پژوفیاتکرایسلر

وضعیت بغرنج استلانتیس در آمریکا؛ پر شدن انبارها از خودروهای فروخته نشده!

هم‌زمان با افت فروش اکثر برندهای استلانتیس در آمریکا، انبارهای این شرکت پر از خودرو شده و مدیران تصمیم به ارائه تخفیف‌های قابل‌توجه جهت فروش محصولات خود گرفته‌اند.


در نیمه اول سال جاری میلادی فروش استلانتیس در آمریکا ۱۶ درصد کمتر شده است. با بررسی عملکرد برندهای آمریکایی زیرمجموعه استلانتیس می‌توان گفت افت فروش جیپ و رم به ترتیب ۹ و ۲۶ درصد بوده درحالی‌که کرایسلر و دوج نیز از کاهش فروش ۸ و ۱۶ درصدی رنج برده‌اند. به دلیل کاهش تقاضا، موجودی انبار این شرکت‌ها در حال افزایش است و بنابراین مدیران استلانتیس اقدامات جدیدی را برای فروش خودروهای قدیمی‌تر آغاز کرده‌اند.

استلانتیس قبلاً محدودیت موجودی انبار ۳۳۰ هزار دستگاهی تا سه‌ماهه اول ۲۰۲۵ را تصویب کرده اما حالا می‌خواهد تا پایان سال جاری میلادی به این هدف دست یابد و این کار را با ارائه تخفیف‌های قابل‌توجه برای خودروهای مدل ۲۰۲۴ و قبل‌تر از آن انجام می‌دهد. ظاهراً تعداد نامشخصی از خودروهای استلانتیس، حداقل به مدت دو سال در نمایندگی‌ها رسوب کرده‌اند. استلانتیس می‌خواهد در نیمه دوم امسال ۲۰۰ هزار دستگاه خودروی کمتری را نسبت به مدت مشابه سال قبل روانه نمایندگی‌ها کند. این رقم دو برابر تخمین‌های پیشین مدیران استلانتیس است.

چهارمین خودروساز بزرگ جهان مقصر این وضعیت را وخامت صنعت خودروسازی در سراسر جهان و افزایش فشار از سمت رقبای چینی می‌داند. بر اساس تحلیل‌های وب‌سایت کار اج، آلفارومئو جیولیا بد فروش ترین خودروی بازار آمریکا بوده و ۶۱۷ روز در انبار نمایندگی باقی می‌ماند. استلویو هم با ۴۵۶ روز حضور در انبار سومین خودروی بد فروش است و پس از آن خودروی فیات ۵۰۰ برقی با مدت‌زمان رسوب ۴۵۴ روز قرار دارد. سایر محصولات استلانتیس هم وضعیت مشابهی دارند به گونه‌ای که جیپ رنگید ۳۳۲ روز در نمایندگی باقی مانده و در رده هشتم قرار دارد. گرند واگونیر L هم باید به‌طور متوسط ۳۲۷ روز منتظر خریدار جدید باشد. پس از گرند واگونیر L خودروی دوج هورنت در رده دهم قرار دارد و مدت ۳۲۳ روز در انبار نمایندگی خاک می‌خورد. افرادی که به دنبال خرید چنین خودروهایی باشند می‌توانند نهایت فرصت را برای چانه‌زنی بر سر قیمت نهایی داشته باشند چراکه استلانتیس خواهان خلاص شدن از شر این خودروهاست.

استلانتیس چشم‌انداز حاشیه سود عملیاتی خود برای سال ۲۰۲۴ را تصحیح کرده و از عددی دو رقمی به ۵.۵ تا ۷ درصد کاهش داده است. این شرکت انتظار دارد جریان سرمایه صنعتی‌اش منفی ۵ تا ۱۰ میلیارد یورو باشد. اوضاع به حدی وخیم است که شورای ملی نمایندگان استلانتیس نامه‌ای سرگشاده به کارلوس تاوارس ارسال کرده و او را به یک فاجعه قریب‌الوقوع متهم کرده است. همچنین او مسئول تخریب سریع برندهای جیپ، رم، دوج و کرایسلر دانسته شده است. قرارداد تاوارس با استلانتیس تا ژانویه ۲۰۲۶ اعتبار دارد اما جان الکان رئیس این شرکت اخیراً گفته به دنبال یافتن جانشین تاوارس است. البته سخنگوی استلانتیس اعلام کرده چنین روندی برای یافتن جانشین تاوارس امری عادی است هرچند احتمال دارد قرارداد او پس از انقضا در ژانویه ۲۰۲۶ تمدید شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. F22RAPTOR

    ۱۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2615 ديدگاه)

    خلاصه که کرایسلر باید از استلانتیس جدا بشه
    به سود هر دو طرفه

    موافقم 13
    مخالفم 2
  2. Joker

    ۱۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (596 ديدگاه)

    آمریکایی فنا کجان با شعار ماشالله ماشالله 🤣🤣🤣

    موافقم 8
    مخالفم 14
    1. amirkhanzadeh

      ۱۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (612 ديدگاه)

      فقط توشون علی این طوری هست که اونو متاسفانه خدا زده خدارو شکر بقیه سالم اند

      و اینم خبر خوش امروز امیدوارم این فرایند ادامه پیدا کنه تا استالینتس ورشکسته بشه
      این شرکت های زیر نظرش یک نفس راحت بکشند مخصوصا دوج

      موافقم 12
      مخالفم 3
    2. Nismo

      ۱۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1107 ديدگاه)

      یه پست قبلتر آمار افزایش تولید سایپا بود که نشون دهنده تقاضای بیشتر برای فروشه
      این است فرق بین خودروسازی ما و اونا

      موافقم 10
  3. Ali

    ۱۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (97 ديدگاه)

    ادم وقتی به ۱۴ تا برندی که زیر دست استلانتیسن نگاه میکنه میبینه بیشتر از نصفشون اوضاع خوبی ندارن.

  4. Kiarash

    ۱۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (189 ديدگاه)

    باید فکر اینجا رو می‌کردن یا از هم جداشن یا مدیریت تغییر کنه

    موافقم 2
    مخالفم 1
  5. Sina

    ۱۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (827 ديدگاه)

    جدای از بحث استلانتیس که خوب عمل نکرده
    واقعیت اینه که از قبل از استلانتیس هم زیر مجموعه کرایلسر از نظر کیفیت ساخت ماشین های بادوامی نمیساخته
    ده هاست که جیپ و دوج ماشین مورد اعتمادی نبودن
    هرچی داره بخاطر اسم و رسم گذشتشه بخاطر برندش و قیافه هیجانی و قلوچماغشونه
    یعنی ظاهر با اصالت و دلفریبی دارن اما از نظر کیفتیت ساخت اصلا بدرد بخور نیستن
    یع موتور همی داره دیگه کم مونده رو دوج دارت هم بگذارنش
    مگه چند درصد جامعه دنبال موتور۶.۴ و صدای اگزور بلند هستن
    چسبیدی به همون چند درصد جامعه فروشتم شده در همون حده دیگه
    اکثر جامعه که یه ماشین عادی برای روزمرگی میخواد چرا به جای ژاپنی ها بیاذ سمت دوج و جیپ که کلش توی تعمیرگاه خوابن

    موافقم 4
    مخالفم 2
  6. arash

    ۱۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (92 ديدگاه)

    کرایسلر همیشه دچار چنین وضعیتی بوده است در اواخر دهه 1970 کرایسلر ورشکسته بود و مدیرعامل توانمند اسبق فورد لی آیاکوکا با اخراج از فورد مسئولیت کرایسلر را برعهده گرفت و سخنرانی کوبنده ای در گنگره کرد و گفت ورشکستگی کامل کرایسلر این مقدار هزینه برای دولت فدرال دارد یک سوم این مبلغ را به من بدهید بصورت وام و هفت ساله بازپرداخت و ایشان لی آیاکوکا با مدیریت درخشان خود کرایسلر را به روزهای اوج برگرداند و سه ساله وام فدرال را تسویه کرد. در اواخر 1980 هم دوباره همین شرایط رخ داد که مدیرانی برجسته مثل باب لوتز و باب ایتن کرایسلر را به دوران اوج بازگرداند با محصولاتی چون دوج وایپر و مرسدس بنز با کرایسلر در اواسط دهه 90 ادغام شد و دایملر کرایسلر ایجاد گردید. لذا این فراز و نشیب ها همیشه جزئی از ساختار و ماهیت وجودی کرایسلر بوده ولی متاسفانه در تاریخچه این کمپانی زمانی بود که در دهه 70 میلادی لی آیاکوکا بارها به آقای فورد نوه هنری فورد میگفت که کرایسلر بایستی با فورد ادغام تا از هم افزایی ایجاد شده بتوان بهتر با ژاپنی ها رقابت کرد که متاسفانه آقای فورد آنرا نپذیرفت.

  7. حمید

    ۱۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (30 ديدگاه)

    ماشینای تو انبار بیارید ایران، فروش اینترنتی بزارید تو نیم ساعت کلش فروخته میشه، اینم از راه حل🤣

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا