درحالیکه پژو ۲۰۶ و ۴۰۵ از پرفروشترین خودروهای ایران هستند، پژوهایی هم در کشورمان عرضه شدند که هرگز فروش خوبی را تجربه نکردند.
پژو مشهورترین و البته موفقترین برند خودروسازی جهان در کشورمان محسوب میشود. مدلهای ۲۰۶ و ۴۰۵ به خاطر بازار انحصاری، به پرفروشترین خودروهای تاریخ کشورمان تبدیل شدند و پایه و اساس ساخت خودروهای دیگری مثل رانا و سمند را هم ایجاد کردند. بااینحال، همهٔ پژوهایی که به ایران آمدند موفق عمل نکردند و حتی در همین بازار انحصاری هم به دلایل مختلفی با استقبال خریداران مواجه نشدند. به بهانهٔ واردات ۴۰۸ X توسط ایرانخودرو که دوباره پس از چند سال وقفه پژو را به بازار ایران بازگردانده است، در ادامه قصد داریم با پژوهای ناموفق در بازار کشورمان آشنا شویم.
پژو ۲۰۴
در اوایل دههٔ ۵۰ شمسی، شرکت شبدیز که قبلاً پژو ۴۰۴ را وارد کرده و با استقبال مناسبی مواجه شده بود، سراغ جانشین این خودرو یعنی ۵۰۴ رفت و توانست موفقیت سلف خود را در بازار ایران تکرار کند. ۵۰۴ که تقریباً همزمان با عرضهٔ جهانی به ایران آمد، غیر از شرکت شبدیز، در تعداد زیادی توسط اشخاص و دانشجویان هم وارد شد. در همان سالها، برادر کوچکتر ۵۰۴ یعنی پژو ۲۰۴ هم به ایران آمد ولی این خودرو با وجود قیمت ارزانتر، هرگز نتوانست موفقیت ۵۰۴ را تجربه کند و در تعداد خیلی اندکی وارد شد. ۲۰۴ که در سال ۱۹۶۵ بهعنوان جانشین ۲۰۳ معرفی شد، با پیشرانههای کوچک ۱.۱ لیتری چهار سیلندر عرضه میشد که ابتدا ۵۳ اسب بخار قدرت داشت. ۲۰۴ همچنین ابعاد جمعوجوری داشت و برخلاف ۵۰۴، دیفرانسیل جلو بود.
پژو ۲۰۵
پژو ۲۰۵ که در سال ۱۹۸۳ معرفی شد، برخلاف چیزی که نامش نشان میدهد، جانشین ۲۰۴ نبود بلکه جایگزینی برای پژو ۱۰۴ محسوب میشد. ۲۰۵ که طی ۱۵ سال در انواع مختلفی تولید شد، یکی از محبوبترین خودروهای تاریخ پژو بود و با فروش ۵.۳ میلیون دستگاه، تا پیش از عرضهٔ ۲۰۶ پرفروشترین خودروی تاریخ این شرکت فرانسوی محسوب میشد. این خودرو در بازار ایران اما سرنوشت کاملاً متفاوتی داشت. در سال ۱۳۷۴، ایرانخودرو اقدام به واردات ۲۰۵ کرد اما این هاچبک فرانسوی که در آن سالها سالخورده شده بود، به دلیل طراحی قدیمی، فقدان امکانات و پیشرانهٔ ضعیف، با وجود بازار تشنهٔ ایران، هرگز با استقبال مواجه نشد. آغاز عرضهٔ پراید در همان سالها هم یکی دیگر از دلایل ناکامی ۲۰۵ در بازار ایران بود زیرا این خودرو امکانات بیشتر و قیمت کمتری داشت. به این دلایل، درحالیکه مجموعاً ایرانخودرو تنها ۱,۲۰۰ دستگاه ۲۰۵ به ایران وارد کرد اما در فروش همین تعداد اندک هم با مشکل مواجه شد و برنامهٔ مونتاژ آن را که در دست اجرا داشت لغو کرد. نمونههای وارداتی ۲۰۵ به ایران به پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری چهار سیلندر با ۶۰ اسب بخار قدرت مجهز بودند.
پژو ۴۰۵ استیشن
ایرانخودرو در سال ۱۳۶۹ مونتاژ پژو ۴۰۵ را آغاز کرد و با این سدان فرانسوی به موفقیت فوقالعادهای دست یافت. ازاینرو، در اواخر دههٔ ۷۰ شمسی، ایرانخودرو نسخهٔ استیشن ۴۰۵ را هم روی خط تولید برد به امید اینکه بتواند موفقیت نسخهٔ سدان را تکرار کرده و خاطرات پیکان استیشن که چند دهه قبل تولید میکرد را زنده کند. بااینحال، ایرانیها هیچگاه روی خوشی به خودروهای استیشن نشان نمیدادند و ۴۰۵ استیشن هرگز نتوانست فروش همتای سدان خود را تجربه کند. به همین دلیل، ایرانخودرو پس از ساخت تعداد محدودی، در سال ۱۳۸۳ به تولید این خودرو پایان داد. ۴۰۵ استیشن در ابتدا مثل نسخهٔ سدان با پیشرانهٔ ۲۰۰۰ سیسی کاربراتوری تولید میشد اما آخرین سریهای آن به موتور جدید ۱.۸ لیتری XU7 انژکتوری مجهز شدند.
پژو ۴۰۷
در دههٔ ۸۰ شمسی یعنی دوران رونق واردات خودرو در ایران، ایرانخودرو هم تصمیم گرفت با واردات یکی از جدیدترین خودروهای شریک قدیمی خود، سهمی از این بازار پرسود کسب کند. بدین منظور، در سال ۱۳۸۷، ایرانخودرو واردات و عرضهٔ پژو ۴۰۷ را آغاز کرد. این خودرو جدیدترین جانشین ۴۰۵ محبوب بازار ایران محسوب میشد و ایرانخودرو امیدوار بود به لطف شهرت برند پژو در کشورمان بتواند موفق عمل کند ولی به دلیل قیمتگذاری غیرمنطقی و همینطور وجود رقبای محبوبی در بازار ایران مثل هیوندای سوناتا و نیسان ماکسیما، ۴۰۷ هرگز با استقبال مواجه نشد. درحالیکه این رقبا با پیشرانههای شش سیلندر قدرتمند در ایران عرضه میشدند، ایرانخودرو نسخهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر ۴۰۷ را برای واردات انتخاب کرده بود که تنها ۱۴۳ اسب بخار قدرت داشت. با وجود این پیشرانهٔ ضعیف، ۴۰۷ قیمتی نزدیک به سدانهای V6 کرهای و ژاپنی داشت و طبیعی بود که خریداران روی خوشی به آن نشان ندهند. درنتیجه، مجموعاً تنها حدود ۲ هزار دستگاه از ۴۰۷ وارد و طی سه سال تا ۱۳۹۰ به فروش رسید.
پژو ۵۰۸
پس از ناکامی ۴۰۷ در بازار کشورمان، ایرانخودرو که نمیخواست از سدانهای سطح بالا و گرانقیمت پژو ناامید شود، چند سال بعد سراغ واردات جانشین ۴۰۷ یعنی ۵۰۸ رفت. این خودرو اولین بار در نمایشگاه پارس ۲۰۱۰ رونمایی شده بود و در سال ۲۰۱۴ فیسلیفتی را تجربه کرد که نمونههای وارداتی ایرانخودرو هم از همین سری فیسلیفت بودند. ۵۰۴ با مدل ۲۰۱۶ به ایران آمد و امیدوار بود بتواند ناکامی ۴۰۷ را جبران کند ولی این سدان جدید فرانسوی هم به سرنوشت سلف خود دچار شد و توفیقی در بازار ایران کسب نکرد. دلایل شکست ۵۰۴ نیز مشابه ۴۰۷ یعنی وجود رقبای خوشنام و قدرتمندی مثل هیوندای سوناتا، کیا اپتیما و تویوتا کمری بود. در زمانی که سوناتا LF با پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی در بازار ایران تاختوتاز میکرد، از همان ابتدا هم مشخص بود که ۵۰۸ با موتور ۱.۶ لیتری توربو و قیمت غیرمنطقی، شانسی نخواهد داشت و پس از حدود دو سال واردات آن خاتمه پیدا کرد.
پژو ۳۰۱
با شکلگیری توافق برجام، پژو که در دوران تحریمها ایران را ترک کرده بود، دوباره به شریک قدیمی خود بازگشت و ایرانخودرو با ایجاد شرکتی بنام ایکاپ، خبر از مونتاژ سه خودروی جدید پژو شامل ۲۰۸، ۲۰۰۸ و ۳۰۱ داد. از این سه مدل، برنامهٔ مونتاژ ۲۰۸ هیچگاه تحقق نیافت و ۳۰۱ هم صرفاً در تعداد محدودی وارد شد. این سدان اقتصادی که در نسخهٔ پیش از فیسلیفت به ایران آمد، با قیمت غیرمنطقی، امکانات محدود، پیشرانهٔ ضعیف و طراحی قدیمی، در برابر رقبایی مثل رنو سیمبل و کیا سراتو مونتاژ سایپا نتوانست عرضاندام کند. ۳۰۱ از پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری EC5 استفاده میکرد که نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ همان موتور آشنای TU5 بود و ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور داشت. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک صورت میگرفت. ۳۰۱ در تعداد محدودی در مدلهای ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ وارد شد و با برهم خوردن برجام، برنامهٔ مونتاژ آن لغو شد اما ازآنجاییکه ایرانخودرو امتیاز پلتفرم این خودرو را گرفته بود، بعداً تارا را بر پایهٔ آن توسعه داد.
گاس فرینگ
۲۱ بهمن ۱۴۰۳تالیسمان هم 1.6 توربو بود ولی پا به پای اپتیما میفروخت
حداقل توی شهر ما اون موقع نمایندگی رنو تقریبا یکی دو سال بود که باز شده بود و مردم هم اقبال خوبی به رنو داشتن (الان فکر نمیکنم اندازه اون موقع داشته باشن بیشتر سمت چینی های نو و کره ای های کارکرده میرن)
دلیل ناکامی 508 و همینطور 301 کم بودن عرضه بود
و همچنین خود ایران خودرو زیاد روش حساب باز نکرده بود بیشتر 2008 رو تبلیغ میکرد
و نحوه فروش این ها هم مثل پارس و سمند بود
منتها اون زمان قرعه کشی نبود پژو 2008 یه عرضه محدود در حد 20 ههزار دستگاه در سایت ایران خودرو داشت فقط
کیان
۲۱ بهمن ۱۴۰۳غیر از قیمت گذاریهای فضایی، تجربه خودم از چیزی ک از بازارمون دیدم، مردم ما بسیار بسیار بسیار به دو چیز اهمیت میدن ظاهرا و آپشن، ظاهر ک امری سلیقه ای هست و مقدار اهمیت اون برای افراد و سنین مختلف متفاوت میتونه باشه.
بحث اپشن هم بیشتر از اینکه برای مردم ما به جنبه کاربردی بودنش پرداخته بشه انگار برای دلشون هست، مثلا من ماشینم فلان و فلان اپشن رو داره، حالا چه استفاده کنم چه نکنم. همین ک میدونم داره بیشتر دلم راضی و خوش هست فقط به بودنش.
حالا در قبال بنظرم اهمیتی بسیار کمی به کیفیت سواری، کیفیت ساخت، مصرف سوخت و خدمات پس از فروش میشه. حتی هنوز نخریده میگیم بازارش خوب هست خواستم بفروشم و … ، حالا شاید طرف تا چندین سال بخواد سوار بشه و … .
فرهنگ خرید خودرویمون خیلی مصرفی نیست، پیش سرمایه ای هست متاسفانه و انگار اجتناب ناپذیر متاسفانه.
فرشید
۲۲ بهمن ۱۴۰۳منطقیه. وقتی سوناتا YF با اون طراحی فضایی و زیبا و کابین مدرن و جذاب و موتور شش سیلندر هست کی میره 407 بخره
۲۱ بهمن ۱۴۰۳دو تای آخری هیچوقت بد فروش نبودن…
دلیلش این بود که کم وارد شد مخصوصا ۳۰۱ میتونست رقیب خوبی برای چینیا باشه ولی زیاد نیوردنش و دوست هم نداشتن ارزون تر بفروشن پس رفتن موجودی به نام تارا ساختن
Siyavash
۲۱ بهمن ۱۴۰۳خوب تقسیر خودشونه مدل پایه رو وارد میکنن و بدترین مدل پیشرانه رو براش انتخاب میکنن ..هر کسی هم باشه هیچ وقت سمت پژو نمیره..خودم خیلی دوسش دارم ولی نه مدل هایه پایه..
..
هراکلیوس
۲۱ بهمن ۱۴۰۳بااین افزایش هر روز قیمت دلار سکه وطلا پولدارشم الان نمیاد ۴تا۵میلیارد پولشو بخوابونه تو ماشین
______________
۲۱ بهمن ۱۴۰۳همشون رو میدونستم به غیر از 204
مقاله جالبی بود
۲۱ بهمن ۱۴۰۳منم همینطور
Sina_carshow
۲۱ بهمن ۱۴۰۳پژو که تکذیب کرد واردات رو گفت هیچ رابطه ای با ایران نداره
این 408x هام اصن چینی خالص هستن حتی موتور دانگ فنگ زیر کاپوتشون هس
مردم خوش باور ما هم فکر میکنن جنس فرانسوی سوار شدن
یا اصن آلمانی یا حتی ژاپنی
درحالی که همشون ساخت یا دانگ فنگ هس مثل پژو یا ساخت سایک مثل آئودی و تویوتا یا ساخت چانگان مثل مزدا و عملن تمام قطعات و موتور ساخت کارخونه های چینی هس برا کاهش هزینه
کیان
۲۱ بهمن ۱۴۰۳تو مجازی هم همه یاد گرفتن میگن، آیفون هم ساخت چینه و …
واسه هر چیزی یه مثالی پیدا میکنن که به نیت و مقصودشون بخوره و …
همینکه بازار واقعا استقبالی نکرد از خودروها بسیار خودش نشون دهنده هست ک خودروها چقدر اصالت داشتن و …
چقدر ما …
Cehx
۲۱ بهمن ۱۴۰۳ایفون کلا قضیه اش فرق داره کارخونش تو چینه چون تو چین هم نیروی کار ارزانه هم زیاده ولی پژو کارخونه های اصلیش تو همون فرانسه است و اینایی اینجا هستن مال همون بازار چین هستن و همونجا تولید می شن و مصرف میشن تعدادی هم میرسه به ایران
بطور کلی مثل پژو 206 هایی که اون اوایل در ایران تولید می شدن هستند (وارد نه تولید)
همونه ولی همون نیست!
Sina_carshow
۲۱ بهمن ۱۴۰۳آیفون ساخت چینه ما آیفون ساخت آمریکا نداریم ولی مشخصاتش یکیه
ولی این برند هارو داریم تو کشور خودشون ساخته بشه نه تنها داریم بلکه باتری ها و موتور ها و حتی متریال و حتی دیزاین متفاوت توشون استفاده شده
چینی هستن چینی درجه دو هم هستن فکر کردین جنس اصل هستش؟ به همین خیال باشین جنس درجه 2 و به وضوح ضعیف تر از نسخه های جهانی و امارات هس ولی شمام دلتون خوشه محصول غیر چینی سوار شدید این محصولات از همه جاشون زدن که هزینه ساخت بیاد پایین برا رقابت با خودرو ها چینی و با سلایق چینی ها ساخته شده حتی تیونینگ سیستم تعلیق هم کاملا متفاوت با نسخه های جهانی هس
Titanium
۲۲ بهمن ۱۴۰۳نفهمیدم چرا ایرانیا خودروی استیشن دوست ندارن
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۲ بهمن ۱۴۰۳اسکوتر برقی هم دوست ندارن
برعکس اروپا
علی جردن
۲۱ بهمن ۱۴۰۳دوستان پژو پورشه نیست الکی گنده اش نکنین
۲۱ بهمن ۱۴۰۳حق با شماست درسته پژو پورشه نیست ولی پورشه هم هایما نی 🤙😎
سهیل گل آزاد
۲۱ بهمن ۱۴۰۳ناموفق ترینشون که با شکست خیلی مفتضحانه ای رو به رو شد پژو ۴۰۷ بود یادمه تو یکی از شماره های مجله ماشین مربوط به سال ۸۷ مقاله ای بود با مضمون واردات پژو ۴۰۷ که حدود قیمتی که واسش در نظر گرفته بودن اونموقع ۴۸ تا ۵۰ بود حالا این قیمت قبل از ورودش بود زمانی که وارد بازار شد حدود ۵۴ ۵۵ بود که با توجه به مشخصات فنی و سطح آپشن ها و برندینگی که پژو در اون سالها داشت کاملا معلوم بود با شکست بدی مواجه میشه اون زمانا با ۳۸ تومن میتونستی ماکسیما بگیری با ۴۲ میتونستی سوناتا بگیری با ۴۸ ۴۹ تومن میتونستی آزرا یا کمری se بگیری با حدود ۶۰ تومن تویوتا آریون میتونستی بگیری که من چقدر اون زمانا عاشقش بودم عجیب نبوده مشخص بود با وجود این همه رقیب خفن و نامدار با قیمت های خیلی کمتر و هم تراز نمیتونست عرض اندام کنه پژو ۳۰۱ هم نمیشه ناموفق در بازار ایران توصیفش کرد اون سیاست خود ایران خودرو بود که زیاد ۳۰۱ رو عرضه نکرد که در ازاش بتونه اون رو در قالب تارا بفروشه
۲۱ بهمن ۱۴۰۳پژو ۴۰۷ از ماکسیما گرونتر؟
۴۰۷ که ۴ سیلندر بود از یه ماشین ۶ سیلندر که تقریبا آپشن های بیشتری داشت به غیر از سانروف گرونتر بود
باز کی پول میداد این؟
من بودم آزرا میگرفتم
البته اون زمان مردم ۸۰ درصدشون پژو و پراید و پیکان داشتن
امیرمسعود
۲۱ بهمن ۱۴۰۳من خودم به شخصه ۴۰۷ رو خیلی دوست دارم
کسی از دوستان اگ داره یا تجربه ی رانندگیش رو داره میتونه در مورده هندلینگش راهنمایی کنه؟
اشکودا عشق مردم ترکیه
۲۲ بهمن ۱۴۰۳برعکس رنو که حداقل مشکل کیفیتی نداشتند پژو خیلی ماشیناش پر استهلاک بود
اشکودا عشق مردم ترکیه
۲۲ بهمن ۱۴۰۳407 ماشین خوبی نبود
یحیا
۲۲ بهمن ۱۴۰۳دلخوش به این مقدار نباشید…
Milad fakour
۲۲ بهمن ۱۴۰۳۲۰۵ واقعا حیف شد 😔
Amirsh
۲۲ بهمن ۱۴۰۳چن وقت پیش یه ۵۰۸ نسل جدید پلاک دیپلمات مشکی برای اولین بار از نزدیک دیدم ، واقعا از رخ و استایلش لذت بردم ، کاش درست و با قیمت مناسب وارد میشد