پژوهفته نامه

با عجیب‌ترین و شاخص‌ترین خودروهای مفهومی پژو آشنا شوید

پژو در طول تاریخ خود مدل‌هایی را تولید کرده که گاه به‌خاطر زیبایی و گاه به‌خاطر عجیب‌بودن، همه را انگشت به دهان گذاشته است.

پژو کوازار

کوازار با یک پیشرانه ۶۰۰ اسب بخاری ۴ سیلندر توربوشارژ و سیستم چهار چرخ محرک در سال ۱۹۸۴ دیده به جهان گشود. این مدل طراحی عجیبی داشت و از درهای پروانه‌ای هم سود می‌برد. موتور این خودرو بعدها در مدل ۲۰۵ T16 WRC مورد استفاده و توجه قرار گرفت.

پژو پروکسیما

پژو در فرایند طراحی این خودرو که در نمایشگاه پاریس سال ۱۹۸۶ رونمایی شده بود برای اولین‌بار از نرم‌افزارهای CAD استفاده کرده بود. مهندسان بدنه آن را از جنس مواد کامپوزیتی تهیه کرده بودند. یک موتور ۲.۸ لیتری V6 با توان تولید ۶۰۰ اسب بخار قدرت هم نیروبخش پروکسیما بود.

پژو اوکسیا

این سوپراسپرت مفهومی ۶۰۰ اسب بخاری در دهه ۸۰ میلادی معرفی شد. پیشرانه آن را یک واحد ۲.۹ لیتری V6 تشکیل می‌داد که قدرت را به هر چهار چرخ منتقل می‌کرد. این خودرو از بدنه فیبرکربنی، سیتم فرمان‌پذیری هر چهار چرخ، شاسی آلومینیومی لانه‌زنبوری و کابین چرمی آلومینیومی سود می‌برد.

پژو توارگ

این مدل به‌همراه مدل آسفالت برای نمایشگاه خودروی پاریس در سال ۱۹۹۶ توسعه پیدا کرد و هیچ ربطی به فولکس‌واگن توراگ نداشت. پژو توارگ یک مدل مفهومی برقی آفرود به شمار می‌رفت.

پژو آسفالت

هدف از طراحی جمع‌وجور و کوچک این رودستر ارائه حس‌حالی نزدیک به موتورسیکلت سواری محسوب می‌شد. این خودرو در سال ۱۹۹۶ در نمایشگاه خودروی پاریس معرفی شد و سرآغازی برای تولید کانسپت‌های موتورمانند بیشتر در پژو شد.

پژو ۸۰۶ رونابوت

رونابوت که با الهام از یک قایق طراحی شد و در نمایشگاه فرانکفورت سال ۱۹۹۷ پرده‌برداری شد، بر پایه ون ۸۰۶ توسعه پیدا کرده بود. چهره عجیب آن گویای واکنش مردم به آن در زمان خود هست.

پژو ۶۰۷ فلین

این مدل مفهومی ناهمگون در سال ۲۰۰۰ و در بزرگ‌ترین نمایشگاه خودروی جهان در ژنو رونمایی شد تا مدل ۶۰۷ جدید را به دنیا معرفی کند. زیر کاپوت این خودرو یک پیشرانه ۳ لیتری V6 بنزینی جا خوش کرده بود ۲۱۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد.

پژو ورومستر

ورومستر با هدف جالب پوشش دادن گستره وسیع‌تری از مشتریان برند پژو در نمایشگاه پاریس سال ۲۰۰۰ رونمایی شد. این خودروی عجیب‌الخلقه که به ماشین‌های برقی شهربازی کودکان شباهت داشت، بر پایه هاچبک مشهور ۲۰۶ توسعه پیدا کرده بود.

پژو RC پروتوتایپ

پژو پس از معرفی مدل‌های بی‌ربط و غیرمتعارف یک مدل نسبتا دلچسب را با پیشرانه‌ای ۲ لیتری رونمایی کرد که بیش از ۱۸۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و می‌توانست در عرض ۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. کابین RC پروتوتایپ که نهایتا به سرعت ۱۹۳ کیلومتر بر  ساعت می‌رسید، از جنس چرم، آلومینیوم، فیبرکربن و فولاد ساخته شده بود. این مدل بنیاد معرفی RC-Z را بنا نهاد.

پژو ۹۰۷

پژو با معرفی ۹۰۷ پا در کفش خودروسازان بزرگ‎‌تر گذاشت و از یک موتور V12 با ۵۰۰ اسب بخار قدرت استفاده کرد. پژو با معرفی این خودرو که به موش جهش‌ییافته شباهت داشت تلاش کرده بود تا تعریفی مدرن از طراحی خودروهای کلاسیک لوکس داشته باشد. قدرت این خودروی ۱,۴۰۰ کیلوگرمی از طریق یک جعبه‌دنده ۶ سرعتی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد.

پژو مووی

مووی در سال ۲۰۰۵ در فرانکفورت رونمایی شد و دورنمای پژو از صنعت حمل‌ونقل دست‌جمعی آینده را نشان می‌داد. خوب که به آن نگاه کنید، می‌بینید مووی ترکیبی از موس کامپیوتر دفتر طراح آن و سوت یک داور فوتبال است!

پژو ۲۰۶ کاپ

پژو از ایده ارائه لذت موتورسواری در یک خودرو دست نکشید و مدل ۲۰۶ کاپ را به موتوری مجهز کرد که بی‌ام‌و هم روی آن کار می‌کرد. این پیشرانه ۱۷۰ اسب بخار قدرت داشت که از طریق جعبه‌دنده ۶ سرعتی به چرخ‌ها منتقل می‌شد. با نگاهی دقیق، احتمالا چهره این خودرو برایتان آشنا خواهد شد.

پژو ۹۰۸ RC

یکی از بزرگ‌ترین خودروهای تولیدشده توسط این برند فرانسوی در نمایشگاه خودروی پاریس در سال ۲۰۰۶ رونمایی شد. این مدل کشیده به یک موتور ۵.۵ لیتری V12 مجهز شده بود که در حقیقت به ابرخودروی پژو ۹۰۸HDI لمان تعلق داشت و در ۹۰۸ RC بیش از ۷۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. طراحی آن با الهام از یک شیر نشسته انجام شده بود.

پژو EX1

EX1 به‌عنوان یکی از زیباترین محصولات مفهومی پژو شناخته می‌شد و می‌توانست مسافت ۴۰۰ متر ار درعرض ۱۴.۴ ثانیه طی کند. این خودرو سه چرخ در زمان معرفی خود دو رکورد شتاب‌گیری را از خودروهای برقی زمان خود ربود و در پیست مشهور نوربرگرینگ زمان ۹ دقیقه و ۱.۳۳۸ ثانیه را به ثبت رساند؛ رقمی که آن زمان برای یک خودروی برقی تحسین برانگیز به شمار می‌رفت.

پژو SR1

اگر از من بپرسید، SR1 می‌توانست رقیب فرانسوی آستون‌مارتین ونتیج باشد. این سوپراسپرت فوق‎‌العاده زیبا به یک موتور ۱.۶ لیتری توربو مجهز شده بود که بیش از ۲۲۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و با تکیه‌بر موتورهای الکتریکی روی محور عقب می‌توانست از مجموع ۳۲۰ اسب بخار قدرت در هر چهار چرخ خود استفاده کند. طراحی بی‌نظیر بدنه آن هم نیازی به تعریف ندارد.

پژو HX1

مینی‌ون‌ها هیچ‌گاه به‌عنوان مدل‌های دلربا شناخته نمی‌شدند اما پژو موفق شد کانسپتی را معرفی کند که این دیدگاه را به چالش می‌کشید. این خودروی ۴.۹ متری ابعادی بسیار نزدیک به لامبورگینی آونتادور داشت؛ با این تفاوت که فضایی راحت را برای ۶ سرنشین فراهم می‌کرد.

پژو اونیکس

اونیکس به معنای عقیق یکی از زیباترین کانسپت‌های این خودروسازی به شمار می‌رود که از موتور ۳.۷ لیتری V8 دیزلی مسابقه‌دهنده لمان این خودروساز سود می‌برد که خود توان تولید بیش از ۶۰۰ اسب بخار قدرت را داشت. بدنه این مدل استثنایی از مس تهیه شده بود اما تنها ۱,۱۰۰ کیلوگرم وزن داشت؛ بنابراین نسبت قدرت به وزن آن کمی پایین‌تر از نسل اول بوگاتی ویرون بود.

پژو ۳۰۸ R

این هاچبک زیبا از موتور ۱.۶ لیتری ۲۷۵ اسب بخار قمدل RC-Z استفاده می‌کرد که با A45 AMG از مرسدس‎‌بنز، تنها ۱۰ اسب بخار قدرت کمتری داشت. پژو کانسپت دیفرانسیل جلوی خود را به جعبه‌دنده ۶ سرعتی دستی و دیفرانسیل ضدلغزش هم مجهز کرده بود. تقریبا تمام پنل‌های بدنه آن از جنس فیبرکربن تهیه شده بودند.

پژو اکزالت

این سدان جذاب و مخوف پس از اونیکس دیده به جهان گشود و بدنه‌ای منحصربه‌فرد داشت که با الهام از پوست کوسه طراحی شده بود. بدنه ۴.۷ متری این سدان ۵ در با الهام از خودروهای فرانسوی دهه ۲۰ و ۳۰ میلادی طراحی شده بود که با تکیه‌بر موتور ۱.۶ لیتری هیبریدی خود، از بیش از ۳۵۰ اسب بخار سود می‌برد.

پژو کوارتز

زیر بدنه زیبای این کراس‌اوور مفهومی یک موتور ۱.۶ لیتری ۲۷۰ اسب بخاری از RCZ R جا خوش کرده بود که قدرت حاصل از پیشرانه را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کرد. مجموع قدرت این خودرو با کمک الکتروموتورها به بیش از ۵۲۰ اسب بخار رسیده بود. بدنه جذاب و آینده‌نگرانه کوارتز ۴.۵ متر طول داشت و به رینگ‌های ۲۳ اینچی مدرن، درهای پروانه‌ای، چراغ‌های بدون لنز، دو اسپویلر و … مجهز شده بود. این خودرو نهایتا با شاسی‌بلند ۳۰۰۸ جان گرفت.

پژو اینستینکت

آخرین کانسپت غیرمتغارف پژو مدلی کشیده بود که تصویری خشن و جذاب از برند سازنده را در ذهن بیننده تداعی می‌کرد؛ تصویری که بعدها به مدل‌های تولید انبوه این برند راه یافت و به چندین سال طراحی خسته‌کننده و بی‌ربط پایان داد. سازنده این خودرو را با سیستم خودران کامل و اینترنت اشیا متصور شده بود.

از دید ما در میان خودروهای این فهرست، مدل SR1 بی‌نظیرترین است. شما کدام یک را زیباترین کانسپت پژو می‌دانید؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۸ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۳۵ دیدگاه‌ها

  1. hosen

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (252 ديدگاه)

    اوکسیا و 907 از همه باحال تر بودن

    موافقم 17
    مخالفم 1
    1. amir

      ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3370 ديدگاه)

      اونیکس و ۹۰۸ هم چشم نوازن

      موافقم 14
      1. froG-driVer

        ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (899 ديدگاه)

        و sr1 البته

        1. amir

          ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (3370 ديدگاه)

          میگما به نظرت اگه اس آر یک تولید میشد میتونست حتی الکی با اف تایپ کل بندازه؟ فاصله اشون زیاده میدونم ولی شاید از لحاظ سگمنت و طراحی بصری …

    2. محمد

      ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (123 ديدگاه)

      به نظرم باحال ترین کانسپتی که پژو داشت مدل 4002 بود که طراحیش در زمان خودش خیلی خاص و آوانگارد بود حتی الان هم با گذشت بیش از 20 سال هنوز هم ظاهر باحالی داره عجیبه که توی این پست حتی اسمی ازش آورده نشده.

      موافقم 6
      مخالفم 1
      1. net

        ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (3300 ديدگاه)

        پژو اکزالت در نمایشگاه خودرو تهران بود

    3. Cyber truck punk

      ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (147 ديدگاه)

      اوکسیا=۴۰۵ مناطق دارا

  2. Dark Knight

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (571 ديدگاه)

    ریمک داره یه هایپرکار جدید می‌سازه که میگن احتمالا موتور بنزینی داره ! چه شود 🔥

    موافقم 7
    مخالفم 1
    1. amir

      ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3370 ديدگاه)

      ریماک بیاد تو بنزینی پتانسیل تبدیل شدن به کوئنیگزگ جدید رو داره

      موافقم 3
      مخالفم 2
  3. eternal

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (54 ديدگاه)

    اونیکس و اوکسیا چه طراحی دارن جلو پنجره کوچیک خیلی بهشون اومده

    1. Cert

      ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (139 ديدگاه)

      مدل های مفهومی پژو با مدل های تولیدی همخوانی ندارند

  4. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1393 ديدگاه)

    تو این لیست از اونیکس و اوکسیا خیلی خوشم میاد

    موافقم 5
    مخالفم 1
  5. علیرضا

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (231 ديدگاه)

    بیشتر این کانسبت ها به نمونه تولیدی بشدت نزدیک بودن واگر تولید میشدن پژو یک اینده متفاوت داشت ، اما خب بهتر که تولید نشد چون پژو یک برند خودرو ساز مردمی نه یک خودرو ساز اشرافی ، برند های با اصالت از همون زمان پیدایش خودرو روند تولید محصولات خودشون مشخص کردن وپژو تصمیم بر تولید خودرو های مردمی گرفت بود

    موافقم 4
    مخالفم 1
  6. Mr wrong

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (250 ديدگاه)

    ماشین های خیلی کمی به زیبایی onyx و sr1 هستن

  7. JaMsHiD_R1988

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2313 ديدگاه)

    اوکسیا
    کوازار
    908 RC
    907
    اونیکس
    SR1
    اکزالت
    R 308
    اینا اگر تولید می‌شدن پژو اینقدر اکونومی و اروپایی و کم هیجان شناخته نمیشد
    بابا لعنتی ماشین زدی نسبت قدرت به وزن یک داره مسابقات پایکس پیک رو رنده می‌کنه بعدا یه ماشین تمام چرخ محرک تحت عنوان 208 T16 نزده !
    یا مسابقات لمانز ! پژو اونیکس پنجاه تا تولید میشد ، همه می‌خریدن
    R 308 هم که کلا ماشین تولیدی بوده فقط رو خط تولید نرفته
    ولی دیگه اکزالت و SR1 باید تولید می‌شدن

    پژو دنبال ریسک کردن نیست وگرنه توانایی هاشو داره

    چون بعد از پژو 405 T16 عملا هیچ ماشین دو دیفرانسیل مکانیکی مخصوص خیابون تولید نکرد همشون دف جلو بودن !

    پژو میتونست یه برند لوکس از خودش بزنه و ماشین های لوکس و دف عقب تولید کنه
    ماشینی مثل اکزالت و SR1 واقعا توانایی اینو دارن

    پژو فقط توانایی و وقت و تاریخچه خودش رو هدر میده

    واقعا حیف و صد حیف

  8. Taha Ayoobi

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3534 ديدگاه)

    فقط اکزالت و 908 RC

  9. JaMsHiD_R1988

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2313 ديدگاه)

    پیشنهاد میکنم داخل اکزالت رو نگاه کنید تا به شاهکار پژو پی ببرید
    https://www.autocar.co.uk/car-news/motor-shows-beijing-motor-show/peugeot-exalt-concept-revealed-plus-exclusive-studio

    1. Taha Ayoobi

      ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3534 ديدگاه)

      چرا پژو اینارو تولید نکرد؟
      بعصی هاشون خیلی خوب بودن.

      1. JaMsHiD_R1988

        ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2313 ديدگاه)

        داشتن توانایی و نداشتن ریسک پذیری
        مشکل بی ام و هم همینه
        صد ساله یه سوپر اسپرت نداره

    2. amir

      ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3370 ديدگاه)

      طراحی داخلی پژو های نوین مخصوصا مدل های غیرارزون واقعا عالیه

  10. Alimopar

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (60 ديدگاه)

    خدایی بعضیاشون واقعا زیبان

  11. رامتین

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3195 ديدگاه)

    عجب طراحی های خوبی. بنظرم 908 و SR1 عالی بودند.

  12. Amirsh

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (125 ديدگاه)

    پژو لجند و اینسپشن هم کاش میاوردید توی لیست

  13. Amirsh

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (125 ديدگاه)

    پژو ۹۰۷ خیلی خوب بود ، کاش این تولید میشد حداقل

  14. اهورا کرامت

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    ۲۰۶ کاپ عجیب بود برام چون اسمش ۲۰۶ هست ولی رخ ۲۰۷ رو داره

  15. مجید

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (242 ديدگاه)

    907 خیلی شبیه اسطوره مرسدس بنز SLR ه

  16. هیروهیتو

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (63 ديدگاه)

    907 : SLS فرانسوی

  17. jalopy

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (156 ديدگاه)

    استاد کانسپت سازی فقط
    لامصب چرا اینارو تولید نکردی😭

  18. boost10

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (120 ديدگاه)

    این اوکسیا همونه که چراغاش مال آردی بود

    موافقم 5
    مخالفم 2
    1. JaMsHiD_R1988

      ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2313 ديدگاه)

      مشتی هستی و با مرام …

  19. Yasincraft

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (10 ديدگاه)

    بچه ها بنظرتون نمای جلوی پژو onyx شبیه نمای جلوی بی ام و i8 نیست؟!

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. آرش

      ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (168 ديدگاه)

      آره شبیه

      موافقم 2
      مخالفم 0
  20. آرش

    ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (168 ديدگاه)

    اون اوکسیا انگار سر پژو ۴۰۵ رو گذتشتن رو لامبورگینی🤣

  21. mmd@

    ۹ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (183 ديدگاه)

    اکسیا و پروکسیما و 907 و206کاپ و 308Rو SR1و اونیکس و واینستینکت وEX1واکزالت خیلی خوشم میاد☣️☣️☣️☣️😈😈😈☠️☠️☠️☠️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
فهرست