پژوفیاتکرایسلر

وضعیت بغرنج استلانتیس در آمریکا؛ پر شدن انبارها از خودروهای فروخته نشده!

هم‌زمان با افت فروش اکثر برندهای استلانتیس در آمریکا، انبارهای این شرکت پر از خودرو شده و مدیران تصمیم به ارائه تخفیف‌های قابل‌توجه جهت فروش محصولات خود گرفته‌اند.


در نیمه اول سال جاری میلادی فروش استلانتیس در آمریکا ۱۶ درصد کمتر شده است. با بررسی عملکرد برندهای آمریکایی زیرمجموعه استلانتیس می‌توان گفت افت فروش جیپ و رم به ترتیب ۹ و ۲۶ درصد بوده درحالی‌که کرایسلر و دوج نیز از کاهش فروش ۸ و ۱۶ درصدی رنج برده‌اند. به دلیل کاهش تقاضا، موجودی انبار این شرکت‌ها در حال افزایش است و بنابراین مدیران استلانتیس اقدامات جدیدی را برای فروش خودروهای قدیمی‌تر آغاز کرده‌اند.

استلانتیس قبلاً محدودیت موجودی انبار ۳۳۰ هزار دستگاهی تا سه‌ماهه اول ۲۰۲۵ را تصویب کرده اما حالا می‌خواهد تا پایان سال جاری میلادی به این هدف دست یابد و این کار را با ارائه تخفیف‌های قابل‌توجه برای خودروهای مدل ۲۰۲۴ و قبل‌تر از آن انجام می‌دهد. ظاهراً تعداد نامشخصی از خودروهای استلانتیس، حداقل به مدت دو سال در نمایندگی‌ها رسوب کرده‌اند. استلانتیس می‌خواهد در نیمه دوم امسال ۲۰۰ هزار دستگاه خودروی کمتری را نسبت به مدت مشابه سال قبل روانه نمایندگی‌ها کند. این رقم دو برابر تخمین‌های پیشین مدیران استلانتیس است.

چهارمین خودروساز بزرگ جهان مقصر این وضعیت را وخامت صنعت خودروسازی در سراسر جهان و افزایش فشار از سمت رقبای چینی می‌داند. بر اساس تحلیل‌های وب‌سایت کار اج، آلفارومئو جیولیا بد فروش ترین خودروی بازار آمریکا بوده و ۶۱۷ روز در انبار نمایندگی باقی می‌ماند. استلویو هم با ۴۵۶ روز حضور در انبار سومین خودروی بد فروش است و پس از آن خودروی فیات ۵۰۰ برقی با مدت‌زمان رسوب ۴۵۴ روز قرار دارد. سایر محصولات استلانتیس هم وضعیت مشابهی دارند به گونه‌ای که جیپ رنگید ۳۳۲ روز در نمایندگی باقی مانده و در رده هشتم قرار دارد. گرند واگونیر L هم باید به‌طور متوسط ۳۲۷ روز منتظر خریدار جدید باشد. پس از گرند واگونیر L خودروی دوج هورنت در رده دهم قرار دارد و مدت ۳۲۳ روز در انبار نمایندگی خاک می‌خورد. افرادی که به دنبال خرید چنین خودروهایی باشند می‌توانند نهایت فرصت را برای چانه‌زنی بر سر قیمت نهایی داشته باشند چراکه استلانتیس خواهان خلاص شدن از شر این خودروهاست.

استلانتیس چشم‌انداز حاشیه سود عملیاتی خود برای سال ۲۰۲۴ را تصحیح کرده و از عددی دو رقمی به ۵.۵ تا ۷ درصد کاهش داده است. این شرکت انتظار دارد جریان سرمایه صنعتی‌اش منفی ۵ تا ۱۰ میلیارد یورو باشد. اوضاع به حدی وخیم است که شورای ملی نمایندگان استلانتیس نامه‌ای سرگشاده به کارلوس تاوارس ارسال کرده و او را به یک فاجعه قریب‌الوقوع متهم کرده است. همچنین او مسئول تخریب سریع برندهای جیپ، رم، دوج و کرایسلر دانسته شده است. قرارداد تاوارس با استلانتیس تا ژانویه ۲۰۲۶ اعتبار دارد اما جان الکان رئیس این شرکت اخیراً گفته به دنبال یافتن جانشین تاوارس است. البته سخنگوی استلانتیس اعلام کرده چنین روندی برای یافتن جانشین تاوارس امری عادی است هرچند احتمال دارد قرارداد او پس از انقضا در ژانویه ۲۰۲۶ تمدید شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. F22RAPTOR

    ۱۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2622 ديدگاه)

    خلاصه که کرایسلر باید از استلانتیس جدا بشه
    به سود هر دو طرفه

    موافقم 34
    مخالفم 3
  2. Joker

    ۱۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (602 ديدگاه)

    آمریکایی فنا کجان با شعار ماشالله ماشالله 🤣🤣🤣

    موافقم 24
    مخالفم 44
    1. amirkhanzadeh

      ۱۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1033 ديدگاه)

      فقط توشون علی این طوری هست که اونو متاسفانه خدا زده خدارو شکر بقیه سالم اند

      و اینم خبر خوش امروز امیدوارم این فرایند ادامه پیدا کنه تا استالینتس ورشکسته بشه
      این شرکت های زیر نظرش یک نفس راحت بکشند مخصوصا دوج

      موافقم 39
      مخالفم 8
      1. amir

        ۱۰ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (3601 ديدگاه)

        سوشیانت که اصلا ولش کن از ماتریکس خارج شده
        ولی این علی بی اطلاعات نیست ولی نمیدونم چرا اینطوری میکنه انگار نمیفهمه قضیه رو که چی داره میگه

        موافقم 5
        مخالفم 9
        1. سوشیانت

          ۱۰ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (3525 ديدگاه)

          دوستان چرا از امیر یاد نمیگیرید؟! نمیبینید اصلا تعصب نداره؟! :)

          موافقم 12
          مخالفم 4
    2. Nismo

      ۱۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1430 ديدگاه)

      یه پست قبلتر آمار افزایش تولید سایپا بود که نشون دهنده تقاضای بیشتر برای فروشه
      این است فرق بین خودروسازی ما و اونا

      موافقم 23
      مخالفم 1
    3. Taha Ayoobi

      ۱۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (4375 ديدگاه)

      چه ربطی به ماشالا داره، مدیریت مزخرف استلانتیسه.

      موافقم 14
      مخالفم 6
  3. Ali

    ۱۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (158 ديدگاه)

    ادم وقتی به ۱۴ تا برندی که زیر دست استلانتیسن نگاه میکنه میبینه بیشتر از نصفشون اوضاع خوبی ندارن.

    موافقم 11
    مخالفم 1
  4. Kiarash

    ۱۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (512 ديدگاه)

    باید فکر اینجا رو می‌کردن یا از هم جداشن یا مدیریت تغییر کنه

    موافقم 10
    مخالفم 2
  5. Sina

    ۱۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (831 ديدگاه)

    جدای از بحث استلانتیس که خوب عمل نکرده
    واقعیت اینه که از قبل از استلانتیس هم زیر مجموعه کرایلسر از نظر کیفیت ساخت ماشین های بادوامی نمیساخته
    ده هاست که جیپ و دوج ماشین مورد اعتمادی نبودن
    هرچی داره بخاطر اسم و رسم گذشتشه بخاطر برندش و قیافه هیجانی و قلوچماغشونه
    یعنی ظاهر با اصالت و دلفریبی دارن اما از نظر کیفتیت ساخت اصلا بدرد بخور نیستن
    یع موتور همی داره دیگه کم مونده رو دوج دارت هم بگذارنش
    مگه چند درصد جامعه دنبال موتور۶.۴ و صدای اگزور بلند هستن
    چسبیدی به همون چند درصد جامعه فروشتم شده در همون حده دیگه
    اکثر جامعه که یه ماشین عادی برای روزمرگی میخواد چرا به جای ژاپنی ها بیاذ سمت دوج و جیپ که کلش توی تعمیرگاه خوابن

    موافقم 26
    مخالفم 8
    1. Amirsh

      ۱۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (180 ديدگاه)

      و آلفارومئو
      آلفا هم تو اون همه مدت که دست فیات کرایسلر بود تنوع و میزان اعتماد جالبی نداشت ، و خود کرایسلر ، و …
      اصن اگه اوضاعشون خوب بود تن به تغییر مدیریتی و ساختاری نمیزدن

      موافقم 6
      مخالفم 2
    2. Taha Ayoobi

      ۱۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (4375 ديدگاه)

      خوبی؟

      موافقم 2
      مخالفم 7
    3. سوشیانت

      ۱۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (3525 ديدگاه)

      خریداران واقعی همونایی هستن که دنبال موتور حجیم و قدرتمندن وگرنه مردم عادی درکی از ماشین ندارن و فقط اون رو یه وسیله ای میدونن که از نقطه a به b برسن

      موافقم 5
      مخالفم 9
      1. Taha Ayoobi

        ۱۰ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (4375 ديدگاه)

        سوشیانت فکر کنم خودش فن فیات 500 برقیه

        موافقم 3
        مخالفم 3
        1. سوشیانت

          ۱۰ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (3525 ديدگاه)

          دقیقا چون تاحالا ندیده بودم کسی پرفورمنس ماشین رو جزو معایب‌ بدونه! اینجا هر روز چیز های عجیبی دیده میشه مثلا سه روز پیش زیر پست شورولت گروو کامنت های عجیبی دیدم چند نفر اومده بودن ربطش داده بودن به اس یو وی های آمریکایی یکی هم گفته بود شورولت کلا یه ماشین ایمن هم نداره! نکته جالب اینکه تو سایت iihs امتیازات اکسپدیشن و واگنیر و تاهو رو اکثرا خوب و قابل قبول اعلام کرده این رو هم بگم که تو اون سایت چیز هایی راجب تست اصلی و تست به روز شده وجود داره ولی یه سری اساتید میگفتن که مگه میشه تست رو ارتقا داد؟؟؟

          موافقم 4
          مخالفم 3
        2. Taha Ayoobi

          ۱۱ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (4375 ديدگاه)

          میگه کلا یه موتور 6.4 لیتری داره 😂
          اگه این بده که بقیه همونم ندارن.

          کلا بعضی ها شانتاژ گرن، هرچی میشه همه چیرو میارن وسط.

          این اس یو وی های فول سایز بد فشار آورده، چون بعضی کشور ها ندارن، اینا هی میکوبن.

          موافقم 1
          مخالفم 1
  6. arash

    ۱۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (107 ديدگاه)

    کرایسلر همیشه دچار چنین وضعیتی بوده است در اواخر دهه 1970 کرایسلر ورشکسته بود و مدیرعامل توانمند اسبق فورد لی آیاکوکا با اخراج از فورد مسئولیت کرایسلر را برعهده گرفت و سخنرانی کوبنده ای در گنگره کرد و گفت ورشکستگی کامل کرایسلر این مقدار هزینه برای دولت فدرال دارد یک سوم این مبلغ را به من بدهید بصورت وام و هفت ساله بازپرداخت و ایشان لی آیاکوکا با مدیریت درخشان خود کرایسلر را به روزهای اوج برگرداند و سه ساله وام فدرال را تسویه کرد. در اواخر 1980 هم دوباره همین شرایط رخ داد که مدیرانی برجسته مثل باب لوتز و باب ایتن کرایسلر را به دوران اوج بازگرداند با محصولاتی چون دوج وایپر و مرسدس بنز با کرایسلر در اواسط دهه 90 ادغام شد و دایملر کرایسلر ایجاد گردید. لذا این فراز و نشیب ها همیشه جزئی از ساختار و ماهیت وجودی کرایسلر بوده ولی متاسفانه در تاریخچه این کمپانی زمانی بود که در دهه 70 میلادی لی آیاکوکا بارها به آقای فورد نوه هنری فورد میگفت که کرایسلر بایستی با فورد ادغام تا از هم افزایی ایجاد شده بتوان بهتر با ژاپنی ها رقابت کرد که متاسفانه آقای فورد آنرا نپذیرفت.

    موافقم 8
    مخالفم 2
  7. حمید

    ۱۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (32 ديدگاه)

    ماشینای تو انبار بیارید ایران، فروش اینترنتی بزارید تو نیم ساعت کلش فروخته میشه، اینم از راه حل🤣

    موافقم 22
    مخالفم 1
  8. الکساندر

    ۱۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1235 ديدگاه)

    چرا مدیر استلانتیس رو اخراج نمیکنن سال ها تو پدال بودم یه تغییر مدیریت ازشون ندیدم

    موافقم 4
    مخالفم 1
  9. hosen

    ۱۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (690 ديدگاه)

    این استلانتیس قشنگ کمر به نابودی گروه کرایسلر زده

    موافقم 5
    مخالفم 1
  10. همایون

    ۱۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (784 ديدگاه)

    باید یه ایمیل به تاوارس بدم آدرس دعانویسش رو ازش بگیرم مگه میشه آخه؟مگه داریم؟البته اگه ایران رو در نظر نگیریم هیچ جای دنیا یه مدیر نمیتونه همچین دیکتاتوری راه بندازه اونم وقتی بزرگترین مدیران خودرویی مثل تویودا یا فردیناند پیئش به خاطر یه خطای کوچیک با کوهی از افتخار مجبور شدن از جایگاهشون کنار برن اونوقت این آقا یه تنه‌ یه دوجین از بهترین برندهای خودروسازی دنیا رو داره نابود میکنه و با بدترین کارنامه با اختلاف زیاد بیشترین درآمد رو در بین مدیران خودرویی داشته حالا هم که داره قراردادش تموم میشه بازهم میخوان قراردادشو تمدید کنن تا پروژه ناتمومشو کامل کنه برندهارو با خاک یکسان کنه.
    به نظرم تنها دلیل اینهمه خوش شانسی در عین بی لیاقتی میتونه دعانویس خوب باشه¡!!!

    موافقم 7
    مخالفم 2
  11. حسین دهمرد

    ۱۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2645 ديدگاه)

    تازه اینها جزو بهترین ماشینای استلانتیسه.
    عموم مردم دیگه یه کراس اور بصرفه میخوان که کاراشونو باهاش انجام بدن.

  12. JaMsHiD-R1988

    ۱۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2796 ديدگاه)

    آلفا رومئو پژو کرایسلر جیپ دوج
    اینا شرکت هایی هستند که باید از استلانتیس جدا بشن تا اینقدر آش.غال قوطی نوشابه تولید نکنن
    آلفا رومئو و پژو قابل تحمل ترن تا آمریکایی ها ولی کیفیت مونتاژ همشون در حد و اندازه همون چینیاست
    خدا بزنه این استلانتیس رو چرا ورشکسته نمیشه

    موافقم 3
    مخالفم 6
  13. froG-driVer

    ۱۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1013 ديدگاه)

    نفسم راحت داره بالا میاد…

    موافقم 1
    مخالفم 1
  14. حسن

    ۱۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2089 ديدگاه)

    مشکلات کرایسلر ربطی به استلانتیس نداره متاسفانه فیات طی سالها اهمال کاری و تمرکز بر برخی برندهای بی خاصیت و رها کردن برندهای کرایسلر موجب بوجود امدن این وضعیت شده

    موافقم 3
    مخالفم 1
  15. amirboss

    ۱۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (754 ديدگاه)

    استلانتیس یه ایده احمقانه برای اقدام چندین شرکت خودروسازی با استراتژی های متفاوت،فرهنگ تولید و قطب های مختلف بود.
    هدف اصلی احتمالا گسترش بازارهای تحت سلطه و افزایش تولید و کشف بازارهای جدید و تبادل تکنولوژی بین خودروسازهای تحت مالکیت و درنتیجه پاروکردن پول بود که ظاهراً خلاف چیزی که میخاستن شده.

    موافقم 2
    مخالفم 1
  16. اشکودا عشق مردم ترکیه

    ۱۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1199 ديدگاه)

    کرایسلر و فیات و زیرمجموعه هاشون از قدیم به بی کیفیت بودن معروف بودن

    موافقم 2
    مخالفم 2
  17. Muty

    ۱۲ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (15 ديدگاه)

    به نظرم منحل بشه این شراکت به نفع همه برندها هست
    خودشون میرن دنبال مدیریت جدید و نوآوری و پیشرفت و فروش یا ورشکست میشن و نابود! اینجوری استخون تو زخم نمی مونن سالهاست…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا