سئات مدل ایبزا را ارتقا داد، اما آیا این خودروی دوباره طراحیشده توان رقابت با رقیبان مستقیمش یعنی پژو و فولکسواگن را دارد؟
رقابت در هیچ کلاسی بهاندازهی رقابت در کلاس سوپر مینی سخت نیست. تقریباً هر خودروسازی یک خودروی جمعوجور و مقرونبهصرفه در این کلاس دارد؛ بنابراین برای پیروزی در این رقابت سخت، خودروی تولیدی باید ویژگی خاص و جدیدی داشته باشد. سئات ایبزا مشکل مهمی نداشت که نیاز به بهروزرسانی آن احساس شود بلکه تولید هشتسالهی آن به روزهای آخرش نزدیک میشد. البته این خودرو در سال ۲۰۱۲ ارتقاهایی محدودی داشت که چندان به چشم نمیآمد.مدل بهروزرسانی شده این خودرو حالا تغییرات زیادی پیدا کرده است. تغییر ظریف در طراحی بیرونی، کابین لوکستر، موتور جدید و سیستم تعلیق دوباره طراحیشده نشان میدهد که سئات در بازبینی این خودرو تمام تلاش خود را به کار بسته است. اما سئات تنها خودروسازی نیست که دست به طراحی جدید برده است، کمپانی پژو هم خودروی ۲۰۸ را زیر تیغ جراحی برده و ویژگیها و آپشن های جدیدی به آن اضافه کرده است. زیر کاپوت ۲۰۸ حالا موتور بنزینی توربوشارژ سه سیلندر و ۱.۲ لیتری قرار گرفته که تابهحال مورد بررسی قرار نگرفته است در ادامه برای اولین بار این موتور را تست میکنیم. بعد از معرفی دو خودروی تازه وارد این کلاس، نوبت به معرفی قهرمان قاطع این کلاس یعنی فولکسواگن پولو رسیده است فولکسواگن پولو یک خودروی درجهیک، بهینه، کاربردی و ارزان است. این خودروی آلمانی ثابت میکند که کوچک بودن یک خودرو دلیلی بر محدودیت نیست. به نظر شما کدام خودرو پیروز از این رقابت خارج میشود؟
سیستم اطلاعات و سرگرمی
هر سه مدعی این کلاس به سیستم اطلاعات و سرگرمی با صفحهنمایش لمسی مجهز شدهاند. سئات برای کاربری بهتر این سیستم و فاصله مناسب از کاربر، داشبورد گهوارهایاش را حذف کرده است. درست مثل تنظیمات پولو، این سیستم هم با حسگر مجاورت کار میکند و با نزدیک شدن دست به صفحه کاربردهای آن مشخص میشود. در این میان بزرگترین صفحهنمایش متعلق به ۲۰۸ است اما کاربری این صفحهنمایش ۷ اینچی مطلوب نیست.
پژو در این قسمت رنگهای چشمنواز، رینگهای رنگی و تضاد رنگ بیرونی با رنگ کابین را پیشنهاد میکند. ایبزا با ۱۵۹ یورو پکیج آبی را مهیا میکند که رینگها و آینهبغلهای آبیرنگ را به خودرو اضافه میکند. پکیج ۶۴۰ یورویی ولوت و بیسموس این خودرو هم رینگهای سفارشی رنگی، اگزوز جدید و دوخت چرم را مهیا میکند. پیشرانه
خودروهای سئات و فولکسواگن موتور یکسانی دارند. موتور چهار سیلندر ۱.۲ لیتری این دو خودرو میتواند ۸۹ اسب بخار نیرو تولید کند. بااینحال پولو ۱۰۷ گرم CO2 در هر کیلومتر تولید میکند که در قیاس با ۱۱۹ گرم در هر کیلومتر ایبزا عدد مناسب تری است. موتور سه سیلندر ۱.۲ لیتری پژو هم ۱۰۸ اسب بخار نیرو تولید میکند و ۱۰۳ گرم CO2 در هر صد کیلومتر تولید میکند.
نتیجه نهایی:
جایگاه اول: فولکسواگن پولو
پولو مانند دیگر رقبا وجههی شیک و برجستهای ندارد اما لایق این عنوان است چرا که این خودروی فولکسواگن کیفیتی درجهیک دارد. این احساس تنها از کابین مجلل خودرو ناشی نمیشود، بهینه شدن و راحتی این سری در رتبهبندی نهایی تأثیر بسزایی داشته است. بااینحال این خودرو هنوز چالاک و آرام و موتور TSI آن سریع و کاربردی است. هزینه پایین، استهلاک کم و عملکرد تأثیرگذار پولو شما را مجاب به خریدش میکند.
شاید انتخاب و رانندگی با یک خودروی ارزان و مناسب با هر نوع سلیقهای، کار سادهای نباشد؛ اما ۲۰۸ اصلاحشده یک نمونهی مطلوب از یک خودروی کوچک است. خودرویی که با موتور جدید ۱.۲ لیتری توربوشارژ پژو، کشش و قدرت مناسبی در اختیار راننده میگذارد. قدرت بالا در کنار کنترل خوب، کابین جادار، تجهیزات مناسب و معقول و تولید گازهای گلخانهای کم، ۲۰۸ را تبدیل به یک خودروی مناسب کرده است.
تغییرات زیاد در کابین و بیرون خودرو نمیتواند موفقیت ایبزا را در سالهای آینده تضمین کند. رانندگی با این خودرو هنوز لذتبخش است و موتور ۱.۲ لیتری TSI این خودرو هم عملکرد مناسبی دارد اما سئات برخی ویژگیهای اصلی که در سوپرمینی های رقیب هم دیده میشود را فراموش کرده است. اگر بخواهیم ایراداتی که بر این خودرو وارد است را نام ببریم میتوانیم تولید گاز CO2 بالا، قطعات کابین بیکیفیت و هندلینگ پایین را هایلایت کنیم.
اما خودروهای همرده در این کلاس
مزدا ۲ موتور ۱.۵ لیتری SE-L Nav
قیمت ۱۴۳۹۵ یورو
موتور: ۱.۵ لیتری چهار سیلندر با ۸۹ اسب بخار نیرو
خطمشی حجم بجای مزدا به معنی موتور بدون توربو است؛ اما موتور ۱.۵ لیتری این خودرو در کنار گیربکس پنج سرعته واقعاً چالاک به نظر میرسد. درحالیکه رقیبان این خودرو بهرهوری را هدف قرار دادهاند مزدا ۲ استایل و لذت بخشی را هدف قرار داده است بعلاوه اینکه مسیریابی با سیستم مسیریابی صفحه لمسی این خودرو بسیار آسان است.
فورد فیستا ۱.۰ لیتری T زتک 5dr
قیمت ۱۴۷۹۵ یورو
موتور ۱.۰ لیتری سه سیلندر با ۹۹ اسب بخار نیرو
فیستا حالا در حال گذراندن زمان است. ترکیب موتور توربوی قدرتمند و هندلینگ فوقالعاده، این خودرو را در میدان رقابت نگه میدارد اما فروش این خودرو به خاطر قیمت بالاتر و تجهیزات کمتر نسبت به رقبا هنوز با دردسر همراه است.
فولکس واگن پولو ۱.۲ TSI SE | پژو ۲۰۸ پیورتک | سئات ابیزا ۱.۲ TSI کانکت | |
قیمت پایه/قیمت خودروی مورد بررسی | یورو۱۴,۴۱۰/ یورو ۱۴,۴۷۰ | یورو ۱۶,۰۹۵/ یورو ۱۷,۵۱۰ | یورو ۱۴,۶۲۰/ یورو ۱۵,۲۵۰ |
قیمت خودرو بعد از ۳ سال یا ۳۰هزار مایل | یورو ۷,۳۰۶/۵۰.۷% | یورو ۶,۵۵۱/۴۰.۷% | یورو ۶,۲۲۸/۴۲.۶% |
استهلاک | یورو ۷,۱۰۴ | یورو ۹,۵۴۴ | یورو ۸,۳۹۲ |
بدهی مالیاتی سالانه استاندارد/نرخ بالاتر | یورو ۴۵۹/ یورو ۹۱۹ | یورو ۴۸۱/ یورو ۹۶۲ | یورو ۵۲۴/ یورو ۱,۰۴۹ |
هزینه سوخت سالانه (۲۰ هزار مایل) | یورو ۱,۴۹۰/ یورو ۲,۴۸۳ | یورو ۱,۳۹۷/ یورو ۲,۳۲۹ | یورو ۱,۷۳۷/ یورو ۲,۸۹۶ |
هزینه تعمیر و نگهداری | یورو ۲۸۸ (۲ سال) | یورو ۱۲.۹۹ p/m (3 سال /35k) | یورو ۴۸۰ (۳سال/30k) |
طول/فاصله محور | ۳,۹۷۲/۲,470mm | ۳,۹۷۳/۲,538mm | ۴,۰۶۱/2469mm |
ارتفاع/عرض | ۱,۴۵۳/۱,682mm | ۱,۴۶۰/۱,739mm | ۱,۴۴۵/۱,693mm |
موتور | ۴ سیلندر خطی/۱,197cc | ۳ سیلندر خطی/۱,199cc | ۴ سیلندر خطی/۱,197cc |
نهایت قدرت | ۸۹/۴,۸۰۰ bhp/rpm | ۱۰۸/۵,۵۰۰ bhp/rpm | ۸۹/۴,۴۰۰ bhp/rpm |
نهایت گشتاور | ۱۶۰/۱,۴۰۰ Nm/rpm | ۲۰۵/۱,۵۰۰ Nm/rpm | ۱۶۰/۱,۴۰۰ Nm/rpm |
گیربکس | ۵ سرعته/دیفرانسیل جلو | ۵ سرعته/دیفرانسیل جلو | ۵ سرعته/دیفرانسیل جلو |
ظرفیت باک/لاستیک یدک | ۴۵ لیتری/پک فوم | ۵۰ لیتری/لاستیک سبک مخصوص مسافت کوتاه | ۴۵ لیتری/پک فوم |
ظرفیت صندوق (در حالت اصلی/در حالت صندلی جمع شده) | ۲۸۰/۹۵۲ لیتر | ۲۸۵/۱,۰۷۶ لیتر | ۲۹۲/۸۴۷ لیتر |
وزن محدود/بار/وزن بکسل کیلوگرم | ۱,۱۰۷/۵۳۱/۱,۰۰۰ | ۱,۰۶۰/۵۵۲/۱,۱۵۰ | ۱,۰۴۳/۴۸۷/۱,۰۰۰ |
دایره گردش | ۱۰.۶ متر | ۱۰.۴ متر | ۱۰.۰ متر |
گارانتی پایه (مایل)/تضمین | ۳سال (۶۰,۰۰۰)/۱سال | ۳سال (۶۰,۰۰۰)/۱سال | ۳سال (۶۰,۰۰۰)/۲سال |
مسافت خدماتی/ نمایندگی در اروپا | متغیر/۲۲۳ | ۱۲,۵۰۰ مایل (۱سال)/۳۰۰ | متغیر/۱۲۸ |
نمره امنیتNCAP: بزرگسال/کودک/عابر./سرنشین/ستاره | ۹۰/۸۶/۴۱/۷۱/۵ | ۸۸/۷۸/۶۱/۸۳/۵ | ۸۲/۷۷/۵۹/۷۱/۵ |
صفر تا ۹۶/ ۴۸ تا ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت | ۹.۹/۱۰.۲ ثانیه | ۹.۵/۹.۶ ثانیه | ۱۰.۸/۱۱.۹ ثانیه |
نهایت سرعت/دور موتور در ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت | 183kmh/2,600 | 190kmh/2,500 | 183kmh/2,600 |
ترمز از سرعت 112 تا صفر 96 تا صفر ۴۸ تا صفر کیلومتر بر ساعت | ۵۱.۴ ۳۶.۹ ۹.4m | ۵۰.۳ ۳۶.۶ ۹.4m | ۴۷.۶ ۳۵.۸ ۹.4m |
سطح صدای تولیدی در بیرون/ حالت آماده به کار/ سرعت ۴۸/ سرعت ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت | ۶۲/۵۰/۵۸/64dB | ۶۳/۴۲/۶۱/70dB | ۶۳/۴۲/۶۱/70dB |
مصرف سوخت اندازه گیری شده/مسافت طی شده | ۵.۸/ کیلومتر۶۴۸ | ۵.۴/ کیلومتر ۷۶۷ | ۶.۷/ کیلومتر۵۵۵ |
مصرف سوخت اعلام شده شهری/جاده ای/ ترکیبی در صد کیلومتر | ۵.۰/۳.۳/ لیتر ۳.۹ | ۴.۷/۳.۲/۳.۷ لیتر | ۵.۳/۳.۳/لیتر۴.۱ |
تولید CO2 واقعی/اعلام شده/ مالیات | ۱۶۰/107g/km/16% | ۱۵۰/103g/km/15% | ۱۸۷/116g/km/18% |
ایربگ/کمربند ایزوفیکس/سنسورهای پارک/دوربین | ۴/yes/£۲۹۵/£۲۴۰ | ۶/yes/yes/£۲۰۰ | ۴/yes/£۲۴۹/no |
گیربکس اتوماتیک/پایداری/کروز کنترل | یورو ۱,۳۷۵/yes/£۴۰۰^ | یورو ۱,۱۰۰/yes/yes | No/yes/£۱۳۰ |
کنترل وضعیت/ چرم/ گرم کن صندلی | یورو ۳۸۰/no/£۳۶۰ | یورو ۲۹۰/£۱,۱۱۰/ یورو ۱,۱۱۰* | No/no/no |
رنگ متالیک/ چراغ های LED / استارت بدون کلید | یورو ۵۴۰/£۹۰۰/no | یورو ۴۹۵/no/no | یورو ۵۳۰/no/no |
مسیریابی/ یو اس بی/ رادیو دیجیتال/ بلوتوث | یورو ۷۰۰/yes/yes/yes | یورو ۴۵۰/yes/yes/yes | Yes/yes/ یورو ۲۸۰/yes |
منبع: autoexpress
mohsen
۳ آبان ۱۳۹۴ایول پرچم آلمانی جماعت بالاس …
سامان اذری
۳ آبان ۱۳۹۴عقب سئات کپی تیبا 2 خودمونه
البته تیبا کوپی سئات هستش
Aston Martin
۴ آبان ۱۳۹۴توی بلاد اونها هم هیچی پرفکت نی
پولو اصل حس لوکسری رو منتقل نمیکنه
آریا
۴ آبان ۱۳۹۴دوست عزیز تو هیچ جای دنیا ماشیین 14 هزار تائی جز لوکسری ها ( به قول شما ) نیست .
shahab
۴ آبان ۱۳۹۴فولکس ماین بیستیه
J.P
۳ آبان ۱۳۹۴208 تو آمار آیا بهتر نیست؟؟
حسن
۳ آبان ۱۳۹۴208 از همه شون قشنگ تره
امیرحسین
۳ آبان ۱۳۹۴قابل توجه دوستانی که میگن پژو آشغال میسازه!!!
نه دوستان اگر خودروسازان مدلهای روز تولید کنند و از کیفیت قطعات نزنن پژو میتونه شریک خوبی باشه ولی تولید ماشین روز با پورسانت جور در نمیاد.بهرحال مدیران خرج دارن و نمیتونن بخاطر منفعت ما از سود سرشار ناشی از تولید ماشین های قدیمی پژو بگذرند
Hamid...Audi
۴ آبان ۱۳۹۴وقتی که تویوتا و وولکس واگن و فورد و … خودرو ساز باشن پژو آشغال ساز به حساب میاد.
همکاری داخلی ساز ها با پژو هم به خاطر اینه که خطوط تولید تغییرات زیادی نخواد…وگرنه کمتر کسی پژو رو به ماشینای دیگه ترجیح میده.
رهگذر
۴ آبان ۱۳۹۴چیزی به اسم وولکس نداریم!
h112
۳ آبان ۱۳۹۴کلا این رده خودرو ها رو دست ندارم…
اشکان
۳ آبان ۱۳۹۴اقایان نویسنده پدال خبر دارین 208 کی میاد ایران و اگه بیاد تقریبا چند در میاد???
احمد باقری
۳ آبان ۱۳۹۴فکر کنم 208 قشنگ تر باشه، بهتر بود وزنشون رو هم عنوان می کرد تا بهتر بشه نتیجه گیری کرد.
مهدی نیک سیرت
۴ آبان ۱۳۹۴وزن خودروها تو جدول نوشته شده، شما میتونید وزن خودروها رو تو قسمت وزن محدود ببینید.
hamid
۳ آبان ۱۳۹۴208 خودرویی مناسب واسه خانوما
رامتین
۳ آبان ۱۳۹۴دوستان توجه داشته باشید هم 208 و هم پولو سال دیگه در ایران عرضه میشند (208 قطعی شده و فولکس هم با احتمال زیاد شراکت را خواهد داشت) پولو 2000دلار گرونتر از 208 است ولی 208 واقعا زیباست. به شخصه اگه 208 را با قیمت 50 عرضه کنند (اواسط سال95) قصد خریدشو دارم گرچه محاسباتم میگه 60 قیمت میدن. موتور بهینه پرینس 120 اسبی 208 واقعا بهینه است و مصرف 4 لیتری داره که در مقابل tu5 قابل قیاس نیست.
نوید جهرمی
۴ آبان ۱۳۹۴قیمت پایه 208 تقریباً 2000 یورو گرون تر از پولو هس. نمونه آزمایش هم 3000 تا گرون تر
نوید جهرمی ها
۴ آبان ۱۳۹۴بابا چقدر دلتون خوشه 50 میلیون مگه این با 206 چه اختلافی داره یکم ذرق برقش کردن یه مانیتورم گذاشتن وسطش بعدا مگه تو ایران اینجوری تحویلت میدن از همه چیش میزن یه قالپاق پلاستیکیم بهش میچشبون تحویل میدن بعضیا واقعا تو چه عالمی سیر میکنن!
رامتین
۴ آبان ۱۳۹۴با فرض آپشنهای اصل 208 این قیمت را گفتم. ضمن اینکه الان ساندرو که هیچ امکاناتی نداره و قیافه داغون قیمت 44 داره! بارها گفتم به هیچ وجه قیمتها کم نمیشه مگه آنکه دلار مثلا 1000تومن کمتر بشه. با شرایط فعلی 50 تومن برای 208 با آپشنهای اصلش خوبه. از طرف دیگه میتسوبیشی میراژ الان 66 تومن یا امجی3 حدود 65 تومن قیمت داره که از نظر فنی در برار 208، بسیار ناامیدکننده هستند و فقط یکسری آپشن بصری ارند.
heshmat021
۴ آبان ۱۳۹۴50 !!!
دلت واقعا خوسه
سلریو که ۷-۸ هزار دلار قیمتشع رو میخان بدن
۸۰ میلیون
بهد ۲۰۸ که ۲ بابر پولشه بدن ۵۰
شما ۱۰۰ به بالا در نظر بگیر
مگه این دزدا از سودشون میزنن
DODGE
۳ آبان ۱۳۹۴208 لااااااااااااااااااااااااااااااایک!!
Ebi
۳ آبان ۱۳۹۴۲۰۸ خوبه ولی اگه این ایران خودرو بخواد تولید کنه
یا با موتور tu3 ya tu5 تولید میکنه که الان داخلی سازی هم شده
خدایا مارو از دست فرغون ساز جاده مخصوص نجاات بده
حسام
۳ آبان ۱۳۹۴دوستان 2 تا سوال دارم
1. تفاوت سوپر شارژ با توربوشارژ چیه؟
2.استهلاک کدوم یکی بیشتره،موتور معمولی یا توربوشارژ
مهدی نیک سیرت
۴ آبان ۱۳۹۴با یه سرچ ساده به اطلاعات زیر می رسیدید
هر دوی آنها جریان هوای ورودی به موتور را فشرده می کنند
توربو شارژرها و سوپر شارژرها علاوه بر بالابردن توان خروجی موتور و بالابردن گشتاور آنها باعث می شوند که در مصرف بنزین و گازوئیل و سوخت صرفه جویی شود واز همه مهم تر از فشار وارد شدن به موتور نیز جلوگیری شوئ که خود این امر باعث پایین آمدن فرسودگی و عمر طولانی تر اجزای آن می شود
توربو شارژر با استفاده از دود خروجی از موتور کار می کند و به همین جهت کارایى بالاتری نسبت به سوپر شارژرها دارد.زیرا از انرژى تلف شده و دود خروجی برای تامین انرژى خود استفاده مى کند ولی توربو شارژر باعث مى شود که مقداری فشار برگشتى درسیستم اگزوز ایجاد شود که این فشار برگشتى مى تواند باعث کاهش کارایى توربو شارژر تا زمانى که موتور در دور بالا کار مى کند شود.
افزایش دما که خود باعث کندی در کار توربو شارژر می شود و برای جلو گیری از این امر از اینتر کولر که یک خنک کننده برای کاهش دمای هوای فشرده می باشد بهره گرفته می شود از مزایایی دیگر آن علاوه بر خنک کردن هوای ورودی پایین آوردن بار حرارتی موتور و همچنین کاهش دمای گازهای خروجی از اگزوز بوده که در مصرف سوخت کمک بسزایی می کند .
البته در نظر داشته باشید که نصب و راه اندازی توربوشارژر و سوپر شارژر نیاز به تخصص بالایی دارد و اگر در غیر زمانهایی که خود سازندگان اقدام به این امر می کنند بصورت آزاد و بدون اطلاعات لازم و با مارکهای متفرقه این کار را انجام دهیم با مشکلات فروانی مواجه می شویم و حتی به موارد خطرناکی بر می خوریم.
mohsen
۴ آبان ۱۳۹۴اگه عیران خودرو بازم پژو بزنه یعنی گند بزنم به ریختش بد بخت لا اقل ماشین 20 سال پیش المانو ژاپنو بزنه از این شرافت مند تره
parham
۵ آبان ۱۳۹۴واقعا با وجود رقبای قوی مثل تویوتا فولکس اصلا پژو به چشم نمیاد البته به شخصه 308 رو میپسندم ولی واقعا ملت ایران پژو زده شدن آخه دلمون و به چی این برند خوش کنیم مصرف سوخته کمتر آلایندگی کمتر استهلاک کمتر لذت سواری آنچنانی……
عبدالله
۶ آبان ۱۳۹۴به نظر بنده چه از لحاظ فنی و آمار و چه ار لحاظ زیبایی پژو 208 از دو خودروی دیگر سر تر است.
شایان
۹ آبان ۱۳۹۴خدایی اون پختگی که طراحی 206 تو این رده داشت تو هیچ ماشینی ندیدم. بهترین طراحی تاریخ پژو . 206 بود با وجود قدیمی بودن قیافش بهتر از ایناست.
حامد
۲۹ آبان ۱۳۹۴قطعن همینطوره.