به گفتۀ مدیرعامل سابق استلانتیس، چین در توسعهٔ خودروهای الکتریکی سالها جلوتر است و دلیل ایجاد چنین بنبستی فقط سیاستمداران اروپایی هستند.
کارلوس تاوارس، مدیرعامل سابق استلانتیس طی مصاحبهای با خبرگزاری پرتغالی اکسپرسو، از دلایل استعفای خود حرف زده است. وی در این مصاحبه از تضاد موضع خود با اعضای هیئتمدیرهٔ استلانتیس سخن گفته است. تاوارس اظهار داشته که چین در زمینهٔ الکتریکیسازی بسیار جلوتر است و اساساً برندهای اروپایی را به تکاپو برای بقا وادار خواهد کرد. وی در سخنان خود بر وجود دیدگاه و رویکردی یکسان تأکید کرده و اذعان داشته که برنامههای او با هیئتمدیره همراستا نبوده است:
شرکتی که ۲۵۰ هزار پرسنل و ۱۵ برند دارد را نمیتوان با عدم همسویی مدیریت کرد.
تاوارس این موضوع را دلیل اصلی استعفای خود دانسته است. وی همچنین استعفای خود را یک تصمیم دوستانه بین خودش و «جان الکان» رئیس استلانتیس توصیف کرده است و از این کار اصلاً پشیمان نیست. یکی دیگر از دلایل کنارهگیری تاوارس از سمت مدیریت عامل استلانتیس احتمالاً چینیها هستند. وی وضعیت کنونی خودروسازان اروپایی را شبیه به نظریهٔ بقای داروین توصیف کرده است که یعنی فقط قویترینها زنده خواهند ماند. به گفتهٔ او، چین در توسعهٔ خودروهای الکتریکی سالها جلوتر است و این بنبست فقط توسط سیاستمداران اروپایی ایجاد شده است.
در همین حال، در آمریکا، الکان در حال گفتگو با نمایندگیهای ناراضی استلانتیس در مورد چگونگی ادامهٔ کار است. شورای ملی نمایندگیهای استلانتیس در آمریکا، بشدت از تاوارس به دلیل اتخاذ تصمیمات نادرست برای برندهای آمریکایی شرکت انتقاد کردهاند. به گفتهٔ نمایندگیها، استلانتیس قیمت محصولات جدید خود را بالاتر از رقبا تعیین کرده و حذف پیشرانههای V8 همی هم فقط با تصمیم شخص تاواراس صورت گرفته است.
Xiaomi
۲ دی ۱۴۰۳فقط همین کارو خوب انجام میدن
وگرنه تهش ۱.۶ یا ۲ هزار توربو بزنن
ممد ژانگولر
۲ دی ۱۴۰۳تاوارس چقدر شبیهه آدم فضاییها میمونه ولی سرعت فکرش در حد خرس تمبله
یکی نیست بگه داداش از خواب زمستونیت بیدار شو ببین اطرافت چه خبره .دنیا داره برقی میشه نیروگاهای خورشیدی دارن کل جهانو سنگ فرش میکنن.
محمد
۲ دی ۱۴۰۳تاوارس حرفاش منطقی هست.
بلاخره هر اومدنی یه رفتنی داره.
Avan
۲ دی ۱۴۰۳در واقع خودروهای برقی میانبر خوبی برای چینی ها بود و باعث جهش اینها شد.به دلیل تازه کار بودن، انرژیهای نو را بهتر از باسابقه ها به کار گرفتن و در واقع دلبستگی خودروسازان بزرگ به موتور بنزینی باعث عقب افتادگی آنها شد.
new reventon
۲ دی ۱۴۰۳یه روزی نوکیا ام زورش میومد از سیستم عاملو پلت فرمی که سالها کار کرده جدا بشه و بیاد زیر اندروید، نابود شد. هنوزم اینا عقلشون نمیرسه، دل بستن به موتورای آشغال اونا رو توسعه میدن، بعد یه تسلا ایکس میاد مکلارن 750 رو تو درگ میزنه.
مازیار
۲ دی ۱۴۰۳reventon رو هم میزنه. اونم آشغاله؟
new reventon
۲ دی ۱۴۰۳با این روند قطعا اگر بخاد روزی نیو رونتون تولید بشه، برقی خواهد بود، و من کاملا خوشحالم. چون لذت رانندگی برقی صد برابر بیشتر از بنزینیه( فقط فسیلایی مثل کلارکسون با این مخالفن، دقیقا مثل همون پیرمردایی که هنوز با موبایل دکمه ایی کار میکنن میگن لمسی دوست نداریم)
new reventon
۲ دی ۱۴۰۳من خودم اصولا طرفدار شتاب بالا و یکنواختم که در کمترین زمان به بالاترین سرعت در محیط برسم ، و از تاخیر بین تعویض دنده، تعویض دنده اشتباه، استهلاک بسیار بالای درون سوز نسبت به برقی بدم میاد
new reventon
۲ دی ۱۴۰۳منظورم محیط شهری بود
JDM سابق
۲ دی ۱۴۰۳میفهمم چی میگه ولی برقی همچنان تق و لقه
معلوم نیست ادامه بقا بده یا نه حتی اگر ادامه بقا هم داشته باشه آیا محدودیت خواهد داشت یا نه بازم معلوم نیست
باید کمپانی ها به آرامی به سمت برقی سوییچ کنن تا اگر خللی هم پیش بیاد بتونن عقب نشینی کنن
🇰🇷
۲ دی ۱۴۰۳تغییر بازی برقیا ، قدرت بیشتری میخاد و باید سیاستمدارا فکری کنن . از توان کمپانیا خارجه
خود تاوارس هم آدرس خوبی داده گفته دلیل ایجاد چنین بنبستی فقط سیاستمداران اروپایی هستند.
مقصر رو سیاست مدارا دونسته چون کمپانیا پیرو سیاستهای همین آقایونند . اونا هستند که بازیو خراب کردند و حالا باید فکری کنند
JDM سابق
۲ دی ۱۴۰۳قبول دارم قدرت سیاستمداران هست
اما تاوارس خودش پیرو سیاست برقی سازیه
درسته قدرت دست سیاستمداران علی الخصوص چپ ها هستن ولی تا آخرش اینجوری نمیمونه
چند مدت پیش پارلمان اروپا مخالفت خودش جهت بن شدن درون سوز ها تا سال 2035 ابراز کرد و خواهان عقب افتادن این ممنوعیت شده بود
🇰🇷
۲ دی ۱۴۰۳من برداشت شخصی خودمو بگم طولانیه اگه حوصله نداری همین پاراگراف خلاصه کل حرفامه : بنظرم موقتا رشد برقیا کمی کند خواهد بود اما با ۱- تشکیل زنجیره تامین مستقل از چین و ۲- توسعه زیرساختها در اروپا و امریکا ، مجدد با شدت بسیار بیشتری سرعت میگیره . بقیه شو اگه میخوای اسکرول کن
با توجه به چیزی که در این سالها دیدم ، اراده و اصرار اروپا در مورد تکیه به برق و فاصله گرفتن از نفت و مشتقاتش بسیار جدیه . حفظ محیط زیست برخلاف چیزی که رسانه ها میگن بیشتر یه طنز بنظر میاد و دلایل اقتصادی و سیاسی محکمی پشت داستان وجود داره . بنظرم همه سیاستمداران اروپا با کلیت داستان موافقن فقط جزئیاتش رو تفاوت نظر دارند مثل اون مسئله تعویق ۵ یا ۱۰ ساله که فقط مُسکنه . درواقع بنظرم یک مسئلهی فراجناحیه
الان امریکا داره زنجیره خودشو راه اندازی میکنه و در کانادا سرمایه گذاریای سنگینی کرده . همچنین نگاه ویژه ای هم به کره داره . اروپا هم بنظرم داره وقت میخره که زنجیره تامین خودشو برپا کنه . من باور دارم روزی که آمریکا بتونه باتری و مواد اولیه خودشو بطور کامل تامین کنه کاسهی داغتر از آش میشه و همه رو وادار به ادامه برقی سازی میکنه و کوتاه هم نمیاد
قضیه تاوارس و بقیه کمپانیا که پیرو برقی سازی هم هستند مثل مرغ و تخم مرغه
کمپانیا دنبال برقی سازی هستند چون از رو به رو شدن با جریمه آلایندگی و واگذاری بازار جدید به رقبا واهمه دارند . از طرفی چون همگی به سمت برق میرن حالا یا ev یا هیبرید ، قانون گذار هم محدودیت بیشتری اعمال میکنه . با بالارفتن هزینه سوخت و پایین اومدن قیمت تمام شده برقیا ، پیشرفت تکنولوژی ، توسعه زیرساختهای شارژ و پیدا کردن جایگزین مناسب بجای چین ، تب برقی سازی بسیار شدیدتر میشه . اینایی که گفتم خیلی طول نمیکشه من بازهی ۱۵ – ۲۰ ساله رو براش کافی میدونم . در قبال یک قرن و خردهای توسعه درون سوزها ، این بازهی حیاتی ۲۰ ساله از نظر من ، خیلی به چشم نمیاد
مازیار
۲ دی ۱۴۰۳ادامه که قطعا خواهد داشت چون همچین خبطی در کل تاریخ صنعت سابقه نداشته و نمیتونه داشته باشه. اما تب و تاب و سرعت فراگیری اون کمتر خواهد شد که اینم طبیعیه. این وسط فقط میزان ذوق زدگی و جو زدگی ابتدایی بیش از حد بوده که حالا این بازگشت به روال عادی حکم یه ترمز شدید پیدا کرده.
Taha Ayoobi
۲ دی ۱۴۰۳خدا لعنت کنه تاوارسو…
رضا
۲ دی ۱۴۰۳به نظر من چین و اروپا کاملا مخالف هم حرکت می کنند.
صنعت خودروسازی چین یک محیط به شدت استارت اپی است و میزان نوآوری شدید است. و شرکت ها بسیار چابک هستند.
.در حالی که در اروپا شرکت ها و برندهای بزرگ هر روز در حال ادغام هستند و بزرگ تر و بوروکراتیک تر می شوند. همین استلانتیس به یک شتر گاو پلنگ عجیبی تبدیل شده که پانزده برند از پنج کشور آمریکا انگلیس فرانسه ایتالیا و آلمان دارد و دفتر مرکزی آن در هلند است.
محیط آمریکا هم تلفیقی از مدل استارت اپی مثل چین و محیطی بوروکراتیک مثل اروپا ست. که البته استارت اپی ها بهتر عمل کرده اند. استارت اپی هایی مانند لوسید و ریوین و تسلا خیلی خوب جلو می روند.
اروپا از سال ۲۰۰۰ به بعد از محیط نوآوری خارج شده و اقتصاد اروپا نیز در سال ۲۰۰۸ گیر کرده و هنوز اکثر کشورهای اروپایی در سال ۲۰۲۴ از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ خارج نشده اند!
به نظر من در دهه های آینده اروپا ثروتمند نخواهد بود! با عقب افتادن هر چه بیشتر اروپا مهندسان و دانشمندان آن نیز به آمریکا مهاجرت خواهند کرد.
در دهه گذشته ثروت کل خانوارهای دو کشور بزرگ اروپایی ایتالیا و اسپانیا حدود ۷ درصد کاهش داشته است.
سهم اقتصاد اتحادیه اروپا از کل اقتصاد جهان از ۳۰ درصد در سال ۱۹۸۰ به ۱۵ درصد در سال ۲۰۲۴ رسیده.
تعداد درخواست های ثبت اختراع در کشورهای بزرگ اروپایی مانند فرانسه و ایتالیا و اسپانیا و انگلیس به هم سطح کشورهای در حال توسعه ایران و ترکیه کاهش پیدا کرده!
کره جنوبی و ژاپن هر کدام به تنهایی بیش از کل اتحادیه اروپا درخواست ثبت اختراع سالانه دارند.
درسالهای آینده کسی جنس اروپایی نخواهد خرید و آمریکا باید یک تنه جهان غرب را جلو ببرد.
Sohrab
۲ دی ۱۴۰۳دوست عزیز مطالب درستی و بجایی رو مطرح کردی ولی نتیجهگیریت به نظر من به درستی موارد اشاره شده نیست. چین در حال حاضر خیلی محیطی خلاقانه و استارتآپی رو رقمزده و خیلی خوب هم در حوزه برقی عمل کرده ولی این نکته رو هیچ وقت فراموش نکن: اروپاییها در طول هزاره اخیر از این بحرانها زیاد دیده و خیلی ساختیافتهتر از اون چیزی هستند که بخواد با این بادها بلرزن. آلمان رو ببین در صد سال اخیر دوبار با خاک یکسان شد ولی هر دو بار بعد از گذشت کمتر از بیست سال به سطح اول دنیا برگشت مثل ققنوس از خاکسترش بلند شد. چطور چنین چیزی ممکن میشه؟ این برگرفته از فرهنگ و کار و تلاش زیاد و تعهد کاری فوقالعاده اونهاست به صنعت و کشورشون. چرا مرسدس، بیامو،.. بعد از جنگ نابود نشدند پس؟ همینجا بهت قول میدم که در زمینه برقیها هم اول خواهند شد. هم آمریکا رو اروپاییها ساختند و همین الانهم از طراحی تا تولید خودرو در چین توسط مدیران آروپایی و ژاپنی مدیریت میشه. شما اگه به فضای کسب و کار در چین و اروپا آشنا بودی و میدونستی در چین چه جور کارمند و کارگر استثمار میشه وچقدر از شرایط سختی کار ناراضی هستند بهتر میتونستی آینده رو ببینی
BlackWing
۲ دی ۱۴۰۳یعنی خدا میدونه اگه ماشین برقی ها ساخته نمیشدن صنعت ماشین سازی چین الان کجا بود
همایون
۲ دی ۱۴۰۳تو که از اول میدونستی مثل تسلا و چینیها حمایت دولتی و پول مفت نخواهی داشت چرا همه تخم مرغات رو تو یه سبد گذاشتی؟!!!
تسلا و چینیها هیچی واسه از دست دادن نداشتن و از هیچ شروع کردن و دارند یه دورنمای خوب به کمک دولتها میسازن. ولی استلانتیس همه چیرو زد خراب کرد تا مثل اونا بشه اما نتونست.
خیلی سخته بتونه سرپا بشه شاید باید مثل شوروی تجزیه بشه اصلا از اول این اتحادها و ساختن این غول اشتباه بود
Inferno
۲ دی ۱۴۰۳جالب بود . همون موقع که تاوارس استعفا داد بنده هم گفتم که در وضعیت فعلی ، بازار خودرو مثل همون بقای داروینه . فقط قدرتمندها باقی میمونن و باید بقیه رو فدا کرد . خیلیا موقع استعفای تاوارس خوشحال بودن اما باید دونست کلا مسیر این کمپانی غلطه . فرق زیادی نداره کی مدیرعامل باشه . باید برندهای کوچیک رو رها کرد حالا یا با فروش یا با ادغام و تمام سرمایه رو معطوف به کمپانیای بزرگتر کرد تا زنجیره تامین خودشون رو کامل کنند و مستقل از چین باشند
اردشیر
۲ دی ۱۴۰۳فکر کن یکی از بدترین مدیران داره خرابکاری خودشو توجیح میکنه و گردن دیگران میندازه.
وگرنه تمام تصمیماتی که گرفت مغرضانه و عمداً برای زمین زدن و نابودی برندهای زیرمجموعه بود تا این برندهایی که یک زمانی اینهمه مطرح بودن و خیلی حق ثبت اختراع دارن رو دو روز دیگه به بهانه زیانده بودن با پایینترین قیمت بشن زیرمجموعه برندهای چینی و اونموقع صاحب حق اختراع هم هستن. وگرنه کی میاد توی این بازار رقابتی چنین حاشیه سودی در نظر بگیره که باعث افت وحشتناک فروش و از بین رفتن برند بشه؟
علی علوی
۲ دی ۱۴۰۳جناب آقای مهندس محمد رضا اشتری بزرگوار و معزز مجدداً عرض سلام و احترام و ادب و ارادت خدمت حضرتعالی
بنده داخل همین صفحه یک دیدگاه ارسال کردم که متأسفانه سایت پدال خودبخود حذف کرد میخواستم ببینم چه کاری باید انجام شود؟؟؟؟
علی علوی از مشهد
KAIZEN
۲ دی ۱۴۰۳حرفاش منطقیه بنظرم
البته اگه نخواد با این حرفها رو مدیریت ضعیف خودش سرپوش بزاره