پژو

پژو 907، سوپراسپرت V12 فرانسوی که می‌توانست رقیب فراری باشد

پژو ۹۰۷ با پیشرانهٔ ۶ لیتری V12 با ۵۰۰ اسب بخار قدرت و شتاب صفرتاصد ۳.۷ ثانیه، روی کاغذ از فراری و آستون‌مارتین سریع‌تر بود.

پژو برندی نیست که به ساخت سوپراسپرت‌های سریع شهرت داشته باشد و اکثر ما این شرکت را با هاچ‌بک‌های کوچک و سدان‌های کسل‌کننده می‌شناسیم ولی پژو در طول تاریخ خود چند با معرفی سوپراسپرت‌های کانسپتی که البته هیچ‌کدام تولید نشدند، سعی کرد این تصویر را تغییر دهد. در اواخر دههٔ ۸۰، این شرکت که به پیشبرد میراث مسابقه‌ای خود علاقه‌مند بود، سوپرکار ۶۸۰ اسب بخاری اوکسیا را معرفی کرد و حدود دو دهه بعد نیز در نمایشگاه خودروی پاریس ۲۰۰۴ کانسپت ۹۰۷ را با موتور V12 رونمایی کرد.

ازآنجایی‌که پژو در اوایل دههٔ ۲۰۰۰ به دنبال مدرن‌سازی طراحی‌های خود برای نسل بعدی محصولاتش بود، به فکر ایجاد تغییراتی جدی در هویت بصری برند خود افتاد و درنتیجه، کانسپت ۹۰۷ را طراحی کرد که در نمای جلو پیش‌نمایشی از خودروهای جدیدی که قرار بود طی سال‌های بعد به بازار عرضه شوند را نشان می‌داد. بااین‌حال، مهم‌ترین ویژگی این کانسپت طراحی نبود بلکه تصور خودرویی بدون محبوبیت از برندی بود که بیشتر به تولید هاچ‌بک‌های ارزان ون‌های دیزلی عادت داشت. ۹۰۷ نشان داد که پژو می‌تواند خودرویی با پرفورمنس نزدیک به فراری ۵۷۵ مارانلو آستون‌مارتین ونکوئیش بسازد.

البته پژو در تاریخ خود هرگز پیشرانهٔ V12 نساخته بود؛ بنابراین، مهندسان فرانسوی انبار قطعات شرکت را زیرورو کردند و پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 که در سدان‌های ۴۰۶ و ۶۰۷ استفاده می‌شد را یافتند. آن‌ها سپس یک میل‌لنگ و سرسیلندر اختصاصی ساختند و دو موتور V6 را به هم متصل کردند تا یک نیروگاه ۶ لیتری V12 تنفس طبیعی پدید آید که نیروی خود را از طریق یک گیربکس شش سرعته سکوئنشال به چرخ‌های عقب منتقل می‌کرد.

نتیجه، ۵۰۰ اسب بخار قدرت، شتاب صفرتاصد ۳.۷ ثانیه و حداکثر سرعت ۳۶۰ کیلومتر بر ساعت بود که ۹۰۷ را به قوی‌ترین و سریع‌ترین ساختهٔ پژو تا آن زمان تبدیل می‌کرد. برای مقایسه، پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری V12 فراری ۵۷۵ مارانلو ۵۱۵ اسب بخار قدرت و موتور ۵.۹ لیتری V12 آستون‌مارتین ونکوئیش در آن زمان ۴۶۰ اسب بخار قدرت داشت. طراحی ۹۰۷ هم توسط طراح باسابقهٔ پژو «جرارد ولتر» شکل گرفت که موفق شده بود فرمی سیال را با ظاهری عضلانی به هم پیوند بزند و سوپرکار چشمگیری را خلق کند که به‌اندازهٔ گرند توررهای بریتانیایی و ایتالیایی جذاب به نظر می‌رسید.

در ۹۰۷ خبری از سقف فلزی نبود و شیشهٔ جلو از بالای سر سرنشینان رد شده و در قسمت ستون‌های B به درب صندوق متصل می‌شد. روی کاپوت ۹۰۷ نیز پانلی شیشه‌ای تعبیه شده بود که نمایی باشکوه از شیپوری‌های ورودی هوای موتور V12 را به نمایش می‌گذاشت. پشت گلگیرهای جلو خروجی‌های هوای آب‌شش مانند تعبیه شده بود و به لطف نصب پیشرانه پشت محور جلو، سر اگزوزها از زیر این دریچه‌ها بیرون زده بودند که بی‌شباهت به مرسدس SLR مک‌لارن نبود.

به لطف استفاده از بدنهٔ تمام فیبر کربنی، وزن ۹۰۷ به تنها ۱۴۰۰ کیلوگرم رسیده بود که نسبت قدرت به وزن نزدیک به ۳۵۰ اسب بخار بر هر تن را پدید می‌آورد یعنی رقمی که برای یک گرند تورر بزرگ دونفره بسیار قابل‌توجه بود. کابین این سوپرکار فرانسوی هم با ترکیبی جادویی و مینیمالیستی از چرم، آلومینیوم، چوب و آلکانترا شکل گرفته بود. هرچند ۹۰۷ روی کاغذ از تمام رقبای خود پرفورمنس بهتری داشت ولی تصور اینکه برندی اقتصادی مثل پژو بتواند رقیبی برای فراری تولید کند بسیار دشوار بود.

البته این خودرو اصلاً برای تولید طراحی نشده بود و بیشتر یک طرح مطالعاتی برای چیزی بود که پژو می‌توانست انجام دهد. ۹۰۷ اساساً وسیله‌ای برای پل زدن بین گذشته، حال و آیندهٔ این برند فرانسوی محسوب می‌شد. بااین‌حال، پس از استقبال فوق‌العاده‌ای که در نمایشگاه پاریس از ۹۰۷ به عمل آمد، زمزمه‌های تولید این خودرو در تعدادی محدود مطرح شد اما این اتفاق هیچ‌گاه رخ نداد و ۹۰۷ در حد یک کانسپت که هم‌اکنون در موزهٔ پژو نگهداری می‌شود باقی ماند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۵۳ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۹ دیدگاه‌ها

  1. net

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (3759 ديدگاه)

    اسپرت کوپه و سوپر اسپرت به پژو نمیاد. طراحی بیرونی این ماشین به اسپرت کوپه میخوره و نه به سوپراسپرت

    موافقم 24
    مخالفم 72
    1. MehdiTurbo

      ۲۵ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (2471 ديدگاه)

      اسپرتای کوپه بسیار عالی داشته پژو
      مثل rcz که بسیار معروف
      Cc
      همون ۲۰۶ هم اصلش کوپه بود دو در بود ایران یرداشت ۴ درش کرد

      موافقم 61
      مخالفم 12
    2. آرمان

      ۲۵ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (162 ديدگاه)

      پژو مثل سیتروئن و رنو فرانسه هیچوقت برای بازارهای بزرگ محبوب نبود و ماشین قشر متوسط و ضعیف بوده همیشه و تا ۱۰سال پیش ظاهر ماشین هاش به شدت قدیمی و ساده و عقب مونده تر از بقیه خصوصا ژاپنی ها و آلمانی ها بوده برای همین توی آمریکا شمالی خبری از این ۳تا برند نیست
      ولی نکته این ماشین طراحی چراغ و شکل ماشین که مال ۲۰سال پیشه ولی ایران هنوز ۲۰۷ ماشین اول جوون ها حساب میشه و ۲۰۶ و پژو پارس هم کشته مرده خیلی زیاد داره و موتور و شاسی و پلتفرم ۲۰ تا ۳۵ سال پیش قرار همچنان تو ایران تولید بشه و مثلا xu7پلاس برای سورن پلاس جدید همون موتور ۴۰۵ ۱۸۰۰هستش یعنی از ۷۸ انژکتوری اش و از ۷۲ کاربراتوری و ۲۰۰۰ سی‌سی اش تو ایران تولید میشده،امروزی که مسئله مصرف سوخت و آلودگی و قیمت بنزین تو جهان داستان شده و ماشینی تولید میکنن که صدی ۱۰ تا ۱۲ میانگین مصرف داره و یعد ۱سال کار به صدی ۱۴،۱۵ میرسه
      درحالی که همین پژو و رنو موتور ۸سیلندر اگه بسازن مصرفش زیر ۱۱ هستش و آلمانی اگه باشه یا ژاپنی با قدرت بالای ۳۵۰اسب بخار و توربو شارژ هم مصرفش از ۱۰لیتر کمتر هستش و چینی ها پلتفرم هیبریدی ساختن زیر ۳لیتر در ۱۰۰کیلومتر مصرف میکنه

      موافقم 17
      مخالفم 13
      1. aliHOZA

        ۲۵ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (596 ديدگاه)

        پژو ۴۰۵ در مقایسه با تمام ماشینهای هم‌رده خودش در زمان خودش زیباتر بود. ژاپنی ها که مقابلش حرفی برای گفتن نداشتن.
        مدلهای بعدی پژو هم همینطور.

        موافقم 25
        مخالفم 38
      2. هیرو

        ۲۵ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (3 ديدگاه)

        بله موافقم
        یکی از فامیلام ۲۰ ساله آمریکا زندگی میکنه ، میگه تا الان حتی یک ماشین فرانسوی توی خیابون های کشور آمریکا ندیدم،
        خودروهای فرانسوی، بی کیفیت ترین خودروهای دنیا هستن، مخصوصا پژو و سیتروئن،

        موافقم 20
        مخالفم 21
      3. net

        ۲۶ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (3759 ديدگاه)

        ارمان نظرت خوب بود منم تو امریکای شمالی (امریکا کانادا) پژو و رنو و سیتروئن ندیدم و پژو و رنو و سیتروئن برند اقتصادی و نیمه لوکس هستند و برای مردم ثروتمند و باکلاس و پیشرفته امریکا جالب نیست سوار پژو و رنو و سبتروئن شوند. ولی چراغ جلو این پژو خوب بوده زمان خودش و در ایران پژو ۲۰۷ از این چراغ جلو استفاده کرده

        موافقم 7
        مخالفم 9
  2. ۲۵ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (6065 ديدگاه)

    پژو دهه دو هزار عالی بوده

    موافقم 53
    مخالفم 6
    1. J

      ۲۵ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (24 ديدگاه)

      بلخره پژو یه رقیب شایسته برای ELX موتور زانتیا ساخت

      موافقم 29
      مخالفم 73
      1. حمید

        ۲۵ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (274 ديدگاه)

        شوخی های بی نمک…

        موافقم 56
        مخالفم 15
    2. MehdiTurbo

      ۲۵ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (2471 ديدگاه)

      همین طراحی نسبت به زمان خودش از خیلی از خودروسازی ها زیباتر بود صحبت مربوط به ۲۵ سال پیشه هنوز که هنوز بعد اینا همه سال جذاب
      واقعا فرانسوی ها تو طراحی خودروهای اقتصادی همیشه چند سر گردن بالاتر بودن
      همین ۲۰۶ طراحیش با گذر ایناهمه سال جذاب حالا کاری ندارم به اینکه داره تو ایران هنوز تولید میشه حرفم چیز دیگه ای
      یه طراحی دیگه بود بعد اینا همه سال حالت بهم میخورد

      موافقم 54
      مخالفم 10
      1. ۲۵ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (6065 ديدگاه)

        تولید نمیشه داش از ۱۴۰۲ دیگه نمیشه

        موافقم 4
        مخالفم 2
  3. نیما

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (346 ديدگاه)

    با چراغ 207 میخواست رقیب فراری باشد؟ :)

    موافقم 22
    مخالفم 65
    1. J

      ۲۵ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (24 ديدگاه)

      زبان طراحی پژو در اون دوره این شکلی بوده و خیلی از محصولاتش این مدل چراغ باریک و کشیده رو داشتند

      موافقم 45
      مخالفم 3
    2. Mr wrong

      ۲۵ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (479 ديدگاه)

      نه با موتور وی ۱۲ و ۵۰۰ اسب بخار و شتاب ۳/۷میخواست رقیب فراری باشد:)
      چراغ هاش از ۹۰ درصد چراغ های مزخرف الان خوشگلتره

      موافقم 21
      مخالفم 4
    3. احمد ارزان

      ۲۵ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      عه اون دماغ روی کاپوت چی آدمو یاد اون کارتون میندازه که یه آدمک خطی بود ای خدا یه عمل دماغ ببرید اینو هرچقدر مدلش بالاتر میره دماغش انگار نسل یکه

      موافقم 0
      مخالفم 5
      1. J

        ۲۶ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (24 ديدگاه)

        اون یه انیمیشن ایتالیاییه به اسم la linea
        به انگلیسی میشه the line.

        https://upload.wikimedia.org/wikipedia/it/7/79/La_Linea.png

        موافقم 3
        مخالفم 0
  4. BMW is GOD

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (318 ديدگاه)

    تازه پژو یه موتور ۱۲ سیلندر دیزلی هم داشت که سال ۲۰۰۵ خیلی راحت بالای ۷۰۰ اسب بخار قدرت میداد که این یعنی…
    همین الانش پیشرانه‌های ۱۲ سیلندر بنزینی به زور ۷۰۰ اسب میدن ولی پژو اون زمان پیشرانه دیزلیش چنین قدرتی رو می‌داد که این واقعاً از محشر هم محشر‌تره
    چون پیشرانه دیزلی بیشتر روی گشتاور متمرکزه تا اسب بخار
    به هر حال پژو خودروساز خیلی توانمندیه البته اگه خودش بخواد
    واقعا این رو تو طول تاریخ ثابت کرده که اگه بخواد بهترین خودروها رو می‌تونه بسازه مثلاً پژو ۴۰۵ تی ۱۶ زمان خودش یه جورایی رقیب بی ام و ام ۵ و مرسدس بنز ایی ۶۳ می‌شد و خیلی راحت شکستشون می‌داد ولی بعد از سال ۲۰۰۵ پژو دیگه اون پژو سابق نشد ولی امیدوارم یه روزی دوباره پژو دهه ۹۰ میلادی رو ببینیم چون واقعاً پژو تو دهه ۹۰ شاهکاری بود واسه خودش

    موافقم 37
    مخالفم 10
    1. J

      ۲۵ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (24 ديدگاه)

      مقایسه پژو ۴۰۵ T16 با M5 و E63 ؟!

      موافقم 23
      مخالفم 4
      1. Ali

        ۲۵ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (1 ديدگاه)

        اصلا مقایسه نکن BMW M5 را با پژو 405 مقایسه هم نمیشه BMW طراحی پ قدرت و اپشناش از پژو خیلی بهتره

        موافقم 5
        مخالفم 1
    2. Ilia Gh.

      ۲۶ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (3 ديدگاه)

      اره پژو نهصد و هشت ارسی و اچ دی ای اف ای پی یکی از قوی ترین موتور های دوازده سیلندر دیزل رو داشتن که تویین توربو بود و تو زمان خودش تو لمانز از قوی ترین ها بود
      واقعاً پژو اگه بخواد مانند دهه نود و اوایل دوهزار عمل کنه شاهکار خلق میکنه
      البته باید سیاست های مزخرف استالانتیس هم هست متأسفانه

  5. J

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (24 ديدگاه)

    سایر کانسپت های پژو رو میتونید اینجا ببینید

    https://www.pedal.ir/peugeot/weirdest-peugeot-cars-concepts/

    موافقم 13
    مخالفم 1
    1. amir

      ۲۵ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (3861 ديدگاه)

      بهترین کانسپت پژو بنظرم اونیکس بوده

      موافقم 18
      مخالفم 4
    2. نه به تصادف

      ۲۵ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (165 ديدگاه)

      پژو اوکسیا یه شاهکار رو نشون میده منو یاد clr میندازه

      موافقم 4
      مخالفم 1
  6. مهدی پرویشی

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    پژو ازنظرطراحی بی نقص وعالی هستش یعنی کشور فرانسه .بوگاتی . سیتروئن.ووووتمام ماشین‌هایی دارن که حرف زیاد برای گفتن دارن ولی متاسفانه توبازار ایران نیستن ونمیان ومافقط پژورو با405وپارس وشیخی میشناسیم 907یه ماشین به تمام معنا بوده تو زمان خودش وشایدم الان

    موافقم 7
    مخالفم 2
  7. datsun

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (4056 ديدگاه)

    رقیب خیالی

    موافقم 5
    مخالفم 12
  8. ابی شفیعی

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (9 ديدگاه)

