پژو

علیرغم خروج پژو از ایران، 301 تولید می‌شود

در شرایطی که گروه خودروسازی پژو سیتروئن اعلام کرده ایران را به دلیل خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها ترک خواهد کرد، خبر می‌رسد ایکاپ (شرکت مشترک ایران‌خودرو و پژو) تولید پژو ۳۰۱ را به‌زودی کلید خواهد زد.


به گزارش پدال و به نقل از دنیای اقتصاد، با خروج آمریکا از برجام، پژو سیتروئن اولین شرکتی بود که اعلام کرد فعالیت‌هایش را در خودروسازی ایران متوقف می‌کند، آن‌هم در شرایطی که پژو با ایران‌خودرو قرارداد همکاری مشترک منعقد کرده و سیتروئن نیز با سایپا. کمتر از دو هفته دیگر، فاز اول بازگشت تحریم‌ها با محوریت صنعت خودرو کلید خواهد خورد و از همین رو بیشتر شرکت‌های خودروساز خارجی حاضر در کشور، برای در امان ماندن از جرائم مادی و معنوی آمریکایی‌ها، اعلام خروج کرده‌اند. در این بین، پژو که بلافاصله پس از توافق هسته‌ای و برجام، قرارداد همکاری مشترک با ایران‌خودرو را امضا کرد، در خروج پیش‌قدم شده است، با این حال طبق شنیده‌ها، یکی از محصولات این شرکت به نام پژو ۳۰۱ در کشور به تولید خواهد رسید.


طبق قرارداد ایران‌خودرو و پژو، سه محصول شامل ۲۰۰۸، ۳۰۱ و ۲۰۸ باید در ایران به تولید برسند که در این بین، پژو ۲۰۰۸ در حال حاضر میهمان خطوط تولید آبی‌های جاده مخصوص است. بنا بر برنامه‌ریزی انجام شده، پژو ۳۰۱ دومین محصولی است که باید مطابق با قرارداد در ایران‌خودرو به تولید برسد، با این حال اعلام خروج پژو، این ماجرا را با اما و اگرهای زیادی مواجه کرد. حالا اما خبر می‌رسد که تولید پژو ۳۰۱ در دستور کار قرار گرفته است، حتی اگر پژو از ایران خارج شود. ایران‌خودرویی‌ها پیش‌تر اعلام کرده بودند پژو ۳۰۱ با داخلی سازی اولیه ۶۰ درصدی تولید خواهد شد، حال اینکه ۴۰ درصد باقی‌مانده از کجا تأمین می‌شود، فعلاً چندان مشخص نیست. البته گفته می‌شود ایران‌خودرو قصد دارد از موتور TU۵ برای تولید پژو ۳۰۱ استفاده کند، موتوری که در حال حاضر روی محصولات فعلی پژو در ایران سوار است. هرچه هست، ظاهراً با توجه به فرصت سه‌ماهه‌ای که تا اجرای فاز دوم تحریم‌ها باقی‌مانده، ایران‌خودرو و پژو قصد دارند تا حد امکان از این فرصت نیز استفاده و شرایط را برای تولید مدل ۳۰۱ فراهم بیاورند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. Mohamad

    ۷ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (84 ديدگاه)

    حتما از دانگ فنگ میخوان بیارن تولید کنن….

  2. بیژن

    ۷ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (251 ديدگاه)

    قسم حضرت عباس را باور کنیم یا دم خروس را …
    هنوزم توو بازار مدلهای 2016 رو دستشون مونده. ردش نکردن! حالا 60 درصد داخل سازی ؟!! توو پژو پارس موندن ، اونوقت خط تولید 301 اونم با موتور TU5 ؟؟
    “همیشه پای چین در میان است “! شک نکنید.

  3. Genius

    ۷ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1346 ديدگاه)

    301 ای که با موتور TU5 چینیزاسیون شده و با قیمت پژو 408 میخواد بیاد بیرون همون بهتر که مونتاژش متوقف بشه!

  4. ali

    ۷ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (11 ديدگاه)

    احتمالا قراره با موتور ایرانیزه شده TU5 و قطعات ۲۰۶ و ۲۰۷ چینی بیاد به بازار

  5. F22RAPTOR

    ۷ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2627 ديدگاه)

    یه چیز مشخصه که احتمالا پژو میخواد نسل جدید ۳۰۱ رو بده بازار،و داره خط تولید این نسلو منتقل می کنه به ایران تا کماکان ازش بدوشه در همین راستا پژو ۴۰۵ میره کنار و این میاد مثلا بجاش
    مثه جابجایی. لوگان با پیکان

  6. امیر

    ۷ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (730 ديدگاه)

    اوضاع کشور از تراژدی گذشته و به کمدی تبدیل شده!به فرض این پژو ۳۰۱ قلابی هم تولید کردین از ۱۲ مرداد به بعد که تحریما شروع بشه و دلار سر به فلک بکشه آخه کی میتونه اینو بخره؟بعد اگر پول داشته باشه مگه بیماره که اینو مد نظر قرار بده؟
    مسئولان ایران در تاریخ نمونه ندارید،نابودگر شمایید آرنولد اداتونو در میاره

  7. سام

    ۷ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (746 ديدگاه)

    اگر پژو 301 در عمل تولید بشود نکته مثبتی برای بازار خودروی ایران است.

  8. Madjidiano Rolambo

    ۷ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (11527 ديدگاه)

    مهم نیست برام

  9. NAVID۰۰۹۸

    ۷ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (10385 ديدگاه)

    برای من هم دیگه مهم نیست .
    با توکل به خدا میریم به سمت دلار ۲۰ هزار تومنی .
    ای جونم به غیرت هرچی ایرانیه .
    چه سواری میدن مردم به حاکمان ایرانی زاده عرب .

  10. me84

    ۷ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1768 ديدگاه)

    .
    ایرانی زاده عرب واقعا عین حقیقته

  11. بهراد

    ۷ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (750 ديدگاه)

    ایرانخودرو روی قاطر هم TU5 میزاره
    همونطور که روی 405 و SLX و سمند و 206 و 206 sd و 207 و 207sd و دانگ فنگ اچ 30 کراس هم گذاشت، می خواست روی هایما اس7 و سوزوکی گرند ویتارا عهد دایناسور هم بزاره بدلیل سنگینی اتاق منصرف شد

  12. شايان

    ۷ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    با توجه به این که انجین این ماشین همون tu5 بهینه شدس که با تغییر در قطعاتی مثل سرسیلندر و منیفولد هوا و ریمپ کردن ecu و صد البته کاتالیست یورو6 قدرتش به 115 اسب رسیده بود کامل مشخص بود که هدف ویران خودرو از آوردن 301 چیه. همون موتور مورد علاقه ویران خودرو با چهارتا چراغ اضافه و بزک دیگه. مطمئنا گیربکس این ماشینم آیسین نخواهد بود و همون al4 آشغالو میذارن روش. به خاطر همینه که تولیدش آغاز میشه. بخش فنیش که جور شد میمونه چهارتا چراغو و یه داشبورد اضافه که اونم دانگ فنگ زحمتشو میکشه

  13. حمید

    ۸ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1717 ديدگاه)

    اینم میشه دکون دلالیه یک عده مفت خور
    مثل محصولات بهمن و …..

  14. حمایت از اقتصاد ملی

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مردم ایران هم باید مثل مردم ترکیه، هرچی دلار و طلا دارن رو به ریال تبدیل کنن و از واحد ملی خودشون حمایت کنند. خرید دلار و طلا در این شرایط و به هدف فروش گرونتر در آینده، به نوعی خیانت به خودمون هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا