پژوسیتروئنفیاتکرایسلر

نگاهی به عملکرد استلانتیس در سال 2022؛ فروش کمتر و سود بیشتر!

عملکرد گروه خودروسازی استلانتیس در سال ۲۰۲۲ با تناقضاتی همراه بوده است. از یک طرف این شرکت حاشیه سود عملیاتی خود را ۱.۲ درصد بهبود بخشیده و به یکی از سودده ترین خودروسازان دنیا تبدیل شده ولی از طرف دیگر فروش استلانتیس نسبت به سال ۲۰۲۱ کاهش یافته است.

چنین عملکردی نه تنها در مقایسه با سال ۲۰۲۱ و زمان ادغام برندهای پژوسیتروئن و فیاتکرایسلر بلکه در سال‌های قبل از آن نیز مشاهده می‌شود. کارشناسان با تحقیقاتی درباره فروش ترکیبی برندهای اسبق فیات-کرایسلر، پژو-سیتروئن و اوپل/واکسهال انجام داده‌اند و فهمیده‌اند میزان فروش این شرکت‌ها به کمترین میزان از سال ۱۹۹۶ تاکنون رسیده است. در حقیقت نتایج به دست آمده بسیار جالب‌توجه هستند.

تمامی برندهایی که زیر چتر حمایتی استلانتیس قرار دارند شاهد افت فروش خود بوده‌اند. این روند تائید کننده تأثیر ادغام‌های زیادی است. در واقع برندهای زیرمجموعه استلانتیس با کاهش هزینه‌ها رقابتی‌تر شده‌اند و به دلیل برنامه‌های ویژه خود خودروهای کمتری را فروخته‌اند. این گروه خودروسازی در سال ۲۰۲۲ تعداد ۵.۸۴ میلیون دستگاه خودرو را به فروش رسانده و پس از تویوتا، فولکس‌واگن و گروه هیوندای و کیا به چهارمین خودروساز بزرگ دنیا بدل شده است. علاوه بر موقعیت قوی در اروپا و آمریکای شمالی، استلانتیس در آمریکای لاتین نیز یکی از بازیگران مهم بازار به شمار می‌رود. البته در آسیا و به عنوان مهم‌ترین بازار خودروی دنیا شاهد عملکرد مرزی این گروه خودروسازی هستیم.

میزان فروش سال ۲۰۲۲ برندهای گوناگون استلانتیس در واقع تنها ۵۸ درصد بالاترین میزان فروش آن‌ها در سال ۲۰۰۷ بوده است؛ به‌عبارت‌دیگر خودروسازان تحت حمایت استلانتیس در سال ۲۰۰۷ تعداد ۱۰.۰۴ میلیون دستگاه خودرو به فروش رسانده بودند درحالی‌که این رقم هم‌اکنون افت ۴۲ درصدی را در عرض ۱۵ سال نشان می‌دهد. در عوض باید گفت گروه فولکس‌واگن در سال ۲۰۰۷ تعداد ۶.۲ میلیون دستگاه خودرو فروخته بود ولی این رقم در سال گذشته به ۸.۳ میلیون دستگاه رسیده است. هدف اصلی ادغام برندهای موردبحث افزایش سوددهی و درعین‌حال صرفه‌جویی در هزینه‌ها بوده است. بجای صرف میلیارد دلار هزینه برای توسعه یک خودرو شما می‌توانید نیمی از این رقم را صرف تولید دو یا چند خودروی دیگر کنید. استفاده از پلتفرم‌ها و سیستم‌های مشترک تنها دو نمونه از مزیت‌های زیادی همکاری برندها با یکدیگر بجای رقابت است؛ اما چنین استراتژی‌ای بدون عوارض نیست و این موضوع در زمینه تولید و فروش خودش را نشان می‌دهد. از آنجایی که رقابت کمتری وجود دارد بنابراین تغییر جایگاه برندها در یک گروه خودروسازی می‌تواند منجر به توقف تولید برخی مدل‌ها شود تا به این ترتیب از همپوشانی در بازار جلوگیری گردد.

به این مورد باید تغییر شرایط بازارهای جهانی را نیز اضافه کرد. چین هم‌اکنون نقش مهمی دارد و تسلا نیز طوفانی در بازار خودروهای برقی ایجاد کرده است. زنجیره تأمین هم‌اکنون اهمیت بسیار زیادی دارد و در بسیاری از موارد بخش نرم‌افزاری مهم‌تر از عملکرد یک خودروست؛ به‌عبارت‌دیگر صنعت خودروسازی هم در ۲۰ سال اخیر تغییرات بسیار زیادی را تجربه کرده است. حجم فروش دیگر به اندازه قبل اهمیت ندارد و برندهای تازه‌وارد چینی به همراه تسلا، لوسید، ریویان و… نیازمند رشد هستند. در این میان برندهای قدیمی و تثبیت شده همچون استلانتیس باید دگرگون شوند. آیا ادغام برندهای موردبحث و تشکیل استلانتیس جواب داده است؟ ما این‌طور فکر می‌کنیم. هدف هر کسب‌وکاری دستیابی به سود است و نتایج سال ۲۰۲۲ تائید می‌کنند که استلانتیس به چنین هدفی رسیده است. البته کاهش حجم فروش باعث می‌شود استلانتیس در برابر رقبای چینی آسیب‌پذیرتر باشد. این خودروسازان بسیار سریع رشد می‌کنند و شاید به دنبال خرید برندهای آسیب‌پذیر غربی نیز باشد. زمان ثابت خواهد کرد برنده این بازی چه کسی خواهد بود…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۷ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. سالار فصل

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (51 ديدگاه)

    باید مراقب کمونیستای لعنتی بود.
    این افت فروش ها دارای پیامد بزرگی است
    باید هوشیار بود

    موافقم 73
    مخالفم 14
    1. Amir

      ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (112 ديدگاه)

      حس میکنم پدربزرگم این کامنتو گذاشته

      موافقم 41
      مخالفم 27
      1. سالار فصل

        ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (51 ديدگاه)

        شاید دست احساس میکنید عزیز دلم :)
        (صرفا شوخی)

        موافقم 26
        مخالفم 9
  2. مهدی

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (148 ديدگاه)

    خوشبخت ترین خودرو سازان دنیا در ایران هستن
    بدون رقیب / کیفیت فوق العاده پایین / قیمت های سرسام اور / ارزش خرید تقریبا صفر
    اما به دلیل اینکه خودرو در ایران یه کالای سرمایه ای محسوب میشه لذا بخاطر همین موضوع مردم مجبور به خریدشون هستن نه بخاطر ارزش و کیفیت اونها بلکه بخاطر نجات زندگی خودشون و جلوگیری از فقیر تر شدنشون…

    موافقم 76
    مخالفم 4
  3. Tesla

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (652 ديدگاه)

    تا چند ماه دیگه فروش همشون رو هم به اندازه یک اپسیلون فروش تسلا کبیر نمیشه 🇺🇸🇺🇸⚡️⚡️⚡️💪

    موافقم 6
    مخالفم 67
  4. یوسف

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (738 ديدگاه)

    برنامه استلانتیس اینه که به همه برندهای زیرمجموعه فرصت بده ولی به نظر من در آینده ناچار میشه برخی برندها رو حذف بکنه.

    موافقم 20
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا