کابین جادار، طراحی زیبا، پرداخت مناسب در برابر وزن بالا و گرمشدن موتور. آیا پژو e-3008 ارزشش را دارد؟
e-3008 را میتوان یک بهروزرسانی قابلپیشی اما درست قلمداد کرد. مدل بنزینی این خودرو ظاهر خوبی داشت، از کابین مناسبی برخوردار بود و رانندگی قابلقبولی را ارائه میداد؛ خوشبختانه همین ویژگیها به برادر برقی آن هم رسیده است. پژو ۳۰۰۸ در سه نسخه EV، هیبریدی و پلاگین هیبریدی عرضه میشود که در ادامه به بررسی تمام برقی آن میپردازیم. با این انتخاب، e-3008 در برابر رقبایی چون تسلا مدل Y، ولوو EX40، فولکسواگن ID.4، رنو سینیک، هیوندای کنا برقی، هیوندای آیونیک، کیا EV6، نیسان آریا، تویوتا bZ4X و… قرار میگیرد که هر یک ویژگیهای منحصربهفرد خود را دارند.
مصرف بهینه
اعداد و ارقام ارائه شده توسط پژو وعده خودرویی جدی را میدهند. e-3008 با دو باتری عرضه میشود. نمونه اول به یک بسته ۷۳ کیلووات ساعتی مجهز شده که باتوجه به چرخه رانندگی WLPT توان پیمایش ۵۲۱ کیلومتر را دارد. نسخه بزرگتر که با باتری قدرتمندتر ۷۳ کیلووات ساعتی ارائه میشود، رانندهاش را با هر بار شارژ کامل تا ۶۷۵ کیلومتر پشتیبانی میکند. میبینیم هر چند باتریها خیلی بزرگ نیستند اما عملکرد بهینهای دارند. حداکثر سرعت شارژ برابر ۱۶۰ کیلووات اعلام شده که میتواند درصورت استفاده از شارژر منطبق، باتری را درعرض نیم ساعت از ۳۰ به ۸۰ درصد برساند؛ یعنی متوسط سرعت شارژ ۸۷ کیلووات.
جدید
نسخه EV تماما جدید است؛ از بدنه، پلتفرم، سیتسم تعلیق گرفته تا کابین و سیستمهای داخلی نرمافزاری آن. با این وجود پژو ریسک کاری خود را درک کرده و میداند که برای موفقیت، نیازمند تداوم در ارائه کیفیت است؛ بنابراین از طراحی e-3008 غافل نشده و به بهترین شکل آن را آراسته است. مهمترین تغییر این مدل در مقایسه با نسل گذشته، فرم کوپه صندوق محسوب میشود که نیروی عمودی بخش عقب را کاهش داده و به افزایش راندمان باتری کمک میکند.
پلتفرم این خودرو زیر سایه سیاست استلانتیس توسعه پیدا کرده که از آن در واکسهال گرندلند، پژو ۵۰۰۸ و حتی ۵۰۸ استفاده میکند. گستره خودروهای متصل به این پلتفرم آنقدر وسیع است که مدلهای اسپرتی چون جایگزین آلفارومئو جولیا یا شاسیبلند جیپ ریکان را پوشش میدهد. البته مهندس ارشد پروژه e-3008 میگوید که پژو برای سه نسخه برقی، پلاگینهیبریدی و هیبریدی سه پلتفرم جداگانه را استفاده میکند که همه به از یک بدنه بیرونی سود میبرند. بهجز بدنه و کابین، تنها قاب تصادف و فنربندی جلو این نسخهها با هم یکسان است و باقی بخشها شامل زیرقاب و قسمتهای عقب متفاوت هستند.
مناسب برای خانواده
پژو در زمینه طراحی فضا کارش را بهخوبی انجام داده و e-3008 را در اندازه نسل پیشین تولید کرده است. بنابراین فضای پای سرنشینان عقب همچنان با مشکل کمبود فضا دستوپنجه نرم میکند اما فضای صندوق زیاد، آن را برای یک خانواده کوچک جبران میکند. نمایشگر ۲۱ اینچی یکپارچه پشت فرمان و کلیدهای لمسی آن از آخرین نسخه سیستم «i-cockpit» پژو استفاده میکنند؛ سیستمی که اتفاقا کاربری راحت و آسانی دارد. میانبرهای بخش اطلاعات-سرگرمی قابلیت شخصیسازی دارند و پس از راهاندازی اولیه مفید واقع میشوند.
