مدل جدید 508 PSE که چند ماه پیش رونمایی شد اولین سدان اسپرت پژو نیست زیرا این شرکت سالها پیش با مدل ۴۰۵ T16 به بخش سدانهای پرفورمنس وارد شد. این مدل که در سال ۱۹۹۳ معرفی شد، فرزند مسابقات رالی بود و تنها ۱۰۶۱ دستگاه از آن تولید شد. در دههٔ ۸۰ میلادی، پژو با هاچبک ۲۰۵ در مسابقات رالی شرکت میکرد و نسخهٔ مسابقهای این ماشین که ۲۰۵ توربو ۱۶ نام داشت دو بار در سالهای ۱۹۸۵ و ۱۹۸۶ در گروه B مسابقات WRC و همینطور در سالهای ۱۹۸۷ و ۱۹۸۸ در مسابقهٔ پاریس-داکار پیروز شد.
سپس در سال ۱۹۸۸، مدل مسابقهای جدید ۴۰۵ توربو ۱۶ بهعنوان جایگزین ۲۰۵ توربو ۱۶ معرفی شد و توانست دو بار در سالهای ۱۹۸۹ و ۱۹۹۰ در مسابقات پاریس-داکار پیروز شود؛ اما طبق قانون مسابقات، باید نسخهٔ خیابانی ۴۰۵ توربو ۱۶ هم تولید میشد که این قانون به تولد ۴۰۵ T16 انجامید. این ۴۰۵ اسپرت به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ ۱۶ سوپاپ مجهز شده بود که با بوست معمولی، ۲۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد اما میتوانست به مدت ۴۵ ثانیه در حالت اووربوست ۲۲۰ اسب بخار قدرت تولید کند. T16 همچنین به سامانهٔ چهارچرخ محرک هم مجهز بود که ۵۳ درصد از نیرو را به چرخهای جلو و ۴۷ درصد را به چرخهای عقب منتقل میکرد.
پژو ۴۰۵ T16 به لطف پیشرانهٔ قدرتمند خود ظرف ۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسید و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۲۳۵ کیلومتر بر ساعت را داشت. پژو در ظاهر ۴۰۵ T16 همان نمای ساده و زیبایی که توسط پینینفارینا طراحی شده بود را حفظ کرده بود و صرفاً با تغییراتی جزئی مثل رینگهای ۱۶ اینچی پنج پرهٔ آلیاژی، رکابهای اسپرت، سپر جلوی جدید و اسپویلر آئرودینامیکی، آنرا از نسخههای معمولی ۴۰۵ متمایز کرده بود. نتیجهٔ این کار ایجاد سدانی بود که در عین سادگی، از قلب قدرتمند زیر کاپوت خود هم خبر میداد.
ارشیاSVJ
۱۲ آذر ۱۳۹۹مهمترین بخشش هندلینگشه.
Zonda R
۱۲ آذر ۱۳۹۹این تصاویر میزان عقب موندگی صنعت ایران رو نشون میده
ببیینید پدر کل صنعت ایران رو
و
سمند ها و دناها و…
MASIHA
۱۲ آذر ۱۳۹۹۴۰۵ های وارداتی قبل از اینکه مونتاژی بشن سانروف داشتن…!
R@min
۱۲ آذر ۱۳۹۹تو زمان خودش از لحاظ طراحی و فنی عالی بوده
Bayerische Motoren Werke
۱۲ آذر ۱۳۹۹حلال زادس
دیروز صحبتش بود
یکی از ماشین های مورد علاقه منه این لعنتی
مهدی،:امید اینده
۱۲ آذر ۱۳۹۹بد ترین قسمت ما میدونی چیه
سفید سیاه
سفید سیاه
سفید سیاه
امین
۱۲ آذر ۱۳۹۹خداییش این ماشین از یک دنا پلاس توربو اوتوماتیک هم بهتره،هم مطمئن تر.سیستم چهار چرخ متحرک هم داره که فوق العاده هست.
Aria
۱۲ آذر ۱۳۹۹این فقط موتورش از کل ویرانخودرو سر تره
Hadi
۱۲ آذر ۱۳۹۹اصلاً خود ۴۰۵ معمولی رو به دنا پلاس توربو ترجیح میدم چه برسه به این !
حداقل همین تو کشور مونتاژ میشد که دهن این ELX سوارا رو بلنده ?
۴۰۵ واقعاً طراحی خوب و هماهنگی داره ولی خیلی تکراری شده…
amir
۱۲ آذر ۱۳۹۹ای کاش الان هم همچین ماشینهای اسپرتی تولید می کرد..
احمد
۱۵ آذر ۱۴۰۰سلام کسی از قطعات فنی موتورش چیزی میدونه اطلاعات بده
Reza ar
۱۲ آذر ۱۳۹۹ایران خودرو هم از روی ۴۰۵ نسخه تیون شده و بهینه شده برای پیست با بیشترین دون فورس و دیفرانسیل عقب لغزش محدود یعنی پژو روآ رو تولید کرد!
Hadi
۱۲ آذر ۱۳۹۹روآ سالاره ??
Hamed
۱۲ آذر ۱۳۹۹نزارین اینارو بابا الان ایران خودرو میاد میبینه دوباره ۲۰ میلیون میکشه رو قیمت slx
Aria
۱۲ آذر ۱۳۹۹Slxکه پژو نیست ی اسم و شاسی پژو بوده چینیا اومدن براش ی slxساختن
Ahmadreza2002
۱۲ آذر ۱۳۹۹کاش ایران خودرو به جای مدلی هایی مثل پارس و سمند و چهارصد و پنج slx یکم ب این مدلا توجه میکرد و ی تعدادی مدل قوی تر هم تولید میکرد
نمیگم این چون پیچیدگی های فنیش همین الانم برا ایران خودرو زیادیه ولی یکم با دنیا پیش میرفت بهتر بود
SFXSuperFast
۱۳ آذر ۱۳۹۹یک نکته ک یادم رفت رو اضافه کنم:
ایرانخودرو ۳۲میلیارد دلار دارایی داره
درواقع ارزشش از بعضی خودروسازهای آبرودار و چندملیتی مطرح جهانی هم بالاتره
ولی خب نمیارزه تفم بندازی رو محصولاتش
امیر
۱۳ آذر ۱۳۹۹منظورت با دنیای ۳۰ سال پیشه تو اروپا .یعنی میخوای بگی اگه ایران خودرو خودشو بروز کنه و مثل این ۴۰۵ اسپرت تولید کنه با دنیای ۳۰ سال پیش فرانسه هماهنگ و بروز میشه چون طراحی این ماشین متعلق به سه دهه پیش میباشد…پس ببین چقدر از دنیا عقبیم که تولیدات ایران خودرو از تولیدات ۳۰ سال پیش فرانسه هم عقبتره .تیکه ات خیلی سنگبن بود
(Saeed(peugeot
۱۲ آذر ۱۳۹۹پارس elx و اینا نزدن …. فک کنم گفتن زیاد راه میره … نمیشه بگیریش …
اینو بزنن …. این تو اووون زمان شتابش از بی ام و ۵۲۸ الان و c200 و تلیسمان این موقع سرتر بوده .
M.A.S
۱۲ آذر ۱۳۹۹شتابش حدود 7 ثانیه هستش
206 ار سی حدود 6.8
سری پنج مدل 528 شتابش 6.1 ثانیه هستش
البته از تالیسمان سریعتره
Ho3eyn
۱۲ آذر ۱۳۹۹ازین مطلبا نزار الان چنتا ادم قرن بوقی میان میگن لاتو جاده رو بنازم:)
M.A.S
۱۲ آذر ۱۳۹۹یه بار یه عشق پژو بهم گفت ار سی استون مارتین DBSسوپر لجرا رو حریفه
گفتم ثابت کن
یه ویدیو داد ار سی پشت استون موتورش داشت فریاد میزد جوری که انگار استون واقعا کشش نداره جلوش
کنار تصویر
یه مینی با سرعت متوسط در حال حرکت??
کلا از پژو و فرانسوی خوشم نمیاد
بهراد
۱۲ آذر ۱۳۹۹جالبتر قیافه ی سمند پلاسیده سوار هاییه که عینک دودی میزنن اعتقاد دارن ماشینشون از 405 ایمن تره.چون بیشتر پول دادن.
یه شاسی قرضی گرفتین شتر گاو پلنگش کردین
بهراد
۱۳ آذر ۱۳۹۹من از 8 نفر دنا پلاس توربو اتومات 650 میلیونی سوار معذرت میخوام، ریبنتونو بزنین ، اصلا دنا همون سمند نیس خیلیم از 405 سرتره ، من متوجه ارزش بالای دیلایت و داشبورد پلاستیکی سوناتاییتون نشدم
مهدی
۱۲ آذر ۱۳۹۹واقع یه عجوبه بود زمان خودش یه ماشین تمام عیار اگه بگن دنا پلاس توربو اتوماتیک و می خوای یا این من این رو انتخاب میکنم
Swedish arrogant tiger
۱۳ آذر ۱۳۹۹آخه برادر من زشته کنار این بزرگوار اسم اون شتر گاو پلنگ درپیت رو میارید، به مولا زشته.
مهدی
۱۲ آذر ۱۳۹۹به نظرم ۴۰۵ از رقبای آلمانی و ژاپنیش با اختلاف بهتر بود. حیف که ایرانخودرو شلوارش رو کند وگرنه اگر حتی همون اتاق با کیفیت اصلی و فنی جدی و مدرن همین الان هم تولید بشه از بعضی از ماشین های میلیاردی الان بهتره
" Swedish Arrogant Tiger "
۱۲ آذر ۱۳۹۹405 t16 تکرار نشدنی واقعا طراحی زیبا و سنگینی داره. در وصف تو چی بگم…
بهراد
۱۲ آذر ۱۳۹۹این ماشینو تو ایران خیلی بلا سرش آوردن،اگه همین مدلو تولید میکردن نیازی به موتور ملی و حلزونش نبود که شاتون هم میزنه!
حیف که از دستش برنمیاد یه محصول خوب بسازه،ماشین قیمت متوسط یا خوشگله یا ایمنی و کم خرجی داره.
بیشترین ظلم رو تو حق ۴۰۵ کردن،مدل ۲۰۰۰cc رو آوردن از هر سیلندر ۵۰cc کم کردن که جمعا میشه ۲۰۰ تا کمتر کا به اصطلاح کم مصرف تر بشه و تراکم بره بالا ولی همینکار باعث شد داغ کنه و آلیاژ ضعیف سر سیلندر جوابگوی حرارت اضافه نبود که رادیات دولول گذاشتن،ولی ترموستات و مسیر رادیات ثابت موندمد.
راستی همون RD رو فرانسه تغییرات بدنه و شاسیشو داد که بشه دیفرانسیل پیکان و موتورشو نصب کرد،پرفسور های ما بهتره گاو بچرونن تا اینکه … .
اگه یه سری تعمیر کارها تجربه و تخصصشون به کارخونه میرسید خیلی ماشینای بهتری تولید میکردن
Hossein
۲۵ آذر ۱۳۹۹داداش پرشیا هم فرانسه طراحی کرده؟؟؟
یوسف
۱۲ آذر ۱۳۹۹واقعا خیلی بدبختیم ما ایرانیا
چیزی که واسه اروپایی ها خاطره شده… آرزوی ما و تولید ملی ماست…. ?????
لگن بی ادعا
۱۲ آذر ۱۳۹۹از معدود فرانسوی هایی ک ابهت و عظمت داره
این چیزی نیست مدل 406 از اینم بهتر بود
Eghbal
۱۳ آذر ۱۳۹۹مجله ماشین ، بهمن ۷۱ ، یه مقاله کامل راجب به این ماشین نوشته بود ، همین عکس هم آخر مجله به صورت رنگی چاپ کرده بود.
SS
۱۳ آذر ۱۳۹۹جاش تو جاده های ایران خالیه!! نوادگانش با موتور 1.8 که راه نمیره 160 تا تو جاده ها میرن (روم به پژو پارس ها هست ?)
اگه این تولید میشد که احتمالا تلفات جاده ای دو برابر میشد (با یک و نیم ستاره ایمنی در دهه 90 میلادی!)
Hossein
۲۵ آذر ۱۳۹۹راه نمیره!! داداش همون 1.8 200تا راحت میره
اشکان
۴ مرداد ۱۴۰۲داداش کی گفته 1.5 ستاره ایمنی ، 405 در دهه 90 میلادی
3.5 ستاره ایمنی گرفت بدون عرفاغ اونم در یورو انکپ
.....
۲۰ بهمن ۱۴۰۲حق ما این بود نه ۴۰۵ با موتور۹۰ اسبی که سوء تفاهمی بیش نیست😢البته موتور2000 هاش عالی بودن ای کاش حداقل همونو انژکتور میکردن نه اینکه حجمشو کم کنن بشهxu7