پژو

بررسی پژو e-3008: خوب و بس!

کابین جادار، طراحی زیبا، پرداخت مناسب در برابر وزن بالا و گرم‎‌شدن موتور. آیا پژو e-3008 ارزشش را دارد؟

e-3008 را می‌توان یک به‌روزرسانی قابل‌پیشی اما درست قلمداد کرد. مدل بنزینی این خودرو ظاهر خوبی داشت، از کابین مناسبی برخوردار بود و رانندگی قابل‌قبولی را ارائه می‌داد؛ خوشبختانه همین ویژگی‌ها به برادر برقی آن هم رسیده است. پژو ۳۰۰۸ در سه نسخه EV، هیبریدی و پلاگین هیبریدی عرضه می‌شود که در ادامه به بررسی تمام برقی آن می‌پردازیم. با این انتخاب، e-3008 در برابر رقبایی چون تسلا مدل Y، ولوو EX40، فولکس‌واگن ID.4، رنو سینیک، هیوندای کنا برقی، هیوندای آیونیک، کیا EV6، نیسان آریا، تویوتا bZ4X و… قرار می‌گیرد که هر یک ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارند.

مصرف بهینه

اعداد و ارقام ارائه شده توسط پژو وعده خودرویی جدی را می‌دهند. e-3008 با دو باتری عرضه می‌شود. نمونه اول به یک بسته ۷۳ کیلووات ساعتی مجهز شده که باتوجه به چرخه رانندگی WLPT توان پیمایش ۵۲۱ کیلومتر را دارد. نسخه بزرگ‌تر که با باتری قدرتمندتر ۷۳ کیلووات ساعتی ارائه می‌شود، راننده‌اش را با هر بار شارژ کامل تا ۶۷۵ کیلومتر پشتیبانی می‌کند. می‌بینیم هر چند باتری‌ها خیلی بزرگ نیستند اما عملکرد بهینه‌ای دارند. حداکثر سرعت شارژ برابر ۱۶۰ کیلووات اعلام شده که می‌تواند درصورت استفاده از شارژر منطبق، باتری را درعرض نیم ساعت از ۳۰ به ۸۰ درصد برساند؛ یعنی متوسط سرعت شارژ ۸۷ کیلووات.

جدید

نسخه EV تماما جدید است؛ از بدنه، پلتفرم، سیتسم تعلیق گرفته تا کابین و سیستم‌های داخلی نرم‌افزاری آن. با این وجود پژو ریسک کاری خود را درک کرده و می‌داند که برای موفقیت، نیازمند تداوم در ارائه کیفیت است؛ بنابراین از طراحی e-3008 غافل نشده و به بهترین شکل آن را آراسته است. مهم‌ترین تغییر این مدل در مقایسه با نسل گذشته، فرم کوپه صندوق محسوب می‌شود که نیروی عمودی بخش عقب را کاهش داده و به افزایش راندمان باتری کمک می‌کند.

پلتفرم این خودرو زیر سایه سیاست استلانتیس توسعه پیدا کرده که از آن در واکسهال گرندلند، پژو ۵۰۰۸ و حتی ۵۰۸ استفاده می‌کند. گستره خودروهای متصل به این پلتفرم آنقدر وسیع است که مدل‌های اسپرتی چون جایگزین آلفارومئو جولیا یا شاسی‌بلند جیپ ریکان را پوشش می‌دهد. البته مهندس ارشد پروژه e-3008 می‌گوید که پژو برای سه‌ نسخه برقی، پلاگین‌هیبریدی و هیبریدی سه پلتفرم جداگانه را استفاده می‌کند که همه به از یک بدنه بیرونی سود می‌برند. به‌جز بدنه و کابین، تنها قاب تصادف و فنربندی جلو این نسخه‌ها با هم یکسان است و باقی بخش‌ها شامل زیرقاب و قسمت‌های عقب متفاوت هستند.

مناسب برای خانواده

پژو در زمینه طراحی فضا کارش را به‌خوبی انجام داده و e-3008 را در اندازه نسل پیشین تولید کرده است. بنابراین فضای پای سرنشینان عقب همچنان با مشکل کمبود فضا دست‌وپنجه نرم می‌کند اما فضای صندوق زیاد، آن را برای یک خانواده کوچک جبران می‌کند. نمایشگر ۲۱ اینچی یکپارچه پشت فرمان و کلیدهای لمسی آن از آخرین نسخه سیستم «i-cockpit» پژو استفاده می‌کنند؛ سیستمی که اتفاقا کاربری راحت و آسانی دارد. میان‌برهای بخش اطلاعات-سرگرمی قابلیت شخصی‌سازی دارند و پس از راه‌اندازی اولیه مفید واقع می‌شوند.

راندمان

تجربه سواری e-3008 روان، یکدست، دقیق، بدون سراسیمگی و قوی است اما چندان الهام‌بخش نیست؛ دلیل آن هم وزن بالای این شاسی‌بلند است. وزن بالا باعث شده تا پاسخ فرمان درست اما فاقد ارتباط کافی با سطح جاده باشد. سیستم کمکی فرمان هم مزید بر علت می‌شود تا بازخورد راننده از مسیر کمتر از همیشه باشد. خودرو با خشونت به پیچ‌ها ورود می‌کند و با گذر از چاله‌های راه، حالتی شناور به خود می‌گیرد. با این وجود شتاب مناسبی دارد.

مهندسان پژو می‌گویند به‌دلیل استفاده از پلتفرم شاسی‌بلندهای آفرود ۷ سرنشینی در این خودرو، سیستم فنربندی و شاسی قوی‌تر و سنگین‌تر از حالت عادی هستند. بنابراین وزن خالص سبک‌ترین نسخه e-3008 برابر ۲,۱۰۰ کیلوگرم است. در مقام مقایسه، رنو سنیک که اتفاقا فضای بیشتری هم دارد، ۲۵ درصد سبک‌وزن‌تر طراحی شده است. پژو مشکل وزن را درک کرده و برای جبران آن، امکان یدک‌کشی تریلر تا وزن ۱,۳۵۰ کیلوگرم را برای مالکان e-3008 تدارک دیده است. از آنجا که تاثیر آیرودینامیک بر مصرف خودروهای برقی بیشتر از تاثیر وزن آن‌ها ارزیابی می‌شود، پژو راه نخست را انتخاب کرده است.

نتیجه

e-3008 در با قیمت پایه ۴۵,۸۵۰ پوند در انگلستان به فروش می‌رسد. خودرویی که انقلابی نیست اما از کابینی زیبا، سواری معقول و راندمان مناسب و معمولی سود می‌برد. اگر خانواده‌ای فضای بیشتری برای سرنشینان عقب بخواهد، باید شرکت‌های دیگر مراجعه کند. کیفیت ادوات داخلی مناسب است و هرچند پاسخ فرمان گاهی باعث دلزدگی می‌شود اما قابل‌اطمینان است و می‌توان برای پیمایش مسیرهای طولانی روی آن حساب کرد. آیا پژو با تصمیمات منحصربه‌فردش می‌تواند e-3008 را به بنچمارک شاسی‌بلندهای متوسط تبدیل کند؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۷ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۳۲ دیدگاه‌ها

  1. Taha Ayoobi

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (4314 ديدگاه)

    خوشگله، خوشم اومد.

    در کل میشه تو یه کلمه توصیفش کرد: مطلوب.

    موافقم 13
    مخالفم 2
    1. Kato

      ۱ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (469 ديدگاه)

      ایش …پژوی پر خرج…

      موافقم 2
      مخالفم 20
    2. froG-driVer

      ۱ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1013 ديدگاه)

      حاجی این فرامطلوبه کابینو داشته باش 😐 پژو طراحیاش از ۲۰۲۰ به بعد خیلی تاپ و خشن و تهاجمی و در عین حال خیلی پخته و کامل شده این فقط مطلوب نیست این بالاست با تمام پژو بودنش👍👍

      موافقم 13
  2. Alireza

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (77 ديدگاه)

    ظاهر اسپرت و خفنی داره شاهکار نیست اما به نسبت پژو ۲۰۰۸ خیلی بهتره

    موافقم 6
    مخالفم 2
  3. ممد ژانگولر

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (4148 ديدگاه)

    نمیدونم چرا اسم پژو میاد یاد ژان رنو میوفتم .والا چیزی که همیشه از پژو دیدم انقلابی بودنه .تو مقاله اشاره کرده انقلابی نیست .گیر آوردن مارو.
    یک عقل سالم با دیدن طراحی بیرونی و داخلی متوجه میشه انقلابیه و خاص پژو که ترکونده .جو عادلانه دیگه وجود نداره تو رسانه ها هر چی هست شده زیر میزیو و تشویقی و تعصب کشورها و سیاستاشون.

    موافقم 11
    مخالفم 11
    1. علیرضا

      ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (258 ديدگاه)

      طراحی ماشین های پژو انقلابی بوده هست الان باقیمت ۴۰ هزار یورو کمتر ماشینی که طراحی زیبای کابین پژو ۳۰۰۸ با کیفیت معمولی ارائه بده

      موافقم 9
      مخالفم 2
  4. Taha Ayoobi

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (4314 ديدگاه)

    آقا یه نظر سنجی.

    کونیگزگ رگرا: لایک

    کونیگزگ آگرا: دیس لایک

    موافقم 7
    مخالفم 13
    1. Dan

      ۲ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (677 ديدگاه)

      فقط CCX

  5. HR3

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (241 ديدگاه)

    طراحی داخلیش مدرنه ولی ابداً دلنشین نیست کابین پورشه های الکتریکی یا هیوندا یا فولکس واگن و مرسدس ها و ب ام و خیلی سرتره

    موافقم 3
    مخالفم 15
    1. sadra

      ۳ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      داداش از پژو چه انتظاری داری که با بی ام و و بنز مقایسش می‌کنی ؟ همینشم در مقابل 2008و 206و207و405خیلیه

      موافقم 2
      مخالفم 1
  6. پیام

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2139 ديدگاه)

    تا اینجور ماشینی هست آدم بره چینی بخره!

    موافقم 16
    مخالفم 1
  7. علی

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (292 ديدگاه)

    خدایی کسی این اشغال گرون میخره 😏

    مخالفم 17
    1. Taha Ayoobi

      ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (4314 ديدگاه)

      نه پس چینی های اکسل پران خوبن

      موافقم 15
      مخالفم 1
  8. JaMsHiD

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2753 ديدگاه)

    اگه جلو پنجره هم راستای چراغ بود بهتر بود
    و رینگ هم می‌تونست بهتر بشه
    کلا خوبه . به احتمال زیاد هم خوب بفروشه پژو جدا از اینکه زیر برند استلانتیس هست ولی کیفیت خوبی رو ارائه میده . کلا خوبه . من دوستش دارم اما هنوز نمیتونه صد در صد گزینه اول باشه

    موافقم 9
    مخالفم 1
  9. ارمان

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (129 ديدگاه)

    ماشین خوبیه

  10. ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (4897 ديدگاه)

    خیلی کیویه طراحیش
    ارزش خرید ندارن
    کی برای این لگن ۵۰ هزار دلار پول میده؟

    موافقم 1
    مخالفم 14
  11. KAIZEN

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (3633 ديدگاه)

    طراحی داخلیش چقدر خوبه

    موافقم 10
    مخالفم 1
  12. چلنجر

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (116 ديدگاه)

    حیف که دیگه پژو ماشینای اسپرت عالی مثل دهی ۸۰ تولید نمیکنه بجاش این ماشینای اشغال رو تولید میکنه. حیف

    موافقم 2
    مخالفم 16
  13. چلنجر

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (116 ديدگاه)

    البته که این نظر منه

    موافقم 7
    مخالفم 3
  14. پیام۲

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (278 ديدگاه)

    قبلا پژو ماشینای سگ جون می‌ساخت
    بعد ماشینای اسپورت و باحال ساخت
    بعد ماشینای آشغال
    الان چی می‌سازه؟
    ماشینای معمولی که هیچکس بهشون اهمیت نمیده

    موافقم 10
    مخالفم 4
    1. علیرضا

      ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (258 ديدگاه)

      الان پژو rcz و پژو ۵۰۸ پیسا ماشین های معمولی هستند

    2. JaMsHiD

      ۲ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2753 ديدگاه)

      میشه منظورت رو از آشغال برام تعریف کنی؟
      منم یه مدت بر اساس ایران‌خودرو ۴۰۵ برای پژو تعیین تکلیف میکردم تا موقعی سوار ۵۰۸ شدم …

  15. رحیم

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (105 ديدگاه)

    باید قیمت رو بیاره روی ۳۵۰۰۰ دلار وگرنه در رقابت دووم نمیاره

    موافقم 2
    مخالفم 2
  16. Amirhossain Hossainy

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (157 ديدگاه)

    عالیه

  17. 𝐀𝐥𝐢

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1540 ديدگاه)

    به نظرم داخل کابین رو عالی کار کردن خیلی متفاوت

  18. Aref

    ۱ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (299 ديدگاه)

    ایران خودرو روی پلتفرم ۳۰۰۸ هم یه شاسی بلند تولید خواهد کرد که بزرگ تر از ریرا هستش. سال آینده مدل و طراحی اش معرفی خواهد شد.
    پارس جدید هم روی پلتفرم تارا خواهد بود

    موافقم 1
    مخالفم 5
  19. jalopy

    ۱ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (176 ديدگاه)

    از این طراحی کابین خیلی خوشم میاد

  20. محمد امین

    ۱ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (63 ديدگاه)

    این از خود ماشین های چینی، چینی تره

    1. Taha Ayoobi

      ۱ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4314 ديدگاه)

      به نظرم طراحیش منحصر به فرده

  21. PEUGEOT 2008GTX SAHARA 4×4

    ۱ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (75 ديدگاه)

    عالیه من عاشق پژو هستم
    امیدوارم زودتر بیاد خاورمیانه تو دبی بخرمش
    هم این
    هم فیس جدید 208_2008_3008 و 5008
    و لندترک

  22. Mohammad

    ۱ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (333 ديدگاه)

    من عاشق پژو هستم ماشین طراحیش عالیه داخلش نسبت به ماشین دیگر خیلی بهتر ولی قیمتش یکم زیاده و پژو قدیما بهتر بوده

  23. Alireza

    ۲ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (77 ديدگاه)

    این ماشین خیلی خوشگله طراحی داخلش مدرنه چراغاش خیلی خفنه به پول ایران تقریبا ۳میلیارد و ۵۰۰ تومن میشه که به نظرم این ماشین ارزششو داره چون واقعا طراحیه خاصی داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا