در ماه مارس گذشته اعلام شد که جنرال موتورز طی معاملهای بخش اروپایی خود یعنی اوپل و واکسهال را به گروه فرانسوی پژو-سیتروئن یا PSA فروخته است؛ اما انتقال یک خودروساز بزرگ از زیر چتر یک گروه خودروسازی به گروه خودروسازی دیگر، یکشبه اتفاق نمیافتد بهگونهای که روند انتقال کامل اوپل به PSA پنج ماه به طول انجامید. بدین ترتیب، اوپل که از سال ۱۹۲۹ به تملک جنرال موتورز درآمده بود، حالا رسماً به گروه PSA پیوست؛ یعنی گروهی که تا پیشازاین شامل برندهای پژو، سیتروئن و دیاس میشد اما حالا با خرید اوپل و واکسهال، تعداد برندهای آن به پنج شرکت افزایش یافته است؛ بنابراین حالا PSA پس از گروه فولکسواگن، بزرگترین گروه خودروسازی اروپا محسوب میشود.
مدیرعامل اوپل آقای «Michael Lohscheller» در این رابطه گفته است:
«این یک روز تاریخی برای ما است. ما افتخار میکنیم که به گروه PSA ملحق شدهایم و بعد از ۸۸ سال با جنرال موتورز، حالا فصل جدیدی در تاریخ اوپل باز شده است. ما همچنان مسیر خود را جهت ارائهٔ فناوری «made in Germany» برای همهٔ مردم ادامه میدهیم».
PSA بهعنوان دومین خودروساز بزرگ اروپا هماکنون ۱۷ درصد از بازار این قاره را در اختیار دارد. بزرگترین سهامداران این گروه خودروسازی نیز خانوادهٔ پژو، دولت فرانسه و شرکت چینی دانگفنگ هستند که هرکدام سهمی معادل ۱۳.۶۸ درصد از سهام گروه PSA را در اختیار دارند.
رئیس گروه خودروسازی PSA آقای «کارلوس تاوارس» نیز در رابطه با این معامله گرفته است:
«ما امروز شاهد تولید یک قهرمان اروپایی واقعی هستیم. پس از این انتقال، اوپل آلمانی باقیمانده و واکسهال بریتانیایی باقی خواهد ماند. این دو برند تناسب کاملی با برندهای موجود ما یعنی پژو، سیتروئن و دیاس دارند».
رئیس جنرال موتورز آقای «Dan Ammann» نیز دراینباره اذعان داشته است:
فروش اوپل یکی دیگر از گامهای جسورانهٔ جنرال موتورز است برای اینکه غول آمریکایی را قادر سازد تا منابع خود را روی فرصتهای بهتری متمرکز کند. همچنین ما رهبری فنی و تجاری خود را نیز در آینده گسترش خواهیم داد.
ایران خودرو = فرغون سازی (ویران خودرو)
۱۳ مرداد ۱۳۹۶با این شرایط فکر نکنم جنرال موتورز دیگه بتونه عنوان بزرگترین سازنده خودرو بدست بیاره اوپل و واکسهال فروش خوبی تو اروپا داشتن چند وقت دیگه هم اگه یکی اوپل بخره البته تو ایران یکی پیدا میشه میگه داداچ داری اشتباه میزنی این همون پژو خودمونه قیافش المانیه
(ali(CHEVY NOVA
۱۳ مرداد ۱۳۹۶جنرال موتورز کار درست رو انجام داد
یه جا خوندم اخرین سودى که اوپل به جى ام داد سال 1999 بود یعنى 18 سال!!!!!!!!!!
با پول فروش اوپل و واکسهال جنرال موتورز باىد پونتىاک و الدزموبىل رو برگردونه تا هم فروشش بالا بره و هم 2 تا از زیر مجموعه هاى کلىدىش رو برگردونه
جالبه بدونید جنرال موتورز خىلى راحت اوپل و واکسهال رو فروخت اما در زمان اوج مشکلاتش در 2009 اصلا و ابداً به فکر فروش برند پونتىاک و الدزموبىل نشد بخصوص پونتىاک که مشترى دست به نقد داشت اما جنرال موتورز هىچ وقت راضى به فروششون نشد
این موضوع براى کرایسلر در مورد برند پلىموت و فورد براى برند مرکورى هم صادق بود و اونها هم این برندها رو نفروختن هىچ زمان
شایان
۱۳ مرداد ۱۳۹۶علی جان الدزموبیل سال 2004 تمام شد و پونتیاک سال 2010
(ali(CHEVY NOVA
۱۳ مرداد ۱۳۹۶شاىان
مگه من غىر این حرف زدم؟؟؟؟؟؟؟
گفتم باىد برشون گردونه
شایان
۱۳ مرداد ۱۳۹۶البته اشاره من به تاریخشون بود نه کلیات سخن شما بعدشم باهات موافقم اینا باید برگردن برگردن میتونن موفق شن توی توی نظر خیلیا پونتیاک هنوزم همون وجه خوب دهه 70 رو داره
Pooriya_German_BMW
۱۳ مرداد ۱۳۹۶معامله خوبی هست و باعث پیشرفت طرفین معامله میشه پژو سیتروئن تجربه بالایی در ساخت خودروهای کوچک شهری و دیفرانسیل جلو داره و خودروهای اوپل هم همگی دیفرانسیل جلو هستند که میتونه از پلت فرم و موتور و گیربکس بی نقص پژو سیتروئن استفاده کنه همچنین جنرال موتورز اکثرا محصولاتی بزرگ و اسپرت و ماسل کار داره و با منابع مالی آزاد شده از این معامله میتواند روی محصولات آینده سرمایه گذاری کنه و محصولات بهتر تولید کنه این معامله باید به فال نیک گرفت
نوید جهرمی
۱۳ مرداد ۱۳۹۶منظورش چیه ک گفته اوپل آلمانی و واکسهال انگلیسی باقی خواهند ماند؟
خیلی از آلمانیا ک اوپل رو به عنوان خودروساز آلمانی قبول ندارن. واکسهال هم که اوپله با آرم متفاوت. چیش انگلیسیه؟
ب هر حال سود اصلی رو پژو-سیتروئن کرده. جنرال موتورز دستش از اروپا کوتاه میشه. یکی از رقباش شد زیرشاخش. البته میشه ب آینده هر دو امیدوار بود. فقط هنوز نمیدونم نقش اوپل در زیرمجموعه ها چی میتونه باشه و چ جایگاهی از نظر رتبه و کلاس بندی قراره ایفاکنه.
کوروش
۱۳ مرداد ۱۳۹۶فکر کنم منظورش مالکیت شرکت ها هستش نه اصالت و برند
Moein
۱۳ مرداد ۱۳۹۶من عاشق اوپل هستم.یه آلمانی واقعی!!فقط یه کم اعتبارش تو خارج اروپا کم شده.
محمد رضا
۱۳ مرداد ۱۳۹۶کوچک ترین نشانه تکنولوژیک ازآلمانی هاتو اپل نیست تماما آمریکایی هست در واقع یه آمریکایی اصیل به حساب میاد چون تقریبا تمام تول عمرش زیر مجموعه جنرال موتور بوده حلا هم یه فرانسوی کثیف میشه
AMIR SCHUMACHER
۱۳ مرداد ۱۳۹۶.
حالا محصولات اوپل راحت تر میان ایران
همین حالا تبلیغات اپل شروع شده
حتی در سایت پدال هم دیده میشه ، اگر اپل هنوز هم زیرمجموعه ی جنرال موتورز بود فکر نکنم این اتفاق رخ میداد
اپل واقعاً خودساز خوبیه ، از سال ۱۹۹۹ سودی نداشت جی ام خیلی برای سود ده کردنش تلاش کرد اما موفق نشد ، یادمه ۱۰-۱۲ سالی پیش که فوتبال نگاه میکردم اپل مثل الان آئودی تبلیغات بسیار زیادی میکرد و حاشیه ی تمام زمین های فوتبال پر بود از آرم و تبلیغات اوپل ، حتی اسپانسر AC Milan هم شد که اون زمان جزو پرافتخار ترین تیم ها بود.
اما این کار ها افاقه نکرد و اپل به سود دهی نرسید ، به نظر من جیام ۵-۶ سالی بود که میخواست اوپل رو بفروشه ، دنبال یک فرصت خوب و مشتری دست به نقد بود ، کاش پونتیاک رو احیا کنه با پولش.
محمد رضا
۱۳ مرداد ۱۳۹۶حالم از ایران خودرو سایپا وپژو سیتروئن بهم میخوره بدون این که بدونیم توسط دانگ فنگ بد بخت شدیم تمام قطعات پژو سیتروئن در ایران حتی2008 توسط دانگ فنگ تولید وبه ایران ارسال میشه
کورش
۱۳ مرداد ۱۳۹۶درخصوص جمله آخر آیا مطمئنی و مدرکی داری؟
ونوم اف ۵
۱۳ مرداد ۱۳۹۶اپل هم دیگه باید با پیشرانه های زیر ۲ لیتر و بازار خوب ایران و اتیش سوزی های پشت سر هم عادت کنه