    خداوکیلی ببین اونا اینهمه هزینه میکنن برای ساخت یه کانسپت و از همون اولم انتظارشون رسیدن به یکی دوتا هدف مشخصه
    بعد اینجا یه پراید مونتاژ میکنن ، تا ناموسشو در نیارن و طی یک قرن ۵۰تا مدل ازش بیرون نکشن ول نمیکنن 🥳😀

    موافقم 7
    مخالفم 2
  9. امیر علی

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (27 ديدگاه)

    پژو فقط بلده آشغالهایی مثل پژو۴۰۵ و۲۰۶ . . .تولید کنه،جایگاهی در بین خودرو سازان برتر جهانی ندره

    موافقم 5
    مخالفم 24
    1. Cadillac-V

      ۲۵ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (143 ديدگاه)

      اونا رو بهشون میگی اشغال چون فک میکنی اینایی که ایران خودرو تحویل مردم میده از پژو گرفته، وگرنه خودروساز های فرانسوی ماشینای خوبی میزنن و شرکتهای صاحب نامی هم داره فرانسه مثل رنو، سیتروئن، دی اس و بوگاتی

      موافقم 11
      مخالفم 3
    2. ناشناس

      ۲۵ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (274 ديدگاه)

      هر چیزی را بهر کاری ساختند، پژو معروف به ساخت خودرو های اقتصادی و ارزان قیمت هست البته در مقایسه با خودروسازی های دیگر مثل فولکس واگن یا تویوتا که در همین زمینه فعالیت دارن حرفی برای گفتن نداره، شرکت پژو رو نباید با خودرو های ایرانیزه شدش که جاشون تو موزه هست بشناسیم.

      موافقم 4
      مخالفم 1
  10. نه به تصادف

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (165 ديدگاه)

    حس و حال کانسپت بودن واضحه همین کافیه

    موافقم 2
    مخالفم 1
  11. رامتین

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (3368 ديدگاه)

    خیلی عالی بود. حتی الان پژو RCZ که طراحی 10-15 سال پیش هست را ببینی، فوق العاده هست. واقعا جذابه.

    موافقم 6
    مخالفم 2
  12. حسین دهمرد

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (2792 ديدگاه)

    فقط میخوادبگه منم بلدم.فرضا ساختی نهایتش چارتا فرانسوی متعصب بخرن.
    شایدم پژو داره چوب بدنامی کشور سازنده شو میخوره

    موافقم 4
    مخالفم 4
  13. حمید

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    جوانای ما فقط نق می‌زنن ولی حاضر به کارکرن نیستند فقط بلدن محصولات دیگران رو تعریف وتمجیدکنن اونا دقیقاً مثل ماهستن بایه تفاوت که سخت کوشن…

    موافقم 5
    مخالفم 1
  14. حسام الدین

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (6 ديدگاه)

    ایران خودرو هم از این ماشین میسازه البته چراغ های جلو شو. اونو میندازه ۲۰۷.

  15. Morning

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوران طلایی پژو 💔

  16. محمد

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (13 ديدگاه)

    متخصصین فروش پژو اینو خوب میدونستن که حیطه رقابت با ابر سوپر کار ها براشون غیرممکنه پس نمیخواستن تو این زمین بازی کنن فقط میخواستن این بحثو مطرح بکنن که آره ما هم بلدیم وگرنه خودشون هم خوب میدونستن که از نظر مهندسی ماشینشون پر از باگ و ایراد اساسی هست و مطمئنا اگر توانایی برطرف کردن مشکلاتشو داشتن و از برتر بودنش نسبت به رقبای غولشون تو دنیا مطمئن بودن بدون شک لحظه ای درنگ نمیکردن و چند نسخه ازش تولید میکردن و وارد حیطه رقابت با ابر سوپر کار ها میشدن و این مثل بمب برندشون رو محبوب میکرد تو دنیا

  17. مصطفی

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (98 ديدگاه)

    ۲۰۷ دو در ۱۲ سیلندر🤣🤣

  18. Titanium

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (355 ديدگاه)

    من عاشق این فلسفه طراحی تو پژو هستم
    چراغ های کشیده و بزرگ
    خیلی قیافه ی پویا و هیجانی داره

    موافقم 2
    مخالفم 1
  19. سعید

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (21 ديدگاه)

    پژو دوست داشتنیه واقعا رمانتیکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا