همزمان با افت فروش اکثر برندهای استلانتیس در آمریکا، انبارهای این شرکت پر از خودرو شده و مدیران تصمیم به ارائه تخفیفهای قابلتوجه جهت فروش محصولات خود گرفتهاند.
در نیمه اول سال جاری میلادی فروش استلانتیس در آمریکا ۱۶ درصد کمتر شده است. با بررسی عملکرد برندهای آمریکایی زیرمجموعه استلانتیس میتوان گفت افت فروش جیپ و رم به ترتیب ۹ و ۲۶ درصد بوده درحالیکه کرایسلر و دوج نیز از کاهش فروش ۸ و ۱۶ درصدی رنج بردهاند. به دلیل کاهش تقاضا، موجودی انبار این شرکتها در حال افزایش است و بنابراین مدیران استلانتیس اقدامات جدیدی را برای فروش خودروهای قدیمیتر آغاز کردهاند.
استلانتیس قبلاً محدودیت موجودی انبار ۳۳۰ هزار دستگاهی تا سهماهه اول ۲۰۲۵ را تصویب کرده اما حالا میخواهد تا پایان سال جاری میلادی به این هدف دست یابد و این کار را با ارائه تخفیفهای قابلتوجه برای خودروهای مدل ۲۰۲۴ و قبلتر از آن انجام میدهد. ظاهراً تعداد نامشخصی از خودروهای استلانتیس، حداقل به مدت دو سال در نمایندگیها رسوب کردهاند. استلانتیس میخواهد در نیمه دوم امسال ۲۰۰ هزار دستگاه خودروی کمتری را نسبت به مدت مشابه سال قبل روانه نمایندگیها کند. این رقم دو برابر تخمینهای پیشین مدیران استلانتیس است.
چهارمین خودروساز بزرگ جهان مقصر این وضعیت را وخامت صنعت خودروسازی در سراسر جهان و افزایش فشار از سمت رقبای چینی میداند. بر اساس تحلیلهای وبسایت کار اج، آلفارومئو جیولیا بد فروش ترین خودروی بازار آمریکا بوده و ۶۱۷ روز در انبار نمایندگی باقی میماند. استلویو هم با ۴۵۶ روز حضور در انبار سومین خودروی بد فروش است و پس از آن خودروی فیات ۵۰۰ برقی با مدتزمان رسوب ۴۵۴ روز قرار دارد. سایر محصولات استلانتیس هم وضعیت مشابهی دارند به گونهای که جیپ رنگید ۳۳۲ روز در نمایندگی باقی مانده و در رده هشتم قرار دارد. گرند واگونیر L هم باید بهطور متوسط ۳۲۷ روز منتظر خریدار جدید باشد. پس از گرند واگونیر L خودروی دوج هورنت در رده دهم قرار دارد و مدت ۳۲۳ روز در انبار نمایندگی خاک میخورد. افرادی که به دنبال خرید چنین خودروهایی باشند میتوانند نهایت فرصت را برای چانهزنی بر سر قیمت نهایی داشته باشند چراکه استلانتیس خواهان خلاص شدن از شر این خودروهاست.
استلانتیس چشمانداز حاشیه سود عملیاتی خود برای سال ۲۰۲۴ را تصحیح کرده و از عددی دو رقمی به ۵.۵ تا ۷ درصد کاهش داده است. این شرکت انتظار دارد جریان سرمایه صنعتیاش منفی ۵ تا ۱۰ میلیارد یورو باشد. اوضاع به حدی وخیم است که شورای ملی نمایندگان استلانتیس نامهای سرگشاده به کارلوس تاوارس ارسال کرده و او را به یک فاجعه قریبالوقوع متهم کرده است. همچنین او مسئول تخریب سریع برندهای جیپ، رم، دوج و کرایسلر دانسته شده است. قرارداد تاوارس با استلانتیس تا ژانویه ۲۰۲۶ اعتبار دارد اما جان الکان رئیس این شرکت اخیراً گفته به دنبال یافتن جانشین تاوارس است. البته سخنگوی استلانتیس اعلام کرده چنین روندی برای یافتن جانشین تاوارس امری عادی است هرچند احتمال دارد قرارداد او پس از انقضا در ژانویه ۲۰۲۶ تمدید شود.
F22RAPTOR
۱۰ مهر ۱۴۰۳خلاصه که کرایسلر باید از استلانتیس جدا بشه
به سود هر دو طرفه
Joker
۱۰ مهر ۱۴۰۳آمریکایی فنا کجان با شعار ماشالله ماشالله 🤣🤣🤣
amirkhanzadeh
۱۰ مهر ۱۴۰۳فقط توشون علی این طوری هست که اونو متاسفانه خدا زده خدارو شکر بقیه سالم اند
و اینم خبر خوش امروز امیدوارم این فرایند ادامه پیدا کنه تا استالینتس ورشکسته بشه
این شرکت های زیر نظرش یک نفس راحت بکشند مخصوصا دوج
amir
۱۰ مهر ۱۴۰۳سوشیانت که اصلا ولش کن از ماتریکس خارج شده
ولی این علی بی اطلاعات نیست ولی نمیدونم چرا اینطوری میکنه انگار نمیفهمه قضیه رو که چی داره میگه
سوشیانت
۱۰ مهر ۱۴۰۳دوستان چرا از امیر یاد نمیگیرید؟! نمیبینید اصلا تعصب نداره؟! :)
Nismo
۱۰ مهر ۱۴۰۳یه پست قبلتر آمار افزایش تولید سایپا بود که نشون دهنده تقاضای بیشتر برای فروشه
این است فرق بین خودروسازی ما و اونا
Taha Ayoobi
۱۰ مهر ۱۴۰۳چه ربطی به ماشالا داره، مدیریت مزخرف استلانتیسه.
Ali
۱۰ مهر ۱۴۰۳ادم وقتی به ۱۴ تا برندی که زیر دست استلانتیسن نگاه میکنه میبینه بیشتر از نصفشون اوضاع خوبی ندارن.
Kiarash
۱۰ مهر ۱۴۰۳باید فکر اینجا رو میکردن یا از هم جداشن یا مدیریت تغییر کنه
Sina
۱۰ مهر ۱۴۰۳جدای از بحث استلانتیس که خوب عمل نکرده
واقعیت اینه که از قبل از استلانتیس هم زیر مجموعه کرایلسر از نظر کیفیت ساخت ماشین های بادوامی نمیساخته
ده هاست که جیپ و دوج ماشین مورد اعتمادی نبودن
هرچی داره بخاطر اسم و رسم گذشتشه بخاطر برندش و قیافه هیجانی و قلوچماغشونه
یعنی ظاهر با اصالت و دلفریبی دارن اما از نظر کیفتیت ساخت اصلا بدرد بخور نیستن
یع موتور همی داره دیگه کم مونده رو دوج دارت هم بگذارنش
مگه چند درصد جامعه دنبال موتور۶.۴ و صدای اگزور بلند هستن
چسبیدی به همون چند درصد جامعه فروشتم شده در همون حده دیگه
اکثر جامعه که یه ماشین عادی برای روزمرگی میخواد چرا به جای ژاپنی ها بیاذ سمت دوج و جیپ که کلش توی تعمیرگاه خوابن
Amirsh
۱۰ مهر ۱۴۰۳و آلفارومئو
آلفا هم تو اون همه مدت که دست فیات کرایسلر بود تنوع و میزان اعتماد جالبی نداشت ، و خود کرایسلر ، و …
اصن اگه اوضاعشون خوب بود تن به تغییر مدیریتی و ساختاری نمیزدن
Taha Ayoobi
۱۰ مهر ۱۴۰۳خوبی؟
سوشیانت
۱۰ مهر ۱۴۰۳خریداران واقعی همونایی هستن که دنبال موتور حجیم و قدرتمندن وگرنه مردم عادی درکی از ماشین ندارن و فقط اون رو یه وسیله ای میدونن که از نقطه a به b برسن
Taha Ayoobi
۱۰ مهر ۱۴۰۳سوشیانت فکر کنم خودش فن فیات 500 برقیه
سوشیانت
۱۰ مهر ۱۴۰۳دقیقا چون تاحالا ندیده بودم کسی پرفورمنس ماشین رو جزو معایب بدونه! اینجا هر روز چیز های عجیبی دیده میشه مثلا سه روز پیش زیر پست شورولت گروو کامنت های عجیبی دیدم چند نفر اومده بودن ربطش داده بودن به اس یو وی های آمریکایی یکی هم گفته بود شورولت کلا یه ماشین ایمن هم نداره! نکته جالب اینکه تو سایت iihs امتیازات اکسپدیشن و واگنیر و تاهو رو اکثرا خوب و قابل قبول اعلام کرده این رو هم بگم که تو اون سایت چیز هایی راجب تست اصلی و تست به روز شده وجود داره ولی یه سری اساتید میگفتن که مگه میشه تست رو ارتقا داد؟؟؟
Taha Ayoobi
۱۱ مهر ۱۴۰۳میگه کلا یه موتور 6.4 لیتری داره 😂
اگه این بده که بقیه همونم ندارن.
کلا بعضی ها شانتاژ گرن، هرچی میشه همه چیرو میارن وسط.
این اس یو وی های فول سایز بد فشار آورده، چون بعضی کشور ها ندارن، اینا هی میکوبن.
arash
۱۰ مهر ۱۴۰۳کرایسلر همیشه دچار چنین وضعیتی بوده است در اواخر دهه 1970 کرایسلر ورشکسته بود و مدیرعامل توانمند اسبق فورد لی آیاکوکا با اخراج از فورد مسئولیت کرایسلر را برعهده گرفت و سخنرانی کوبنده ای در گنگره کرد و گفت ورشکستگی کامل کرایسلر این مقدار هزینه برای دولت فدرال دارد یک سوم این مبلغ را به من بدهید بصورت وام و هفت ساله بازپرداخت و ایشان لی آیاکوکا با مدیریت درخشان خود کرایسلر را به روزهای اوج برگرداند و سه ساله وام فدرال را تسویه کرد. در اواخر 1980 هم دوباره همین شرایط رخ داد که مدیرانی برجسته مثل باب لوتز و باب ایتن کرایسلر را به دوران اوج بازگرداند با محصولاتی چون دوج وایپر و مرسدس بنز با کرایسلر در اواسط دهه 90 ادغام شد و دایملر کرایسلر ایجاد گردید. لذا این فراز و نشیب ها همیشه جزئی از ساختار و ماهیت وجودی کرایسلر بوده ولی متاسفانه در تاریخچه این کمپانی زمانی بود که در دهه 70 میلادی لی آیاکوکا بارها به آقای فورد نوه هنری فورد میگفت که کرایسلر بایستی با فورد ادغام تا از هم افزایی ایجاد شده بتوان بهتر با ژاپنی ها رقابت کرد که متاسفانه آقای فورد آنرا نپذیرفت.
حمید
۱۰ مهر ۱۴۰۳ماشینای تو انبار بیارید ایران، فروش اینترنتی بزارید تو نیم ساعت کلش فروخته میشه، اینم از راه حل🤣
الکساندر
۱۰ مهر ۱۴۰۳چرا مدیر استلانتیس رو اخراج نمیکنن سال ها تو پدال بودم یه تغییر مدیریت ازشون ندیدم
hosen
۱۰ مهر ۱۴۰۳این استلانتیس قشنگ کمر به نابودی گروه کرایسلر زده
همایون
۱۰ مهر ۱۴۰۳باید یه ایمیل به تاوارس بدم آدرس دعانویسش رو ازش بگیرم مگه میشه آخه؟مگه داریم؟البته اگه ایران رو در نظر نگیریم هیچ جای دنیا یه مدیر نمیتونه همچین دیکتاتوری راه بندازه اونم وقتی بزرگترین مدیران خودرویی مثل تویودا یا فردیناند پیئش به خاطر یه خطای کوچیک با کوهی از افتخار مجبور شدن از جایگاهشون کنار برن اونوقت این آقا یه تنه یه دوجین از بهترین برندهای خودروسازی دنیا رو داره نابود میکنه و با بدترین کارنامه با اختلاف زیاد بیشترین درآمد رو در بین مدیران خودرویی داشته حالا هم که داره قراردادش تموم میشه بازهم میخوان قراردادشو تمدید کنن تا پروژه ناتمومشو کامل کنه برندهارو با خاک یکسان کنه.
به نظرم تنها دلیل اینهمه خوش شانسی در عین بی لیاقتی میتونه دعانویس خوب باشه¡!!!
حسین دهمرد
۱۰ مهر ۱۴۰۳تازه اینها جزو بهترین ماشینای استلانتیسه.
عموم مردم دیگه یه کراس اور بصرفه میخوان که کاراشونو باهاش انجام بدن.
JaMsHiD-R1988
۱۰ مهر ۱۴۰۳آلفا رومئو پژو کرایسلر جیپ دوج
اینا شرکت هایی هستند که باید از استلانتیس جدا بشن تا اینقدر آش.غال قوطی نوشابه تولید نکنن
آلفا رومئو و پژو قابل تحمل ترن تا آمریکایی ها ولی کیفیت مونتاژ همشون در حد و اندازه همون چینیاست
خدا بزنه این استلانتیس رو چرا ورشکسته نمیشه
froG-driVer
۱۰ مهر ۱۴۰۳نفسم راحت داره بالا میاد…
حسن
۱۰ مهر ۱۴۰۳مشکلات کرایسلر ربطی به استلانتیس نداره متاسفانه فیات طی سالها اهمال کاری و تمرکز بر برخی برندهای بی خاصیت و رها کردن برندهای کرایسلر موجب بوجود امدن این وضعیت شده
amirboss
۱۰ مهر ۱۴۰۳استلانتیس یه ایده احمقانه برای اقدام چندین شرکت خودروسازی با استراتژی های متفاوت،فرهنگ تولید و قطب های مختلف بود.
هدف اصلی احتمالا گسترش بازارهای تحت سلطه و افزایش تولید و کشف بازارهای جدید و تبادل تکنولوژی بین خودروسازهای تحت مالکیت و درنتیجه پاروکردن پول بود که ظاهراً خلاف چیزی که میخاستن شده.
اشکودا عشق مردم ترکیه
۱۱ مهر ۱۴۰۳کرایسلر و فیات و زیرمجموعه هاشون از قدیم به بی کیفیت بودن معروف بودن
Muty
۱۲ مهر ۱۴۰۳به نظرم منحل بشه این شراکت به نفع همه برندها هست
خودشون میرن دنبال مدیریت جدید و نوآوری و پیشرفت و فروش یا ورشکست میشن و نابود! اینجوری استخون تو زخم نمی مونن سالهاست…