قطعاً پژو برندی نیست که به ساخت سدانهای پرفورمنس شهرت داشته باشد اما بااینحال، در تاریخ این برند فرانسوی، مدلهای پرفورمنس جذاب و خاطرهانگیزی دیده میشود. یکی از این خودروها، ۴۰۵ Mi16 است که در اواخر دههٔ ۸۰ و اوایل دههٔ ۹۰ عرضه میشد و گرگی در لباس میش بود. این روزها نیز مدل ۵۰۸ PSE بهعنوان اولین محصول بخش مهندسی پرفورمنس پژو، بهنوعی جانشین ۴۰۵ Mi16 بهحساب میآید. حال این دو سدان پرفورمنس در برابر هم قرار گرفتهاند تا به پیشرفت سه دههای پژو در این بخش نگاهی داشته باشیم.
پژو ۴۰۵ Mi16
این پژو یک سدان اسپرت دوستداشتنی است که امتحان خود را پس داده است. این ماشین که در سال ۱۹۸۸ معرفی شد، نسبت به ۴۰۵ معمولی که توسط پینینفارینا طراحی شده بود تغییرات ظریفی شامل تجهیز به سپرهای جدید، رکابهای جانبی اسپرت، اسپویلر عقب، سیستم تعلیق اسپرت و رینگهای پنج پره را تجربه کرده بود. این نسخه در ابتدا با یک پیشرانهٔ ۱.۹ لیتری ارائه میشد که ۱۵۸ اسب بخار قدرت و ۱۸۱ نیوتن متر گشتاور داشت. سپس در سال ۱۹۹۲ همزمان با فیسلیفت ۴۰۵، سری Phase II یا فاز دوم Mi16 به بازار آمد و پس از آن در سال ۱۹۹۴ به مناسبت پیروزی پژو ۹۰۵ در مسابقات لمانز ۱۹۹۳، یک نسخهٔ ویژه برای Mi16 با نام لمانز ارائه شد.
از این نسخه تنها ۵۰۰ دستگاه ساخته شد و خودرویی که در تصاویر میبینید که در شرایطی عالی قرار دارد، نمونه ۴۸۵ است. در حال حاضر، تنها هفت دستگاه از Mi16 لمانز فرمان راست در بریتانیا باقی مانده است. این نسخهٔ ویژه از رنگ منحصربهفرد قرمز دیابلو، برچسبهای لمانز در جلو و عقب و نوشتهٔ ۹۰۵ روی درهای جلو بهره میبُرد و در داخل نیز علاوه بر برچسبهای لمانز، به صندلیهای اسپرت نیمه چرمی نیمه آلکانترا به همراه کفپوشهای ویژه مجهز شده بود. از سال ۱۹۹۳ در سینهٔ ۴۰۵ Mi16 یک پیشرانهٔ ۲ لیتری جایگزین نمونهٔ ۱.۹ لیتری قبلی شده بود که نسخهٔ لمانز هم از همین موتور با ۱۵۲ اسب بخار قدرت و ۱۸۳ نیوتن متر گشتاور استفاده میکرد.
پژو ۵۰۸ PSE
جدیدترین سدان اسپرت پژو مدل ۵۰۸ PSE است که مثل Mi16 نمایی تهاجمی دارد. در این خودرو، سیستم تعلیق که حالا از کمکفنرهای قابل تنظیم سه مرحلهای بهره میبرد، ۴ میلیمتر پایینتر آمده و ۵۰ درصد سفتتر از ۵۰۸ استاندارد شده درحالیکه فاصلهٔ عرضی بین چرخهای جلو ۲۴ میلیمتر و بین چرخهای عقب ۱۲ میلیمتر افزایش یافته است. ارتقاءهای ظاهری این نسخه نیز شامل بالههای آئرودینامیکی و تریمهای سبز روشن میشود. باور کنید یا نه، ۵۰۸ PSE قویترین خودروی تولیدی پژو محسوب میشود. این سدان اسپرت از یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ بنزینی به همراه دو موتور الکتریکی استفاده میکند که مجموعاً ۳۶۰ اسب بخار قدرت و ۵۲۰ نیوتن متر گشتاور را تحویل چرخها میدهد.
تقابل سدانهای اسپرت
Mi16 با سواری ساکت، نرم و روان، در ابتدا مثل یک کروزر راحت احساس میشود اما وقتی تحتفشار قرار گیرد، آن روی خود را نشان میدهد و با کششی فوقالعاده از دور ۳,۵۰۰ rpm به بعد، ظرف ۸.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد و میتواند به حداکثر سرعت ۲۱۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. وقتی به این ترکیب فرمانی با وزن عالی، هندلینگ نرم و وزن ۱۱۸۰ کیلوگرمی را هم اضافه کنیم، بهراحتی میتوان فهمید چرا ۴۰۵ پیش از خاتمهٔ تولید در سال ۱۹۹۵ و جایگزینی با ۴۰۶ اینقدر پرطرفدار شده بود.
از سوی دیگر، ۵۰۸ PSE برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت به تنها ۵.۲ ثانیه زمان نیاز دارد و حداکثر سرعت آن روی ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. این خودرو همچنین میتواند تا ۴۲ کیلومتر را بهصورت تمام الکتریکی طی کند. این قابلیت پیمایش تمام الکتریکی در رانندگیهای شهری مفید است اما PSE هم در جادههای باز مثل Mi16 با هندلینگ چابک، چسبندگی مطمئن و سرعت بالایی که وزن ۱۸۵۰ کیلوگرمی خود را کمتر نشان میدهد، عملکرد تأثیر برانگیزی دارد. البته دراینبین باید به برچسب قیمتی سنگین ۵۵ هزار پوندی این سدان اسپرت فرانسوی هم توجه داشت.
علی جردن
۷ آذر ۱۴۰۱پژو همچین هم پیشرفتی نداشته که توی جهان صدا کنه مثلا 405 نرسیدن به ساخت پانامرا یا از 2008 نرسیدن به ماکان …
*پژوی فرانسه نسبت به پژوی ایران پیشرفت داشته چون ماها هنوز داریم ۴۰۵ & ۲۰۶ میسازیم
Alan.r
۷ آذر ۱۴۰۱داداش پورشه و پژو بازار های کاملا متفاوتی رو هدف گرفتن و اصلا قابل مقایسه با هم نیستن
پانامرا و کاین از گرانترین محصول پژو جند برابر گرون ترن
shayan1renault
۷ آذر ۱۴۰۱حالا باز ۲۰۶بد نیست ۴۰۵ خیلی قدیمی شده
شوتی سوار
۸ آذر ۱۴۰۱تو اومدی رخ 206 تخم مرغ که شبیه اسباب بازیه رو با 405 مقایسه میکنی؟
405 رخی داره که هیچ ماشین ایرانی نداره.
اصالت و رخ تهاجمی و قدرت یعنی 405.
شوتی یعنی 405.
همه ماشین بازا و جوونا دنبال پارس و 405 هستن.
هیچ ماشین بازی نیست که از 405 بدش بیاد.
امثال تو باید برن حلبی تخم مرغ سوار بشن…
❤BMW❤
۸ آذر ۱۴۰۱شوتی سوار ، مگه قاچاقی هستی ؟ که میخوای شوتی باشی؟
بعدش ، مگه بیامو اس که تهاجم رو به اون نسبت میگی
پس اینطور که من فهمیدم ، تا حالا بیامو ندیدی که اینا رو میگی
منم از پژو ۴۰۵ بدم نمییاد اتفاقا عاشقشم ولی فقط ۴۰۵ های فرانسه ، نه که اینایی که ایران خودرو میزنه
مثلا ۴۰۵ mi 16
یا ti 16
ولی سوپر سدان قدیمی فقط بیامو m5 اولین نسلش
shayan1renault
۱۰ آذر ۱۴۰۱۲۰۶ اصل فرانسه تو مسابقات رالی زیادی شرکت کرده
ومنظور من این بود که۲۰۶نسبت به پژو۴۰۵ جدید تره
هرچند که پژو۴۰۵هم اسطوره بود
امین 68
۷ اردیبهشت ۱۴۰۲بنظر من شما و بقیه بدلیل گرونی و نبوذ ماشین خوب دلشونو با حرفایی مثل حرفای تو خوش میکنن 405 رو ببری هر کشوری مفت هم نمیبرن تهاجی جان
MohammaD
۷ آذر ۱۴۰۱این برند اکونومی قرار نبوده اصن برسه به درجه ای که پانامرا و ماکان بسازه فقط قرار بوده رقیب شایسته ای برای امثال فولکس واگن و مزدا و …. باشه که به شخصه
هنوز یکم پایین تر از اونا می بینمش اما پژو بشدت نسبت به دهه 2000 و اوایل 2010 بهتر شده
علی جردن
۷ آذر ۱۴۰۱DS که برند اکونومی نبود هم موتورهاش کله پاچه گنجشکیه هم SUV هاشون تک دف هستن
کلا صنعت خودروسازی فرانسه همینه بزک الکی.. و چون اروپایی هستن کمتر کسی ایراد می گره و گرنه ماشین چینی و فرانسوی جفتشون یکین..
(Saeed (peugeot
۷ آذر ۱۴۰۱عزیز من پژو ۴۰۰۸ که ۱۵ سال پیش تولید میشد …. دو دف بود …کجای کاری
در ضمن ds7 و پژو ۳۰۰۸ تو نسخه پلاگین هیبرید ۳۰۰ اسب بخاری دو دف هستند.
MohammaD
۷ آذر ۱۴۰۱دی اس رو موافقم که بیشتر ادعاست تا کاردرستی….
منتها تو کامنت قبل میخواستم بگم منطقی اینه که پژو رو فقط با معیارات برند های اقتصادی بسنج نه برند های لوکس
اشکان
۱۰ آذر ۱۴۰۲پژو جزو قدیمیترین و بهترین محصولات رو ساخته همین پژو ۴۰۵ زمان خودش خودروی سال اروپا بوده یعنی از بی ام و بنز سر تر بوده و اینکه تو اصلا تا حالا محصولات خود پژو رو سوار شدی مثل پژو ۳۰۰۱ ، ۲۰۰۸ و … که اینجوری نظر میدی، این ۴۰۵ ها که تو ایران میبینی مال ایرانه فقط مارک پژو چون پژو تو اون زمان امتیاز ۴۰۵ و ۲۰۶ رو به ایران داد
نویدی
۷ آذر ۱۴۰۱تنها ایراد پژو 508،قیمتشه.
مردیم از خوشی
۷ آذر ۱۴۰۱55 هزار پوند
واقعا قیمت زیادی هست گزینه های بهتری وجود دارند
آلمانی ها تو این رنج قیمت حرف اول را می زنند
اگه 45 هزار تا بود میشد بهش فکر کرد
TML BN
۷ آذر ۱۴۰۱لیاقت ایران خیلی بیشتر از ۵۰۸ چه برسه ۴۰۵😖
ولی خوشم میاد پژو داره میشه عین ۲۵ سال پیشش افتاده روی خط پیشرفت
فرامرز
۷ آذر ۱۴۰۱لیاقت ایران بله ولی نه این چیزی که ما میبینیم با تورم ۱۰۰ درصدی و شاخص فلاکت ۹۵ درصدی.
Mr.porshe
۷ آذر ۱۴۰۱ماشینی که نصف ملت سوار میشن برای تکنولوژی سال ۱۹۸۸ فرانسه هست که برای ۳۲سال پیشه …..
ماشینی که برای ۳۲ساله پیش رو به چند برار قیمت معمولیش به ما فرو می کنن …
ملت صفم براشون می بندن….
فرامرز
۷ آذر ۱۴۰۱۳۴ سال. البته درستش ۳۵ سال هست چون ماشین های برتری که امسال وارد بازار شدن جایزه ۲۰۲۳ رو میگیرن و ۴۰۵ جایزه ۱۹۸۸ رو گرفته
Behnam1012
۷ آذر ۱۴۰۱ای کاش با کیفیت همون ماشین 32 سال پیش بود
از سال 90 به بعد روز به روز از کیفیت زده شد تا امروز که میبینیم ماشین صفر تا خونه نرسیده یاتاقان زده
shayan1renault
۷ آذر ۱۴۰۱عزیز پژو پارس ۱۳۰تومن عالیه
دلال های عزیز وکمبود باعث شده بشه۴۰۰تومن
Dian
۱۱ آذر ۱۴۰۱همون دلال بازیا هم برنامه خودشونه
Arshia m3csl
۷ آذر ۱۴۰۱واقعا پژو ۵۰۸ قشنگ شده و طراحیش خاصه و واقعا ماشین خوبی به نظر میاد ولی با ۵۵ هزار پوند وقتی میشه مرسدس بنز کلاس c خرید و بی ام و سری ۳ و حتی ائودی کیو ۵ اصلا ارزش نداره خرید پژو ۵۰۸
امیر
۱۷ دی ۱۴۰۱حتما حتما متن را بخوانید چرا الکی بدون مدرک میگی ارزش خرید ندارن الکی قزاوت میکنی شاید از بی ام و و بنز و ائودی بهتره پژو رو با ۴۰۵
با کیفیت اشغال چینی و ماشین ۳۰ سال پیشش مقایسه نکنید الان پژو مثل بی ام و و بنز یک خودروساز برتر هست
شما برید ماشین ۳۰ سال پیش بی ام و رو نگاه کنید به یا به ماشین ۳۰ سال پیش بنز نگاه کنید حالتون به هم میخوره انقدر زشته و کیفیت اشغال داره و امکانات افتظاه
چون همه خودروساز ها ماشین های ۳۰ سال پیشان همینطور ی بوده
امیرحسین
۷ آذر ۱۴۰۱بد بخت تر از ایرانی هم داریم… افغانستانی. بقیه دنیا از ما خوشبخت ترن. وزیر صمت هم واردات ماشین فرانسوی را ممنوع کرده تا چینی ها خدایی ناکرده مکدر نشوند…
مهردادکمال
۷ آذر ۱۴۰۱هیچ پژویی ۵۵هزار پوند نمی ارزه
(Saeed (peugeot
۷ آذر ۱۴۰۱شما نخر
حسین
۷ آذر ۱۴۰۱حالا درسته به خاطر بعضی
ایرادات مونتاژی و قطعات ضعیف
بهره کشی بیش از اندازه و دوشیدن پلتفرم 😂
سمند و روا و دنا و پارس و آریسان
خدا بده برکت از این همه حرکت
ایران خودرو اسم ۴۰۵ رو خراب کرد درسته
ولی پژو ۴۰۵ خداییش انقدری
تو دوره ی خودش محشر بود
که الان هم سواریش لذت بخشه
اگر ایران خودرو همین mi 16
یا مدل کمیاب T16
(که همکاران پدال اگر زحمت مقاله ی اینم بکشن
ممنونشون هستیم)
از این مدلا بهره برداری می کرد
و کیفیت مونتاژ و قطعات درستی هم داشتن
حتی می شد اصلاحاتی برای ایمنی هم
انجام بدن
بنظرم خیلی قابل تحمل تر و مورد پسند تر بود
حداقل مردم خاطره خوشی داشتن الان
انصافا اگر الان ایران خودرو مدل mi 16
رو با همین کیفیت و یه فیس لیفت ملایم
تقویت ایمنی و تجهیزات به روز
عرضه می کرد
شما حاضر نبودین ۴۰۰ میلیون رو
حداقل به جای این ماشینای ضعیف الان
بابت همچین خودرویی پرداخت کنین ؟
ولی لامصب عجب چیزی بوده
اگر همچین نمونه ای با همین سلامت
تو ایران باشه بازم بنظرم ارزش خرید داره
اون اصالت و سواریش 👌
چه هندلینگ چه نرمی و جاداریش
چابکی و تودست بودنش
شتاب ۹ ثانیه !!!
موتور تنفس طبیعی
با اون کشش معرکه
بعید میدونم در حد اندازه ماکسیما نبوده باشه
که بیشترم هست قطعا
وزنم که حلالش باشه انصافا
با اون کیفیت شرف داشت
شیر واقعی بود
هنوزم هست
با اینکه پیر شده 🐅
امین 68
۷ اردیبهشت ۱۴۰۲سواری 405 برات لذت بخشه؟؟؟؟؟
رضا
۱۰ فروردین ۱۴۰۳بله خیلی نرماصل فرانسه منظورمه
(Saeed (peugeot
۷ آذر ۱۴۰۱من نمیدونم چرا یک کشور باید از داشتن خودروی خوب محروم باشه ….. چرا واردات باید توی کشور اصلا بسته باشه / چرا باید ماشین زیر ۲۰ هزار یورو بیاد …..و شرط بزارن …. چرا باید آشغال چینی ۳ برابر قیمت جهانیش تو ایران مونتاژ بشه و فروخته بشه …… به خدا جوری این زندگی برای مردم سخت شده نگو ….. قوی ترین خودروی پژو با اون پرفورمنس و ایمنی و سرعت و شتاب که قیمتش برای دنیا بالاست برای ایران جواهره ….. ولی حیف نمیاد …. ۵۵ هزار پوند پول میشه تقریبا ۲/۲۰۰ میلیارد تومن ….. که پول یک النترااااااا صفر هستش … پول یه تلیسمان کارکرده و سوناتا ۵ سال کارکرده هستش …. راوفور ۲۰۱۶ تمیز و زیر ۳ میلیارد نمیگن در حال حاضر …..واقعا هضم این قیمتا آدم و از زندگی سیر میکنه
shayan1renault
۷ آذر ۱۴۰۱ماشین زیر۲۰هزار دلار باید بیاد چون دلار نداریم
چون بازار انحصاریه چینیا گرونن
amir
۷ آذر ۱۴۰۱405 406 , 505 بهترین سدانهای تاریخ پژو به خصوص 505
TML BN
۷ آذر ۱۴۰۱407 هم بدترین
amir
۷ آذر ۱۴۰۱407 و 607 بدترین
علی
۸ آذر ۱۴۰۱۴۰۶ هیچ وقت طراحیش از چشم نمیوفته خیلی خوبه طراحیش😍.
Just toyota
۷ آذر ۱۴۰۱فک کنم اگه به شرکت پژو بگی : ماشین ۳۰ سال پیشت هنوز داره تو یه کشور مونتاژ میشه و به صورت صفر فروخته میشه باورش نشه 😂😂🙌🙌
Just toyota
۷ آذر ۱۴۰۱بعضی از هموطنان هستن که روی خودرو های از رده خارجی مثله : همین جناب ۴۰۵ یا زانتیا و یا ۲۰۶ و پژو پارس ( که همون پژو ۴۰۶ میشه ) ، تعصب شدید و همواره میگن که ماشینشون بی رقیب هست و بهترین ولی باید بهشون گفت خواهشا افکار پوسیدتون رو دور بریزید و با واقعیت های دنیا روبه رو بشین که مردم بقیه دنیا ( حتی اونایی که بهشون میگن برادر و مظلوم ) دارن با پولی که تو برای خرید ماشینی با استاندار های ۳۰ سال پیش میدی میرن امسال هیوندا النترا ۲۰۲۲ یا کیا فورته ( سراتو ) ۲۰۲۲ و حتی کرولا ۲۰۲۲ میخرن ، پس بیاین به جای اینکه به وضع اسفناک موجود قانع باشیم و روز به روز بیش تر از دیروز حقارت رو بپذیریم به فکر چاره ای باشیم که زندگی و رفاه هممون مانند سایر جهانیان بشه ، و قطعا خودتون هم خوب میدونید که چاره اینکار چیه ✊️✊️🤘✌️
TML BN
۷ آذر ۱۴۰۱کفخواب یا شوتی هم میکنن و مثلا فاز لاتی برمیدارن تازه فاز ماشین باز بودن هم میگیرن
حمیدرضا
۸ آذر ۱۴۰۱پژو پارس همون ۴۰۶ میشه؟؟!! پژو پارس صرفا یک فیس لیفت وطنی و جزئی از پژو ۴۰۵ هست.
مهدی
۷ آذر ۱۴۰۱از نظر من ۴۰۵ زمان خودش از تمام رقبای ژاپنی و آلمانی بهتر بود . واقعا ماشین جذاب و دوست داشتنی بود که میشه گفت تو زمان خودش هیچ ضعفی نداشت
datsun
۷ آذر ۱۴۰۱بی خیال
مهدی
۷ آذر ۱۴۰۱عزیز ۴۰۵ ماشین سال اروپا بود. اگر ماشین باز باشی و سوار سری ۳ و سی کلاس های هم سال ۴۰۵ شده باشی کامل متوجه میشی ۴۰۵ جلوتر از زمان خودش بود از هر نظر. اینهمه کارشناس مجلات معتبر که بیخود به خودرو رو خودروی سال انتخاب نمیکنن
amir
۷ آذر ۱۴۰۱شاید از المانی ها بهتر نبود ولی از ژاپنی ها بهتر بود
datsun
۷ آذر ۱۴۰۱باشه تو راست میگی
amir
۸ آذر ۱۴۰۱خود ژاپنیها اینقدر رو ماشیناشون تعصب ندارن که ایرانیها دارند
رهگذر
۷ آذر ۱۴۰۱واقعا ۴۰۵ سی سال پیش بهترین ماشین بود سواری نرم عالی هندلینگ عالی قیافه و ظاهر بسیار خوب البته همه اینا برا اون زمان صدق میکرد و اینم باید در نظر داشت اون ۴۰۵ که اون زمان وارد ایران شد از نمونه های ساده بود و اگر مدلهای mi16 و مدلهای با آپشنهای بالاتر وارد میشد خیلی بهتر بود
رسول۲۰۶
۲ دی ۱۴۰۱اسم mi16 رو میشنوم پشمام فر میخوره!
زیبایی، کیفیت، قدرت و…
شوتی سوار
۸ آذر ۱۴۰۱405 یعنی اصالت و رخ و زیبایی.جوان پسند.هرکاری باهاش کنی بهش میاد.شوتی،کفخواب،قالپاق،رینگ خرچنگی و …..خیلی ماشین عالی هست😍
الکی نیست که بهش لقب لات جاده دادن💪
Vr6
۹ آذر ۱۴۰۱تو کجایی اصلا؟
Jamshid
۸ آذر ۱۴۰۱هیچی قدیمیش نمیشه
اروپایی آمریکایی ژاپنی آلمانی
اصلا تاریخچه این کشور هارو برای ماشین میخونی پشمات میریزه
arashk
۹ آذر ۱۴۰۱پژو 504 و چند مدل دیگه قدیمی ماشین های مقاومی بودن ولی دیگه خیلی وقت که پژو جز ماشین های بی کیفیت چیز دیگه ای نمیسازه . توی بازار کم تنوع ایران حتی 407 و 2008هم نتونستن با رقبای کرهای شون رقابتکنن. پژو های داخلی هم که حتی موتور هاش هم واقعاً داغونن . هم زیادی گرم هستن هم دور موتور الکی بالاست. کیفیت موتور پراید از پژو های تولید داخل بهتره
رسول۲۰۶
۲ دی ۱۴۰۱اون قبلاً بود منظورم چند سال پیش اینجوری بود الان با وجود 3008 ,5008 ,508 و… همچین چیزی فکر نمیکنم
مانی
۱۳ آذر ۱۴۰۱دلم به حال خودمون میسوزه که هنوز داریم با 405 و 206 حال میکنیم واقعا واقعا بدبختیم
رسول۲۰۶
۲ دی ۱۴۰۱من قبل از اینها میشناختم این ماشین رو و واقعا یکی از دو خودرویی هستش که از ته دل دوست دارم.
خب ۵۰۸ خارق العاده است و نسبت به خودرو های هم آپشنش قیمت خوبی داره که به پول ایران میشه حدود ۲ میلیارد اما واقعا درسته که پژو دوباره داره روی خط پیشرفت میوفته
حرفی ندارم!!!
اشکان
۱۸ اسفند ۱۴۰۱همه شماها هیچ میدونید که کارخانه و شرکت خودروسازی بوگاتی اولین بار در کشور فرانسه تاسیس شد و تا الان در کشور فرانسه هست یعنی بوگاتی مال کشور فرانسه است
و دفتر مرکزی اون هم تو مولشایم فرانسه است