ماشینهای همرده خودش در زمان خودش زیباتر بود. ژاپنی ها که مقابلش حرفی برای گفتن نداشتن.
مدلهای بعدی پژو هم همینطور.
هیرو
۲۵ فروردین ۱۴۰۴بله موافقم
یکی از فامیلام ۲۰ ساله آمریکا زندگی میکنه ، میگه تا الان حتی یک ماشین فرانسوی توی خیابون های کشور آمریکا ندیدم،
خودروهای فرانسوی، بی کیفیت ترین خودروهای دنیا هستن، مخصوصا پژو و سیتروئن،
net
۲۶ فروردین ۱۴۰۴ارمان نظرت خوب بود منم تو امریکای شمالی (امریکا کانادا) پژو و رنو و سیتروئن ندیدم و پژو و رنو و سیتروئن برند اقتصادی و نیمه لوکس هستند و برای مردم ثروتمند و باکلاس و پیشرفته امریکا جالب نیست سوار پژو و رنو و سبتروئن شوند. ولی چراغ جلو این پژو خوب بوده زمان خودش و در ایران پژو ۲۰۷ از این چراغ جلو استفاده کرده
۲۵ فروردین ۱۴۰۴پژو دهه دو هزار عالی بوده
J
۲۵ فروردین ۱۴۰۴بلخره پژو یه رقیب شایسته برای ELX موتور زانتیا ساخت
حمید
۲۵ فروردین ۱۴۰۴شوخی های بی نمک…
MehdiTurbo
۲۵ فروردین ۱۴۰۴همین طراحی نسبت به زمان خودش از خیلی از خودروسازی ها زیباتر بود صحبت مربوط به ۲۵ سال پیشه هنوز که هنوز بعد اینا همه سال جذاب
واقعا فرانسوی ها تو طراحی خودروهای اقتصادی همیشه چند سر گردن بالاتر بودن
همین ۲۰۶ طراحیش با گذر ایناهمه سال جذاب حالا کاری ندارم به اینکه داره تو ایران هنوز تولید میشه حرفم چیز دیگه ای
یه طراحی دیگه بود بعد اینا همه سال حالت بهم میخورد
۲۵ فروردین ۱۴۰۴تولید نمیشه داش از ۱۴۰۲ دیگه نمیشه
نیما
۲۵ فروردین ۱۴۰۴با چراغ 207 میخواست رقیب فراری باشد؟ :)
J
۲۵ فروردین ۱۴۰۴زبان طراحی پژو در اون دوره این شکلی بوده و خیلی از محصولاتش این مدل چراغ باریک و کشیده رو داشتند
Mr wrong
۲۵ فروردین ۱۴۰۴نه با موتور وی ۱۲ و ۵۰۰ اسب بخار و شتاب ۳/۷میخواست رقیب فراری باشد:)
چراغ هاش از ۹۰ درصد چراغ های مزخرف الان خوشگلتره
احمد ارزان
۲۵ فروردین ۱۴۰۴عه اون دماغ روی کاپوت چی آدمو یاد اون کارتون میندازه که یه آدمک خطی بود ای خدا یه عمل دماغ ببرید اینو هرچقدر مدلش بالاتر میره دماغش انگار نسل یکه
J
۲۶ فروردین ۱۴۰۴اون یه انیمیشن ایتالیاییه به اسم la linea
به انگلیسی میشه the line.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/it/7/79/La_Linea.png
BMW is GOD
۲۵ فروردین ۱۴۰۴تازه پژو یه موتور ۱۲ سیلندر دیزلی هم داشت که سال ۲۰۰۵ خیلی راحت بالای ۷۰۰ اسب بخار قدرت میداد که این یعنی…
همین الانش پیشرانههای ۱۲ سیلندر بنزینی به زور ۷۰۰ اسب میدن ولی پژو اون زمان پیشرانه دیزلیش چنین قدرتی رو میداد که این واقعاً از محشر هم محشرتره
چون پیشرانه دیزلی بیشتر روی گشتاور متمرکزه تا اسب بخار
به هر حال پژو خودروساز خیلی توانمندیه البته اگه خودش بخواد
واقعا این رو تو طول تاریخ ثابت کرده که اگه بخواد بهترین خودروها رو میتونه بسازه مثلاً پژو ۴۰۵ تی ۱۶ زمان خودش یه جورایی رقیب بی ام و ام ۵ و مرسدس بنز ایی ۶۳ میشد و خیلی راحت شکستشون میداد ولی بعد از سال ۲۰۰۵ پژو دیگه اون پژو سابق نشد ولی امیدوارم یه روزی دوباره پژو دهه ۹۰ میلادی رو ببینیم چون واقعاً پژو تو دهه ۹۰ شاهکاری بود واسه خودش
J
۲۵ فروردین ۱۴۰۴مقایسه پژو ۴۰۵ T16 با M5 و E63 ؟!
Ali
۲۵ فروردین ۱۴۰۴اصلا مقایسه نکن BMW M5 را با پژو 405 مقایسه هم نمیشه BMW طراحی پ قدرت و اپشناش از پژو خیلی بهتره
Ilia Gh.
۲۶ فروردین ۱۴۰۴اره پژو نهصد و هشت ارسی و اچ دی ای اف ای پی یکی از قوی ترین موتور های دوازده سیلندر دیزل رو داشتن که تویین توربو بود و تو زمان خودش تو لمانز از قوی ترین ها بود
واقعاً پژو اگه بخواد مانند دهه نود و اوایل دوهزار عمل کنه شاهکار خلق میکنه
البته باید سیاست های مزخرف استالانتیس هم هست متأسفانه
J
۲۵ فروردین ۱۴۰۴سایر کانسپت های پژو رو میتونید اینجا ببینید
https://www.pedal.ir/peugeot/weirdest-peugeot-cars-concepts/
amir
۲۵ فروردین ۱۴۰۴بهترین کانسپت پژو بنظرم اونیکس بوده
نه به تصادف
۲۵ فروردین ۱۴۰۴پژو اوکسیا یه شاهکار رو نشون میده منو یاد clr میندازه
مهدی پرویشی
۲۵ فروردین ۱۴۰۴پژو ازنظرطراحی بی نقص وعالی هستش یعنی کشور فرانسه .بوگاتی . سیتروئن.ووووتمام ماشینهایی دارن که حرف زیاد برای گفتن دارن ولی متاسفانه توبازار ایران نیستن ونمیان ومافقط پژورو با405وپارس وشیخی میشناسیم 907یه ماشین به تمام معنا بوده تو زمان خودش وشایدم الان
datsun
۲۵ فروردین ۱۴۰۴رقیب خیالی
ابی شفیعی
۲۵ فروردین ۱۴۰۴خداوکیلی ببین اونا اینهمه هزینه میکنن برای ساخت یه کانسپت و از همون اولم انتظارشون رسیدن به یکی دوتا هدف مشخصه
بعد اینجا یه پراید مونتاژ میکنن ، تا ناموسشو در نیارن و طی یک قرن ۵۰تا مدل ازش بیرون نکشن ول نمیکنن 🥳😀
امیر علی
۲۵ فروردین ۱۴۰۴پژو فقط بلده آشغالهایی مثل پژو۴۰۵ و۲۰۶ . . .تولید کنه،جایگاهی در بین خودرو سازان برتر جهانی ندره
Cadillac-V
۲۵ فروردین ۱۴۰۴اونا رو بهشون میگی اشغال چون فک میکنی اینایی که ایران خودرو تحویل مردم میده از پژو گرفته، وگرنه خودروساز های فرانسوی ماشینای خوبی میزنن و شرکتهای صاحب نامی هم داره فرانسه مثل رنو، سیتروئن، دی اس و بوگاتی
ناشناس
۲۵ فروردین ۱۴۰۴هر چیزی را بهر کاری ساختند، پژو معروف به ساخت خودرو های اقتصادی و ارزان قیمت هست البته در مقایسه با خودروسازی های دیگر مثل فولکس واگن یا تویوتا که در همین زمینه فعالیت دارن حرفی برای گفتن نداره، شرکت پژو رو نباید با خودرو های ایرانیزه شدش که جاشون تو موزه هست بشناسیم.
نه به تصادف
۲۵ فروردین ۱۴۰۴حس و حال کانسپت بودن واضحه همین کافیه
رامتین
۲۵ فروردین ۱۴۰۴خیلی عالی بود. حتی الان پژو RCZ که طراحی 10-15 سال پیش هست را ببینی، فوق العاده هست. واقعا جذابه.
حسین دهمرد
۲۵ فروردین ۱۴۰۴فقط میخوادبگه منم بلدم.فرضا ساختی نهایتش چارتا فرانسوی متعصب بخرن.
شایدم پژو داره چوب بدنامی کشور سازنده شو میخوره
حمید
۲۶ فروردین ۱۴۰۴جوانای ما فقط نق میزنن ولی حاضر به کارکرن نیستند فقط بلدن محصولات دیگران رو تعریف وتمجیدکنن اونا دقیقاً مثل ماهستن بایه تفاوت که سخت کوشن…
حسام الدین
۲۶ فروردین ۱۴۰۴ایران خودرو هم از این ماشین میسازه البته چراغ های جلو شو. اونو میندازه ۲۰۷.
Morning
۲۶ فروردین ۱۴۰۴دوران طلایی پژو 💔
محمد
۲۶ فروردین ۱۴۰۴متخصصین فروش پژو اینو خوب میدونستن که حیطه رقابت با ابر سوپر کار ها براشون غیرممکنه پس نمیخواستن تو این زمین بازی کنن فقط میخواستن این بحثو مطرح بکنن که آره ما هم بلدیم وگرنه خودشون هم خوب میدونستن که از نظر مهندسی ماشینشون پر از باگ و ایراد اساسی هست و مطمئنا اگر توانایی برطرف کردن مشکلاتشو داشتن و از برتر بودنش نسبت به رقبای غولشون تو دنیا مطمئن بودن بدون شک لحظه ای درنگ نمیکردن و چند نسخه ازش تولید میکردن و وارد حیطه رقابت با ابر سوپر کار ها میشدن و این مثل بمب برندشون رو محبوب میکرد تو دنیا
مصطفی
۲۶ فروردین ۱۴۰۴۲۰۷ دو در ۱۲ سیلندر🤣🤣
Titanium
۲۶ فروردین ۱۴۰۴من عاشق این فلسفه طراحی تو پژو هستم
چراغ های کشیده و بزرگ
خیلی قیافه ی پویا و هیجانی داره
سعید
۲۶ فروردین ۱۴۰۴پژو دوست داشتنیه واقعا رمانتیکه