راندمان
تجربه سواری e-3008 روان، یکدست، دقیق، بدون سراسیمگی و قوی است اما چندان الهامبخش نیست؛ دلیل آن هم وزن بالای این شاسیبلند است. وزن بالا باعث شده تا پاسخ فرمان درست اما فاقد ارتباط کافی با سطح جاده باشد. سیستم کمکی فرمان هم مزید بر علت میشود تا بازخورد راننده از مسیر کمتر از همیشه باشد. خودرو با خشونت به پیچها ورود میکند و با گذر از چالههای راه، حالتی شناور به خود میگیرد. با این وجود شتاب مناسبی دارد.
مهندسان پژو میگویند بهدلیل استفاده از پلتفرم شاسیبلندهای آفرود ۷ سرنشینی در این خودرو، سیستم فنربندی و شاسی قویتر و سنگینتر از حالت عادی هستند. بنابراین وزن خالص سبکترین نسخه e-3008 برابر ۲,۱۰۰ کیلوگرم است. در مقام مقایسه، رنو سنیک که اتفاقا فضای بیشتری هم دارد، ۲۵ درصد سبکوزنتر طراحی شده است. پژو مشکل وزن را درک کرده و برای جبران آن، امکان یدککشی تریلر تا وزن ۱,۳۵۰ کیلوگرم را برای مالکان e-3008 تدارک دیده است. از آنجا که تاثیر آیرودینامیک بر مصرف خودروهای برقی بیشتر از تاثیر وزن آنها ارزیابی میشود، پژو راه نخست را انتخاب کرده است.
نتیجه
e-3008 در با قیمت پایه ۴۵,۸۵۰ پوند در انگلستان به فروش میرسد. خودرویی که انقلابی نیست اما از کابینی زیبا، سواری معقول و راندمان مناسب و معمولی سود میبرد. اگر خانوادهای فضای بیشتری برای سرنشینان عقب بخواهد، باید شرکتهای دیگر مراجعه کند. کیفیت ادوات داخلی مناسب است و هرچند پاسخ فرمان گاهی باعث دلزدگی میشود اما قابلاطمینان است و میتوان برای پیمایش مسیرهای طولانی روی آن حساب کرد. آیا پژو با تصمیمات منحصربهفردش میتواند e-3008 را به بنچمارک شاسیبلندهای متوسط تبدیل کند؟
Taha Ayoobi
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳خوشگله، خوشم اومد.
در کل میشه تو یه کلمه توصیفش کرد: مطلوب.
Kato
۱ خرداد ۱۴۰۳ایش …پژوی پر خرج…
froG-driVer
۱ خرداد ۱۴۰۳حاجی این فرامطلوبه کابینو داشته باش 😐 پژو طراحیاش از ۲۰۲۰ به بعد خیلی تاپ و خشن و تهاجمی و در عین حال خیلی پخته و کامل شده این فقط مطلوب نیست این بالاست با تمام پژو بودنش👍👍
Alireza
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ظاهر اسپرت و خفنی داره شاهکار نیست اما به نسبت پژو ۲۰۰۸ خیلی بهتره
ممد ژانگولر
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳نمیدونم چرا اسم پژو میاد یاد ژان رنو میوفتم .والا چیزی که همیشه از پژو دیدم انقلابی بودنه .تو مقاله اشاره کرده انقلابی نیست .گیر آوردن مارو.
یک عقل سالم با دیدن طراحی بیرونی و داخلی متوجه میشه انقلابیه و خاص پژو که ترکونده .جو عادلانه دیگه وجود نداره تو رسانه ها هر چی هست شده زیر میزیو و تشویقی و تعصب کشورها و سیاستاشون.
علیرضا
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳طراحی ماشین های پژو انقلابی بوده هست الان باقیمت ۴۰ هزار یورو کمتر ماشینی که طراحی زیبای کابین پژو ۳۰۰۸ با کیفیت معمولی ارائه بده
Taha Ayoobi
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳آقا یه نظر سنجی.
کونیگزگ رگرا: لایک
کونیگزگ آگرا: دیس لایک
Dan
۲ خرداد ۱۴۰۳فقط CCX
HR3
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳طراحی داخلیش مدرنه ولی ابداً دلنشین نیست کابین پورشه های الکتریکی یا هیوندا یا فولکس واگن و مرسدس ها و ب ام و خیلی سرتره
sadra
۳ خرداد ۱۴۰۳داداش از پژو چه انتظاری داری که با بی ام و و بنز مقایسش میکنی ؟ همینشم در مقابل 2008و 206و207و405خیلیه
پیام
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳تا اینجور ماشینی هست آدم بره چینی بخره!
علی
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳خدایی کسی این اشغال گرون میخره 😏
Taha Ayoobi
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳نه پس چینی های اکسل پران خوبن
JaMsHiD
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳اگه جلو پنجره هم راستای چراغ بود بهتر بود
و رینگ هم میتونست بهتر بشه
کلا خوبه . به احتمال زیاد هم خوب بفروشه پژو جدا از اینکه زیر برند استلانتیس هست ولی کیفیت خوبی رو ارائه میده . کلا خوبه . من دوستش دارم اما هنوز نمیتونه صد در صد گزینه اول باشه
ارمان
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ماشین خوبیه
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳خیلی کیویه طراحیش
ارزش خرید ندارن
کی برای این لگن ۵۰ هزار دلار پول میده؟
KAIZEN
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳طراحی داخلیش چقدر خوبه
چلنجر
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳حیف که دیگه پژو ماشینای اسپرت عالی مثل دهی ۸۰ تولید نمیکنه بجاش این ماشینای اشغال رو تولید میکنه. حیف
چلنجر
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳البته که این نظر منه
پیام۲
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳قبلا پژو ماشینای سگ جون میساخت
بعد ماشینای اسپورت و باحال ساخت
بعد ماشینای آشغال
الان چی میسازه؟
ماشینای معمولی که هیچکس بهشون اهمیت نمیده
علیرضا
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳الان پژو rcz و پژو ۵۰۸ پیسا ماشین های معمولی هستند
JaMsHiD
۲ خرداد ۱۴۰۳میشه منظورت رو از آشغال برام تعریف کنی؟
منم یه مدت بر اساس ایرانخودرو ۴۰۵ برای پژو تعیین تکلیف میکردم تا موقعی سوار ۵۰۸ شدم …
رحیم
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳باید قیمت رو بیاره روی ۳۵۰۰۰ دلار وگرنه در رقابت دووم نمیاره
Amirhossain Hossainy
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳عالیه
𝐀𝐥𝐢
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳به نظرم داخل کابین رو عالی کار کردن خیلی متفاوت
Aref
۱ خرداد ۱۴۰۳ایران خودرو روی پلتفرم ۳۰۰۸ هم یه شاسی بلند تولید خواهد کرد که بزرگ تر از ریرا هستش. سال آینده مدل و طراحی اش معرفی خواهد شد.
پارس جدید هم روی پلتفرم تارا خواهد بود
jalopy
۱ خرداد ۱۴۰۳از این طراحی کابین خیلی خوشم میاد
محمد امین
۱ خرداد ۱۴۰۳این از خود ماشین های چینی، چینی تره
Taha Ayoobi
۱ خرداد ۱۴۰۳به نظرم طراحیش منحصر به فرده
PEUGEOT 2008GTX SAHARA 4×4
۱ خرداد ۱۴۰۳عالیه من عاشق پژو هستم
امیدوارم زودتر بیاد خاورمیانه تو دبی بخرمش
هم این
هم فیس جدید 208_2008_3008 و 5008
و لندترک
Mohammad
۱ خرداد ۱۴۰۳من عاشق پژو هستم ماشین طراحیش عالیه داخلش نسبت به ماشین دیگر خیلی بهتر ولی قیمتش یکم زیاده و پژو قدیما بهتر بوده
Alireza
۲ خرداد ۱۴۰۳این ماشین خیلی خوشگله طراحی داخلش مدرنه چراغاش خیلی خفنه به پول ایران تقریبا ۳میلیارد و ۵۰۰ تومن میشه که به نظرم این ماشین ارزششو داره چون واقعا طراحیه خاصی داره