ایران خودروپژو

راهنمای خرید پژو پارس دوگانه سوز؛ مزایا، معایب و هزینه‌های نگهداری

اگر به فکر خرید پژو پارس دوگانه سوز هستید این مقاله راهنمای خرید پدال را تا انتها دنبال کنید.
پژو پارس دوگانه سوز

پژو پارس جزو محبوب‌ترین خودروهای ایران‌خودروست که تولید آن از مدتی پیش متوقف شده اما همچنان بازار خرید و فروش پر رونقی دارد. در میان نسخه‌های متنوع این خودرو، پارس دوگانه سوز جایگاه شاخصی دارد به ویژه آنکه امکان استفاده از دو سوخت بنزین و گاز طبیعی فشرده را فراهم می‌کند بنابراین گزینه مهمی برای افرادی خواهد بود که خواهان کاهش هزینه‌های پرداختی برای سوخت هستند. البته زوایای پیدا و پنهان زیادی درباره پژو پارس دوگانه سوز وجود دارد که به آن‌ها خواهیم پرداخت. اگر به دنبال کسب اطلاع بیشتر درباره سایر نسخه‌های پارس از جمله پارس سال XU7 و پارس LX TU5 هستید می‌توانید مقالات مربوط به آن‌ها را مطالعه نمایید.

مشخصات فنی پژو پارس دوگانه سوز

در جدول زیر مشخصات سدان قدیمی ایران‌خودرو درج شده است. همان‌طور که ملاحظه می‌فرمایید عملکرد این خودرو با استفاده از سوخت CNG افت فاحشی پیدا می‌کند.

نوع موتور

XU7JP/L3

حجم موتور (سی‌سی)

۱۷۶۱

حداکثر توان موتور

۱۰۰ اسب بخار در ۶ هزار دور در دقیقه (بنزین) – ۸۳ اسب بخار در ۶ هزار دور در دقیقه (گاز)

حداکثر گشتاور

۱۵۳ نیوتون متر در ۳ هزار دور در دقیقه (بنزین) – ۱۳۵ نیوتون متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه (گاز)

تعداد سوپاپ

۸

نوع سوخت

گاز سی ان جی + بنزین بدون سرب اکتان ۸۷ و ۹۵

سیستم انژکتوری

پاشش چندنقطه‌ای

حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)

۱۹۰ (بنزین) – ۱۸۰ (گاز)

شتاب صفر تا صد (ثانیه)

۱۳.۸

سیستم انتقال قدرت

۵ دنده دستی BE3

مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی (لیتر در صد کیلومتر)

۱۳.۸/۸/۹.۱ (بنزین) – ۱۴.۷۸/۶.۶۹/۹.۶۹ (گاز)

طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر)

۴۴۹۸/۱۷۰۴/۱۴۱۰

فاصله بین دو محور چرخ‌های جلو و عقب (میلی‌متر)

۲۶۶۹

وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (کیلوگرم)

۱۲۴۸

گنجایش مخزن سوخت (لیتر)

۶۶ (بنزین) – ۷۵ (گاز)

حجم فضای صندوق‌عقب (لیتر)

۳۹۵

همان‌طور که مشخص است پژو پارس دوگانه سوز از موتور قدیمی XU7 با ۸ سوپاپ استفاده می‌کند و نکته مهم اینکه در زمان استفاده از سوخت گاز طبیعی راندمان آن افت پیدا می‌کند و حداکثر گشتاور نیز در دور بالاتری به دست می‌آید که در این صورت راننده مجبور است فشار بیشتری به موتور خودرو وارد کند. از سوی دیگر افزایش وزن خودرو به دلیل نصب کپسول و متعلقات آن موجب افت شتاب و کشش خودرو می‌شود.

تجهیزات و امکانات پژو پارس دوگانه سوز

از نظر تجهیزات و امکانات این خودرو تفاوت خاصی با نسخه‌های عادی پارس ندارد و شاخص‌ترین ویژگی‌های آن شامل سیستم ترمز ضد قفل، ترمز جلو دیسکی با خنک کاری، کیسه هوای راننده و سرنشین، فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه خودکار، شیشه‌های بالابر برقی درهای جلو و عقب، دماسنج روی داشبورد و… هستند. به این ترتیب باید گفت پارس دوگانه سوز فقط از عادی‌ترین و ساده‌ترین امکانات مربوط به خودروهای چند دهه قبل برخوردار است و هیچ حرفی برای گفتن درباره خودروهای جدیدتر نخواهد داشت.

مزایا و معایب پژو پارس دوگانه سوز

مزایا

کابین جادار

پژو پارس سال‌های سال است که انتخاب اول بسیاری از خانواده‌ها به شمار می‌رود چراکه از کابین و فضای بار نسبتاً جاداری سود می‌برد. با اینکه کپسول گاز باعث اشغال فضای زیادی در صندوق‌عقب پارس دوگانه سوز شده اما کابین این خودرو از نظر ابعاد و فضا تفاوتی با نسخه‌های عادی ندارد و بنابراین اگر خواهان خودرویی خانوادگی باشید پارس دوگانه سوز همچنان خواهد توانست نظرات شما را جلب کند.

هزینه سوخت کمتر

استفاده از دو نوع سوخت بنزین و گاز طبیعی باعث شده خریدار این خودرو انعطاف بیشتری داشته باشد و هزینه کمتری را بابت سوخت بنزین پرداخت کند. البته در ادامه به مشکلات مربوط به استفاده از سوخت گاز طبیعی نیز اشاره خواهیم کرد.

کاهش مصرف سوخت

با اینکه موتور XU7 از ابتدا برای سوخت گاز طراحی نشده اما انتخاب دو نوع سوخت می‌تواند روی مصرف کلی خودرو تأثیر مثبت داشته باشد.

بازار خرید و فروش مناسب

افزایش هزینه‌های ناشی از سوخت و همچنین انتشار خبرهای ضدونقیض بین عموم مردم درباره افزایش قیمت بنزین باعث شده است بسیاری از افراد به دنبال خرید خودروهای دوگانه سوز باشند. با توجه به اینکه نمونه‌های صفرکیلومتر پژو پارس دوگانه سوز وجود ندارد بنابراین بازار خرید و فروش مدل‌های دست‌دوم آن از رونق خوبی برخوردار است.

معایب

استهلاک بالا

همان‌طور که گفتیم موتور XU7 برای استفاده از سوخت گاز طبیعی طراحی نشده و به همین خاطر در درازمدت با استهلاک بالایی روبرو می‌شود که این امر هزینه زیادی را روی دست مالک خواهد گذاشت.

افت قدرت و توان

با نگاهی به مشخصات فنی این خودرو می‌توان متوجه افت فاحش قدرت و شتاب پژو پارس دوگانه سوز در زمان استفاده از سوخت گاز شد که این موضوع روی عملکرد سدان ایران‌خودرو به ویژه در گردنه‌ها و سربالایی‌ها تأثیر منفی می‌گذارد.

کاهش حجم فضای بار

نصب کپسول ذخیره گاز طبیعی در صندوق‌عقب پژو پارس دوگانه سوز باعث شده بخش عمده‌ای از فضای بار اشغال شود و فقط فضای محدودی در اختیار مالک باشد. این موضوع برای بسیاری از خانواده‌ها تعیین کننده خواهد بود.

حساس بودن قطعات سیستم گاز

مجموعه گاز خودروهای دوگانه سوز معمولاً طول عمر کمتری نسبت به سایر اجزای خودروهای بنزینی دارند و در میان‌مدت نیز با مشکلات متنوعی روبرو می‌شوند که حل آن‌ها نیازمند صرف وقت و هزینه بیشتر خواهد بود.

محدودیت جایگاه‌های سوخت‌گیری

برخلاف پمپ‌بنزین‌ها که به تعداد بالا وجود دارند، زیرساخت‌های سوخت‌گیری خودروهای دوگانه سوز محدودتر است و به ویژه در فصل زمستان و با محدود شدن تأمین گاز طبیعی، مالکان با چالش‌هایی در زمینه سوخت‌گیری مواجه خواهند شد.

راهنمای خرید پژو پارس دوگانه سوز

با توجه به اینکه خودروی موردبحث دیگر تولید نمی‌شود و اکثر نمونه‌های دست‌دوم آن کارکرد بالایی دارند بنابراین خرید پارس دوگانه سوز از حساسیت بالایی برخوردار است و باید نهایت دقت را انجام داد. در زمان خرید این خودرو سعی کنید مدل‌های کم کارکرد واقعی را انتخاب کرده و حتماً کارشناسی بدنه و فنی آن را انجام دهید. عدم ضربه دیدن شاسی‌های پارس از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه روی ایمنی، فرمان پذیری و همچنین قیمت خودرو تأثیر زیادی دارد. بررسی کامل موتور خودرو از لحاظ روغن‌سوزی، صحت کارکرد سیستم گازسوز و همچنین توجه به تاریخ انقضای کپسول ذخیره گاز و سایر متعلقات نیز حیاتی خواهد بود. خریداران پژو پارس دوگانه سوز باید دقت زیادی در انجام منظم سرویس‌های دوره‌ای خودرو داشته و موتور را تحت‌فشار قرار ندهند. جهت اطلاع از قیمت پژو پارس و همچنین هزینه و اجرت تعمیرات پارس می توانید به مقالات مربوط به آنها مراجعه نمایید.

مقایسه پژو پارس دوگانه سوز با رقبا

پژو پارس دوگانه سوز با رقبای زیادی روبرو نیست و شاید اصلی‌ترین رقیب آن را بتوان سمند دوگانه سوز XU7 و سمند موتور ملی EF7 دانست. سمند معمولی شرایطی کاملاً مشابه پارس دارد چراکه از پلتفرم، موتور، گیربکس و اجزای مشابه آن استفاده می‌کند و بنابراین مزایا و معایب هر دو خودرو مشابه یکدیگر خواهد بود هرچند در این میان بسیاری از افراد طراحی پارس را به سمند ترجیح می‌دهند و البته بازار خرید و فروش پارس نیز بهتر از سمند است. اما داستان سمند EF7 متفاوت است چراکه موتور این خودرو از ابتدا بر پایه سوخت گاز طراحی شده و افت توان و عملکرد ندارد. همچنین موتور EF7 عملکرد نرم‌تر و کم سر و صداتری دارد و در زمان استفاده از گاز استهلاک پایین‌تری خواهد داشت. البته هزینه تعمیر و نگهداری این موتور بالاتر از پارس دوگانه سوز است و قطعات آن نیز گران‌تر هستند. در جدول زیر نقاط قوت و ضعف پژو پارس دوگانه سوز و سمند موتور ملی EF7 درج شده‌اند.

نقاط قوت

نقاط ضعف

پژو پارس دوگانه سوز

طراحی بهتر، هزینه تعمیر و نگهداری کمتر، قطعات یدکی ارزان‌تر

ایمنی ضعیف، استهلاک بالای موتور، حساسیت اجزای سیستم گازسوز

سمند EF7 موتور ملی

موتور کاراتر، عملکرد نرم‌تر و کم سر و صداتر، قدرت و توان بیشتر

پیچیدگی بالاتر موتور، هزینه سرویس و نگهداری بیشتر

بیشتر بخوانید: تفاوت موتور EF7 با XU7P؛ کدام‌یک انتخاب بهتری است؟

در یک رده پایین‌تر نیز رقبایی همچون تیبا و ساینا دوگانه سوز قرار دارند که شرایط این خودروها نیز از نظر استهلاک موتور در درازمدت کم و بیش مشابه پارس است چراکه موتور تیبا و ساینا نیز از ابتدا بر اساس گاز طراحی نشده و هنگام استفاده از این سوخت شاهد افت فاحش توان موتور خواهید بود. البته تیبا و ساینا دوگانه سوز از مزایایی همچون استهلاک پایین‌تر قطعات برخوردار هستند اما از نظر فضای کابین و بار، کیفیت سواری و پایداری در رده پایین‌تری نسبت به سدان ایران‌خودرو قرار می‌گیرند.

ارزش خرید پژو پارس دوگانه سوز

هزینه‌های بالای تعمیر و نگهداری موتور XU7 به ویژه زمانی که با سوخت گاز همراه شود افراد زیادی را از خرید پارس دوگانه سوز منصرف می‌کند. در واقع بسیاری از افراد معتقدند هزینه ناشی از صرفه‌جویی در مصرف بنزین منجر به تعمیرات بیشتر موتور پارس دوگانه سوز در آینده خواهد شد. اگر عمده تردد شما در مسیرهای کوتاه داخل شهری است و از خودرو خیلی استفاده نمی‌کنید شاید بهتر باشد به سراغ پارس بنزینی بروید اما اگر ترددهای بین‌شهری بیشتری دارید و خانواده شما نیز پرجمعیت نیست احتمالاً پارس دوگانه سوز گزینه بهتری خواهد بود هرچند باید به فکر هزینه‌های بیشتر استهلاک آن نیز باشید. بهتر است قبل از خرید این خودرو نیم‌نگاهی هم به سمند EF7 موتور ملی داشته باشید چراکه به دلیل طراحی پایه گازسوز خود هماهنگی بهتری با این سوخت دارد.

سؤالات پرتکرار درباره پژو پارس دوگانه سوز

  • چگونه مصرف گاز خودرو را بهینه کنیم؟

برای اینکه پارس دوگانه سوز راندمان بهتری داشته باشد همواره نسبت به تعویض به موعد روغن و فیلترها حساس باشید و همچنین بهتر است از وزن کلی خودرو بکاهید و وسایل اضافی به همراه نداشته باشید. همچنین در سربالایی‌ها و شرایطی که موتور تحت‌فشار قرار دارد از بنزین استفاده کنید تا موتور خودرو راندمان کلی خود را حفظ نماید. استفاده ترکیبی از سوخت گاز و بنزین می‌تواند استهلاک را تا حدودی کاهش دهد.

  • آیا گازسوز بودن به موتور پارس آسیب می‌رساند؟

از آنجایی که موتور پژو پارس دوگانه سوز بر اساس سوخت گاز طراحی نشده بنابراین در درازمدت شاهد استهلاک بیشتر قطعات موتور خواهید بود.

  • هزینه سرویس‌های دوره‌ای پارس دوگانه سوز چقدر است؟

هزینه‌هایی همچون تعویض روغن و فیلتر پارس دوگانه سوز مشابه نسخه بنزینی این خودروست اما با اتمام تاریخ انقضای اجزایی همچون کپسول ذخیره گاز باید به فکر تعویض آن باشید که در حال حاضر بهای یک کپسول به بیش از ۱۰ میلیون تومان می‌رسد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

یک دیدگاه

  1. ناشناس

    ۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (281 ديدگاه)

    خرید این ماشین یعنی توهین به خودت توهین به پس اندازت توهین به ارزش و اعتبارت توهین به آبروت و توهین به هموطن هات! اسفند سال قبل سوار تاکسی شدم ماشین پژو پارس بود، ستون عقب این ماشین از داخل پلاستیکش کنده شده بود و نقطه اتصال سقف تا بدنه دیده میشد نکته جالب اینکه عایق گرمایشی، سرمایشی و صوتی ماشین فقط همون پلاستیکه بود از بیرون‌ باد شدید و صدای اگزوز میومد داخل نگاه که میکردی فقط دو سه تا نقطه جوش داشت باقی دوتا ورق بینشون باز بود دست که میزدی عین حلب روغن تکون میخورد، طبق گفته راننده ماشین مدل ۹۰ بود با کیفیت اون سال ها حالا وای به حال تولیدی های جدید! من قبلا در یک ویدئو دیدم کف صندوق این ماشین نقطه جوش نداره با چسب متصله! سهامداران شرکت پژو به گور پدرشون خندیدن که بخواد نسخه های ایرانیزه رو گردن بگیرن و به رسمیت بشناسن حتی پژو ۴۰۵ های وارداتی مدل ۷۰ در ایران با نمونه های فرانسوی زمین تا آسمون فرق داره، این لگن های اوراقی با پلتفرم منسوخ ۳۰ ساله رو نخرید! اینها نهایت در برابر باد مقاومت داشته باشن با یک برخورد کوچک خدایی نکرده جان خودتون و عزیزانتون رو در یک لحظه میگیرن حالا بماند بعضی هایی که با ماشین ایرانی بالای ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی میکنن ….، فقط هر چند سالی چراغ های عقب جلوشو عوض میکنن دو سه تا آپشن بی کیفیت میزارن روش ۳ برابر قیمت نسخه قبلی بهتون میفروشن!

    موافقم 5
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا